Kruimelpad
Mini doorgezakt ?
RE: Mini doorgezakt ?
Ingediend door (b)engeltje op ma, 12-03-2007 19:27
dat een mini wat lager staat kan altijd. Zoals Carlien al aangeeft kan hij verlaagd zijn. Het kan ook komen doordat de schokbrekers hun beste tijd gehad hebben. Ook kan het eraan liggen dat de veerbollen wat compacter zijn geworden, maar dat scheelt geen cm-ers.
- Login of registreer om te reageren
Dat zou opzich wel kunnen ja, maar omdat hij nog helemaal origineel is zou me dit wel verwonderen. Maar het zou dus wel kunnen.
- Login of registreer om te reageren
misschien dat iemand een foto kan posten van gemonteerde Hi-lo's...
Dan kun je zien of deze eronder zitten
- Login of registreer om te reageren
Makelijk, gewoon even tussen door kijken achter en je ziet gelijk of er hi/lows zijn gemonteerd Foto's zie hieronder
- Login of registreer om te reageren
Birdy schreef:
Dacht voor de duidelijkheid, en voor mensen die uitleg zoeken misschien een handig plaatje van een high-low kit naast de originele trompet:
uit het gelinkte topic, gemonteerde nog niet kunnen vinden
- Login of registreer om te reageren
De veerbollen raken naar verloop van tijd ingedrukt, en dat scheelt als snel een paar cm. Heeft mijn mini ook last van.
- Login of registreer om te reageren
Dus eigenlijk is dit niets om me echt zorgen over te maken, dus de kans dat het subframe ofzo beschadigd moest zijn is wel heel klein dan ?
groeten
- Login of registreer om te reageren
geen zorgen maken zou ik niet zeggen.
Wat geen gek idee is is om je schokdempers te checken.
Kijk even je hele ophanging na.
- Login of registreer om te reageren
Als het subframe niet goed meer is, dan zie je dat in veel gevallen minder aan de stahoogte van de mini. Dat deel van het frame is in de meeste gevallen redelijk stevig, ondanks de roest.
Zoals al meer gezegd wordt, de schokbrekers kunnen de hoofdoorzaak zijn. Zoals MiniJoey al aangeeft, controleer, als je hem koopt, heel de ophanging.
Daarnaast zijn er ook de verschillende aankooptips die er in het verleden opgesteld zijn.
- Login of registreer om te reageren
Schokbrekers hebben niets van doen met de hoogte van de auto, waarschijnlijk zijn de veerbollen doorgezakt of zijn de cupjes van de veerkogels versleten.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
gualtiero schreef:
En daar heeft elke mini nu zo ongeveer last van
Ps Leuke wagen! Ongeveer de mijne toen ik hem kreeg...
- Login of registreer om te reageren
Schokbrekers hebben idd geen effect op de wagenhoogte.
Wel kreeg ik een keer een APK afkeur door de ingedrukte veerbollen. Wanneer je de mini op krikt met de wielen van de grond, kunnen je trompetten los komen te liggen (was bij mij dus het geval). De veerbollen veren dan onvoldoende terug en drukken dan niet meer tegen de trompet aan.
- Login of registreer om te reageren
Het zijn originele stalen 12 inch velgen met wieldeksels, de banden zijn 145 of 165 breed. Ik denk eerder 145, hoogte weet ik zo niet meer.
- Login of registreer om te reageren
tja, de hoogte van de banden is essentieel. Vooral als er geen passend wormwiel op de km-tellerkabel is aangesloten, dan geeft deze geen correcte snelheid weer.
Je kunt banden kopen met verscillende wanghoogtes. Ook op eenzelfde inchmaat.
- Login of registreer om te reageren
MINIAN schreef:
O nee laatst de auto achter opgekrikt bandjes wisselen ook maar ff aan de trompetten gevoeld achter ik kon deze ook gewoon bewegen ze bleven wel zitten maar je kon ze duidelijk bewegen
Ik denk dat dat normaal is.
[size=75:dz533d5n](Anders zit het bij mij ook fout.) [/size:dz533d5n]
- Login of registreer om te reageren
Even inhakend op dit topic
Bij mij viel het ook op dat me mini veel lager staat dan andere mini's. Ik heb daarom ook 4 nieuwe schokdempers, cupjes van de veerkogels en een hi-lo set besteld. Maar omdat mijn mini mijn dagelijks vervoer is wil ik hem niet verlagen maar gewoon op originele hoogte houden.
Kan iemand mijn vertellen wat deze hoogte is bij voorbeeld gemeten vanaf de grond tot het begin van de dorpel of de ruimte tussen band en spatbord.
groeten Kevin
- Login of registreer om te reageren
De hoogte kan ik niet direct zeggen maar je kan ook als het nog niet gebeurd is, de veerbollen vervangen.
Die willen ook al eens verslijten met de tijd.
