Bodem lassen

default

RE: Bodem lassen

Ben vandaag begonnen met het kaalmaken van de bodem en het verwijderen van de brandstofleiding.
Het gedeelte vanaf de dwarsbalk bestuurdersstoel tot aan de subframebevestiging onder de pedalen moet worden vervangen. Ik heb hiervoor al een bodemdeel gekocht.
Heeft iemand van jullie nog handige tips of trucs voordat de bodem erin gelast gaat worden?
En om de hoeveel cm moet er een ponsgaatje komen?
Als je twee delen oplast moet ik dan een verzetje in het materiaal aanbrengen?
(ik heb een pons en een verzettang)

Bvd. grtzz Martin

RE: Bodem lassen

Niet veel reacties op je topic maar een verzetje is altijd beter netter vaster enz.
Naar mijn mening is een bodemplaat normaal wel waterdicht gemaakt , dus eerst goed in de zink zetten en dan om de 50mm puntlassen da slijpen daarna er nog eens 1 puntlas er tussen zetten en weer slijpen.
Dan kitten (spuitkit voor binnen en zink 2x + 2x bitac voor onder).
Of als je echt mooi kan lassen dan aflassen en dan kitten!!
Dat laatste doe ik op dit moment ook!!
8) Huodoewar , Jeroen2
P.S. de plaat die je er inlast eerst met zink inspuiten , dit kan je namelijk gewoon meelassen.
Wel even een nat doekje voor je mond houden!!!

RE: Bodem lassen

beter om het in de las primer te zetten (inox spray)ipv zink. dat geeft minder rotzooi af met lassen en door de hoge hittebestendigheid blijft het overal ,behalve direct op de las zelf, zitten .

wel duurder :|

oh er is mij laatst uitgelegd dat je voor het inlassen van stukjes nooit gegalvaniseerde plaat moet gebruiken omdat slecht last maar ook erg giftige dampen afgeeft. gefosfateerde plaat is dan beter.

een nat lapje helpt wel wat, maar goed ventileren lijkt mij ook een goed idee.

default

RE: Bodem lassen

Die bodemplaat is standaard zwart. Moet ik dan alsnog de lasprimer gebruiken of kan ik direkt beginnen.
En is het noodzakelijk om het geheel af te lassen of zijn de puntlassen voldoende.

grtzz Martin

RE: Bodem lassen

Puntlassen zij voldoende.
Van de plaat alle verf eraf halen , dit is vaak een conserveringslaag , die gaat na een jaar of wat los zitten!!! 8) Grtjs Jeroen2

default

RE: Bodem lassen

Bedankt jongens :)" title="Evil" />

grtzz Martin

RE: Bodem lassen

@ Mini Martin

Heb jij heel je bodem vervangen? Heb je hier pics van? De mijne moet ook vervangen worden maar heb geen idee hoe te beginnen. Of ik de bodem compleet moet vervangen of eerst links dan rechts en midden balk... Weet iemand me hier raad mee? :?
Thnx

RE: Bodem lassen

Kijk eens op http://www.minicentre.nl/Restauraties/main.htm (zonder punt erachter). Daar staan genoeg voorbeelden van hoe je te werk kunt gaan.

RE: Bodem lassen

CMC schreef:
Kijk eens op http://www.minicentre.nl/Restauraties/main.htm Daar staan genoeg voorbeelden van hoe je te werk kunt gaan.



diene site doet t niet. verkeerde link misschien??

[EDIT]: nu doet ie et idd wel, zonder punt. ;)

default

RE: Bodem lassen

bij mij doet ie het wel

grtzz Martin

RE: Bodem lassen

Ja, die site heb ik wel een keertje van onder naar boven en links naar rechts bezien. Vele foto's maar eigenlijk niet echt uitleg. T is moeilijk om hier een korte uitleg over te geven, dat besef ik wel. Maar hoe begin je er nu aan? er zullen wel verschillende manieren zijn om dit klusje te klaren, daarmee had ik graag van de kenners onder jullie, kleine hintjes gehad :P waar je op moet letten, wat wel en niet mag, of welke volgorde. Het is nog wel de bedoeling dat ie daarna weer rijd en liefst nog een beetje recht ook :)" title="Evil" />
Heheh, alwel bedankt voor de reacties :)\\_

Grtzz

RE: Bodem lassen

als je echt geen idee hebt hoe je te werk moet gaan dan zou ik er NIET aan beginnen...

als je kan lassen is het niet zo moeilijk...

begin met het kopen van een nieuw plaatdeel en kijk goed hoe dat die gelast moet worden...

teken het uit te slijpen deel uit en slijp dat oude deel eruit, liever 10 X een te klein stuk dan 1 keer te groot...

verders is het belangrijk om de tijd te nemen en goed te blijven kijken naar hoe dat e.e.a. gemonteerd zit/zat. kijk ofdat het allemaal netjes aansluit en begin dan pas te lassen...

