motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Hallo,
ik heb deze vraag al eerder uitgezet.
Het is zo.
Als ik mijn 1300SPI uit 1995 start koud,loopt hij als een zonnetje.
Na 2 minuten gooi ik er wat toeren tegenaan.
Ook dat gaat perfect geluid enzz. is zoals het geluid moet zijn van een spi.
Maar dan na 5 minuten wanneer hij dus warm wordt komt er een tikkend geluid tijdens het gas geven ,wat alleen maar erger wordt.
Ik heb er al een rit meegedaan 50km ongeveer.Motor rookt niet,trekt perfect op.
Alleen dat tikkende,ratelend geluid is irritant plus duidelijk te horen voor iedereen die mij aan hoort komen rijden.
Zelf dacht ik aan de stoterstangen of de busjes .
Maar dit heb ik weggewuift.Dat is het volgens mij niet.Distr ketting?
Geluid komt over de hele breedte motorblok vandaan.
Dit geluid heb ik nog nooit met een mini meegemaakt (20jaar)
Wie heeft de gouden tip voor de webmaster van:
www.innocenti.punt.n
www.minicooper.punt.nl

default

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Dit lijkt verdacht veel op een drijfstanglager dat speling heeft.
Als de motor "koud" is, is de olie een stuk dikker waardoor de speling nog enigsinds opgevangen wordt maar bij het warmer worden word de olie dunner en wordt de speling hoorbaar.
Je zou dit kunnen controleren door met een dunne pin of schroevendraaier aan een oor (of een stethoscoop) als je die toevallig hebt, op krukashoogte (net boven de versn. bak) over de hele lengte het blok af te luisteren.
Als het daar zit zul je het geluid op een bepaalde plaats duidelijk harder horen en dan weet je gelijk om welke drijfstang het gaat.
Oplossing,,,,, het blok uit elkaar en de drijfstanglagers vernieuwen.
Je zou ook kunnen proberen door een voor een de bougies eruit te draaien en de motor dan even laten lopen.
Als het geluid dan minder wordt of niet meer te horen is weet je dat het bij die bepaalde cilinder of drijfstang zit.

Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar dan kun je door op dezefde manier te luisteren vaststellen waar het geluid ongeveer vandaan komt.

Succes,

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Zou kunnen.
Het geluid.wat je hoort is net alsof er een .handvol kogels in het blok zit wat de herrie veroorzaakt

default

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Even voor de duidelijkheid.
Ik ga er vanuit dat je het geluid hoort als de motor loopt bij stilstaande en rijdende auto.
Als je het namelijk alleen hoort als je rijdt dan zit het bijna zeker in de bak.
Als je het alleen hoort als je stilstaat zou het ook nog in de bak kunnen zitten maar dan kan het alleen maar in de hoofdas (schakelas) zitten omdat dit de enige as is in de bak die dan gedeeltelijk in beweging is, en dan zou hiervan een lager kapot kunnen zijn.
Als je het geluid hoort rijdend en stilstaand en het gaat op en af met het toerental van de motor dan ben ik bang dat er toch iets met een drijfstanglager aan de hand is.
Het zou eventueel ook nog wel in de nokkenas kunnen zitten maar dan zou een van de eindlagerbussen van de nokkenas zover uitgesleten moeten zijn dat de as gaat trillen onder het lopen maar dat zou je eigenlijk al moeten horen zodra de motor loopt.
Het zelfde geldt voor de distributieketting, als hier bijv. de spanner van gebroken is, of de ketting is zover uitgerekt dat ze het deksel raakt dan moet je dat geluid direct horen.
Hiermee hebben we eigenlijk alles gehad op de koppeling na, maar als hier wat in kapot of afgebroken is, dan tikt het niet maar dan kraakt het meestal zo hard dat je de zaak graag stilzet.

We horen wel en succes.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Belske schreef:
Het zelfde geldt voor de distributieketting, als hier bijv. de spanner van gebroken is, of de ketting is zover uitgerekt dat ze het deksel raakt dan moet je dat geluid direct horen.



Het lijkt mij dat je de distributieketting in zo'n geval al gelijk zou moeten horen met een koude moter?

