[Split] Krikken

RE: [Split] Krikken

Een garagekrik kun je onder t midden van de bodem plaatsen en das veel steviger en beter voor de bodem (tis maar een tip!)



NEEEEEE!!!!! NIET DOEN!!!!!! |:( hier sloop je je bodem mee!!! een normale krik is idd wel veel beter ivm sleutelen dan een org. mini-krik maar zet hem nooit zomaar onder je bodem. hierdoor krijg je deuken in je bodem en daardoor gaat inje mini de lak en (bij de latere type's van 1990 en jonger?) de teerlaag aan de binnekant die breekt. tussen de lak/teerlaag en het staal gaat water staan en na niet al te lange tijd: Het roestmonstertje :r

je hebt daar perfecte punten voor op je subframe's. die bestaan niet zoals de bodem uit een enkel dun plaatje maar hebben stevigheid genoeg om het gewicht van je mini te dragen.

Dus krik onder de mini schuifen/rollen en dan het schoteltje precies onder de vlakke stukken van je sub zetten. dan gaat het perfect en blijft de mini in betere staat O:)

p.s. heb je geen sloop bij je in de buurt met een mini erop? daar zit meestal nog een krik in.

RE: [Split] Krikken

[size=75:8vliquss][Edit: quote voorgaande post verwijderd - Eelke][/size:8vliquss]

Ik weet ook dat dat niet het allerbeste is..maar het hangt ook weer van de taat van je bodem af waar je hem het beste kunt krikken..ik zou zeggen..kijk eens naar je bodem en beslis dan waar je hem t beste kunt krikken..[size=59:8vliquss]anders eens naar Rik's bodem kijken doordat iemand dus wel daar de krik heeft gezet, dan weet je t gevaar[/size:8vliquss]

RE: [Split] Krikken

tijdens de sleuteldag veel geleerd over de krik en zijn punten. Bij 9 van de 10 mini's zitten er krikdeuken in de bodem waardoor hij sneller kan gaan roesten. Plaats je krik zo mogelijk onder het achtersubframe, bij verwisseling aan de achterzijde natuurlijk maar aan de voorkant lukt dit haast nooit.
Als je een trekhaak hebt kun je daar ook goed op krikken. en aan de voorkant blijft het helaas een zeer lastig probleem. Maar die echte minikrik in die gaatjes stoppen heeft helaas ook weinig nut. :|

default

RE: [Split] Krikken

Plaats je krik zo mogelijk


Nee, plaats je krik altijd onder het subframe. Dit is het stevigste deel van de hele mini. :+)

@Dropje,
Weet niet wie je verteld heeft om een krik onder je bodem te zetten, maar dat is het domste wat je kan doen. Al heb je een stevige bodem, na twee keer je krik er onder en je hebt een deukenbakkebodem.

Oja, een originele krik is ook niet alles, vooral niet als je dorpel aan de binnenzijde verrot is.
Voor je het weet heb je een met krik gevuld gat.
Gebruik gewoon bij het verwisselen van een band zo'n scharenkrik. Deze past onder je voor- en achtersubframe.

grtzz Martin

RE: [Split] Krikken

Ik denk idd dat de scharenkrik de beste oplossing
is. Alleen voor is het een beetje moeilijk krikken.
;)

RE: [Split] Krikken

Ik denk dat er een misverstand is..ik bedoelde ook de subframes jongens..ondanks dat ik een meisje ben en bovendien blond ben, weet ik ook wel waar je je Mini t beste kunt opkrikken O:) ..verkeerd uitgelegd denk ik [size=75:21f2ahzo](kwam toen ook ff niet op t woord)[/size:21f2ahzo]

en wat ik bedoelde met de staat van je bodem is waar Martin ook op doelde..bij de dorpels heb je dus vaak dat je hem zo snel indeukt..dat bedoelde ik..everything clear?? ;)

default

RE: [Split] Krikken

Het zij je vergeven O+
Bovendien maakt een ieder wel eens een voutje.

grtzz Martin

RE: [Split] Krikken

FOUTJE Martin foutje.... :)" title="Evil" />

RE: [Split] Krikken

Maar als je mini nog gaaf is bij de gaatjes voor de orginele krik. Is deze krik niet beter dan?
Ik weet niet hoe z'on ding uitziet?

RE: [Split] Krikken

zie:
http://www.minispares.com/web/CatPage/1 ... atalog.cfm

nr 11 ...

(nadeel is dat 'ie alleen op dat krikpunt bij een mini te gebruiken is, een schaarkrik is universeel)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: [Split] Krikken

o ja bedankt voor de info :D

RE: [Split] Krikken

Inimini schreef:
[..]en aan de voorkant blijft het helaas een zeer lastig probleem. Maar die echte minikrik in die gaatjes stoppen heeft helaas ook weinig nut. :|



Ik zet mijn garagekrik aan de voorkant altijd onder het karter (wel een plankje ertussen natuurlijk). Dat werkt perfect. Benieuwd wat mensen daar op aan te merken hebben.

