Schokbrekers. Welke?

RE: Schokbrekers. Welke?

Mijn mini bevat zijn orginele schokbrekers nog. Ik heb het gevoel dat ie in de bochten (de snelle dan :D ) tja hoe moet je het omschrijfen. glijden? overhellen?. ik weet niet. maar voelt messchien slap aan. Is het zo dat als je stijvere schokbrekers monteerd dat de auto dan veel stijver aanvoelt en dus harder en makkelijk door de bocht kan? Heeft iemand ervaring met andere schokbrekers? En wat is dan aan tebevelen Type? Merk? waar te verkrijgen messchien? Help me.
gr. dirk

default

RE: Schokbrekers. Welke?

wil je een mini nog harder afveren ??????????????? vind je hem nog nie strk genoeg ????? misschien zijn die van jou gewoon lek waardoor de auto "sponzig" aanvoelt ik zou ff kijken want ik vind dat een mini al supper strak is kwa vering en schokdempers

RE: Schokbrekers. Welke?

HOi,

Je munt instelbare schokbrekers kopen. Deze zijn van verschillende meken te koop. Kijk maar even bij de engelse mini-sites. Ik heb goede verhalen gehoord over spax en koni. Maar g-maxx heb ik slechte verhalen over gehoort. Ik zelf heb gewone standaard schokbrekers, in ieder geval nog wel!

Succes ermee,

GRTNX cyril

RE: Schokbrekers. Welke?

Cyril bedankt. :) Ik heb G-Max schokdempers. :(

Dirk,
Als je de schokdempers rondom bekijkt en deze zijn uiterlijk in redelijke staat en droog dan zal de werking waarschijnlijk nog naar behoren zijn. Laten testen op goede werking is waarschijnlijk het beste. Veel veerwerking gaat er niet uit van de rubbere bol dus de schokdempers zullen niet veel corrigerend werk moeten doen om de wielen in contact met de weg te houden. (Correct me if I'm wrong)

Voor het glijdende gevoel kan ook de invloed van de (koude) temperatuur op de zomerbanden zijn. Ik ga (met de dagelijkse auto) de winter door met winterbanden. Bij temperaturen onder de 12 graden neemt de grip van een zomerband door samenstelling van het rubber behoorlijk af. Afgelopen zomer dit probleem niet gehad?

Ik weet niet of je al Hi-Lo's hebt maar dan is een setje een aanrader. Spax of Koni's als je geld hebt en G-Max als je het leuk wilt houden. Gewoon via de post bij MiniSpares.

Erwin 8)

RE: Schokbrekers. Welke?

Hoi,

Ik heb alleen gehoort van mijn monteur dat die van G-maxx. Niet goed paste onder de mini van een andere jongen. Vooral bij laagstaande mini's is dit een probleem met schokbrekers van dat merk. Hij zei dat ze daarom, I quote: "SMACK waren". Maar over de kwaliteot van de schokbrekers zeri hij niets. Dus als ze bij jou goed passen SUPER. MAar ik ben dus gewaarschuwt voor problemen. Zeker omdat mijn mini voor erg laag staat! En ik wilde jou spullen noiet afkraken en kwa budget geef ik je gelijk. Di evan G-maxx zijn wel beter geprijst!

GRTNX cyri

RE: Schokbrekers. Welke?

Ik heb onder de witte verstelbare GAZ shocks zitten :D
fijne schokbrekers voor niet al te veel geld, echt een aanrader. weet even niet meer wat ze precies gekost hebben, maar dat dat weet Bernd je wel te vertellen :) .

RE: Schokbrekers. Welke?

Er zijn verschillende lengtes schokbrekers... Dit heb je nodig als je hem verlaagd.

Daarom zal hij bij de ene wel passen (laag) en bij de ander niet (hoog).

RE: Schokbrekers. Welke?

mmm okey. Ik heb inderdaad high-lows. maar alleen voor. De schokbrekers zijn in goede staat. Voor heb ik hem iets verlaagd. Had hem te laag staan kon met mijn vingers net niet onder de spatborden komen. Maar het mijn orginele schokbrekers veerde hij teveel. en dat gaf ook enkele schade. En heb nu weer verhoogd en staat een cm lager dan normaal. Maar er is dus een werkelijk verschil tussen de orginele en andere schokbrekers? En als je verstelbare hebt waar moet je dan op letten bij de afstelling? Of is dat proef ondervindelijk tijdens het rijden of zo?
gr. dirk

RE: Schokbrekers. Welke?

