Motor loopt warm

default

RE: Motor loopt warm

Ik heb een jaartje of 2 mijn thermostaat vervangen, er zat volgens kenners een verkeerde in.

Nu loopt men mini terug warm, zou dit terug de thermostaat kunnen zijn, hoe kan ik dit controleren?
Die kon je gewoon afschroeven dacht ik of niet?(is alweer even geleden)
En hoe weet ik welke ik dan moet hebben(1000cc van 1984)

Nog iets wat stuk kan zijn?
Ik heb nog 6weken tijd, dan trouw ikzelf en neem de mini als bruidsauto dus...... stressen :D

RE: Motor loopt warm

Dat zou weer de thermostaat kunnen zijn, die niet genoeg opent.

Maar hoe weet je of de motor te heet wordt ? De temp.meter in je dashboard kan je niet op afgaan.

Eigenlijk zou je eerst de koelvloeistoftemp. bij warme motor moeten meten.

Je thermostaat zit aan de linkerkant van de cilinderkop (kijkers rechts), onder/in het haakse bochtje met de 3 bouten.
Je kan hem simpel vervangen voor een nieuwe (en nieuwe pakking).

default

RE: Motor loopt warm

Waarom kan ik niet afgaan op mijn meter? Daar dient die toch voor :-)


De koel vloeistof temp meten? Dan moet ik de radiator opendoen met warme motor???? Dat gaat toch niet?

Nog andere mogelijkheden die het kunnen zijn?

RE: Motor loopt warm

Wat Jos bedoeld is dat de temperatuur ook omhoog kan gaan, ondanks dat de motor niet te warm wordt. De temperatuurmeter kan namelijk ook een indicatie zijn van een lekke koppakking. Heb ik zelf namelijk al eens meegemaakt. De warme uitlaatgassen werden het koelsysteem ingestuurd, waardoor de waterdruk hoger werd en de sensor dacht dat het blok te warm werd.

Als je de radiator open draait tijdens het lopen van de motor, dan zou je alleen moeten zien dat er iets stroomt. Als je bellen in het systeem ziet, dan is er meer aan de hand.

RE: Motor loopt warm

Hé Hyundai. Ik herkenje naam en herinner me dat ik je al eerder goede raad mocht geven.
Met de vorige schrijvers ben ik het eens, dat je niet op je temperatuur meter af moet gaan. Die geeft slechts een 'indicatie'. In de praktijk zie je alleen aan je meter of die hoger staat dan anders en dan is de motor inderdaad warmer.
Je moet dus echt de temperatuur met een serieuze thermometer meten, om vast te kunnen stellen dat je motor "TE" warm wordt.
Inderdaad moet je niet de radiateur dop domweg open draaien bij warme motor, want er staat druk op het systeem en er blaast dan stoom uit de radiateur mond. Als je daar wilt meten, moet je dus heel omzichtig tewerk gaan.
Beter ga je naar een garage, waar de monteur een electronische temperatuur meter die hij op het motorblok richt en dan kan hij exact de temperatuur aflezen. Als je dit apparaat op de bovenkant van de radiateur richt zie j-bij draaiende motor- de temperatuur van het binnenstromende koelvloeistof.
Als de temperatuur te hoog loopt, kan het zijn dat je koelsysteem wat verkalkt is. 'Vroeger' -voor de tijd van de koelvloeistof- deed met gewoon water in het systeem em om bevriezing te voorkomen tapte je het water af. Later voegde men anti vries aan het water toe. En, omdat dat 's zomers problemen gaf met te warme motor, tapte men dit in het voorjaar af en deed weer 'gewoon water' in het systeem. Al die verversingen brachten steeds nieuw kalk in het systeem.
Als je denkt dat het daar aan kan liggen; ontkalken. (Kachel open) Zoals je dat met je koffiezet apparaat doet. Koelvloeistof er uit en schoonmaak azijn erin. Even warm rijden -20 km- en warm aftappen en met leidingwater doorspoelen.
Eenvoudiger is; de carburateur wat rijker afstellen. De extra benzine koelt extra de verbrandingskamer bij het verdampen waardoor de eindtemperatuur lager blijft.

