mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

hallo,

diegenen die mee naar Salou zijn gegaan, weten dat Jessie haar mini door Arno en Theo naar Salou is gebracht terwijl de rest kon genieten van een rustdag in Narbonne.

Ondertussen heeft Yves de versnellingsbak vervangen (en tegelijk een nieuwe koppeling gemonteerd).

Maar ... de catalysator wordt roodgloeiend, waardoor de warmte los door het hitteschild gaat en de mini nogal serieus "opwarmt". Je kan zelfs vanop je zetel rooksignalen versturen ...

Behalve dat de uitlaat en de cat. dus abnormaal warm worden kan ik ook nog het volgende meegeven:

- de compressie is getest: 12 op 1,2,4 en 11 op de 3de cylinder;
- de computer van Rover geeft geen enkele foutmelding;
- je kan de uitlaat achteraan onmogelijk afdichten met je hand omdat er zo veel druk uit komt;
- de motor draait vrij zwaar bij een stationair toerental van 1400 rpm


wie heeft dit al meegemaakt, of weet er wat er aan de hand is met haar mini?

groetjes,

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Probeer eerst die computer eens van zijn foutmeldingen af te helpen door deze te ressetten, even 24 uur de accu los gooien. Gaat dit niet kijk eens of je en garage kan vinden die hier mischien iets mee kan.

Het gloeien en bijzonder heet worden lijkt op een brandstofmengsel probleem wat nu veel te arm staat.

De compressie van de 4 cilinders zou ik hierin even buiten beschouwing laten. Er is wel een verschil maar niet zo groot dat dit mijn inziens voor dit probleem moet kunnen zorgen.

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Uitlaat roodgloeiend zou of veel te arm zijn, maar dan is het toerntal niet zo hoog. Naontsteking kan ook. Wordt je uitlaatspruitstuk en cat behoorlijk warm van....

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Klinkt een beetje als naverbranding, ook omdat je de uitlaat moeilijk dicht kan houden, normaal is dit niet zo'n probleem.

Onsteking niet op tijd?

Groet ron

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Verstopte kat kan ook resulteren in een roodgloeiende uitlaat. We hebben het gehad met een Espace waarvan de kat ook halfdicht zat. Deze werd mooi donkerrood.De gassen moeten dan door een veel kleiner oppervlak.
Je kan de kat er even tussenuit nemen en kijken of het keramiek nog ok is of dat het half dicht zit met roet of andere zooi.

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Ik verwacht ook de de kat verstopt zit of iets dergelijks....

Omdat de motor zwaar draait, mogenlijk omdat er druk opbouw in het uitlaatsysteem is. Als je voorpijp niet gloeiend wordt zou het niet op de motor duiden qua naonteking of nagebleven brandstof. De samenstelling kan wel invloed hebben.

Misschien is dit ook mogenlijk:
Als er teveel Co in de uitlaatgassen zit heeft de cat het zwaar te voorduren en wordt dus extra warm. Omdat de motor ook niet echt jofel loopt, kan dit ook de reden zijn. Hoe is de staat van de bougie's bougiekabels en luchtfilter bijvoorbeeld...

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

@ minipower: Leg ff uit te veel CO? Dan zou normaal de temp moeten dalen, want dan staat ie te rijk en zal het mengsel koeler zijn en dus ook de verbranding. Zal dan wel te arm zijn. Ik weet dat Speedcentre o.a. op die manier meet hoe je auto staat afgesteld op het toerengebied....

En wat die cat betreft die verstopt zou zitten. Zou inderdaad wel verklaren waarom die roodgloeiend wordt, maar dan gaat ie toch niet harder lopen stationair? Ik bedoel, je kan duidelijk horen dat als je je voet op de uitlaat zet en hij is dicht dan zou die langzamer stationair gaan lopen en niet sneller. Althans bij mij....

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

De kat zet Co toch om in Co2 onderandere... Misschien dat ie teveel voor zijn kiezen krijgt, maar meestal blijft de Co dan gewoon te hoog...

