paar probleempjes metro inbouwen en starten

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Nou ik zal eerst even de situatie uitleggen.. ik ben een 1300 metro aan het inbouwen maar heb een paar probleempjes..

- ontsteking!
- aardingsdraadje word gloeien warm
- komt rook uit de caburateur
- onregematig lopen bij starten

Ontsteking hier is vreselijk veel over te lezen op het forum. ik weet dat je vaak wat meer moet vevroegen dan de officiele fabriek afstellingen... maar ik kan moeilijk gaan vevroegen als ik niet eens weet waar het 0 graden punt is..

Het aardings draadje wod al we proberen te starten gloeind warm is dit normaal of is er dan erges iets fout aangesloten

rook uit de caburateur waar komt dit door... foute ontsteking denk ik maar dat weet ik niet zeker..

tijdens het starten is er onregematig geluid te horen(tik tik tik toef....etc) het zijn de compressie slagen maar waarom is er eentje verschillend ten opzichte van de ander...


alvast bedankt

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Als je uitgaat van het merkteken op de polie en op de distrubutiedeksel... die moeten overeen komen...
Let wel op dat de kleppen van de 4e cilinder dan op tuimelen moeten staan... Dan staat de ontsteking op de 1e.
Dat is je uitgangspunt.

Dan starten, warmdraaien en met een afgekoppele vacuum slang op minimaal 15 graden voorontsteking zetten...


Succes...

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

hoi bedankt voor het antwoord heb het motortje inmiddels lopend alleen het stottert nog als een gek als ik weg wil rijden....

ook komt er aardig wat rook uit de uitlaat maar dit komt waarschijnlijk omdat de caburateur veels te rijk staat of is er nog een andere oplossing.....

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

weet je waar het motortje uit komt en of het goed was toen je hem inbouwde.aardig wat rook is meestal geen goed teken zeker als het blauwe rook is (olie verbruik).zwarte rook is inderdaad mogelijk een te rijk mengsel.heb je olie in de dashpot van de carburareur (zwarte schroefdop bovenop de carburateur) dat wil ook wel eens helpen. compressie meten is snel gebeurd en vertelt een hoop over de conditie van de motor

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

...en witte rook is koppakking!

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

hoi bedankt voor de reacties.. :D ...

ik ga vanmiddag weer verder met de auto hopen dat het wat beter gaat nu... De rook was egt git zwart dusdat zal wel de caburateur zijn... ook zal ik wel ff dat dashbord ff tjekke want ik denk eerlijk gezegt dat die leeg staat.....

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

owkee heb vandaag dus met de ontsteking n afstellingen lopen spelen. zodat de motor iniedergeval een beetje regelmatig blijft lopen en de rook is ook stukken minder....

dashpot stond volledig droog dus wat olie in gedaan... alleen mijn gaskabel (nieuw) blijft volledig hangen... ik heb ook het probleem gevonden, namelijk het gaspedaal zit niet recht voor het gaatje, ietsje verbogen zodat hij er recht voor zat maar nu wil de kabel helemaal niet meer.....

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

LowRida schreef:
...en witte rook is koppakking!



Das een beetje kort door de bocht volgens mij. Witte rook is waterdamp en dan hangt het er maar net vanaf wanneer hij wit rookt en hoeveel voordat je kan zeggen of het echt de koppakking is.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

[Demelza: ]Die conclusie had ik ook al getrokken :D :)" title="Evil" />

[size=75:262w9z7k][Quote van hele post Demelza vervangen door verwijzing - Eelke][/size:262w9z7k]

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Een standaard wit pluimpje is gewoon een koude start of
tijdens winterse dagen...
Maar ik meen dat er gezegd werd dat er een stevige
rookpluim uitkwam. Dus een stevige 'witte' rookpluim is
dan ook de koppakking.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Owkeej nieuwe Update:

Ik had eerst een electrische ontsteking erop zitten deze liep echter zeer onregelmatig... Heb er nu eentje met contachtpuntjes opziten waardoor de motor al stukken rustiger loopt alleen.... komtie....

Ik heb met een stroboscoop de ontsteking al op bijna alle standen gezet maar de motor blijft schokken en er blijven klappen uit de uitlaat en caburateur komen.... nou weet ik helemaal niks van de caburateur af, dat wil zeggen ik weet niet wat voor naald erin zit of watvoor sproeier etc.... Kan het schokken en klappen in de uitlaat komen door de caburateur de staat hij dan te rijk of te arm......