Maar zolang je auto niet kokend langs de weg strandt, moet je je niet teveel zorgen maken Hyundai.
Niet ongerust worden door gedachten die bij je opkomen dat er -misschien- iets niet goed gaat.

default

RE: Motor loopt warm

Idd Wim, goed advies trouwens toen.

Mijn vaststellingzn ondertussen:
De mini verbruikt koelvloeistof, ik vul hem tot net boven de 'gaatjes' na ...km is de vloeistof verminderd waardoor ik de gaatjes weer zie.

Dan de verhoogde temperatuur is van de ene op de andere dag gebeurd, wat ik nu wel zie is dat wanneer ik rij op mijn temp meter de temp op max staat, wanneer ik dan 10sec stationair draai aan rood licht dan daalt de temp tot helft normaal en warm.

Als ik weer vertrek gaat hij weer naar max temp.

Dus dat verhaal van die koppakking lijkt me wel interessant.
Moest dit zo zijn, is dit bovenblok eraf, nieuwe pakking, blok erop en klaar? :D
Zou ik dit zelf kunnen? ben wel handig maar op motorisch vlak heb ik van auto's niet zoveel kaas gegeten.

Wat betreft die kalk, dat kan ik altijd proberen natuurlijk, baat het niet .....
Wim je zegt koelvloeistof aflaten, waar doe je dat? onderkant radiator? wat met de koelvloeistof wat verder in het systeem zit?
Dan schoonmaakazijn erin en rijden.
Waarom moet de verwarming dan op?

Zou ik hier nog mee kunnen rijden? Wil gerust klussen maar juni wordt de mini gespoten(flank slecht) en 24juni men trouw dus heb wat schrik mocht wat fout gaan aan de reparatie dat ik geen trouwauto heb \\:)/ .
Zou in totaal nog een 100km moeten rijden(met tussenstops)

Wim waarom woon je zo ver? 8)

default

RE: Motor loopt warm

Carburator rijker afstellen, hoe doe je dat?

Jongens jongens wat een leek lijden kan :(

RE: Motor loopt warm

Koppakking vervangen is vaak idd de kop eraf, uitlaat eraf, pakking vervangen en alles weer terug bouwen.
Zorg er met het opbouwen wel voor dat de kleppen goed gesteld worden.

Voordat je alles weer terug bouwt, controleer dan wel of de kop vlak is.

Probeer ook te achterhalen waar je koelvloeistof lekt. Het kan zijn dat het niet via de kop weglekt, maar bv via de kachel of ergens een slang die kapot is. Zoals Wim al aangeeft probeer de kalk op alle gevoelige plekken te smeren en te zien of er ergens iets lekt.

Afstelling staat beschreven in de wiki.

RE: Motor loopt warm

Ik sluit aan bij wat Engeltje zegt. "Kijk eerst waar je -mogelijk- vloeistof lekt".
Wat dat betreft valt het me op dat je geregeld vloeistof bijvult en na een rit dan weer de gaatjes bloot ziet.
Dit kan er aan liggen, dat de overloop van je radiateur niet goed werkt.
Het systeem hoort 'zo' te werken; Je hebt genoeg koelvloeistof in het systeem. De vloeistof staat 'boven' de gaatjes. Je start en gaat rijden. De motor wordt warm, alles zet uit. De koelvloeistof 'meer' dan de koelkanalen. Dus; er loopt vloeistof via het overloop pijpje onder de radiateurdop naar buiten. Aan het pijpje zit een plastic slangetje en dat slangetje eindigt in een bus, waar de overlopende vloeistof in opgevangen wordt. Die bus moet 'normaal' voor de helft gevuld zijn met koelvloeistof en het overloop slangetje moet met het uiteinde daar enkele centimeters in steken.
Als je klaar bent met rijden zet je de motor uit en die koelt weer af. Ook de koelvloeistof. Alles krimpt.
Zoveel als er eerst 'uit' gelopen is, zoveel kan er nu weer terug in.
Daarvoor hangt het slangetje in het overloop vat in de vloeistof.
Het afkoelende koelsysteem krimpt, waardoor er vacuum ontstaat. Dit vacuum zuigt aan het slangetje. Er wordt weer koelvloeistof naar binnen gezogen.
Welnu:
Als het slangetje hard geworden is in de loop der tijd, dan sluit het waarschijnlijk niet meer luchtdicht af op het overloop pijpje.
Dan wordt er dus geen vloeistof meer terug gezogen als de motor afkoelt. En zit er wel genoeg vloeistof in het overloop vat, zodat het slangetje met de uitmonding echt 'onder water' zit.

