distributieketting

default

RE: distributieketting

Ik ben dan eindelijk ook de gelukkige eigenaar van een mini 1000E uit ´91.
Wat ik me nou eigenlijk afvraag is of een mini ook een distributieriem/ketting heeft en wanneer deze vervangen zou moeten worden (hoe kun je dat zien)

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groeten Joop 8)

RE: distributieketting

Een Mini heeft een distibutieketting (het enige wat deze doet is trouwens de enkele nokkenas aandrijven, dus misschien een beetje groot woord :))

Haynes maakt er geen melding van dat deze met enige regelmaat moet worden vervangen of gesteld, het grootste interval dat zij hanteren is twee jaar en daar staat dit niet bij. Een distributieketting is natuurlijk ook veel minder onderhoudsgevoelig dan een distributieriem die je bij moderne auto's meestal ziet. Die laatste moet regelmatig vervangen worden; heb je een gebroken distributieriem, dan ben je verder van huis.

default

RE: distributieketting

:D Eelke heel erg bedankt voor je reaktie....ik vroeg het me zo af maar daar hoef ik me niet zo druk om te maken.

Groeten Joop

default

RE: distributieketting

[size=75:1a5ugre3][Topics samengevoegd-Demelza][/size:1a5ugre3]
Hoi, kheb onlangs men motor uitgebouwd om men mini volledig op te maken. Nu vroeg ik me af of het niet aan te raden is om men distributieketting te vervangen omdat ik nu overal makkelijk aan kan? Of zou ik het beter zo laten. Wat gebeurd er eigenlijk als een distibutieketting breekt tijdens het rijden. Gaan er dan andere dingen kapot of moet je dan gewoon een andere laten steken of zelf steken?

alvast bedankt
Blackmini

default

RE: distributieketting

ah ja, vergeten bij te zetten. Het is een 1.3 metro motor. Ik weet niet hoeveel kilometers ermee gereden zijn. Ik weet niet hou oud hij is maar op de kop staat 12HE25 113241

Groetjes
Blackmini

RE: distributieketting

Als je distributieketting breekt, dan draait je nikkenas niet meer.
Da`s op zich niet zo erg, maar je nokkenas zorgt ervoor dat de kleppen in de motor open en dicht gaan.
Als dat dus niet gebeurd, dan heb je kans dat je kleppen verbranden (minst erge), kleppen krom trekken, er een gat ontstaat in je zuiger, heel je motorblok compleet in de soep loopt.

default

RE: distributieketting

Dus wat kan ik dan het beste doen? Het motorblok liep perfect toen ik het er uit haalde. Ik ben bang dat ik iets verkeerd zou doen ivm het draaien van de as. En ik heb totaal geen idee hoe ik dat deksel eraf krijg. Kan ik het nakijken of de ketting nog goed is en wat is dan de makkelijkste manier zonder dat ik iets fout kan doen? Ik heb een haynes handboek maar dat staat er niet zo simpel in uitgelegd, men technisch engels is niet zo goed.

Blackmini

RE: distributieketting

Ik heb zelf nog nooit mijn distributieketting vervangen, maar volgens mij als de tandwielen op de assen nog goed zijn en de ketting ziet er ook okee uit, dan kun je volgens mij alles gewoon terug zetten.
Als je echt zekerheid wilt, ga eens langs bij een automonteur/minicenter en laat hem/haar er eens naar kijken.
Twijfel je toch, vervang dan alles; heb je in ieder geval zekerheid.......als je het goed monteert.
Je had het ook over een deksel wat je niet los kreeg; toevallig het kleppendeksel?
Kwestie van alle schroeven losdraaien en er VOORZICHTIG met een rubberen hamer tegenaan slaan.
Als je een kleine opening ziet, ga daar dan vooral niet met een schroevendraaier tussen pielen.Je hebt dan nl. kans dat je de rand beschadigt en daardoor kan bij montage het kleppendeksel niet goed meer passen.
Succes!

RE: distributieketting

een distrubutieketting gaat in principe levenslang mee, breken doen ze niet zo snel, ik heb 1 keer een gebroken ketting gezien en dat was een gevolg van water in de motor en niet door slijtage. Het enige wat er met een ketting wel eens wil gebeuren is dat ze na verloop van tijd langer worden, maar als hij goed liep dan zal dat wel niet het geval zijn

RE: distributieketting

ik zou heb vervangen voor een dubbele ketting.
Wat kost zo'n ketting nou. Nu kun je er makkelijk bij!

