Kruimelpad
998cc start moeilijk

RE: 998cc start moeilijk
Ingediend door JvS op zo, 03-05-2020 17:00
Hi Wim, Het tweede adres is mij bekend, ben daar al eens langsgeweest en zal me daar zeker in de toekomst weer gaan melden. Heb echter al veel geld uitgegeven bij een andere garagist en vind dat deze het nu ook wel mag/moet oplossen. Groet, Jaron
- Login of registreer om te reageren

Ingediend door JvS op di, 05-05-2020 10:11
Sorry heren dat ik jullie weer stoor...
Mijn garage stelt nu voor de gehele carburateur te vervangen, ipv van alleen de waxstat. De carburateur is nu drie keer schoongemaakt en afgesteld en volgens de garage varieert de afstelling dan weer na een tijdje stationair draaien. Dat zou duiden op oxidatie en slijtage, waardoor een vervangende waxtstat niet goed meer zou passen en vervanging van de hele carburateur nodig is.
1) Is het echt nodig om de carburateur te vervangen (behoorlijke investering)?
2) Is revisie van de huidige carburateur een optie?
3) Als de carburateur vervangen moet worden moet ik dan gaan voor een nieuwe of een gereviseerde?
4) Welk type carburateur moet ik naar op zoek, weer eentje met waxstat of voor nieuwer model gaan?
@Wim je tips heb ik nog niet kunnen toepassen, ben niet meer met Mini gaan rijden.

Ingediend door JvS op za, 09-05-2020 16:22
@Wim: Met WD40 gecheckt of er 'valse lucht' is. Het toerental bleef ongewijzigd. Geen 'valse lucht' dus?
Starten blijft ondanks schoonmaken carburateur en nieuwe bobine ongewijgd een drama. Denk dat ik wel 12 keer heb moeten starten voordat motor eerste keer liep. Daarna slaat ie nog een paar keer af (met choke en zonder gas te geven). Daarna loopt motor als zonnetje en na 200 meter kan ik de choke zonder problemen uitzetten. Starten gaat vanaf dat moment ook zonder een enkel probleem.
Ingediend door wim fournier op za, 09-05-2020 17:27
Jaron, ik ben er toch welhaast van overtuigd dat je een 'valse lucht' probleem hebt. Dat je het met WD40 spuiten niet ontdekt hebt, wil niet zeggen dat het er niet is. Wat me opvalt, is dat je de choke al vrij snel kunt dicht zetten wanneer de motor eenmaal enkele minuten loopt. En, zolang de motor warm is -op bedrijfstemperatuur- start die onmiddellijk. Dus, ik zit me gek te denken, waar er een luchtlek kan zitten als de motor nog koud is, wat dichttrekt, zodara de motor op bedrijfstemperatuur komt.
Wanneer je dus aan het WD spuiten gegaan bent toen de motor eenmaal liep, kon je het lek niet traceren.
Dus, nog een keer een poging: De carburateur zit met twee moeren op het inlaatspruitstuk en het spruitstuk zit met vijf moeren op draadeinden die in de kop steken. De eerste twee moeren daar kan je vrij makkelijk bij de laatste vijf moeren is al problematischer. Maar toch; doe een serieuze poging! Als je merkt dat je een moer vrij makkelijk toch wat verder kunt aandraaien, is het raadzaam die moer en de andere moeren in deze verbinding los te draaien en te kijken of de pakking nog wel 'heel' is. Vooral de moeren die het spruitstuk tegen de kop aan drukken, daar kan je moeilijk bij en het ligt eraan of je passende sleutels hebt die in de nauwe ruimte wel volledig op de moeren passen.
Het spijt me, maar ik kan niet naar je toekomen al woon ik dichtbij en ik kan me ook niet veroorloven om je bij mij thuis te laten komen om je te helpen. Onder de huidige Corona omstandigheden komen onze kinderen en kleinkinderen niet hier en wij gaan ook niet naar hun toe. Het is ellendig.

Ingediend door JvS op zo, 10-05-2020 16:28
Corona snap ik helemaal Wim! Zou graag even bij je langskomen met mijn Mini, maar dat gaat helaas nu 'even' niet.
De moeren op (inlaat)spruitstuk losmaken wordt lastig; ik heb het gereedschap niet en durf dat eerlijk gezegd ook niet alleen aan.
Uiteindelijk zal de auto wederom naar de garage moeten, maar voordat ik dat doe wil ik een idee hebben waar het probleem zit. Ik heb al behoorlijk bedrag geinvesteerd om de auto weer lopend en rijdend te krijgen, maar starten blijft dus serieus issue. Toen ik laatste keer auto ophaalde was het verhaal de waxstat, daarna werd het gewijzigd in 'carburateur'. Ik wil daar eventueel wel in investeren (een nieuwe of de huidige reviseren?), maar ben er niet 100% van overtuigd dat het dan ook echt is opgelost terwijl de rekening wel steeds verder oploopt.
Snap dat je van een afstand ook moeilijk kunt beoordelen, maar waardeer je mening en advies.
J
Ingediend door wim fournier op za, 02-05-2020 18:31
gewist.