RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??
Ingediend door racing green rider op ma, 24-12-2007 13:57
he spaiky
echt kloten voor je.
ik zou zo 123 niet weten wat het zou kunnen zijn.
ben ook niet kundig genoeg op dat vlak, anders kwam ik je zeker helpen.
er is vast wel iemand op het forum die je wilt helpen.
wat je zou kunnen doen, is alle sbij langs te lopen.
ik bedoel dan, eerst kleppen stellen.
dan punten stellen, en zo alles bij langs.
en misschien dat een mede forummer je eens wil helpen.
groeten richard
- Login of registreer om te reageren
RE: onbekende motorische problemen, samenloop van??
Ingediend door Spaiky op ma, 24-12-2007 13:40
Sinds ik een tijdje terug de koppaking vervangen heb, heb ik de hele tijd motorische probleempjes.. Intussen ben ik zover dat mn vrouwtje wil dat ik de mini weg doe, omdat het geld (bijna) op is en we teveel zonder dan met mini zijn.
Even een korte update: Tijdje terug de koppaking vervangen. Zelf dacht ik niet dat deze kapot was, geen raar weggedrag en ook symptomen, alleen koelvloeistof wat op raakte. Zelf denk ik nu dat het kwam doordat er geen pakking tussen blok en kachelkraan zat. Mede omdat het bij die motorsteun daaronder altijd vochtig was.
Maar goed, toch de pakking vervangen, netjes blok gevlakt, de tijd genomen en toen kon ik weer prima rijden. Geen problemen, alles goed. Tot net voor de tomtomfilerally mn mini het weer begaf, en twee zuigers het niet meer deden. Gedacht aan een lekke klep o.i.d., ook omdat ik net de koppakking vervangen had. Dus weer de kop eraf gehaald, koppakking door, tussen twee cilinders, 3 en 4. Ik balen als een stekker, hoe kan dat nou ineens... Maar goed, weer vervangen, weer kop gevlakt, en alles weer goed omgezet. Uiteraard kleppen gesteld, kopbouten later weer nagedraaid, zoals het boekje zegt. Alles goed en wel, weer lekker kunnen rijden. Toen kreeg ik s'ochtends start problemen, accu kapot. Vervangen, nieuw, toen deed ie het weer. Ondertussen veel problemen opgedaan bij [een snelfitter], door mn accu door te laten meten, slopen ze mn massa kabel , maar dat terzijde.
Sinds de tweede koppakking-vervanging rijdt ie ook raar. Dat wil zeggen, lijkt soms te verzuipen, soms in te houden te stotteren etc.
Na een wat slechte start (logisch met dit koude weer) reed ie later wel lekker, tot ik op de snelweg kwam. Daar ging hij bij de 3000 toeren licht haperen. Niet super erg, maar niet goed in ieder geval. Dit was wel te handelen, zelf dacht ik aan mengselverhouding of ontsteking o.i.d.
Nu gisteren was het helemaal erg. Weekendje weg met de vrouw, lekker naar een hotelletje in het noorden. Niks gene problemen, naast het licht haperen op de snelweg. Op de terugreis (16.30 weg uit Wolvega) begon de echte ellende. Binnendoor wegen niks geen problemen, tot ik bij Assen de snelweg op rijdt. Mini gaat enorm lopen bokken, inhouden, stoppen, weer rijden etc. Bijkomend nadeel was de enorme mist (50 meter zicht) om de snelweg. Ook allerlei toeterende en seinende auto's halen me in. Ging echt voor geen meter, en was lekker gevaarlijk. Dus de snelweg af, langs de kant gezet, en lampen etc gecontroleerd. Niks mee aan de hand, branden prima. Maar dashboard verlichting werkte niet echt lekker fel tijdens het rijden. Auto uitgezet, wilde hij daarna niet meer aan Terwijl er een nieuwe accu inzat. Dus blijkbaar iets met het laden van de accu, hij was nu leeg. ANWB gebeld, duurde door topdrukte andershalf uur, lekker koud, maar goed , en inderdaad lade de dynamo niet goed bij. Hij kon het daar niet voor elkaar krijgen. Dus heeft ie iemand gebeld die een bedrijfje had in Assen, die heeft op de zondagavond zn garage opengegooid voor mij, zodat hij mijn dynamo kon vervangen zodat ik weer naar huis zou kunnen rijden. Het hele gebeuren (stoten en bokken, onhouden etc, slecht licht) verwachtte hij op te lossen met een nieuwe dynamo. Dus er een nieuwe ingezet, uurtje werk bij elkaar (€200,- lichter) en ik zou weer rustig naar huis kunnen rijden. Ik had echt verwacht dat alles nu opgelost zou zijn, omdat hij mij enige dingen uitlegde over het belang van een goede dynamo (er zit nu een 70Ampere dynamo in). Nu zou alles weer goed zijn.
