onbekende motorische problemen, samenloop van??

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Sinds ik een tijdje terug de koppaking vervangen heb, heb ik de hele tijd motorische probleempjes.. Intussen ben ik zover dat mn vrouwtje wil dat ik de mini weg doe, omdat het geld (bijna) op is en we teveel zonder dan met mini zijn.

Even een korte update: Tijdje terug de koppaking vervangen. Zelf dacht ik niet dat deze kapot was, geen raar weggedrag en ook symptomen, alleen koelvloeistof wat op raakte. Zelf denk ik nu dat het kwam doordat er geen pakking tussen blok en kachelkraan zat. Mede omdat het bij die motorsteun daaronder altijd vochtig was.

Maar goed, toch de pakking vervangen, netjes blok gevlakt, de tijd genomen en toen kon ik weer prima rijden. Geen problemen, alles goed. Tot net voor de tomtomfilerally mn mini het weer begaf, en twee zuigers het niet meer deden. Gedacht aan een lekke klep o.i.d., ook omdat ik net de koppakking vervangen had. Dus weer de kop eraf gehaald, koppakking door, tussen twee cilinders, 3 en 4. Ik balen als een stekker, hoe kan dat nou ineens... Maar goed, weer vervangen, weer kop gevlakt, en alles weer goed omgezet. Uiteraard kleppen gesteld, kopbouten later weer nagedraaid, zoals het boekje zegt. Alles goed en wel, weer lekker kunnen rijden. Toen kreeg ik s'ochtends start problemen, accu kapot. Vervangen, nieuw, toen deed ie het weer. Ondertussen veel problemen opgedaan bij [een snelfitter], door mn accu door te laten meten, slopen ze mn massa kabel :r , maar dat terzijde.

Sinds de tweede koppakking-vervanging rijdt ie ook raar. Dat wil zeggen, lijkt soms te verzuipen, soms in te houden te stotteren etc.
Na een wat slechte start (logisch met dit koude weer) reed ie later wel lekker, tot ik op de snelweg kwam. Daar ging hij bij de 3000 toeren licht haperen. Niet super erg, maar niet goed in ieder geval. Dit was wel te handelen, zelf dacht ik aan mengselverhouding of ontsteking o.i.d.

Nu gisteren was het helemaal erg. Weekendje weg met de vrouw, lekker naar een hotelletje in het noorden. Niks gene problemen, naast het licht haperen op de snelweg. Op de terugreis (16.30 weg uit Wolvega) begon de echte ellende. Binnendoor wegen niks geen problemen, tot ik bij Assen de snelweg op rijdt. Mini gaat enorm lopen bokken, inhouden, stoppen, weer rijden etc. Bijkomend nadeel was de enorme mist (50 meter zicht) om de snelweg. Ook allerlei toeterende en seinende auto's halen me in. Ging echt voor geen meter, en was lekker gevaarlijk. Dus de snelweg af, langs de kant gezet, en lampen etc gecontroleerd. Niks mee aan de hand, branden prima. Maar dashboard verlichting werkte niet echt lekker fel tijdens het rijden. Auto uitgezet, wilde hij daarna niet meer aan |:( Terwijl er een nieuwe accu inzat. Dus blijkbaar iets met het laden van de accu, hij was nu leeg. ANWB gebeld, duurde door topdrukte andershalf uur, lekker koud, maar goed :P , en inderdaad lade de dynamo niet goed bij. Hij kon het daar niet voor elkaar krijgen. Dus heeft ie iemand gebeld die een bedrijfje had in Assen, die heeft op de zondagavond zn garage opengegooid voor mij, zodat hij mijn dynamo kon vervangen zodat ik weer naar huis zou kunnen rijden. Het hele gebeuren (stoten en bokken, onhouden etc, slecht licht) verwachtte hij op te lossen met een nieuwe dynamo. Dus er een nieuwe ingezet, uurtje werk bij elkaar (€200,- lichter) en ik zou weer rustig naar huis kunnen rijden. Ik had echt verwacht dat alles nu opgelost zou zijn, omdat hij mij enige dingen uitlegde over het belang van een goede dynamo (er zit nu een 70Ampere dynamo in). Nu zou alles weer goed zijn.

Dus ik weer op weg, kom ik weer op de snelweg aan, begint ie nog erger te doen als voorheen. Helemaal gevaarlijk. Nu haalde ik niet eens een parkeerplaats, dus mini langs de snelweg gezet in dezelfde ontzettend dikke mist. Mini valt weer uit, en niks doet het meer. Dus geen gevarenlichten kunnen aanzetten en had geen driehoek bij me. Weer de wegwacht erbij, gelukkig werd ik nu snel geholpen, ze waren in 10 minuten bij me, omdat het de tweede melding was. Weer kijken, lade goed bij, misschien was de pluskabel er vanaf gesprongen, of slecht vast ofzo. Maar goed, alles weer controleren. Wilde de motor niet meer starten. Startmotor draaide prima rond, maar pakte niks op. Hij bezig met de contactpunten en de ontsteking wat verdraaien (op de gok) Lang klooien en uiteindelijk draaide hij weer. De vonk was er wel, maar hij pakte niks op begreep ik van hem. Dus ik weer een stukkie rijden, maar ik kwam niet harder dan 30km/h en enorm inhouden en stotteren bij een beetje gasgeven. Dus weer langs de kant. Ik ontdektedat ik het spatscherm ook was vergeten terug te zetten, en in de dikke mist zou het zeker wel kunnen schelen denk ik?? Dus die ook weer vastgezet, vraagt hij me om ook wat te spelen met de choke. Dus weer even geprobeerd, toen kon ik met rustig optrekken de 90 km/h halen, met de choke half open. Beetje gas extra geven en hij bokte weer aan alle kanten!

