Hoog benzine verbruik

RE: Hoog benzine verbruik

Olla,
Hier weer een vraagje van Jille. Tot nu toe word ik veel wijzer van de antwoorden van jullie krijg dus heb ik er weer een. Mijn mini ( 1000 cc 1989 ) heeft mijn inziens een flink verbruik van benzine. Hij gebruikt ongeveer 1 liter op 8 a 9 kilometer. Misschien zeggen jullie dit is normaal dan ben ik ook een hoop wijzer. Zo niet dan graag suggesties. Overigens is de tank niet lek, er wordt ook geen benzine uit getapt. De onderkant is niet vochtig van benzine, wel van olie.
Greets Jille. |:(

RE: Hoog benzine verbruik

Hoogstwaarschijnlijk een erg slechte afstelling van je carburateur. Mischien zelfs in combinatie met slechte afstelling van je ontsteking. Ik gok dat je carb veelste arm staat. (probleem had ik zelf ook) Daarom zou ik eerst proberen de stelschroef van je carb een aantal slagen rechtsom (Richer) te draaien. En indien mogelijk bij iemand die de spullen ervoor heeft de ontstekingstiming af te stellen.

RE: Hoog benzine verbruik

Wanneer de afstelling rijker ( richer ) zet komt er mijn inziens toch alleen meer benzine bij, dus nog hoger verbruik ? Of snap ik het niet ?

RE: Hoog benzine verbruik

kan je iig wel vertellen dat 1 op 9 veels te weinig is. Ik liep met mijn 1000tje op binnenwegen (90 gem.) 1 op 21,5. In stadverkeer en op snelweg alsnog 1 op 16.

Greetzzz

RE: Hoog benzine verbruik

Aan te arm mengsel kan ook tot een hoog verbruik leiden.
je omdat je motor te weinig vermogen maakt ga je automatisch
meer gas geven..

RE: Hoog benzine verbruik

Idd, zoals lowrida zegt kan het verbruik ook liggen aan het feit dat je weinig vermogen hebt (door iets in de motor wat niet in orde is) en dus veel gas geeft. Helaas is het echt onmogelijk te zeggen wat het probleem is, het kan werkelijk waar alles zijn. Loop om te beginnen het standaard lijstje af: kleppen stellen, luchtfilter vervangen, ontsteking stellen, carb stellen, bougies vervangen.

Misschien heb je meer informatie, maakt ie misschien meer lawaai dan normaal, start ie slecht, dieselt hij na...

(check ook even je (carb, spruitstuk)pakkingen

RE: Hoog benzine verbruik

Kijk ook eens naar de kleur van je bougies, als deze
zwart zijn staat hij te rijk, als deze wit zijn staat
hij te arm. Je kan er van uitgaan als ze de kleur van
koffie met melk hebben dat de afstelling wel ok is.

RE: Hoog benzine verbruik

Bedankt voor alle reacties ! Er zijn een hoop mogelijkheden die het hoge verbruik kunnen veroorzaken blijkt wel. Ik ben geen gevorderde sleutelaar maar ik ga wel het een en ander proberen. Het zou wel kunnen dat ik erop terug kom wanneer een en ander niet lukt.
Greet Jille. :+)

RE: Hoog benzine verbruik

Vergeet ik nog aan te geven of ie anders doet dan normaal zoals Daan gevraagd had. Nou hij dieselt niet na en ik kan niet zeggen dat hij slecht rijdt of zo. Wel houdt hij licht in bij het doortrekken en vind ik het vrij lang duren voor de choke terug kan.
Groetjes Jille

RE: Hoog benzine verbruik

1 op 8-9......

dat kreng van ons loopt 1 op 6......(bij sportief rijden dan..)

Maar effe serieus:

zoals gezegd:
Ontstekingstijdstip checken + beetje rijker zetten
bougies controleren(wit= te arm)

succes!

