Vragen: Mini kopen voor dagelijks gebruik (100km)

RE: Vragen: Mini kopen voor dagelijks gebruik (100km)

Hoi,

Ik heb me vanmiddag aangemeld op het forum omdat ik op zoek ben naar een mini, en ik de indruk krijg dat hier erg veel kennis aanwezig is. Daarnaast lijkt het me gewoon een gezellig forum waar je vragen kun stellen en evt. anderen kunt helpen :)

Ik heb de regels gelezen en de zoekfunctie gebruikt, maar de topics die daaruit voortvloeien zijn allemaal erg oud en geven geen antwoord op een aantal van mijn vragen (verderop in deze post).

Ik zal eerst even de situatie schetsen, wellicht zijn er op basis daarvan al een aantal dingen die belangrijk zijn:

Ik ben 23 en ongeveer 2 meter lang, ondanks die lengte pas ik vrij goed in de mini van een vriend van me. Hoewel deze mini nogal "gebruikt" wordt en er stoelen van een CRX ingezet zijn, pas ik er prima in. Dit in combinatie met dat ik de mini gewoon een toffe auto vindt hebben me doen besluiten te zoeken naar een mini die ik kan gebruiken voor mijn dagelijkse woon-werkverkeer. Dat is ongeveer 50KM enkele reis.

Waarom een mini? Welnu; ik vind het gewoon toffe auto's (uiterlijk, handling en misschien ook wel een beetje het bekijks wat je er in hebt ;) ) en het voordeel van veel mini's is dat ze licht zijn (weinig wegenbelasting, als het al geen "oldtimer" is voor de wet) weinig ruimte innemen en toch lekker vlot zijn.

Voordat ik tot aanschaf overga zijn er natuurlijk een aantal dingen die ik wil weten. Ik heb de tips doorgelezen die zijn opgesteld in de "markt" sectie van de site, die zijn handig en geven veel informatie over waar op te letten als je een mini gaat kopen maar geven geen antwoord op de volgende vragen;

- Pas ik in een mini?
Ja, ik heb net gezegd dat ik in de mini van een maat pas, maar zoals gezegd zitten daar andere stoelen in en ik weet niet wat er nog meer aan gedaan is. Ik ben waarschijnlijk niet de enige lange kerel die een mini zoekt/heeft, dus wellicht hier iemand met ervaring?

- Is het een auto die geschikt is voor dagelijks gebruik?
Veel oudere auto's worden als tweede of zelfs derde auto gehouden en alleen 'van stal' gehaald als het zondag of mooi weer is. Ik heb geen overkapping tot mijn beschikking thuis, en de mini zal dus 7 dagen per week aan zon, regen en wind blootgesteld worden.

- Wat is ongeveer de topsnelheid van een mini?
Ik heb contact met iemand die hier zijn mini te koop aanbied (een 1000 met stage 1 pakket) en hij zegt dat de mini makkelijk meekomt op de snelweg (120-130km/h). Het is niet de bedoeling om de mini te gebruiken als snelheidsmonster, maar 120-130 op de snelweg is toch wel wat ik wil kunnen rijden als ik 'm dagelijks gebruik. Is in dit geval een mini met 1300cc motor aan te raden? (wellicht snellere acceleratie en hogere topsnelheid?)

- Zijn er andere dingen waar ik op moet letten, buiten de aankooptips om, die van toepassing zijn op de hierboven geschetste situatie?
Tips met betrekking tot uitrusting, beenruimte, etc. ?

Alvast bedankt voor de reacties!

Voor de meeste van je vragen maakt het toch niet zoveel uit of een topic wat ouder is? 3 jaar geleden was 2 meter ook nog 2 meter?

Dus zie hier wat topics die over je vragen gaan:
lichaamslengte en mini: viewtopic.php?p=136445#p136445
topsnelheid: viewtopic.php?p=298934#p298934

Dus misschien kun je voor die vragen deze topics even doorlezen en evt een aanvullende vraag stellen?