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

ff een vraagje , zit er niet per ongeluk een vacuumslangetje los achter op je spruitstuk.
Dit veroorzaakt vaak het te hoog stationair draaien en een zwaar geluid.
Dan krijgt je motor teveel lucht (dus ijl) en supleerd je ECU dus meer brandstof bij.
Als je zo lang rijd ... fik je heel waarschijnlijk je cat en dempers op!!
Dan je CAT , die zou ik maar 's schoonmaken ..... een nacht in de tafelazijn en klaar .... uitspoelen met water .... check of het element is gesmolten of dicht zit .... zo ja koop een ander of een linkpijp tot de apk.
Greetz , Jeroen2 ;)

default

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Nu je ziet hier van alles voorbij vliegen.

Als de cat al rood gloeiend heeft gestaan is ie rijp voor de schroot hoop, deze staat niet voor niets rood gloeiend. Wanneer de computer gegevens niet deugen is het niet voorbaarlijk dat de Cat roodgloeiend staat.

Met tafelazijn ontkalk je het strijkijzer en koffiezetapparaat.

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Een rode kat is niet direct rijp voor de sloop. Staal is eerder roodgloeiend dan keramiek. Het centrum van het keramiek is altijd superheet. Pas dan werkt een katalysator optimaal.
Dus het heeft best kans dat alle keramiek nog niet verbrand is.
Ik zou zeggen, trek hem er even tussen uit en we weten het.

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Ik zal zelf ook maar even reageren.
Alvast bedankt voor de reakties en Robert voor het openen van deze topic.

Bougies en kabels zijn allemaal al eens vervangen, zelfs de ontstekingblok is reeds veranderd geweest.

De volgende optie zal worden er een andere computer instoppen. Nu is mij wel verteld dat hierbij ook de alarmcomputer mee moet overgebouwd worden, deze zou zich achter het dashboard bevinden, vlakbij de radio.
Weet iemand of dit absoluut nodig is of werkt het zo ook al?
Wat ik ook nog ga proberen is de uitlaat verwijderen en een tijdelijke vervanguitlaat monteren met een andere (werkende) katalysator. Als dit niks uithaalt weet ik het echt niet meer.

Hetgeen misching nog wel belangrijk is om te vermelden is dat de lambda-sonde die er opstak beschadigd is geraakt bij het uitbouwen van de motor. Hier is dan een vervangsonde voor in de plaats gekomen. Dit wel nadat het probleem reeds was vastgesteld.Mijn gedacht was toen dat de lambda-sonde de computer verstoord had maar de Rover-garage ziet niets op de testboek. En ze hebben hem reeds gereset.

groetjes,

Yves

default

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Men heeft twee soorten katalysator's de keramische monoliet en stalen monoliet, beiden met een verschil in verdraagzaamheid van temperatuur. Zo verdraagt de stalen monoliet 1500 graden, en de keramische hier tegenover maar 800.

Een katalysator die rood gloeiend is geworden wordt ook wel Meltdown genoemd en ontstaat doordat onvolledig verbrande brandstof in het uitlaatsysteem terecht komt.
Deze komt tot zelfontbranding in de kat waardoor de keramiek gaat smelten en de katalysator verstopt raakt en overhit geraakt zodat de buitenmantel al rood gloeiend is geworden of verkleurd. Dit kan bij beide type katalysators gebeuren en is het leed al geschied.
Een katalysator die rood gloeiend wordt of is geworden heeft een oorzaak, en heeft het geen zin om een nieuwe te monteren en men meent dat daarmee het probleem is opgelost.

Een paar oorzaken kunnen zijn dat de lambasonde niet werkt of slecht funktioneerd, koolstof vervuiling, motor slecht afgesteld, koelvloeistof/olie in de uitlaat enz,enz.

Dan is er ook nog een kwaliteit in monoliet,dit hangt af van de hoeveelheid platinum en rodium die deze bevat.

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

klinkt aannemelijk, linkaard.
Alleen lijkt het me een beetje gek dat een keramische minder warmte aan kan dan een stalen versie. Staal smelt namelijk al rond de 1200 graden. en terwijl keramiek rond de 1500 graden pas enige structurele veranderingen vertoond... :x

http://www.keramiek.nl/newpages/dict1.htm

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Hoi Yves en Robert,

Ik heb 4 weken voor de GTST ook een nieuwe motor in 36 gehangen SPI.

De computer van het alarm en de alarm hand kastjes en de computer die onder de motor kap zitten die horen allemaal bij elkaar. (die heb je echt nodig)

Probeer eerst een zonder cat wie weet?