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Als de motor op bedrijfstemperatuur is,en ik zou geen gas geven dan hebben we te maken met een fijnregelmatig stationair lopende 13spi.
Dat is nu juist de moeilijkheidsgraad van dit probleem.
Stationair draait hij mooi rond.
Dus resumererend wat zal ik dan uitsluiten,voordat ik het complete blok uit elkaar schroef?
Het vreemde is dat bij een lange rit er niets erger wordt of dat ik gerichter kan kijken.
Nou,ik sloop nog niets, want na mijn vakantie hebben we nog de Minidag Utrecht.
Als ik er nog niet uit ben dan rij ik die kant op,dan kunnen ze bij de technische dienst op die dag hun kunnen botvieren.
Ikzelf nogmaals vind het een probleem die ik nog nooit ben tegen gekomen.
Ik hoop dan ook dat iemand voor 100% diagnose kan stellen.

default

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Als het niet stuk gaat, waarom zou je het dan willen veranderen? Lekker laten zitten zo.

Dan hoor je nog eens wat van het mechaniek onderin, *klak *brummm* prrrrr :9~

default

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Tefflar,
Dat is precies wat ik bedoel.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Ja, dus de distributieketting kan het niet zijn.
Meer tips van mede M :? inirijders?

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

hoeveel speling zit er tussen je kleppen en de tuimelaars (ik vraag dus niet of ze goed staan gesteld, maar een maat)
welke olie zit er in je blok? 15W40/20W50?

schiet je startmotor wel terug nadat de motor is gestart, zodat je niet dat kleine tandwiel tegen het vliegwiel/starterkrans hoort? :?

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

die tip omtrent de startmotor zal ik nazien.
maar stationair zou ik dat toch ook moeten horen of niet?

default

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Ja, als dat het geval is hoor je dat vanaf het moment dat je start.
Het valt niet mee om te bepalen wat dat geluid veroorzaakt omdat we niet kunnen horen wat voor geluid het is en waar het ongeveer vandaan komt.
Alles wat we hebben is wat jij zegt en daar kunnen we dan iets over roepen.
Probeer uit te vinden waar dat geluid zit.
Zit het in het motorblok of in de bak.
Zit het bovenin het blok bijv. bij het kleppendeksel of zit het onderin net boven de bak.
Zit het aan de voorkant (distributiezijde) of aan de achterkant (koppelingszijde)
Links (uitlaatkant) of rechts (startmotorkant.
Zoals ik al zei, je kunt hier een lange schroevendraaier met een dun handvat voor gebruiken.
Wat nog beter werkt is een lange (30-40 cm)dunne pen (6-10 mm doorsnee) waar je aan een kant een stuk slang (± 1 meter lang) opsteekt wat daar strak op past.
Druk het andere uiteinde van de slang in een oor en tast met de pen de motor af als hij loopt en het geluid hoorbaar is.
Je zult versteld staan van wat je allemaal hoort en als je in de buurt van het geluid komt zul je horen dat dit luider wordt en dat maakt het makkelijker om te bepalen waar in het blok of de bak dit geluid veroorzaakt wordt en door wat.

We horen wel.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

minicoopers schreef:

Het geluid.wat je hoort is net alsof er een .handvol kogels in het blok zit wat de herrie veroorzaakt



klinkt als een handje knikkers in je blok?
komt ook voor als je een verkeerde ontsteking hebt staan (ik meen 10 graden voorontsteking)

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Olie te dun/ niet meer bijgevult? Ook eens gehad..een tikkend blok...olie erbij ( hij was zo goed als leeg :x |:( ) en het tikken was weg, en nooit meer terug gekomen.

Groetjes,

Maurice

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Als er een drijfstang lager uit ligt zou je dan ook niet een lage oliedruk hebben?

default

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Crispy schreef:
Als er een drijfstang lager uit ligt zou je dan ook niet een lage oliedruk hebben?



Ja, dat is zo, maar als je alleen maar een oliedruk lampje hebt en geen meter dan merk je daar niets van als de druk niet onder de 0,2 bar komt.
Daarnaast zul je moeten weten welke waarde de "normale" druk heeft om vast te kunnen stellen of er drukverlies is.
Daar komt nog bij dat de dat de oliepomp een dusdanige opbrengst heeft dat (bij voldoende olie in de motor) alleen al door de weerstand in de oliekanalen in het blok en de krukas de druk niet makkelijk onder 1 bar zal komen.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Het klinkt alsof er een hoop knikkers tegen de binnenkant motorblok rommelt tijdens het gas geven
Vanavond ga ik met een Minikenner (65jaar) ene Paul uit Baarn,wel bekend bij veel minirijders bezien wat het is.
De kleppendeksel gaan we lichten tijdens het lopen van de Motor.Kijken of we het geluid beter ergens kunnen traceren.
Paul is 1 van de echte Minikenners die vanaf het begin de Mini in zijn bezit had.Zijn eerste indruk was dat hij dit geluid nog nooit meegmaakt had met een Mini.
Dus mannen het is echt niet makkelijk.
Komen we er vanavond niet uit dan hoop ik op de Minidag te kunnen zijn waar iedereen zijn kennis mag botvieren.
Er staat helaas geen geld prijs op voor degene die het raadt.Ik bied dan wel een flesje rode wijn aan voor degene die met de juiste diagnose komt. d:)b

