Motor slaat af bij intrappen koppeling.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Hey luitjes,

Eens even een vraag over het volgende probleem. Als ik mijn koppeling intrap dan zakt m'n toerental een slordige 500 toeren en soms slaat m'n motor zelfs af. Dit gebeurt ook bij gewoon stationar draaien en dan de koppeling intrappen. De koppeling staat netjes gesteld dus hier zou het eigenlijk niet aan kunnen liggen. Het enige wat ik zelf zou kunnen verzinnen is dat het koppelings lager versleten is. Maar heeft iemand mischien nog andere dingen waar dit euvel evt. aan zou kunnen liggen :?

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Dus als ik het goed begrijp (voordat ik allemaal onzinnige oplossingen ga aandragen omdat het probleem niet duidelijk is), als je motor stationair in zijn "vrij" draaid, en je trapt de koppeling in, dan daalt het toerental met 500 toeren wat te laag is en slaat dus af ???

Met het koppelings lager heeft het niet zo veel van doen. Deze draait namelijk alleen op het moment van ontkoppelen (omdat de koppelingsplaat draaid). Nadat er ontkoppeld is, zal het zaakje (koppelingsplaat, en lager) stilstaan. Dat geeft dus geen extra belasting op de krukas.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Ik heb ook zo'n probleem, niet echt vervelend maar moet eigelijk wel worden opgelost.

Mij motor slaat af als ik de koppeling in trap wanneer hij warm is.
En dan alleen als hij lang in hetzelfde toeren gebied heeft gereden.
En dan valt hij nog niet eens altijd uit.

Dus ook een vaag iets.

Maar de koppeling weer omhoog en dan loopt hij weer.
Dus wat is dit?

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Hmm vreemd... Koppeling en toerental zouden toch niet van elkaar af moeten hangen dacht ik zo...

Hypothese:

Als de bak in de vrij staat, of als de auto rijdt wordt de motor belast door de draaiweerstand in de versnellingsbak, eventueel aangevuld met extra belasting van het rijden. Laat ik er even vanuit gaan dat de bak in de vrij staat en de koppeling niet is ingetrapt.

Bij een bepaalde motorbelasting hoort een bepaald vacuum in het inlaattraject, welke groter wordt naar mate de motor zwaarder belast wordt. Bij mijn MPi wordt van deze eigenschap gebruik gemaakt om de motorbelasting te bepalen en de inspuithoeveelheid te bepalen.

Mgelijkheid 1:
De vervroeging werkt op vacuum in het inlaatspruitstuk. Als je nu de koppeling intrapt, dan veminderd de belasting op de motor en daarmee het inlaatvacuum. Dan zou het kunnen dat er iets mis gaat met de vacuumvervroeging.

Mogelijkheid 2:
Bij SU carburateurs is de hoogte van de zuiger, en daarmee de positie van de naald, afhankelijk van het inlaatvacuum. (bij toename van het vacuum gaat de zuiger en de naald omhoog) Ik kan me voorstellen dat door de mindere belasting van de motor de zuiger met naald iets zakt, waardoor er gewoon te weinig benzine verstoven wordt en het toerental zakt.

Mogelijkheid 2 lijkt met het meest waarschijnlijke. Een en ander is afhankelijk van de veer die de zuiger in bedwang houdt en of er al dan niet genoeg olie in de dashpot zit, of de viscositeit van deze olie. Aan de andere kant, een beetje met de mengselschroeven spelen kan het probleem ook oplossen natuurlijk.

Als ik hier nu trouwens onzin uitkraam, dan hoort ik het graag! :)

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Nee , Sander T da's geen onzin.
Ik neem aan, Richard T, dat hij wel normaal start en daarna stationair loopt. Hetmeest voor de hand liggend is inderdaad de dashpotolie, door te weinig demping in de zuiger van de gasschuif klapt deze bij het wegvallen van vacuum(lees gas loslaten) en valt de motor stil.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Mijn mini start prima, rijd prima en loop mooi stationair.
Valt niet terug in toeren als de koppeling wordt in getrapt, niet in z'n vrij ook niet in aangedreven positie.

Verder die tweede optie over olie die spreekt mijn wel aan.
Want volgens mij, wanneer het olie peil erg laag is, komt het vaker voor dan wanneer er genoeg olie in zit.
Dus misschien is dit voor jullie een aanwijzing?

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Wat gooi je erin? motorolie?

Ik zou zo denken dat als de motor warm is, dat de olie in de dashpot ook dunner wordt. Als er dan ook nog eens weinig in zit, dan zou ik me zo kunnen voorstellen dat door het intrappen van de koppeling de zuiger even omlaag kiepert (sneller dan normaal) waardoor ie voor even de jet in de carburateur volledig afsluit. En dat betekend dat de motor afslaat door brandstofgebrek.