@lowrida het witte pluimpje is volledig weg het is nu alleen nog een zwarte

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Het mooie van echte koelvloeistof is dat de witte rook bij een lekke koppakking dan ook langer blijft hangen dan gewoon waterdamp. (Had eens een lekke koppakking met mijn vorige rover, wat een mooi rookgordijn was dat ;-)
verder kan je het verschil ook heel goed ruiken...

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Elke soort pluim duidt op een slechte verbranding.

Een zwarte pluim betekend dat je olie verbrandt. Een witte betekend dat je een verbranding hebt met als resultaat vocht (water). Dat je olie verbrandt is niet goed.

Succes met het afstellen van je motor.

Groeten, Bram

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Ik dacht altijd dat zwarte rook duide op een te rijk mengsel... kortom dat de caburateur veels te rijk staat afgesteld....

default

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Dat klopt Roald zwarte rook duidt op een te rijk mengsel. Blauwe damp is verbruik van olie.Ik heb met een stroboscoop de ontsteking al op bijna alle standen gezet maar de motor blijft schokken en er blijven klappen uit de uitlaat en caburateur komen....



Kleppen zijn niet goed afgesteld ofwel koolafzetting op de klepzetels/zitting, daardoor krijg je ook niet de motor af geregeld.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Dankje dit kan een perfecte uitkomst zijn omdat ik de kleppe heb afgesteld volgens "de bijbel" (haynes) maar de kleppen tikken nog steeds enorm... kan hier ook een ander probleem uit voorkomen bijvoorbeeld kleppen verbrand of iets dergelijks... Ik ga vanavond de compressie meten en dan ook maar is naar de kleppen kijken...

De roetafzetting hoe krijg ik dat eraf... of brand het er af als je de kleppen heb afgesteld en je de motor laat lopen???

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

LowRida schreef:
Maar ik meen dat er gezegd werd dat er een stevige
rookpluim uitkwam. Dus een stevige 'witte' rookpluim is
dan ook de koppakking.


Klopt, maar je moet er rekening mee houden dat niet alleen de vragensteller je antwoord leest, maar je ook andere meelezers op ideeen kunt brengen (Miep die in de stress schiet omdat haar Mini'tje als het koud is wel eens wat witte rook laat zien ;)). Dus dan zijn de nuances die je nu aanbrengt toch wel nuttig.

default

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Wanneer de kleppen tikken is de speling te groot.
Je kunt de compressie meten voordat je de kleppen stelt en de compressie meting per cilinder opschrijven, kleppen stellen zoals het moet gebeuren en dan opnieuw compressie meten.

Koolafzetting gaat wel weg wanneer deze niet te erg is gekoold.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

owkeej dan ga ik dat vanavond eerst even doen... maar voor de duidelijkheid het schokken van de motor en knallen uit de uitlaat en caburateur heeft niks te maken met de instellingen/afstellingen van den caburateur??? maar dat is dus puur de ontsteking...

default

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Zoals je weet werkt het 1 met het ander samen, en zal je nu toch even alles opnieuw moeten nalopen.
Te beginnen met het afstellen van de kleppen, dan kontroleer je de kontaktpunten, zet je de ontstekings unit vast zodat je deze nog met de hand kunt verdraaien.

Als laatste doe je de carburateur afstellen wanneer de motor goed loopt en warm is.
Klopt het ploffen heeft niets met te veel of te weing benzine te maken.

Het ploffen in de carb is benzine die niet volledig verbrand en tot verbranding komt wanneer de volgende arbeidsslag plaatsvind en duidt op het feit de de klep open blijft staan...

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

linkaard schreef:
Klopt het ploffen heeft niets met te veel of te weing benzine te maken.




Daar zullen de meningen over verschillen vrees ik...

linkaard":3pmav6l7]
Het ploffen in de carb is benzine die niet volledig verbrand en tot verbranding komt wanneer de volgende arbeidsslag plaatsvind en duidt op het feit de de klep open blijft staan...[/quote:3pmav6l7]

Maar ook dat de ontsteking te vroeg staat waardoor deze al een vonk geeft terwijl de kleppen nog niet dicht staan...
Kortom wat Linkaard ook al aan gaf het zijn meerdere factoren die diverse 'storingen' kunnen veroorzaken...

