Ik vraag me wel af hoeveel mensen je dat open en bloot op Internet gaan vertellen.
- Login of registreer om te reageren
Ik vraag me wel af hoeveel mensen je dat open en bloot op Internet gaan vertellen.
Ingediend door henkmarius op di, 27-07-2004 10:00
Waarom eigenlijk niet? In de miniworld staat er ook vaak bij wat een restauratie heeft gekost. Ik heb het idee dat het in werkelijkheid altijd veel meer heeft gekost. Veel mensen houden het ook niet goed bij denk ik dus wordt het schatten.
Mijn 1275GT heeft ongeveer 6000 EUR gekost als ie klaar is. Dat is inclusief compleet gereviseerd motorblok, heel veel vervangen (origineel) plaatwerk, heel veel nieuwe onderdelen. En een paar honderd uur werk.
Er bestaan geen standaard prijzen voor een resto natuurlijk, hangt erg af van wat je wil en hoe goed de mini is waarmee je begint. Zeker zo belangrijk is hoeveel je zelf kan doen. De revisie van mijn blok is bijna 1/3 van het hele kostenplaatje omdat ik dit niet zelf heb gedaan.
ik zou het je graag willen vertellen
maar dat kan pas als ik zelf klaar ben met de mini
en ik begin er net aan , dus heb nog een paar maanden geduld
grtzz dennis
Tot nu toe ben ik zo'n 2000 euro kwijt. En ik ben nog lang niet klaar.
500 euri aanschaf
+- 900 euri aan plaatwerk (jaja... )
+- 500 euri aan nieuwe onderdelen.
Ik ben al heel lang niet meer op de site's geweest.
maar meerdere kennen me wel als mupsje.
ik heb dus ook mupsje onderhanden genomen.
ik heb hem helemaal gestript en helemaal van begin af aan goed aan gepakt.
maar even terug komen op uw vraag.
Hoe restaureer ik een mini?????
hele goede vraag.
je kunt beter vragen, "als je een mini restaureert? hoeveel geef ik er aan uit."
iedereen heeft een marge.
Ik ook in het begin.
maar als je een mini helemaal stript en hij staat dan daar in een garage helamaal kaal.
dan heb je toch zoiets van.
"OK EN NU GA IK HET GOED DOEN"
nou ik ben zo iemand die het dan ook goed doet.
je kunt dan keuzes gaan maken, goed of heel goed.
en tussen die 2 is een een heel groot verschil van prijs.
Ik heb nu een mini in de garage staan.
kaal gemaakt,
plaatwerk gedaan,
gespoten in parelmoer kleur,
bumbers, lampen, hemel geplaatst,
motor getuned met alles erop en eraan,
meer kun je uit en 1000'tje niet halen,
electronische onsteking met disbobine en halgever,
bekleding ben ik nu mee bezig.
dit alles heeft me nu al 5000 euro gekost.
dus om heel simpel toch effe antwoord te geven op uw vraag.
Je kunt het zo duur maken als dat je zelf wilt.
in mijn geval word het heel duuuuuuuur.
maar ik wil het dan ook perfect in orde hebben.
gegroet mupsje
Ingediend door Mini-1976 op do, 29-07-2004 09:18
ik ben al 540 euro kwijt aan plaatwerk, achtersubframe, wielagers achter en hilow kit.
Da zal het verlopig zijn wand ik kan nu redelijk voort. Maar er komen nog kosten véél zelfs maar ja ik heb het er voor over voor mijn mini, en ik ga zeker zijn da hij in orde is.
ik koop een mini voor vier honderd euries
met veel nieuw plaatwerk
twee mini`s in onderdelen
en hij was al kaal
de reden hiervan hij had geen plek meer
en het mooie hij had ook al een begin gemaakt met lassen
maar ik `heb èèn stukje plaatwerk gekocht waar je gril in komt 128 euries
terwijl het drie jaar terug 128 gulden koste stont in het boekje van drie jaar terug
maar èèn ding is zeker mij gaat het ook wel een 7000 euries kosten
mooi lakkie
metro turbo of g40 in het beestje
leer interieur en noem maar op
maar als hij klaar is
Ingediend door Red Flame op ma, 09-08-2004 09:33
mijn cabrioproject zal rond de 4500 euro klaar zijn, dan heb ik een gratis mini uit 1974, al het plaatwerk dat je ziet is dan vervangen...
een nieuw bekleed interieur, custom dash, zwarte lak, gereviseerde twin carbs, gereviseerde 1100 kop, onderblok is nog in orde, nieuwe remmen, nieuwe schokbrekers, nieuwe rubbers, hilo-s, enz.