Overigens zijn er massa's mensen die de mini voor dagelijks vervoer gebruiken. Nu is het wel zo dat de mini in de meeste gevallen al wat ouder is en er dus vaker wat stuk kan gaan dan bij bv een nieuw japannertje. Als je dan de mogelijkheid en tijd hebt om zelf evt wat simpele dingen te doen is dat wel makkelijk. Zelf heb ik de mini nu alleen nog voor de hobby omdat ik het niet zo leuk vond om onder tijdsdruk in het weekend te klussen omdat de mini maandagochtend weer moet rijden.

Een mini is prima te gebruiken voor dagelijks vervoer. Doe ik zelf ook.
Doe hem wel goed onderhouden, want het is toch al een wat oudere auto. Ik heb zelf een 1000 die prima mee gaat op de snelweg. Top is +/- 150km/u op de teller geweest en dat vind ik hard zat. Toch rij ik dit zelf nooit hoor, zelf rij ik 110-115km/u en dat rijdt lekker.

Als je wat krap zit met beenruimte kan je altijd nog stoelverlengers monteren, dan kan de stoel weer wat verder naar achteren.

Wat voor uitrusting je wilt is helemaal persoonlijk. Zo vind ik een 1000 met carb heel fijn, anderen gaan liever voor modellen met injectie etc..

Beiden bedankt voor de snelle reactie,

ik ben, om urgent onderhoud te voorkomen, op zoek naar een mini die in goede staat is. Vooral het plaatwerk is belangrijk, daar kan ik zelf vrijwel niets mee. Mechanisch ben ik redelijk bedreven maar ook geen wonder. Ik kan alles leren, en heb eerder aan allerlei motorisch goed geknutseld (brommers, motoren, beetje auto's) maar heb geen werkplaats tot m'n beschikking.

Er staan verschillende mini's te koop die bij mijn budget passen en (volgens de advertentie) in goede staat verkeren op beide vlakken.

wat betreft de beenruimte; ik heb kennelijk een typefoutje gemaakt met zoeken, excuus..

[uit eigen ervaring]
Ik zou er nog wel even een derde remlicht midden boven aan je achterraam monteren. Het kleine autootje wordt nog weleens over het hoofd gezien in het land van de lease mpv's en suv's. Een xenonkitje voor de koplampen is voor de donkere winterdagen geen overbodige luxe (5000K of 6000K lampjes, 5000K is wel mooier). En 's winters lekker op winterbandjes. Voor wat betreft de snelheid, ergens tussen de 100 en 120 rijdt het lekkerst met de Mini. Even een radio inbouwen met iPod, usb en bluetooth, en een extra 12volt aansluiting om je gsm op te laden, dan ben je volgens mij helemaal klaar om je km's te maken. Ohja, bij de tassenwinkel een paar mooie lederen handschoenen kopen (laimbock ofzoiets) heb je in ieder geval geen kouwe klauwen de eerste paar km. ;)
[/uit eigen ervaring]

Haha geweldig, oke. De radio heb ik al liggen 9zit in mijn huidige auto, die het liefst zo snel mogelijk weg moet) en bijbehorende speakers waar fijn geluid uit komt.

De handschoenen zijn een must? of is de mini een beetje rap warm te stoken in de winter?

100km per dag is zo'n 2000km per maand. Dus om de 2 maanden ben je een zaterdag kwijt aan een beurtje (mini kan niet zo lang mee met zijn olie). Ga je hierop beknibbelen dan ga je het merken in de betrouwbaarheid.

Verder zitten aan eeen Mini wat Engelse en/of ouderwetse onderdelen. Dus engels gereedschap en specifieke onderhoudacties (doorsmeren ophanging) is af en toe nodig.

Gelukkig is het een flinke afstand dus de motor wordt goed warm. Dat scheelt weer.

Verder rij je de body binnen twee jaar aan gort als je door de pekel gaat glibberen. Misschien dat binnenspatborden (accessoire) de roest onder de koplamp en A-paneel wat langer kan weghouden.
En parkeer niet onder bomen, er komt altijd troep van af...
Dus als je zelf geen plaatwerker bent, reserveer dan wat afschrijvingskosten. ;)

Voor jouw lengte is een andere stoel net railsverlenger en een stuurverlager wel fijn.