RE: Bodem lassen

Eum, lassen is geen probleem, dit lukt wel aardig en heb ik wel wat ervaring mee. Zels in het dunne plaat ven een wagen. Zou je die bodem in één geheel vervangen? Of zou jij links en rechts afzonderlijk doen. Kwestie van het verbuigen van de wagen, dak ed.

8) mooi weertje vandaag

RE: Bodem lassen

links en rechts apart om goed te kunnen mikken met het plaatwerk passend krijgen...

en houd vooral je geduld... ;)

RE: Bodem lassen

jeroen2 schreef:
Van de plaat alle verf eraf halen , dit is vaak een conserveringslaag , die gaat na een jaar of wat los zitten!!! 8) Grtjs Jeroen2



Dit lijkt me sterk. Ik zie ze al bij het mini centre elk spatbord / voorfront dat ze plaatsen geheel kaalschuren.

Frans

RE: Bodem lassen

franske schreef:
Dit lijkt me sterk. Ik zie ze al bij het mini centre elk spatbord / voorfront dat ze plaatsen geheel kaalschuren.



Bij origineel Rover/BMH-plaatwerk hoeft dat niet, bij imitatie wel.

default

RE: Bodem lassen

Er zijn wel een aantal dingen waar je rekening mee kan houden houden.

Zorg voor een juiste ondersteuning van de carrosserie. Als je deze op stempels of assteunen zet, doe dit dan onder het subframe (voor en achter)

Let op of de accu is ontkoppeld en laat de benzine en of remleiding los onder de wagen hangen.
(maar niet ontkoppelen zodat er vloeistof uit komt lopen)

Verwijder brandbare coating en ander materiaal wat in de buurt zit van het te lassen gebied.

Voordat je begin met het uitslijpen van delen, bestudeer hoe de constructie in elkaar zit. Wat zit er achter of aan het deel of heeft het een draagfunctie. Slijp niet ineens alle rotte plekken weg. Laatst nog een verhaal gehoord van een restoprojectje waar men de wielkasten, dorpel en bodemdeel ineens had verwijderd. Gevolg was dat men geen houvast aan maatvoering had en tevens de boel in zijn geheel was kromgetrokken. Voor hem was dit einde project. |:(

Als je delen gaat uitslijpen, gebruik dan een carrosserieslijpschijfje. Hiermee kan je een snede slijpen van 2mm. Ze kosten net zoveel als een normale doorslijpschijf, maar gaan ook langer mee.

Bij het uitslijpen van delen van de carrosserie houd dan rekening mee dat je geen andere delen in-doorslijp o.a. dorpels, delen onder de pedalen enz.
Liever iets te klein en later verder uitslijpen dan onnodig werk.

Wanneer je het materiaal/delen pas gaat maken houd dan rekening met maatvoering. Wat is de lasopening of gebruik je een verzetrand. Ga je het punt/proplassen of rupsjes zetten. Of een combinatie van beide. Ik heb aan sommige delen (intern) ponsgaten gestanst en geproplast. Vervolgens aan de onderzijde de boel geheel dicht gelast. (rups) zie onderstaande foto.



Maak je gebruik van immitatie plaatwerk (is net zo goed) verwijder dan eerst de zwarte laag en spuit het in met een hittebestendige lasprimer alvorens je gaat lassen.

Zorg er voor dat het materiaal niet onder spanning staat. Ik bedoel dan niet stroom, maar druk uitgeoefend in en bepaalde richting.

Indien mogelijk het materiaal afklemmen tijdens het lassen. Vooral bij het proplassen is dit een aanrader. Je voorkomt hiermee dat er een opening tussen twee delen ontstaat.

Zorg voor een juiste instelling van de apparatuur. Maak zonodig eerst een proefstukje.

