Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Mensen, vraagje:

Ik moet in december weer voor de APK en ben mn grote beurt aan het voorbereiden. Nu zit ik bij de remmen. Heb geen enkel probleem bij het remmen. Voor schijven, achter trommels. Rijdt ook weinig kilometers... Hoe kan ik zien of ik de slijtdelen moet vervangen? Of is 1x per jaar gewoon wel aan te raden? Net als de olie, het luchtfilter ed...

Danku :)

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

voor de apk wordt er dacht ik alleen naar de remwerking gekeken ..
(in de oude manual: http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/routine/12.htm )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ok! Bedankt... Als er voor nog een mm of 5 op zit, en achter meer dan 1,5mm is vervanging niet echt nodig... Ff kijken dan maar...

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Voor is eenvoudig te controleren; Als het goed is zit er tussen de splitpennen en de blokken een veer. In deze veer zitten in het midden 2 sleuven, als de nokken van de remblokken op de hoogte van de sleuf zit, zijn ze versleten.
Voor de schoenen achter moet de trommel eraf.

Groet ron

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ik zou ook even de werking van de remstelnok
achter bij je trommels checken, of deze nog gangbaar
zijn. Als ze niet soepel draaien zou ik ze vervangen
en nieuwe goed insmeren met kopervet, voor de montage.
Zijn ze op een gegeven moment niet meer gangbaar, dan
breken ze af als je wilt gaan stellen of hij draait
dol :)" title="Evil" /> .
Verder de remmen reinigen, trommel en remschoenen even
opschuren, en wielremcilinders controleren op lekkage.
Bewegende delen licht smeren met kopervet.

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

ik doe zelf ook apkkeuringen het enige wat gemeten word is remverschil tussen links en rechts. bij de meeste minis zit de hevel van de handrem vast. indien hij bij het rijden altijd goed remt (kun je checken door op een recht stuk je remmen heel hard in te drukken trekt hij? moet je schoonmaken zo niet? is het wel goed.. de dikte van de blokken schijven en schoenen mogen de keurmeesters niets over zeggen zolang ze het niet zonder iets te demonteren kunnen zien.

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Bedankt voor de tips. En ik wil ook wel een beetje safe rijden dus maak alles wel even schoon. Als ik toch bezig ben... En van dat beetje kopervet wordt je ook niet arm... :)

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Birdy schreef:
Ok! Bedankt... Als er voor nog een mm of 5 op zit, en achter meer dan 1,5mm is vervanging niet echt nodig... Ff kijken dan maar...



Gisteren ff gekeken (Na het opruimen van de garage :P en het opzoeken van de spullen)
Die mm's haal ik makkelijk! Ziet er allemaal nog als nieuw uit! Aandrijfashoezen waren gaaf, en geen speling in fusses/lagers te vinden :D Ik = happy, maargoed, maak ook erg weinig kilometers...

Alleen die remtrommels... Achter. Ik heb er maar 1 bout inzitten nadat het wiel eraf is? Hoort dit? In de flens erachter zit ook geen tapgat :?

En als ik de trommel vrij draai loopt hij lichtjes aan op 1 punt van het rondje... Is dit ook normaal?
Ik krijg m er ook niet makkelijk af en op... Moet echt met de kunstofhamer...

Verder die aftelnok... Is dit toevallig een vierkant ding? Want als ik draai komt mn rem strakker te zitten, draai ik verder, zittie weer helemaal los... Kon uit Haynes niet helemaal halen hoe dit werkt?
En wat als ik mn rem niet helemaal vast kan zetten met deze nok? Moet ik dan iets anders afstellen? Ook niet te vinden in Haynes...

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ik heb er maar 1 bout inzitten nadat het wiel eraf is? Hoort dit? In de flens erachter zit ook geen tapgat?




Dit kan kloppen, dat heb ik ook en dat maakt niet veel uit.

En als ik de trommel vrij draai loopt hij lichtjes aan op 1 punt van het rondje... Is dit ook normaal?




Dit maakt ook niks uit. Een trommel mag altijd wel iets aanlopen.

Is dit toevallig een vierkant ding?




ja dit is een vierkante stelnok. Hier is een speciale sleutel voor, een steek sleutel met een vierkant gat
Je moet hem niet helemaal vast zetten met die stelnok. Je trommel moet nog vrij kunnen draaien, met hier en dar een beetje aanloop.