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Vanavond hebben we van elke cilinder de bougiedop eraf gehaald en gestart.Tot dat we bij cilinder 4 kwamen.
Het geluid was toen een stuk minder.
Waarschijnlijk toch een drijfstang lager?
De oliedruksensor werkt momenteel niet is stuk.Deze week gaan we een nieuwe plaatsen.
Want we hebben al gemeten dat het oranje lampje het wel doet.
Dus waarschijnlijk bouwt hij ook niet genoeg oliedruk op.
Waarschijnlijk zitten we nu in de goede richting te zoeken.
Belske lijkt gelijk te krijgen.
Of....

O ja Belske jouw tip:
Wat nog beter werkt is een lange (30-40 cm)dunne pen (6-10 mm doorsnee) waar je aan een kant een stuk slang (± 1 meter lang) opsteekt wat daar strak op past.
Druk het andere uiteinde van de slang in een oor en tast met de pen de motor af als hij loopt en het geluid hoorbaar is.

Dit hebben we dan ook gedaan,enkel Paul hoorde geen onrustbare dingen in het motorblok.Het geluid leek vanaf de buitenkant te komen.
Maar dit chekte we voordat we begonnen aan de cilinder bougiedop actie.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Heb je de zak met knikkers al gevonden?

Te veel voorontsteking denk ik,zet ze eens origineel,probeer dat eens;)

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Ik hoop het dat dat het is.
Maar hoe doen we dat met een SPI 1300 .met het befaamde roverunit aan de zijkant gemonteerd?
Die regelt toch steeds bij?
Of.....

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Gokje, voor een flesje wijn :D

Kogelkooi gebroken in het lager van de hoofdas in de versnellingsbak.

Ik hoor het wel, als het blok uit elkaar is geweest :)\\_

André

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Ik denk dat ik eerst de nokkenas ga lichten en bekijken of het aan de stoterbussen
cq stangen ligt.
Hij schakelt als de beste

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Het is nu vrijdagochtend.
Ik heb binnen in huis een klus te doen,en tijdens de klus de Mini stationair laten draaien in de garage.Dit inverband met het veranderen van de ontsteking.
En waar kom ik achter?
De koelvinnen draaien niet en het voorscherm bij het koelsysteem is behoorlijk heet.
Dus snel de motor afgezet.
Dus ik zal eerst het koelsysteem moeten nakijken zodat het werkt zoals het hoort.
Zou dit ook mede de oorzaak kunnen zijn van de herrie in het :x blok minivrienden???

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Als je koelfan niet meedraait, dan staat de waterpomp vast. Als je waterpomp niets doet, dan wordt de rest idd heel warm. Het kan dus zijn dat je de waterpomp hebt horen ratelen. Dan zijn de inwendige lagers versleten.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Das slechts een uurtje werk of minder :D

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

En een stuk goedkoper ;)

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Het is al een tijd geleden dat er gereageerd is, maar ik zit momenteel met precies hetzelfde probleem, en tot mijn spijt eindigd het geheel niet met de uiteindelijke oplossing. Wat heeft het enorm vervelende tikken nu veroorzaakt?

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Mja, dat wijst het topic inderdaad niet uit, maar als ik het topic zo doorlees lijkt mij een drijfstanglager de meest aannemelijke veroorzaker van het geluid.

Het geluid van een drijfstanglager hoor je ook alleen als de motor vermogen moet leveren. Stationair hoor je zo'n lager niet of nauwelijks. Als je accelereert, en de motor moet vermogen leveren komt er meer kracht op het drijfstanglager, waardoor een wat "doffe" tik te horen is, varierend met toerental. Maar het blijft erg moeilijk om een geluid te omschrijven.

default

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

voor mensen die dit probleem nogsteeds hebben..

ik heb dit tikkende geluid ook meegemaakt bij het gas geven.
dit bleek koelvloeistof te zijn wat in de motor bij de olie komt. oftewel lekke koppakking.

vervangen en verholpen.
en een lege portemonnee.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

reuvy schreef:
Kogelkooi gebroken in het lager van de hoofdas in de versnellingsbak.