Zo zijn we uiteindelijk wel naar huis gereden (lampen etc doen het nu weer prima, door die nieuwe dynamo, dus geen overbodige reparatie) maar bij een beetje gas extra loopt alles enorm in de soep. Met de choke half open en constant rijden heb ik de afstand Beilen - Amersfoort, 130 km, afgelegd en ben ik 7 uur later thuis gekomen.

Maar nu weet ik het niet meer, en mn vrouwtje wil dat ik hem verkoop. Het geld is bijna op en een dikke rekening van de garage kan ik niet gaan betalen. Ook kan ik wel weer dingen gaan controleren en vervangen (contactpuntjes waren iets ingesleten, andere filter en naald erop etc) maar ik vraag me gewoon af wat alles voor nut heeft. Ik zou willen dat iemand eens de mini motorisch nakijkt, in rust met tijd, en mij dan kan vertellen wat ik moet gaan doen. Maar ja, die kostten in de garage veel veel geld.

Ik hoopte dat ik met deze mini (gekocht in mei, nu mn tweede 'betere en duurdere' mini) minder problemen heb, maar motorisch blijf ik achter de feiten aanlopen...

Vragen die bij mij opkomen, is het weer de koppakking, zo ja wat doe ik dan fout? is de motor missch echt aan vervanging toe, is het puur een kwestie van een aantal dingen goed afstellen, zo ja, missch doe ik dit zelf wel elke keer gewoon fout, terwijl ik denk dat ik het goed doe, is de bobine misschien niet goed, is de ontsteking misschien niet goed, is de carburateur misschien kapot, komt het door de openluchtfilter met bijpassende naald, etc.

Ik weet het gewoon ff niet meer, en wil hem eigenlijk niet evrkopen, maar begin een beetje moeite te krijgen met dit weer goed praten bij mn vrouwtje :'(

Ze vindt dat we dan over twee jaar weer een mini kunnen kopen en dan nu even een barrel wat in ieder geval rijdt. Maar ik kan en wil me niet indenken dat ik dan tijdelijk iets anders rijdt. Twee jaar geen mini, dat wil ik niet. :x
[size=75:1l0a0d6e][edit: bedrijfsnaam - Crispy][/size:1l0a0d6e]

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

he spaiky

echt kloten voor je.
ik zou zo 123 niet weten wat het zou kunnen zijn.
ben ook niet kundig genoeg op dat vlak, anders kwam ik je zeker helpen.
er is vast wel iemand op het forum die je wilt helpen.

wat je zou kunnen doen, is alle sbij langs te lopen.
ik bedoel dan, eerst kleppen stellen.
dan punten stellen, en zo alles bij langs.

en misschien dat een mede forummer je eens wil helpen.

groeten richard

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Wat een verhaal!
Ik kan me zo goed voorstellen hoe jij ( en je vrouw) je gevoeld hebben onderweg....laten we zeggen dat et de sfeer waarschijnlijk niet ten goede kwam.
Wat je nu moet doen...tja
Is het jullie enige auto?
Zo niet, dan zo ik h`m lekker houden en van top tot teen helemaal nakijken.
Natuurlijk kun je h`m naar een garage brengen en alles laten repareren, maar daar wordt je zelf niet wijzer van.
Koop een Hannes manual of iets dergelijks en ga zelf alles nakijken, eventueel met mulitmeter.
Maak de carb. goed schoon, kijk of alles soepel loopt, etc, ec.
Misschien is er wel een forumlid in je buurt die je wilt helpen.
Mocht het nodig zijn, dan wil ik ook wel het elektrisch schema scannen en naar je mailen, zodat je ieder geval alles na kunt kijken.
Veel succes en als je hulp nodig hebt hoor ik het wel!

default

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

## de carburateur eraf gehad bij het kopwerk zeker?

(dit gaat worden: mini weg of vrouw weg.. let maar op)

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Is de kop elke keer goed vast gedraaid dus van het midden uit naar buiten rond? Hoeveel is je kop gevlakt en wel eens een compressie test gedaan?

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Tja, vrouw of mini weg kan, maar vrouw gaat in ieder geval niet weg hoor. En ik hoop gewoon de mini ook niet.


wat je zou kunnen doen, is alle sbij langs te lopen.
ik bedoel dan, eerst kleppen stellen.
dan punten stellen, en zo alles bij langs.




Ja dat kan en wil ik dus ook best doen, maar ik begin dus een beetje te twijfelen aan mn eigen kundigheid. Want ik doe deze dingetjes wel, maar ik heb niet het idee dat mn mini er beter op wordt. Dus misschien doe ik iets niet goed of niet goed genoeg??


Ik kan me zo goed voorstellen hoe jij ( en je vrouw) je gevoeld hebben onderweg....laten we zeggen dat et de sfeer waarschijnlijk niet ten goede kwam.
Wat je nu moet doen...tja
Is het jullie enige auto?




Nee zeker niet niet.. Maar dan vooral omdat ze het dood eng vond langs de snelweg en ze allemaal auto's zag rijden die wel reden... En ja, het is helaas onze enige auto. We hebben bewust een duurdere mini gekocht, zodat we iets minder gezeur zouden hebben. Nu is de buitenkant wel goed, maar schort er waarschijnlijk motorisch iets aan..


Koop een Hannes manual of iets dergelijks en ga zelf alles nakijken, eventueel met mulitmeter.
Maak de carb. goed schoon, kijk of alles soepel loopt, etc, ec.