Voordat je de kop eraf haalt moet je dit eerst nakijken!
Geef ons bericht over wat je gevonden hebt.
Helpen we je daarna -zonodig- verder. Het volgende wat je dan moet nakijken, zijn alle slangverbindingen (of die niet 'zweten').

RE: Motor loopt warm

Beste Wim, niet alle Mini's hebben een overloop-reservoirtje, toch? Mijne iig niet.

RE: Motor loopt warm

Klopt Ruud. Mijn 88'er heeft het ook nog niet. M'n 91'er wel.

@ Hyundai: je schrijft dat de temp. in 10 sec. daalt van rood naar warm.
Dan klopt er iets niet met je meter. Het hele blok/ cilinderkop/ koelvloeistof moet afkoelen. Bij stationair duurt dit wel een paar minuten om bijv. 10 gr.C. te zakken.

Zelfs als je een lekke koppakking hebt gaat dit niet zo snel.

Je zal toch echt eerst de temperatuur van je koelvloeistof moeten meten (of je blok temp.)

Leuk he, al dat gestress voor een trouwdag. ;)

RE: Motor loopt warm

Wim, je hebt afgelopen week mijn mini bekeken in Bleskensgraaf en daar heb ik een "koud" expansievaatje in gemaakt.
Ik doe dat bij alle mini's die ik gebouwd heb. Zo staat er in Veenendaal bij een minispecialist ook een oranje metallic mini te koop van mijn hand waar ik ook een koud expansievat in heb geplaatst.
Mogelijk ben je daar mee in de war?

RE: Motor loopt warm

Verder hebben naar mijn weten alleen een SPI en een MPI een koud expansievat.

Let ook eens op de gedraging van je benzinemeter! Het kan zo zijn dat je spanningsregelaar defect is en die voedt de temperatuurmeter en de benzinemeter van een constante spanning van 12volt.
De meters moeten over die regelaar lopen, anders geven ze niet de juiste waarde aan. Ze dansen dan met het toerental dmv de laadspanning van de dynamo, op en neer.

RE: Motor loopt warm

morrismarc schreef:
Verder hebben naar mijn weten alleen een SPI en een MPI een koud expansievat.



Mijn 91'er is 1 van de laatste met carburateur en heeft het ook al origineel.

RE: Motor loopt warm

Ja, je hebt gelijk Josmc, daar zit het ook in. Wist niet precies meer welke het standaard hadden. Ik bouw het al jaren in mini's in waar het origineel niet inzit. Het voordeel is dat je aan het expansievat meteen kan zien of er iets loos is met het koelsysteem en er komt geen lucht in het systeem(roest) waardoor koelsysteem mooi schoon blijft!

default

RE: Motor loopt warm

Ik heb een druk weekend, waarschijnlijk kijk ik het morgenavond even na.

Wat ik wel weet is dat de benzinemeter zich normaal gedraagt.
Ik dacht dat ik wel een overloopslangetje heb zien zitten, maar dat loopt naar nergens(dacht ik)

Ik hou jullie op de hoogte, morgen het forum en motorblok eens langs elkaar leggen d:)b

default

RE: Motor loopt warm

Net even gekeken. De aflaat van de radiator zit die vanachter? Als ik de boel wil spoelen, kan ik daar zo aan?

