BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Pagina 4: Overweeg nu om een BINI te nemen...

(Ik heb een hele mooi Inno te koop zien staan, maar ook een mooie MPI van '97 / '98, beiden binnen mijn budget en prijs verschilt maar 250, wat zou jij nemen en waarom?)

default

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Toevallig een gele?

Ik ga voor de Inno.
Is en unieke Mini met mooi interieur.
MPI en SPI zijn er zat en rijden er in alle kleuren.
Een Inno's worden zeldzaam.

grtzz Martin

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

ik zou voor de MPI gaan, gewoon mooi.
een inno is niet helemaal mijn smaak.
misschien plaatjes??

dan kan ik ff loeren he
die MPI is toch Tahiti blue?

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Ino's zijn wel erg apart :) , maar die genen die toevallig in Belgie zijn gemaakt zijn wel heel erg slecht :(

Overigens ga ik er vanuit dat er bij allebei sprake is van een "1300" uitvoering

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Het gaat qua prijs wellicht ongeveer om hetzelfde. Ik verwacht dat de MPI iets beter scoort op betrouwbaarheid, minder onderhoud nodig heeft en goedkoper is in onderhoud doordat de onderdelen goedkoper zijn (immers makkelijker te vinden)

Ben

default

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

:?
als eigenaar van een inno 1000 kan ik je adviseren om eens op inno-mini-world te orienteren, daar kun je erachter komen wat je voorkeur is of kan zijn.
een inno is harstikke leuk om te hebben maar reken er wel op dat als je ( originele) onderdelen of gadgets wil gaan bestellen dat er wel wat meer ( uitzoek ) wek in kan gaan zitten!

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Mart One schreef:

Overigens ga ik er vanuit dat er bij allebei sprake is van een "1300" uitvoering




Ik moet de eerste 1000cc MPI ui '97 nog tegenkomen ;)

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Ik zou waarschijnlijk voor de MPI gaan, want onderdelen zijn beter te verkrijgen. ze zijn inderdaad wel minder bijzonder, maar je kan er altijd nog wat dingen aan verbouwen om hem meer in je eigen stijl te krijgen

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

misschien is het makkelijker om wat concreter te zijn...

wat heb je waar zien staan?

let ook op de originaliteit van een innocenti, vooral de koetsjes moeten orig zijn. vierkante deurbakken zijn een detail daarbij...

wat is je sleutelervaring? een mpi is onderhoudsvriendelijker dan een carb-inno.

en onderdelen zijn beter verkrijgbaar...

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

voor dagelijks gebruik is een mpi mischien iets handiger. Maar een inno is natuurlijk wel erug cool :D

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Heb je de Polo er nog naast? Dan de Inno. Wel stalling regelen hoor :)

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Ben M schreef:
... en goedkoper is in onderhoud doordat de onderdelen goedkoper zijn (immers makkelijker te vinden)




Vergeet het maar. De onderdelen voor een MPi zijn welliswaar eenvoudig te vinden, maar zijn in veel gevallen net even anders dan die voor niet MPi mini's. Dat betekend dat de fabrikant er aan kan verdienen en dat doet-ie dan ook.

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Mart One schreef:
Ino's zijn wel erg apart :) , maar die genen die toevallig in Belgie zijn gemaakt zijn wel heel erg slecht :(




Is dat zo ? Ik zou net verwachten dat de Italiaanse van mindere kwaliteit zijn. Gewoon een gevoel..

Wat de keuze betreft: Inno's (is het een grijze ?) zou ik lang niet zo duur verwachten dan MPI's, maar ja wel leuk en anders natuurlijk..hmm..toch maar de MPI denk ik. Je gaat ermee naar Engeland deze zomer hé.

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Wat me op opgevallen is is dat inno's over het algemeen in betere staat verkeren dan welke andere mini ook van die leeftijd. (Ik ga er dan wel vanuit dat je over een cooper export hebt).

