Kruimelpad
Oliekeerring schakelas

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Erik op ma, 28-10-2002 14:29
Je hoeft er niet de bak voor open te maken, alleen maar de bedieningsstang die naar je schakelstangpookmechanisme loopt los te halen. Je kan deze bedieningsstang loshalen door één slagpinnetje weg te tikken. Dan haal je het harmonicahoesje opzij en kan je een nieuwe keerring plaatsen. Als je het goed wilt doen laat je alle olie eruit lopen, haal je de oude seals (maximaal 3 kunnen er in zitten) eruit en zet je er een revisiesetje in, bestaande uit een alu bus met afsluitring en een normale keerring (allen verkrijgbaar bij Rover-dealer). Als het toch los ligt kan je gelijk een nieuw harmonicahoesje (vaak al slecht) en nieuwe slangpinnetjes erin zetten, heb je ook minder speling op je pook.
Succes,
Erik
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Erik op ma, 28-10-2002 14:32
Met oude seals bedoelde ik de oude keerringen, bij het eenvoudig verhelpen van lekkage kan je de oude keerring doorslaan en een nieuwe ervoor op de plek doen. Dat kan je maximaal twee keer doen, meer dan drie keerringen passen er niet in.
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Henry op ma, 28-10-2002 14:47
Bedankt voor de tips, maar hoe achterhaal ik hoeveel seals er al zitten, ik ken de voorgeschiedenis van de auto niet. Gewoon een kwestie van doortikken en kijken hoever ie verdwijnt?
Ikzelf dacht eraan om twee gaatjes in de seal te boren, parkers erin draaien en maar kijken of het eruit te trekken is.
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Erik op ma, 28-10-2002 15:03
maar hoe achterhaal ik hoeveel seals er al zitten, ik ken de voorgeschiedenis van de auto niet. Gewoon een kwestie van doortikken en kijken hoever ie verdwijnt?
Ja, als het meezit kan je de seal verder het blok in slaan, anders weet je dat je er drie uit moet halen. Je kan ze eruit halen door met een niet al te dikke schroevendraaier voorzichtig te vissen. Probeer dan niet teveel te krassen, anders lekt het alsnog. Je kan het ook met parkertjes proberen, kijk gewoon of het lukt, anders probeer je alsnog om te vissen.
Succes,
Erik
- Login of registreer om te reageren
RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Wouter op ma, 28-10-2002 17:11
normale keerring (allen verkrijgbaar bij Rover-dealer). Als het toch los ligt kan je gelijk een nieuw harmonicahoesje (vaak al slecht) en nieuwe slangpinnetjes erin zetten, heb je ook minder speling op je pook.
Die ruingen zijn ook gewoon verkrijgbaar bij een Mini-centre hoor
Kijk voor adressen bij Links op link
Wouter
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Erik op ma, 28-10-2002 17:30
Ja, weet ik, daarom had ik ook "allen" getikt, doelend op het meervoud aan onderdelen
Als je er snel overheen leest lijkt er inderdaad "alleen" te staan.
M vr gr,
Erik
- Login of registreer om te reageren
Als je gaat pielen en prikken om te proberen om de seal eruit te krijgen. Probeer dit dan zoveel mogelijk in de buurt van de as te doen. Deze is van staal, in tegenstelling tot het huis (huls) deze is van aluminium. Aluminium is veel zachter als staal, en daarin krijg je dan ook zonder veel moeite diepe krassen welke een mooie olie doorvoer garandereerd
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Henry op ma, 28-10-2002 22:09
Keerring doorgeslagen en vervangen, perfect gelukt. Bedankt mensen!
- Login of registreer om te reageren
Ik heb ook meerdere malen een probleem met mijn oliekering gehad. Hij lekt niet, maar komt er gewoon in zijn geheel uit. De ene keer blijft hij 3 weken op zijn plaats zitten de andere keer 4 maanden. Het exemplaar dat er nu in zit blijft wel zitten, waarschijnlijk omdat ik hem met secondelijm in het huis heb vastgelijmd. Heeft iemand dit probleem ook ondervonden, en wat is een goede oplossing voor dit probleem?
