Vragen: Mini kopen voor dagelijks gebruik (100km)

RE: Vragen: Mini kopen voor dagelijks gebruik (100km)

Omdat ik er in mijn eerste reactie vanuit ging dat de keuze eigenlijk al vast stond op de classic Mini, ben ik er niet verder op in gegaan.
Nu ik dit topic doorlees zie ik dat de TS wel degelijk ontvankelijk is voor suggesties.
Goed dan:

alhoewel ik 'Brutus' een heerlijk karretje vind en het op-en-top lol is, is het niet mijn dagelijks werkpaard.
Daarvoor heb ik een oud AX-je dat ik voor 150 euri kocht 4 jaar geleden (als pekelbak..), maar ik rijd er nog steeds in.
- veel comfortabeler,
- minder roestgevoelig en
- betrouwbaar(der?).

Nèt zo zwaar maar wèl zuiniger dan de Mini. (1:17 tegen 1:14)
Logisch: de Mini is jaren '50 techniek, terwijl de AX uit de jaren '80 stamt...

Niet om je te doen wankelen, maar er zijn betere keuzes dan de Mini

[size=85:1fk2i77v]..maar die zijn veel minder leuk!! ;) [/size:1fk2i77v]

Ik zou zeggen:

koop een oudere japanner voor het woon-werk verkeer.

EN ernaast een Mini voor het fun-gehalte!!

Brutus schreef:

[size=85:2otxg8sv]..maar die zijn veel minder leuk!! ;) [/size:2otxg8sv]

De laatste opmerking doet 't 'm ;)

Het probleem is n beetje dat ik niet twee auto's kwijt kan, of kan betalen.

Ik heb het niet breed, wat natuurlijk geen probleem is, en als ik de juiste prioriteiten stel kan ik best een auto rijden (en dus betalen) maar twee is teveel. Ik heb eea even in een excelsheet gezet, en de rode cijfers vliegen om me oren ;)

Overigens; ik begrijp je argumenten hoor, en sta zeker open voor alternatieven of suggesties, maar begin meer en meer te denken dat een mini nu niet handig is.. :(

Ik denk 50km van je werk wonen niet handig is ;)

Het probleem van de Mini zullen niet de kosten zijn, maar de tijd die moet insteken om hem/haar rijdend te houden.
En je vrije tijd is extra beperkt, omdat je per dag 2-3uur naast je werktijd kwijt bent.

Succes!

Toch woon ook ik 50km van mijn werk en heb een Mini in daaglijks gebruik om die afstand te overbruggen. Vooral autoweg en vaak ook file verkeer (daar moet je op voorbereid zijn ivm mogelijke oververhittings problemen). Dat gaat allemaal prima. Ook in de winter met sneeuw en alles. Ik rijdt gemiddeld 120-130km/u als er geen file is met een standaard 1000 A+ blokje waar alleen het 2.95 differentieel de enige aanpassing is geweest. Voor mij is de belangrijkste voorwaarde voor een goed gruikbare daaglijkse Mini dat er fatsoenlijke remmen op zitten want tegenwoordig rijden ze als debielen voor je in. Dus geen trommelremmen maar schijfremmen zijn essentieel. Langszaam zijn is niet erg want het tegenwoordige binnenverkeer is ook langszaam (zo erg zelfs dat ik heel vaak met de Mini iedereen gewoon in moet halen uit frustratie). Ik doe regelmatig vooral de vloeistoffen controleren en indien nodig de remmen bijstellen, verder pleeg ik eigenlijk weinig onderhoud naast verhelpen/voorkomen van eventuele APK problemen. Ik heb dit eerder gedaan met een andere Mini en dat gaat ongeveer 8-10 jaar goed wat roest betreft zonder extreem laswerk te doen - daarna is het echt nodig :x

[size=85:1mkusaho]Mijn huidige daaglijkse Mini is overigens te koop aangezien ik een oudere heb gevonden ;)[/size:1mkusaho]

[size=85:1mkusaho]PS.: Ik zal maar niet vertellen dat ik enkele collega's heb die 80+ km van het werk wonen[/size:1mkusaho]

ettore bugatti schreef:
Ik denk 50km van je werk wonen niet handig is ;)

Het probleem van de Mini zullen niet de kosten zijn, maar de tijd die moet insteken om hem/haar rijdend te houden.
En je vrije tijd is extra beperkt, omdat je per dag 2-3uur naast je werktijd kwijt bent.