Dit is overigens makkelijk te testen door de auto op te krikken aan de voorkant en de wielen wat te draaien, dan hoor je de kogels terugvallen als ze uit de kooi zijn.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Joepvdberg schreef:
voor mensen die dit probleem nogsteeds hebben..

ik heb dit tikkende geluid ook meegemaakt bij het gas geven.
dit bleek koelvloeistof te zijn wat in de motor bij de olie komt. oftewel lekke koppakking.

vervangen en verholpen.
en een lege portemonnee.




Een heel licht tikje heb ik ook meegemaakt. Kort daarna ging de onderkant van de motor open en kon ik opmaken dat de drijfstang van de 4e cilinder wat meer ruimte had omdat de krukas daar verder was versleten. Hagelnieuwe krukas erin.. en ook nieuwe olie dus.
Een tijdje geen last gehad maar toen kwam het tikje terug.
Tijdens rijden hoor ik het niet vanwege allerlei andere herrie als dubbel carburateur en rechte vertanding. Maar bij stationair draaien was het er toch wel weer.
Na een paar maandjes stalling startte de mini redelijk maar liep nogal brokkelig.
En dat werd snel erger. Het knikkerende geluid en later zelfs enorme knallen zodra de motor boven de 5000 rpm kwam. Heel veel geklooid aan de ontsteking voor dat laatste. Niets hielp. In verband met een rally aanstaand weekend heb ik daarom maar afgelopen zaterdag de kop eraf getrokken. Het plaatje hieronder verklaart voldoende denk ik zo. Vrijwel geen koelvloeistof verlies overigens. Later die dag de motor gestart en hij loopt weer als een zonnetje, en het tikje is weg! Die rotmini had me behoorlijk in het ootje genomen, maar voor de volgende keer weet ik beter....

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Hallo iedereen

Ik blaas dit topic ff wat nieuw leven in jammer genoeg.
Het gaat om het volgende.

Probleem
Ik heb rond de 40 in zen 2, 60 in zen 3 en 80 in zen 4. ook een Knikkerachtig ratel geluid in mijn motor wanneer ik hem belast, dus accelereer.
Dit had ik afgelopen Mei ook. Maar toen had ik ook een oliedruk stationair van minder dan 1 bar.

Historie
In de zomer van 2016 heb ik na een revisie, opboren en de rest, (zonder lagerschalen en kop) een heetloper gehad door verkeerde afstelling. De kop had ik gereviseerd gekocht. Daarna heb ik het blok in de herfst en winter opnieuw gereviseerd, maar ik had de lagerschalen en krukas alsnog niet mee gereviseerd, stomme fout. Nadat ik ze had vergeleken met plaatjes in de haynes dacht ik dat die nog wel goed waren. Maar na het hoge olieverbruik en veel geratel in afgelopen Meivakantie na een heen en weer rit naar Zeeland het blok voor de 3e keer uit elkaar getrokken en het deze keer volledig nogmaals gereviseerd, met lagerschalen, opboren etc. Behalve de kop.

Metingen
Dus nu heb ik een compleet gereviseerd blok, alles nieuw op de kop na.
De oliedruk nu is stationair mooi in het midden bij warme motor (na 10km rijden en later), op 50 PSI ofwel 3.45 bar en onder lading 70 PSI ofwel bijna 5 bar. Dus ik dacht mooi die ratel is opgelost, maar na 200km is ie dus terug gekomen.

Mogelijke oorzaak?
Ik denk persoonlijk dat het aan de kop licht. Dat de klepzetels versleten zijn door de heetloper.
Want er zijn nog een paar andere kwaaltjes die hierop kunnen vertaald worden.
- Veel te hoog olieverbruik, 1 liter op 1000km
- Niet geheel vlekkeloos stationair lopen, pofjes.
- Na dieselen, ondanks goed koffiebruin mengsel. Misschien kool aanslag door olie.
- Bijna rijkste afstelling, dus misschien valse lucht via zetels.
- Oliestank uit de uitlaat, maar nog niet perse een blauwe walm, alleen bij hard gas geven.

