Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Zoals een aantal van jullie misschien al weten via m'n site hebben we (Dennis dit keer) weer een Mini aan de collectie toegevoegd, een '98-er Mini Monza. Voor de tweede maal hebben we een injectie-uitvoering gekocht (mijn eerste Mini was een '92-er SPI), maar wel de eerste MPI voor ons.

De Monza had bij aanschaf een probleem met de tweede versnelling. De tweede versnelling kon niet geselecteerd worden. Tijdens het proefritje werd er achteruitgeschakeld, waarna de bak compleet vast stond. Na flink duwen en trekken kwam uiteindelijk de Mini weer in beweging. Tijdens de rit naar huis kwam de versnelling opnieuw vast te zitten. Na met volgas de koppeling te laten schieten kwam de Mini met een grote knal weer in beweging (tja, waar zijn de duwers als je ze nodig hebt bij het stoplicht ;)). De hele weg naar huis (ruim 150 km) kwamen er beangstigende geluiden uit de versnellingbak.... er was dus duidelijk iets goed mis. :x

Nu zijn we iets verder met demonteren en hebben het probleem gevonden... kijk en huiver:



Ik heb al vaker gehoord dat de kwaliteit van een MPI-bak slecht was, maar dit is toch niet normaal? Hoe kunnen die tanden nou afbreken :?

Voor meer info over de Monza en het lopende project, zie mijn site :)

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Dit is wel extreem wat er bij jou kapot is.

Een Mpi bak is een stuk gevoeliger,komt door de lange eind overbrenging.
de bak wordt hierdoor zwaar belast.
koppel van de motor is genoeg, om toch nog redelijk vlot met deze lange eindoverbrenging te rijden.


Zou zelf deze vervangen voor een 3.2 of 3.1 eind overbrenging.

ben je gelijk wat sneller op de snelweg.

mvgr Mischa Bauman

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

dit gaat van kwaad tot erger, het eerste ijzerbraampje zorgt ervoor dat de tandwielen slijten, steeds verder en als de eerste tand afbreekt wordt deze vermalen in je versnellingsbak.

heb het vaker gezien bij auto's die niet echt netjes behandeld waren :x

geeft ook weer het belang van schone olie aan...

succes met de revisie. heb je nog garantie o.i.d.???

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

mijn god ik hoop niet dat zoiets met mijn mpi gebeurt! ik heb wel eens perongeluk tanden gepoetst omdat hij uit zijn versnelling schoon en hm daarna wou terug duwen.. wat niet gaat!! hoe merk je eigenlijk als je bak versleten is??

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Sorry hoor maar ik vind jouw werkwijze wel erg dom, verder rijden terwijl je weet dat de bak niet goed functioneert |:( . Vol gas de koppeling laten schieten om de bak los te krijgen |:( , ja dan vind ik het niet gek dat hij met een grote knal los schiet en daarna een vreemd geluid gaat maken. Zouden toen niet die tanden afgebroken??!!! Als je nu nog een beetje geluk heb, dan hebben die stukken metaal ook de rest van de motor beschadigd |:( .

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Lemon8: tandenpoetsen zijn niet deze tanden die afgebroken zijn die je hoort, maar de aangrijping van de selector op de tandwielen. www.howstuffworks.com heeft vast wel uitleg over een versnellingsbak.

Roger: op afstand oordelen is altijd listig. Je weet meestal pas hoe erg het is als het al te laat is. En als de auto vast staat, zul je toch wat moeten. Achteraf had je hem dan misschien beter naar huis kunnen rijden op een autotransporter om erger te voorkomen. Maar achteraf is maar achteraf.

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

eelke, nee dat snap ik dat het niet mijn tanden zijn die afbreken, maar het is niet goed voor je baktoch? en als je dat een aantal keren doet en hard! dan breken ze wel af?? of niet?

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Het is niet goed, maar volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel.

Wat ik bedoel is dat de tanden die je over elkaar hoort raspen bij tandenpoetsen andere tanden zijn dan die op de foto zijn afgebroken. De tanden op de foto draaien permamenent in elkaar, je schakelt door de secundaire as naar believen te verbinden met een bepaalde tandwielcombinatie.