Je hebt wat apparts en die dingen waren nog gebouwd voor duurzaamheid. en dat kun je van MPi's niet zeggen (al die oa bakproblemen) en dan hebben we het over mini's die nog maar een paar jaar op deze aardkloot rijden.
Ja ze zijn misschien iets onderhouds gevoelliger maar wel makkelijker om het zelf aan te doen. je hebt er niet een computer voor nodig om hem uit te lezen.

En een inno-cooper in de prijsklasse van een MPI zijn meestal in zeer goede staat.

Ik stem voor de Inno cooper.

wat misschien ook kan helpen is dat een inno waarschijnlijk alleen maar meer waard wordt en een MPI alleen maar minder (afschrijving of bijschijving...... het is maar wat je wil :D)

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Sjoerd schreef:
Ik moet de eerste 1000cc MPI ui '97 nog tegenkomen ;)




Kun je lang zoeken, die is er volgens mij ook totaal niet!

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Als ik zo jullie reacties lees gaat de voorkeur een beetje gelijk op :|

Ik vind de Inno en de MPI beiden een erg mooie Mini, nou ja, de MPI is net even wat luxer, is vaak nog erg strak en er zit een moderne benzinemotor in. En, heeft eindelijk bijvoorbeeld de koeling aan de voorzijde.

Qua waarde tussen beide wordt de Inno idd echt schaars en als 'ie goed in orde is 'ie een mooi bedrag waard ~ waardevast. Ik ben benieuwd hoe de prijdontwikkeling van de MPI's gaat, ik denk dat dat nog even piekt en over een paar jaar afneemt, want ook de MPI's gaan straks allemaal ook al gauw ouder dan 5 jaar worden. Ik ben benieuwd hoe straks de verhouding gaat zijn (als leeftijd straks steeds minder gaat uitmaken, maar juist de staat) tussen MPI, SPI en carburateur.

Idd, ik wil met de nog aan te schaffen Mini naar het IMM, dus het moet er zo wie zo eentje zijn die goed in orde is! Tja, daar heb je zo'n punt: ik heb weleens vaker gehoord dat de wat oudere Mini's (tot de 80'er jaren) wat minder roestgevoelig zijn qua carosserie en dat de 90'er Mini's ook niet het allerbeste staal in hun body hebben.

En mijn sleutelervaring gaat niet veel verder dan de sleutelcursussen van onlangs ;) en wat eenvoudige klusjes met electriciteit. |:( En wat daarbij komt dat ik geen ruimte heb om me het sleutelen eigen te maken omdat ik in een appartement woon.

Tja en een goede stalling moet je altijd hebben want elk zichzelf respecterend dorpje of stad heeft een dievengilde, een vernielgilde en een neem-onderdelen-en vloeistofjes-mee-gilde :(

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

heb je geen link of foto's Dolf? Als ik het zo lees zou ik zeggen Inno...

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Ik heb een klein beetje voorkeur voor MPI

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

ik zou zeker en vast voor die INNO gaan.

paar punten waarom:

=>dashbord :D
=>de grill :D
=>de 10" wieltjes zeker he ? :D
=>en dan nog dat dat redelijk zeldzaam is :D

en dan paar puntjes van de MPI:

=>nieuwe auto, dus minder problemen wss
=>makkelijker voor onderdelen
=>13" wielen (moet je wel voor zijn)



en natuurlijk nog een paar negatieve punten van de inno:

=>ouder, dus meer onderhoud
=>minder gemakkelijk aan onderdelen te geraken

en negatieve punten voor de MPI:

=>Er rijden veel mensen in een MPI
=>het dash is niet hetzelfde :P

groeten !

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Voordeel van een goede Inno (1300 export) is dat ie bijna niet zal afschrijven, een MPI wordt ieder jaar minder waard. Het verschil hierin kan je mooi gebruiken voor je onderhoud. Ik denk trouwens niet dat het onderhoud van een inno duurder zal zijn dan van een MPI.

Die inno is denk ik veel leuker om in te rijden. Als er een echt inno blok in zit heeft ie behoorlijk wat meer vermogen van een MPI.

Tsjaa betrouwbaarheid...moet je een honda civic kopen.