Omdat je zegt dat ie niet altijd afslaat kan ik me zo voorstellen dat het afsluiten van de jet maar even duurt, voordat het vacuum de zuiger weer wat omhoog heeft gekregen. Soms gaat dat goed, soms niet. De zuiger wordt feitelijk te weinig gedempt en gaat stuiteren (vergelijk het met een kapotte schokdemper)

Hoe dat dan weer samenhangt met het lang in een bepaald toerengebied rijden weet ik zo even niet. Misschien dat ie dan warmer wordt dan normaal? geen idee.

Probeer anders een wat dikkere olie (halfsyntheet 10W40 werkte bij mij altijd goed), misschien dat het probleem dan is opgelost.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

We hebben het hier over twee verschillende gevallen. Richard heeft een SU HIF44, maar Dirk heeft een SPi. Injectie dus. Verhaal over dashpot-olie kun je in dat laatste geval dus wel vergeten :)

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

idd Eelke,
ik ben niet technische aangelegt wat auto's betreft.
Maar van dashpot had ik nog niet gehoord.

Olie soort 15w40 dat gebruik ik nu.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

De motorolie heeft er op zich niet zoveel mee te maken. Wat bedoeld wordt is de olie die in de dashpot van de carburateur zit (wat op zich, om het lekker verwarrend te maken, vaak gewoon motorlie is, maar ook speciale olie kan zijn), die de beweging van de zuiger in de carb dempt. Heb jij dus niet.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Oke tot dusver bedankt voor de tips ik zal vanmiddag weer eens wat met de carburatie gaan stoeien om te kijken of er ergens iets zinnigs uitkomt.

Ik ben in ieder geval wel blij om te horen dat het het koppelingslager niet kan wezen. Ik dacht juist dat deze bij het intrappen van de koppeling bealst werd maar dat blijkt dus niet zo te zijn. In ieder geval was dit echt weer een rot klus geworden om deze te vervangen. Jullie horen verder wel hoe dit gaat aflopen.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Richard T schreef:
Ik dacht juist dat deze bij het intrappen van de koppeling bealst werd maar dat blijkt dus niet zo te zijn.



Ff voor de duidelijkheid en zekerheid: Het lager wordt uiteraard wel belast bij intrappen. Maar axiaal (in as-lengte richting). Niet "op draaien".

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Ik weet niet precies hoe het zit, maar mij is altijd verteld dat er slijtage optreed als je je koppeling ingedrukt houdt. Bij een stoplicht schijnt het dan beter te zijn om de bak in z'n vrij te zetten en de koppeling niet in te trappen dan de bak in de versnelling te laten staan en de koppeling ingetrapt te houden.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Maarten van den Akker schreef:
Nee , Sander T da's geen onzin. Het meest voor de hand liggend is inderdaad de dashpotolie, door te weinig demping in de zuiger van de gasschuif klapt deze bij het wegvallen van vacuum(lees gas loslaten) en valt de motor stil.



Ehh. Nee Sander T verkocht inderdaad geen onzin. De conclusies kloppen. En ook bovenstaand verhaal klopt. Echter ze gaan uit van een ander standpunt. Vandaar ook mijn eerdere vraag aan Richard T (eerste reactie).

Bovenstaand (quote) gaat er namelijk van uit dat je rijdt, en dan het gas loslaat, en de koppeling intrapt. Het is een algemeen bekend probleem dat dan de motor wel eens wil afslaan. Inderdaad door gequote reden. Traagheid van het carburatie-systeem. Door vuil/viezigheid (tragere reactie van zuiger/naald), of verkeerde olie ed. HS-en hebben er overigens altijd last van (gewoon stationair opschroeven). Hiff's eigenlijk normaal gesproken niet.

Als we uitgaan van de situatie van mijn eerdere veronderstelling blijft het heel raar. Er gebeurt niets met gasgeven, en/of gas-klep, hij draaid gewoon 1000 toeren, koppeling in, en dood... Daar tast ik volledig in het duister.

Ook met Dirk's SPI trouwens....

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Eelke schreef:
We hebben het hier over twee verschillende gevallen. Richard heeft een SU HIF44, maar Dirk heeft een SPi. Injectie dus. Verhaal over dashpot-olie kun je in dat laatste geval dus wel vergeten :)



Kijk... dat wist ik niet. Vandaar dat ik m'n onderschrift maar eens heb aangepast (niet helemaal origineel, het idee heb ik gepikt van Richard en Eelke... :) )