Groetjes Brenda

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Ben ik d eenige die een foto wil zien?
:D 8)

MVg Cyril

default

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Dacht je nu werkelijk Peter dat een keramische(MONOLIET) kat helemaal van keramiek is, nee jongske hierover heen zit een coating van edele metalen, o.a platina, palladium en rhodium. Wie of wat smelt dan eerder? Niet de keramiek neee de caoting die erop zit, en naar mijn weten zijn edelmetalen zachter dan staal. Door deze hitte smelt de coating en verstopt de katalysator nu mag jij weer.

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Nog eve op het Resetten van de computer.

Dit geld voor zowel Spi als Mpi.

Contact aan 10x het gaspendaal indrukken (zelf voor de zekerheid altijd 12) en dan starten en is de computer gereset.

24uur de stroom van de accu is onzin.

Groeten Dennis J. @ MiniFreak.tk

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

doe ff rustig, zeg...
Ik heb zelf nog nooit een cat ontleed, maar vraag als werktuigbouwkundige enkel wat technische vragen...

Tuurlijk bestaat een cat niet geheel uit keramiek, keramiek komt namelijk bijna alleen maar als coating voor. En anders enkel als volmaterialen onderdelen (snijplaatjes frees-en draaibeitels, schijfremmen supersportwagens...) wordt keramiek gebruikt, nooit als plaatwerk, zoals een cat. Keramiek is namelijk niet te buigen, lassen e.d.

Tevens zou ik wel eens willen weten waar de edelmetalen coating voor dient die erop zit?

Pak dan een stalen cat met keramische coating... Die kan veel hetere temperaturen weerstaan, is goedkoper (dan platina-coating), en is veel eenvoudiger te maken...

Zal best waar zijn wat je zegt, hoor... Maar technisch klopt er niks van

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Platina en dergelijke wordt bijna niet meer gebruikt omdat het te duur is. Rhodium nog wel, maar wel in samenwerking met Keramiek. Dus die cat zal echt niet zo snel verbranden. Of het zou een graad of 1400 moeten worden, maar dan smelt de rest ook weg, inclusief het metaal. 1100 graden is wel de max die je uit een heel ver opgefokt motorblok haalt, uit een A-series waarschijnlijk wel niet meer als 900 graden....

Oftewel Peter: Ik ben het met je eens....

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Dennis,

Ga ik deze avond meteen proberen. Bij Rover zouden ze hem wel gereset hebben (met de testboek dan) maar verder wisten ze blijkbaar niet hoe het moest :?

Brenda, bedankt voor de tip.

Aan Linkaard en Peter : Toch al bedankt voor de nauwkeurige uitleg i.v.m. de katalysator.
Nu is dit op zich niet echt een probleem, ik ga hem er waarschijnlijk toch onderuit gooien en een link-pipe steken. Van Robert kan ik elk jaar gewoon een standaard uitlaat lenen voor de TC dus is dat probleem al opgelost.
Maar zoals er al enkele keren gezegd is is dit gewoon het gevolg van een ander probleem. Als het in de computer zit zouden we het snel teweten moeten komen.

Groetjes,

Yves

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Even gegoogled:

[i:1li4tzb8]Wat is beter keramisch of metaal ?
Hier is geen sluitend antwoord op te geven. Een metaalkat kan niet breken maar het substat (de werkende laag) kan er bij hoge temperatuur en wisselingen van temperatuur snel afbranden of breken. De kat is dan nog heel maar heeft zijn werking verloren. Een keramischekat voldoet tot een temeratuur van 900 graden celcius en heeft een betere reinigende werking door de fijne strucktuur. Een keramischekat heeft ook een betere flow (doorstroming) daar de wanden de helft dunner zijn dan van een metalkat. Vaak worden metalkats toegepast bij hoogvermogende motoren. Er zijn al ontwikkelingen met keramisch materiaal dat plastisch is, dus niet breekt en wat een temperaturen aan kan van 1600 graden celcius. Tegenwoordig zijn er ook combinatie's van deze systemen. Katalysator.nl levert beide systemen en combinaties hier van.[/i:1li4tzb8]

Dus je verhaal klopt volgens dit, Linkaard. Echter volgens het vetgedrukte blijkt ook dat de fabrikanten nog niet zover zijn dat ze de eigenschappen van keramiek optimaal kunnen benutten...