Groeten,

Arjan

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Met de onderdelen op deze foto's stel je je trommels af:

Zoals je misschien wel gezien hebt bij je trommel zitten de onderdeeltjes op deze manier tussen je remsegmenten: [code:wsbtbb9t] Vooraanzicht
____ _ ____
Remsegment |___/ / \\ \\___| Remsegment
/ \\
Achteraanzicht[/code:wsbtbb9t]
Je kan je vast wel voorstellen dat de remsegmenten verder uitelkaar komen te staan als je de nok indraait.

[size=75:wsbtbb9t][Edit: typos en foto's][/size:wsbtbb9t]

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ja, dat is me wel duidelijk. Maar ik kan met die stelnok niet mn rem echt helemaal vastzetten, klopt dat? En met een verschil van 2/3 mm valt toch weinig te stellen?
Je kan je vast wel voorstellen dat de remsegmenten verder uitelkaar komen te staan als je de nok indraait.

Nee dus, je draait die nok toch niet in? Alleen rond... :?
Ik kan me wel voorstellen dat de segmenten verder uit elkaar komen te staan als je de nok ronddraait...

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

je draait die nok toch niet in



jawel (zoals dat gaat met schroefdraad);
je draait de nok naar binnen en dus duw je de remsegmenten verder uit elkaar (die paar mm is genoeg om het wiel vast te zetten).

het is daarom ook wel zo handig om de stelnok terug te draaien voor je de trommel er af haalt (door slijtage kan je een 'randje' in de trommel krijgen waardoor je hem er moeilijk af krijgt als je die stelnok niet terugdraait)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ok, bedankt voor alle info... Toch de boel maar ff schoonmaken als ik de echte beurt ga doen... Gisteren was ik door los-vast-los-vast het spoor een beetje bijster...

Dit deed mij twijfelen:
Want als ik draai komt mn rem strakker te zitten, draai ik verder, zittie weer helemaal los...

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

dat conische gedeelte wat die nokjes uitelkaar drukt is niet helemaal conisch maar heeft vlakke stukjes waardoor 'ie niet spontaan gaat draaien. Dat betekent dat elke keer de nokjes iets terugkomen als je bij zo'n vlak stukje aankomt. Als je verder draait zal elk volgende vlakke stukje de nokken wel verder uitelkaar drukken dan het vorige.

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Aha! Dat maakt het allemaal duidelijk! Bedankt! :)

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

als het nodig is kan ik wel even langs fietsen
heb al zo vaak trommels gesteld en vervangen e.d.

mijn trommels achter hebben btw helemaal geen bouten er meer in zitten is geen probleem want met je wiel word ie op z'n plek geduwd en dan kan ie geen kant meer op

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Bedankt voor het aanbod. Ik heb je nummer, dus als het volgende week als ik echt alles naloop niet lukt, laat ik het wel ff weten...

Ik denk dat ik er met wat kopervet en remmenreiniger wel uit ga komen...

[waar koop je btw kopervet?]

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

volgens mij heb ik dat bij de lokale bouwmarkt gehaald.

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Of bij een automaterialenzaak.
Het is er in spuitbus en in een potje.
Potje is handiger, met een spuitbus spuit je
vaak dingen onder welke net geen kopervet moeten
hebben. (voering etc.)

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Nou, ben gisteren begonnen met de grote beurt...
Ik ga maar even verder in dit topic [titel veranderd] want ik denk dat ik wel wat vraagjes te stellen heb...

Eerst de boel maar opgekrikt. Netjes op 4 pootjes. Zeiltje eronder, olieplug eruit...

Die draaide wel erg makkelijk en de spoed op die bout was toch wel redelijk groot?? Aarch! :( Ik draaide dus met de plug ook meteen alle windingen van de draad van de bak mee... Denk dat het minicentre de vorige keer een beetje scheef/te strak heeft gedraaid... Een aangezien er best wat ijzervijlsel aan de magneet zat ben ik niet zo blij met een evt. M18 bout of andere oplossing zonder magneet...

Naja, de olie was eruit. Verder gegaan met de schakelaskeerring. Pennetje eruit gemept, kreeg ik die keerring er voor geen meter uit. Op je rug liggen onder de auto werkt trouwens ook niet mee...

Even verder kijken, ik lag eindelijk eens onder de auto, dus kon de losse draadjes onder mijn schakelpook [onder de auto] eens bekijken.... Een bundel draadjes, waar er 2 van zijn aangesloten maar er ook 3 los hangen... Losse einden met een tie-wrap vastgezet...