De hoogte van de adjusta rides kan je zelf aan passen
zoals jezelf vind dat ze het beste comfort geven.
mvg Stan [size=75:1tmx2j0p](die ook nog z'n veerbollen moet vervangen)[/size:1tmx2j0p]
[size=75:1tmx2j0p]aangepast om link te plaatsen [/size:1tmx2j0p]
[size=75:1tmx2j0p][Sorry, link verwijderd, aub geen verwijzingen naar bedrijven, ook niet buiten Nederland - Demelza][/size:1tmx2j0p]
- Login of registreer om te reageren
Nou zijn bij mij de veerbollen ook naar z`n gootje, maar nou hoorde ik bij een minicenter dat dat een typisch geval was bij injectie mini`s ( zowel SPI als MPI).
Is dat bij jullie bekend?
Wat kosten nieuwe veerbollen trouwens zo`n beetje?
- Login of registreer om te reageren
zie geplaatse link een post naar boven
[size=75:23327ky3](kweet niet of die er mag staan)[/size:23327ky3]
Is er wel een verschil in veerbollen bij mini's?
- Login of registreer om te reageren
Ik heb mijn mini nu 2 jaar en net voor de aanschaf had de vorige eigenaar de veerbollen laten vervangen, de mini staat nu voor veels te hoog ! ik zit die veerbollen al 2 jaar naar beneden te kijken...
- Login of registreer om te reageren
Nee, link mag er niet staan. Prijs was van een Engelse winkel en was 33 pond. Even rondbellen naar de verschillende Mini centres en je weet de prijs.
- Login of registreer om te reageren
Ik denk dat onze mini aan de voorkant ook te veel ingezakt is. Meningen? Hij komt uit 2000, dus de veerbollen op? Er zijn aan beide kanten al stukken uit het binnen spatbord (zwarte kunststof spatbord) Dat lijkt me niet oke. Ik heb begrepen dat dit versleten veerbollen zijn, als ik het forum erop nalees. Is dit een lastige reparatie? Schokbrekers doen het of niet, toch. Die kunnen toch niet echt inzakken? We hebben hem 3 weken. De auto ziet er helemaal orgineel uit dus ik denk niet dat hij verlaagd is. Als je op de auto duwd, boven de schokbreker, kun je hem bijna niet meer in laten veren. Ik weet dat een mini strak geveerd is maar een beetje veerweg moet er zijn. Of moet je daar heel hard voor duwen?
Zie onderstaande foto's van de auto.
http://img41.imageshack.us/img41/3156/dsc05683t.jpg
http://img171.imageshack.us/img171/9240/dsc05682.jpg
- Login of registreer om te reageren
rubberbollen hebben niet het eeuwige leven...
These might need replacing every 5-7 years depending on use and climate, but usually good for at least 20,000 miles in the UK. .
je hebt wel een stukje speciaal gereedschap nodig om de bol te kunnen vervangen. ...
- Login of registreer om te reageren
Ik heb 1 1/2 vinger die ik kan steken tussen het wiel en het spatbord. Dat is vrij weinig, lijkt me.
- Login of registreer om te reageren
Of de cups versleten waar de kogel in zit...
Scheelde bij die van mij aan de bijrijders kant zo'n 1,5cm
met bestuurders kant!
- Login of registreer om te reageren
Ik zou inderdaad eerst naar die cups kijken! die bollen kun je altijd nog vervangen.
- Login of registreer om te reageren
Ik ga woensdag naar de cups kijken. Nog even puzzelen wat de beste manier is.
- Login of registreer om te reageren
Het is donderdag geworden, Gisteren het wiellager vervangen.
Nou, ik heb gekeken. Cup was aan een kant nog helemaal heel, trompet nog helemaal oke en veerbol ook. Ik moest mijn zelfgemaakte veerbolcompressor aardig ver indraaien (ik begon met 8 kwartslagen, zoals ik ergens gelezen heb, maar op een gegeven moment zat ik ,denk wel, verder dan 9 slagen. Ik ben de tel kwijtgeraakt) om de trompet eruit te krijgen, dus die lijken mij ook niet versleten. Of worden ze zachter door de tijd heen?
De schokdempers kon je beide kanten in makkelijk bewegen, niet echt veel weerstand. Ik had deze er nl. ook even uitgehaald. Ik denk dat het nog de orginele zijn. Helemaal zwart met een nummer aan de onderkant, ingestanst nd "made in England". Volgens de meeste op dit forum kunnen de schokbrekers niet het gevolg zijn van een laagstaande mini, maar wat dan wel?!
Hilo's plaatsen kan natuurlijk altijd maar dat is niet echt het probleem oplossen.
Iemand een idee? Hij staat nu alweer op zijn oude hoogte (1 1/2 vinger tussen spatbord en band. De banden zijn trouwens ook goed, dacht ik 145/70 sr x12 Zijkant band opgemeten: 9cm hoog. De mini is een 1.3mpi uit 2000.
- Login of registreer om te reageren
ik zou een hi low kitje eronder steken en nieuwe veerbollen zeker bij een mpi
- Login of registreer om te reageren
de motor en versnellingsbak zijn veel gevoeliger dan een carburateur
- Login of registreer om te reageren
Dus je bedoeld dat hij wat zachter geveerd moet staan om de motor en versnellingsbak te sparen?