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Chrizz schreef:
Je hebt wat apparts en die dingen waren nog gebouwd voor duurzaamheid. en dat kun je van MPi's niet zeggen (al die oa bakproblemen) en dan hebben we het over mini's die nog maar een paar jaar op deze aardkloot rijden.




De versnellingsbak van de mpi is nog versterkt om de problemen met de oudere bak te verbeteren. Ik kan me niet meer precies herinneren wat, maar er zit een sterker tandwiel (idler gear) of een sterker lager in. Als de vesnellingsbak van een mpi dus goed in elkaar gezet is zou deze juist sterker moeten zijn. Bij het reviseren van versnellingsbakken wordt dan ook aangeraden om dit onderdeel te gebruiken. Helaas kan ik het artikel waar dit in stond niet meer zo snel vinden, maar het was dacht ik van Keith Calver.

Edit/

Ik heb het gevonden en het was inderdaad de idler gear. Voor degene die het interesseert, dit was het:

Whilst dealing with the drop gear quessie, I thought I'd pass on some interesting info...
Folk seem to believe that standard helical drops are a no-no for upper performance level road cars. Hogwash. Most failures occur because of poor set-up in the first place. The A+ drops are stronger than the older pre-A+ ones, and now even stronger...

The Achilles heal was always the idler gear, generally because few folk botyered to set the end float correctly. Even so, they could fail on high-power/torque motors. And did (although I've personally never suffered this). But now there is a much stronger idler gear available. Developed by Rover for the TPi (not sure why they suddenly thought it a good idea to kake a stronger one except they had run out of various idler gear shim sizes and only had the thin ones left....) it is made of a much higher quality 'clean' steel - this can be felt in it's weight compared to earlier ones. it is identified by a machined groove on one side, just immediately below the tooth root diameter. Worth getting hold of for those running upper-level performance motors on the street that don't want that ear-bleeding wail from straight cuts.

Part number is TUB101310.

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Haha,

ik neem een auto van 10000 euro die na 5 jaar nog 10000 euro waard is en een auto van 10000 euro die na 5 jaar nog 6000 euro waard is.

Met de eerste bespaar ik dus 4000 euro aan afschrijving en dat kan ik gebruiken voor onderhoud.
:?

Dat geld zit helemaal niet in jouw portemonnee.
Is alleen interessant als je dat geld niet hoeft te sparen voor een nieuwe auto. Maar de auto die 6000 euro waard is kan makkelijk dezelfde levensduur hebben als de auto die 10000 waard is.

Vreemde beredenering !!

Ben

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

marc26 schreef:
De versnellingsbak van de mpi is nog versterkt om de problemen met de oudere bak te verbeteren. Als de vesnellingsbak van een mpi dus goed in elkaar gezet is zou deze juist sterker moeten zijn.




Als ze goed in elkaar gezet zouden zijn... Maar dat zijn ze helaas niet. Er zitten nog al wat haken en ogen aan die bak.

Maar voordelen en nadelen hebben beiden modellen natuurlijk wel. Persoonlijk zou ik ook zeker gaan voor de Inno. Een stuk apparter dan de Mpi. Neem alleen al de 10" wieltjes, kleine schijfjes, 72 bhp 1275 (er van uitgaand dat het een 1300 is?), een schitterend dash, etc, etc.

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

zal ik nog ff doorgaan :D

en die deuren en die achterklep, die dubbele carb., die stuurkolom, die schakelaars met het contactslot ertussen, enz, enz, enz ;)

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Een S of MPI hoeft niet per difinitie minder waard te worden. Voor mijn Blue Star 1996 heb ik een bod van 9200 euro staan. Niet dat ik wil verkopen, maar het is een aanzienlijk bedrag ! :D

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

he geef anders die gast mijn mailadres....

default

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

INNO :9

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Dat hangt er dus af wat je ermee wilt ! Als jij hem een Mini verkoopt heeft hij er een en kan ik weer opnieuw beginnen... :D

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Ik vind ze allebei wel mooi, maar aan een mini die 30 jaar oud is zal toch wat meer sleutelwerk zitten en dat kan aardig wat kosten. Dat is het nadeel van oldtimers. Je moet zo'n auto eigenlijk als hobby erbij hebben.