In het geval van een SPi kun je inderdaad heel erg lang zoeken naar een carb, maar die zul je niet vinden. In principe is het afslaan van een SPi bijna altijd een computerprobleem (MPi ook trouwens). Als je het echt lastig vindt zou je eens naar een rover dealer (of Ben van Leeuwen) kunnen gaan, die kunnen de computer uitlezen en eventueel resetten.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Ik ben geen Mini-injectie expert, maar dat klinkt wel erg makkelijk, meestal een computer probleem. Het is Windows niet, even resetten en hij doet 't weer :)

Nee, zonder dollen, kan natuurlijk prima, maar computers werken wel met informatie. Als die informatie om de een of andere reden niet goed is, doen ze verkeerde dingen op het verkeerde moment. Ik hoorde laatst al eens voorbijkomen dat een bepaald SPi-euvel vaak lag aan een slangetje dat doorsmolt op het uitlaatspruitstuk, waardoor de computer niet meer de juiste gegevens kreeg. Hoe vaak hoor je niet dat garages de computer "gereset" hebben zonder dat het bewuste euvel is opgelost?

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Okee okee, ik was een beetje kort door de bocht. :x Maar niettemin blijf ik wel bij m'n standpunt, want het resetten van de computer levert wel vaak de oplossing en bovendien kost het niets. Het komt nog best vaak voor dat moderne auto's er zo ineens mee stoppen en dat de na een half uur gearriveerde ANWB zegt dat het contact even helemaal uit moet en dan weer aan waarna de auto start.

Maar je hebt wel gelijk dat het wat simpel gesteld is. Bij de SPi zit de sensor die het inlaatvacuum meet in de computer zelf, en wordt verbonden door middel van een vacuumslangetje met het inlaatspruitstuk. Dat slangetje kan lek zijn en genoemde problemen geven. Als dat slangetje niet lek is dan kan het liggen aan een kapotte sensor, maar dat komt verbazend weinig voor en als dat zo is, dan zou het uitlezen van de computer, die een defecte sensor registreerd, iets moeten opleveren.

Daar moet je trouwens wel mee oppassen, want het kan voorkomen dat door bijvoorbeeld een onderdruk sensor die wel werkt maar de verkeerde gegevens afgeeft waardoor er teveel benzine ingespoten wordt, de computer denkt dat de lambda sonde niet goed werkt omdat de lambda-waarde maar niet wil kloppen. Garages zijn erg handig in het gewoon vervangen van sensoren, ook als er niets mis mee is, maar je moet ze wel betalen en ze zijn niet goedkoop.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Welnu dan zou ik eerst eens even vermelden dat het hier gaat om een carburatuer versie met een Non-verto koppelingssysteem.

Verder kan ik jou uitleg toch even niet volgen Bert. Je zegt dat het lager dus wel axiaal belast word. Welnu stel je belast het lager axiaal dan word er dus druk op gebouwd op het lager waardoor deze ook automatish over z'n kogels zal gaan draaien. Of mis ik hier nu echt kompleet de boot dan?

De mogelijkheden van Sander zouden evt kunnen maar ik denk toch dat ze in dit geval gewoon niet opgaan. Dit omdat als die met de koppeling instaat en je geeft rustig gas bij en laat hem daarna weer los hij toch weer zakt in toeren en soms zelfs afslaat.

Op de een of andere manier komt er dus gewoon een behoorlijke weerstand naar boven als ik de koppeling intrap. Dit zou naar mijn mening in dit geval dus echt alleen maar veroorzaakt kunnen worden doordat het lager gewoon versleten is. Hoewel ik dit ook een raar iets blijf vinden om nou te zeggen dat het lager er al jaren inzit nou nee. Een maandje of 3 maar meer ook niet.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Richard T schreef:

De mogelijkheden van Sander zouden evt kunnen maar ik denk toch dat ze in dit geval gewoon niet opgaan. Dit omdat als die met de koppeling instaat en je geeft rustig gas bij en laat hem daarna weer los hij toch weer zakt in toeren en soms zelfs afslaat.



Dan blijf ik toch weer zeuren en zeggen dat het dan toch wel aan de demping van de zuiger in de carb kan liggen. Als je rustig gas geeft stijgt de zuiger, waardoor de naald omhoogkomt. Als je nu weer gas loslaat, of dat nou geleidelijk is of snel kan het zijn dat door iets te weinig demping van de zuiger, of door een beschadiging van de zuiger deze toch iets gaat stuiteren danwel blijft klemmen. Bedenk wel, het gaat niet om hoogteverschillen van een paar centimeter, maar in de trant van millimeters... Misschien dat in jouw geval de hetere nokkenas de boel nog wat verergert...

Voor wat betreft het lager, het lijkt me uitermate onwaarschijnlijk dat ie na zo'n korte periode al stuk is, die dingen gaan vele jaren mee namelijk. Bovendien, als de weerstand in het lager zo groot is dat een motor die bij stationair pakweg 20 pk produceert (je kunt immers ook rijden als ie stationair draait als het goed is) het nauwelijks voor elkaar krijgt om een lagertje rond te draaien, dat het lager dan al lang gesmolten was van de hitte.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Maar hoe verklaar je het hier dan dat het bovenstaade alleen gebuert bij het intrappen van de koppeling en niet bij het stationair draaien?