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

het viel me op dat de monza erg gehavend is... deukje, uitlaatje vast met een touwtje, ik hoop dat er niet meer leuke :x verrasingen aan komen...

tja wat is wijsheid doorrijden of wegslepen...
kapot is het toch al :x ik denk dat ik net als jeroen/dennis 'gewoon' door zou rijden...

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Sjezus!

Tja als je niet weet wat het is??? Waarom blokkert ie? Nu zegt iedereen dat het de bak was ja, maar als het niet was gebeurt???

Slim is anders, maar keuze's moeten gemaakt worden...
En ooit pak je de verkeerde ja...

Ik hoop dat het carter nog heel is, en dat je de tandwielen van een andere bak kunt pakken...
Kun je spelingen op de as voelen?

Inspecteer ook het blok goed, zoals speling op krukas-drijfstang! Nu kun je overal bij...

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

eelke ik snap je wel hoor maar ik bedoel eigenlijkde tanden die je hoort kraken.. of die afbreken? en oh ik heb eigenlijk 0.0 verstand van versnellings bakken :)

default

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

die breken nie af die schuren langs elkaar maar omdat je zelf ook "schrikt" duw je hel snel aotomatisch de kopeling in en is er weinig aan de hand maar je moet het niet te vaak doen dan kan het wel is fout gaan

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

red flame schreef:
heb je nog garantie o.i.d.???



Nee, de Mini particulier gekocht. De mankementen waren al bekend bij de aanschaf. We hebben gewoon de gok genomen door met de Mini naar huis te rijden. :)

Roger":3cgoa63d]Sorry hoor maar ik vind jouw werkwijze wel erg dom, verder rijden terwijl je weet dat de bak niet goed functioneert. Vol gas de koppeling laten schieten om de bak los te krijgen , ja dan vind ik het niet gek dat hij met een grote knal los schiet en daarna een vreemd geluid gaat maken.[/quote:3cgoa63d]

Achteraf kijk je een koe in z'n kont (sorry, kom uit Noord-Holland ;)) ... als we van te voren hadden geweten dat de bak ook vast zou staan bij normaal voorruitrijden (iets wat de vorige eigenaar nog niet meegemaakt had en tijdens de proefrit ook niet naar voren kwam), zouden we de Mini wel op een aanhanger vervoerd hebben. Gelukkig zijn we aangekomen en heeft het blok op het oog geen schade opgelopen. Het loopt verder als een zonnetje, dus maar hopen dat er nog vele kilometers mee gereden kan worden, zo niet.. dan heb je voor een paar honderd Euro weer een ander blok. We hebben het gereedschap en de kennis (lees: ik ben lid van het forum ;)), dus we durven de gok wel te nemen om het blok te demonteren en een nieuwe bak te monteren. :)

Red Flame":3cgoa63d]het viel me op dat de monza erg gehavend is... deukje, uitlaatje vast met een touwtje, ik hoop dat er niet meer leuke verrasingen aan komen... [/quote:3cgoa63d]

De deuk in de klep komt van een auto die van een heuvel af achteruitrolde en met de trekhaak de klep raakte en de bumper schampte. Aan de bodemplaat is niets te zien. En de uitlaat is gewoon rot, er komt nu een mooie RC40 onder :)" title="Evil" />

Voor de rest is de auto van binnen en buiten helemaal strak en voorzien van het (Duitse) onderhoudsboekje. We zijn alleen bang dat de Mini de laatste 25000 Km in Nederland wat verwaarloosd is :x

Red Flame":3cgoa63d]tja wat is wijsheid doorrijden of wegslepen... kapot is het toch al ik denk dat ik net als jeroen/dennis 'gewoon' door zou rijden...[/quote:3cgoa63d]

Wijsheid was geweest om geen 4e Mini te kopen :+)

[edit: meer tekst toegevoegd]

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Jeroen schreef:
Wijsheid was geweest om geen 4e Mini te kopen O:)



tuurlijk niet, als je van te voren wist wat je kocht zal de prijs ook leuk zijn geweest. en daarbij is en blijt een monza toch een erg mooie uitvoering.

je moet toch zorgen dat je altijd een reserve mini hebt, als er 1 kapot gaat. en ja, je kan nooit genoeg reserves hebben ;)

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

haha nee precies! als ik genoeg geld zou hebben stonden er hier ook meer mini's!