Ik heb dus vorig jaar een heetloper gehad met dit blok door verkeerde afstelling van de timing. En ik heb de klepzetels niet vervangen. Als ik in de auto zit, lijkt het geluid ook eerder van boven in het blok te komen dan onder in het blok.

Wat ga ik doen
Ik ga dit weekend een kop met kleppen en veren van mijn oude setup er terug op zetten, om te kijken of de ratel dan weg is.

Het lijkt mij na het vervangen van de lagers en het laten slijpen van de krukas zo onwaarschijnlijk dat het de drijfstanglagers zijn die ratelen.

Wat denken jullie?

Gr. Rick Willems

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

kan me een dergelijk probleem herinneren bij iemand anders met 1.5 roller rockers, die liepen niet vrij bij volledige lift; ophogen van de blokjes waar de as in zit loste dit op AFAIK ...

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Echt naar dat je nogsteeds met problemen zit!
Als ik jou was zou ik de cilinderkop gewoon even wegbrengen voor controle, mogelijk zijn je kleppen een beetje krom geworden door de hitte van de warmloper.. (en is het zo minimaal dat het pas een probleem wordt bij een warme motor)

wat voor setup heb je overigens?

ik heb namelijk ook 1.5 rockers, op een 1275 SPI blok, en ik heb de klepstoters die daar in zater vervangen voor de klepstoters uit een 1000 (want die zijn iets korter). heb jij dat ook gedaan?

komt op hetzelfde neer als wat theo zegt, maar het vervangen van de klepstoters is naar mijn mening een betere oplossing dan de tuimelaaras ophogen ;)

succes (again) :(

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Ja dat eerste ga ik eerst checken met de oude SPI kop die bij dit blok hoorde. Als de ratel dan weg is, laat ik de kop met de ratel reviseren.

Setup staat in mijn onderschrift ;), maar ik heb STD 1275 stoters en ook een SPI blok. +30 zuigers vanuit het revisiebedrijf.

Je opmerking over iets kortere klepstoters zou idd het zelfde effect hebben als wat Theo zei, de tuimelaaras iets verhogen. Wellicht is het probleem dan ook verholpen ja!

Maar is het dan niet verstandiger op 1.3 rockers er terug op te zetten?
Wordt de ratio niet juist minder als je de tuimelaaras verhoogt of de stoters vervangt door kortere?
Over hoeveel millimeter hebben we het als het gaat om verhogen van de as of kortere stoters?

Ik rijd overigens met 20W50 olie.
De ratel is er overigens ook met koude motor en wordt minder als de toeren weer hoger zijn.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Je ratio verandert niet. Het cirkelsegment wat het uiteinde van de rocker maakt blijft hetzelfde, want de hoogte van de nok bepaalt de lengte van dat segment.
Ik vraag me alleen af, -wanneer de tik komt van de tuimelaar- , of die dan tikt met het uiteind in de benedenste stand of in de bovenste stand. Als het in de onderste stand is -als de volger over de top van de nok gaat- is het dan niet een kwestie van 'binding'; dat de klepveer zijn windingen op elkaar tikken?
Heb je de tik ook als je het kleppendeksel eraf hebt? = tikt de tuimelaar tegen het deksel?

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Ah natuurlijk, de speling op de kleppen kun je dan regelen, maar dan zou de stelschroef van iedere tuimelaar verder uitgedraaid worden?

Ik heb zonder het kleppendeksel nog niet gechecked.
Maar voorheen liepen de tuimelaars aan, ik heb het kleppendeksel daarna uitgefreesd.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Ja, ik redeneer maar, dat met een 1.5 tuimelaar de 'slag' van de tuimelaar boven de klepsteel wat groter wordt, waardoor je klep wat verder open gaat. Als de tik voortkomt uit de grotere lag, dan komt die tik als de tuimelaar de ruststand bereikt (klep dicht) of als die in de uiterste druk stand komt; klep open. Bij klep open kan het zijn dat de klepveer schotel aantikt tegen de schotel die onder de veer op de kop ligt, of de windingen van de veer slaan dicht.
In elk geval, kan je uitproberen met een dun velletje ijzerplaat onder de dragers van de tuimelaaras, of dit genoeg effect geeft om het einde van de slag van de tuimelaar iets minder diep te maken.
Nu heb jej het over stelboutjes; ik dacht dat die 1.5 tuimelaars altijd met een 'roller' op de klepsteel drukken, zodat er geen zijdelingse druk daarop komt om te voorkomen dat de klepsteelgeleiders ovaal uitslijten.
Dat plaatijzer kan je in oplopende diktes in tiende milimeters kopen.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Oke goede info! Ik ga dat plaatijzer morgen eens proberen.