Houd er rekening mee dat wanneer je er aan begint het zo kan zijn dat je meer tegen komt dan alleen "even" een bodem vervangen.
Bij mijn Mini zat er een klein gaatje in de bodem. Net te groot om even dicht te bakken.
Voor ik het wist heb ik een halve Mini moeten vervangen.
Nadat ik de bodem had uitgeslepen kon ik ook de wielkast en dorpels gaan vervangen. :x

Ik heb hier een aantal Mini's staan waarbij er een z.g.n. overzet is gebruikt. Ik raad dit je ten stelligste af. Bewezen is dat wanneer de oude delen er nog op of aan zitten, het roestproces gewoon doorgaat.
Het is moeilijk te zien op de foto, maar hier is gebruik gemaakt van een overzet/inzet bak. Het oude bodemdeel is blijven zitten met gevolg dat er zich water en ander zooi tussen de twee delen is komen te staan. Binnen nog geen jaar was dit het resultaat.


Gebruik ook geen purschuim om iets te proberen te voorkomen of op te vullen. Want dan is de volgende foto weer het resutaat.



Iemand die dit soort dingen doet is voor mij een prutser eerste klas. Purschuim heeft nl de eigenschap om iets af te sluiten, maar bv een dorpel moet kunnen ventileren. Vandaar ook die gleuven aan de onderzijde.
Je komt bij diverse Mini's purschuim in de dorpels en binnenbakken tegen(naast de bank onder het kartonnetje).

Nadat de bodem is vervangen raad ik je aan om de naden aan de binnenkant goed te ontvetten en in te spuiten met carrosseriekit. Daarna weer een verse laag verf.
Zorg er ook voor dat de buitenzijde ook weer wordt voorzien van een goede beschermende laag.
Ik heb eerst een goede roestwerende primer gebruikt en later een coating.
Ik maak zelf gebruik van Tetroseal, underbody seallant. Bescherm tegen zoutaanslag, roest, steenslag en water. Is te verkrijgen in blikken van 5 liter. (wordt ook door Haynes aanbevolen)
Of het hier in Nederland te krijgen is weet ik niet.
Een blik kost rond de 12 a 13 euro en in Hardinxveld op bestelling te verkrijgen. (DCM trading)

grtzz Martin


RE: Bodem lassen

Mini Martin schreef:

Maak je gebruik van immitatie plaatwerk (is net zo goed) verwijder dan eerst de zwarte laag en ....



Dus jij hebt het plaatwerk (wat te zien is op je laatste foto) helemaal kaalgemaakt :?

Frans

default

RE: Bodem lassen

Nee, alleen de te lassen naden. Later heb ik de rest eraf geschuurd en behandeld.

grtzz Martin

RE: Bodem lassen

Ik vraag me af hoe jullie er bij komen dat imitatie plaatwerk geheel zijn hun laklaag moet worden ontdaan. :?

RE: Bodem lassen

Heel simpel te zeggen, dat je niet weet welke verfsoort ervoor gebruikt is als ondergrond. En het is er zo dun opgelegd dat het gewoon loslaat zoals al eerder werd vermeld.

Het imi plaatwerk het geen ik gebruikt heb was niet bestand tegen twee komponenten grondlak, wat ik eerst heb uitgeprobeerd op een a paneeltje, de grondlak was dan ook geheel te verwijderen met cellulose thinner. Hieruit trok ik mijn conclusie dat deze gespoten was in syntetische grondlak.

Met wasbenzine of terpetine ging het moeilijker het verwijderen.
Derhalve gaan ze bij imi plaatwerk echt geen super de luxe grondlak gebruiken het moet goedkoop blijven.

default

RE: Bodem lassen

Ik had het niet mooier kunnen zeggen.
Great job Theo :P

grtzz Martin

RE: Bodem lassen

ah zo, dan ga ik strakt maar eens met de thinner eraan dan zijn we er zo achter of ik het kan laten zitten.

(bedankt voor de info)

Frans

RE: Bodem lassen

Scheelt weer in type werk M Martin ;)

RE: Bodem lassen

Franske let op wat er zijn twee soorten thinner de cellulose ofwel de syntetische.

RE: Bodem lassen

Nou heb net ff met de thinner gepoetst maar het blijft zitten. Hoef ik het geheel dus niet helemaal kaal te schuren. Maar wat ik me ook afvraag, de verharder dat is toch de agresieve component van de 2 niet?

Dus door het poetsen met wat verharder moet ik er ook achterkomen of de lak wel of niet bestand is tegen het de 2 componenten lak.

Frans

RE: Bodem lassen

Dan ligt het eraan met welke thinner je gepoetst hebt?