MAAR, ik doe alles zelf tot aan het bekleden aan toe, alleen het spuiten besteed ik uit, nadat ik zelf de wagen strakgemaakt heb.
het plaatwerk kost me rond de 1000 euro + een cabrioverstevigings-set van 750 euro.
Als je het minimale doet: slecht plaatwerk eruit, nieuw erin, strakzetten en spuiten, overal nieuwe rubbers ben je toch al gauw 3500 euro kwijt. Wil je echt totale restauratie incl. je blok reken dan maar op het dubbele!!
Maar inderdaad: je kunt het zo gek maken als je zelf wilt!!
suc-6-
ennu red flame: kun jij mijn stoeltjes ook niet bekleden?
Ingediend door michel309 op ma, 09-08-2004 15:43
Ik heb veel zelf gedaan maar dan nog ben ik nu al precies 4386,76 euro kwijt aan onderdelen icl. aanschaf van de mini.
Aangezien ik wel wil dat het allemaal perfect is heb ik het spuiten aan een bedrijf overgelaten en alleen hiervoor was ik al 1200 euro aan kwijt maarja dan heb je ook wat je wilt dus het is net als hierboven al eerder verteld wordt ... je kunt het zo duur maken als je zelf wilt!!
de rest van het geld ben ik kwijt aan onderdelen en hij is nog niet helemaal klaar ben nu met binnenkant bezig en aangezien mijn ideeen best duur zijn zullen er nog wel een paar euro's bij komen denk ik.
Foto van aanschaf:
foto van hoe hij 3 maanfen terug was:
vw mini schreef:
metro turbo of g40 in het beestje
Een G40 lijkt me wel een aardige modificatie !
Hou je ons even op de hoogte van de vorderingen ?
On topic: de twee Mini's die ik ca. 7-9 jaar geleden helemaal gerestaureerd heb (al het plaatwerk dat nodig was, zelf strakgemaakt en laten spuiten, geen bijzondere dingen gedaan verder) kostten me inclusief aanschaf beiden rond de 5000 gulden. Ik vermoed dat puur het restaureren van m'n Studio 2 die ik afgelopen winter op dezelfde manier onderhanden genomen heb (wel zelf gespoten) ongeveer de helft daarvan gekost heeft (ik heb de moeite niet genomen het op te tellen ), maar dat was een rijdende en complete auto bij het begin en geen uitgewoond, verwaarloosd hok zoals de andere
ik weet niet of het precies onder de noemer restauratie valt, maar toen het tijd werd om de rekening te betalen aan mp te DD was ik bijna 11000 euro verder.
het "voorwerk"(carosserie opkalefateren, laswerk, spuiten, interieur, 1380 motor en toebehoren) was al door de vorige eigenaar gedaan. Gelijk bij aankoop heb ik de remmerij laten verbeteren, 1,5 graden camber, carter plaat en nog een heleboel meer erop laten zetten, waardoor uiteindleijk de teller ongeveer op bovenstaande kwam te staan
maar de mini is nu wel echt he-le-maal zoals ik hem wil hebben.
Tot nu toe incl. aanschaf een kleine 11 d euri kwijt. Daarvoor heeft de Van véél nieuw plaatwerk gekregen, volledig gespoten en zijn er gewoon veel uren in gaan zitten. Helaas had ik toen zelf de tijd en expertise niet om het zelf te doen, maar ik ben nu zelf bezig met de afwerking zodat de rekening niet héél véél hoger zal worden hoop ik...
Damn... wat veel geld eigenlijk..
