motor houd in

RE: motor houd in

zoals sommige mischien weten, ben ik op het moment in het bezit van een mini 1000e (85') met een 1300 metro blok uit 91. ik heb er een hiff 44 carb aan hangen, met een k&N cone filter, en (volgens andere mensen) een spagettie spruitstuk.

nu heb ik het volgende probleem,
als ik volgas geef, gaat de mini bij een bepaald aantal toeren inhouden. als ik op een brommer zat zou ik het geluid als "viertakten" beschrijven. ook rijd hij laag in de toeren erg schokkerig.
verder loopt hij wel mooi en regelmatig stationair.
Ik heb het idee dat hij beter gaat lopen als ik de choke uitrek, dus dit zou betekenen dat ik hem rijker moet afstellen. maar toen ik de vorige keer aan de carb heb lopen draaien, kwam de motor helemaal niet meer op gang, dus ben ik hier niet zo happerig op...

verder viel het mij op dat er allemaal verschillende bougies in de motor zitten. :? kan dit ook iets uitmaken?

alvast bedankt,
Freek.

RE: motor houd in

In een 1275 kan je NGK BP6ES bougies kwijt...
Of Champion RN 9YCC...
Kan wellicht wel schelen als er slechte bougies in zitten
Hoe staat de klepspeling en ontsteking afgesteld??

De standaard naald in een Hiff 44 is meestal vrij dik(alais breinaald, BGK..) dus als jij een stage onde kit gemonteerd hebt loopt dit voor geen meter(been there, had it also...)
Naald kopen is dan de oplossing, ga dan kijken voor een BDL en laat hem eens afstellen op de testbank .

RE: motor houd in

Ik heb op dit moment precies hetzelfde probleem.
Heb net een 1300 metro blok erin gehangen, en ff snel afgesteld.

Ik heb ook dat in inhoud bij lage toeren en slecht op volgas reageerd.
Bij mij komt het door de brandstofschroef.
Deze is de vinden linksonder de je benzine slang aan de carb.(Als ik me niet vergis is indraaien meer benzine.)

RE: motor houd in

yeah, het probleem is voor het grootste deel opgelost, ik heb de dashpot ff volgegooit, het schokken op lage toeren is vrijwel verdwenen, en kan hem nu ook veel verder in de toeren doortrekken. toch doet hij nog steeds moeilijk.
bijv als ik in de 2e doortrek, dan houd ie inneens op met trekken bij 60km/u, en gaat dan "viertakten" (kweet niet hoe ik het anders moet beschrijven) als ik nu de choke uittrek, begint hij er ook nog bij te knallen :x

zou dit aan de mengverhouding liggen? of ben ik echt toe aan een andere naald? want bij coopernet hebben ze mij verteld dat de standaart naald gewoon goed is voor mijn 'setup'.

RE: motor houd in

je hebt echt een naald nodig die is toegespits op je open luchtfilter en je uitlaatsysteem...

oftewel de bgk eruit en de bdl erin en je zal een heel eind geholpen zijn, stel hem dan wel ff goed af...

RE: motor houd in

op zoek naar een andere naald dan maar!

is het schadelijk als ik zo nog een tijdje door rij?

RE: motor houd in

Gaat ie ook viertakten als je 'm in andere versnellingen doortrekt?? Anders staat je ontsteking niet goed.

RE: motor houd in

jepz, dat déét ie in alle versnellingen, nou doetie helemaal niks meer :'(

ik snap er niks van, ik reed bij ons de inrit uit, liet even het gas los, de motor sloeg af en wou niet meer starten :? heb ook al gebrobeert om hem aan te slepen, maar dat mocht niet baten.

iemand een gokje? mijn vakantie kan iig niet meer stuk :x

RE: motor houd in

Het mengsel en de ontsteking helemaal verkeerd afgesteld misschien ?
Misschien is het laatste probleem wel iets anders. Heb je nog wel een vonk en benzine ?

Btw ik had vorige week op weg naar Zandvoort bij normaal rijden ook 'op 3 cylinders lopen'. Volgas geen last van (op het circuit dus gelukkig ook niet). Pas vandaag bij het losdraaien zag ik dat het porcelein van een bougie scheef zat. Is gebroken bij het losdraaien na het proefrijden voor Zandvoort. Vermoedde dat trouwens wel, maar had het toen niet gevoeld.