Als die gewoon stationar draait is er niks aan de hand. Hij blijft netjes op 1000 toeren draaien gas geven en daarna weer los maakt allemaal niet uit draaien doet ie. Todat ik dan de koppeling intrap dan heeft ie er gelijk genoeg van.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Bij het niet intrappen van koppeling geeft de versnellingsbak altijd een soort minimumbelasting aan de motor. Die belasting is altijd aanwezig, ook als je gas geeft en weer loslaat met de bak in de vrij. Kennelijk blijft er zo voldoende vacuum in het inlaattraject om de zuiger voldoende omhoog te houden.

Trap je nu de koppeling in, dan valt de minimumbelasting weg, en daalt het vacuum in het inlaattraject iets verder dan normaal. Dat zou er voor kunnen zorgen dat de zuiger dan iets verder naar beneden zakt (en misschien een beetje verder dan zou moeten en dan door een beschadiging op de zuiger ofzo blijft plakken in die te lage stand) en het toerental inzakt.

Dit probleem zou overigens verergerd kunnen worden door het verlichte vliegwiel, waardoor de motor sneller in toeren zakt en afslaat voordat de zuiger weer wat omhoogkomt. Als je gas geeft en weer loslaat kan ik me zo voorstellen dat het vliegwiel dan wel voldoende energie heeft opgeslagen om afslaan of zelfs zakken in toeren te voorkomen.

Nogmaals, het blijft een hyphotese... ik ben geen carb-deskundige, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat een koppelingslager de oorzaak kan zijn. Het enige wat dan overblijft is de ontsteking of de brandstoftoevoer.
Misschien een ander idee: heb je nog een mechanische benzinepomp? misschien dat daar iets mee is...

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Richard T schreef:
Verder kan ik jou uitleg toch even niet volgen Bert. Je zegt dat het lager dus wel axiaal belast word. Welnu stel je belast het lager axiaal dan word er dus druk op gebouwd op het lager waardoor deze ook automatish over z'n kogels zal gaan draaien. Of mis ik hier nu echt kompleet de boot dan?



Sorry dat ik het zeg :) maar Ja.... Om het maar heel simpel te zeggen: Je "ontkoppeld". Er is dus geen koppeling meer tussen de draaiende delen. De koppelingsplaat, en dus ook het lager staan stil. De reden dat het lager moet kunnen draaien is dat de koppelingsplaat draait voordat er ontkoppeld wordt. Tijdens het ontkoppelen maakt het lager contact, en zal meteen beginnen te draaien. Als je verder trapt ontkoppel je, en zal het geheel "uitdraaien" tot stilstand (als je auto stilstaat, anders blijft ie draaien met het toerental van de versnellingsbak welke wordt aangedreven door de wielen).

Kort geconcludeerd: Als je ontkoppeld hebben koppelingsplaat, en lager totaal geen connectie meer met het vliegwiel, en dus krukas, en kunnen dus niet de reden zijn dat de motor zwaarder belast wordt.

Om maar even eigenwijs te blijven. Ik heb nog steeds geen antwoord op mijn eerste vraag: Als je stilstaat met de motor in vrij, en je trapt de koppeling in, dan daalt het toerental met 500 toeren?? Of alleen tijdens/na rijden. In het eerste geval namelijk is het een totaal ander probleem als Sander omschrijft. In het tweede geval ga ik met Sander mee.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Ho, wacht even, het gaat hier om een non-verto en dat wil zeggen dat alleen maar de koppelingsplaat met daar aan gekoppeld het eerste downgear-tandwiel het toerental van de bak aanneemt, het vliegwiel inclusief drukgroep draait het toerental van de motor en het lager zal dus ook draaien. Vergeten word echter dat; de krukas ook axiaal wordt belast en wel op de middelste brug in het motorblok.
Wat voor motorolie gebruik je of is deze pas verwisseld?
Hoeveel km's heeft je blok gelopen?
Gebeurt dit bij koude of bij warme motor?

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Oke Bert daar komt ie dan nog een keer speciaal voor jou. ;) Het gebeurt inderdaad bij het gewoon intrappen van de koppeling.

Dus stel ik laat hem gewoon stationair draaien en trap dan de koppeling in dan zakt hij ongeveer 500 toeren naar beneden. Of de motor nu koud of warm is maakt niet uit. Zolang je maar de koppeling intrapt gebuert het. Verder ga ik toch even met Maarten mee hier. Het is nl. zo dat als je de koppeling intrapt bij een Non-verto systeem het lager wel degelijk mee gaat draaien. Dus volgens mij zit ik toch echt in de boot. :)

Maarten het blok heeft een slordige 8000 km gelopen na revisie en ik gebruik 15W40 olie.