Want zeg eerlijk, waarom wordt er voor allerlei hittewerende doeleinden keramiek gebruikt?? niet omdat het goedkopere, beter bewerkbare staal beter bestand is tegen warmte.. [/sarcastische modus]

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Dennis J. schreef:

Contact aan 10x het gaspendaal indrukken (zelf voor de zekerheid altijd 12) en dan starten en is de computer gereset.
24uur de stroom van de accu is onzin.




Kun je dit eens aantonen? ;)

default

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

peter schreef:
Tevens zou ik wel eens willen weten waar de edelmetalen coating voor dient die erop zit? .


Dit heeft tot doel om de schadelijke gassen te verminderen, en gebeurd in combinatie van hitte en die edelmetalen die in de katalysator verwerkt zijn. Het is een chemisch proces dat optreed wanneer de uitlaatgassen door de honinggraad en kanaalen gaan van de kat, een chemische verandering die bekend staat als een warmte reactie.
Katalyserende werking.

peter":3q2tay3f]Maar technisch klopt er niks van[/quote:3q2tay3f]
Heb ik geen enkel probleem mee met jouw mening, maar even later ga je googelen en vermeld je dat mijn verhaal wel klopt volgens mijn vermelding. Ik ben geen fabrikant of ontwerper van de katalysator. Ik geef enkel aan dat er twee verschillende systemen zijn, de werking is voor beiden hetzelfde alleen temperatuur verschild in deze.. Zelfs geef ik geen advies welke van deze beide systemen men moet kiezen daar zijn de fabrikanten voor! Welke is beter en daar zijn ze nog altijd mee bezig aan het onderzoeken. Het verschil ligt in prijs kwaliteit en levensduur van een katalysator ook dat speelt een rol.

Samen vattend ik ben het volledig met je ééns en heb je 100 procent gelijk.

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

ff voor de duidelijkheid.....
Je motor geeft niet meer dan 350-420 graden C (ten alle tijden door de hoge druk (c.r.)) aan uitlaatgassen.
ECHTER .... bij een ijl mengsel kunnen er in je uitlaat explosieve verbrandingen plaats vinden (doordat er nog veel lucht is en je hebt nog maar 0.3 bar tegendruk(ideaal)) die materiaal in NO-time zeer heet kunnen maken (immers je hebt geen koeling).
Is de tegendruk minder dan 0.3 bar gaat de temperatuur drastisch omhoog.
Dit maakt soms een uitlaat/cat roodgloeiend (tot smeltverschijnselen aan toe) , staal of keramiek of rvs of alu maakt dan niet meer uit!!!!
Greetz , Jeroen2 ;)
P.S. Ik rij zelf met een 1400i (mini) en mijn bochtstuk (eindpijpje onder de achterbumper) word ook knalrood omdat er dan weer lucht bij komt en de druk atmosferisch is!!!!

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Jeroen, komt het er dan op neer dat ergens de druk wordt weerhouden naar buiten te kunnen en de warmte zich expandeerd zoals je beschrijft. Dan is dit een verstropping in cat of demper.
Wat verklaart dan de ongelooflijk druk die uit de uitlaat komt op stationair, je kan de uitlaat onmogelijk met je hand dicht drukken. Was vorige week bij Yves en kan het getuigen.
Gekke boel, zeg ik :?

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Precies ....
Greetoos maar weer , Jeroen2 :D

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Jeroen via deze nog eens een pluim voor U, want ik hoorde dat die Moke op het IMM weer lekker naar huis ging. We hebben elkaar daar nog gesproken weet je ?