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Nu de bak toch open moet, kun je meteen gaan voor een andere eindoverbrenging. Voordeel is koppel in de vier, nadeel is meer toeren en dus brandstofverbruik op hogere snelheid.

Ik heb gehoord en ervaren dat syncromeshringen niet altijd werken op de tweede versnelling bij een MPI, maar tanden :x

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

red flame schreef:
als je van te voren wist wat je kocht zal de prijs ook leuk zijn geweest. en daarbij is en blijt een monza toch een erg mooie uitvoering.



Klopt, de mankementen waren bekend en andere dingen kwamen tijdens de proefrit naar boven. Gelukkig hebben we de Monza na flink afdingen voor een leuk prijsje kunnen kopen en zelfs met de dingen die nog gerepareerd moeten worden blijft het een koopje. Zeker omdat we alles zelf doen :)

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Mini Power schreef:
Ik hoop dat het carter nog heel is, en dat je de tandwielen van een andere bak kunt pakken...



Het carter is niets aan te zien, maar hoe het onder de tandwielen is is niet te zien. Binnenkort zullen we de hele bak leeg halen en de foto's online zetten. Waarschijnlijk bouwen we gewoon "snel" een andere bak onder het motorblok. Alleen de eindoverbrenging wordt misschien overgezet, het diff ziet er nog prima uit. :)

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Jeroen schreef:
Alleen de eindoverbrenging wordt misschien overgezet, het diff ziet er nog prima uit. :)



Volgen's mij begreep ik van Dennis iets anders.. :?

Of is dit een wanhoop, trek me niet om m'n oren met m'n 1000 dus behoud je lange diff poging? ;)

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Ja, precies :) Ik zou als ik toch de kans had ook gelijk een korter diff op een MPi zetten.

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Jeroen schreef:

Waarschijnlijk bouwen we gewoon "snel" een andere bak onder het motorblok. Alleen de eindoverbrenging wordt misschien overgezet, het diff ziet er nog prima uit. :)



Ik hoop dat je dan ook nog effe snel de oliekanalen en de oliepomp reinigt.

http://reizendemoke.topcities.com/oliepomp.jpg

Ziehier het resultaat van effe snel de bak vernieuwen. Men vond het bij de dealer niet de moeite om al het losgeschraapte ijzerwerk uit m'n motor te verwijderen toen de mini binnenging voor een herstelling in garantie. |:(

Op de foto zie je het niet zo goed, maar na het zoveelste stukje ijzer vond de oliepomp het welletjes en weigerde van nog rond te draaien :'(

de groeten en veel sleutelplezier,

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Richard-T schreef:
Volgen's mij begreep ik van Dennis iets anders.. :?

Of is dit een wanhoop, trek me niet om m'n oren met m'n 1000 dus behoud je lange diff poging? ;)



Het diff van de MPI zag er toch na een second opinion niet al te best uit, het is nu dus een 3.1 :D

Onder het blok zit nu een oude versnellingsbak van een 1000cc van Richard. Nogmaals bedankt! :D

De motor heeft inmiddels gelopen, maar er zit toch ergens nog een rare tik in alsof er niet goed gesmeerd wordt. Je zou denken aan de oliepomp die dienst weigerd, maar alle kanalen zijn schoongespoeld, de oliepomp helemaal schoongemaakt en al het gruis is overal uit.

Van de week hopen we de compressie nog ff te testen, kijken wat daar uit komt... wordt vervolgd dus :)

De Frieslandrit wordt iig met de Special gereden ;)

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Jeroen schreef:
Het diff van de MPI zag er toch na een second opinion niet al te best uit, het is nu dus een 3.1 :D




Dat zal strax als de brandweer gaan! :)" title="Evil" />

Hopelijk vind je het euvel, meet ook eens de oliedruk als je nix kunt vinden...

