olie bijvullen

RE: olie bijvullen

Ik heb net een nieuwe mini en weeet er nog niet veel van af. Dus excuses voor eventuele domme vragen en verkeerde benamingen :)

Ik heb het oliepeil gecontroleerd en dit was zeer laag, 1,5cm.. Waarschijnlijk niet verantwoord om er mee te rijden? Had ik wel al gedaan :? Van de vorige eigenaar heb ik een fles olie meegekregen (merk BP type 0W40) Na deze erin te hebben gegooid was het peil, na weer een tijdje stil staan, 2,5-3cm op de peilstok. Dus nog steeds 5-6 cm onder het minimum.
[i:3s9l7z2d]Hoeveel olie gaat erin voor het niveau goed is?
Loopt dit lineair op?[/i:3s9l7z2d]

Wat betreft de olie soort. Ik heb de zoek functie gebruikt en wat doorgelezen. Ik kan me vergissen maar bijv. 20W50 wordt nogal eens genoemd. Dit kan ik er dus gewoon bijgooien want mengen is toegestaan?

Waar de olie blijft? Volgens de vorige eigenaar verbruikt de mini olie maar lekt hij geen olie, ik heb ook nog niets onder de auto gezien. Dus een hoog verbruik? De symptomen uit een ander topic over roken bij gas loslaten lijken ook wel bij mij van toepassing.. :|

Jurrien

RE: olie bijvullen

Je geeft al een aantal oplossingen in je eigen uitleg.

Verder is 0W40 erg dun voor een mini, wat in sommige gevallen weer kan leiden tot een hoger verbruik, maar zeker niet slim is voor je versnellingsbak.

Als je een schone start wilt maken, gewoon de olie laten vervangen door een goede minerale dikke 15w50 of 20w50 olie. Maximaal 4,8 liter erin doen, dan staat je peilstok op de max. Ook even je oliefilter vervangen anders is het zo zonde van je nieuwe olie. En verder om te beginnen om de 500 km even pijlen, dan krijg je een idee van het verbruik.

Verder moet je per halve liter bijvullen en kijken. Het gebeurt snel dat mensen te veel olie bij hun mini gooien. Teveel olie kan weer schadelijk zijn voor je motor i.v.m. een te hoge oliedruk.

RE: olie bijvullen

Nog even een vraag toevoegen:
Mag je met een dergelijk laag olie peil nog wel rijden of draait je je motor(of versnellings bak) dan vast?

Ik wil namelijk toch naar een garage, dan kunnen ze daar meteen de olie compleet verversen. Als ik er nu weer nieuwe olie ingooi die ze er daar weer uithalen is t een beetje zonde van t geld..

RE: olie bijvullen

Ik zou zelf gevoelsmatig niet willen gaan starten en rijden wanneer ik zie dat het oliepeil onder het minimun streepje van de peilstok staat. Hoe meer daar onder hoe sneller het risico toeneemt op een motor die vastloopt. Doe niet moeilijk over een aantal euro's wanneer je beseft dat een motortje vervangen al gauw in de orde een paar duizend euro kost.

RE: olie bijvullen

Olie laten verversen door een garage :? ???. Dat is echt een klusje dat zelfs iemand met twee linker handen kan. Je doet het als volgt:

- voor het gemak krik je de voorkant van je mini op.
- Even stutten voor de veiligheid.
- Nu ga je met een bak en een steeksleutel.
- Aan de rechterkant van je karter zit een moer.
- Deze draai je los.
- hopelijk heb je de bak er onder gelegd.
- laat nu je hele carter leeglopen
- nu kijk je vanonder je auto achter je gril
- daar zie je een rond blikje (de oliefilter)
- ook deze draai je los, net zoals een dop van een fles
- Vervang deze door een nieuw filter.
- voor dat je deze nieuwe er op draait miet je de rubber ring van het filter even een beetje insmeren met olie.
- Stevig met de hand aandraaien, niet te strak.
- nu draai je de moer weer op je carter.
- Laat je auto weer met z'n bandjes op de grond zakken.
- draai je oliedop los.
- schenk nu de nieuwe olie in je motor
- het beste is: minerale dikke 15w50 of 20w50 olie
- dopje terug
- vieze olie in lege jerrycan
- volle jerrycan netjes wegbrengen naar chemocar oid
- kan je gelijk een stukkie rijden om je nieuwe olie door je motortje te laten stromen.