Een carburatie probleem is het in iedere geval niet. Ik heb er vandaag eens een andere carberateur opgezet maar het probleem blijft... Hij blijft ergens weerstand opbouwen als ik de koppeling intrap. De axiaal lagers van de krukas hebben mijn gedachten ook al even gepaseerd. Maar dat die na 8000 km al de geest hebben gegeven? Het zou kunnen hoor.

I.g zoeken we maar gewoon even stug verder :|

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Richard T schreef:
Oke Bert daar komt ie dan nog een keer speciaal voor jou. ;) Het gebeurt inderdaad bij het gewoon intrappen van de koppeling.



Nou ja.. Voor mij?? Voor jou zal je bedoelen het is jou probleem ;). Maar als jij bij stilstand bovenstaand effect hebt kun je inderdaad de carburatie uitsluiten. Dus dan was mijn vraag aan het begin van het topic dus nog niet zo slecht, want dan hadden Sander en Maarten hun pagina's suggeties kunnen onthouden.. Maar goed. Achteraf...

Wat betreft het koppelingslager sta ik behoorlijk sterk in mijn schoenen (of blijf eigenwijs.. ;) of eigenlijk niet want ik het behoorlijk theoretisch onderbouwen.) Maar ik moet zeggen dat ik nog steeds geen andere verklaring heb bedacht. Dus als je zin hebt ga je eigen stelling vooral uitvoeren, hij zit in het koppelingsdeksel, dus op zich valt de hoeveelheid werk mee.... Keep us informed....

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Bert schreef:
Dus dan was mijn vraag aan het begin van het topic dus nog niet zo slecht, want dan hadden Sander en Maarten hun pagina's suggeties kunnen onthouden.. Maar goed. Achteraf...



Ach... je moet maar zo denken, als er mensen zijn waarvoor ons verhaal wel geldt zijn ze nu mooi bedient dacht ik zo. Bovendien, ik ben weer wat dichter bij de Cooper S status :D

Ik heb nog eens geconsult met de lokale wandelende auto-encyclopedie (= Pa :) ) en die is er erg stellig over: koppelingslager of drukgroep. dus ik geef me over en ga mee met Bert. Suuc7 Richard |:(
(heb je geen garantie van de motorbouwer? ;) )

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Oke en ik ben weer iets verder... Hoewel eigenlijk nog steeds helemaal niks. :( Ik heb het koppelingsdeksel er eens vanaf gehaald en het lager eens bekeken maar hier zijn inderdaad geen rare dingen aan te zien. Het lager draait gewoon en er zit geen overderven grote speling op. Dus dit kan ik eigenlijk wel uitsluiten. Verder heb ik ook de speling op de krukas eens gemeten om zo hopelijk uit te kunnen sluiten of het de axiaal lagers zijn of niet. Ook deze heeft eigenlijk niet zoveels speling dat ik durf te zeggen dat het hier aan zou kunnen liggen. De speling is nog nagenoeg even groot als toen we het blok opgebouwd hadden. Gelijk ook maar even gekeken of er niet ergens iets van slijpsel of schraapsel in het koppelingshuis lag wat mischien evt een antwoord had kunnen geven maar ook dit blijkt niet het geval. Alles ziet er gewoon tip top uit en er is niks wat ook maar duid op een enigzins probleem.

Momenteel zit ik nu dus echt even in een donker gat te staren en is er echt in de verste verste geen lichtje meer te bekennen. Ik kan me nu dus echt helemaal niks meer bedenken wat een mogelijke oorzaak zou kunnen wezen voor dit probleem.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Sander-T schreef:
(heb je geen garantie van de motorbouwer? ;) )



Soort van garantie heb ik inderdaad :) Er wordt i.g. driftig geholpen om uit te vissen wat dit probleem is en het dan ook op te lossen. Maar tot dusver zit er weinig anders op da de boel maar gewoon in elkaar te zetten en te gaan kijken wat er gebeurt. Als het echt z'n axiaal lagers zijn die beginnen te slijten of dat al zijn moet er toch vroeg of laat een keer een meetbare speling op de krukas naar voren komen. En mocht dit dan toch het probleem zijn dan zit er weinig anders op dan het blok toch weer uit elkaar te halen en deze te vervangen.

Sander je haalt ook de drukgroep aan zou je hier eens wat meer info over willen geven? Wat zou hier mis mee kunnen zijn dat ie hierdoor zwaar gaat draaien dan?

Tot dusver iedereen in ieder geval bedankt voor de tips.