Ingediend door Lambormini op ma, 16-08-2004 09:48
Ik vind dat je niet echt in geld uit kunt drukken wat een restauratie gekost heeft. Als je alles meetelt, dan moet je de manuren eigenlijk ook mee tellen. Bij mij heeft het tot nu toe rond de 4000 euro gekost, maar dat is eigenlijk alleen aanschaf, onderdelen en spuiten (en ik ben nog niet klaar!). We hebben eigenlijk alles zelf gedaan op het spuiten na. Mijn broer heeft bijvoorbeeld al het laswerk gedaan (en nog veeeeel meer....) en een oom van mij het strak maken. Als je al ziet hoe veel uren daar in zitten..... Als je al die uren mee moet rekenen (laat staan dat je het uit besteed), dan kom je aan een bedrag waar je niet echt vrolijk van wordt. Zo ging een vriendin van me laatst vragen wat het kost om een mini (van de buitenkant) strak te laten maken en te spuiten. Dit ging ongeveer 2000 euro kosten. Bij mij heeft dit een stuk minder dan de helft gekost omdat we veel zelf konden doen.
Daar komt ook nog eens bij kijken dat waar je de eerste dagen tegen aan kijkt, nog niet eens de helft is van wat je allemaal tegen gaat komen. Overal waar je aan gaat werken, kom je weer iets anders tegen.
Ik had eigenlijk ook niet echt verwacht dat het allemaal zo veel ging kosten en aangezien ik nog steeds student ben, is het ook niet zo makkelijk te betalen. Inmiddels zijn de kosten over een heel jaar verspreid, dus dat scheelt weer een beetje.
Waar het op neer komt is dus dat hoe meer je zelf kunt, hoe goedkoper het wordt. Maar het kost je wel erg veel tijd (en bloed, zweet en veel tranen). Zolang je die uren als hobby ziet en niet als noodzaak, dan is het leuk om te doen. Denk dus goed na waar je aan begint! Je ziet niet voor niets zo vaak van die half afgemaakte restauratie projecten te koop staan. En die hebben er geen van alleen winst op gemaakt!
En ik sluit me er ook bij aan: je kunt het zo duur maken als je wilt.
dat is èèn ding wat zeker is je kunt het zelf zo duur maken als je het zelf wilt
maar dat je de manuren die je erin gestoken hebt ook mee moet rekenen ben ik het niet echt mee eens
want het is toch een hobby
maar dat is iedre zijn mening maar waar deze topic om ging was wat iedreen kwijt was voor zijn mini
en niet echt wat het kost.
maar ik ben nu ook bezig met de mini opknappen maar ik moet zeggen wel meer werk dan verwacht maar toch wel giga leuk om te doen en dan als ie klaar is daar doe je het helemaal voor
als ik naar mijn mini kijk als ie in de bok hangt denk ik mozez dat dat noeg moet gaan rijden
maar ik blijf positief en ik ga zeker door.
en over een jaar ga ik trouwen en dan moet ie klaar zijn want hij wordt dan als trouw auto gebruikt
mini-boy schreef:
ik zou het je graag willen vertellen
maar dat kan pas als ik zelf klaar ben met de mini
en ik begin er net aan , dus heb nog een paar maanden geduld
grtzz dennis
van dit topic in het begin staat link
na ruim 1 jaar verder kan ik je het wel vertellen.
na wat reker werk zijn we op een totaal plaatje gekomen van een niet geringe totaal
± 8575 euro
dit was wel even slikken , ik had niet gedacht dat er toch stiekem zo veel geld in kruipt
maar goed het is allemaal al betaald
ik hoop dat je genoeg weet
grtzz dennis
Ingediend door artfull_devlin op ma, 08-08-2005 23:21
Jeetje, zo'n hoge bedragen,..
En wat heb je dan,.....
een mini,......
Ingediend door van acker op di, 09-08-2005 00:15
ik ben nu ongeveer al een 4000 € kwijt aan mijn mini bij de restauratie
1500€ voor de mini
400€ voor hem te stralen
en de rest aan nieuwe onderdelen zoals alles van de remmen + achterframe enz..
en er komt natuurlijk nog meer bij als ik aan de motor begin
mm, dan zal ik maar niet beginnen met bedragen te noemen... En dat terwijl ik eigelijk niet eens aant restaureren ben.
Ik dacht een perfecte Cooper gekocht te hebben. Plaatwerk was/is strak, motorisch was hij goed. Dus 4500 euro betaald...
Na een half jaar rondgescheurd te hebben bleek hij motorisch niet helemaal in orde...
En toen is alles onder de motorkap vernieuwd... alleen de rembekrachtiger en ruitenwissermotor is nog van 1993. Dat heeft me ook nog eens 4000 euro gekost.... (Incl. div. aanpassinkjes )
Dan komen de kosten van het optisch aanpassen er nog bij 2500 euro, de audio-install 2000 euro.