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

owkeej heb zojuist de compressie gemeten met een warme motor..(kan niet beter dacht ik zo :D

1: 13.5
2: 14
3: 14
4: 13.5

dit allemaal in kg/cm2

WE gaan ook weer terug naar de electronische ontsteking... enig idee op hoeveel graden je moet zetten voor ene gewoon metro blok.. ik dacht dat je bij 6 graden vevroeging moest beginnen maar dat weet ik niet meer zeker

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Eelke schreef:
Klopt, maar je moet er rekening mee houden dat niet alleen de vragensteller je antwoord leest, maar je ook andere meelezers op ideeen kunt brengen (Miep die in de stress schiet omdat haar Mini'tje als het koud is wel eens wat witte rook laat zien ;)). Dus dan zijn de nuances die je nu aanbrengt toch wel nuttig.



Nou ik neem aan dat je het verschil wel ziet tussen een
normale condens pluim die uit IEDERE auto sochtends komt, of een 'stevige witte rookpluim'.......

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Owkeej.... geef het op.. wie kan dat kreng komen afstellen.

Mijn vraag of het aan de caburateur kan liggen is nog steeds niet beantwoord.. nogmaals. ik weet totaal niet wat voor naald of sproeier er in de caburateur zit...

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Niet zo moeilijk, 3 schroefjes, de pot eraf en de naald eruit wippen.
Weet je iig welke naald erin hangt.
Kan zijn dat deze veel te rijk is!

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Jah owkee dat is waar.. maar Die knallen uit dwe uitlaat en af en toe in de cab dat ligt toch alleen maar puur aan de afstelling van de ontstekking of ligt dit ook aan de caburateur :|

Ik heb trouwens een BEJ naald erin zitten.. iemand suggesties

Ik hoor iedereen namelijk over de BDJ naald

nog een vraag.
Als ik een 12H motor heb kan ik er dan een HIFF44 cab op hebben of moet dit een su HS4 zijn en wat voor een naald heb ik dan nodig in de HIFF44.

Op bladzijde 4A.2 van het hyanes lees ik namelijk dat een 12H motor alleen met se HS4 caburateur is uitgevoerd.

laatstevraag:

Ik heb mijn oude uitlaat systeem gewoon laten zitten dit is een rechtepijp naar achteren met daar een sportdemper.. Kan dit eigenlijk wel gewoon op een 1300 of geeft dit problemen

default

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Dat knallen in de uitlaat heeft te maken met de ontsteking, benzine komt via de inlaat binnen, en vertrekt via de uitlaat naar buiten.

Wanneer de ontsteking niet juist staat of een cilinder die niet meegaat zal er geen verbranding plaats vinden.
Je zal nu moeten weten of alle vier de bougie's vonken, kabels, bouigie's kontaktpunten e.d nog in orde zijn.
Tevens kontroloren of je de juiste ontstekings volgorde hebt aangehouden en geen bougiekabels onderling verwisseld hebt. 1342 is de ontstekings volgorde op de verdelerkap, vanaf de distributiezijde ligt je 1ste cilinder, aan de koppelings kant zit de 4e.

Theo

Nog even iets aan toe voegen.
Rene schreef:

Als je uitgaat van het merkteken op de polie en op de distrubutiedeksel... die moeten overeen komen...
Let wel op dat de kleppen van de 4e cilinder dan op tuimelen moeten staan... Dan staat de ontsteking op de 1e.
Dat is je uitgangspunt.




Dat klopt wat Rene vermeld, en om zeker te zijn kun je dit kontroleren als de vierde cilinder op tuimelen staat. De rotor moet dan wijzen naar de 1ste cilinder hij zal schuin staan, vanaf de verdelerkap werk je dan met de bouigiekabel naar cilinder 1, dan komt nummer drie, dan 4, dan 2.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Op bladzijde 4A.2 van het hyanes lees ik namelijk dat een 12H motor alleen met se HS4 caburateur is uitgevoerd.



voor de Mini misschien, voor een Metro 1300 was een hif 44 heel gewoon (en ook de BEJ naald die je er in hebt gevonden)
.. even voor de duidelijkheid; heb je nu je standaard spruitstuk(ken) van de 1000 cc hergebruikt op de 1300?
standaard naald van de MG-Metro is BDL (BDK wordt ook veel gebruikt in 1300's met stage-1)

als je naalden wilt vergelijken kijk dan eens naar:
http://homepage.mac.com/crscapps/CSA/Page1/Page1.html
http://homepage.mac.com/crscapps/CSA/Page3/Page3.html