RE: Hoog benzine verbruik

jille schreef:
Wel houdt hij licht in bij het doortrekken en vind ik het vrij lang duren voor de choke terug kan.
Groetjes Jille



Dan komt een mengselprobleem het eerste in me op. Check de carbafstellingen en pakkingen. Natuurlijk kan het geen kwaad kleppen te stellen , luchtfilter en bougies te vervangen enz enz (als dat al een tijdje geleden is)

edit: in jouw geval zou het dus te rijk zijn: pikzwarte bougies zijn dan vaak een indicator

RE: Hoog benzine verbruik

JAAAAAA,
De bougies waren iderdaad pikzwart. Ik heb wat aan de afstel moer gedraaid ( hoewel ik veel lees over een schroef maar mijn inziens is het echt een dunne moer ). Ik heb de koperkleurige moer onder de veer een stuk naar beneden gedraaid. Dat is dus rechtsom. Hopelijk gaat dit resultaat boeken, ik moet zeggen dat hij inderdaad beter leek te rijden. Geef graag nog even reactie !
Greet Jille

RE: Hoog benzine verbruik

Kijk uit dat je hem niet te arm zet. Dit is te merken aan een hoge motortemperatuur en witte bougies (als ze zwart waren slaan ze pas wit uit na een tijd rijden; half uur ofzo)

Ik zou eerst je luchtfilter vervangen en eventueel ook bougies en daarna voor de zekerheid ff af laten stellen door iemand met een CO meter. Misschien heb je een vaste garage die het voor een paar Euro wil doen. Is namelijk zo gebeurt...

(kleppen stellen vindt de motor ook altijd fijn!)

RE: Hoog benzine verbruik

Daan schreef:
jille":b69ipk1j]...en vind ik het vrij lang duren voor de choke terug kan.
Groetjes Jille



edit: in jouw geval zou het dus te rijk zijn: pikzwarte bougies zijn dan vaak een indicator[/quote:b69ipk1j]

Ik zou dan eerder zeggen dat hij te arm staat!
Als hij te rijk staat kan je choke er al vrij snel af..


jille":b69ipk1j]JAAAAAA,
De bougies waren iderdaad pikzwart... ...Ik heb de
koperkleurige moer onder de veer een stuk naar
beneden gedraaid.
Greet Jille[/quote:b69ipk1j]

Dan zet je hem nog rijker.. de schroef naar beneden
trekt de mengbuis ook naar beneden, dus meer ruimte
tussen buis en naald!

RE: Hoog benzine verbruik

M'n torretje lijkt een stuk beter te rijden en houdt niet meer in. Ook de choke kan veel eerder terug. Of ie ook zuiniger wordt ga ik deze week wel merken. Bedankt voor alle nuttige reacties. Tot de volgende vraag.
Groetjes Jille

RE: Hoog benzine verbruik

@ lowrida: Toch is mijn ervaring dat de choke lang open moet staan als het mengsel te rijk is. Redenatie: door het rijke mengsel komt de motor niet goed op temperatuur...(benzine koelt + de motor loopt niet optimaal-->weinig vermogen-->weinig warmteontwikkeling)

Als je mengel te arm is komt de motor heel snel op temperatuur en is de choke je dus minder lang nodig. Als ie echt heel arm staat rijdt hij alleen nog met choke 'lekker', dus kun je de choke eigenlijk niet uit zetten...