And still counting...
Jaja ik weet het, als ik dit allemaal van te voren geweten had, had ik ook wel iets anders gedaan.. maarja gedane zaken, he.
En tijd om hem langer tijd stil te laten staan heb ik niet, omdat ik ten eerste geen tijd heb om te restaureren en ten tweede, omdat ik de auto echt nodig heb en hem geen weken kan missen....
Hier het zelfde, mijn witte Mini heeft in de loop der jaren al zeker de vernoemde bedragen gekost (maar wil het niet meer uitrekenen) en hij (na 10j resto) kan hier en daar ook weer wat bijwerking gebruiken, maar das te investering altijd waard geweest.
Mijn nadeel is alleen aan het worden dat ; als je meerdere Mini's hebt , je aan allen bezig bent om ze rijdende te houden en je er niet toe komt 1 perfect te laten zijn. Dat was vroeger anders toen was den Witte mijne KLEINE.
Timini schreef:
in de loop der jaren
mijn verhaal is dus nu precies van 1 jaar Minirijden
ik hoop niet dat elk jaar zo gaat...
Peter schreef:
ik hoop niet dat elk jaar zo gaat...
Veel zelf doen was mijn ervaring, anders zou het nog erger zijn geweest.
Tim
toch heb ik nog geen dag spijt gehad van al die centjes die ik in me minitje stop.
en had ik het zeker niet anders gedaan, mini is gewoon de beste auto
Ingediend door Bustuh op di, 09-08-2005 22:39
tip, koop meerdere mini`s voor weinig geld en verkoop onderdelen, ik heb dit ook gedaan en heb al een vlink bedrag terug verdient met 1 donor. Als het kon zou ik een hele mini sloperij beginnen.
En wat ook leuk is dat je dan via de verkoop ook heel veel contacten opdoet waar je later weer wat aan hebt als je bijvoorbeeld moet spuiten o.i.d.
en als je gewoon de tijd neemt om alles uit te zoeken en beetje op de prijzen let, dan kun je voor een leuk bedrag een zo goed als nieuwe mini rijden.
tenslotte begin je niet voor niets aan een restauratie, dan gaat het er toch om dat je dat leuk vind om te doen? Ik zit nu aan het begin van de restauratie en mijn bedoeling is om volgend jaar winter klaar te zijn maar als dat een jaar later wordt vind ik het ook niet erg.
ik denk dat je voor 3000 a 3500 euro toch wel klaar kunt zijn, en dan heb ik een 1300 metro blok(ongereviseerd maar wel nieuwe pakkingen kop vlakken en keringen en dergelijke) en een poly flipfront(scheelt trouwens wel veel geld ten opzichte van plaatwerk) maar ik wil dit dolgraag hebben dus om het geld maakt dit me niet uit.
en dan uiteraard ook de rest van de mini roestvrij.
Ingediend door artfull_devlin op di, 09-08-2005 22:52
Jeetje dan moet je wel heel erg minigek zijn wil je er zoveel geld insteken
Ingediend door Bustuh op wo, 10-08-2005 07:09
wat is dit voor een forum? Mini Forum toch?
dus lijkt me dat hier mini gekken zitten.
volgens mij kun jij beter een golfje kopen ofzo als ik het zo hoor
het licht er ook aan ofd je mensen kent die alles kunnen doen
kijk ik ken iemand die een spuiter kent
en mijn vriend werkt bij een auto lak bedrijf
apk mensen wordt ook geregeld voor me
dus dan ben je al weer veel minder kwijt
Ingediend door Lambormini op wo, 10-08-2005 11:22
Om maar even ruwweg een bedrag te noemen zit ik op een totaal van ongeveer 4000 (ben nog niet helemaal klaar, dus komt nog wat bij), voor de hele restauratie, moet er nog een keer voor gaan zitten en alle kosten bij elkaar leggen.
Daar moet ik wel bij zeggen dat ik het spuiten heel goedkoop heb kunnen laten doen, strak maken zowat gratis. Ook heb ik stad en land afgezocht naar de goedkoopste onderdelen (vooral wat betreft chroomwerk). Ook hebben we heel veel zelf kunnen doen (met dank aan broer en vader! )
Zo heb ik bv. 117 euro betaald voor carresorielijsten, een tijd daarna zag ik dezelfde voor 40 euro, dus prijsverschil is er zeer zeker!