RE: motor houd in

benzine krijgt hij nog wel, ik denk dat ik morgen(onderdehand al vandaag) de bedrading maar eens na ga meten. dit lijkt mij het enige wat er zo plotseling voor kan zorgen dat de boel er mee ophoud.

is een bobine ook door te meten?

default

RE: motor houd in

Je dient in iedergeval te kontroleren of er nog wel een vonk is, geen vonk kontaktpunten verbrand enz, enz.

Je kunt een bobine doormeten wet van Ohm, de bobine bevat een Primaire en een Secundaire spoel die om een kern gewikkeld zijn. Als je hem probeerd door te meten, hou er dan maar rekening mee dat de weerstandswaarden erg klein zijn en nog veel kleiner als hij doorgebrand is. Dan dien je te weten welke waarden de secundaire en primaire spoel mogen hebben.
De primaire zijde is de ingang van de bobine. De secundaire zijde is de uitgang van de bobine als ik me niet vergis.
Het is mogelijk dat ie bij doormeten een juiste waarde geeft, maar kan toch defekt zijn omdat het probleem op treed wanneer er een te hoge spanning vloeit omdat de bobine alleen gedurende de contact periode en rijden is belast. Dan zul je een meting moeten laten doen met een osilloscoop.

Een andere meting maar zeer zeker ook doeltreffend of uit te proberen!! :P Laat iemand het koperen uiteinde van de kabel vasthouden die op de verdeler kap zit (wel eerts los halen) je start en als er niets gebeurd is de bobine kapot :? , hoor je veel gevloek en de bobine vliegt door het raam bij de buren dan is ie nog goed. 8) O:) :+)

RE: motor houd in

even een spoedvraagje; hoord er vloeistof in een bobine te zitten?

en als ik gewoon de Ohm meter op de 2 contakten op de bobine zet meet ik dat er bijna kortsluiting is... dit lijkt me niet helemaal de bedoeling...

ook ben ik er nog niet in geslaacht dat kreng uit elkaar te krijgen...



Edit: ik zit me net te bedenken dat als ik de 2 contakten meet ik gewoon de primaire spoel zit door te meten... :x

RE: motor houd in

hmz, ik heb ff een bobine uit de VW camper van mn pappie gehaald, en de mini loopt weer! hij loopt niet echt lekker, maar hij loopt wel weer!

het gekke vind ik dat als ik de bobine uit de vw doormeet en de bobine uit de mini, dat ik dan precies dezelfde waardes krijg, maar met de bobine uit de mini doed ie niks.

maar van de bobine uit de vw krijg ik ook maar een heel klijn lullig vonkje...

zal de bobine dan toch overleden zijn?
en weet iemand waarom de bobine vol met vloeistof zit en die uit de vw niet?

RE: motor houd in

Kheb pas mn British Open '94 1275 met playminiuitlaat van voor tot achter, k&n cone filter, en originele naald laten afstellen.
Iedereen dacht co bijregelen, rolantie, ze zeiden zelfs al u carburateur is stuk...

Nu ben ik gisteren mn ontsteking laten afstellen.
De mini vliegt met originele naald en als ik een andere ontsteking koop zou die nog beter gaan. FF sparen nog...

RE: motor houd in

ok, nu ben ik hem helemaal zat. doet die *$^#*&# startmotor niks meer. alleen nog maar een tik. :(

RE: motor houd in

easy2 schreef:
even een spoedvraagje; hoord er vloeistof in een bobine te zitten? ook ben ik er nog niet in geslaacht dat kreng uit elkaar te krijgen...



Die vloeistof is olie (koelmiddel).
Ik zou de bobine maar niet proberen uit elkaar te halen, dan gaat 'ie nl. echt stuk.

RE: motor houd in

ai, dat klinkt niet zo best... de helft is er ong al uit... naja, hij deed het toch al niet meer naar mij idee. zijn die dingen een beetje universeel?

enne, als ik via een accu en startkabels stroom op de startmotor zet, trekt hij gewoon de motor goed rond. (dan moet ik wel dat metalen ding links van de startmotor indrukken, anders neemt hij de motor niet mee).
dan zou je denken dat het relais kapot is, maar die tikt dus gewoon als ik probeer te starten.
verder heb ik alle verbindingen al gecheckt.

iemand nog suggesties?

enne, kan een garage de bobine niet doormeten?