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

opzet motor:

1300 Metro.
Hiff44 caburateur met BEJ naald
Electronishe ontsteking
Inlaat.uitlaat spruit stuk van Metro

eind demper is nu nog van de 1000CC
Bobine is van 1000CC

Alle boegies vonken maar zijn gitzwart (te rijk, is al terug gedraaid)
volgorde zit ook goed

hoop dat je hier wat aan hebt

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

als je de bobine van de metro nog hebt zou ik die eens proberen (of een andere/nieuwe)? Nieuwe bougies?

dat 'ie rijk staat kan ook aan de sproeier liggen (slijtage - hoeveel had die metro gelopen? en liep het blok in de metro nog wel fatsoenlijk?)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

als je ook klappen en rook uit je carb krijgt is het bijna wel zeker dat je kleppen op een verkeerd tijdstip opengaan? dus wanneer er verbranding is in de cillinders staat er een klep open die normaal dicht moet staan(inlaat met lucht en bezine)??

of zie ik het nou verkeerd..

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

@ ShiniGami: Ja alleen mijn compressie is met een warme motor gemeten 13.5/14/14/13.5 dus dat perfect.

Er zit ook geen roet(aanslag op).. ja de zuigers zijn een beetje zwart, maar dit is wel zo dun daar kan het niet aan liggen.

@Theo: heb helaas geen bobine van de metro ook. Verder weten we helemaal niks van het blok....

Toen ik het blok kocht was deze al uit de auto hij was brandschoon aan de buitenkant geen olie niks... We hebben de kleppen deksel opengehad en hierbinnen was ook alles nieuw. De compressie is goed.. Dus ik twijfel toch of het aan het blok zelf ligt...

Morgen avond eerst caburateur open en op nieuw afstellen. Daarna zit ik te denken dat het mischien aan de uitlaat ligt want er zit nu een (zelfgemaakt)verloop stuk op. dit omdat we de uitlaatspruitstuk van de metro hebben maar de pijp naar achteren en demper van 1000CC en dit schilt geloof ik uit mijn hoofd een centimeter of 3..

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Hmm zo'n uitlaatsyteem werkt niet echt optimaal en knijpt de motor een beetje af, denk ik. Een standaard 1000 cc uitlaat heeft echt de diameter van een vulpotlood en dat is echt te weinig. Waarom heb je die 1300 erin gezet?

Ik zou aanraden (hoewel misschien een beetje drastisch): monteer een stage 1 kit. Dat heb ik ook gedaan toen ik mijn 1300 metro-blok inbouwde omdat ik al vrij snel doorhad dat een oplossing met het metro spruitstuk en standard 1000cc uitlaat (heb ook nog wat met de metro uitlaat geprobeerd) niet lekker zou gaan werken qua passing. Soms is het trouwens zo dat een mini centre bij de verkoop van een stage 1 kit ook wel bereid is om 'm af te stellen na montage...

In het algemeen: als het blok het goed deed in de metro zou ik er idd vanuit gaan dat het voornamelijk in de carburateur zit, naald en afstelling en in de onsteking als je daar al aan heb zitten klooien. Dus niet in de nokkenastiming of andere problemen met de kleppen.
Heb je trouwens het slangetje van de vacuum vervroeging wel aangesloten? hoort van de carb naar de onsteking te lopen. Ook moet je de carterontluchting aansluiten op de carb en anders het buisje op de carb afdoppen. Anders zuigt de carb namelijk valse lucht aan wat ook voor deze problemen kan zorgen.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Hoi...

Mijn 1000cc motortje heeft een slechte versnellings bak, ook lijkt het mij leuk om ff net een tikkeltje meer pit te hebben de mini.

Ik zou dat dd graag willen maar het geld groeit niet op mijn rug.. Mijn vader heeft een verloop stukje gedraaid op de draaibank die heel glad en netjes van diameter veranderd zodat de uitlaat dus netjes aangeloten is.. de luitlaat tikt overigens nog wel tegen de onderkant van de auto aan.

Of het blok het goed deed weet ik helaas niet omdat ik het nooit heb horen lopen. wel ziet het blok er zeer netjes uit en metingen van compressie wijzen uit dat de binnekant ook niet verkeerd is.