- Login of registreer om te reageren
Nope, onbekend probleem.
Lijkt erop als keerring te strak tegen de as aan zit (of andersom ) waardoor deze er met de beweging van de as mee uitloopt.
Eerdere oplossing van Erik moet dan soelaas brengen. De bus die je er dan achter de keerring inzet zou de kracht op kunnen nemen van de as, en de keerring ontlasten. Zelf nog nooit gebruikt, dus is maar een idee...
- Login of registreer om te reageren
Eerdere oplossing van Erik moet dan soelaas brengen. De bus die je er dan achter de keerring inzet zou de kracht op kunnen nemen van de as, en de keerring ontlasten. Zelf nog nooit gebruikt, dus is maar een idee...
Zou niet moeten uitmaken, omdat dan de alu-ring tegen de keerring staat te beuken
Heb je hem wel goed om erin zitten? (spiraalveer de bak in)
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Wouter schreef:
Eerdere oplossing van Erik moet dan soelaas brengen. De bus die je er dan achter de keerring inzet zou de kracht op kunnen nemen van de as, en de keerring ontlasten. Zelf nog nooit gebruikt, dus is maar een idee...
Heb je hem wel goed om erin zitten? (spiraalveer de bak in)
Wouter
Bij mij zit er al zo'n alu bus achter mijn keerring. En ja de keerring, zit op de goede manier in de bak. De laatste tijd gaat het goed, hij zit er nu al weer een paar maanden in, misschien heb ik hem de eerste paar keer niet vergenoeg in het versnellingsbakhuis getikt. Zolang het goed blijft gaan blijf ik er denk ik maar af
- Login of registreer om te reageren
Bij mij zit er al zo'n alu bus achter mijn keerring
Zo hoort hij ook
Waarschijnlijk heb je nu de komende jaren geen last meer van lekkage. Kan ook zijn, dat je een slechte batch keerringen hebt gehad ofzo...
Wouter (eind goed, al goed )
- Login of registreer om te reageren
Mischien nog even ter aanvulling. Er zijn ook een [i:2wwhdcrt]soort van [/i:2wwhdcrt]upgrade kitjes te koop voor je schakelaskeeringen. Als je toch de keerringen gaat vervangen is het mischien best een idee om hem gelijk hiervoor te vervangen.
Ik heb er zelf ook al een tijdje zo'n kitje onder zitten en het werkt best goed. Tot dusver nog geen last gehad van lekkages
Greetz
Richard
- Login of registreer om te reageren
Kun je de keerringen ook vervangen zonder de olie af te tappen, of wordt dat een grote kliederboel. Zit nl. net nieuwe olie op.
- Login of registreer om te reageren
Ja de mini aan de achterkant optillen met een motortakel of met een brug terwijl je voorwielen op oprijbokken staan. Dan kun je op je knieen er redelijk goed bij. Zorg er wel voor dat het geheel goed stabiel staat en je niet onder je Mini belandt. Let wel op dat je olie, koelvloeistof, remolie, etc. niet wegloopt. Een hoek van een 45-50 graden is te halen zonder dat er vloeistoffen weglopen. Waarschijnlijk dat er toch nog iets van olie uit je bak loopt maar dat is minimaal.
Anders kun je ook je olie aftappen en opvangen. Desnoods door een koffiefilter laten lopen om vuiligheid eruit te halen en de olie is weer goed te gebruiken. Maar ja wat kost nu een fles olie!? Bij de Aldi deze week in de aanbieding. 5 liter olie 15W40 voor €4.49, prima olie. Ik rijd er al meer dan een jaar op en hij rolt nog steeds prima. Is zelfs minder olie gaan verbruiken dan eerst toen ik Duckhams gebruikte.