Mijn temperatuur sensor kan misschien ook stuk zijn?

RE: Motor loopt warm

Ja. Het overloopslangetje zit aan de achterkant naar beneden.

Spoelen zou ik nog mee wachten. Dat is om de laatste puntjes op de i te zetten.

Je temp.sensor zou ook kapot kunnen zijn, maar meestal geeft hij dan alleen min. of max. aan. Niet iets er tussenin.

RE: Motor loopt warm

Het wachten is nu dus op de bevestiging van Hyundai, dat er een overloop pijpje aan de nek van de vulopening van de radiateur zit.
Als hij vervolgens bevestigt dat die er zit en er een slangetje aan hangt wat in de open ruimte eindigt. Dán hebben we ons aanknopingspunt.
Is er geen pijpje, dan heeft zijn Mini dus een gesloten systeem en moet hij gaan kijken of er witte aanslag op de rubber slangen (darmen) zit ter hoogte van de slang aansluitingen. In het positieve geval verliest hij daar dan druk en vloeistof. Komt het systeem niet op druk, dan bereikt de koelvloeistof eerder het kookpunt, waarbij de druk sterk oploopt en je zeer waarschijnlijk vloeistof verliest. (Hopelijk niet langs de koppakking).
We wachten zijn antwoord af.
'De slang die naar beneden loopt', dat is wat je noemt de onderste radiatorslang, die los zou moeten om het systeen leeg te laten lopen. Hopelijk hoeft dat niet.

RE: Motor loopt warm

Beste Hyundai, wat de oorzaak van de koelproblemen zijn is van afstand niet gemakkelijk om te bepalen. Ook hebben wij geen idee van de staat van onderhoud van je mini en heb je zelf weinig verstand van autotechniek en zo te lezen ook nauwelijks sleutel ervaring. Dat geeft helemaal niets! Als we allemaal van alles in de wereld verstand zouden hebben, zouden we elkaar ook niet nodig hebben. Geen leuke wereld om in te leven denk ik. Mijn advies is het volgende: er zijn twee mogelijkheden: één - je brengt de mini naar een minispecialist in de buurt die de oorzaak van je koelproblemen gaan zoeken en eventueel laten repareren. Twee - je kiest voor een andere, betrouwbare bruidsauto. Een bruiloft waarbij de trouwauto halverwege in panne valt, is geen goed begin van een huwelijk denk ik! De dag van jullie leven brengt al genoeg stress met zich mee. Ik wens jullie een top dag toe en lang en gelukkig huwelijk!

RE: Motor loopt warm

Beste Hyundai, je bent ook bezig geweest met je dynamo(snaar). Kan het zijn dat het draadje van je temperatuursensor iets los geraakt is of juist ergens knel zit?
Overigens zijn infrarood thermometers niet zo gek duur hoor, ik heb vorig jaar een gekocht voor ca. € 17,- en hij voldoet mij prima, daarmee kun je vrij goed de temperatuur meten van blok, thermostaathuis, radiateur etc.

default

RE: Motor loopt warm

temperatuursensor heb ik nagekeken die zit nog vast.

Heb op de radiator dus gewoon een overloopslangetje, verder niks.

Ik had gedacht me een nieuwe thermostaat, nieuwe tempsensor te kopen en die te monteren, omdat dat niet veel kost, dan kan ik die 2 opties al uitschakelen.

Verder denk ik het systeem te spoelen, maar dat gaat pas voor in de week zijn.
Heb het druk met werk, en prive.

Ik heb al eens gekeken waar de koelvloeistof zou kunnen lekken maar ik zie geen echt lek.