RE: Hoog benzine verbruik

Ik heb wat geprobeerd en dan kijken wat het resultaat is. Vandaag heb ik gemerkt dat hij beter reed/ niet inhield en dat de choke er eerder af kon. Dus ben benieuwd of ie ook zuiniger rijdt.
Over een dag of twee check ik de bougies en dan zullen we zien hoe die er uit zien. Verder moet ik nog wel even langs een kenner voor de afstelling.
Groets Jille

RE: Hoog benzine verbruik

easy2 schreef:
ShiniGami":3ictpryi]een mini zou jiust door het betere ademen beter moeten verbranden en dus zuiniger moeten gaan lopen??



owkej, ik heb mij ooit eens laten vertellen dat een slechte uitlaad voor een hoger verbruik kan zorgen.

ouwekwek":3ictpryi]of je wil langer van het mooie geluid genieten en geef meer gas [/quote:3ictpryi]

Ook een goede optie :x zou dat zoveel schelen??
(of gaan we nu te ver off-topic en moek ff een nieuwe maken??)[/quote:3ictpryi]

Hier maar verder dan, iemand enig idee hoe mijn verbruik van 1 op 8 komt??

de compressie van de motor zit op 14 bar, dus dat moet goed zijn. naar mijn inziens loopt de motor ook perfect. Bougies waren een paar maand terug mooi koffie bruin, maar zal ze morgen nog eens checken.

RE: Hoog benzine verbruik

Ik heb de bougie's even bekeken, en de buitenste 2 zijn mooi koffie bruin en de middelste 2 zijn iets donkerder.

iemand nog ideën? lijkt me sterk dat een goede motor 1 op 8 loopt bij sportief gebruik...

alvast bedankt!

RE: Hoog benzine verbruik

Daan schreef:
Loop om te beginnen het standaard lijstje af: kleppen stellen, luchtfilter vervangen, ontsteking stellen, carb stellen, bougies vervangen.

Misschien heb je meer informatie, maakt ie misschien meer lawaai dan normaal, start ie slecht, dieselt hij na...

(check ook even je (carb, spruitstuk)pakkingen



Mijn mini rijdt tussen 1 liter. op 8 á 10 km. Heb 1300je. Weet dat het anders kan want mijn 1000je vroeger reed 1 op 17 in stad en 1 op 21 naar zwitserland.

Zal binnenkort kijken hoe mijn bougies eruit zien, maar mijn auto dieselt wel na...wat heeft dit met afstelling te maken??
Heeft eigenlijk bijna geen choke nodig. Motor wordt wel heel warm (tot in rood) binnen 3 km. Daarna motor direct uitzetten 10 seconden wachten en rest van de dag geen probleem. DUs alleen na eerste keer start.

default

RE: Hoog benzine verbruik

ik heb hier een a-metro met 1275 cc. motor (zonder tuning), op 10000 gereden km's heeft ie verbruikt: 1 : 13,5

ik vind dit nogal veel hoor!
mijn vorige auto (audi, 2,2 injectie, 136 pk) verbruikte over een heel lange periode (stad- en snelwegritten) 1 : 12...

in dat licht vind ik de metro duur in de benzine...

als ik de carb zuiniger stel, begint ie te hakkelen bij het optrekken, dus daar schiet ik niet veel mee op!

RE: Hoog benzine verbruik

1 op 13 a 14 is vrij normaal voor een mini motor.

1 op 8 daarentegen niet.

AvDT: Zoek even op het forum op nadieselen. Daar is zeker een topic over te vinden.

RE: Hoog benzine verbruik

Mijn 1000 rijd momenteel 1 op 10.
Komt o.a. door die zweep die er alstie warm is overheen gaat.
:P
Daarnaast slechte afstelling,want daar was ik nog mee bezig.
Mijnes word niet bepaald warm,tenminste de meter geeft aan van niet dan.
Komt net tot eerste streepje.
Nadieselen doet ie ook,maar ik hoop dat na afstellen weer helemaal in orde te hebben.

RE: Hoog benzine verbruik

Ik hoorde net van iemand dat mijn K&N cone air filter ook een erg hoog verbruik kan veroorzaken, kan dat kloppen?

(bij brommers is dat iig wel zo)

RE: Hoog benzine verbruik

Met een cone meer lucht, dus mengsel armer indien niet bijgesteld:
LowRida schreef:
Aan te arm mengsel kan ook tot een hoog verbruik leiden.
je omdat je motor te weinig vermogen maakt ga je automatisch
meer gas geven..