Greetz

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

2 Timini (offtopic) ,
Als ik ergens kan helpen ..... zal ik het altijd aanbieden.
Bij elk IMM zijn er wel brokken dus neem ik altijd al m'n speciaal slijp-gereedschap mee.
Hey groetjes maar weer.
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Ok, hier ben ik weer, maar deze keer met goed nieuws!!
De 40 rijd terug!!! Het probleem is gevonden en opgelost.
Blijkbaar lag het grotendeels bij mezelf!! :x |:( |:( |:(
Na lang zoeken had ik besloten om de injectie er nog maar eens af te nemen, aangezien ik verder niets vond. (uitlaat en katalysator waren OK, computer was gereset) Bij nadere inspectie van de pakking merkte ik dat de afdruk van het uitlaatspruitstuk een mooie egale vorm had, hetgeen niet kon gezegd worden van het inlaatspruitstuk!! Aan de zijkanten drukte dit vrij diep in de pakking maar in het midden was dit veel minder, onderaan had ik zelfs amper een indrukking!! ==>> hierdoor zoog hij dus een klein beetje valse lucht met het gekende resultaat. De hoeveelheid was echter zo klein dat hij gewoon een beetje hoger in toeren ging en niet meteen omhoog schoot in toeren. Hierdoor bekwam ik natuurlijk een te arm mengsel, waardoor heel de boel te warm (zeg maar heet) geworden is. Nochtans was er bij Rover getest op lekken van de pakking!!
Dus heb ik het uitlaatspruitstuk maar is beter bekeken, dit stond dus goed krom. de 2 flenzen die tegen de motor komen hadden alletwee een mooie ronding gekregen, waarschijnlijk door in het verleden te hard aan te draaien met slecht geplaatste positioneringsringen. Ik heb heel het injectieblok dan maar laten vlakken (met dank aan Dirk voor de snelle service) en meteen ook de ringen een klein beetje laten inkorten. Dit alles opnieuw geplaatst met de een beetje vloeibare pakking rondom de ringen voor de zekerheid, en uitgetest. De motor draaide meteen goed, en de uitlaat gaf terug een normale druk aan een normale temperatuur. Enkele testritten later nog steeds geen problemen dus ik vermoed dat dit probleem dan weer eens opgelost is. Jessie is er vandaag terug mee gaan werken dus dan merken we het wel als er iets misgaat.
Ik wil nog wel iedereen bedanken voor de reakties en de suggesties, maar blijkbaar zat de fout gewoon bij mezelf. Volgende keer alles een beetje voorzichtiger aandraaien is nu de boodschap, en een beetje minder kracht gebruiken!!

Groetjes, Yves

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Kijk dat zijn goeie berichten, ben blij dat Jessie weer in haar mini kan rijden en dat het probleem opgelost is. Ja sommige mannen kunnen hun eigen krachten niet.

groetjes Brenda

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Momentsleutel aanschaffen en zoiets gebeurt je nooit meer....

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Heb je ook nog gekeken of je cat ook "verdampd" is?
Wel handig om te weten voor de APK

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

@ Kevski : Momentsleuteltje zal je dan bedoelen, wel een heel moeilijk plaatsje om met een momentsleutel te werken. Maar ik begrijp wat je bedoelt.

@ Slayer : Wat bedoel je juist met "verdampt"? Hoe merk je dit?

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

(offtopic)

't Is maar even om te zeggen dat deze Mini het weer doet en Yves er weer in geslaagd is om een Mini op de baan te houden. Proficiat en we zien elkaar weer op de komende meetings.



PS: Zo reden ze enkel rond op onze Kerstrit en daarna nog enkele weken :P :P

OOOHoooHOOOHoooo

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Nu blijkt wel dat de aankoop van de HLE niet echt noodzakelijk was!! Maar we houden hem toch bij. Kwestie van een reserve te hebben. En hij voelt zich al volledig thuis ook!!

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Flexibel stukje erop, gaat net....

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Ook op een Mpi? Lijkt me moeilijk maar ik wil het wel is bekijken. Kwestie van niet nog eens brokken te maken.
De laatste tijd gebruikte ik steeds meer en meer een momentsleutel voor dezelfde reden. Te veel kracht!!

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

tent..? :D

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

(enorm offtopic!!)
:D
@ Bjorn : Ben ik mee bezig.

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

[size=150:284ixyjv]Opnieuw problemen!!!!![/size:284ixyjv]

Gisteren is Jessie de eerste keer met de Mini 40 naar haar werk gereden en toen ze terug thuis kwam zij ze dat er iets trilde en dat het net een Diesel is. Dus ik meteen een testrit gemaakt.
Hij rijd echt goed, daar is niks op aan te merken. Enkel bij lage toeren (150 à 2000) voel je echt dat er iets trilt, en af en toe hoor je de motorkap er zelfs door trillen. Net alsof je met een oude diesel rijd. Ik heb dan de bougies nagekeken, de ontsteking hebben we ook al eens vervangen met bougiekabels en al en het betert echt niet.
Ik heb nu het vermoeden dat de katalysator er wel eens aan zou kunnen zijn door de overhitting van enkele weken geleden. Dat gaan we nu woensdagavond uittesten door er een link-pipe tussen te steken en zien of er iets veranderd. Zoniet dan weet ik het weer even niet. Zoals voorheen zijn alle suggesties welkom.