RE: motor houd in

zow, vandaag even een vers setje bougies gemonteerd, en de mini aangesleept. hij liep wel, maar erg beroerd. hij bleef alleen maar lopen met de choke er op, ook als ie warm is. hij haald met moeite de 50 km/u in de 3... als ik de choke uit zet, gaat hij onwijs knallen uit de uitlaat(ook wel eens leuk btw :+) ), en heeft hij helemaal geen vermogen meer.
na een ritje van ogeveer 1 á 2 km, zat er al een mooi laagje roet op de bougies van de 2 buitenste cilinders. de binnenste waren nog mooi schoon.
licht dit allemaal aan de ontsteking?

ik krijg hem trouwens niet met de startmotor gestart.

enne, ik wou dus de ontsteking bij stellen, en ben dus op zoek geweest naar de schaalverdeling op het vliegwiel. maar ik kon niets vinden... deze zit toch ook gewoon op een metro blok uit 91'?

RE: motor houd in

op het vliegwiel? er zit wel zo'n merkstreepje op de pulli voor de v-snaar. Daar kun je 'm met zo'n strobo mee afstellen.

RE: motor houd in

ik heb toch een heel klijn puntje op het vliegwiel gevonden, en heb de ontsteking hier maar naar afgesteld, aangezien hij toch al niet wou lopen.

na ongeveer 5 tellen starten kwam er een enorme klap uit de uit laat of luchtfilter(mijn oren gillen nog :x |:( ), maar hij springt niet aan.

moet ik hem nou iets vroeger of later zetten?

ik dank u O:)

default

RE: motor houd in

Ik zal het je erlijk zeggen, ik heb geen flauw idee, ik wil je wel succes wensen, ik heb bijna dezelfde klachten en zijn al vanaf 15 januarie bezig.
Ik hoop dat de jouwe het weer snel doet.

RE: motor houd in

nu ben ik al weer een tijdje verder, na een nieuwe bobine loopt hij al een tijdje aardig goed.
een (ex)garagist heeft hem nu voor mij afgesteld, (zonder strobo) en als de motor koud is loopt hij perfect. maar als de motor warm begint te worden begint hij te bokken en te stoten, en bij optrekken komen er soms knallen uit het luchtfilter.

de garagist denkt dat dit met het K&N filter te maken heeft, (kan dit kloppen?) en nu heb ik nog een standaart luchtfilter van een 1000 cc blok. kan ik deze gewoon op mijn metro blok zetten of zorgt dit voor problemen?

RE: motor houd in

heb je nou al een keer een andere naald er in gezet? :) want daar kan het ook nog aan liggen.. hoe zijn je bougie kabels? verdelerkap schoon? puntjes maken slecht contact?

RE: motor houd in

nou, de nieuwe naald is er, nu de oude er nog uit...
ik heb het schroefje aan de zijkand van de zuiger er uit gedraait, maar de naald wil er nog niet uit, heb ook al een beetje getrokken, maar ik ben bang dat ik de naald kapot maak.

iemand tips?
alvast bedankt!

RE: motor houd in

ik heb net even de bougies gekeken, en deze waren mooi koffie bruin, behalve de 2e van rechts(koppelingskant), die was gewoon nog helemaal schoon, na toch 2 tanken gereden te hebben met deze bougies!

naja, naald laten zitten en het verder in de ontsteking zoeken of toch die BDP er in?

thanx

RE: motor houd in

:O

RE: motor houd in

Verbeter me als ik het fout heb hoor, maar moet je de naald niet eruit duwen ipv trekken?

Als 2 bougies nog schoon zijn terwijl de andere netjes koffiebruin gebakken zijn dan denk ik dat je ontsteking helemaal nie werkt op die 2 bougies, heb je al eens andere bougiekabels geprobeerd?, zijn je contactpunten goed schoon?