Anders alvast de onderdelen in huis halen en net zover doorrijden tot je bak bijna leeg is, heb je dat probleem van een kliederboel ook niet meer en moet je toch olie kopen.
- Login of registreer om te reageren
Schamp schreef:
Ja de mini aan de achterkant optillen met een motortakel of met een brug terwijl je voorwielen op oprijbokken staan.
Ik kan een boel maar zulke extreme trucs uithalen om 5 liter olie uit te sparen lijkt me een beetje overdone
Tap het wel af en gooi er nieuwe op!
Thanxx
- Login of registreer om te reageren
Ja klopt maar ach als je de onderkant meteen wilt tectyleren voor de winter valt ofzo heb je twee vliegen in 1 klap. Ik zou er zelf ook niet aan beginnen hoor, maar het kan.
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Turbo op ma, 16-04-2007 17:30
[size=75:35jo6ojp][Topics samengevoegd - Crispy][/size:35jo6ojp]
Even een vraagje bij mijn Mini lek het bij de schakelstang-keerring.
Is dit veel werk om die te vernieuwen?
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Turbo op ma, 16-04-2007 20:19
Bruutmans.
Dank je wel.
Dan moet ik het maar proberen.
Ik ben een vrouw.
- Login of registreer om te reageren
Ook jij kan dat hoor.
Stelt geen ballen voor.
Auto omhoog.
Schakelstang opzoeken,maar ik heb zo`n idee dat je al weet waar ie zit.
Bij de bak zit een verdikking,daar zit een borgpennetje in,die tik je eruit met een hamer en een drevel of zo of een dikke spijker,kruiskopschroevendraaier,iets wat eigenlijk precies past op dat pennetje.
Doe jezelf een lol en haal dat setje met dat ijzeren busje om speling tegen te gaan van de stang.
Trek stang los.
Peuter kering eruit met een schroevendraaier.
Frot nieuwe erin en dan omgekeed weer terug die zaak.
Makkelijkst is als je em dan in de 4e was het? versnelling zet,dan kan je wat makkelijker aan dat pennetje.Vervang dat pennetje ook maar als het slecht is.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb de vraag van Turbo en de reacties gesplitst uit dit topic en aan een topic over het onderwerp gehangen. Lees het even door!
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Turbo op di, 17-04-2007 08:21
Hallo Bruutmans.
Dank je wel voor de goede uitleg.
Nu moet het vast lukken
Ik rij sinds kort Mini en ben trots op mijn autotje.
Heb hem zelf een beetje kleur gegeven en afgestelt.
Ben er dagelijks mee bezig is echt leuk om te doen.
Groetjes Gerda.
- Login of registreer om te reageren
Ha die Gerda.
Zeg maar Dries hoor,dat mag ook
Zal ff pm-en anders gaat het erg off topic
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door metrodriver op di, 17-04-2007 14:54
Bruutmans schreef:
)
Zal ff pm-en anders gaat het erg off topic
## uuuhhh, flirten toch alleen vanuit je mini??!
om terug te komen op de topic:
er is in deze, nu samen geknutselde, thread sprake van een upgrade kitje..
ik meen me te herinneren dat iemand op dit forum helemaal niet te spreken was over de werkzaamheid van die kitjes, en een zelfgedraaide aluminium huls had gemaakt, met twee o-ringen in groeven op de buitenzijde en wellicht ook in de binnenboring, en dat ding, samen met de originele seal had gebruikt, en **alleen toen** geen lek meer had...(wel met de upgrade kit )..
ik weet niet meer wie het schreef, maar de moderator weet het vast wel...
btw: toch niet *die* Gerda uit Riessen???
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Marcvth op ma, 08-10-2007 12:59
[size=75:2v5s2nc7][topics samengevoegd - Crispy][/size:2v5s2nc7]
Wat is er aan de hand als je bak o.a. hier olie lekt:
[img=http://img223.imageshack.us/img223/8278/lekaa6.jpg]
Ik ben namelijk bezig met het bevestigen van de uitlaatophanging er praktisch naast, maargoed dat lukt ook niet echt (draad misschien kapot).