Dirk schreef:
En als je verstelbare hebt waar moet je dan op letten bij de afstelling? Of is dat proef ondervindelijk tijdens het rijden of zo?
gr. dirk



Ik heb ze eerst in het midden gezet en ben toen eens gaan rijden. Vond het nog iets te soft, en heb ze toen een paar klikjes stugger gezet :) . Is natuurlijk ook een beetje persoonlijk, de een heeft ze liever wat stugger staan dan iemand anders.

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Welke schokbrekers kunnen jullie aanraden? Ik heb geen flauw idee wat er precies eronder zit. :?

Wat ik begreep, is dat er een scala aan vering bestaat. Nou dan, wat ik wil, is dat ik KEIHARDE vering wil, tegen een redelijke prijs. De vering in m'n mini is mij niet hard genoeg. O:)

Deze jongen wilt een ruige harde mensonterende rit, waar je helemaal gaar eruit kruipt. En dat hersenschudding, dat zie ik later dan wel weer.

Dus ja, wat zouden jullie aanraden? Akelig hard, dat je zelfs een zandkorrel op asfalt voelt doordreunen. Verlagen is niet nodig. Want anders wordt de carterpan bij de drempels geraakt.

RE: Schokbrekers. Welke?

Ik heb SPAX die niet instelbaar zijn, wel keihard, niet te duur!

GR

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Zitten ze dan nu onder je mini? Staat er bij schokbrekers ook vermeld hoe 'hard' ze zijn. Een soort code, zeg maar?

default

RE: Schokbrekers. Welke?

BruteSound schreef:
Nou dan, wat ik wil, is dat ik KEIHARDE vering wil, tegen een redelijke prijs. De vering in m'n mini is mij niet hard genoeg. O:)



## vervang de schokbrekers door stalen staven met aan de boven- en onderzijde bevestigingsdraad/-ogen zoals je schokbrekers hebben...
dan veren [i:1ww9rd5f]alleen[/i:1ww9rd5f] je banden nog...
eventueel kun je nog massieve banden monteren.

Deze jongen wilt een ruige harde mensonterende rit. En dat hersenschudding, dat zie ik later dan wel weer.



## is er dan wat te schudden? |:(

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Tja... merk de nuance op, metrodriver, nuance. De vering in m'n mini is mij gewoon niet hard genoeg. That's it.

default

RE: Schokbrekers. Welke?

BruteSound schreef:
Tja... merk de nuance op, ..., nuance.


## @brutus,

KEIHARDE vering


wilt een ruige harde mensonterende rit, waar je helemaal gaar eruit kruipt


Akelig hard, dat je zelfs een zandkorrel op asfalt voelt doordreunen


vind ik (maar wie ben ik?) nou [i:1t86idhw]niet echt[/i:1t86idhw] 'nuance'

btw: al gedacht aan de haarscheuren in je schedelbasis? 8)

RE: Schokbrekers. Welke?

ik dacht wat metrodriver schreef ;)

Is het trouwens ook nog aan te raden andere shocks te monteren icm hi low?

Jaapio

RE: Schokbrekers. Welke?

BruteSound schreef:
Welke schokbrekers kunnen jullie aanraden? Ik heb geen flauw idee wat er precies eronder zit. :?

Wat ik begreep, is dat er een scala aan vering bestaat. Nou dan, wat ik wil, is dat ik KEIHARDE vering wil, tegen een redelijke prijs. De vering in m'n mini is mij niet hard genoeg. O:)


Je vindt je schokbrekers te zacht, hoe merk je dat dan? En als je niet weet wat er nu onder zit, kunnen wij ook geen tips geven.
Als er rode koni's onder liggen op de strakste stand, is denk ik de solide oplossing van metrodriver het beste... :P
jaapio1984":11nl2sjw]Is het trouwens ook nog aan te raden andere shocks te monteren icm hi low?
Jaapio[/quote:11nl2sjw]
Als je de auto erg laag gaat zetten is het ivm het aanlopen van de achterwielen bij korte hobbels op de snelweg, al dan niet met bagage, wel aan te raden. Als je high-low monteert om de auto "recht" te zetten, maar op normale hoogte, lijkt me het niet zo nodig...