Qua motor maakt het niet zoveel uit. Pak diegene die in de beste mechanische staat is (wat niet automatisch betekent dat je die met de laagste km moet kopen).

Doet 'ie echt maar 2000 km met een paar liter olie? De bus die ik nu heb (kubistar) drinkt al liters, (net als diesel trouwens :( ) maargoed, das 'n uitgeleefde 1.5 diesel zonder turbo, die bijna elke dag goed op zijn lazer krijgt.

Wat bedoel je met een 'beertje' , als dat neerkomt op olie aanvullen of verversen is het nog wel te doen, maar als ik elke 2 maanden t filter ook moet vervangen (lastig bij te komen??) wordt het al minder aantrekkelijk.

Pekel is natuurlijk hel voor alle auto's, maar waarom voor een mini zo speciaal? 2 jaar is niet lang, uitgaande van een goede body..

Wat kan ik nog toevoegen, want de belangrijkste zaken zijn al genoemd.
Als je bereid bent om met enige regelmaat de vetspuit en gereedschap ter hand te nemen kun je rustig dagelijks met een (classic) Mini rijden.
Het wordt alleen vervelend als er iets kapot gaat terwijl je eigenlijk op de auto moet vertrouwen als dagelijks vervoersmiddel.
Zéker als je van alles hebt besproken voor het weekend en je 'brullende hondenhok' geeft er vrijdags de brui aan...

Natuurlijk, dat geldt voor iedereen die een auto heeft en er van op aan moet.

Dan het gevreesde roestmonster: geen enkele auto vindt de gepekelde winterdagen lekker, Mini's in het bijzonder.
Investeer dus (tijdig) in een conserveringsprogramma, anders zie je bijna letterlijk de gaten voor je ogen in je koetswerk vallen...

Koop de beste Mini die je portemonnaie toelaat en bezuinig niet op onderhoud, dan moet het goedkomen.
Maak je over topsnelheid niet zo druk: een Mini komt prima met het huidige verkeer mee.

ik ben zelf ook 2meter, en ik heb zelf ook een crx stoel in m'n mini gezet. Gaat prima, ook voor lange afstanden. Ik heb een 1000HLE uit 1983, en die gebruik ik ook als 'dagelijkse' auto. Ik ben er alleen niet van afhankelijk, ik ga namelijk regelmatig met de fiets naar het werk.

Bedankt weer!

Wat betreft roest; ik heb nu contact met Jaapio, zijn mini staat te koop en het telefoongesprek van zojuist was erg leuk. Hij geeft aan dat de onderkant getectyleerd moet worden tegen roest. Ik denk dat ik met dat, en een setje van die "binnenspatborden" een heel eind moet komen?

Ik zou niet bezuiningen op het filter, zit trouwens redelijk goed bereikbaar in een Mini (maar dat is natuurlijk relatief ;))

Het zou niet zo moeten zijn dat alle olie er binnen 5000km eruit ligt, maar een Mini gebruikt net als de meeste motorfietsen de motorolie ook als bakolie. Dus ik zou er niet op bezuiningen, want je motor en bak hebben er baat bij.

Won't do, maar vroeg me af hoe vaak dat moet ;)

om de 5000 lijkt me wel erg snel, zelf doe ik het tussen de 10.000 en 15.000km (inc filter uiteraard).

Dat is nog best schappelijk. en alles ertussen ook ;)

Is het lastig en of duur om een stage 1 pakket te installeren? (uitgaande dat ik t zelf doe)

toen ik nog geen verstand van auto's (Mini's) had vond ik van wel. Maar ik heb me alles gewoon aangeleerd door alles zelf te proberen (rustig kijken hoe alles vastzit). Nu kan ik wel zeggen dat het makkelijk is ja.
Voor een paar 100 euro heb je een nieuwe set waar alles bij zit. Onder andere bij de sponsoren hier recht.

Pixeltje schreef:
Haha geweldig, oke. De radio heb ik al liggen 9zit in mijn huidige auto, die het liefst zo snel mogelijk weg moet) en bijbehorende speakers waar fijn geluid uit komt.