Groetjes,

Yves

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Heb ik enige tijd terug ook gehad en bij mij was de koppakking toen doorgeslagen tussen de 2e en 3e cilinder..
Boven de ca 2000 toeren niks aan de hand maar eronder een diesel... ook qua trekkracht was er weinig veranderd...later uiteraard wel toen ik onderweg reed naar huis(ca 25 km) 8) te gat werd blijkbaar te groot.. O:) maarja... moest toch thuis komen heh...

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Rene, dat ben ik op een bepaalde moment ook aan het denken geweest. Zou natuurlijk wel eens kunnen. Als het de uitlaat (kat) niet is dan zal de kop er sowieso wel eens afkomen. Kan ik meteen eens nakijken of er nu echt wel een klein scheurtje zou kunnen zijn tussen in en uitlaatklep in cilinder 3. Zoals vermoed bij de Rover garage.
En nee, de trekkracht veranderd echt niet, rijden doet hij zeer goed.

Groeten, Yves

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Koppakking vervangen, er was niet veel aan te zien, misching een heel klein lekje tussen 2 en 3, maar daar ben ik niet echt zeker van.
Resultaat => net het zelfde.
Dus vanavond maar eens proberen met een link pipe i.p.v. de kat.
groeten,
Yves

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

He Yves,
je problemen houden echt niet op hé. Wel jammer als ik zie wat je nu ondertussen dit half jaar al aan het doen bent met dat motortje en elke keer is het een ander probleem. :r

Veel sterkte, en als je hulp nodig hebt dan vind je me wel hee. ;)

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Lamda als eens schoongemaakt? Of vervangen?

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Lambda sonde is vervangen, maar dit heeft niet echt effect gehad.
Katalysator is er nu ook van onder. Hij draait nu wel beter maar is nog steeds niet echt in orde te noemen.
Het geluid is ook niet hetgeen je van een Mpi zou verwachten. Hij heeft ook wel een beetje last van knallen als je het gas loslaat, niet veel maar wel af en toe. Toch niet echt normaal voor een Mpi.

Groeten, Yves

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

vlieg wiel sensor kapot en daardoor een variabel en niet goed ontstekings tijdstip of de nokkenas sensor ?????

maarja ik weet het ook niet

hilbert

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

Er wil ook wel eens ijzerslijtage aan de sensor blijven hangen omdat ie magnetisch is... Misschien eens zuivermaken?

default

RE: mpi: catalysator roodgloeiend, motor draait zwaar

[size=85:3bn23sq4][topics samengevoegd - Crispy][/size:3bn23sq4]
Beste Allemaal,

Een aantal weken geleden heb ik een Mini Cooper MPI uit 1996 gekocht welke een lange tijd heeft stil gestaan (8-9 maanden). Na van alles gecontroleerd en vervangen te hebben, is de auto vorige week voorzien van een verse APK.

Ik helemaal blij en hem eerst gaan wassen en schoonmaken om vervolgens lekker rond te gaan karten! Kom ik bij de wasstraat vandaan, begint hij opeens te horten en stoten. Het was duidelijk merkbaar dat er 1 of meer zuigers aan het protesteren waren. Rustig door gereden naar mijn loods en eenmaal daar aangekomen kwam de fik in mijn vloerbekleding omdat het middentunneltje zo zeikend heet was geworden.... Alles geblust, af laten koelen, nagekeken en weer probleemloos starten en ook weer rondgereden.

Het volgende is iig vastgesteld;

Starten doet hij perfect en loopt dan ook als een naaimachine, na een tijdje rondgereden te hebben en lkkr op temperatuur te zijn gekomen even uitzetten en weer starten zorgt voor veel moeilijkheden met mooi lopen en zorgt ook voor de verzengende hitte in de uitlaat wat op den duur zo warm wordt dat de bekleding vlam vat :(( Bovendien zuipt hij ook brandstof als een ketter...

het lijkt erop alsof hij een constante hoeveelheid brandstof blijft geven of hij nu koud of warm is en het overschot lijkt in de kat. tot ontbranding te komen.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad en zo ja, hoe kan ik het oplossen? Zonde om hem langs de weg af te laten fakkelen.

Ik zal me meteen voorstellen verderop op dit forum! Alvast bedankt voor de reacties