dat over het ovaal uitslijpen, dat klopt, maar ik heb juist een heetloper gehad, maar als jij er zeker van bent dat dat geen of verwaarloosbaar effect zou hebben op de zetels, en dat daar de ratel niet vandaan komt geloof ik je en zie ik de lengte van de stoters of het verhogen van de as als een meer aanneembare oorzaak.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Alleen als je kop 'loodvrij' is gemaakt zouden de klepzetels 'los' kunnen zijn geraakt bij een heet gelopen kop. Bij loodvrij maken worden de zetels uitgefreesd, waarna er 'geharde' nieuwe zetels in de gefreesde uitsparingen worden gelegd. Die losse zetels worden voordien gekoeld in stikstof, zodat ze door hun uitzetting bij het op kamertemperatuur komen zich vastzetten in de gefreesde randjes.
Als je nu losse zittingen zou hebben die tikken, dan zou dus het uitgefreesde randje geknapt moeten zijn door teveel uitzetting van de losse zetels. Kan ik me haast niet voorstellen.
Denk dat je er goed aan doet om nu eerst vast te stellen of 'iets' ophogen van de tuimelaaras de tik opheft. Heb je misschien nog ergens een setje oude voelermaatjes liggen die je voor je voor je try out kunt opofferen? Knip je drie stukjes af en stopt die onder de 'pedestals' en even proefdraaien. Zo kan je ook vaststellen hoe veel er onder moet om meteen de juiste dikte plaatijzer te kopen.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Goeie tip! ik ga er morgen avond aan beginnen, ik heb nog oude voelermaatjes liggen.