- Login of registreer om te reageren
pakking lek/af
bekend probleem.
zijn genoeg nieuwe pakkingen voor te vinden.
mijnes lekte hier ook als een gek.
vroeger bij de rover dealer drukten ze er 2 extreem stevig in... (slaan oid)
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door natterjacks op ma, 08-10-2007 13:38
je kan de olieseal vervangen, is binnen 10 minuten te doen. Sommige mensen gebruiken 2 seals i.p.v. 1.
Je kan een seal kit van mini spares kopen: link
Er is een pin die houdt de rod vast tegen de versnellingbak, die moet je als eerst uit halen. Voor mij was het makkelijke als de auto in de 2de versnelling zat, dan is de pin in de juiste positie.
Ik heb ook een speciale tool om de pin uit te halen, met 3mm en 4mm pendrives lukt het niet. De tool heb ik bij dsn classics gekocht: link
Sorry voor de slechte nederlands!
- Login of registreer om te reageren
He, er kunnen inderdaad 2 keerringen in, of een set voorzien van een aluminium bus. Wij hebben goede ervaringen met beide.
Volgens mij moet de auto in de achteruit staan, kan je net de pen eruit tikken. Eventueel met een M5 boutje.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door metrodriver op ma, 08-10-2007 13:44
natterjacks schreef:
Ik heb ook een speciale tool om de pin uit te halen, met 3mm en 4mm pendrives lukt het niet.
## wat is er aan die 'speciale tool' anders dan dat het een gewone doorslag met een 'neusje' is??
(ik kan er op de foto verder niks bijzonders aan zien)
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door natterjacks op ma, 08-10-2007 13:49
metrodriver schreef:
natterjacks":3g43vv9j]
Ik heb ook een speciale tool om de pin uit te halen, met 3mm en 4mm pendrives lukt het niet.
## wat is er aan die 'speciale tool' anders dan dat het een gewone doorslag met een 'neusje' is??
(ik kan er op de foto verder niks bijzonders aan zien)[/quote:3g43vv9j]
Dan moet je eerst uitleggen wat een doorslag met een neusje is. Ik ben engels, dus weet niet elke vertaaling voor de gereedschappen.
De pendrive die ik heb past precies in de pin en zorgt dat hij niet beschadigd wordt tijdens uitdrijven. Heb eerder met 3mm en 4mm pendrives geprobeerd, maar de pin zit tussen die maten in.
- Login of registreer om te reageren
de pen is 3/16 of 5 mm
met een 5mm doorslag/drevel/pendrive moet het lukken .. anders heb je een grotere hamer nodig
een normale 'doorslag' heeft een platte kop
|
|
|
de special tool heeft een centreerpuntje
|
>
|
zodat het midden in het holle midden van de pen valt (en je dus niet in de boring zit te rammen)
een 'gewone' drevel is vaak een centerpunch en is helemaal spits (daarmee sla je de paspen alleen uit elkaar en vaster)
HTH,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door metrodriver op ma, 08-10-2007 14:27
natterjacks schreef:
## wat is er aan die 'speciale tool' anders dan dat het een gewone doorslag met een 'neusje' is??
De pendrive die ik heb past precies in de pin en zorgt dat hij niet beschadigd wordt tijdens uitdrijven. Heb eerder met 3mm en 4mm pendrives geprobeerd, maar de pin zit tussen die maten in.
## misschien schreef ik het onduidelijk?
ik bedoelde 'een gewone doorslag' en dan 'met een 'neusje' (als extra).
de gewone doorslag is cylindrisch en recht (plat) van voren.
het 'neusje' (op de foto) is een centreer-uitsteekseltje.