Haynes heb ik, multimeter heb ik, maar ik weet niet altijd wat en hoe ik dingen moet doormeten. Elektra is nooit echt mijn top geweest. Simpele dingen weet ik wel, maar blijft altijd lastig hoe je dan bijvoorbeeld een bobine kunt doormeten, maar da's alleen een voorbeeld.
Carb heb ik bij koppakking vervangen al losgehaald en schoongemaakt. Alles bewoog prima, was wat vies, maar deed allemaal wel. Maar ja, ik weet ook niet hoe een goed werkende carb moet zijn. Ik heb alleen mn eigen mini als vergelijkingmateriaal. Heb geen andere ervaringen helaas.


Is de kop elke keer goed vast gedraaid dus van het midden uit naar buiten rond? Hoeveel is je kop gevlakt en wel eens een compressie test gedaan?




Heb de kop inderdaad volgens de haynes manier vervangen. En ook nagedraaid na zoveel kilometer zoals beschreven staat. Hoeveel de kop gevlakt is weet ik niet, heb hem naar een revisiebedrijfje gebracht.
Compressietest heb ik laten doen toen de koppakking er voor de tweede keer uitlag. Toen bleek er inderdaad geen druk op de zuiger te staan, nummer 4, waardoor hij aan een lekke klep dacht. Maar achteraf bleek de pakking er tussen 3 en 4 uit te liggen. Maar dit is inmiddels vervangen. Als ik nu de bougiekabels eraf trek valt in alle 4 de gevallen het toerental terug. Dus volgens mij werken alle cilinders nog mee...

default

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

## tussen de regels door lees ik dat de carb eraf was en dat je hem hebt 'behandeld' (beter of zieker gemaakt is nog te bezien).

als je schrijft dat de thuisreis alleen doorgang vond doordat de choke het hele eind half open getrokken was (moest zijn) verdenk ik o.a. de benzinetoevoer.
d'r kan wel het e.e.a. los liggen in de carb., jet b.v. of de naald zit niet goed (vast).

advies: laat een ander miniclublid met verstand van die dingen (mienies) er eens naar kijken. (mooie klus met de X-dagen)

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Tja, als iemand dat zou willen, maar ja dat is nog maar de vraag natuurlijk. Als iemand mijn mini samen met mij eens goed wil doorkijken/doormeten etc, dan zou dat natuurlijk fantastisch zijn..
Maar ja, het is wel kerst ja :?

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Heb vandaag weer even gekeken, de mist is opgetrokken en het is weer licht, dus misschien dat ik weer meer kon zien.
Heb allereerst alles geinspecteerd. Zag op het eerste gezicht niets vreemds aan de motorruimte.
Kleppendeksel even erafgehaald, kopbouten allemaal even weer aangedraaid. Viel me op dat ik ze toch weer heeeel iets kon aandraaien, is dat normaal??

Toen de motor weer gestart. Bougies er weer stuk voor stuk afgehaald, motor hield bij alle vier weer iets in, dus alle cilinders lijken nog prima mee te werken.

Toen viel me wel iets anders op. Onder en 'in' de koppakking komen de hele tijd bij draaiende motor, hele kleine minuscule belletjes tevoorschijn. Dit lijkt me absoluut niet te horen, logischerwijs.... Zou dit erop duiden dat mn blok is krom getrokken? Ik heb beide keren mn kop gevlakt, ik ga ervan uit dat dit goed gebeurd is. Maar kan in het ergste geval ook het blok iets kromtrekken?

Zo ja, wat nu? Wat kan ik eventueel nog meer testen? Want dit zou op een grote operatie duiden als het hele blok eruit zou moeten :'(

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Het probleem zit duidelijk in de kop/koppakking. Het kan zijn dat je blok niet geheel vlak is of je kop gescheurd.

Wat je zo vertelt wijst in die richting, je verliest compressie. Op toeren doet ie het dan wel, maar stationair draaien dus niet.

Ik denk dat de enige oplossing is om de kop er toch maar weer af te halen en te zien wat er mis is.

Dennis

PS Wat betreft die dynamo...ging er geen rood lampje branden?

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Tja, het lampje bleek ook kapot te zijn gegaan, volgens de garage kon dit door eventuele piekbelasting door een kapotte dynamo :?

Maare, kop kan ik er wel weer aftrekken, maar dan krijg ik mn mini helemaal nergens meer heen. Heb geen beschikking over ander vervoer. Dus wat zou ik nog meer kunnen doen, wat niet direct geld kost, maar waardoor ik wel kan weten wat er nou direct aan de hand zou kunnen zijn?

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Hallo.

Ik ben het met je eens van de elende en dan denk je ook nog het wordt steeds erger.
Maar troost je zo ben ik ook al een tijd bezig. Ik hoop dat mijn mini over een paar dagen weer loopt.
Als ik je verhaal zo lees denk ik in eerste instantie aan een slechte massa verbinding van de motor dit kan ook een oorzaak zijn dat de dynamo defect raakt.
Mijn vraag is waarom heb je de koppaking de eerste keer vervangen?
Was het vlakken van de kop wel nodig?
Als je de kop laat vlakken wordt je compressie hoger en als je te vaak doet wordt de compressie zohoog dat het wel kapot moet.
Zelf heb ik wel eens gehad dat de bouten van de kop niet goed aangetrokken waren en als resultaat water in de cilinders. Eerst aantrekken met 34 Nm en daarna met 68Nm.
Als de motor loopt komt er dan ook rook uit de uitlaat?

Hiermee kun je ook zaken afleiden.
Wit meestal water, zwart olie.

Ik hoop dat je hiermee een beetje geholpen bent en wens je veel succes.

Groet

Leon

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

de eerste keer heb ik de pakking vervangen omdat mij gezegd werd dat dit moest. Dit was een conclusie van de garage. Dus tja wie ben ik om dit tegen te spreken?

Maar er komt prima rook uit de uitlaat ja, en daar is niks raars aan te zien. Ik verlies ook geen olie of koelvloeistof.