RE: Schokbrekers. Welke?

Birdy..

Ik ga achter wel een flink stuk naar beneden. Is de bedoeling althans. Maar toen ik ze dus naar beneden had gedraaid en toen in de auto ging zitten (achterin). Veerde hij nog een heel eind in op de vering..

Jaapio

RE: Schokbrekers. Welke?

Eej Jaap...

Lijnen... :? :P Geintje...

Dat heeft verschillende oorzaken... Als je de hele boel los hebt gehad, duurt het altijd ff voor alles weer ingezekt is... Veerbollen ed...
De "normale" stand wordt bepaald door je high-low en de veerbollen...

De schokdempers bepalen hoe makkelijk de banden dichter op de wielkasten komen als je over hobbels rijdt ed. Dus hardere dempers zorgen er alleen voor dat je bij schokken (wat's in a name :P ) minder kans op aanlopen hebt... Bij stilstand in de auto gaan zitten doet niks met de schokbrekers...

RE: Schokbrekers. Welke?

ok :D thx birdy

dan laat ik het eerst zo en stel ik de hi low goed in als hij zover is.. ik heb geen nieuwe veerbollen, maar reeds gebruikte, deze zal dus niet meer zoveel inzakken denk ik :D

Jaapio

RE: Schokbrekers. Welke?

Hou het wel in de gaten. Toen ik de boel had zitten en twee dagen later nog eens een stukje wilde rijden lagen mijn wielen in de "normale stand" strak tegen de wielkasten aan... Waren ook gebruikte veerbollen...

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Birdy schreef:
Eej Jaap...
Lijnen... :?



## hij is verplicht zijn schoonmoeder achterin mee te nemen, las je dat niet tussen de regels??

RE: Schokbrekers. Welke?

Overigens is er een specifiek topic over hi-lows en welke schokbrekers te gebruiken: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 950#105950

RE: Schokbrekers. Welke?

Voor mij enkel Bilstein schokdempers van voor en standaard dempers vanachter.

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Waarom Bilstein?

En hoe kom je te weten hoe 'hard' de schokdempers zijn?

RE: Schokbrekers. Welke?

ik gebruik bilstein omdat ze naar mijn aanvoelen stroef genoeg liggen om lekker sportief te rijden, maar toch voldoende comfortabel zijn om lekker te kunnen scheuren op hobbelige wegen.

Ze zijn niet instelbaar, maar daar heb ik totaal geen behoefte aan. ik heb al heel wat schokbrekers onder mijn mini zitten gehad (waaronder ook verstelbare), maar deze Bilsteins wil ik aan iedereen aanraden. Zeker niet de goedkoopste, maar naar mijn aanvoelen wel de beste.

RE: Schokbrekers. Welke?

Nou toch ook maar even inhaken op dit beetje onzinnig geworden topic...

Als het écht zoooo geweldig is om een super kneiter rete harde geveerde Mini te hebben, las dan lekker de boel vast!

Verder is een beetje logisch redeneren ook al genoeg om te begrijpen dat schokdempers die geschikt zijn voor verlaagde auto's automatisch iets harder zullen zijn dan standaard, je hebt immers minder veerweg en zullen dus harder moeten zijn om niet bij het eerste de beste tegen de aanslag te knallen.

En over veerweg gesproken... extreem harde vering zal ook een minder goede uitgaande veerweg hebben, (nou oké mits volledig instelbaar) en daarbij heel snel contact verliezen met het wegdek bij bochten, wat voor de grip niet echt bevordelijk is...

Schokdempers voor 'Race' zullen ook harder zijn dan die van 'Rally' en compleet instelbare kan je ook nog eens zo hard draaien als je zelf wilt... Dus stop de chitchat en bestel daar gewoon een setje van, er zal echt niemand zijn die blind in een Mini kunnen stappen en jou vertellen welke dempers met welke hardheid erin zit. Mensen die voor een specifiek merk kiezen (zoals nu Bilstein) doen dat omdat ze zeer goede ervaringen hebben met de dempers en er volledig op vertrouwen en daarom niet snel zullen overstappen.

Zo dat was het wel weer even...

Dennis

RE: Schokbrekers. Welke?