- Login of registreer om te reageren
je moet er voor zorgen dat de neus van je mini niet doorzakt, daarom plaats je best een hi low kitje is een klein uurtje werk maar dan ben je zeker dat hij niet afziet.
- Login of registreer om te reageren
Omdat anders de versnellingsbak de grond raakt en daardoor dus kapot kan gaan.
- Login of registreer om te reageren
Ik vind het toch geen duidelijke reden. Volgens mij is het ook voor een carburateur niet goed als de versnellingsbak de grond raakt.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb dit al een beetje gemerkt toen ik met de mini mijn werkplaats in wilde rijden.
Dit gaat vrij stijl omhoog dus ik moest een soort van oprijstuk maken zodat het minder stijl werd en de uitlaat de grond niet meer zou raken. Omdat ik er moeilijk recht voor kan oprijden wilde ik nog een keer steken. Toen ik achteruit reed, reed ik per ongeluk van het oprijstuk af. de auto kwam op het carter terecht weliswaar vlak en zacht maar toch wel schrikken. Het hoogteverschil was klein maar hij had daarna toch moeite met starten. Dit was een keer of drie en nu is hij weer dezelfde. Hij moest er even van bijkomen.
- Login of registreer om te reageren
Om op dit topic in te haken; ook ik heb het vermoeden dat m'n mini niet helemaal op de juiste hoogte meer staat; viel me op dat laatst opeens de wielen bij volledige uitslag aanliepen en drempels zijn ook niet haar hobby Graag jullie mening...
Zie onderstaande fotos. Op 1e foto is zichtbaar dat de bovenste draag arm in stilstand/onbeladen op de bumpstop rust. Daarnaast lijkt het alsof de schokdemper in rust al heel ver ingedempt is. De 2e foto laat zien dat de trompet en knuckle joint wel netjes op de draagarm rust/
Concrete vragen: 1; mij lijkt het niet helemaal gezond, klopt dit? 2; zijn de rubber veerbollen en versleten cupjes de meest waarschijnlijke veroorzakers van deze lage zit?
ps; de basis gegevens: Silverbullet spi uit 1995; staat origineel op 13 inch, dus dat kan het niet zijn. Gmax schokdemper zijn er door een vorige eigenaar onder gezet en zijn niet origineel.
- Login of registreer om te reageren
Hij hoort niet tegen de bumpstop aan te komen.
Krik het geheel eens op en kijk ofdat alles nog goed zit/ speling op kogels lagers etc.
Of gewoon de veerbollen doorgezakken.
- Login of registreer om te reageren
Grote kans dat de nylon cupjes doorgesleten zijn. De rubber veerbollen zakken niet zo snel in... De mijne zijn 30jaar oud en zijn nog prima.
Ik heb de vering zo gezet dat de aandrijfassen horizontaal staan. Hierdoor veert de Mini prima en gaan er er zo geen aandrijfkrachten verloren in de homokineten.
Doordat je Mini nu zo laag staat ramt ie ook veel harder/dieper in de bumpstops waardoor het wiel eerder de spatbord rand raakt.
- Login of registreer om te reageren
Dank voor de reacties! Het schijnt trouwens dat oudere veerbollen in vergelijking met die van latere mini's langer meegaan
Kan iets te maken hebben met de combinatie van het toegenomen gewicht onder de motor kap van de latere mini's en het 'te grote' formaat van de wielen/ banden.
Voor de liefhebber:link
- Login of registreer om te reageren
Heeft iemand een fotootje van de zogenaamde nylon cups? Mijn Mini hangt ook al een tijd naar links. Afgelopen zomer schokbrekers achter vervangen en toen was het bijna weg, maar nu is het weer terug. Ik denk dus dat de schokbrekers voor ook nog vervangen moeten worden en waarschijnlijk ook de nylon cups.
gegevens over de Mini:
bouwjaar '81, originele ophanging (geen Hi-Lo's), Monroe schokdempers achter en (????) schokdempers voor
- Login of registreer om te reageren
Oww is dat alles ik had iets veel groters verwacht
Zijn die erg moeilijk te vervangen?
- Login of registreer om te reageren
Nee hoor valt wel mee, je moet alleen voor voor een veerboltrekker hebben.. Achter moet je gwn ff opkrikken en de schokbreker ff losmaken zodat de veerbol en trompet uit elkaar valt.. dan kun je ze er zo uit halen (mits ze niet te vast zitten ) Dan zie je ze vanzelf zitten..
- Login of registreer om te reageren
Hmm dan komt weer die veerboltrekker om de hoek kijken
Stel dat ik Hi-Lo's monteer, zijn dat dan ook vervangers voor de nylon cups of niet?
- Login of registreer om te reageren
RE: Mini doorgezakt ?
Ingediend door Ben. op ma, 12-03-2007 19:22
Ik heb een mini op het oog maar ik vond dat er weinig ruimte was tussen wielen en spatbord. Ik heb al een paar andere mini's gezien en deze stonden hoger. Zou dit normaal zijn of zou er iets stuk zijn?
Heb al een paar keer de zoekfunctie gebruikt maar vond niet echt wat ik zocht.
groeten