RE: Motor loopt warm

Kijk. Nu weten we dus dat er onder de radiateurdop in de 'nek' een uitloop pijpje zit met een slangetje eraan.
Dat slangetje moet eindigen in een flesje of potje (liefst doorzichtig, zodat je het vloeistof niveau van buitenaf kunt zien) en dat flesje moet voor de helft gevuld zijn met koelvloeistof en het slangetje moet ongeveer drie centimeter diep in de vloeistof steken. Gewoonlijk zit er een dop op het flesje of potje en daar zit dan een gaatje in waar het slangetje doorheen past.
Controleer even of het slangetje luchtdicht op het pijpje sluit. Het uiteinde in je mond en zuigen. Als er lucht toetreedt, werkt het systeem niet dat de vloeistof wordt opgezogen uit het overloop potje als de motor afkoelt. Bij twijfel een nieuw slangetje.
Ja, je doet er goed aan een nieuwe thermostaat te kopen en een pakkinkje.
Voor zekerheid kan je eerst de thermostaat controleren op goede werking door hem uit zijn huisje te halen. Doe hem in een beker en laat er heet water op lopen uit de warme kraan. Je moet dan de balg zien zwellen, waarbij de klep van de thermostaat uit de zitting komt. Eventueel nog kokend water toevoegen als de thermostaat met heet kraanwater niet open gaat. Maar met puur kokend water moet hij het echt doen. Gaat hij niet open, dan heb je een nieuwe nodig. Als je dit probeert, heb je in elk geval een nieuw pakking nodig. Of twee, als je een thermostaat hebt met een kachelaansluiting eronder.
Dit eerst proberen en nog even wachten met het kopen van een nieuwe temperatuur zender.

RE: Motor loopt warm

Wim,
De meeste Mini's van vòòr 1991 hebben geen koud expansievaatje, maar alleen een slangetje die de overtollige koelvloeistof naar de grond geleidt.

RE: Motor loopt warm

Ja, dat is zo Jos. Maar ik denk dat het systeem met een overloop slangetje in een busje wat halfvol is wel een verbetering was.
In elk geval scheelt het gebruik daarvan in dit geval waarschijnlijk al een paar keer bijvullen.
Als Hyundai moet vaststellen dat de thermostaat vervangen moet worden, wordt ons al meer duidelijk, wat de oorzaak van koelvloeistof verlies betreft.
Maar, als de thermostaat niet stuk blijkt, moeten we verder zoeken.
Het eerst volgende wat dan in aanmerking komt is de radiateur dop. Sluit die wel goed af?
Het lostrekken van de kop wil ik zo lang mogelijk uitstellen.

RE: Motor loopt warm

Ik heb toch erg de indruk, dat het temperatuur probleem is opgetreden nadat Hyundai bezig is geweest met de dynamo snaar. Zou het kunnen zijn dat de vacuum-slang van de ontsteking is losgeraakt? In dat geval zal de temperatuur toch ook oplopen bij rijden?

default

RE: Motor loopt warm

De radiator dop sluit goed af. Dat is het probleem niet. De thermostaat is besteld dus moet ik even afwachten. De vacuumslang waar zit die dan?

Heb erop gelet dat ik niks geraakt heb bij de snaar te spannen.

vandaag gereden 10km met temp.meter op maximum. Kap open gedaan en gevoeld aan de slangen. De motor was niet oververhit en ik heb nog alle vingers nadat ik aan de slangen gevoeld heb.

RE: Motor loopt warm

Dan toch maar een thermometer kopen, meten is weten.

RE: Motor loopt warm

Dan is je thermostaat nog goed en
je temperatuurmeter klopt niet,
dus.....

RE: Motor loopt warm

Gezien op Ebay: radiateurdop met ingebouwde thermometer, schaalverdeling 0 tot 200 gr.C.
Nooit eerder gezien.

default

RE: Motor loopt warm

Update:

Heb de radiator eruit gehaald en gespoeld.
Hier zat niks in, netjes proper.


Dan heb ik gevraagd aan een mini specialist wat er nog zou kunnen schelen, die zei dan waterpomp.
Als je de riem afhaalt zou je de pomp moeten kunnen ronddraaien. Deze zit vast volgens mij.

Kan je die met de hand draaien of moet dit met een sleutel.