Succes!

Waar zijn die 2 tot 3 uur oor die je rekent? Niet voor t rijden neem ik aan?

Weer bedankt voor jullie reacties! Ben vanavond gaan kijken, nu even goed denken!

ik wil niet vervelend doen maar heb net dit topic gelezen..
Als ik het goed heb lees ik hier dat het om maar om euro's gaat..
30 euro is al teveel...
In dit geval kan ik je beter je aanraden om een erg goedkope lichte auto te nemen.. (á 300 euro)
WA verzekering erop + weinig wegenbelasting
deze gewoon op rijden en weer een nieuwe kopen.. als het onderhoud op een gegeven moment boven die 300 euro uitkomt, moet je hem gelijk slopen en nieuwe kopen.. (of wanneer niet meer APK waardig)
Dan ben je relatief gezien gelijk van kostenpost afschrijving en onderhoud af...
Dit blijven doen tot er wel genoeg geld is..
Blijkbaar is er nog net te weinig geld om een andere oplossing te bieden..

Ikzelf heb ook nog een vw fox welke mij zeker 300 euro in de maand kost
onderhoud en afschrijving niet meegerekend!!! deze is om deze reden ook geschorst
Auto rijden is nu eenmaal een hele dure grap en daarom heb ik een brommer aangeschaft.. kost mij 93 euro per jaar verzekering en 8 euro brandstof per week!
maar ik hoef dan ook maar 20 km per dag te rijden...

Als ik in jou schoenen zou staan zou ik bovenstaande doen!
auto's zijn grotendeels emotie (mini helemaal) maar je moet wel realistisch blijven!

Hoe zeer de euro's een probleem zijn kan ik niet beoordelen. Wel heb ik mijn eigen berekeningen gemaakt. Een anonieme budget auto kost X euro per maand (brandstof, wegenbelasting, verzekering). Afschrijving en onderhoudskosten zijn relatief laag. Koop je er eentje voor een paar honderd euro, dan is zeker niet betrouwbaarder dan een goed onderhouden Mini. Wil je een betrouwbare auto, dan moet je toch ook al weer aan termen als onderhoudskosten en afschrijving gaan denken. Weliswaar wel wat goedkoper al bij een Mini, maar geen honderden euro's per jaar.

Een Mini goed onderhouden kost bij 25.000km/jaar ongeveer 100 euro per maand aan onderhoud. Brandstof, wegenbelasting en verzekering zullen bij elkaar opgeteld ongeveer hetzelfde kosten. Als je langere afstanden rijdt, dan drinkt een Mini niet zo heel veel. 1 op 15 is op de snelweg makkelijk te halen.
Daarnaast moet je na een aantal jaar dagelijks Mini rijden flink investeren in wegwerken van roest en/of motorrevisie. Zie dat als afschrijving.

De optie die hier verder nog genoemd is, een Mini kopen EN er nog een daily driver bij kopen, dat is veruit het duurst. Ja, de Mini blijft dan wel zonder veel moeite/kosten in redelijke staat maar die daily driver kost ook een flinke bak geld. En als de Mini buiten staat zal ie ook gewoon roesten. Het maakt voor de roestduivel weinig uit of een auto nu rijdt of stil staat in weer en wind.

Voor mij komt er simpelweg uit dat onderaan de streep een 'moderne' betrouwbare daily driver zonder Mini er bij ongeveer 100 euro goedkoper is dan de Mini. Maar dan moet ik zonder Mini leven. En betrouwbare 'moderne' daily driver met daarnaast een Mini pakt aanzienlijk duurder uit dan de Mini ook als daily driver gebruiken. Dan mag ik elke maand nog even zo'n 100 euro extra lappen. En dat geld kan ik goed gebruiken voor andere zaken. Dat de Mini daardoor wat meer gebruikssporen oploopt is jammer, maar een auto is er nu eenmaal om mee te rijden.

Ivo schreef:
een auto is er nu eenmaal om mee te rijden.

+1

en doordat je erin blijft rijden blijft de Mini ook goed d:)b

Voorwaarde is natuurlijk wel dat je begint met een (technisch) goede basis. Anders ben je het eerste jaar heel veel geld kwijt aan wegwerken van achterstallig onderhoud.

Heb me weer even bij gelezen, bedankt voor al jullie reacties.