Nee de verharder is niet de hevigste of vorm van agresiviteit, deze zorgt ervoor dat de grondlak of eventueele basislak begint uit te harden, zonder verharder is er geen uithardings/drogings proces mogelijk.

RE: Bodem lassen

nou ik heb met cellulose thinner gepoets. Maar de verf kwam echt niet los.

Frans

RE: Bodem lassen

:o WOW, dit is dus een uitleg om U tegen te zeggen. Thank you Mini Martin.

Bij mijn Mini zat er een klein gaatje in de bodem. Net te groot om even dicht te bakken. Voor ik het wist heb ik een halve Mini moeten vervangen.



Dit was dus idemdito mijn geval. Nu ik een hele uitleg heb gelezen van hetgeen ik nu ongeveer moet doen, ga ik me alvast eens stevig voorbereiden en dus plaatdelen kopen links en rechts appart. Is het messchien niet handig om de deur te laten zitten? om te voorkomen dat ge die later messchien 5cm kleinder moet maken of een paar cm moet bij aanlassen omdat ze niet meer sluit? Dorpels en dergelijke moeten ook eveneens van voor tot achter vervangen worden hoor. maar stuk voor stuk slijpen en lassen, k zal het niet vergeten. :D
Hehe, zelfs foto's ;) neig, heb de volle moet om te starten. De wagen is toch zo goed als leeg, veel brandbaar zit er niet meer in.
Kan ik niet best eerst de wagen afschuren, bodem en omstreken om te constateren in hoeverre de roest zijn werk gedaan heeft.

Bedankt forummers voor de uitleg. d:)b

default

RE: Bodem lassen

we zijn er om elkaar te helpen :P

grtzz Martin

RE: Bodem lassen

Mini Martin, ik zie dat jij je bodem in 2 delen hebt gelast. Is dit makkelijker? Ik heb bij DCM gezien (correct me if I am wrong) dat een volledige bomdeplaat (links of rechts) vele duurder is dan feitelijk t voorste plaatje aan de voeten en dan het plaatje der achter appart te kopen. Of zie ik dit nu verkeert en komt het geheel toch op gelijke prijs?

greetz :)

default

RE: Bodem lassen

losse delen en samenstellen scheelt meer dan 100 euro. (goedkoper)
Ook als je een bodem hebt uit èèn stuk, wordt het passent maken een stukje ingewikkelder.

grtzz Martin

RE: Bodem lassen

Dus kan ik best de bodem in 4 stukken kope, LV, RV; LA en RA. Dat zou idd wel een heel pakkie schillen. Als dit goed gelast is, zal het ook wel evensterk zijn zeker :?
Nog een kein vraagje, overlappen die bodemdelen? of moet je ze passent tegen mekaar leggen en dan een mooi lasje leggen?

Zeer hard bedankt ;)

default

RE: Bodem lassen

Iki heb ze overlappend gemaakt en dan met een verzetrandje. Ponsgaatjes erin en vervolgens met proplassen dicht gelast.
Aan de andere zijde rupsjes gelast, vlak geslepen met een lamellenschijf zodat het strak eruit ziet.
Daarna weer opnieuw bewerkt en afgewerkt.

grtz zMartin

RE: Bodem lassen

Heeej, bedankt man. Vele hoofden bij elkaar hebben enorm veel informatie :) (filosofie of zo)
K laat het hier wel weten hoe het verloopt.

Bedankt! :)

default

RE: Bodem lassen

heb eventueel nog wel wat voorbeeld foto's van hoe het verzetje zit en hoe dit gelast is.

grtzz Martin

RE: Bodem lassen

K zou zegge, post t maar. ;) K ga nl. van de zomer ook aan de gang met m 'n bodem, helaas.... :x |:(

RE: Bodem lassen

Foto's zijn altijd meer dan welkom :)
Wanneer ik der heb zal ik ze ook posten. :P

Greetz

RE: Bodem lassen

Mini Martin
zou jij zo vriendelijk willen zijn om mij een paar voorbeeld foto's te mailen? Ik wil als ik de ruimte heb de gereedschap en de kennis ook aan mijn bodem beginnen want is er erg slecht aan toe :(

gr Dominic

RE: Bodem lassen

Als je bodem opnieuw last met nieuwe stukken originele plaat. Nu dacht ik er ineens aan dat als ik dat bij mij wil doen, dat dan mij chasisnummer verdwenen is, want die staat op het rechtervloerdeel (aan de voetekes) Wat moet je daar dan met doen???

default

RE: Bodem lassen

Bodemdeel bewaren. Als je klaar bent naar een keuringsstation en opnieuw er in laten meppen. :)" title="Evil" />

grtzz Martin

RE: Bodem lassen

Kan dat zomaar?