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Dat klinkt op zich logisch maar een pas gerestaureerde inno is technisch misschien wel beter dan een MPI van inmiddels meer dan 5 jaar oud.

INNO INNO INNO!!!!

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Heb geen ruimte om te sleutelen, wordt dan misschien toch maar de MPI... :?

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

volgens mij heb je al besloten ;)

En toch..... een inno staat niet altijd garant voor sleutelen hoor.
Het is gewoon heel belangrijk dat je een goeie zoekt. en dan hoef je ook niet te sleutelen :D

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Misschien je laatste kans om een goede betaalbare klassieker te rijden. Mag je meedoen met meer evenementen dan met een MPI?

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Nou, een MPI is ook maar een "gewone" mini hoor :D

Ja, ik heb het er met mijn zwager over gehad, die ook gek van Mini's is, hij heeft voorkeur voor MPI.

Nog 6,5 week om er eentje te kopen vóór het SMOB / IMM ;)

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Ik zou hem toch iets eerder kopen. Om zo'n rit te maken met een mini die je pas net in je bezit hebt, en dus nog niet de evt. gebreken van kent :x

Weet niet op dat zo heel verstandig is.

Frans

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Rij ik er eerst mee naar Monaco om 'm te testen! :P

Gelijk heb je!

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Kun je misschien toch beter direct mee rijden met SMOB.

Heb je tenminste technische ondersteuning ;)

Frans

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Nou, dat denk ik juist niet, Monte Carlo ligt in Monaco :P

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

franske schreef:
Kun je misschien toch beter direct mee rijden met SMOB.

Heb je tenminste technische ondersteuning ;)

Frans



Er zijn al meer mensen die dat geprobeerd hebben.
Met een halve mini met de rit mee en met een hele terug.
We hebben er van geleerd en grijpen toch eerder in.

We gaan er van uit dat elke deelnemende mini de rit aankan.
Mocht er dan iets gebeuren onderweg dan kunnen we in ieder geval een greep naar de onderdelen of de trailer doen.
Als je met een mini die niet in orde is op pad gaat moeten we je voor jezelf in bescherming nemen en toch teruggrijpen op professionele hulp. ANWB IRK+

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Bijou schreef:

Nog 6,5 week om er eentje te kopen vóór het SMOB / IMM ;)



Dan valt een buitenlandse mini al af.
Voordat je die op de weg hebt ben je al 8 a10 weken verder.
Met dat probleem zit ik zelf. Heb een mini gekocht die nog ingevoerd moet worden.
2 weken geleden een afspraak gemaakt met de RDW en de eerste vrije datum zou 12 augustus zijn.
Zou nog net kunnen maar dan nog wachten op de papieren.
Dus te laat en gaan we voor de Van

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Toch vreemd,

Via een autohandel was mijn mini met twee weken RDW gekeurd. Maar dat was in januari.

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Tja, eind van het jaar / januari, dat is zo ongeveer de rustigste tijd van het jaar denk ik.

default

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

:?
Ik vraag mij nog steeds af om wat voor inno het gaat,
als het een 1000 of 1001 is is er denk ik voor iedereen qua waardebehoud geen twijfel over mogenlijk.
Mijn ervaring is dat de prijzen van 1300 redelijk constant is, en voor bovengenoemde types een kleine stijging van toepassing is.
|:( dus : WAT VOOR TYPE IS DE INNO?

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

minivan schreef:

Er zijn al meer mensen die dat geprobeerd hebben.
Met een halve mini met de rit mee en met een hele terug.
We hebben er van geleerd en grijpen toch eerder in.