(theo legde e.e.a. al uit voordat ik je bezwaar las).
ik heb vorige week (op de werkbank, losse unit) van die pennen uitgedreven met een gewone doorslag (zonder 'neusje') en het viel me tegen dat ik heeeel hard moest hameren.
(zoals theo ook aangeeft).
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door metrodriver op ma, 08-10-2007 14:30
Theo van den Bogaard schreef:
een 'gewone' drevel is vaak een centerpunch en is helemaal spits
## als ie spits is is het ook [i:1r8ha7mv]geen drevel[/i:1r8ha7mv] maar een centerpunch.
- Login of registreer om te reageren
Marc, ik heb je vraag aan een bestaand topic gehangen, lees het even door.
Overigens *hoeft* de oude seal er niet per-se uit, toch? je kan er ook een tweede (of 3e) bij plaatsen?
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Marcvth op ma, 08-10-2007 15:55
Dankjullie! Zonet een keering besteld, vanavond hobby-en!
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Marcvth op di, 09-10-2007 16:33
Ik krijg de splitpen er niet uit jongens! Wordt dit dan de eerste keer dat ik naar een minigarage moet?
Schroevendraaier(klein) werkt niet, schroef en spijkers niet. Ik kan slaan wat ik wil maar er is geen beweging in te krijgen!
- Login of registreer om te reageren
Je moet ook een M5 boutje nemen of een drevel van 5mm dik.
Alles wat taps (in een punt) toe loopt, duwt de pen uit elkaar waardoor ie zichzelf alleen maar vaster/breder zet/maakt.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door metrodriver op di, 09-10-2007 16:43
Marcvth schreef:
..
## waarom vraag je raad als je de raad toch niet opvolgt??
van kleine schroevendraaier, spijker, schroef is hier geen sprake geweest.
wel van een doorslag...
te koop bij gamma, doosje met 6 verschillende, die met diameter 5 mm.(volgens theo en ook mij) moet je gebruiken + een flinke hamer...
naar de mini-garage brengen kan ook natuurlijk.
- Login of registreer om te reageren
jup en m eventueel in een andere versnelling zetten zodat je beter uit kan halen met de hamer (meende dat bij mij de achteruit wel goed werkte)
Ook kan je er nog iets achterzetten wat het busje tegenhoudt als je er op slaat.
- Login of registreer om te reageren
ayla schreef:
Volgens mij moet de auto in de achteruit staan, kan je net de pen eruit tikken. Eventueel met een M5 boutje.
Like I said....
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
Bij het verwijderen heb van dat pennetje heb ik de laatste keer een ronde achterkant van een hele oude en slechte vijl gebruikt. Was dus niet meer dan een metalen staafje met de juiste diameter. Maar niet tapstoelopend en werkte dus prima. Laat je fantasie maar de vrije loop en zoek iets waar het mee kan.
- Login of registreer om te reageren

RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Marcvth op di, 09-10-2007 20:33
Ik ga het vandeweek weer proberen, dank voor de raad, de volgende keer lees ik wat beter!
- Login of registreer om te reageren
weet iemand soms de afmetingen van die oil seal aub
heb hier verschillende maten liggen , vandaar
mvgTom
- Login of registreer om te reageren
[size=85:3ovbarkn][topics samengevoegd - Crispy][/size:3ovbarkn]
Hallo, ik monteer nieuwe oliekeerringen voor de assen in de diff.
Zie nu ook dat er oliedruppels hangen bij de oliekeerring van de schakelstang, is dit ook makelijk te vervangen nu ik toch die diff-plaatjes eraf heb??
Wel moet ik die diff-behuizing eraf halen, waar moet ik opletten en is dit een makelijk klusje???
- Login of registreer om te reageren
RE: Oliekeerring schakelas
Ingediend door Henry op ma, 28-10-2002 13:52
Bestaat er een slimme methode om de oliekeerring van de schakelas aan de bak te vervangen zonder iets aan de bak te hoeven demonteren?