;)

RE: Hoog benzine verbruik

Ik heb het bijgesteld (zit nog wel de orginele naald in) en de bougies zijn netjes koffie bruin. en heb toch al wel een aantal tanken gereden met het filter.

RE: Hoog benzine verbruik

Hey easy2.
Die heb ik er dus ook inzitten.
Wat is jouw verbruik ongeveer?
Ik rij momenteel 1 op 10.
Kan beter is mijn idee.

RE: Hoog benzine verbruik

hey, ik rij dus 1 op 8, daarom ook mijn vraag in dit topic :x

RE: Hoog benzine verbruik

1 op 8!1
Hallo zeg.
Nou ik ben vandaag nog even geweest.
Vacuumetje eraf en op ongeveer 15 graden gezet,loopt lekker nu,trekt nog goed door.
Helaas is het nadieselen er wel nog,dus dat word een flesje "tune up" erdoor mikken.

RE: Hoog benzine verbruik

ik vind als je sportief wilt rijden niet moet kijken naar het verbruik, want dat is niet te vergelijken met normaal rijden, want daar kan best veel verschil in zitten met verbruik. bij mijn mini hou ik het niet bij, die mag gerust wat drinke. maar ik weet van mijn peugeot, dat ik in de stad ong 1:10 rij sportief, en op de snelweg ong 1:17 .

RE: Hoog benzine verbruik

Bruutmans schreef:
1 op 8!1
Hallo zeg.
Nou ik ben vandaag nog even geweest.
Vacuumetje eraf en op ongeveer 15 graden gezet,loopt lekker nu,trekt nog goed door.
Helaas is het nadieselen er wel nog,dus dat word een flesje "tune up" erdoor mikken.


bij nadieselen staat ie toch te rijk? correct me if im wrong, Misschien dan iets armer zetten.

Groeten Robbert

RE: Hoog benzine verbruik

Ah das dus ook een optie?!

Ik meende in eerste instantie dat de ontsteking niet goed stond.
Dan is een optie de brandstof keuze (`95 of `98),maar dat lijkt me niet.
Of die kooldeeltjes op je zuigers die nog navonken,daar zit ik aan te denken nu.
Maar als te rijk een optie is wil ik die ook wel even checken overigens.

RE: Hoog benzine verbruik

Je ontsteking wordt door het contactslot onderbroken dus dat maakt voor nadieselen niet uit. Te rijk staan veroorzaakt koolaanslag waardoor je kan gaan nadieselen

default

RE: Hoog benzine verbruik

ik meen begrepen te hebben dat nadieselen ook kan door een verkeerde warmtegraad van de bougies..

of (bij sommige motoren) een kapotte anti-run-on valve.

RE: Hoog benzine verbruik

Kan ook gebeuren als de motor te warm word, maar nu gaan we weer erg off-topic, er is al een heel topic over nadieselen. Om Demelza maar even voor te zijn ;)

RE: Hoog benzine verbruik

[size=85:1qaduny0][topics samengvoegd - Crispy][/size:1qaduny0]
Ik bezit een mini 1300 cabr. uit '93. .
Er zit een spaggettiespruitstuk op en sportuitlaat en een open luchtfilter!

hij verbruikt alleen 1 op 8 a 1 op 9 :? :?

Wat nu hoe verander ik dit..

Technische mensen help me :)\\_

RE: Hoog benzine verbruik

Heb je 'm al afgesteld? Wat is het stationair toerental? Wat doe je aan onderhoud?

RE: Hoog benzine verbruik

Hoe zwaar is je rechter voet ?

RE: Hoog benzine verbruik

valt nog mee tov de slecht afgestelde weber die 1 op 4 liep :x

ik zou em lekker een stuk armer zetten die carb.

RE: Hoog benzine verbruik

Wat is de kleur van de aanslag op je bougies?