De handschoenen zijn een must? of is de mini een beetje rap warm te stoken in de winter?

Geen must, maar wel prettig. Vooral omdat je met goede lederen handschoenen niet je handen over je stuur glijdt. Verwacht van het kacheltje geen airco kwaliteit qua stoken, maar het kan best warm worden.

Pixeltje schreef:
Doet 'ie echt maar 2000 km met een paar liter olie? De bus die ik nu heb (kubistar) drinkt al liters, (net als diesel trouwens :( ) maargoed, das 'n uitgeleefde 1.5 diesel zonder turbo, die bijna elke dag goed op zijn lazer krijgt.

Wat bedoel je met een 'beertje' , als dat neerkomt op olie aanvullen of verversen is het nog wel te doen, maar als ik elke 2 maanden t filter ook moet vervangen (lastig bij te komen??) wordt het al minder aantrekkelijk.

Pekel is natuurlijk hel voor alle auto's, maar waarom voor een mini zo speciaal? 2 jaar is niet lang, uitgaande van een goede body..

Oliefilter vervangen bij de Mini is goed te doen, je kan er makkelijk bij. Grill demonteren (paar schroeven) en je kan zo bij het oliefilter, dus dat is het probleem niet ;)

En een Mini roest gewoon vrij snel, waarom precies weet ik ook niet, maar ik heb eens gelezen dat een Mini wat vervelende plekken heeft waar water in kan blijven staan. En dat leidt uiteindelijk tot roest. Daarnaast is pekel gewoon rommel, ze kunnen beter niks strooien :P ;)

Hier een (oude) foto van mijn eigen mini, ik heb even aangegeven waar het oliefilter zit ;)

Pixeltje schreef:
Dat is nog best schappelijk. en alles ertussen ook ;)

Is het lastig en of duur om een stage 1 pakket te installeren? (uitgaande dat ik t zelf doe)

voor mijn mini hoef je alleen nog maar het openluchtfilter en naald te monteren.. LCB zit er al onder..

Jaapio

Top! Bedankt! Oliefilter ziet er goed benaderbaar uit, handig.

Is het, op de plekken waar water blijft staan, dan niet beter
Om met (bijvoorbeeld) tectyl in te spuiten?

iets met een hoenderhok en een knuppel;

Ik zou voor 100 km per dag geen mini kopen...
Slijtage, onderhoud en comfort maakt de mini niet optimaal voor dit soort afstanden.

Persoonlijk zou ik de Mini van Jaapio kopen, deze lekker gebruiken voor af en toe naar het werk te rijden, en in het weekend mee te toeren.
En voor je dagelijkse woon-werk verkeer een Japannertje voor 1000 euro.

+1 voor Peter...

een mini voor dagelijks kan, is best leuk, maar 100KM per dag ik moet er niet aan denken... de redenen die peter aangeeft zijn 100% waar, ga er eens aanstaan om met 100km per dag het ding goed onderhoud te geven, houd hem maar eens rijdend. plus dat je je moet realiseren dat een mini je nog wel eens in de steek kan laten. qua betrouwbaarheid moet je er niet op rekenen...

natuurlijk gaat nu iedereen roepen hooeveel km ze zonder onderhoud gereden hebben, en gaat iedereen vertellen hoe geweldig het is, klopt allemaal, maar als ie kapot is ook al heb je er 10.000 km zonder problemen mee gereden is het toch klote. die 10.000 km doe je in 5 maanden tijd, houd dit ook in je achterhoofd.

een mini is en blijft geweldig, maar maak een gezonde keuze!!!

@ hierboven,

Das ook wel waar natuurlijk. Is moeilijk om een verstandige keuze te maken ;) Ben even aan het berekenen hoeveel ik over houd elke maand voor onderhouden (met KM-vergoeding en tanken etc.)

dat sommetje is heel simpel, je houd niets over, ik rijd nu 12 jaar mini, heb heel veel minitjes bij mij in het onderhoud zitten, uiteindelijk zitter er behoorlijke kosten aan een minike...

hoeveel kan je zelf? kan je lassen? sleutelen?