Kan ik die pomp op nog een manier testen?
En ams deze stuk moest zijn, hoe vervang ik die, is dit gewoon losdraaien en eruit, nieuwe erin met nieuwe pakking?

Of moet ik op 1000 technische dingen letten(of speciaal gereedschap nodig)

Dan nog een vraag, als ik de riem weer terug opleg moet ik dan op iets letten, zoals stand van de polie's of dergelijke?

RE: Motor loopt warm

Beste Hyundai, in je laatste bericht meldde je geen oververhitte motor te hebben, na gevoeld te hebben aan de slangen.
Weet je nu inmiddels wel hoe hoog de temperatuur oploopt, in graden Celsius?

RE: Motor loopt warm

Je moet de makkelijk met de hand kunnen draaien.

Het wisselen van de pomp is redelijk eenvoudig. Zorg alleen wel voor sleutels in inches.

Let op de bypass die er van de kop naar beneden komt. Deze moet goed aansluiten en goed over de aansluiting van de waterpomp gaan. Als deze scheef zit, dan bestaat de kans dat deze eraf klapt. Hier komt redelijk wat druk op te staan.

Het enige waar je echt specifiek op moet letten als je alles terugzet is de fan. Er staat aan 1 kant duidelijk op dat deze aan de zijde van het blok moet.

default

RE: Motor loopt warm

Ik ben dom geweest.

De waterpomp kan ik wel soepel draaien, ik heb aan de onderste poelie proberen draaien(ben dan ook maar een beginner.

Idd de slangen waren niet extreem warm.

Maar ik kan ondertussen dus enkele opties elimeneren.
Waterpomp ok, denk ik aangezien ze ronddraait?
radiator ok
thermostaat en temp sensor worden vervangen volgende week als ik de onderdelen geleverd krijg.

Waar vind ik ergens een temp meter om de graden celsuis te weten te komen?

RE: Motor loopt warm

Marktplaats: IR thermometer €16,95. Heb ik twee jaar terug gekocht, voldoet prima.

default

RE: Motor loopt warm

Net alles weer gemonteerd. Radiator en onderste slang ok. En nieuwe thermostaat met sensor.

nu heb ik een bout over gedraaid van het thermostaathuis.
Uitboren en opnieuw tappen?
Hoe lang is die bout. Kent iemand de lengte uit het hoofd? Dan kan ik er al 1 halen zonder eerst alles los te draaien.

1ste testrit gaat nu gebeuren.

RE: Motor loopt warm

Dit is geen normale M8 bout.

Ik denk BSW 5/16 "
origineel is dit toch een draadeindje met aan de onderkant BSW-draad en de bovenkant UNF-draad ?

De lengte kan je zo opmeten, +10 mm. in de cilinderkop.

default

RE: Motor loopt warm

Kreeg bout niet los. Heb hem uitgeboord en m8 van gemaakt.

Auto stationair laten draaien, na 2-3min weet op max warmte.
radiatordop eraf gedaan en men vinger in het water gehouden. Koel water.
Dus dat is in orde.

zou men metertje zelf(smiths) stuk zijn? Kan ik dat testen?

Of verdere suggesties wat het probleem kan zijn?

Voor een nieuwe koppakking, is dat gewoon klephuis eraf, bovenstuk eraf en nieuwe pakking? Kan dat zonder speciaal materiaal of afstelling?

RE: Motor loopt warm

Dat zeg ik dus al vanaf het begin, dat je metertje niet klopt.

Marc heeft ook al gezegd dat er achter je tellers een spannings-stabilisatortje zit. Die zorgt voor spanning voor je benzine- en temperatuurmeter.
Je benzine-meter klopt wel ? vol=vol, leeg=leeg ?

Je koppakking vervangen is best wel een secuur werkje, wat je beter niet alleen moet doen. En in jouw geval ook totaal overbodig.

default

RE: Motor loopt warm

Ja dat had ik al gepost, mijn benzinemeter werkt prima.