Succes, maar moet nu wel lukken denk ik

RE: olie bijvullen

in principe zou ik na een klein stukje te hebben gereden ff het oliepeil opnieuw controleren. pas nadat de motor ff heeft gedraaid wordt het nieuwe oliefilter gevuld, en dat kan net voldoende zijn om weer net onder het MIN punt te zitten.
duckhams blikken zijn volgens mij toch 4,5 liter dus dat is per definitie te weinig.

gezien het feit dat je oorspronkelijk 0W40 erin had zitten, vermoed ik dat je motor van recente (1995+) datum is. mijn cooper 1.3i (bj 1995) slikt 10W40 en geen 20W50. injectie blokken gebruiken zover ik het weet 10W40 en het pre-injectie tijdperk zat op 20W50.

en inderdaad, liever een paar eurootjes verspillen aan nieuwe olie dan klauwen vol aan een nieuw motorblok (waarbij je de kans hebt dat ie ook olie verstookt).

oh ja, de olie plug van je carter *rustig* eruit draaien, anders heb je olie tot in je oksels :r
~jw~

RE: olie bijvullen

Minikoektrommel schreef:

oh ja, de olie plug van je carter *rustig* eruit draaien, anders heb je olie tot in je oksels :r




Been there done that :P Gewoon keihard eraf trekken en damn zelfs mn boxershort was nog zwart :(

RE: olie bijvullen

[ken23:] is de 15w50 ook geschikt voor een 1000 hle uit 83?

[Quote van ken23's complete post weggehaald - Eelke]

RE: olie bijvullen

Minikoektrommel schreef:
gezien het feit dat je oorspronkelijk 0W40 erin had zitten, vermoed ik dat je motor van recente (1995+) datum is.




De fles olie had ik gekregen van de vorige eigenaar. Deze gebruikte hij naar eigen zeggen altijd, want hij was volledig synthetisch en dat zou beter zijn. Uit andere berichten op dit forum is het waarschijnlijk het tegenovergestelde waar en is minerale olie beter.. :|
De mini is uit '79 maar er is in 1995 een 1300cc in gekomen, onbekend uit welk jaar. Ik zal het motornummer eens opschrijven en opzoeken zodat ik iets meer te weten kom. Er moet in ieder geval nog superplus met loodvervanger in, dus de motor is waarschijnlijk van voor '89.(toch? :? )

Bedankt ken23 voor de uitgebreide handleiding.
Toch nog even een vraagje: Kun je zo'n oliefilter bij een gewone garage krijgen of moet ik hiervoor naar een mini-garage toe? en zo ja als ik m moet bestellen moet ik dan een type nummer of zo doorgeven?

(Het wordt echt tijd dat ik een werkplaats handboek krijg anders blijf ik maar vragen. :P Gelukkig is via de boekaanbieding van MSCN al wat info onderweg, helaas zal dat nog wel ff duren)

RE: olie bijvullen

Jurrien olie filter hoef je niet te halen bij mini- garage je kunt deze halen bij elke auto onderdelen zaak. (teminste geen halfords) alleen zorg ervoor dat je het type filter weet en motor type het kan namelijk zijn dat je een van een andermerk krijgt ter vervanging van de oude.

RE: olie bijvullen

Als je de olie ververst met een warme motor, dan stroomt het er makkelijker uit.

Succes

RE: olie bijvullen

Bij een opgekrikte voorkant om de motorolie af te laten blijft er altijd olie achter in het karter.

RE: olie bijvullen

Volledig synthetische olie in een classic Mini? Mij is door een Minicentre verteld dat het mineraal MOET zijn...moet toegeven dat ik de reden even niet kan bovenhalen, volgens mij was het iets met de motorolie in directe verbinding met de versnellingsbak... :?

RE: olie bijvullen

Ik heb mijn olie zaterdag voor de eerste keer ververst. Dit zijn mijn bevindingen:
De auto hoeft niet opgekrikt te worden, een staandaard wasteiltje past precies onder de carter. Ik heb overigens geen verlaagde Mini o.i.d.

Om goed bij de filter te komen heb ik de grill afgehaald en nog was het erg moeilijk los te halen (zelfs met zo'n oliefilter grip geval).

De carter dop was een belachelijke maat 25 MM o.i.d.


En: ik heb nauwelijks geknoeid :)" title="Evil" />

RE: olie bijvullen

G-Bee schreef:

Om goed bij de filter te komen heb ik de grill afgehaald en nog was het erg moeilijk los te halen (zelfs met zo'n oliefilter grip geval).