Ik weet het allemaal niet meer...

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

als je je kopbouten hebt aangetrokken met de aangegeven newton, en er komen bubbeltjes vrij, dan zou je kop gescheurd kunnen zijn.

misschien kun je onder gevraagd iemand vragen die eens zou willen kijken.
komt wel wat lullig uit, zo rond de kerst.

kun je zelf de compressie niet meten?
als je een scheurtje in je kop hebt, moet je volgens mij ook verschil in compressie hebben.

misschien heb ik het gemist, wat voor mini en hoe oud issie?

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

oh sorry, dat was ik inderdaad vergeten te melden, het gaat om een mini 1000cc met openluchtfilter.
Mini stamt uit het jaar 1985. Verder helemaal origineel.

En helaas kan ik zelf geen compressie meten nee. Heb daar het gereedschap niet voor nee. Maar die bubbels komen volgens mij onder de koppakking vandaan, zou het dan niet eerder in het blok liggen? Ben zo bang dat mn blokkie naar de haaien is

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

vonk is er dus aleen mengsel dus carb eraf schoon maken en in basis afstelling zetten er de boel er weer op monteren

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Nog wat extra informatie omtrent mijn motorprobleempjes.
Ik heb ook een tijdje last van een tik in mn motor als hij draait. Vooral als hij laag stationair draaid, zeg 400-600 toeren, hoor je het goed. klinkt als een snelle tik tik tik tik tik etc

Waar het vandaan komt is slecht te horen, maar ik weet wel dat mn kleppen niet te strak of te los staan. Die zijn gesteld

default

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

racing green rider schreef:
en er komen bubbeltjes vrij, dan zou je kop gescheurd kunnen zijn.




## volgens mij schreef ie dat de bubbels te zien zijn tussen kop en blok, waar de koppakking zit.
als de kop gescheurd is zou ie moeten (of kunnen) bubbelen, maar dan toch bij de scheur en niet bij de pakking..??
of denk ik nou helemaal fout??

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

metrodriver schreef:
racing green rider":19ovsksx] en er komen bubbeltjes vrij, dan zou je kop gescheurd kunnen zijn.




## volgens mij schreef ie dat de bubbels te zien zijn tussen kop en blok, waar de koppakking zit.
als de kop gescheurd is zou ie moeten (of kunnen) bubbelen, maar dan toch bij de scheur en niet bij de pakking..??
of denk ik nou helemaal fout??[/quote:19ovsksx]


Spaiky schreef
Maar die bubbels komen volgens mij onder de koppakking vandaan, zou het dan niet eerder in het blok liggen? Ben zo bang dat mn blokkie naar de haaien is



Dat dacht ik dus ook ja

default

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

## heppie die kop ZELF vastgezet?
met de momentsleutel?
is die wel in orde?? (moet geijkt zijn/regelmatig worden).
wel het goede koppel gebruikt (als de rest =sleutel goed is)?

op zich kan het blok niet meer vlak zijn, maar dit komt weinig voor begreep ik.
kun je controleren (als kop eraf ligt) met een haarliniaal.
mogelijk ook: de kop is niet goed gevlakt..
of de nieuwe koppakking is van inferieure kwaliteit.

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

nieuwe pakking komt uit een normaal nieuw koppakking setje gehaald bij de automaterialenshop.
En de kopbouten zijn inderdaad vastgezet en nagetrokken met een momentsleutel. Geen idee of die goed is, maar daar ga ik wel vanuit als hij nieuw is. Deze is namelijk op zn hoogst 3 maanden oud.

Kop is nagetrokken op 68Nm

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

dus als ik het goed begrijp, bubbelt hij onder de pakking door, aan de kant van het blok dus.
beetje raar.
dat zou kunnen betekenen dat de pakking lekt, of dat je blok niet recht is.
weet niet of dit uberhaupt wel kan.
weet je zeker dat het bubbelt?
is het niet wat vocht wat door het trillen van je blok wat bubbels maakt?

je zei ook dat hij wat tikte bij 400 tot 600 toeren.

hij staat je auto stationait afgesteld.
ik meende dat hij op 800 toeren afgesteld moet worden.
misschien is het wel normaal dat je dan de kleppen wat beter hoort tikken.

richard

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

ik denk dat de pakking lekt er zit ook geen vloeibare tussen voor extra afdichting wat wel handig is, een pakking in nl macinaal gemaakt en kan eventuele oneffenheden hebben wat je met vloeibare dicht krijgt

default

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

## goed hoor, dit is het laatste wat ik erover zeg.

jij ziet bij draaiende motor over de hele lengte van de naad tussen kop en blok, de naad waar de koppakking 'te zien' is "belletjes" uittreden.
belletjes = vloeistof + gas
de vloeistof is koelwater
het gas is het benzinedamp/luchtmengsel uit de verbrandingsruimten.

wanneer het blok spiegelvlak is,
wanneer de kop spiegelvlak is,
wanneer de kop niet gescheurd is,
wanneer de koppakking goed is,
wanneer de kopbouten goed zijn aangetrokken
wanneer de compressie niet door overmatig vlakken te hoog is opgevoerd (compressie meten!!)

dan: kunnen er geen belletjes uitkomen.
dus: een van de factoren in de rij hierboven (of een combinatie ervan) is de oorzaak.

trek nu zelf je conclusie.

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

metrodriver schreef:
## goed hoor, dit is het laatste wat ik erover zeg.

jij ziet bij draaiende motor over de hele lengte van de naad tussen kop en blok, de naad waar de koppakking 'te zien' is "belletjes" uittreden.




is dit het geval, of is het op 1 plek?

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

over een behoorlijke lengte
ik zal niet zeggen volledig, dat moet ik morgen weer ff nakijken, maar zeker wel over een derde van de totale lengte.