Heb ook nog een oliedrukmeter, niet dat die er iets mee te maken heeft maar die werkt ook prima. Enkel temp niet. Of misschien wel maar dat er nog een ander probleem is.

hoe kan ik dus mijn temp meter testen?

RE: Motor loopt warm

Zoals al een paar keer aangegeven; koop een infra-rood temperatuurmeter.
Of ga naar een garage waar zo'n ding hebben en laat even de temperatuur meten.
Als je daarvoor naar een van de bedrijven gaat die op deze website adverteren zal je hartelijk ontvangen worden en is men je graag van dienst en krijg je gratis advies en wordt je geen onzin verkocht. Je wordt daar niet met de nek aangekeken.

default

RE: Motor loopt warm

Heb gekeken 18euro. Niet dat ik het niet wil kopen hoor maar is het niet nutteloos? Na 2 min is men koelwater in de radiator ok. In het blok ook want ik heb de thermostaat eruit gehaald en daar was het water ook koud.

Ergens anders kan ik toch niet meer meten?

Daarom dacht ik als ik het metertje zelf eens kon testen?

RE: Motor loopt warm

Nou Hyundai, wij 'boeren' jongens doen dan gewoon wat voor de hand ligt. Je rijdt de motor warm op bedrijfstemperatuur en zet dan de motor uit. Motorkap open en met een dikke doek op de radiateurdop druk je de dop zo hard mogelijk naar beneden en draai je die een kwart slag open, waardoor de bajonetsluiting van de dop heeft losgelaten. Dan neem je de druk op de dop voorzichtig en langzaam af. Je hoort dan de druk uit het systeem weg sissen. Als het sissen opgehouden is, kan je de dop uit de nek van de radiateur nemen. Je kunt dan met een gewone thermometer (kook thermometer) de temperatuur in het koelwater meten. Als je de motor weer laat draaien komt de vloeistof die uit de warme kop komt bovenin de radiateur en kan je het verschil meten.
Als het sist dus niet schrikken en zachtjes de druk op de dop verminderen.

RE: Motor loopt warm

zie ook:
viewtopic.php?f=5&t=37156&start=15#p472074

HTH,
Theo van den Bogaard

default

RE: Motor loopt warm

Bedankt Theo voor de link, ik ga het eens onderzoeken deze week, dan weet ik weer wat meer van mijn metertje.

En Wim, 'boerenjongens' haha inderdaad.
Ik ga het ook eens uitproberen en hou jullie weer op de hoogte.

Ff melden dat ik de hulp apprecieer van iedereen, ben wel wat handig maar motorisch niet zo sterk. Heb al veel bijgeleerd via dit forum. SUPER

Nu nog alles blijven onthouden :D

default

RE: Motor loopt warm

Thermometer gekocht. Als ik stationair draai een 5 min is mijn temp op de Meter maximum. Mijn koelwater is 40graden. Morgen langer stuk rijden en eens meten.

kabel van sensor af en rechtstreeks op massa dan gaat meter ook. Maar weer naar max

kabel naar de hoofdklok die geeft gewoon stroom?

RE: Motor loopt warm

Vanaf je spanningsstabilisator komt een zuivere 12 volt spanning, deze gaat via je temp.meter naar je sensor. De sensor heb je al vernieuwd, je benzinemeter werkt correct en daarmee je spanningsstabilisator dus ook. Blijft over je temperatuurmeter die defect zou zijn.

RE: Motor loopt warm

Ps, je hebt de temperatuur gemeten in de radiateur? Hopelijk heb je de thermostaat niet op zijn kop er in gezet?

default

RE: Motor loopt warm

De thermostaat staat goed om daar ben ik zeker van.

Temp is gemeten in de radiator. Zoals ik zei ga ik morgen eens rijden zodat de motor zeker op bedrijfstemp is. Dan meet ik nog eens in de radiator

default

RE: Motor loopt warm

Kan ik de spanningstabilisator ook testen? Dat deze een verkeerde waarde geeft? Thans de benzinemeter werkt wel.