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Mini Power schreef:
Hopelijk vind je het euvel, meet ook eens de oliedruk als je nix kunt vinden...



Het oliedruklampje brand voor het mooie net ff te lang, maar hoe ga je de oliedruk meten als er geen oliedrukmetertje in het dashboard zit :?

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Sluit een los metertje aan... Maar moet dan moet je die nog 1 hebben.

We hebben er ook 1tje in onze testbok zitten, is altijd handig. Maar het duurt ook ff voordat de leiding van de meter vol zit! Denk je dat ie geen druk heeft... :o

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Weer een update...

Het blok loopt inmiddels als een zonnetje. 8)

Alles is nog een keer nagelopen. Na het opnieuw inbrengen van de olieplunjer was het probleem verholpen. Waarschijnlijk heeft de veer niet goed in de plunjer gezeten :x

Nu alleen nog ff de aandrijfashoezen monteren, V-snaar vervangen en hij kan de weg op :D

Dus grote kans dat de Monza erbij is bij de Frieslandrit :D

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Net de eerste meters met de Monza gereden.. wat een kracht zit er in en de RC40 uitlaat klinkt erg lekker :)" title="Evil" />

Richard, de bak schakelt perfect! Thnx! :D

Volgens ons wordt de motor (met name het koelwater) te heet, terwijl het metertje netjes onder het midden blijft steken :?
[size=75:wi3utwe9]
Om dit topic over de versnellingsbak niet teveel onder te laten sneeuwen, komt het koelprobleem in een ander topic aan bod.[/size:wi3utwe9]

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Jeroen schreef:
Richard, de bak schakelt perfect! Thnx! :D



Asu. En blij te horen dat die het goed doet. :)

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

wat is het standaard diff van een mpi??

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Als je diff en mpi in de search had ingevuld had je deze gevonden.

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Jeroen schreef:

Ik heb al vaker gehoord dat de kwaliteit van een MPI-bak slecht was, maar dit is toch niet normaal? Hoe kunnen die tanden nou afbreken :?



bauman":fadxxefv]Dit is wel extreem wat er bij jou kapot is.

Een Mpi bak is een stuk gevoeliger,komt door de lange eind overbrenging.
de bak wordt hierdoor zwaar belast.
koppel van de motor is genoeg, om toch nog redelijk vlot met deze lange eindoverbrenging te rijden.

mvgr Mischa Bauman[/quote:fadxxefv]

De bak van een mpi krijgt meer te verduren door zoals Mischa zegt de eindoverbrenging van 2,76, maar ook door de 13 inch wielen die vaak gemonteerd zijn. Naar mijn mening is de bak zelf niet slechter.

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Hoe hebben de 13" wielen daar invloed op? Ze zullen iets meer rolweerstand hebben [doordat ze over het algemeen ook breder zijn], maar heeft dat zoveel invloed?

Ik heb ook wel eens als theorie gehoord dat de tolleranties allemaal wat ruimer waren in de laatste jaren, simpelweg omdat de tooling eigenlijk aan vervanging toe was.

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Grotere wielen betekend lagere as-snelheid, dus hoger koppel op de tandwielen. (als ik het logisch beredeneer)

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Da's leuk, maar 13" wielen zijn nauwelijks groter dan 12" wielen (de velg is wel groter, maar de bandwang is weer lager, waardoor het wiel netto vrijwel dezelfde omtrek heeft - zou ook vervelend worden in de fabriek, dan zou er afhankelijk van de wielen die eronder gaan een andere overbrenging naar de kilometerteller gemonteerd moeten worden).

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Het gewicht van zo'n 13" velg is ook niet misselijk. Samen met die lange eindoverbrenging en grote koppel is de belasting allemaal wat zwaarder...

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Even off-topic (kon het niet laten :) )

Eelke schreef:
Ik heb ook wel eens als theorie gehoord dat de tolleranties allemaal wat ruimer waren in de laatste jaren, simpelweg omdat de tooling eigenlijk aan vervanging toe was.