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

dan sluit ik me bij metrodriver aan.

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

mmm, dat klinkt ook wel duidelijk, maar voor ik alles uit elkaar haal en weer eens ga klussen wil ik dingen graag zeker weten. Want een blok kan ik niet nameten of deze vlak is. Heb er gewoon de middelen niet voor.

Ik snap dat ik er ook niet zomaar achter kan komen via het forum wat er nou aan de hand is, maar de moed zinkt je in de schoenen als je voor de 3e keer in korte tijd je koppakking moet gaan vervangen

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Je zegt dat je vaker de pakking vervangen hebt wat is hieraan te zien?
Er moet toch duidelijk een doorslag te zien zijn. Wat je kunt doen leg er twee pakkingen op en draai de bouten met het goede moment (eerst 34Nm en dan 68Nm)aan. Of iets zwaarder.
Kijk dan nog eens of er belletjes uit komen.
Als je de kop eraf hebt kijk dan eens naar de vlakken van de kop en blok of je daar geen beschadigingen ziet.
Wat was de reden dat de garage vertelde om de koppakking te vervangen?

Groet

Leon

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

hij maakt een raar geluid bij 400-600rpm, logisch stationair (minimaal lopen toerental) ligt op 750rpm, alles daaronder vind ie nie leuk...

weet je zeker dat je thermostaathuis en je kachelkraanpakking niet lekt, als daar vloeistof uitkomt dan eindigt dat in bubbels lang je koppakkingrand.

als ik het hoor dan zou ik een heel snel beginnen met het juist afstellen van het blok, kleppen stellen zal je gedaan hebben met het vervangen van de pakking, de ontsteking (contactpuntafstand en ontstekingstijdstip) heb je nog niet gedaan. als je door het uitrekken van je choke wel een hogere snelheid haalt dan met dichte choke, dan staat je mengsel te arm.

verder zou ik eens kijken naar de staat van je bougies en kabels, ik vedenk juist niet de koppakking, aangezien je geen olie of koelvloeistof verliest en alle 4 de cilinders evenhard meewerken...

amersfoort is me echt te ver rijden, anders kwam ik wel ff langs... dus deze keer graag een andere forummer die spaiky verder wil helpen gevraagd...

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Ja inderdaad ligt eindhoven niet om de hoek nee ;)

@Leon,
de garage vertelde mij dit omdat ik steeds mn koelwater moest bijvullen. Ook zagen ze nattigheid aan de linkerkant van de motor, rond de motorsteun. Maar toen ik mn kachelkraan loshaalde van de kop bleek er geen pakking onder te zitten. Dus mij lijkt dan dat er dfaar best lekkage kon zijn, waardoor dit weer naar onder drupte, op die motorsteun waar het nat was. Aangezien ik verder helemaal geen problemen heb gehad.

Ik zal morgen het blok rondom de koppakking eens goed droogmaken en ontvetten (wat kan ik hier het beste voor gebruiken?) en dan de mini nog eens starten. Kijken of er nog belletjes zijn en of dit erger wordt met gasgeven etc.

Verder heeft de ANWB geklooid met grof afstellen van de ontsteking en contactpuntjes. Hij dacht dat alles lag aan mn openlucht filter. Dat ik deze er zo snel mogelijk moet afhalen en de originele weer moest monteren. Slim??

Verder wilde mn mini vanavond al helemaal niet lekker lopen. Heb hem even aangezet, liep met wat meer moeite, maar wegkomen was al helemaal een probleem. Moest rijden en gasgeven d.m.v. de choke. Gasgeven via het pendaal had echt toaal geen zin, dan viel hij echt helemaal terug.. Erg raar hoe dit allemaal kan. Of zou dit komen doordat nu de motor erg koud is en de ontsteking en contactpuntjes door gisteren nu helemaal fout staan? Gisteren kon ik er wel mee weg komen, maar zou dat komen doordat mn motor toen warmer was?

ANWB zegt dat door mn openluchtfilter mn carb steeds bevriest. Hand op de filter gehouden, en deze was inderdaad koud. Enige logica??

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Het beste lijkt me om eerst te kijken waar die "belletjes" precies vandaan komen, en hoe hard dit gaat.
Dit kan namelijk van alles betekenen, zoals haarschuurtjes in je blok of kop, of dat misschien je blok zelfs krom is, maar dit komt heel wenig voor.

Verder kan een goed afgestelde kaberateur nooit geen kwaad. Zie daarvoor dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 8219#48219

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

ik zou voor ik de kop er weer afhaal alles eerst eens goed bij langs lopen.
en zeker niet naar die garage gaan.
als ze je vertellen dat je koppakking lek is, zonder een compressietest te doen, heb ik mijn vraagtekens bij deze garage.


ik zou de mini helemaal ff nakijken.
en op de standaard instellingen terugzetten.
wat betreft dat open filter.
zou kunnen, maar dan zouden er toch meer mensen last van moeten hebben lijkt me.
maar mijn monteur is er ook geen fan van.
ik heb een motorfiets gehad met van die open filters, en die was gewoon niet goed af te stellen met die dingen erop.
maar wat ik zeg. er rijden tig mini s rond met die dingen ,en die hoor je nou ook niet, dus moet wel willen lijkt me.

succes

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

ben van plan om eerst de carb weer goed schoon te maken, schoon te spuiten en weer terug te zetten. Dan de originele filter er weer op.
Dan de ontsteking en contactpuntjes goed zetten (kan je de ontsteking verdraaien met draaiende motor, of moet dat als hij uit staat?)

Dan nog kleppen stellen en dan weer even verder kijken.