De vacuum slang zit aangesloten en werkt ook.
De carterontluchting slag zit ook aangesloten op de carb..

Vanavond gooi ik de uitlaat eraf en alaat alleen het spageti spruitstuk zitten. Dan kijken of het blok een stuk soepeler wil gaan lopen ik heb namelijk heel in het begin ook de motor lopende gehad zonder uitlaat (kijken of het wel werkte) en ik kan me geenn knallen uit de carburateur of uitlaat herinneren.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

zal aardige klappen produceren zonder uitlaat. :)

ik zou wel oordoppen in doen ofzo.. succes met testen

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

compressie moet je de eerste keer met een koude motor meten omdat als je met een warme motor meet de kleppen en zuigerveren uitgezet zijn door de warmte en dan krijg een valse indruk.een motorblok kopen die je nog nooit hebt horen lopen daar zit wel een risico aan ook al ziet hij er mooi uit,want een hogedruk reiniger doet wonderen,maar als je zo een blok kan kopen voor een paar euro dan had ik ook dat risico genomen.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

idd maar als ik bij eeen warme motor een goede compressie heb zo dat geen probleem moeten zijn alleen als de motor koud.

Maar het afstellen dient met een warme motor gedaan te worden.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

[OFFTOPIC]
LowRida schreef:
Nou ik neem aan dat je het verschil wel ziet tussen een normale condens pluim die uit IEDERE auto sochtends komt, of een 'stevige witte rookpluim'.......



Nou... Als ik dat twee jaar geleden had gelezen had ik dat echt niet geweten hoor... Hangt er maar helemaal vanaf hoeveel je van auto's af weet en hoeveel je op dat soort dingen let. Ik wist 2 jaar geleden echt niet dat het normaal was dat er witte rook uit de uitlaat komt als je start. Hoe moet je dat ook weten? Als je start zit je IN de auto :)
[/OFFTOPIC]

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

En het was je ook niet opgevallen dan andere auto's voor je dat ook deden?

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Op het moment dat ik het forum lees zie ik geen andere auto's rijden. :) En tegen de tijd dat ik dat zie is het al te laat en heb ik me al zorgen zitten te maken. En wie weet maak ik me wel zo zorgen dat dat me niet eens opvalt. Dus...
Voorkomen is beter dan genezen ;)

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

ontsteking mag je wel afstellen met een warme motor maar kleppen liever niet,op hoeveel graden heb jij je ontsteking nu staan.mijn 1300 liep ook niet lekker terwijl ik mijn ontsteking had afgesteld volgens het rover boek,toen heb ik maar naar huissen opgebeld en daar vertelde ze dat ik mijn ontsteking op 12 graden moest zetten en sindsdien loopt die goed.werkt je toerental meter alweer want die heb je echt nodig om je ontsteking zo goed mogelijk af te stellen,je weet het he,vacuum slang los motor op 1500 toeren houden en afstellen maar.

default

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

[off of on topic]
Demelza schreef:
LowRida schreef:
Nou ik neem aan dat je het verschil wel ziet tussen een normale condens pluim die uit IEDERE auto sochtends komt, of een 'stevige witte rookpluim'.......




Lucht om ons heen bevat water(damp). Die wordt weer verdeeld in de RV, de Relatieve Luchtvochtigheid in procenten wat opdat moment de lucht bevat aan waterdamp. Koude lucht heeft minder water(damp)dan warme lucht. Dit is goed te zien zoals gezegd werd bij het starten van de auto in de winter, bij een koude start en het draaien van de motor treed verwarming op van lucht, deze lucht wordt afgevoerd door de nog koude uitlaat. Wat gebeurt er nu! De nog koude uitlaat koelt de ontstane warme lucht af wat afgevoerd moet worden en ontstaat er condensatie.
Die warme lucht condenseert weer even buiten de uitlaat met de koude lucht, meer dan 100% waterdamp kan eigenlijk niet, want dan treedt voor korte duur de condens pluim op omdat de lucht overzadigd is met water.
Zie dit gebeuren als het zelfde feit dat als wanneer men de auto instapt bij -2graden onder nul, de menselijke lichaamstemperatuur condenseert dan meteen tegen de ramen waardoor de ramen door condensatie beslaan. (de warme lucht die wordt uitgestraald wordt afgekoeld)

Mist wat we allemaal kennen werkt volgens hetzelfde princiepe, de lucht bevat meer dan 100% aan water(damp) en ontstaat de mist.