RE: motor houd in

ik heb ook geprobeert te duwen, maar hij gaat geen kant op.

de motor loopt op alle 4 de cilinders, dat weet ik zeker.

thnx

RE: motor houd in

als je het borgschroefje helemaal uit de zuiger hebt gehaald zit de naald in principe los, misschien vastgeplakt door aanslag o.i.d.; probeer eens in te spuiten met remmenreiniger of WD40 ?! desnoods met een doekje ertussen in de waterpomptang pakken en trekken ?!

misschien een andere minirijder in de buurt die je een zuiger uit een hif kan lenen zodat je in ieder geval het effect van de naald kan testen?!

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: motor houd in

Dat stooten en bokken heb ik ook gehad.
Bij mij was het de ontsteking,de beste man van de ANWB was binnen 15 minuten klaar en de Mini liep weer als een zonnetje!

Succes!

RE: motor houd in

woehoei!! het is opgelost, een kennis heeft de ontsteking afgesteld met een stroboscoop lamp, en hij loopt als een zonnetje!!! :D met de orginele naald er nog in!!

allemaal bedankt voor de hulp! :)

RE: motor houd in

ik ga maar weer verder in mijn eigen topic, aangezien ik weer een (afstel) probleempje heb.

de motor hield altijd nog heel iets in op lage toeren, maar ik heb daar nooit zo'n probleem van gemaakt, tot dat vorige week de mini er mee ophield doordat de bougies zwart verkoold waren.

toen toch de carb maar een stukje armer gezet, met een super resultaad als gevolg, hielt ook in lage toeren niks meer in.
Maar als de motor nu koud is, loopt hij heel erg slecht, als ik volgas geef gaat hij niks harder maar komt er alleen een bult geknal uit de uitlaat. choken verergert het alleen maar.

Als de motor eenmaal warm is (duurt een minuut of 20) loopt hij weer als een zonnetje... wie heeft er een ideetje?

default

RE: motor houd in

Ik heb alle pagina's doorgelezen en heb niets kunnen ontdekken of dit wel gekontroleerd is laat staan deze juist zijn afgesteld zie onderstaande quote.
Rene schreef:
Hoe staat de klepspeling en ontsteking afgesteld??




Maar als de motor nu koud is, loopt hij heel erg slecht, als ik volgas geef gaat hij niks harder maar komt er alleen een bult geknal uit de uitlaat. choken verergert het alleen maar.

Als de motor eenmaal warm is (duurt een minuut of 20) loopt hij weer als een zonnetje... wie heeft er een ideetje?




Een ideetje. Rene":2uyb5zys]Hoe staat de klepspeling en ontsteking afgesteld??
[/quote:2uyb5zys]

Laat ik de ontsteking even achterwege die is opnieuw afgesteld, maar is in samenhang van juist afgestelde kleppen.

RE: motor houd in

Wat sommige mensen vergeten is dat als je de carb armer
of rijker zet, de choke eigelijk ook opnieuw afgesteld
dient te worden. Het kan nu nl zo zijn dat hij te hoog
stationair wil gaan lopen en te weinig benz. krijgt.
Draai het kleine schroefje in de chokehandel eens een
slagje terug zodat hij minder hoog probeerd te lopen en
dus in feite iets meer benzine krijgt.

default

RE: motor houd in

LowRida schreef:
Wat sommige mensen vergeten is dat als je de carb armer of rijker zet, de choke eigelijk ook opnieuw afgesteld dient te worden. Het kan nu nl zo zijn dat hij te hoog stationair wil gaan lopen en te weinig benz krijgt.
Draai het kleine schroefje in de chokehandel eens een slagje terug zodat hij minder hoog probeerd te lopen en dus in feite iets meer benzine krijgt.





Sorry hoor maar ik denk dat sommige mensen heel goed moeten lezen en weten waar hoe het één en ander werkt en in elkaar zit. De choke geeft echter niet meer of minder benzine.

RE: motor houd in

De klepspeling staat (met koude motor afgesteld) op 0.4 mm.

Als je choked druk je toch in principe de lucht toevoer gedeeltelijk dicht, dus krijgt ie in verhouding meer benzine, dus kan Lowrida's verhaal wel kloppen.

ik zal het eens proberen, maar nog meer tips zijn welkom :)

default

RE: motor houd in

easy2 schreef:
Als je choked druk je toch in principe de lucht toevoer gedeeltelijk dicht, dus krijgt ie in verhouding meer benzine, dus kan Lowrida's verhaal wel kloppen



Ja juist de lucht aanvoer wordt beperkt, en wordt het mengsel rijker. Nee in verhouding krijgt ie dus niet meer benzine die blijft het zelfde.