A.J schreef:
Nou toch ook maar even inhaken op dit beetje onzinnig geworden topic...Dennis



Vraag ik me af wat jou post voor extra info geeft...
Op het feit na dat het voor jou allemaal logisch is... :x

RE: Schokbrekers. Welke?

(nu ff onder mijn eigen naam)

Hey Bart,

Ja nu ik het zo terug lees klinkt het idd een beetje bot, maar zo bedoelde ik het niet hoor *sorry*

Hoop toch dat het een beetje heeft bijgedragen om te kijken wat de verschillen kunnen zijn.

Verder denk ik dat als je hoge eisen stelt aan een veerstysteem goedkoop wel eens snel duurkoop kan gaan worden. En dat als je zeker wil zijn dat ze hard genoeg zijn naar je smaak je het beste instelbare kunt nemen omdat je die naar eigen inzicht kunt aanpassen waar niet instelbare zijn zoals ze zijn.

Dennis

RE: Schokbrekers. Welke?

d:)b

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Ik ga toch voor Gaz instelbare schokdempers. Uiteraard zet ik 'm gewoon op het hardste stand.

De mini specialist vroeg er 250 euro voor alle vier, en inclusief montage wordt het dan 450 euro.

Die montage vind ik dan beetje prijzig worden. Weet iemand of dit normaal is? Ik heb namelijk nooit eerder schokdempers vervangen.

default

RE: Schokbrekers. Welke?

BruteSound schreef:

Die montage vind ik dan beetje prijzig worden. Weet iemand of dit normaal is? Ik heb namelijk nooit eerder schokdempers vervangen.


## de specialist waarschijnlijk ook niet, vandaar de probeer-prijs.
zelf vervangen kan niet moeilijk zijn: ze zitten van boven en van onder vast dus losmaken en omwisselen en vastmaken.

btw: ben wel teleurgesteld dat je toch niet zo'n harde jongen bent als je ons wilt doen geloven... 8)

RE: Schokbrekers. Welke?

schokbreker is een kwestie van het wiel erafhalen, 2 moeren losdraaien, schokbreker loshalen.
en montage is de omgekeerde volgorde ;)

Alleen de schokbreker achter de benzinetank is een beetje moeilijker, daarvoor moet je de tank even aan de kant zetten.

In totaal doen ze er een uurtje over, schat ik.

default

RE: Schokbrekers. Welke?

metrodriver schreef:
BruteSound":6hj3wq3t]
Die montage vind ik dan beetje prijzig worden. Weet iemand of dit normaal is? Ik heb namelijk nooit eerder schokdempers vervangen.


## de specialist waarschijnlijk ook niet, vandaar de probeer-prijs.
zelf vervangen kan niet moeilijk zijn: ze zitten van boven en van onder vast dus losmaken en omwisselen en vastmaken.

btw: ben wel teleurgesteld dat je toch niet zo'n harde jongen bent als je ons wilt doen geloven... 8)[/quote:6hj3wq3t]
Ja hallo, ze hadden geen hardere dempers dan die van Gaz..

En ik had nota bene serieus aan 'm voorgesteld om zonder vering/dempers te gaan proberen, maar volgens 'm was dat niet goed voor de mini. :|.

default

RE: Schokbrekers. Welke?

BruteSound schreef:
maar volgens 'm was dat niet goed voor de mini. :|.


## en door zo'n mening laat [i:3t8e8h51]jij[/i:3t8e8h51] je beinvloeden??
je bent toch niet naar of zo??

enfin, dokter geelbuik komt je helpen met vervangen. O:)

RE: Schokbrekers. Welke?

200 euro voor het monteren van 4 schokbrekers? In totaal is het 9 boutjes/moertjes losdraaien en daarna weer vastdraaien.

Dennis

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Dennis schreef:
200 euro voor het monteren van 4 schokbrekers?


## op momenten als deze vind ik het zo jammer dat geen [i:1b197ocd]namen/adressen[/i:1b197ocd] van bedrijven genoemd mogen worden (zodat iedereen zijn eigen kans moet krijgen genept te worden)

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Nadat ik 'm weer ophaalde, hebben we nog over de schokbrekers gehad. Volgens 'm was die 200 euro inclusief het instellen ervan.