RE: distributieketting

Controleer wel even de distributiekettingspanner (boh wat een woord :) ), of deze nog ok is. Vervang dan ook direct die kering wat in dat deksel zit.

Is nu gemakkelijker nu het blok eruit ligd :) .

RE: distributieketting

mini_mouse schreef:
Controleer wel even de distributiekettingspanner (boh wat een woord :) ), of deze nog ok is. Vervang dan ook direct die kering wat in dat deksel zit.

Is nu gemakkelijker nu het blok eruit ligd :) .



Ben het eens met Frog off; als je er nu toch goed bijkunt; vervangen! Als je zeker wilt zijn, gooi er dan gelijk een duplex ketting op (die overigens geen spanner heeft! lang niet alle blokken hebben een distributiekettingspanner (scrabble!))

Wat betreft het deksel; je bedoelt waarschijnlijk het distributiehuisdeksel. Zelfde verhaal als Fazerray al aanhaalde; rondom kloppen met een kunstofhamer, dan komt ie vanzelf los.

Op beide tandwielen zit bij de tandring ergens een markeringsteken. Als je van beide tandwielen de markeringstekens precies tegenover elkaar hebt staan kan je ze eraf halen. Van GROOT belang is dan dat na verwijderen van de tandwielen noch de nokkenas noch de krukas worden verdraaid anders heb je na montage kans dat je nokkenas niet meer getimed is met de krukas en kunnnen alsnog je kleppen tegen de zuigers aankomen.

Afijn, er is een heleboel hierover uit de Haynes te halen. Ook al is je engels brak, gewoon 10 x lezen, dan kom je er wel uit.

default

RE: distributieketting

Bedankt voor jullie reacties,

Maar ik heb nog een vraagje. In het Haynesboek staat enkel de procedure omschreven waarbij de motor nog in de wagen zit. Ze zeggen daarbij om de motor in versnelling te zetten of met een schroevendraaier het vliegwiel vastzetten. Moet ik nu mijn motor eruit is dat ook doen? Het deksel erafkrijgen zal wel lukken maar het gaat over (hoh hoe omschrijf ik dat) het ronde ding dat over de as zit die door het deksel komt waar de riem van de ventilatie op draait. amaai :? . sorry weet niet hoe dat onderdeel noemt. Maar dat moet er toch eerst af he. Hoe krijg ik dat los? Moet ik de motor dan vastzetten vooraleer ik dat probeer los te maken? Nog tips om het makkelijker te maken?

alvast bedankt
blackmini

RE: distributieketting

procedure in het nederlands:

Deze beschrijving gaat ervan uit dat de motor niet is uitgebouwd, Heeft u dat wel gedaan, kunt u vanzelfsprekend diverse handelingen achterwege laten en/of niet uitvoeren.
- Verwijder de motorkap. Bouw de radiateur uit (zie 3,1), Draai de bouten van de dynamo los. Verwijder de V-snaar.
- Verwijder de vier bouten en vervolgens de ventilateur, Verwijder de waterpomppoelie (-snaarschijf). Tik de borgring van de krukasbout weg.
- Verwijder de krukasbout, gebruik zo mogelijk het gereedschap 18G 98 A, Verwijder de krukaspoelie (-snaarschijf).
- Verwijder de bevestigingsschroeven en maak het distributiedeksel los met de pakking. Zie figuur 15.
- Verwijder de oliekeerring. (2); de oppervlakte die met een 'F' gemerkt is, ligt aan de buitenzijde.
- Tik de borgplaatlip op de moer van het nokkenastandwiel terug. Verwijder de moer van het nokkenastandwiel (5) (gebruik zo mogelijk 18G 98 A) en verwijder de borgplaat (4).
- Verwijder de twee bevestigingsbouten en neem de spanner los (3), Draai de krukas totdat de twee merktekens (8a en 8b) op de tandwielen precies tegenover elkaar liggen.
- Gebruik twee hefbomen (bijvoorbeeld twee grote schroevendraaiers) en beweeg het nokkenastandwiel een stuk van de nokkenas. Doe hetzelfde voor het krukastandwiel!.
- Herhaal dit om de beurt bij beide tandwielen en verwijder ze met de ketting als een geheel.
- Controleer voor u de tandwielen aanbrengt de klepafstelling en draai de krukasspiebaan zonodig in de stand '12-uur'; draai de nokkenasspie in de stand '2-uur'.
- Breng de twee tandwielen aan en controleer de uitlijning met een liniaal; gebruik voelermaten om de dikte van de vereiste afstelvulplaten vast te stellen (12), Deze vulplaten levert BL alleen in de dikte van 0,152 mm (0,006 mm). Leg de ketting om de tandwielen, de merktekens op de tandwielen (6,14) moeten tegenover elkaar staan. Schuif de tandwielen op de assen, Breng de kettingspanner aan.
- Breng de nieuwe borgplaat (4) en de bevestigingsmoer (5) van het nokkenastandwiel aan; zet de moer vast met 88 Nm (8,8 kgm), Borg de moer.
- Breng het distributiedeksel aan met een nieuwe pakking; centreer de oliekeer-ring om de krukas met, zo mogelijk, 18G 1044; zet de bouten vast met 7 Nm (0,7 kgm) voor de 1/4 inch bouten en met 16 Nm (1,6 kgm) voor de 5/16 inch. Smeer de krukasnaaf in met olie en breng de poelie (snaarschijf) aan. Monteer een nieuwe borgring en zet de moer vast met 102 Nm (10,2 kgm); borg de moer.
- Breng de waterpomppoelie (-snaarschijf aan, Breng de ventilateur aan.
- Breng de V-snaar aan en span deze (duimproef 13 mm). Zet de dynamo vast. Bouw de radiateur in (zie 3.1).

een Metro motor is sowieso meer dan 10 jaar oud, dus ik zou de ketting op zijn minst vervangen. (12HE is in ieder geval geschikt voor ongelode benzine)

zoals hierboven staat zit de moer op de 'krukaspoelie' met 102 Nm vast om die los te krijgen zal je de krukas / vliegwiel moeten blokkeren met iets stevigs (flinke schroevendraaier)
of op een andere manier (in de versnelling zetten heeft geen zin als de motor is uitgebouwd) .. en een goede hefboom gebruiken liefst op een passende dopsleutel ... en zorgen dat je blok goed vast staat ..

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: distributieketting

Bedankt daar kan ik wel al een eindje verder mee. Maar je zei dat men kop 12HE voor ongelode benzine is? Diegene waar ik hem van kocht zei dat het voor gelode benzine was. Ik moest altijd loodvervanger bij doen. Weet u dat zeker? Kan ik dat nakijken?

Alvast bedankt voor de hulp
Blackmini

RE: distributieketting

volgens de manuals:
http://www.mech.demon.nl/unleaded.htm

.. gelood kan weinig kwaad, er zit toch geen katalysator onder :)" title="Evil" /> maar is onnodig duur(der) ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

default

RE: distributieketting

Bedankt allemaal :)
groetjes Blackmini (sven)

RE: distributieketting

Theo van den Bogaard schreef:
zoals hierboven staat zit de moer op de 'krukaspoelie' met 102 Nm vast om die los te krijgen zal je de krukas / vliegwiel moeten blokkeren met iets stevigs (flinke schroevendraaier)




Zonder het blokkeren van de krukas lukt het ook wel; goed passende dop op de krukaspoelie-bout (! geen moer dus ;)) goed grote hefboom op de dop, en dan met een vuisthamer de hefboom een mep geven, vaak schiet de bout dan los.

Ja ja, been there and done that

RE: distributieketting

Ik zou meteen een duplex ketting plaatsen. Dit gebeurde er met mijn standaard enkele tandwiel. Koste me op een paar gulden na Hfl 10.000,- om de schade te herstellen.

RE: distributieketting

The Little Sad Mini vraagt

Moet je met het vervangen van de distributie ketting ook niet de tandwielen vervangen?? Rekt de ketting niet waardoor de uithollingen van de tandwielen groter worden? (slijten) Waardoor de nieuwe ketting niet meer goed op de tandwielen past? :?