En Bert ik denk dat ik dit keer toch ook maar met je meega. Je uitleg over het koppelingslager lijkt toch aannemelijk. Hij is i.g. niet versleten oid. Maar buiten dat om kan ik me ook niet aan de indruk ontrekken dat dit lager inderdaad tot stilstand komt het kan ook eigenlijk niet anders als alles stilstaat kan deze onmogelijk blijven draaien. Je hebt er inderdaad gelijk in. O+ Ach ja koppig zijn lijkt een standaard eigenschap te zijn van Tielkemeijers dus ik gooi het daar maar even op. ;)

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Pa zegt dat bij het niet onmogelijk is dat de drukgroep bij het intrappen van de koppeling iets kantelt, en daardoor aan kan gaan lopen. Maar als je geen slijpsporen ziet...

't is wel erg vreemd moet ik zeggen... Wat je eens kunt proberen is het uittrekken van de choke, of wat gas geven (wel constant houden) met de bak in de vrij en dan ontkoppelen. Als ie dan ook langzamer gaat draaien dan moet het ergens weerstand geven. Gaat ie niet trager lopen dan zou ik het zoeken bij de onsteking (vacuumvervroeger) of het brandstofsysteem, en dan vooral de benzinepomp en de stelschroefjes van de carb. Ik weet niet of carb-mini's een benzinefilter hebben, maar controleer die ook even.

Zou het niet kunnen zijn dat de weerstand aan de andere kant van de motor zit? dat door het intrappen van de koppeling de axiale belasting van de krukas wordt opgeheven waardoor deze terugschiet en de distributie aan gaat lopen?

Suuksez

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Richard T schreef:
En Bert ik denk dat ik dit keer toch ook maar met je meega. Je uitleg over het koppelingslager lijkt toch aannemelijk.



Hmmm. Ik geloof dat mijn geloofwaardigheid hier verder rijkt dan eigenlijk zou moeten. Ik bedank jullie erg voor jullie steun, en moet eerlijk zeggen dat ik dat serieus apriceer, [size=92:3rk9dssz]maare[/size:3rk9dssz] [size=84:3rk9dssz]ik zit [/size:3rk9dssz] [size=67:3rk9dssz]er vierkant naast[/size:3rk9dssz]. |:(

Ik heb bij mijn ouders een blokkie liggen met een los koppelingshuis en vliegwiel ed. maar daar heb ik uit kunnen opmaken dat de drukgroep samen met het vliegwiel 1 geheel is, en het lager door middel van een bus de schotelveer indrukt die onderdeel is van het vliegwiel. Aangezien het vliegwiel draait moet dus ook het lager draaien. Het enige dat dus stilstaat is de kopppelingsplaat zelf. Nogmaals mijn excuses voor mijn eigenwijsheid.

Het zou dan dus wel je koppelingslager kunnen zijn. Maar ik heb al gelezen dat je hem open hebt gehad, en dat dus niet de oorzaak is. Nu heb je waarschijnlijk dan ook de bus gezien die de kracht van het lager over moet brengen op de schotelveer. Deze valt over de bout heen waarmee het vliegwiel geborgd zit. MIsschien is hier wat mee mee, waardoor je gelijk ook tegen het vliegwiel drukt?? Ik weet niet waar je woont, maar ik heb dus een setje los liggen. Misschien uitwisselen, om een en ander uit te sluiten??

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Hmm zat jer toch naast... En het klonk nog wel zo logish :x

Maar toch zit hij bij mij net even iets anders. De door jou beschreven koppeling is een Verto koppeling en de mijne is een Non verto. Tussen deze 2 zitten een aantal kleine verschillen. Een daarvan is dat de drukgroep en het vliegwiel bij mij niet een geheel vormen maar los van elkaar zitten. Ze zitten natuurlijk wel met elkaar verbonden maar het is hier dus niet een kompleet geheel zoals bij de Verto. Bedankt voor het aanbod om het vliegwiel en koppeling even om te bouwen maar ik heb er zelf gelukkig ook nog een 2-tal liggen dus dit zou ik evt zelf ook wel even kunnen proberen.

Die drukbus die je aanhaalt zit er bij ook niet in. Als ik mijn koppeling intrap dan druk ik m'n koppelingslager direct op het diafragma. Dus bij het intrappen van de koppeling druk je het lager eigenlijk direct al op de schotelveer.

Overigens was na het in elkaar zetten van het geheel het probleem vreemd genoeg ook in ene uit de lucht. Aan de ene kant ben ik hier wel blij mee maar aan de andere kant zou ik toch ook wel graag willen weten wat hier nu eigenlijk mis is of mis is geweest. Het zal mij ook benieuwen hoe lang het duurt voor dat het probleem weer terug keert.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Inderdaad is het probleem toch weer terug gekeerd.