Je kutn er ook een schroevendraaier oid door heen steken en hem daarmee los draaien, werkt ook perfect.

RE: olie bijvullen

Bijou schreef:
Volledig synthetische olie in een classic Mini? Mij is door een Minicentre verteld dat het mineraal MOET zijn...moet toegeven dat ik de reden even niet kan bovenhalen, volgens mij was het iets met de motorolie in directe verbinding met de versnellingsbak... :?



Dat klopt... Synthetische olie kan niet tegen de versnellingsbak. Doordat de bak de olie behoorlijk belast zullen de synthetische verbindingen gesloopt worden. Dat is niet bevorderlijk voor de smerende werking.

Minerale olie heeft daar geen last van en is voor mini's dus de thing to use. Bij voorkeur de 15W40 of 20W50 variant, want het ontwerp van de motor is niet echt up-to-date.

[reclame]Wil je het echt goed doen, neem dan Millers classic M (mineraal) of classic M sport (halfsyntheet). Deze zijn speciaal gemaakt voor auto's waar de versnellingsbak in de motorolie draait (=mini). Bovendien is het gewoon erg goede olie... [/reclame]

RE: olie bijvullen

In een ander topic las ik ook zo'n voorbeeld dat je er ook een schroevedraaier doorheen kunt meppen.
Enig idee wat dit voor een schade aan kan richten als je te hoog zit.
Oliefilter sleutels zijn er in verschillende uitvoeringen.

De meest voorkomende oliefilter is Fram, van de 10 automaterialen zaken zijn er 9 die Fram verkopen.

RE: olie bijvullen

Kijk even hier:
http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html

Staat alles over olie (en ook iets over het gedoe over synthetisch en mineraal)

Veel geluk!

RE: olie bijvullen

Ik gebruik sinds enige tijd Castrol 15W40. (zeggen speciaal gemaakt voor oudere autos :P )

Draait als een zonnetje!

Hebben ze overal. BV halfords.

RE: olie bijvullen

hoi, doe je nieuwe oliefilter eerst vol met nieuwe olie. dan als je hem start is hij eerder op oliedruk en draait hij net ff iets korter met brandend olielampje :D

RE: olie bijvullen

In een ander topic las ik ook zo'n voorbeeld dat je er ook een schroevedraaier doorheen kunt meppen.
Enig idee wat dit voor een schade aan kan richten als je te hoog zit.



Geen, of je moet helemaal niet kunnen mikken en zo hard slaan dat ej door je motorblok heen gaat. :)

synthetische olie



Synthetische olie heeft ook een reinigende werking, waardoor je afdichtende vuiligheid gaat oplossen met als mogelijk gevolg dat je auto olie gaat verbruiken.

Wouter[/quote]

RE: olie bijvullen

de schroevendraaier truc is nou niet echt bevoordelijk, eerder een laatste redmiddel. heb ooit eens een oliefilter aan gort geschreurd hierdoor. daarna moet je verdomd voorzichtig de metalen randen beetpakken om het overblijfsel los te peuteren. koop voor een paar euro een degelijk oliefilter-grijp gevalletje en bespaar jezelf veel ellende.

olie filters voor een opel passen ook onder een mini. meerdere keren gehad en nooit problemen mee gehad.

~jw~

RE: olie bijvullen

@Minikoektrommel,

Dat is klare taal, ik heb er al gehad die deze wijze van werken toepassen.

Barney die kan een oplossing bieden als je niet kan mikken. Bulls Eye????

RE: olie bijvullen

de schroevendraaier truc is nou niet echt bevoordelijk, eerder een laatste redmiddel.



De spijker op zijn kop! Alleen vaak kom je Mini's tegen waarvan het laatste onderhoud vele jaren geleden is. En het losmaken van een oliefilter wil dan nog weleens problematisch zijn omdat de boel zo vet is dat je er geen grip op kan krijgen.

Ook de handige losmaak-tool (in mijn bezit) biedt dan geen oplossing.

Een regelmatig vervangen oliefilter moet met de hand zo los te draaien zijn.

Als je hem nog niet loskrijgt nadat je er een schroevendraaier dwars doorheen geprikt hebt, is het wel heel dramatisch gesteld met de staat van onderhoud, of iemand heeft het filter onnodig vastgedraaid.