Maar waar komen de andere gevolgen dan vandaan?:
- Veel te hoog olieverbruik, 1 liter op 1000km
- Niet geheel vlekkeloos stationair lopen, pofjes.
- Na dieselen, ondanks goed koffiebruin mengsel. Misschien kool aanslag door olie.
- Bijna rijkste afstelling, dus misschien valse lucht via zetels.
- Oliestank uit de uitlaat, maar nog niet perse een blauwe walm, alleen bij hard gas geven.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Veel te hoog olieverbruik: vraag 1: heb je 'oil seals' op de klepstelen en -zo ja- zijn die misschien zo verhard dat ze het niet meer doen. Zo nee; dan loopt de olie die overvloedig aanwezig is op de kop langs de klepstelen naar beneden en verbrandt boven de uitlaatkleppen zodra die open gaan - geeft zwarte rook. En wat langs de inlaatkleppen wegzakt (is meer door zuigkracht) gaat de verbrandingskamers in zodra de klep opent en verbrandt tijdens de werkslag en geeft -samen met de waterdamp die bij de verbranding ontstaat- blauwe rook.
Vraag 2: dichten de zuigerveren nog goed af en/of zijn de olie schraapveren misschien gebroken. Bij te geringe afdichting wordt de olie op de cilinderwand naar beneden geperst. Zelfde effect krijg je wanneer de cilinderwanden 'verglaasd' zijn. Het hoon patroon is dan bedekt waardoor de wand glad is en de olie niet meer vasthoudt. Bij slechte afdichting moet je meer gas geven om dezelfde snelheid te halen, gevolg is dat de olie veel te warm wordt en er meer olie verbrandt. Je hebt dan ook een (te) hoog benzine verbruik.
Je moet ook zeker stellen dat de carter ontluchting behoorlijk werkt. Zeker als de afdichting in de cilinders niet zo best is. Je hebt dan veel 'blow by' en de druk in het carter loopt op. Dat kan zelfs zo ver gaan dat er olie lekt via het pijpje van de olie pijlstok. Zet de slang aan je mond die uitkomt op het koperen pijpje aan de voet van de carb bij het inlaatspruitstuk. Even flink blazen en voorzichtig zuigen. Je moet nauwelijks weerstand voelen en zeker geen troep in je mond krijgen. Als dit niet goed gaat, moet je de slangen inwendig reinigen en mogelijk ook de olie afscheider inwendig reinigen. Je moet me even aangeven waar die slang vn het ontvluchting systeem vandaan komt. Ik ga er zomaar van uit dat er een afscheider in het systeem zit, maar het kan zijn dat de slang rechtsreeks van het kleppendeksel komt.
Na dieselen. Wijst op te hoge verbrandingskamer temperatuur bij 'gewoon' gebruik.
Bijna rijkste afstelling. JA. Dit wijst op 'valse lucht'. Je bougies zijn (mooi) koffiebruin. Dat betekent dat het mengsel wel in orde is op 'cruise' snelheid. Weet niet hoe hard je rijdt, zeg 120 km/u = 3600 rpm. Als dan je bougies koffiebruin zijn bij bijna de rijkste afstelling, dan heb je dus een flink luchtlek in het inlaat systeem. Dat betekent dus, dat je bij 2000 rpm een (veel) te rijk mengsel hebt. Punt is, dat de lucht doorlaat voor valse lucht bij alle toerentallen hetzelfde is. Bij toenemend toerental wordt het vacuum in het inlaat spruitstuk minder diep, dus de zuigkracht voor valse lucht neemt met stijgend toerental wat af. Maar bij toenemend toerental neemt het aantal liters benodigde lucht vrijwel evenredig toe. Je moet dus alle moeren natrekken waarmee het inlaat spruitstuk op de kop zit en de moeren waarmee de carb(s) op het spruitstuk zitten. Een bekende oorzaak van valse lucht is het asje van de smoorklep van de carb die met 'ruimte' in het lichaam van de carb zit. De lucht die daar langs komt is niet voorbij de sproeier gekomen en heeft geen benzine opgenomen. Je zet dus -bij stationair toerental- de sproeier zo hoog, dat er toch genoeg benzine komt voor stationair loop.Ik ga er nu van uit dat je olie hebt in de demper van de zuiger in de carb waar de naald onder hangt. Vraagje; als je het filter er af hebt en je steekt een vinger in de strot van de carb en je licht de zuiger op en je laat hem weer los, hoor je dan een zacht tikje waarmee de zuiger weer op de brug in de carb valt? Als de zuiger niet vrijelijk op en neer gaat, zit daar je probleem. Kijk nu ook even of de pakking waarmee het filterhuis op de carb zit wel gaatjes heeft voor alle gaatjes die in de rand van de flens van de carb zitten. Via een van die gaatjes wordt de luchtdruk onder de zuiger in de carb geregeld. Er zijn pakkingen die je -niet- achterste voren kunt gebruiken, omdat dan juist dat gaatje door de pakking dicht gehouden wordt.
Vale lucht via de klepzetels kan je vergeten, dat is niet aan de orde.
Plofjes bij stationair loop is ook een teken van valse lucht, te hete eind temperatuur in de verbrandingskamer. Maar kan ook een te losse draadverbinding op de bobine zijn in het primair circuit. Even ietsje toeknijpen wanneer je deze verbinding met twee vingers kunt laten wiebelen.

Even een vraag aan de mee-lezers; ben ik nog wat vergeten jongens? Help eens even mee.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Thx voor de grote lap info, ik zal het voor mezelf even verwerken in hapbare logische stappen.

Ik merk nu wel dat ik wat verward heb wat betreft klepzetels en de oil seals. Ik dacht dat deze 1 waren. Ik denk dat de overige gebreken komen door die oil seals. dat zal alles verklaren naar mijn idee, maar nog niet de ratel.

Antwoorden op vragen:
Klepseals, verwacht ik wel te hebben. Morgen ff checken
Zwarte en blauwe rook is nagenoeg niet opmerkbaar, alleen bij hoge toeren gasgeven een blauw wolkje, eerder wittig.

De zuigerveren zijn er 1000km geleden nieuw ingezet, en niet gebroken bij het er inzetten. Ik weet bijna zeker dat ze goed zitten, maar dat zal ik zien als ik de kop eraf haal. Idem voor de cilinderwanden. Die zijn 1000km geleden opgeboord naar +30 en gehoond door een revisiebedrijf.

Ik heb een SPI blok met 2 breathers en afscheiders, deze heb ik met de laatste revisie zoveel mogelijk schoongemaakt met een tod en werken naar behoren.

Carburateur werkt naar behoren adhv je beschrijving en wordt gedempt met 10w40 olie. Ook zijn de gaatjes vrij in de pakkingen.

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Wat betreft de valse lucht, monteer ook een vacuummeter. Deze geeft zo veel info!