Greetz TLR.

RE: distributieketting

Inderdaad tir-mini bij het vervangen van de ketting is het raadzaam om ook de tandwielen te vervangen.

default

RE: distributieketting

Zonder het blokkeren van de krukas lukt het ook wel; goed passende dop op de krukaspoelie-bout (! geen moer dus ) goed grote hefboom op de dop, en dan met een vuisthamer de hefboom een mep geven, vaak schiet de bout dan los

bij mij lukte da nie en als je hem in zn versnelling zette dan draaide je hem er dwars doorheen dus toen hebben we gewoon de startmoter er afgetrokken en een schroevendraaier er tussen gezet da gaat prima

RE: distributieketting

Ik plaatste een dop op het kleine boutje, waardoor het grote tandwiel blokkeert. Daarnaa draai je de krukasbout er zo uit.

(Zie afbeelding van tandwiel)

default

RE: distributieketting

Hoi, Ik heb het ondertussen allemaal bekeken en eens laten nakijken door iemand die er iets van kent en die ketting is zo goed als nieuw. Het kon ook wel zijn want diegene waar ik de motor van kocht had gezegd dat hij er wel wat aan vernieuwd had.
Allessinds, kheb de keerring vervangen en alles teruggemonteerd.
Bedankt voor de raad
groetjes Blackmini

default

RE: distributieketting

Om maar even in dit topc verder te gaan.

ik ben bezig met het volledig uit elkaar halen van een 1275cc blok. Ten eerste omdat ik het nog nooit gedaan heb (vandaar soms wat onhandige foutjes) en ten 2de om het blokje na te kijken en keerringen/pakkingen te vervangen.

Ik heb dus nu alleen, denk ik, wat stoms gedaan. Ik heb namelijk eerst het vliegwiel eraf gehaald en ben dus nu bezig om de krukaspoelie te verwijderen. Maar ik kan deze nu dus nergens blokkeren, denk ik. Krijg ´em er niet af :(

Wat zie ik over het hoofd of moet ik het vliegwiel er weer op zetten?

RE: distributieketting

Luchtgereedschap gebruiken, of een goeie mep met een vuisthamer?

RE: distributieketting

hee ff een reactie van mij...barry megens

waarom al die moeite doen kerel als hij toch goed liep , laten zitten al dat spul....

voor je het weet loopt het weer flink in de kosten...
ik weet natuurlijk ook niet hoeveel je uit wil geven maar , mijn ervaring is als het goed is laten zitten.
je komt altijd met dat soort dingen voor onvoorziende kosten te staan ...

doe wat je wil doen aan je mini en bouw je motor netjes terug en ga lekker rijden want, dat deed hij al zei je ....

veel succes verder groetjes barry megens
M.A.V. lid...... :D

RE: distributieketting

Ik zou gewoon ff het vliegwiel terug zetten. Niet te vast zetten natuurlijk ;).

RE: distributieketting

:P
heb ik ook eens gedaan:
McGyver oplossing .. blokkeer een zuiger: 1 van de middelste zuigers op onderste dode punt gezet, blokkie hout van de goede afmeting er in (met een doekje om vuil buiten te houden) en geblokkeerd met de krukastrekker aan 2 van de cilinderkopbouten en aan het derde punt een grote bahco als hefboom .. of een strip metaal o.i.d. er overheen.

8)
Theo van den Bogaard

RE: distributieketting

[size=75:35var7uj][Topics samengevoegd-Demelza][/size:35var7uj]
Bij een normale standaard mini (sprite 93 103000km op de teller) Wanneer moet ik dan denken aan vervanging van de ketting?
En is het niet zo dat je ALTIJD de tandwielen moet mee vervangen omdat deze in elkaar slijten?
Ik heb gehoord dat bij een standaard dagelijkse auto de distrubutie RIEM om de 100.000km moet vervangen worden.
Hoe zit dat bij mini's?
Wil er graag optijd bij zijn voor ik in trouble zit.

RE: distributieketting

Bij mijn bus is het al om de 80000 fabrieksopgave.
Ik heb weleens gehoord (vage roddelcircuit) dat bij een mini om de 50000 is.