Sleutelen kan ik zelf. Ken de auto nog niet natuurlijk, maar dat kan ik opzoeken, vragen en eventueel bij een vriend terecht. Lassen: nee. Ook geen apparatuur voor.

Ik kan hier niet geheel bij aansluiten. IK moet toegeven dat een mini onderhoud nodig heeft. Niet veel, maar wel redelijk wat, als hij altijd goed onderhouden is.

Het niet altijd willen lopen is ook geheel mini afhankelijk. Ligt helemaal aan wat voor blok erin ligt en hoe het onderhouden is. Ik heb ook redelijk wat langere afstanden afgelegd met een mini, ook dagelijks. Ik zat tegen de 70km aan alleen al voor woon-werk verkeer op 1 dag. Dat was zeker goed te doen. Alleen wel op een moment de keus gemaakt dat ik wat meer luxe wilde hebben, ipv een gigantische brom in mijn oren. Die afstanden heb ik deels met een carb gedaan en deels met een Mpi. Met beide zeker geen probleem.

alles kan; hoeveel heb je er (fysiek) voor over en kan je het je (financieel) veroorloven ..
Ikzelf heb meer dan 10 jaar de mini als enige auto gereden (maar niet woon-werk ;) )
Maar ik ken ook iemand die in zijn Van met 1293 blok dagelijks 130 km reed.

succes met de keuze(s),
Theo van den Bogaard

Ivo hier rijdt zijn VAN ook dagelijks..

Jaapio

als we zo gaan beginnen, ik rijd een van onze mini´s ook dagelijks...

maar dat is maar 10 km, die zijn beide goed onderhouden en ja die gaan ook wel is kapot.

Carlien schreef:
maar dat is maar 10 km

en de terugreis dan? ;)

Tuurlijk kan het wel. Maar als ik nu de keuze moest maken, zou [i:1kauvs35]ik[/i:1kauvs35] het [i:1kauvs35]niet[/i:1kauvs35] doen...

80% van de gevallen die hierboven genoemd zijn, durf ik gerust te suggereren, hebben hem niet gekocht om dagelijks te rijden. Maar gingen er dagelijks in rijden omdat ze de Mini hadden staan...

Dan is het een iets andere keuze als die de topicstarter nu moet maken...

Daar heb je een punt Peter.

Ik kan geen twee auto's betalen. Het is dus of een mini voor dagelijks gebruik, of geen mini.. En dat laatste zou jammer zijn.

Wat betreft de roest, zoals hier al eerder werd aangehaald, is het haalbaar om die twee jaar waar over werd gesproken te verlengen door te investeren in een goede laag tectyl (of iets anders?) op de roestgevoelige plekken zoals onderkant en nare hoekjes binnen de spatborden etc? En de binnenspatborden monteren?

Overigens kan ik bij geen van de sponsoren die hier rechts staan die spatborden vinden..

Even uit technisch en financieel oogpunt (en misschien omdat ik daar een beetje een rare vogel in ben):
Is het budget niet toereikend voor een Bini (BMW Mini) One diesel? Ok, het is geen old-skool Mini, maar een 100km/dag in een ouwe Mini van een paar 100 eurie zou best kunnen, als je er nog een paar als reserve in je tuin of op je balkon stalt. ;)

Wellicht dat die in rijden en onderhoud goedkoper is, maar aanschaf.. :( auw.

De mini van Jaapio, staat te koop voor 3800 euro, zou in het budget passen, maar niet als hij na 2 jaar doorgeroest is. Nu lijkt de man me een prima kerel, enthousiast en weet er wat van (zo komt hij over ;) ) en hij is actief lid hier aan zijn posts te zien, dus ik ga zonder meer kijken bij 'm. Wat er daarna gebeurd is nog even onzeker.

Een mini one diesel doet trouwens in wegenbelasting weer pijn, dus denk dat de kosten elkaar wel opheffen, zeg maar.

niet als hij na 2 jaar doorgeroest is.

dat is ook wel een beetje overdreven, als je de boel goed tectyleert dan kan een Mini voor dagelijks gebruik best een jaar of 5 mee voordat je wat plekjes krijgt. Ik heb zoals gezegd mijn Spi Cooper 10 jaar gereden als enige auto, het hele jaar door en die stond ook nog buiten geparkeerd, na die 10 jaar was er wel werk nodig aan de koets, maar geen APK afkeur, en die was niet getectyleerd (anders had 'ie wel langer meegekund).