We gaan er van uit dat elke deelnemende mini de rit aankan.
Mocht er dan iets gebeuren onderweg dan kunnen we in ieder geval een greep naar de onderdelen of de trailer doen.
Als je met een mini die niet in orde is op pad gaat moeten we je voor jezelf in bescherming nemen en toch teruggrijpen op professionele hulp. ANWB IRK+




Het was ook niet serieus bedoeld hoor :) .
[size=75:iq5wdi2g]Zie ook een post eerder van mij.[/size:iq5wdi2g]

Frans

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Ik hoorde van Ben M dat het een redelijk mooie was met een paar plekjes. Maar ik ga er van uit dat het een 1300 carb. is.

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

franske schreef:

Het was ook niet serieus bedoeld hoor :)



Weet ik wel maar was voor mij een goed punt om uit te leggen dat het alleen om ondersteuning gaat en geen restauratieproject

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Ik vind dit een nogal wonderlijke afweging. Het zijn beide Mini's, maar daar houden de overeenkomsten dan ook wel op. Een Inno is naar alle waarschijnlijkheid een oudere Mini, vermoedelijk met de bijkomende gebreken. Een MPi is veel nieuwer, meer luxe, etc. Als ergens persoonlijke voorkeur de doorslag zou moeten geven is het hier wel, want dit zijn ongetwijfeld zeer verschillende auto's. Een Inno die evenveel moet opbrengen als een MPi is kennelijk een zeer goed exemplaar, dat je misschien wel helemaal niet als dagelijkse auto wil gebruiken.

Ga je toch serieus in op die Inno, pas dan heel erg op wat Mart One al aangaf, de in Belgie gemaakte 1300 Export schijnt erg slecht geweest te zijn (kan na restauratie natuurlijk rechtgetrokken zijn). De kwaliteit van de laatste Mini's (MPi) is ook niet super, zoals je wel weet.

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

als ik nu zeg dat je een rode 1000 moet kopen van 1980 doe je dat dan??? :x

Ga gewoon voor je eigen keus Bijou! :D eigenlijk een beetje een dom topic omdat je toch koopt wat jij wilt en niet wat een ander zegt toch? JIJ moet erin rijden! ;)

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Eelke schreef:
...

Ga je toch serieus in op die Inno, pas dan heel erg op wat Mart One al aangaf, de in Belgie gemaakte 1300 Export schijnt erg slecht geweest te zijn (kan na restauratie natuurlijk rechtgetrokken zijn). De kwaliteit van de laatste Mini's (MPi) is ook niet super, zoals je wel weet.



Tja das natuurlijk waar, maar ik denk dat na 25 jaar alle "slechte" delen die er in belgie opgezet zijn er onderhand wel afgeroest zijn. En ik spreek uit ervaring want roesten dat doen ze goed! Als de inno door een goede restauratie is gegaan(nieuw plaatwerk, stralen, epoxeren), die ik ook nu doe en eelke ook gedaan heeft, dan is het echt een aanrader.
Overigens zijn de Inno's de beste mini's geweest die er waren, tenminste die uit Italie kwamen. Die uit Belgie (Seneffe) zijn daarentegen weer de slechtste!

Ik ben nu een maandje bezig met uitzoeken van verschillende kratjes met onderdelen die in mijn garage naast mijn koets staan en ik verbaas me nog steeds over de slimmigheden die de italianen erin gebouwd hebben! Bijvoorbeeld, het dakje(heb een speciaal opendakje), de knipperlichtjes aan de zijkant, het inno motorblok met de carbs en de oliekoeler, de 10" schijfremmen en de rembekrachtiger, en natuurlijk de stuurkolom en het dashboard.
Overigens denk ik zelf dat het sleutelen makkelijker is aan een carb dan aan een Mpi/spi. Ik houd niet zo van chips in een auto, geef mij maar een schroevendraaier en een stel carburateurs! Het scheelt ook qua plastic onder de kap :P.

En het mooiste vind ik persoonlijk een kleine blauwe plaat op je achterklep, met een hoop embleempjes!

Succes!
Ik wist het wel ;)

|
V

RE: BINI een goede oplossing?? (was: Inno of MPI??)

Ik heb helaas geen ruimte om te sleutelen, dus heb toch liever een redelijk nieuwe injectie, ook omdat de onderhoudskosten daarvan nog relatief laag zijn.