Zeker waar! Vergelijk maar eens de spleet tussen de bovenkant van de deur en het dak, bij een oudere Mini is dat een strakke lijn, bij een MPI is de spleet in het midden van de deur groter dan aan de einden van de deur.

[/off-topic]

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Mini Power schreef:
Het gewicht van zo'n 13" velg is ook niet misselijk. Samen met die lange eindoverbrenging en grote koppel is de belasting allemaal wat zwaarder...


Kijk, dat snijdt hout, da's natuurlijk waar, zo'n 13" wiel staat wel leuk maar zal inderdaad wel zwaarder zijn.

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Heb zelf ook een mini monza uit 98. hiervan is de bak ook kapot hij heeft 20.000 KM gelopen en staat nu bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in versnellingsbak revisie. Het schiet alleen niet erg op,ze zouden vorige week het blok eruit halen maar er is nog niets gedaan. ze zeiden dat de revisie ongeveer 1200 euro zou gaan kosten dus dat word effe geen vakantie. Overgens zal er geen ander dif gemonteerd worden omdat deze wagen enigzins orgineel behouden word. veel succes met jullie monza.

Groeten

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Niet om een of ander, maar vind het af en toe raar dat sommige MPi's al binnen 30.000 km toe zijn aan een bakrevisie, en andere het 62.000 (de mijne dus) gewoon zonder problemen uithouden :?

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

20.000 km en dan al aan revisie toe? Dat is dan ofwel een hele rotte appel uit de serie, of hij is wel heel erg respectloos behandeld. Of de mini is al klokje rond geweest.

[edit] Bij mij staat er inmiddels iets meer als 78.000 km op de teller, en ik voel nog geen haperingen o.i.d.[/edit]

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Ik wacht het allemaal wel af, denk dat het meevalt. Hoop ik, dan :+)

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Er is naar de bak gekeken en het tandwiel van de eerste versnelling blijkt kapot (tanden weg). het nadeel is alleen dat hierdoor de hele as met alle tandwielen moet vervangen worden omdat dit een geheel is volgens de garage. Zal dus een duur onderdeel worden. hebben mensen enig idee wat dit kost?

Groeten Stef

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Ik denk GBP 130,- als je de laygear bedoeld.

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

ik zou zo niet weten hoe het onderdeel heet maar ik heb op een plaatje het tandwiel omcirkeld wat kapot is.weet niet precies welk tandwiel het is omdat ik het zelf niet heb gezien (mijn vader wel) maar hij is van de 1e versnelling. zie plaatje

https://homedrive.home.nl/bendewinter/p ... 252013.jpg

groeten

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Moet gebruikernaam en wachtwoord hebben...

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Dit is de foto.



@stefracer: Je hebt nu de link gebruikt die jij gebruikt om iets op je webspace te zetten. Je moet de link vanuit het internet gebruiken. Deze is iets anders.

[code:siug6msl]https://homedrive.home.nl/bendewinter/publiek [/code:siug6msl]is het openbare deel waar jij met een ftp-programma iets op zet.

Het zichtbare voor een ander is met de link [code:siug6msl]http://members.home.nl/bendewinter[/code:siug6msl]

Het zijn beide links naar hetzelfde deel van je webspace, maar anders toegankelijk.

Groeten, Bram

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Zeker de foutmelding gehad? Niet blijven posten, want ondanks de foutmelding plaatst hij de post wel (Zodoende stonden er nu dus 4 posts van jou met ongeveer dezelfde inhoud).
Mocht je nog iets willen veranderen aan je post dan kan dat door op dit plaatje rechtsboven je post te klikken --->

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

RE: Kwaliteit versnellingsbak '98-er MPI

Volgens mij is het typenummer dat je moet hebben DAM4931.

Nu keek ik net bij minisport (zie link) en daar is dit onderdeel echt stukken goedkoper (GBP 42,70). Ik weet niet of dit klopt, maar dat scheelt nogal wat. Bij minispares kost hij GBP 130,-

link