FWIW,
Theo van den Bogaard

Dat bied mogelijkheden.

Ik wordt een beetje heen en weer geslingerd tussen wel en niet doen; voornaamste probleem: wat kost het ding per maand?

wegenbelasting 30/maand
verzekering bijna 50/maand (ben kennelijk een risico op de weg door mijn leeftijd, toch knap dat ze dat op zo'n afstand kunnen beoordelen)

en dan nog benzine. Verbruiksgegevens varieren, maar ik ben uitgegaan van het midden tussen scheuren en snelwegrijden; 1:13. Dan zou t net uit kunnen, maar is dus zonder afschrijving of onderhoud gerekend.

Stel dat ik inderdaad de onderkant en lastige plekken tectyleer, 't ding mechanisch gewoon goed in de gaten houd en keurig smeer wat gesmeerd moet worden, kan iemand een bedrag noemen? In de orde van grootte? Waar hou jij (als in: jullie) rekening mee per maand, of wat is je ervaring van kosten/maand..

Excuus als mijn vragen wat knullig overkomen, maar wil voorkmen dat ik een mini koop en er na 3 maanden vanaf moet omdat ik t niet kan betalen ;)

hoe kom je aan 30 euro wegenbelasting per maand? ik betaal gelukkig niet aangezien de mijne wegenbelastingvrij is, maar anders kost het 8 euro per maand aan houderschapsbelasting. (wegenbelasting bestaat al jaren niet meer).

verzekering, tsja, 40 euro per maand kan goed kloppen, ikzelf betaal 42 euro per JAAR voor de verzekering, maar dat is als oldtimer met km-beperking en dus een stevige dagelijkse wagen ernaast...

heb je je ouders al eens lief aangekeken of zij de mien in de verzekering willen stoppen? dat scheelt jou een hoop centen...

Als ik op de website van de belastingdienst kijk, motorrijtuigbelasting, staat er dat het (utrecht) (edit) 40 euro per kwartaal kost. had kennelijk verkeerd gekeken.

Verzekering kan evt op moeders naam, maar is dat geen risico? Ik ga elke dag in dat ding rondkarren, moeder misschien alleen als ik er eens langsga. Er zijn verzekeringen waar je een tweede bestuurder kan opgeven, maar weet nog niet of die goedkoper zijn.

Pixel,

Ik kom op 42 euro per kwartaal.
Personenauto - Utrecht - benzine - 651 - 759 kg

Uitkomst berekening
Motorrijtuigenbelasting per kwartaal: € 42,00
Motorrijtuigenbelasting per jaar: € 156,00

Jaapio

Had m'n post al gewijzigd, foutje gemaakt met t gewicht ;)

Overigens, jaapio, vrijdag 20.00 uur goed?

Ik heb verzekering op mijn eigen naam staan en ik betaal 38 euro per maand. Gewoon wat verschillende verzekeringen bekijken, en de beste er uit pakken ;)

Voordat ik mijn Mini kocht heb ik ook het een en ander berekend (ook wegenbelasting, hoewel ik nu een Mini heb die een oldtimer is) en toen kwam ik uit op ongeveer 150 euro (op 10.000km per jaar) per maand excl. afschrijving.

Je hebt PM

Jaapio

Risky schreef:
Ik heb verzekering op mijn eigen naam staan en ik betaal 38 euro per maand. Gewoon wat verschillende verzekeringen bekijken, en de beste er uit pakken ;)

Voordat ik mijn Mini kocht heb ik ook het een en ander berekend (ook wegenbelasting, hoewel ik nu een Mini heb die een oldtimer is) en toen kwam ik uit op ongeveer 150 euro (op 10.000km per jaar) per maand excl. afschrijving.