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

onsteking kan je verdraaien met draaiende motor... heb je dan wel zoon leeslamp/sttobescoop om m af te kunnen stellen?? eerst op gehoor proberen als ik jou was.

heb namelijk ook dat ie blijft hangen bij 3000toeren maar alleen als de motor nog koud is mischien heeft dat er ook mee te maken

suc6 jan

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

he spaik

wel de goede volgorde he.

eerst kleppen stellen, en dan pas contactpunten stellen en ontsteking.

ik zat eens te denken.
ik heb ook iets gelijks gehad.
toen was mijn vonk niet krachtig genoeg, met als resultaat dat hij soms niet alle cilinders niet mee liet doen.
met warme motor ging het beter.
dit kwam doordat de bobine te weinig stroon kreeg.
meet ook eens hoeveel stroom erop de poootjes van de bobine komt.
moet minastens 12v zijn.
tenzij je een 9volts hebt.dan moet hij aangesloten zijn met de wit roze draad.

hoe is je massakabel op je blok?

heb je trouwens wel olie in je dashpot?
ik las in je posts dat je atf of 15w40 gebruikt.
ik zou met deze kou atf doen.

succes

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

ik heb helaas geen speciale lamp nee, maar als ik het op gehoor doe, waar moet ik dan op letten bij het stellen van de ontsteking??

En ja olie zit in dashpot, maar ik vind ook dat mn carb altijd vies vettig is. Net alsof hij altijd de olie er zelf weer uitgooit.. Maar ik zag ook dat mn carterslang bij de carb aansluiting was gescheurd, dus de olie, vettige zooi verwijtte ik daar aan.

Ik zal zeker op de volgorde letten die jij aangeeft Racing Greeen! Dank je daarvoor.
En bobine checken, hoe kan ik dat het beste doen?
Er zitten 3 draden op, dus multimeter gewoon één op de draad apppart en één op de motor?? en dan voor alle 3 draden doormeten? En wat zou ik op die draden moeten meten? En moet dit alles bij draaiende motor?

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

er zitten 3 draden op.
een plus, een min, en een aansluiting voor je toerenteller.
je moet meten, aan de ene kant je meetgerei op je blok, en de andere op de plus.
is ,uit mijn hoofd, diegene waar maar 1 draadje op zit.
die moet 12v geven.
dit moet met het contact erop.
auto mag ook lopen.

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Je kunt de verdeler ook afstellen met een lampje.
Als het een Mini is van 1985 1000CC zal het onstekings tijdstip wel liggen op 8graden voorontsteking.
Je gaat als volgt te werk.
Sluit een 12v lampje aan over de kontaktpuntjes een draad aan de massa en de andere aan de min(-) van de bobine.
Op de polie op de krukas staat een streepje (gleufje) en op de behuizing zit een kam.
De grote punt is 0 graden de tweede is 4 graden en dan 8 graden, deze punten zijn kleiner.
Door nu de krukas te draaien, zelf doe ik dit met een grote sleutel op de krukas bout, zie je ook de rotor verdraaien.
Draai de krukas nu zo dat het groefje in de polie gelijk staat met het tweede puntje (8 graden).
Nu kun je het huis van de verdeler zo draaien tot het lampje aangaat. Tegen de klok in.
Zet nu de verdeler vast en draai de krukas terug.
Als je nu aan de krukas draait moet het lampje bij het tweede puntje aangaan. Als dit zo is staat de ontsteking goed.
Ik ga er wel van uit dat de opening van de kontakt puntjes al afgesteld is.
Op de bobine zit aan een kant de - een draad deze komt van de ontsteking en aan de + kant zit een draad naar de start motor en een draad naar het zekering doosje, dit is een weerstands draad. De draad naar het startrelais zorgt ervoor dat bij het starten 12V op de bobine wordt gezet en als de motor loopt 9V c.q.12V
Dit is als je een 9V bobine hebt anders zit er een draad op met 12V. Deze draad zit ook in de kabelboom. (wijzer geworden door ervaring).
Als er 12V op een 9V bobine komt heb je kans dat de puntjes eraan gaan.

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Hallo

De problemen die je aanhaalt komen iet of wat bekend voor, en een deel ervan kan inderdaad te verklaren zijn door een bevriezende carburator: had ik zelf ook afgelopen winter, en mini bokte voor kapot, en choke opzetten was nodig om hem aan het rijden te houden. Oplossing: 's winters misschien terug originele luchtfilter monteren, of de grille van je mini dichtmaken zodat hij enkel warme lucht van je motor aantrekt.

Ik lees ook in een van je eerste posts dat je vergeten was om die lap voor je stroomverdeler te steken. Vooral met mist kan je er dan vanaan gaan dat je stroomverdeler nat wordt en je hebt gegarandeert een slecht lopende mini (of soms loopt hij dan helemaal niet meer).

Volgens mij staat je toerental ook helemaal te laag, en check ook ineens je ontstekingsmoment. Zijn je contactpuntjes goed afgesteld? Is het de juiste condensator die geplaatst is? Ik heb ook eens een nieuwe gezet, zogenaamd voor op een mini, bleek hij helemaal niet goed mee te lopen.

Volgens mij zit het hoofdprobleem in je ontsteking, mits afstelling van de contactpuntjes, stroomverdeler en carburator moet er al beterschap merkbaar zijn.

Check ook de relais die zit aan de binnenzijde van je rechterbinnenscherm. Slecht contact hier brengt ook narigheid omdat daar de +-draad van je batterij je motorruimte binnenkomt.

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

oke, dat verhaal met de ontsteking is voor mij nog wat lastig, denk dat ik het nog eens drie keer moet doorlezen, maar dat moet uiteindelijk wel lukken denk ik. Maar hoe zet ik dan een lampje op mijn contactpuntjes?

Sluit een 12v lampje aan over de kontaktpuntjes een draad aan de massa en de andere aan de min(-) van de bobine.