Bustuh schreef:
volgens mij kun jij beter een golfje kopen ofzo als ik het zo hoor
Houden we het een beetje aardig mensen? (Dit geld voor iedereen) Het forum is maar platte tekst. En sommige dingen komen daardoor niet over zoals ze bedoelt zijn, probeer hier rekening mee te houden.
@artfull_devlin: Sommige mensen geven veel geld uit aan de restauratie van hun auto. Of dat nou een mini is of een MG A of iets exotisch, het is je hobby en daar gaat geld in zitten. Jammer, maar waar. Wil je het goed laten doen dan kost het geld. En dat is vaak nog wel wat meer dan 4000 euro. Zeker als je niet veel zelf kan doen.
Demelza schreef:
Bustuh":kttx0hd9]volgens mij kun jij beter een golfje kopen ofzo als ik het zo hoor
Houden we het een beetje aardig mensen?[/quote:kttx0hd9]
Alsof in een Golf rijden zo erg is?
Al zou ik best een MkI GTi willen hebben:
link
ZO EN DAN NU WEER ON-TOPIC!
[size=67:kttx0hd9][Edit: img tags verwijdert, foto te groot-Demelza][/size:kttx0hd9]
Ik zal ook maar even reageren... Als ik nu alles zo'n beetje bij elkaar optel heeft het geintje me zo'n 3000 euro gekost incl. aanschaf... Had ik heel wat leukere dingen voor kunnen doen
Superbuur schreef:
Had ik heel wat leukere dingen voor kunnen doen
Leuke dingen bedoel je, er is toch niets leukers dan Mini's
Nou..... Een mooie Golf 1 GTI is ook niet mis En Ben vanmiddag wezen kijken naar een [size=59:36sr0xwo]kever[/size:36sr0xwo] Maar heb geen spijt hoor... Rijd nu toch wel weer met veel plezier in m'n Mini, vanmiddag door een stortbui en in de file maar geen enkel probleem meer
Bij onze Rusty, alles buiten een gereviseerde motor (wel groot onderhoud) een duizend of 4. en ja af is ie nooit en over 2 jaar kunnen we weer opnieuw beginnen
ik ben nu nog bezig met restaureren.
maar zit nu zo rond de 1600,-(inc.aanschaf)
En we doen een hoop zelf,dus dat scheelt.
Alleen het spuiten geven we uit handen en de rest proberen we allemaal zelf te doen.
artfull_devlin schreef:
Jeetje, zo'n hoge bedragen,..
En wat heb je dan,.....
een mini,......
Je kunt 'm altijd nog verkopen
On topic:
In de jaren '90 heb ik een paar Mini's gerestaureerd (al het nodige plaatwerk vervangen, laten spuiten, technisch in orde gemaakt, geen extra accessoires/dure wielen o.i.d.)), die me incl. aanschaf op ca. 4000-5000 gulden uitkwamen. Tegenwoordig kun je dit in euro's uitdrukken, ook al omdat je geen opknappers meer hebt voor 150 euro...
M'n laatste project (m'n donkerblauwe Mini) was 'iets' duurder (maar die is dan ook helemaal nieuw), ook al heb ik alleen het spuiten uitbesteed en verder alles zelf gedaan.
Ingediend door ienimini op za, 22-10-2005 11:39
na een hoop tegenslagen en verassingen was ik denk ik zo'n 2000 euro kwijt maar het scheelde dat ik alles bij mijn schoonvader kon doen die had veel ligen in zijn garage en dan heb ik nog niet het heen en weer rijden voor spullen en de glas garage mee gerekend en de vele weekenden natuurlijk.
Het is het wel waard geweest, ik zou wel er 10 x erover nadenken om het nog een keer te doen. Ik heb het zwaar onderschat. Maar desondanks ben ik nu blij dat ik weer een paar jaar er tegen aan kan!
ik ben ook bezig:
Mijn deadline: 9000euro
Zonder de kosten meegerekend van de aanschaf
Red hot: 1500
Mayfair: 500
Dus aardig doorwerken voor me centjes
Zoals mijn Mini er nu bij staat heb ik nog geen 600 euro uitgegeven :)" title="Evil" />
Dan moet ik er wel bij zeggen dat ik hem zelf spuit, dus dat is wat goedkoper.