Warme lucht verdrijft koude lucht.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

owkeej nieuwe update: :P (jaja gaat maar door)

heb een ander uitlaat eronder gedaan voor beter ademen.
heb ook voor de verandering de bobine op 12 volt gezet. (stond 9 volt op)(ga morgen zowiezo een nieuwe bosh bobina halen) maar de motor liep al stukken beter. Knalt nog wel af en als ik het gas in inkeer intrap verzuipt de motor.... de ontsteking staat nu op 10 graden vervroeging. Morgen denk ik ook maar is verder naar 12 etc (heb namelijk daarvoor al gehad)

Maar er zit vooruitgang in...

@andre de kleppen zijn gesteld met koude motor (je hoorde ze eerst tikken) compressie is gemeten met warme motor, en afstellen ook met warme motor staat in het boek.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

@ roald: goed te horen dat er vooruitgang in zit. Hou je dashpot ook ff in de gaten... Dat verzuipen is missch te verhelpen door afstellen, en hoe zit het nu met je naald? Heb je de goeie voor die carb en uitlaat/luchtfilter combi?

@ linkaard: [OFFTOPIC] De theorie is wel duidelijk maar het gaat erom dat het sommige mensen totaal niet opvalt dat auto's een beetje witte rook produceren als ze koud zijn. En als ze er opeens op gaan letten omdat ze op het forum gelezen hebben dat je witte rook krijgt als je koppakking kaduuk is, gaan ze zich misschien onterecht zorgen maken. Vandaar dat Demelza zegt dat er misschien bij vermeld moet worden dat je je pas bij VEEL witte rook zorgen moet gaan maken... Anyway ik denk dat het iedereen die dit topic vindt intussen wel duidelijk zal zijn dus kunnen we denk ik wel ophouden...[/OFFTOPIC]

default

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

@Crispy daarom ik ook een antwoord heb gegeven met uitleg dat niet iedereen hoeft te rennen naar de achterkant van de auto cq Mini om waterdamp op te snuiven ofdat deze wel zichtbaar is achter de Janspeed ofwel Steigerbuis.

Ik geef een uitleg naargelang wat ik lees zodat miep niet in de stress schiet volgens het schrijven van Eelke, en tracht dit naar de vraag of zeggen van Demelza iets duidelijker te maken omdat ze dit Ik wist 2 jaar geleden echt niet dat het normaal was dat er witte rook uit de uitlaat komt als je start. Hoe moet je dat ook weten? Als je start zit je IN de auto


duidelijk vermeld.

Is het dan on of off topic en geef ik graag een woordje uitleg weliswaar tot in details waardoor die witte rook ontstaat.
Enkel alleen witte rook wil niet zeggen dat hiermee de koppakking aan gort is.

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

hoi.. ik heb een bej naald in de carburateur, met een lcb spruitstuk met orginele lucht filter of dit goeie combi is weet ik niet.. ik ga maandag weer verder aan de mini

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Bedankt mensen, volgens mij is Miep nu wel gerustgesteld :)

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Update:

Probleem is opgelost.. Ik bleek de verkeerde bobine te gebruiken en deze draaide ook nog eens op 9 volt...
Ik heb een een nieuwe bobine van Bosch op 12 volt en de motor draait als een dolle... moet alleen nog de caburateur afstellen..

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

Het aardings draadje wod al we proberen te starten gloeind warm is dit normaal of is er dan erges iets fout aangesloten



.. hopelijk heeft je bedrading het verder overleefd ..
(iets om in je achterhoofd te houden voor het geval je later nog eens een probleem krijgt)

veel rijplezier,
Theo van den Bogaard

RE: paar probleempjes metro inbouwen en starten

nou theo je slaat de spijker op de kop...

Motor helemaal klaar ik wil gaan rijden.. Start dat ding niet meer!!

Gister nog proef gereden niks aan de hand..
En nu wil hij niet meer starten

- bobine krijgt geen 12 volt
- bij het zekering kastje komt geen 12 volt (op anderen aanluitingen wel)
- alle zekeringen zijn heel
- bij het contact slot komt wel 12 volt
- knipperlichten doen het niet meer alarm verlichting wel

wie heeft er een oplossing want heb me al helemaal suf gemeten anderhalf uur lang en het wil maar niet lukken word er een beetje moe van