En eigenlijk nadat ik de carberateur vervangen heb. Het enige vreemde wat hier aan is dat ik de carb ook al gewisseld had toen hij het probleem wel had en de reserve carb toen niks opbracht.

Vervolgens is het koppelingshuis er even vanaf geweest en is het lager er even uit geweest. Dit alles is weer in elkaar gezet met de reserve carb er nog op. En toen was het in ene weg.

Nu zit z'n oude carb. er dus weer op en gelijk is het probleem terug. Zou het dan toch iets te maken met de carburatie?? Of zou het dit keer puur toeval zijn. :?

Ik blijf het een heel wazig iets vinden dit. Binnekort z'n eigen carb. toch maar eens onderwerpen aan revisie en eens kijken wat er dan gebeurt.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Richard T schreef:
Maar toch zit hij bij mij net even iets anders. De door jou beschreven koppeling is een Verto koppeling en de mijne is een Non verto.

Die drukbus die je aanhaalt zit er bij ook niet in. Als ik mijn koppeling intrap dan druk ik m'n koppelingslager direct op het diafragma.



Juist ja. Had ik ook eigenlijk kunnen weten. Dacht alleen aan het jaartal van de auto. Maar ja, jij bent degene met het classic cooper S blok. Ik gebruik in mijn iegen mini ook een non-verto, maar die zit ingebouwd, en knutsel ik dus niet even uit elkaar om te kijken ;)

Jammer van die drukbus dan. Ik ben verder "out of suggestions" ben ik bang. Als het probleem in eerste instatie opgelost is, zou ik toch nog eens een keer krititsch naar de koppelingsdelen kijken....

Succes ermee.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Toch wel een beetje flauw dat je je eigen koppeling niet uit elkaar wilt halen om mij even raad te geven hoor. ;)

Maar nu ben ik echt verder dan ik ooit hiervoor was. De koppeling heeft nl. de geest gegeven. Aan de ene kant natuurlijk niet echt iets om blij mee te moeten wezen maar aan de andere kant weet ik nu dus wel dat hier echt ergens het probleem in moet zitten. En gaat het geheel nu dus echt helemaal uit elkaar om te kijken wat er allemaal mis is gegaan daarbinnen .

Aankomende tijd word het dus even op de fiets naar het werk. :( Gezien de Mini van m'n vriendin een schadetje heeft kan ik hier even niet op terug vallen helaas. Een of andere brokkenpiloot heeft het weten te presteren om haar koplamp naar binnen te drukken met z'n dikke jeep. Prutser!! |:(

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Richard T schreef:
Maar nu ben ik echt verder dan ik ooit hiervoor was. De koppeling heeft nl. de geest gegeven.



Nou je blijft in iedergeval wel progressie houden.... Nou ja, qua fout-zoeken dan.. ;)

Hoe heeft ie het begeven?? Wat is er precies kapot??

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Ja progressie houden naar zoeken gaat zeker goed.

En zo heb ik inmiddels ook gevonden dat het niks met de koppeling te maken heeft. Alles zag er op en top uit.

Maarrr... Bij het loshebben van de koppeling kwam in ene het probleem naar boven. Een slordige 3 mm aan speling op de krukas. (in de lengterichting) Dus toch zijn het de axiaal lagers die de geest hebben gegeven. :(

En nu zit er dus nog echt maar 1 ding op. Het blok gaat er weer uit. Tot dusver is het blok al bijna zover dat hij er uitgetakeld kan worden. En dan hoop ik hem over een paar weken ook weer zover te hebben dat ie d'r met nieuwe lagers en wel weer in kan.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Had je de axiaallagerspeling wel goed van te voren? Ik bedoel: dat ze niet weg zijn gevreten.
Ik kocht een bouwpakket van Mini Sport en daar heb ik zelf de lagers van moeten dunner maken omdat er een negatieve speling was (klemmen dus).
Oké, ik weet dat het leuk is om alles zelf te maken maar ik bespaarde hierop zo'n 3500 piek ten opzichte van dat ik alles in Nederland liet doen.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

De speling was net aan goed bij het monteren. Dus ik denk niet dat het hier aan gelegen zal hebben.

Hoewel ik wel moet bekennen dat ik momenteel best nieuwsgierig ben naar wat het probleem eigenlijk wel is geweest. Ik heb er nou niet echt veel zin in om elke pakweg 10.000 km die ik rij er weer nieuwe lagers in te moeten zetten. Niet dat die dingen nou zo duur zijn maar het is en blijft best een puist werk. :(

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Langzaam maar zeker vordert het vervangen van de axiaal lagers iets.