Ik wist niet dat het keuringsstation dit deed. Nu maar hopen dat dit in België ook kan :)
Want zo'n stukje bodemplaat kan toch van eender welke auto zijn... :|

Ik zal anders eens een keertje informeren bij een Rover dealer, die kunne me misschien ook informeren in dat soort zaken.

Groetjes :)

RE: Bodem lassen

in belgie zijn ze een heeeeel stuk trenger dan in NL

dus vraag het goed na voor je begint!!!!

RE: Bodem lassen

Nee de DIV doet dit niet en zal ook niet gekeurd worden.
Je dient een aanvraag voor vernieuwing van het inschrijvingsbewijs te doen.
2. Moeten de KENMERKEN VAN HET VOERTUIG (datum van eerste ingebruikneming, chassisnummer, aard, cilinderinhoud, brandstoftype of andere technische gegevens) verbeterd worden, dan moet de TECHNISCHE KEURING zijn stempel in vak Y van het roze formulier aanbrengen.

4. Wanneer het CHASSIS, het MERK en/of het TYPE verbeterd moet(en) worden, voeg dan een fotokopie van het GELIJKVORMIGHEIDSATTEST bij.

[color=red:1pvbdlpw]Je kunt hievoor niet terecht bij de antennes voor vernieuwing van het chassisnummer.[/color:1pvbdlpw]

Voor de hierboven vermelde diensten dient u zich rechtstreeks te wenden tot de DIV te Brussel:

Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Directie Wegverkeer
DIV
Résidence Palace
Wetstraat 155
1040 Brussel

RE: Bodem lassen

ben ik blij dat ik in nederland woon ;)

Frans

RE: Bodem lassen

Theo schreef:
Wanneer het CHASSIS, het MERK en/of het TYPE verbeterd moet(en) worden, voeg dan een fotokopie van het GELIJKVORMIGHEIDSATTEST bij.

Voor de hierboven vermelde diensten dient u zich rechtstreeks te wenden tot de DIV te Brussel:

Mobiliteit en Verkeersveiligheid
Directie Wegverkeer
DIV
Résidence Palace
Wetstraat 155
1040 Brussel



Mor als ik die papiere moet opsturen, daardoor zal da nummer nog steeds niet in mijn bodemplaat geslagen worden, of wel? (de facteur misschien :))
Ge zult dus met heel uw hebben en houwe nor den DIV in Brussel moeten rijden (met de mini zelf) en daar al uw nodige papiere laten zien (en het uitgeslepen nummer??) Zodat zun die der weer kunne inslagen. Klopt dit?

groetjes :)

RE: Bodem lassen

Bij de DIV doe je de aanvraag, je ontvangt dan een attest tot vernieuwing van het chassisnummer. Met de documenten en de daarbij behorende boord papieren moet je je aanmelden bij een daartoe bevoegd importeur in dit geval Rover, dan krijg je weer een papieren rompslomp mee van de verdeler (Dealer)

Wanneer je deze hebt moet je naar de DIV gaan om de auto opnieuw te laten schouwen, deze zullen dan de rest in orde maken conform hun administratieve opgelegde rompslomp.

Je hebt in iedergeval op het gelijkvormigheids attest de naam staan van deze persoon of verantwoordelijke die kan je ook verder helpen.

RE: Bodem lassen

[size=75:2tgoove1][topics samengevoegd - Crispy][/size:2tgoove1]
Ik ben bezig met de bodemplaat te vervangen. Deze worden vernieuwd door hele linkse en rechtse platen, alleen de tunnel blijft op de plaats.
Hoe moet ik hier nu voor te werk gaan. ik heb gemakshalve de achterbank er al uit geslepen. Nu stuit ik op het volgende probleem, de bakjes naast de achterbank. om het goed te doen moet ik deze eruit halen, maar hebben deze ook een daadwerkelijke funktie mbt stijfheid?
Want anders kan ik eruit laten straks...

Alvast bedankt!
Bas

RE: Bodem lassen

Bas, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd over lassen aan de bodem, lees het eens door.

wbt stijfheid en functie van de kaartenbakken, zie dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 004#254004

RE: Bodem lassen

Heeft er nog iemand wat foto's van het lassen aan de bodem? Ben benieuwd hoe jullie ze er in lassen!
Bvd Rámon.