Hoe precies? Dit snap ik niet precies...


Op de polie op de krukas staat een streepje (gleufje) en op de behuizing zit een kam.




Ik weet dat er met krijt achtig iets een streepje zit helemaal onderaan mn ontsteking en een kleine inkeping in het gedeelte waar hij in steekt. Bedoel je dat hiermee??

Je gebruikt in je duidelijke uitleg woorden waar ik niet direct van weet wat je ermee bedoeld. Misschien dat je een plaatje hebt om iets te verduidelijken? Nogmaals, ik heb van deze zaken nog geen verstand omdat ik het nog niet ben tegengekomen :x
Woorden als: poelie, behuizing, krukas(bout). En is op het plaatje dan ook goed te zien welke punten je met 0, 4 en 8 graden bedoeld.

Sorry als ik lastig ben op 1e kerstdag :?

En hoe check ik of ik een 9V of 12V bobine heb? Want misschien staat er prima 12V op, maar heb ik een 9V bobine. Aan de bobine zelf is vrij weinig te zien.

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Hierbij een plaatje van de polie met de streepjes. De bout op het is de bout van de krukas.



Het lampje heel simpel, een kant aan de massa (ijzer) de andere kant op de min van de bobine. Wel het kontakt aan zetten.
Het lampje gaat aan als de puntjes in de verdeler open gaan.
Ik zou zeggen probeer dit eerst eens want als je ontsteking te vroeg of te laat staat kan dit voor echte problemen zorgen.
Doe ook niets overhaast neem je tijd ervoor.

Succes

Leon.

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

oke, nu is het zeker een stuk duidelijker! Ik snap niet waarom ik dacht dat die graden ook te meten en te verdraaien waren aan de ontsteking, maar die zitten dus aan de andere kant, bij de dynamo zeg maar.

Nooit geweten, en weer wat geleerd. Nu nog ff een lampje ergens scoren, want die heb ik geloof ik niet zo liggen :P

Maar nog even over die bobine, hoe check ik nou of het een 9v of een 12v is?

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

dat van de bobine hangt van het nummer of er het moet erop staan. met of zonder ballast resistance.
Maar als je aan de bedraging niets verandert hebt moet het goed zijn.
Zoek maar eens naar het type nummer.

Volgens Haynes hebben de type's AC Delco 9977230, Ducellier 5200035A en GCL 144 een voorschakelweerstand draad nodig. Dit is een draad in de kabelboom. (wit/rose)

groet

Leon

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Spaiky schreef:

Verder heeft de ANWB geklooid met grof afstellen van de ontsteking en contactpuntjes. Hij dacht dat alles lag aan mn openlucht filter. Dat ik deze er zo snel mogelijk moet afhalen en de originele weer moest monteren. Slim??

Verder wilde mn mini vanavond al helemaal niet lekker lopen. Heb hem even aangezet, liep met wat meer moeite, maar wegkomen was al helemaal een probleem. Moest rijden en gasgeven d.m.v. de choke. Gasgeven via het pendaal had echt toaal geen zin, dan viel hij echt helemaal terug.. Erg raar hoe dit allemaal kan. Of zou dit komen doordat nu de motor erg koud is en de ontsteking en contactpuntjes door gisteren nu helemaal fout staan?

ANWB zegt dat door mn openluchtfilter mn carb steeds bevriest. Hand op de filter gehouden, en deze was inderdaad koud. Enige logica??



Na het hele topic te hebben doorgelezen, denk ik dat je benzinetoevoer verstopt zit in het koperen pijpje van het vlotterkamerdeksel.

Hier hopen zich vaak schilvertjes van de binnenkant van de rubberen benzineleiding op, die dit soort problemen veroorzaken.

Ondanks grof afstellen van ontsteking en carburateur moet een standaard Mini motor gewoon redelijk goed lopen, het is geen Hi-tech.

Ik ben het niet altijd met de ANWB eens, maar een open luchtfilter met mist en vrieskou is iets wat je niet wilt hebben als je nog ver moet. Drink ook geen vermouth als je nog ver moet :+)

P.S.

Heb je de slang van de carterontluchting al gerepareert ?

André

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

ja Andre, die slang heb ik uiteraard direct gerepareerd. Stukje eraf gehaald en opnieuw vastgezet. Dus nu is dat in ieder geval weg. Maar ja, ondertussen moet ik dan wel de hele motorruimte ontvetten vanwege die carterlekkage denk ik.

Maar die benzine toevoer waar jij het over hebt, die kan ik zeker ook checken als ik de hele carb los heb om schoon te maken toch? Wat kan ik het beste doen volgens jou?

Heb vandaag even mn oude originele filter te voorschijn gehaald. Heb ook nog de originele naald liggen (AAC), moet ik deze ook monteren, of kan ik ook verder met de naald die bij mn openluchtfilter gebruikt wordt? Wat is slim?

Mis alleen één lange bout om mn originele filter vast te kunnen zetten. Ik heb maar één bout, terwijl er in dat filterhuis altijd twee gan. Dus even een kleine tegenvaller voor nu.

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Kijk eerst even naar de eventuele verstopping in het vlotterkamerdeksel, dan kun je dit uitsluiten, en dan stap voor stap een beetje fijn tunen.

Een nieuwe naald zonder nieuwe jet geeft ook geen wereld van verschil waardoor een Mini slecht gaat lopen.

André

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

heb je je bougieskabels al eens vervangen?
kan kortsluiting inzitten en dan geeft hij dezelfde storingen!!(hij geeft wel een vonk ook al heeft hij kortsluiting)
en als je de koppakking vervangen heb moet je hem warm laten draaien af laten koelen(dagje wachte) en
dan weer op moment aandraaien!
veel voorkomende fout!!