Het blok ligt er inmiddels weer uit en is gescheiden van de bak. Inderdaad waren het de axiaal lagers die dus echt vde geest hebben gegeven. Aan de kant van de koppeling waren ze echt enorm weggesleten. Ook de krukas heeft iets te lijden gehad en vertoont ook lichte schade. Vooral van de middelste lagerbrug. De axiaal lagers lagen er namelijk gewoon met z'n 4-en tussen uit en lagen in de bak. Dus de krukas heeft kans geizen om even tegen de middelste lager brug aan te lopen en hier zit nu een lichte groef in. Het enige geluk wat ik dan nog wel heb is dat de lagerschaaltjes hier dus net langs vallen en hervaan geen last ondervinden. Ook de bak heeft gelukkig geen schade ondervonden van de naar beneden gevallen lagers. Alleen blijft nu de vraag hoe het kan dat de axiaal lagers zomaar zijn gaan slijten.... Niks maar dan ook niks wijst op enigzins een redelijke conclusie voor dit probleem. Het enige wat ik eigenlijk kan bedenken is dat ie een keer met te weinig olie heeft gereden maar dit is dan ook echt alles. I.g. vanmiddag even een 4-tal nieuwe lagers halen en deze weer monteren. En dan kan hopelijk het blok er volgend weekend er weer in.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Richard T schreef:
Het enige wat ik eigenlijk kan bedenken is dat ie een keer met te weinig olie heeft gereden maar dit is dan ook echt alles.



Dan zouden de lager te warm geworden moeten zijn, en zouden ze een blauwige gloed moeten vertonen... Is jouw koppeling niet uitgerust met zwaardere veren???

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Ja dat is die inderdaad ja....

Maar zou dit een oorzaak kunnen wezen dan? ik heb het zelf ook al even overwogen.... Maar ik blijf dit ook vrij twijfelachtig vinden.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Ja op de blauwe gloed?? Of ja op de zwaardere koppelingsveren?? :)

Nee kan me ook niet voorstellen dat de zwaardere veren een oorzaak zouden kunnen zijn. Zal toch niet de eerste mini zijn die hiermee uitgerust is... Maar kan me ook niet voorstellen dat het aan gebrek aan olie zou liggen. Dan moet je het wel heel bont gemaakt hebben.... Uit ervaring kan ik helaas zeggen dat ik ook wel eens met een (veel) te laag olie peil hem rondgereden.. Bleef gezond... Misschien in combinatie met jouw zwaardere veren ????????.......?????????........???????? :? :?

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Ja de zwaardere koppelingsveren en nee geen blauwe gloed...

Excuusjes :)

Maar toch laat ik die zwaardere veren er vanaf nu af aan toch maar uit. Ik weet niet zeker of het het probleem is geweest, en het klinkt inderdaad ok niet echt logish. Maar ja wat blijft over? Maandagmorgen lagers mischien ik weet het i.g. niet. :?

default

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

[size=75:1540dpe3][Post toegevoegd-Demelza][/size:1540dpe3]

Beste forumers,

Ik heb een pobleem met de koppeling
als ik het pedaal indruk valt de motor stil.
De dag ervoor werkte die nog perfect.

Heb geprobeerd te ontluchten maar dat helpt niet.


groeten Maarten

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Ik heb je vraag even aan een bestaand topic geplakt. Hoop dat je hier je antwoord vind, anders kan je verdere vragen gewoon hier stellen.

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

zet er even bij wat voor motor je hebt, carb/spi/mpi.. dan is het een stuk makkelijker om diagnose te stellen :)

default

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

het is een 850 met 1 su carb HS4

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

mengsel te rijk, zeker nu het warm is krijg je relatief minder lucht in je mensel. zolang je blok koud is (je inlaat dus ook) kan het mengsel nog net goed genoeg zijn. als ie dan warm is kan je mengsel net te rijk staan...

zeker bij een hs4 op 850cc heb je snel de kans dat je mengsel te rijk staat ;)

default

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Kan dit het enigste probleem zijn?
Heb een mini gezien dit ditzelfde probleem heeft, 1340 cooper s motor met hiff44.

Dus alleen carb wat afstellen en klaar, of kan het ook wat anders zijn?

RE: Motor slaat af bij intrappen koppeling.

Na veel zoeken kan ik het antwoord toch niet helemaal vinden.

Ik heb namelijk ook het probleem dat de mini spontaan afslaat.
Dit kan zijn als ik heel rustig rij, of op de snelweg, maar alleen als ik de koppeling intrap! En als ik al een stukje gereden heb, dus als de motor warm is. Als ik hem direct weer start loopt hij gewoon weer :x
Stationair loopt hij koud en warm goed...

Vacuumslangetje is vervangen, dashpot is gevult...
Verder heeft de mini een beurtje gehad; luchtfilter, olie en oliefilter en bougies vernieuwd.

Hiervoor was dit probleem al, en dit blijft zo. Het is niet constant, maar de afgelopen 200km is het 3x gebeurt :?