Gelukkig belde er toen interessante mensen O+ Dus volgende keer vrolijk verder... Maar de volgende vragen zijn gerezen:

[list:1xz5qyca][*:1xz5qyca]Wat is de beste oplossing voor die olieplug, en is er iemand in de buurt van Leiden die daar ervaring mee heeft?[/*:m:1xz5qyca]
[*:1xz5qyca]Wat is de beste manier om een oude keerring te verwijderen zonder de as te beschadigen...?[/*:m:1xz5qyca]
[*:1xz5qyca]Waar zijn alle draadjes die onderuit de schaskelpook komen voor, en heeft het nut energie te steken in evt. opnieuw aansluiten? [Achteruitrijlicht werkt prima][/*:m:1xz5qyca][/list:u:1xz5qyca]

Bedankt, Birdy

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ff gezocht. Voor de olieplug: Ik heb het liefst een helicoil waarna ik de originele plug erin kan draaien. Iemand hier ervaring mee, en waar ik die kan halen? Minicentres?
Weet iemand wat voor draad die olieplug heeft? [Ivm met googlen naar goede helicoil?]

[Added:

HELICOIL KIT DRAIN PLUG

The tranny drain plug on the Mini is large and robust but we have all seen them where the threads have been stripped out. No reason to change gearboxes just because of the drain plug. While the threads and the diameter and not very standard we have found a "helicoil" kit that allows you to simply install new threads and restore the box to stronger than new. While it is best done on a workbench (box does not need to be taken apart), it can be done while still in the car! ]



Het bestaat, nu nog eraan komen...

[Andere oplossing voor dit probleem gevonden, en een apart topic staat hier]

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Je kan ipv die keering van de schakelas te verwijderen, deze ook laten zitten en de nieuwe er achter slaan...

Of een schroevendraaier in het platte vlak van de keereing slaan en dan peuteren...
Of met een stevige schroevendraaier langs de as de keerring proberen te wippen...
Of een schroef in de keerring proberen te draaien zodat je eraan kan trekken..
Kijk in alle gevallen wel uit dat de behuizing niet beschadigd... anders lekt hij harder als voorheen :x

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ja, daar was ik ook bang voor... Beschadiging. Ik zal weer eens gaan kijken. Die schroef vind ik wel een goede!
En ik wil m er wel graag uithalen...

Bedankt voor de tips!

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

He Birdy,

Die schakelas keering kan het beste gedaan worden met een schroevedraaier, zoals rene schrijft.

Als ie er uit is, kan je bij een minicenter een aluminium ring kopen, waar aan de buitenkant een rubberring inzit. Deze houdt je schakelas gecentreerd, zodat je nieuwe keering niet uitlubbert door het kantelen van je motorblok. Dit komt meetsal door slappe of wijde hondebot rubbers (ff checken dus).

Groet ron

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

(Op verzoek) posts over superplug gesplitst.

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

ayla schreef:
Als ie er uit is, kan je bij een minicenter een aluminium ring kopen, waar aan de buitenkant een rubberring inzit.


Die heb ik nog wel liggen! Dus als hij niet achter de keerring zit, zal ik deze er zeker ff in plaatsen.

Vanavond weer lekker verder!! bedankt voor de tips!

Birdy

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ok, gelukt!

Schakelaskeerring vervangen. Er zat zo'n "balgje" bij, die er bij de oude keerring niet [meer] opzat. Nog een geklooi om dat pennetje er weer door te krijgen trouwens...
Die centreerring van alu zat er bij mij al in... Geen beweging [van boven naar beneden natuurlijk] in de as te krijgen :)

Aandrijfassen zijn eruit, keerringen vervangen, maar tot mij verbazing zaten die olie keerringen/water shields :? die op je as horen te zitten er niet op... In Haynes stond speciaal: vergeet vooral die dingen niet... Dus maar ff op laten sturen... Als ik het doe, dan ook maar meteen goed...

Verder wielkasten lekker een vers laagje tectyl gegeven... Volgende week nog ff een paar avondjes klooien en ik ben klaar voor de apk...

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Goed... Over die ringen op de aandrijfassen bij de potjoints het volgende...

http://www.angloparts.com/site/images/c ... 34_big.jpg
Nummer 21:"Guard, for oil seal"

Ik mistte ze dus op mijn mini. Bel ik een minicentre, zeggen ze tegen me: ja, die dingen vergeten wij altijd, omdat ze gaan piepen enzo. Veel te lastig... :? Heb ze toch maar op laten sturen. Maar wat is jullie mening? In Haynes staat duidelijk dat je ze niet moet vergeten...