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Ik heb het hele topic eens even doorgelezen. Het is natuurlijk wel moeilijk om van een afstand er veel zinnigs over te zeggen.

Maar om je toch op weg te helpen:

1. Kijk eerst waar die bubbels vandaan komen. Kan best dat dat koelvloeistof/olie is dat uit de kachelkraan/thermostaathuis/kleppendeksel komt.
Schoonmaken en kijken waar het vandaan komt is het devies. (onder de kachelkraan moet natuurlijk een pakking zitten.

2. Mocht het toch tussen blok en kop vandaan komen, zal je toch weer de koppaking moeten vervangen.

Zorg dan wel dat je dat dan ook echt fatsoenlijk doet. namelijk:
-als je de kop eraf hebt, de tapeinden er ook uithalen.
-vervolgens het pasvlak van het blok schoonmaken met een schuurpapier dat in een houder zit. (zodat je vlak schuurt) en goed ontvetten.
-Kop het zelfde doen, of laten vlakken en in dit geval mischien beter ook laten afpersen.
-de boel weer schoon monteren.
-De kop aantrekken op 68nm in een antal fasen. Liefst in 3 fasen, bijvoorbeeld 30nm 50nm en 68nm. Doe voor de zekerheid fase 1 en 2 dubbel en fase 3 3keer. Dus, 30nm en nog een keer 30nm, 50nm en nog een keer 50, dan 3keer 68nm.
En dan niet meer natrekken. En niet voor de zekerheid nog maar een keer voor de zoveelste keer natrekken (nadat de moter gedraait heefd) wat jij gedaan hebt zoals ik hier lees. Want dan duw je de koppakking kapot!

Zorg er ook voor dat je alle pakkingen die los hebt gehad vervangt. Anders kan het valse lucht trekken of gaan lekken. Ook hier geld, pasvlakken goed schoonmaken.

-3 Als dat allemaal in orde is. Zorg vervolgens dat de kleppen netjes gesteld zijn. Vervolgens dat de onstekking in goede conditie is. Vervang als je niet weet of het nog goed is, de contactpunten, condensator, rotor, verdelerkap, bougie kabels, en de bougies zelf. Let er ook op of de vacuumvervroeging nog functioneerd.

Stel vervolgens de onsteking af op het goede tijdstip, met een stroboscooplamp. (om te beginnen kan dit wel volgens de lampje methode)

4. Uiteraard dient de carburateur ook in goede conditie te zijn. Een keer goed schoonmaken met carburateur reiniger en kijken of alles gangbaar is en niet teveel speling heefd is ook geen slecht idee.

5. Een open lucht filter hoeft geen probleem te zijn met deze tempereatuur, maar vaak moet je dan de boel wel wat rijker zetten.
Om zeker te zijn kun je mischien beter het orginele filter plus naald terug zetten. Zorg wel dat het filterelement nog schoon is, anders vervangen.

Tot slot. Als iets niet weet, ga dan niet zelf lopen te klooien, maar kijk dan of je hulp kunt krijgen met verstand van zaken. Of breng desnoods de mini naar een mini-garage.

Succes :).

RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??

Heb al eerder aangegeven dat ik de normale procedure heb gevolgd bij de vervanging van mn koppaking (echter zonder eventuele vloeibare pakking), inclusief het nadraaien na zoveel kilometer.
Maar toch bedankt voor het meedenken! :)

Heb vandaag mn andere intuïtie gevolgd, namelijk dat er (vanwege de al eerdere happeringen bij snelweggebruik) misschien iets mis was met de bobine. Hier ben ik dus begonnen te kijken vanochtend. Eerst de mini op contact gezet en eens gaan meten. Op alle pootjes komt wel een voltage van ongeveer 12,5V. Op de achterkant van de bobine staat trouwens 12/80. Gaat het dan om een 12V bobine?
Nadere inspectie van de aansluitingen leek me nodig, en de stekkertjes waren vies en oud. Ook zaten vaak nog maar de helft van de stroomdraadjes echt goed vast aan de stekkertjes. Leek me dus slim om deze te vervangen. Mij lijkt het logisch dat met maar de helft van de draadjes in contact, er bij een grotere vraag van electra (hard rijden, hogere toeren) er niet genoeg stroom geleverd kan worden door de bobine als deze een slechtere verbinding heeft.

Dus stekkertjes vervangen, alle drie, en warempel, ik kon na het starten gewoon rustig wegrijden. Daar hij gisteren bij het minste of gericngste beetje gas bijna direct stil viel en schokte, reed hij nu prima weg, niks geen probleem :? Zal dus wel door die aansluitingen komen denk ik..

Wat voller en meer met het gas reageerde hij niet lekker op, ik moest wel netjes rijden zeg maar. Kan door de koude motor komen, maar kan ook komen doordta die ANWB kerel mijn ontsteking heeft lopen verdraaien en de contactpuntjes heeft versteld.. Teminste dit lijkt me logisch.

Korotm, rijden doet hij wel weer, maar nog niet helemaal goed. Ik hoop dat dit door de onsteking en contactpuntjes komt. Hier kijk ik morgen naar, vandaag moet ik verder bij de schoonfamilie wat energie op doen in de zin van eten 8) :9

Oh ja, over die belletjes. Stationair zag ik ze nu niet. Twee rondjes gereden en toen zag ik weer hele kleine belltjes zitten. Ik zag ze dit keer niet komen, dus ik hoop dat het te maken heeft met water, olie en luchtstromingen onder mn motorkap o.i.d.

Wordt vervolgd......

en oh ja voor de tweede keer, bougies, bougiekabels, verdelerkap, rotor, condensator en contactpuntjes zijn allemaal afgelopen zomer vervangen.