Wouter

RE: olie bijvullen

Ik heb ook mijn olie vervangen vandaag. -De sleutel is 24 mm trouwens.-

Bij mij zat er aan de olieplug (onderin)ijzervijlsel Er was wel een magneetstaafje aan de plug bevestigd, dus ik denk dat dit dient om motorslijtsel uit de olie te filteren, maar vond het toch wel frapant. Weet iemand of dit normaal is, of toch zo schrikbarend als ik in eerste instantie dacht?

Pablo

RE: olie bijvullen

Hoeveel bedraagt de max toegestane oliedruk?

RE: olie bijvullen

Pablo: dat is heel normaal. Er is altijd wat slijtage en daarmee vijlsel, de reden dat dat magneetje aan de plug zit is juist om dat vijlsel op te vangen zodat het niet overal door je motor heen komt (te fijn voor het filter ofzo :?)

RE: olie bijvullen

Wouter schreef:



Een regelmatig vervangen oliefilter moet met de hand zo los te draaien zijn.

Als je hem nog niet loskrijgt nadat je er een schroevendraaier dwars doorheen geprikt hebt, is het wel heel dramatisch gesteld met de staat van onderhoud, of iemand heeft het filter onnodig vastgedraaid.

Wouter



Bij het monteren van een nieuw oliefilter is het belangrijk dat dit niet te vast gebeurt .

Dus met de [u:38g32qdv]hand en dan ook echt met de hand [/u:38g32qdv]zo vast mogelijk draaien is voldoende.

RE: olie bijvullen

pablo schreef:
De sleutel is 24 mm trouwens.-



eigenlijk 1 inch :), maar vooral voor de grote maten maakt het niet zo uit of je metrisch gereedschap gebruikt.

@Mart One: Je hebt helemaal gelijk met vastdraaien: vast=vast zoals met zoveel onderdelen. Veel mensen draaien de wielmoeren bijv. ook veel te vast.

Wouter

RE: olie bijvullen

ik denk dat ik de wielmoeren ook veel te vast draai, maar ik wil dan ook niet ingehaald worden door 4 velgjes :x

~jw~

RE: olie bijvullen

ik denk dat ik de wielmoeren ook veel te vast draai, maar ik wil dan ook niet ingehaald worden door 4 velgjes



50Nm is meer dan genoeg :) Te vast draaien levert het gevaar van afbrekende wielbouten op, en dat wil je ook niet :)

Wouter (maar we gaan off topic)

RE: olie bijvullen

er zijn geen domme vragen maar toch ff er een stellen

Waar vul ik de olie bij?????
die grote dop op de rocker cover toch?
alvast bedankt
want mijn 1300 met 286 nokas en 1/1.7 rockers vind te weinig olie vast niet lekker :D

RE: olie bijvullen

Yez daar moet je wezen met de olie.

RE: olie bijvullen

dank u

RE: olie bijvullen

O jee, ik heb (weer) een probleem; Op het oliefilterhuis zit een leiding vast die naar de bovenkant van het blok gaat.
Nu lekt de aansluiting tussen het oliefilterhuis en de olieleiding.
Ik heb h`m al vaster gedraaid maar hij lekt nog steeds.( ik heb er al vloeibare pakking op gesmeerd, maar dat zal waarschijnlijk niet helpen)
Een paar weken geleden heb ik alles daar los gehad, omdat mijn oliefilter niet los wilde komen.
Kan dat lekken kwaad?
Het zijn geen liters, maar na een dag of twee ligt er wel een klein olieplasje onder de auto (ongeveer 3cm doorsnede)
Zou ik het schroefdraad van die aansluiting in kunnen wikkelen met Teflontape?

RE: olie bijvullen

ken23 schreef:
Olie laten verversen door een garage :? ???. Dat is echt een klusje dat zelfs iemand met twee linker handen kan. Je doet het als volgt:

- Nu ga je met een bak en een steeksleutel.
- Aan de rechterkant van je karter zit een moer.
- Deze draai je los.

nog meer dingen die ik dan wel snap




Even een schop. Ik heb totaal geen verstand van auto's maar ik wil wel mijn olie vervangen...zit nu ook wat rotzooi bij voor nood, was van mijn vader.

Nu heb ik een nieuw filter en 5 ltr 20W50 olie gekocht en lig ik onder mijn auto, maar wat is ten eerste een karter/carter(dat ribbelding van het motorblok?) en ten tweede als ik eronder lig met mijn hoofd naar boven dan recht of juist andersom.

Ik heb wel een moer gevonden van ongeveer 24mm die aan een zijde zit (links als je naar de auto kijkt, rechts als je onder ligt met je hoofd naar boven), is die het?