[Weet nu trouwens wel waarom ik ze mis... De vorige keer met groot onderhoud bij die garage geweest :D, gelukkig doe ik nu alles zelf...]

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Wij hebben ze ook nergens tussen zitten. Ook nooit gezeten of gedaan. Nergens last van gehad.

Volgens mij is het alleen maar uitstel van executie, als ze slijten komt er toch wel vuil tussen.

Groet ron

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ik ben ze op alle (sloop) mini's die ik heb gehad nog nooit tegen gekomen...

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Mmm, ok... Maargoed, ik krijg ze nu toch, dus ik zet ze er wel op, kan vast geen kwaad...

Nog een vraagje... "Onderste radiatorslang loshalen" klinkt best eenvoudig... Maar zou het kunnen dat je hier echt voor geen meter bij kunt? Ook niet vanaf de onderkant?

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Dat klopt.
Wat wij doen is, is de radiateur aan de bovenkant los, en dan met een paar verlengstukken op de ratel en dopje 7 (of de engelse tegenpool).

Groet ron

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ok, ff gezocht:
Post

Dan heb ik nog een tuinslang om m door te spoelen, maar waar zet ik die op en hoe zorg ik dat ik mn nieuwe koelvloeistof daarna niet verdun, doordat er nog water in het systeem zit?

[Blijft ideaal, zo'n garage waarmee je dus alle tijd hebt voor een klus, en een forum waar je toch wel binnen een dag een antwoord hebt op je vragen :D]

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Als er een beetje water achterblijft is dat niet zo'n probleem, koelvloeistof is immers ook gewoon water met wat toevoegingen. Misschien gaat je grade achteruit van -25 naar -23 graden maar dat maakt toch niet zoveel uit?

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Het enige wat je kan doen, is het laagste punt opzoeken (vanaf m'n stoel is dit bij de pomp) en hier de slang afhalen.

Dan zou ik de radiateur en de kachel apart spoelen.

Dan blijft er alleen een beetje water in je blok achter. Ten 1e is dit niet zo'n probleem en ten 2e verdampt dit wel na verloop van tijd (natuurkunde; meeste vloeistoffen zijn aan verdampen onderhevig).

Groet ron

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ik heb mijn koelsysteem gespoeld door gewoon kort
achter elkaar de koelvloeistof te vervangen.
Wat er na het aftappen in het blok achterblijft is....
inderdaad, koelvloeistof ;)

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Goed... Over die ringen op de aandrijfassen bij de potjoints het volgende...

http://www.angloparts.com/site/images/c ... 34_big.jpg
Nummer 21:"Guard, for oil seal"



Gisteren een envelop van het minicentre in de bus :D Wat een sevice... d:)b 2 moeren(ik was 1 moet van een schokbreker kwijt) en twee van die ringen, zonder rekening.... [Zijn ook geen grote, dure dingen, maar toch... :) ]
Een opmerking van de baas erbij "onze ervaring leert dat je deze ringen beter niet kunt monteren"

Tja, het lijkt erop dat ik wel heel eigenwijs ben als ik ze erop ga zetten vanavond...

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Birdy schreef:
Een opmerking van de baas erbij "onze ervaring leert dat je deze ringen beter niet kunt monteren"

Tja, het lijkt erop dat ik wel heel eigenwijs ben als ik ze erop ga zetten vanavond...




Dus toch maar niet doen dan :)" title="Evil" /> :D 8)

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Zeg, ben je bezig met een GROTE beurt of een LANGE
beurt, qua tijd bedoel ik dan, of is er zoveel mis ? ;)

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Nee, ik heb ze er toch maar niet opgezet...

Sander, relaxed, man... Chill out yo!! :P

Nee, ik heb niet elke avond tijd! En er komen steeds dingetjes bij... Weekenden sowieso geen tijd. Heb er nu drie avonden onder gelegen... Gisteren voorwielophangingen weer helemaal afgemaakt. Aandrijfaskeringen erin, doorgesmeerd, vers laagje tectyl in de wielkasten ed...
Begonnen met het watersysteem, een hoop troep gedraind in ieder geval. Dat ga ik vanavond afmaken...
Heb de radiator al los, maar zat te twijfelen hoe ik het handigst die onderste slang kan losmaken... Gaat die koelvloeistof niet overal terechtkomen behalve in mijn bakje?? Kachel is ook al los, die ga ik er ff uithalen vanavond en onder de kraan spoelen...