Wat nog moet gebeuren is paar stukjes nog spuiten, kuipstoelen, hier en daar nog wat strakmaken (banaan), en een dashboard maken.
Verder is het alleen een kwestie van de spullen monteren, want ik heb bijna alles al liggen.
Ik heb het geluk dat ik echt heel veel zelf kan doen, omdat ik bij een garage en een restauratiebedrijf werk. Het restauratiebedrijf heeft vroeger ook Mini's gehad, dus er liggen nog wat spulletjes op zolder die ik kan gebruiken. Laswerk etc doe ik ook allemaal zelf.
Ik hoop dat ik voor 1000 euro klaar kan zijn. Van de zomer word hij gespoten zoals het hoort.
Ingediend door Violet Mini op vr, 21-12-2007 10:59
de mini koste mij 925 euro
richten 100 euro
wat luxe onderdelen ongeveer 500 euro
nieuwplaatwerk + laten inlassen ongeveer 300 euro (a-paneeltjes vanwege beginnende rot .
zijpaneel,banaan,1/4 achterkant en kofferbak bodem weer op lengte laten maken vanwege schade)
hij staat nu bij de spuiter wat dat gaat kosten weet ik nog niet heb hem wel zelf helemaal geschuurd van tevoren.
en wat zweet en heel veel lol
@ stefan_ :kon je me dat niet eerder vertellen had ik die van mij ook naar jou toe gebracht
Ingediend door Violet Mini op za, 22-12-2007 00:49
ligt eraan wat je zoekt.
en heb jij nog wat over dan?
Als ik alles bij elkaar optel dan kom ik ook wel aan een goeie 4000 euro en dan heb ik alles zelf gedaan min het spuitwerk en het strakmaken.
Ingediend door Mini-Weert op za, 22-12-2007 17:23
Iets met meerdere nullen and counting XXXXX
hopelijk is het 't waard
Ingediend door Roger Wilco op vr, 28-12-2007 23:49
Eelke schreef:
Ik vraag me wel af hoeveel mensen je dat open en bloot op Internet gaan vertellen.
Ik weet van drie restauraties wat ze volledig gekost hebben:
24.000 (origineel jaren 60)
22.000 (origineel zuid europees)
15.000 (jaren 70 met ranzig snel blok)
Als je geen 5 nullen voor de komma hebt, wordt het nooit een echte restauratie, maar meer refurbishen.
Mijn auto is nog niet klaar, dus heb ik nog niet echt een eind getal.
Ik heb vrij veel aan mijn auto zelf gedaan. Maar het meeste geld gaat in lassen en spuiten zitten. De basis is niet zo boeiend. Ik heb mijn basis gratis. Ik heb de hele auto voor 100,- gekocht en de neus en het interieur voor dat bedrag weer weg gedaan.
Oja. En als je denkt dat de auto bijna klaar is sta je in eens 1500 euro af te rekenen bij de mini specialist voor allemaal kleine onbeduidende onderdeeltjes.
Wat ook heel veel geld kost is je plannen veranderen. Dus als je bij je plan blijft scheelt dat zo 1000 tot 2000 euro.
Ingediend door Red Flame op vr, 28-12-2007 23:58
Roger Wilco schreef:
Als je geen 5 nullen voor de komma hebt, wordt het nooit een echte restauratie, maar meer refurbishen.
??? sorry, maar dit volg ik niet. tuurlijk als je alles uitbesteed kom je snel aan dat bedrag. als je alles (bijna alles) zelf doet vallen de kosten heel erg mee en kan je zeker een gerestaureerde mini hebben.
Ik ga niet postten wat mijn mini me gekost heeft, gentleman's agreement met de onderdelenleverancier
Ingediend door Roger Wilco op za, 29-12-2007 00:04
Okay, in dat geval. 1000 euro plaatwerk ofso, en een paar liter verf. Maar dat is natuurlijk onrealistisch.
We moet TS vragen wat de definitie van "restauratie" is voor we er een prijs kaartje aan kunnen hangen.
RE: Wat was jij kwijt aan de complete restauratie??
Ingediend door Scooby op di, 27-07-2004 01:28
Deze topic heb ik mede bedacht omdat ik dit zelf nog van plan ben en geen idee heb wat ik ongeveer moet begroten.