De vraag is, haal je dat ook? ;)

Ik zit nu, met 2300 km/maand (27000/jaar) op 40 euro per maand kosten. De KM vergoeding van bijna 320/maand is er dan al vanaf :P de auto "kost" dan 40 euro per maand voor doordeweeks, alleen eigen km moeten daar nog bij.

Zit in die berekening ook de onderhoud kosten in?

Zou het niet een idee zijn om een oude diesel (ipv van een New mini) voor dagelijks en een klassieke mini voor de weekend?

Klassieke verzekering is rond de 100 euro per jaar.
En een oude Peugeot 306 diesel ofzo heb je voor 1000 euro dan hou je nog 25-3000 over de mini.

zie mijn reactie halverwege de vorige pagina ;)
Ik rij dagelijks 80 km (in totaal 600km per week) met een benzine Toyota Starlet.

Met de huidige diezelprijzen zal dat niet veel uitmaken op deze kilometrage.

En elke 2 maanden een kan olie/oliefilter van 30 euro in de mini gooien wil je wel overwegen, maar het zelfde bedrag aan wegenbelasting voor een 2e auto betalen zou je niet lukken? :| just my 2 cents...

Pixeltje schreef:
De vraag is, haal je dat ook? ;)

Ik zit nu, met 2300 km/maand (27000/jaar) op 40 euro per maand kosten. De KM vergoeding van bijna 320/maand is er dan al vanaf :P de auto "kost" dan 40 euro per maand voor doordeweeks, alleen eigen km moeten daar nog bij.

Dat haal ik soms wel, soms niet, hangt af of er iets aan de auto gedaan moet worden. Maandelijkse kosten is dus ook excl. het onderhoud.

Punt is niet zozeer die 30 euro. de wegenbelasting voor auto's die zwaarder zijn is natuurlijk hoger, en zeker voor diesels. daarnaast moet ik dan 2 auto's verzekeren en onderhouden. Verzekeringen zijn niet goedkoop (zeker niet op eigen naam, 23 == risicogroep)

Snap je redenatie wel, maar ik heb niet het idee dat 2 auto's even duur zijn als 1, zeg maar. Zou natuurlijk 1 auto kunnen kopen voor weinig, gewoon oprijden en als 't niks meer is een nieuwe goedkope auto, dan daarnaast de mini. Maar blijf met dubbele verzekering etc zitten dan. Daarnaast heb ik eigenlijk ook geen plek voor twee auto's. de parkeerplaats hier is al vol, en als ik mijn auto niet kwijtkan moet ik 'm aan een grotere weg zetten, wat natuurlijk weer sloop en jatgevoelig is (redelijk centrum utrecht. niet binnenstad, maar toch)

Dat wordt dus verhuizen!

Kan je gelijk dichter bij je werk zitten :P

Hahaha, dat gaat misschien wat ver ;)

Mijn naam wordt al in dit topic genoemd en hier moet ik even reageren (vanuit La France). Dit weekend ben ik weer thuis en kan ik er uitgebreider op in gaan.

Ik rij mijn Estate ook dagelijks, 80 km per dag woon-werk. Met prive er bij bijna 25000 km per jaar. Dat is goed te doen met een 1275cc MPi blok. 2x per jaar een onderhoudsbeurt. Het normale onderhoud kost me gemiddeld zo`n 100 euro per maand, en dan laat ik bijna alles doen bij 1 van de sponsers hiernaast.

Daar komen de kosten voor het bijwerken van roestplekken nog bij (complete resto 2 jaar terug). Daar heb ik voorlopig alleen niet echt last van na een complete resto 2 jaar terug.

Comfort kun je zo gek maken als je zelf wilt. Stoelen, extra geluidsisolatie, radio, schuifdak etc. Een MPi Mini is af-fabriek het meest comfortabel gebouwd. Bovendien draait door de lange eindoverbrenging het motortje van een MPi niet zo veel toeren op de snelweg.

Meer weten? Stuur maar een PM. Dit weekend kom ik weer thuis.

Ivo schreef:
<>
Meer weten? Stuur maar een PM. Dit weekend kom ik weer thuis.

Thanks! Ik zal je even een PM sturen. :)