Tja, de instelbare dempers van Gaz, alleen aan het knoppie draaien is al voldoende, denk ik? En de motor staat hier toch los van, lijkt me? Volgens 'm duurt het monteren echter langer dan een uur, dus niet een uurtje. Maargoed, hij heeft iig meer verstand van dan ik. Ik heb nooit dempers gemonteerd.

Welnu, te verwachten kosten voor de montage zullen nu stukken lager zijn. Hij heeft een schatting gedaan, en we zullen nog zien hoe de rekening zal uitpakken na de montage. As. vrijdag gaat m'n mini weer terug. Btw, ik hoefde niks te betalen, omdat de vorige afstelling van de gasnaald/luchtfilter verkeerd gedaan was (zie vorig topic). Da's nou weer service. :)

default

RE: Schokbrekers. Welke?

BruteSound schreef:
omdat de vorige afstelling van de gasnaald/luchtfilter verkeerd gedaan was (zie vorig topic). Da's nou weer service. :)


## [i:p33p9ez0]ik[/i:p33p9ez0] noem dat 'schuldbewustzijn' ([i:p33p9ez0]ook[/i:p33p9ez0] een mooi en zeldzaam plantje overigens) O:)

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Het is nu verschoven naar as. vrijdagochtend. Ik bleek namelijk te laat zijn, het bleek dat ik 'm ochtends moest inleveren, zodat ik 'm zaterdagmiddag kon halen.

Ik heb 'm echter vrijdagavond nodig. Dus ik ga proberen ervoor te zorgen dat ze die ochtend/middag ook eraan kunnen sleutelen, en nog ff de motorblok stevig vastzetten. :)

Ik vraag de laatste tijd wel af of de vering een groot verschil zal maken. Op hardste stand, met zo'n 30 kilo kracht van armen, toen konden we van de schokdemper zo'n 3 cm naar buiten trekken.. Maar da's niet vergelijkbaar met 700 kilo gewicht die straks erop rust. Ik vraag me af of je met de Gaz vering eronder een groot verschil zal voelen :?

default

RE: Schokbrekers. Welke?

BruteSound schreef:
of je met de Gaz vering eronder een groot verschil zal voelen :?


## MD heeft je al in het begin een kostbaar doch gratis advies gegeven, maar als jij weer eigenwijs wilde/wilt zijn...

ik geef je op een briefje dat het effect (jou!) tegenvalt.

RE: Schokbrekers. Welke?

de stugheid van de dempers hangt samen met de snelheid waarmee je de dempers indrukt. Bij snel inveren geven dempers meer tegendruk dan bij langzame invering. Een stugger afgestelde demper geeft dus meer tegendruk bij een zelfde snelheid van inveren.

Hoe diep je de draagarm statisch kunt indrukken (zoals je nu getest) hebt hangt vooral samen met karakteristiek van de veer die gemonteerd is (bij een mini de rubber bol) en niet zozeer de demper

default

RE: Schokbrekers. Welke?

metrodriver schreef:
BruteSound":2cpcdavq] of je met de Gaz vering eronder een groot verschil zal voelen :?


## MD heeft je al in het begin een kostbaar doch gratis advies gegeven, maar als jij weer eigenwijs wilde/wilt zijn...

ik geef je op een briefje dat het effect (jou!) tegenvalt.[/quote:2cpcdavq]
Je advies over stalen veren en massieve banden leek me ook ongenuanceerd, net als m'n eerdere reactie destijds. Je kent me toch. :)

Maargoed, ze beloven dat het harder geveerd wordt. Dus ik ga sowieso op voorruit. Maar of de effecten zodanig zijn dat ze ook hun waard zijn...

RE: Schokbrekers. Welke?

dempers en veren zijn verschillende zaken op de mini; met GAZ dempers wordt 'ie hooguit harder gedempt.