Ik wil het wel goed doen, anders ben ik nog verder van huis dalijk. Wie o wie kan mij duidelijkheid verschaffen?

RE: olie bijvullen

Yeps dat is de plug.

Het carter is het onderste gedeelte van de motor. Bij de mini zit de versnellingsbak in het carter, bij de meeste andere auto's is dit niet het geval.

Rechts en links aan de auto is altijd gezien alsof je achter het stuur zit. Dus als je voor de auto staat met je gezicht naar de auto toe is het net andersom.

RE: olie bijvullen

het ribbelding is inderdaad je carter (maar omdat het een Mini is zit er ook je versnellingsbak in :)" title="Evil" /> )
die moer 24mm is inderdaad de aftapplug

nr 3 op plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/routine/level.gif

succes,
Theo van den Bogaard

RE: olie bijvullen

Dan zat ik al op de goede plek, maar ik las een keer een topic dat iemand het verkeerd had gedaan en toen niet meer kon rijden en dat wil ik niet.

Thnx

RE: olie bijvullen

tymiek schreef:
Ik wil het wel goed doen, anders ben ik nog verder van huis dalijk.


Dan zou ik ook ff die koperen ring die tussen je carter en die bout zit vervangen... Voor de zekerheid...

RE: olie bijvullen

tymiek schreef:
ik las een keer een topic dat iemand het verkeerd had gedaan en toen niet meer kon rijden


Waar je even op moet letten is dat je het draad van de bak niet kapot draait als je de tapplug er weer in doet, want dan ben je inderdaad verder van huis (of je komt niet meer vàn huis).

RE: olie bijvullen

Het is gelukt :D , alleen die ring vervangen doe ik een ander keer wel, kon er geen kopen. Met terugdraaien heb ik het eerst een groot stuk met de hand gedaan om te zorgen dat de draad idd niet kapot zou gaan.

Alleen wel wat olie gemorst tijdens het bijvullen, maar dat heb ik zo goed als helemaal weg kunnen krijgen.

Mijn eerste keer ging goed, het oliefilter zelf was wat lastig door het vuil, maar een beetje schoonmaken en je krijgt hem wel los.

default

RE: olie bijvullen

TOP!!

Weet waar je aan begint, het begint bij het verversen van de olie :P .
Voor je het weet doe je alles zelf en lig je dag in dag uit te sleutelen aan je Mini... :D

RE: olie bijvullen

Ik ben dus super a-technisch, maar vind dat ik op zn minst toch wel mn eigen olie moet kunnen bijvullen, maar ja, dan moet ik wel weten welke er in moet...

Misschien dat jullie me kunnen helpen? Ik heb een mini cooper 1.3 s uit 2000, maar er zit een duits boekje bij en daar snap ik niet veel van.
Dit staat er in:

[i:fhj53c1i]"Ölspezifikation:
10W/30 Motoröl, nach
RES.22.OL.G4 oder
ACEA A2:96

Geeignet für
Ausentemperaturen zwischen
-20 c und +30 c (lassen Sie
sich in Sonderfällen von Irhem
Autohaus beraten)

Alle namhaften Ölfirmen bieten
Motoröle nach der o.g.
Spezifikation an (z.B. Unipart
Silver 10w-40)."[/i:fhj53c1i]

Dus? Bovenaan staat 10w/30 en onderaan tussen de haakjes 10w-40? Wat is t nou?
Thanks :)

RE: olie bijvullen

in mijn Spi ging 10w 40
(is overigens niet zo veel anders dan 10w 30 - allebei vrij dun)
later .. na 80000 km ben ik overgegaan op 20w 50

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: olie bijvullen

oh kan dat zomaar? dan gaat er niks stuk ofzo?

RE: olie bijvullen

Nee, dat kan gewoon. Wil je zeker zijn dan gewoon 20W50 erin doen. Zorg er alleen wel voor dat het mineraal of half-synthetisch is. Doe je er vol synthetisch in dan kan het eventueel wel problemen opleveren.

RE: olie bijvullen

oke thnx en das gewoon overal te koop?

RE: olie bijvullen

Ff rondkijken. Automaterialen zaak zal het zowiezo wel hebben. Gemiddelde tankstations niet.

RE: olie bijvullen

heb ook nog een newbie vraagje :? ivm het verversen van de olie:

Kan je de oliefilter nog vervangen worden nadat de olie ververst is?
(sinds het verversen heb ik nog niet met de mini gereden).