Groet ron

RE: distributieketting

kettingen zijn slijtvaster, maar er kan iets speling op komen.

riemen zijn strakker, maar moeten wel eens vervangen worden..

RE: distributieketting

wat er dus naar voren komt uit al het voorgaande is dat het voornamelijk gaat om het uitrekken van de ketting en dat zorgt ervoor dat de motor niet meer goed loopt

maar wanneer zijn je tandwielen dan versleten?

RE: distributieketting

hi mensen,

ik wil de krukas uitbouwen om de lagers te vervangen, zo ook de nokkenas.
Als ik nu de tandwielen los haal en bouw de delen uit dan klopt er natuurlijk niks meer van mijn nokkenas instelling.
Weet iemand hoe ik deze instelling naderhand nog terug krijg?

greetz,

leon

RE: distributieketting

volgens het boekje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/tchaigt.gif
(twee puntjes die op de tandwielen staan tegenoverelkaar zetten .. onderaan op het plaatje)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: distributieketting

dit deel snap ik nog maar het deel waar ik mee zit is dat de krukas 4 slagen draait t.o.v. de nokken as dit geeft mij 4 mogelijkheden om de puntjes gelijk te zetten.

greetz,

leon

RE: distributieketting

UIt het boek:
"If moved, turn the crankshaft to bring the keyway to the top (TDC position) and the camshaft to bring the keyway to approximately the 2 o'clock position"

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: distributieketting

zoals ik dit begrijp bedoelt ie cilinder 1+4 in de bovenste positie en de keyway op 2 uur.
Dit komt i.d. overeen met de puntjes.
Denk dat ik nog maar eens een paar rondjes met de krukas draai kan i.d. zijn dat de puntjes elkaar bij 3 slagen missen en bij de 4e pas gelijk komen.
Dan maak ik het mezelf moeilijker dan dat het is.
maarja voor de zekerheid dan maar.

thx

groet

leon

RE: distributieketting

lela20 schreef:
..... Dit komt i.d. overeen met de puntjes.
Denk dat ik nog maar eens een paar rondjes met de krukas draai kan i.d. zijn dat de puntjes elkaar bij 3 slagen missen en bij de 4e pas gelijk komen.......
leon



2 slagen van de krukas is 1 van de nokkenas.
Dus na elke 2 slagen zullen de puntjes (merktekens)weer tegen over elkaar staan.

RE: distributieketting

Het boek gaat er van uit dat je de puntjes tegenover elkaar hebt staan bij demontage.
Vertaling:
Als er (1 van de assen) verschoven is, draai de krukas zo dat de spiebaan boven staat (bovenste dode punt), en draai de nokkenas zo dat diens spiebaan op ongeveer 2 uur staat.

Als je dan de tandwielen (los) met de puntjes tegenover elkaar hebt liggen zouden de spiebanen van elk tandwiel ongeveer overeen moeten komen met de assen. Dan leg je de ketting er om en schuift het geheel op de assen.

Inderdaad draait de krukas 2 slagen t.o.v. de nokkenas 1 (als het 4 om 1 was gingen je kleppen niet open als het moet)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: distributieketting

[size=75:iwi34o0t][Topics samengevoegd - Crispy][/size:iwi34o0t]
hey,

Ik ben bij mijn mini een duplex ketting aan het steken. Maar ik zit een beetje strop.

Ik krijg namelijk die bout voor de pully van mijn krukas niet los.

Ik heb mijn vliegwiel proberen te blokkeren met een dikke schroevendraaier, en dan proberen los te draaien, maar er komt geen schot in. Ik heb hem nu met WD-40 ingespoten maar ja ...

Iemand nog tips?

heb schrik dat ik te veel probeer en dat mijn hoekjes van die bout afronden.

Sleutel 34 is dat toch he daar?

Ik hoop op een snel antwoord.

grtz wouter

default

RE: distributieketting

wouterke schreef:

Iemand nog tips?

heb schrik dat ik te veel probeer en dat mijn hoekjes van die bout afronden.

Sleutel 34 is dat toch he daar?