Maar sowieso moet ik wachten op spullen voor het herstellen van mijn oliedrainplug, dus de komende twee weken zal mn mini nog wel op pootjes staan...
Geen probleem toch? Hij staat lekker binnen, en een zeurende moeder oid is heel ver weg... :D

[Hij staat nu pas 10 dagen op pootjes... :)" title="Evil" /> ]

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Zoals ik al zei, met een lang verlengstuk(ken) op de ratel onder de radiateur.

Groet ron

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Nee, die slang krijg ik wel los. Staat een nachtje in de WD40, zat een beetje vast.
Maar waar gaat al die koelvloeistof (lees, erg vieze, roestige troep :( ) terecht komen als ik de slang lostrek... Ik ben bang overal!
Nog een truc voor? Of gewoon over het subframe laten lopen?

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

De ervaring leert, dat de vloeistof alleen over de 'lengte' ligger van het subframe loopt.

Groet ron

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ok, vanavond maar wat ervaring opdoen dan... :D

Heb al via "blazen" een hoop koelvloeistof onder de kachel kunnen opgevangen... Hoop dat ik hiermee het meeste heb gehad...

Bedankt weer!

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Wel ff kijken of de bak die je gebruikt waterdicht is.
Scheelt een hoop ellende en schoonmaken.

Groet ron

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Ja, mijn afwasbak :)
Misschien neem ik een emmer :P

Danku... d:)b

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Zo, ff een update...
Gisteren de boel eindelijk "bijna" afgemaakt... Koelsysteem dichtgemaakt na compleet doorspoelen en weer bijgevuld...
Kleppen gesteld, nieuwe bougies erin, nieuwe contactpunten, condensator, verdelerkap en rotor.
Ook een nieuw luchtfilter en we zijn een heel eind. Ik had nog 1 achterwiel over, stond tegen de muur. Dus mini verzet en aan dat achterwiel begonnen...
Is nu nog een uurtje werk om de boel weer te monteren...

Probleem is dus nog mijn carterplug... Heb nu alles liggen voor reparatie, alleen de tap nog niet... 4-6 werkdagen... Er zijn er vandaag 6 om...

We wachten rustig af...

[ps. mn nieuwe contactpunten komen in de open stand iets meer dan 0.4mm uit elkaar, dichter bij elkaar krijg ik ze niet... Klopt dat?? Ze gaan wel helemaal dicht...]

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Yo Birdman,
Contactpuntafstand moet zijn o.35-0.40.
Groter is dus te groot, hierdoor is je contacthoek
te klein, dus minder lading van je bobine,dus slechtere vonk aan bougie.
Beter is een contacthoekmeter te gebruiken.
Bij gebruik van voelermaten moet je oppassen de
punten niet te openen met je voelermaten.

Balen dat je zolang moet wachten op je tap,
ik neem aan dat je nu wel weer een keer wil sturen ;)
Oja, tel voor je de weg op gaat effe al je wielen,
het moeten er vier (4)zijn :)" title="Evil" />

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Maar als iets groter dan 0.4 de max is? Hoe krijg ik ze dan dichter bij elkaar? Moet ik dan iets gaan verbuigen oid?

RE: Birdy's grote beurt [Was topic over remblokken/schoenen]

Nee, je moet niets verbuigen !!
1 helft van de contactpunten is verstelbaar n.l
het deel dat met het schroefje vastzit.
Dit moet schroefje moet los-vast (slippend, zo je
wil.
Nu kun je een schroevedraaier tussen de uitsparing
in de contactpunten en de nokjes op de grondplaat van de verdeler zetten.Door de schroevedraaier te verdraaien,beweeg je dus de contactpunten en wordt
de contacthoek groter of kleiner en dus de contactpuntafstand. Nu het schroefje vastzetten en even controleren of de punten niet verschoven zijn.

Dit is de manier. Als dit niet wil zou ik zeggen
dat je niet de juiste contactpunten hebt, of dat
ze er niet goed in zitten, hoewel mij dat eigenlijk
onmogelijk lijkt.
(Je stelt hem toch wel met de punten geopend op
de top van de nok en niet op de flank ?????)