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

ik had je onderschrift helemaal over het hoofd gezien :P

maar je zei dat het na 100km weer begon te tikken,
is 1 van de stelnokken op je tuimelaars niet gewoon los geraak ? :P

wat betreft het olieverbruik verwacht ik net als Wim de klephoedjes..

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

En met klephoedjes bedoel je de oil seals?

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

ja dat bedoel ik.

deze:

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

een blauw wolkje, eerder wittig
Wit, wil zeggen; waterdamp.
Nu ga ik je een rot verhaal vertellen. Een goed jaar na mijn pensioen kreeg ik onverwacht nog weer eens goed betaald werk. We reden met een Spitfire en die had niet zo'n beste koets. Ingeruild dus voor een ouder, gaver exemplaar; met 1300 motor. En ja hoor, ik had geluk; al snel was er aanleiding om het motortje te laten reviseren. Kon me veroorloven om alle 'leuke' dingen aan het motortje te laten doen. Een 1000 km na de revisie -ik had haast- reed ik plankgas door de Flevopolder. Dat had ik niet moeten doen. Ik kon het blokje opnieuw laten reviseren.
Wat was nou het geval! Er zat een haarscheurtje in een cilinderwand. En als ik wat langer echt hard reed, kwam daar koelvloeistof door in de cilinder. En dan; een vastloper. De eerste keer was daar de krukas op gebroken, de tweede keer een stuk uit de zuigerbodem gebroken.
Waarom dit verhaal?
Jij hebt een opgeboorde, gereviseerde motor die veel te veel olie verbruikt en een boel rare klachten.
Ik denk dat jouw blok niet goed is. Is het blok voor het boren afgeperst en ge-magna- fluxt om zeker te zijn dat het een goed blok was wat inderdaad zo opgeboord kon worden?

RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Ja dat is inderdaad een eng verhaal, ik weet niet of mijn blok gemagnaflowed en afgeperst is voor opboren en honen. Maar het is een gerenomeerd bedrijf dus ik vertrouw ze. Daarnaast worden veel 1275 A+ blokken opgeboord, dus waarom de mijne niet? Ik heb gehoord dat het de beste blokken zijn die er zijn gebouwd.

- De shims zijn gemaakt.
- De oil seals zijn aanwezig.
- Er is sowieso 0.10mm ruimte tussen de veren als ze dichtzijn.
- Er is sowieso 0.20mm ruimte tussen de tuimelaars en de rand van de klepveren als de kleppen gesloten zijn.
- Door te kijken door de bougiegaten is een hoonpatroon te zien op de cilinderand.
- Nogsteeds geen belletjes onder de radiateur dop. (tijdens lopen)
- nogsteeds geen mayonaise in het kleppendeksel.
- Ongeveer 8 bij 8mm aan slijpsel op de magneet van de karterplug na +- 970km rijden.

Vanavond begonnen met het maken van de Shims. Toen die klaar waren, een kop inspectie gedaan zonder die van de motor af te halen. zie Foto's. Daarna wilde ik alleen de tuimelaars eraf halen, maar toen hoorde ik water lopen. Zowel buiten de motor op de grond als in de cilinders zit nu koelvloeistof. Dat is niet zoon ramp aangezien de olie toch gewisseld moet worden.
Dus oliebak er onder, de motor loopt momenteel leeg.

Ik was eigenlijk van plan om vanavond nog te gaan rijden met de shims onder de tuimelaarashouders, maar dat zit er nu niet meer in.

Wbt het Olieverbruik, aangezien het hoonpatroon op de cilinderwand zit, ga ik sowieso de kop reviseren. Materiaal is al besteld dus over een week zet ik er nieuwe oil seals op. Het gaat om een kop die nog minder dan 4000km heeft gelopen, afhankelijk van de slijtage op de klepranden door heetlopen ga ik ook de kleppen vervangen.

Morgen wellicht meer info als ik de kop eraf heb.




RE: motor maakt herrie na 5 minuten warm draaien

Ben nu toch wel heel benieuwd welke ervaringen je verder opdoet.
Wat ziet zo'n kop er prachtig uit trouwens, wanneer je zulke tuimelaars hebt gemonteerd. (Begint alweer te kriebelen).
Als ik lees wat je bevindingen zijn tot op dit moment, moet straks toch iets raars tevoorschijn komen wat verklaart waar de klachten vandaan komen.