## de maat van de sleutel kun je door 'zoeken' vinden, omdat dit vast al eerder besproken is.
de bout afronden: je moet ook een dop gebruiken die de moer (of bout) op de *flanken* pakt: dan kun je nooit iets kapot draaien. het type van deze dop (en ringsleutels en steeksleutels) is een amerikaanse uitvinding (mag de naam niet noemen), maar alle betere gereedschapsproducenten (b.v. de duitse uit het gebied rond Remscheidt) hebben iets soortgelijks onder een eigen naam in hun programma.
dus je koopt een passende dop bij de gereedschapszaak, voor een 1/2" (of grotere) aandrijving, dan gebruik je het passende koppelstuk met wringijzer uit je doppendoos, en je verlengt het wringijzer met een stuk stalen gas- of waterpijp.
goed blokkeren (niet 'ietsiewietsie' met een iel schroevendraaiertje) en dan krijg je alles los.
alternatief is een luchtsleutel met passende (kracht)dop, maar die zul jw wel niet hebben.

RE: distributieketting

dop 34 is de juiste, als je een slagmoersleutel hebt, dan moet je ff goed mikken en een gaatje maken in je binnenscherm waar je verlengstuk doorheen past dan kan je via je wielkuip je slagmoersleutel op die moer zetten, wel zeker weten dat je je krukas goed blokkeerd zonder dat je je vliegwiel beschadigd...

kijk ff goed of er geen borging op de bout zit, bijvoorbeeld een ring die langs de flanken van de moer omgeslagen is, zoals die ook op een fussee zitten, been there...

RE: distributieketting

Ik heb je topic aan een bestaand topic gehangen, lees het even door

RE: distributieketting

k dan zal ik misschien maar een dop gaan kopen.

Ik heb nu een steeksleutel 34 en daar gaat het wss niet mee lukken dan.

Dan ga ik een dop kopen en met een pijp proberen. Hopelijk lukt het.

Iemand misschien nog tips voor het vliegwiel te blokkeren? Ik zat eraan te denken om een plaatje te nemen die in een tand past, en dan dat plaatje te blokkeren door middel van een balkje in het gat van de starter, zodat het plaatje niet omhoog kan gaan.

grtz

RE: distributieketting

Vliegwiel blokkeren gaat het beste met een stukje van een oude starterkrans van 4 a 5 cm. en dit inderdaad in het gat van de startmotor zetten, dit klemt dan vanzelf. En kun je met twee handen de moer lossen.

Mits sloopvliegwiel voorhanden :)

Suc6

default

RE: distributieketting

wouterke schreef:

Ik heb nu een steeksleutel 34 en daar gaat het wss niet mee lukken dan.



## nee, met een steeksleutel lukt het 1000% zeker *niet*.
is wel een goed ding om die moer/bout mee *rond* te maken..
koop dan een dop met dat 'golfprofiel' wat ik noemde.
als je in de gereedschapzaak zegt: 'dop die de bout op de flanken pakt' moeten ze weten wat de bedoeling is.

Iemand misschien nog tips voor het vliegwiel te blokkeren? Ik zat eraan te denken om een plaatje te nemen die in een tand past, en dan dat plaatje te blokkeren door middel van een balkje in het gat van de starter, zodat het plaatje niet omhoog kan gaan.



## ik heb wel eens afbeeldingen gezien van metalen 'piefjes' die tussen de tanden van de starterkrans vielen en die je met een boutje aan het koppelingshuis kon vastmaken.

RE: distributieketting

als je een dop gaat kopen, neem dan 1 5/16 inch (da's de juiste maat - ook voor nog een paar ander moeren op je Mini)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: distributieketting

Vliegwiel blokkeren, ring steeksleuteltje nemen (geloof maat 10). 1 van de carterbouten paar slagen in de carterbehuizing draaien. ring/steeksleutel op willekeurig moer op vliegwiel zetten zodat het uitkomt met de bout in het carterhuis nu doordraaien zodat er spanning op komt. Vliegwiel geblokkeerd.

RE: distributieketting

oke die dop kan ik wel aangeraken,

Maar nu heb ik eens getest. Maar volgens mij kan je daar helemaal geen dop opzetten, dan zit die beugel van je radiator in de weg. (datgene waar je motorsteun aanhangt)

iemand soms een voorbeeld van hoe hij het heeft gedaan?

P.S.: de motor ligt nog IN de mini.


alvast bedankt