Meer of minder benzine krijg je alleen als aan de mengselstelschroef gedraaid wordt. Andere naald e.d buiten beschouwing gelaten.

RE: motor houd in

LowRida schreef:
Wat sommige mensen vergeten....



Ik heb het geprobeert maar heeft geen effect.
gisteren kwam ik zelfs bijna stil te staan, en heb de verdelerkap (nieuw) er eens afgehaald, aangezien die er als laatste op is gekomen. nu viel het me op dat het middelste contaktpuntje mooi zwart was, net zoals het middelste contakt op de rotor. nadat ik det schoon had gemaakt liep ie weer iets beter. (maar koud dus nog steeds bagger)

hoe kan dit zo snel zo zwart worden? de verdeler kap is immers nieuw :? en zou dit het probleem kunnen zijn waardoor hij koud zo slecht loopt? als het zwrat word betekent dit immers dat er een slecht contakt is.

RE: motor houd in

Als ie zwart wordt zou dat kunnen betekenen dat er vonken komen tussen de puntjes. Misschien is je condensator niet meer ok? Die zit daar ook bij de puntjes in de verdeler.

RE: motor houd in

linkaard schreef:
Sorry hoor maar ik denk dat sommige mensen heel goed moeten lezen en weten waar hoe het één en ander werkt en in elkaar zit. De choke geeft echter niet meer of minder benzine.



Niet helemaal waar..
Als je je choke uittrekt, druk je ook je gashandel in, maar
je luchtklep word meer gesloten. Dus hij krijgt wel degelijk
een rijker mengels! Dat kleine schroefje op de choke
zorgt voor het staionair.
Als jij de carb co op of terug schroeft dan klopt deze
verhouding ook niet meer. (de hoeveelheid stationair bij
een koude motor)
Hoe meer je de choke dus uittrekt hoe meer lucht afgesloten
word. Als de stationair op de choke dan te laag staat
gaat de motor niet mooi lopen maar erg sputteren.
Dus moet de stationair op de choke opgeschroeft worden!

Wanneer de carb te arm staat en je dus de choke verder
uit moet trekken, moet je de stationair terug draaien.

Wanneer de carb te rijk staat hoef je de choke niet zo
ver uit te trekken en zul je je stationair schroef
hoger moeten zetten!

Hier is geen vast afstel gegeven voor, elke motor loopt
anders bij een koude start.
Gewoon een keer sochtends de choke erop trekken en rijden.
Als hij lekker trekt maar stationair inzakt of te hoog
loopt dan stel je dat af.

RE: motor houd in

Ik heb dezelfde setup als easy2, maar dan wel met BDL naald volgens mij. Ook ik heb een hoop problemen met het afstellen, veel dingen al geprobeert.

Als ik de mini warm heb gereden en wil eens gas geven, dan houdt ie heel erg in, krijgt veels te weinig benzine (je hoort m alleen maar lucht aanzuigen). Na wat met de mengselschroef en choke en stationair gekloot te hebben, bleek dat allemaal niet zo veel effect te hebben. Nu heeft mijn vader uiteindelijk de naald wat hoger gezet en dat schijnt nu dus wel te helpen.

Heb m nog niet warm kunnen rijden, aangezien ik nu weer vuil in de carb heb (loopt nu dus helemaal niet), dus straks ff benzinefilter halen. Hoop dat ik t hiermee opgelost krijg, maar laat m toch ff keer door iemand afstellen die er wat meer kijk op heeft, want je moet idd op een hoop dingen letten.

RE: motor houd in

Probeer eens een zwaardere veer op je zuiger te zetten.
Kan zijn dat deze te licht is en bij volgas geven je
zuiger te snel naar boven word gesmeten?

Er zit ook verschil in dempers van je dashpot. Weet zo
de codes niet meer, maar er zijn er verschillende.
Soms kan het ook daar aan liggen!