Dus ik weer op weg, kom ik weer op de snelweg aan, begint ie nog erger te doen als voorheen. Helemaal gevaarlijk. Nu haalde ik niet eens een parkeerplaats, dus mini langs de snelweg gezet in dezelfde ontzettend dikke mist. Mini valt weer uit, en niks doet het meer. Dus geen gevarenlichten kunnen aanzetten en had geen driehoek bij me. Weer de wegwacht erbij, gelukkig werd ik nu snel geholpen, ze waren in 10 minuten bij me, omdat het de tweede melding was. Weer kijken, lade goed bij, misschien was de pluskabel er vanaf gesprongen, of slecht vast ofzo. Maar goed, alles weer controleren. Wilde de motor niet meer starten. Startmotor draaide prima rond, maar pakte niks op. Hij bezig met de contactpunten en de ontsteking wat verdraaien (op de gok) Lang klooien en uiteindelijk draaide hij weer. De vonk was er wel, maar hij pakte niks op begreep ik van hem. Dus ik weer een stukkie rijden, maar ik kwam niet harder dan 30km/h en enorm inhouden en stotteren bij een beetje gasgeven. Dus weer langs de kant. Ik ontdektedat ik het spatscherm ook was vergeten terug te zetten, en in de dikke mist zou het zeker wel kunnen schelen denk ik?? Dus die ook weer vastgezet, vraagt hij me om ook wat te spelen met de choke. Dus weer even geprobeerd, toen kon ik met rustig optrekken de 90 km/h halen, met de choke half open. Beetje gas extra geven en hij bokte weer aan alle kanten!
Zo zijn we uiteindelijk wel naar huis gereden (lampen etc doen het nu weer prima, door die nieuwe dynamo, dus geen overbodige reparatie) maar bij een beetje gas extra loopt alles enorm in de soep. Met de choke half open en constant rijden heb ik de afstand Beilen - Amersfoort, 130 km, afgelegd en ben ik 7 uur later thuis gekomen.
Maar nu weet ik het niet meer, en mn vrouwtje wil dat ik hem verkoop. Het geld is bijna op en een dikke rekening van de garage kan ik niet gaan betalen. Ook kan ik wel weer dingen gaan controleren en vervangen (contactpuntjes waren iets ingesleten, andere filter en naald erop etc) maar ik vraag me gewoon af wat alles voor nut heeft. Ik zou willen dat iemand eens de mini motorisch nakijkt, in rust met tijd, en mij dan kan vertellen wat ik moet gaan doen. Maar ja, die kostten in de garage veel veel geld.
Ik hoopte dat ik met deze mini (gekocht in mei, nu mn tweede 'betere en duurdere' mini) minder problemen heb, maar motorisch blijf ik achter de feiten aanlopen...
Vragen die bij mij opkomen, is het weer de koppakking, zo ja wat doe ik dan fout? is de motor missch echt aan vervanging toe, is het puur een kwestie van een aantal dingen goed afstellen, zo ja, missch doe ik dit zelf wel elke keer gewoon fout, terwijl ik denk dat ik het goed doe, is de bobine misschien niet goed, is de ontsteking misschien niet goed, is de carburateur misschien kapot, komt het door de openluchtfilter met bijpassende naald, etc.
Ik weet het gewoon ff niet meer, en wil hem eigenlijk niet evrkopen, maar begin een beetje moeite te krijgen met dit weer goed praten bij mn vrouwtje
Ze vindt dat we dan over twee jaar weer een mini kunnen kopen en dan nu even een barrel wat in ieder geval rijdt. Maar ik kan en wil me niet indenken dat ik dan tijdelijk iets anders rijdt. Twee jaar geen mini, dat wil ik niet.
[size=75:1l0a0d6e][edit: bedrijfsnaam - Crispy][/size:1l0a0d6e]