Ben nu bezig met wat rekenwerk en vergelijkingen maken, en hoewel ik weet dat die niet zaligmakend zijn gaat het erom dat ik zoveel mogelijk risico uitsluit. Het probleem is niet 30 euro per maand, een probleem zou zijn 300 euro voor onverwachte werkzaamheden in de eerste paar maanden zeg maar.

Kortom; ik ben bang dat als er iets aan de hand is met de mini (of welke auto dan ook) de reparatie moet wachten op geld of tijd, en de mini dus stilstaat en ik met het OV naar mijn werk moet. Dat is nauwelijks te doen (precies de reden voor een auto).
Dan zijn er nog wat andere zaken zoals; ik heb geen garage oid, dus mini staat dag en nacht buiten, ook in de winter.

Ik moet er even over nadenken en beslissen wat voor mij belangrijk is ;)

Nogmaals dank voor jullie reacties en hulp!

Als je geen 300 euro hebt voor onverwachts onderhoud van welke auto dan ook, zou ik er overnadenken om geen auto te nemen.

Als je dan toch een auto wilt zou ik gewoon een goedkope jappenner kopen en later een mini voor erbij. (ookal is dat niet zaligmakend)

Ik wilde zelf op mijn 18e ook niets anders dan een mini, maar dat is ook voor woon/werk en andere redenenen (onderhoudskosten enz) een toyota starlet geworden uit 1990.

Op mijn 20e heb ik er uiteindelijk een mini bijgekocht voor de lol, kostte een paar 100 euro met een half jaartje apk.
Het door de apk willen lassen van mijn mini is uitgelopen in een complete verbouwing van ruim 2 jaar. (zie onderschrift)

Na het overlijden van mijn eerste toyota, heb ik een zelfde teruggekocht alleen nu uit 1996. (dat is de toyota die peter hier eerder al noemt waar hij elke dag mee rijd)

Dus als ik jou was zou ik gaan voor een toyota'tje, daar weet je bijna zeker van dat je elke dag zonder problemen op je werk komt.

en een kapotte mini voor de deur omdat er geen geld is voor een reparatie kost je ook elke maand verzekering en wegenbelasting.

Ik ben me ook aan het orienteren,

@hierboven.. en eigenlijk de main reason..

gaan mini's dan zo snel kapot?
als je hem toch strak laat spuiten en hem even goed onderhanden neemt( voor spaard) en klein onderhoud verricht kan je er toch wel mee rijden zonder problemen?

of zie ik dat verkeerd?

Dat klopt ook. Als je een mini koopt die goed in elkaar zit, of die je zelf compleet goed onderhanden genomen hebt, dan is dat geen probleem. Hier hangt alleen wel een prijskaartje aan.

Wat (b)engeltje zegt. Als je begint met een goede basis en dan gewoon het onderhoud bij houdt, geen enkel probleem.

Een goede basis kost alleen wel wat geld, of veel tijd om hier zelf voor te zorgen.

een goed basis,
denk ik dan aan €2000 plus wat tijd?
of..
aan 4000 plus wat tijd?

gr!

De daaglijkse Mini waar ik het eerder over had heb je al voor (minder dan) 2000 Euro. Voor rond de 4000 Euro heb ik een Mini staan die al helemaal is gelast en herspoten en nog alleen moet worden afgebouwd (interieur, aandrijflijn, remmen, afstellen, keuren). Het is dus af een beetje afhankelijk van wat 'een goede basis' precies betekend... Kijk ook eens bij 'Markt' om een beter prijsidee te krijgen.

Ik kijk elke dag op markt,
ik wacht op een leuke mini rond de 1500-2000 euro.

ik ben misschien soms te kieskeurig!:P

Ik wilde ook een Mini met specifieke details. Lang gezocht en op een gegeven moment toch tegen gekomen :P Gewoon blijven zoeken dus, dan vind je er wel een ;)

Heeft even geduurd maar ik heb besloten om op dit moment geen auto te kopen. Op basis van jullie reacties en wat eigen rekenwerk lijkt het me gewoon niet verstandig om [i:1qoqwnex]nu[/i:1qoqwnex] een mini (of andere auto) te kopen.

Als ik meer ruimte heb in maandelijks budget bijvoorbeeld zal ik het niet laten om het weer te proberen want ik wil gewoon een mini ;)

Bedankt voor al jullie reacties en hulp, en als je in de buurt van Utrecht iemand van 2 meter verlekkerd naar je mini ziet staren, toeter dan even ;)