Bij een goed mengsel zou dit "koffie met melk" kleur moeten zijn.
Ik vermoed echter dat het in jou geval "zwarter" zal zijn en dat zou betekenen dat je mengsel de te rijk (te veel brandstof tov de zuurstof) is.

RE: Hoog benzine verbruik

Hoi Djoep,

Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door.

RE: Hoog benzine verbruik

Een zware rechtervoet doet nog het meeste volgens mij, mijn mini is goed afgesteld maar verbruikt ook 1 op 9 Tevens heb ik ook een renault clio welk schijnbaar gemakkelijk 1 op 15 zou moeten rijden maar verbruikt helaas ook gewoon 1 op 9. Heb een eens enkele weken uitgeleend en toen kon hij ineens wel zuinig rijden dus oplossing duidelijk... :(

RE: Hoog benzine verbruik

"Tied vur 't neie rieden"

En een goede afstelling!

RE: Hoog benzine verbruik

Brr, moet er niet aan denken, schakelen bij 2500 toeren...

Ach heb wel eens een tank rustig aan gedaan hoor, maar toen kwam ik op 1:16 uit, en 'normaal' kom ik tot 1:14. Voor die paar centen extra heb ik liever wat meer plezier tijdens het rijden...

RE: Hoog benzine verbruik

Ik heb geen flouw idee ik rij natuurlij kaltijd heeel hard overal in de stad en buiten de stad...

Maar 1 op 8 is toch wel overdreven en ook als ik hem start dan komt er een blauwe pluim uit het lijkt dan wel of de duitsers terug komen..


Dus enige ideen mannen?

Weet niemand een standaardlijstje wat ik af kan gaan?

default

RE: Hoog benzine verbruik

Joep het word hoog tijd dat je eens komt buurten, kun je gelijk mijn mini ff zien en kijk ik nog wel even onder je kap, toen ik ermee reed viel me niks bijzonders op, pakt gewoon goed op, draait regelmatig, misschien zou je stationair toerental wat omlaag mogen maar daar zal het ook niet mee gaan veranderen.

het ligt gewoon aan die schoenmaat 46 van je!!!!

en wat die blauwe pluim betreft, leer het jezelf aan om het eerste kwartier niet boven de 3000 toeren te komen, geef het blokje de tijd om warm te worden, je koelvloeistoftemp loopt vrij snel op. je olietemp duurt even, misschien een idee om je olietemp in de gaten te gaan houden, metertje erin dus.

en zodra je olietemp begint te stijgen dat je dan pas je maatje 146 op dat arme pedaaltje stampt. voor je het weet heb je een oliezuiper

RE: Hoog benzine verbruik

AHHAHAHAAHAH Koning antwoord,

Jij met je nacht uren ik heb alleen savonds tijd ik belde tot laast ben heel benieuwd naar die van jou rico!!

Ik wil nog zoveeel doen aan mijn mini maar probeer vee te leren hier op het forum zoals je ziet!!

Gegroet de koning van Hulst

RE: Hoog benzine verbruik

Blauwe rookpluim = je verbruikt olie...

In deze link staan links over verschillende soorten kleuren rook.

link

RE: Hoog benzine verbruik

Heb bij die van mij me erbij neergelegd.... zit net iets onder de 1op10 denk ik..
En maakt niet eens zoveel uit of ik nou rustig rijd of hem de bochten in en uit gooi..

default

RE: Hoog benzine verbruik

ik heb ook al redelijk wat olieverbruikers gehad, bij 1 auto heb ik de olie vervangen voor dunnere olie met slick 50, en ben een tijd gaan rijden, een maand later heb ik er kroon biturbo 15-w40 in gekiept en het werd er wel iets minder van. olie verbruik kun je niet helemaal wegkrijgen zonder gereedschap maar het kan wel wat minder worden.

uiteraard heeft slick 50 geen nut voor verbruik, maar wel goed voor je krukaslagers.