"Shock absorbers
Strangely enough, absorb shocks. Actually they dampen the vertical motion induced by driving your car along a rough surface. If your car only had springs, it would boat and wallow along the road until you got physically sick and had to get out. Or at least until it fell apart.
Shock absorbers perform two functions. Firstly, they absorb any larger-than-average bumps in the road so that the shock isn't transmitted to the car chassis. Secondly, they keep the suspension at as full a travel as possible for the given road conditions. Shock absorbers keep your wheels planted on the road. Without them, your car would be a travelling deathtrap.
You want more technical terms? Technically they are called dampers. Even more technically, they are velocity-sensitive hydraulic damping devices - in other words, the faster they move, the more resistance there is to that movement. They work in conjunction with the springs. The spring allows movement of the wheel to allow the energy in the road shock to be transformed into kinetic energy of the unsprung mass, whereupon it is dissipated by the damper. The damper does this by forcing gas or oil through a constriction valve (a small hole). Adjustable shock absorbers allow you to change the size of this constriction, and thus control the rate of damping. The smaller the constriction, the stiffer the suspension. Phew!....and you thought they just leaked oil didn't you?"

volgens:
http://www.carbibles.com/suspension_bible.html

FWIW,
Theo van den Bogaard

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Niet alleen de schokken, daarmee krijg ik ook beter weggedrag in bochten als hij stugger afgesteld is.

Ik wil gewoon strak, direct, hard weggedrag. Dat als je over asfalt rijdt, je dit duidelijk voelt. Dat je het asfalt als het ware 'voelt. Gewoon direct, heel erg direct. Moet ik dan eerder richting veren/veerbollen zoeken?

RE: Schokbrekers. Welke?

BruteSound schreef:
Niet alleen de schokken, daarmee krijg ik ook beter weggedrag in bochten als hij stugger afgesteld is.

Ik wil gewoon strak, direct, hard weggedrag. Dat als je over asfalt rijdt, je dit duidelijk voelt. Dat je het asfalt als het ware 'voelt. Gewoon direct, heel erg direct. Moet ik dan eerder richting veren/veerbollen zoeken?



Tis nog een idee om de veerbollen weg te halen en de trompet rechtstreeks op een stalen plaat te zetten.. dan ben je dat ook kwijt..

[size=9:1h9zdkuw]serieuze reactie: je kan ook coil springs monteren ipv bollen[/size:1h9zdkuw]

Jaapio

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Is de demontage van veerbollen en montage van coil springs relatief goed te doen?

Ik heb even op de engelse minisite gekeken, en je krijgt zelfs een handleiding. De prijzen lijken me wel redelijk, alhoewel ik hier echt 0,0 verstand van heb.

Ook een interessant topic..

default

RE: Schokbrekers. Welke?

BruteSound schreef:
alhoewel ik [i:2ljw2gzk]hier echt 0,0 verstand[/i:2ljw2gzk] van heb.



## 'hier echt ...' of 'hier [i:2ljw2gzk]ook[/i:2ljw2gzk] echt ...'?
that's the question.

waarom duur doen als het simpel kan:
vervang de dempers door stalen staven/buizen en je hebt de hardstmogelijke ophanging, waarbij je een wimperhaar op het asfalt kunt voelen liggen als je eroverheen rijdt.
dat is wat je wilt, ga daar dan voor!!

de rubberblokken/hydrolastic elementen kun je evt. weghalen.
ennuh, [i:2ljw2gzk]nooit[/i:2ljw2gzk] meer lekkende schokdempers als afkeur bij de apk.

default

RE: Schokbrekers. Welke?

Kan het nog harder? 8)

Nee, serieus. Ik wil gewoon zeer direct weggedrag. Heb keer gereden in een 911 Turbo op sport/racestand. Dan weet je het wel. Alhoewel een mini vanzelfsprekend genoeg nooit aan het weggedrag van Porsche 997 kan tippen, is er wel ruimte voor verbetering. Kennelijk moet er voor een zeer direct weggedrag niet alleen naar de schokdempers gekeken worden, maar ook naar de veerbollen. Of heb ik het mis, en spelen de veerbollen hier niet zo'n grote rol in?

RE: Schokbrekers. Welke?

Ik heb dan nooit in een Porsche gereden .. maar in een mini heb je toch een behoorlijk strak weggedrag, als je comfort niet belangrijk vindt kan je met een hi-lo set op de laagste stand en instelbare dempers op de hardste stand een heel end komen (tot de eerste verkeersdrempel) ... dan heb je nog wat instelbare zaken als trekstangen en draagarmen om de geometrie op orde te krijgen .. en natuurlijk goed plakkende bandjes

Als het nog directer moet zal je een echte Kart moeten aanschaffen 8)

(die truuk met staven in plaats van veren heb ik eens op mijn HD Sportster toegepast O:) .. lang geleden )

FWIW,
Theo van den Bogaard