RE: motor houd in

dan kan ik me eigenlijk niet voorstellen, omdat hij wel gewoon goed loopt alsie warm is.
eigenwijse auto is het wel,
gisteraven naar een vriend heen gereden, kwartiertje rijden, gaat met veel bokken stoten pruttelen etc etc. eenmaal daar de mini uitgezet (duh) en anderhalf uur later weer gestart, en wat denk je, loopt als een zonnetje! :?

toen ik hem vanochtend weer probeerde was het gewoon weer het oude probleem...

wie snapt het nog :?

RE: motor houd in

Kan met deze temperaturen buiten misschien betekenen dat je carb bevriest, mn met een cone filter. Als het goed is heb je een inlaatspruitstuk met zo'n buis erdoor, is je koelwater leiding daar wel op aangesloten? Is het nivo van je koelwater goed?
Meestal loopt de leiding van de kachel erdoor dus je moet iig de kachel aanhebben.

Las trouwens dat de klepspeling op 0.4 staat. Dat moet toch 0.3 zijn?

RE: motor houd in

Ik stel zelf een 1000 af op 0.3 en een 1300 op 0.35

RE: motor houd in

@ crispy, er zit inderdaat een aansluiting op mn spruitstuk, maar die is afgeknepen en dus zitten de lijdingen ook niet aangesloten...

zou dat het probleem kunnen zijn? en wat is de functie van deze slang? (hij word sowieso aangesloten als dit zo hoord)

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de klepspeling tussen de 0.3 en 0.4 oid most zitten, ik dacht in de vraagbaak. maar als dit anders hoort te zijn zal ik daar ook eens naar kijken :)

RE: motor houd in

Doordat de snelheid van de lucht in de venturi van de carburateur verhoogd wordt, daalt de temperatuur.
Het probleem is dat bij een paar graden boven nul de buitenlucht veel vocht bevat. Door de daling in temperatuur wordt dit als ijs afgezet, dit staat bekend als een bevroren carburateur. Als je de motor dan stilzet, stijgt de temperatuur onder de motorkap weer doordat de uitlaat en olie etc warm is. Dan ontdooit de carburateur.

De pijp in je spruitstuk is bedoeld om het warme koelwater door te voeren. Het beste is om de kachel leiding daarop aan te sluiten, die heeft de juiste maat en die slang wordt ook al warm als de thermostaat nog dicht is. Als het goed is loopt de slang naar je kachel daar in de buurt, kan je gewoon een stukje tussenuit halen en met twee slangklemmen op dat buisje aansluiten (wel die dichtgeknepen kanten weer ff openmaken) Als de vorige eigenaar niet gereden heeft met de mini als het kouder is dan een graad of 10 heeft hij dit probleem niet gehad.

Een andere oplossing is om in de winter een standaard luchtfilter te monteren. De aanzuiging bevat een klep met een bi-metaal waardoor bij koude temperaturen de lucht uit de buurt van de uitlaat vandaan komt. Dan zit je wel weer met de afstelling en evt de naald.

Overigens heb ik met dezelfde setup als jij (maar dan wel met een aangesloten spruitstuk verwarming) nooit problemen gehad.

Succes!

Ik zie verschillende waardes voor de klepspeling rondzwerven, die van mij staan op 0.3 (1300 uit '89er metro met stage 1)

RE: motor houd in

0.4 word vaker toegepast bij een snellere nokkenas..

RE: motor houd in

Ik heb er al een tijdje een standaart luchtfilter op zitten (stom, vergeten te vermelden) maar die klep waar jij het over hebt zit er niet aan :?

maar ik heb gisteravond 4 uur door de sneeuw gebaggerd, maar hij liep gewoon goed. maar aangezien de snelheid groten deels stapvoets was, kan het natuurlijk wel zo zijn dat de temperatuur onder de motorkap lekker behaaglijk was(klinkt dat logish??)

ik zal zo snel mogelijk het spruitstuk eens aansluiten, kijken wat er gebeurt :)

RE: motor houd in

Ik leen ff een foto uit een ander topic :D

Je ziet uit het luchtfilter aan de linkerkant (vanuit de auto rechts) een grijs metalen deel komen, dat is de klep waar ik het over heb. Daar vandaan gaat een buis naar een blikken kapje op het uitlaat spruitstuk. Daar komt de lucht vandaan als het koud is.