Overigens ook al een keer zo'n originele krik dwars door de dorpel gevouwen. Leermoment: Assteunen niet op de achterbank laten liggen en dan in de auto klimmen terwijl die op de krik staat.

In mijn nieuwe dorpels een buis gelast achter het gat in de dorpel en die ook aan de binnen en bovendorpel gelast. Kost even tijd, maar dan hebbie ook wat.

RE: [Split] Krikken

henkmarius schreef:
Inimini":3c8rbqdb][..]Ik zet mijn garagekrik aan de voorkant altijd onder het karter (wel een plankje ertussen natuurlijk). Dat werkt perfect. Benieuwd wat mensen daar op aan te merken hebben.

[/quote:3c8rbqdb]


Als je al zo reageerd weet ik je in je hart dus ook wel een beetje dat dat niet goed is heh.. :P

RE: [Split] Krikken

Ik denk eigenlijk dat de motorsteunrubbers er best tegen kunnen. Maar ik sta open voor andere meningen. In eerste instantie vond ik het ook niks. Een vriend van me (monteur met echt veel ervaring) die deed het zo. Na een er eens goed over nagedacht te hebben zag ik eigenlijk niet in waarom je het niet zo zou doen.

Wat ik dus mis in jou post is het waarom niet.

RE: [Split] Krikken

Het enige wat ik kan bedenken is dat je de motorsteunen precies andersom belast, of dat slecht is kan ik je niet zo zeggen. Ik neem het zekere voor het onzekere en krik onder het subframe, gaat ook prima.

RE: [Split] Krikken

nou je motorsteunen zijn er niet op gemaakt om je blok zo te dragen. Hierdoor heb je grote kans dat ze stuk scheuren (bean there, done that, went wrong |:( ). En dan ben je nog verder van huis omdat je dan ook nog je blokrubbers moet vervangen. beste plek is en blijft je subframe's :)

RE: [Split] Krikken

henkmarius schreef:
Wat ik dus mis in jou post is het waarom niet.




Antwoord is denk ik al gegeven door Eelke en Chrizz.

Motorrubbers bestaan uit plaatjes metaal waaraan rubber is gevulcaniseerd...dat dit niet echt sterk is blijk wel uit de hoeveelheid keer dat ze vervangen moeten worden in een Minileven...
De motor rust op die rubbers, als j dan juist de auto op gaat tillen door onder het carter je krik te plaatsen zullen de rubbers nog sneller loslaten van het metaal....Je kan er al zo slechtbij om ze te vervangen :9

RE: [Split] Krikken

dus je wil m met een plankje onder het carter krikken
dan.
Carter is toch maar gietijzer..
Lijkt me niet verstandig.
Tenminste in die mini boekjes staat dat je hem nooit
onder het motorblok mag zetten

RE: [Split] Krikken

Carter is aluminium, de rest van de motor is gietijzer.
Dit maakt overigens niet uit, of hij van gietijzer is of alu....gewoon niet doen ivm kapotgaande motorrubbers.

default

RE: [Split] Krikken

en als je de mini maximum een week wilt laten staan zonder wielen, is het dan goed als je houtblokjes onder de trommelremmen steekt?

RE: [Split] Krikken

Het beste wat j kunt doen is houtblokken onder de subframes te zetten. Het is echter ook mogelijk om ze onderje trommels te zetten. Het is alleen niet echt aan te raden.

Je kunt eventueel ook bij iemand banden lenen, dan ben je zelfs mobiel voor een week.

RE: [Split] Krikken

Niet onder de trommels/backplate zetten, je backplate zal dat niet fijn vinden, daar komt ofwel een deuk in of hij verbuigt. Beste is gewoon blokken of assteunen onder het subframe, staat ie sowieso veel steviger.

Dennis

RE: [Split] Krikken

Nog ff over de krik onder het carter...

Ik zet daar de krik altijd onder, het carter kan dat goed hebben. Ook je moterrubbers kunnen daar best tegen als ze in goede staat zijn. Zo'n rubber scheurt echt niet meteen in. Alleen zo kun je goed zien of de rubbers in goede staat zijn. (APK)

RE: [Split] Krikken

idd je moet alleen niet je mini er langere tijd op laten steunen
maar als je aan een mini gaat werken staan assen steunen
uberhaupt veel beter

RE: [Split] Krikken

Zou iemand misschien een foto of plaatje willen plaatsen van waar ik m'n mini het beste kan opkrikken?
Ik ben zo bang dat ik ineens een krik aan de binnenkant van de auto zie :+)

RE: [Split] Krikken

http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/test/subframes.gif

subframes in rood .. krikpunten blauw omcirkeld.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: [Split] Krikken

Wow hartstikke bedankt Theo!!! :)\\_ een enorme hulp! d:)b

Groetjes,
Ronny

default

RE: [Split] Krikken

[size=85:27rt5qyk][topics samengevoegd - Crispy][/size:27rt5qyk]
Helaas kwamen mijn zoon en ik er zaterdag achter bij een Mini garage dat wij mijn zoon en ik de verkeerde manier hebben gebruikt om de Mini op te krikken en hebben aan de voorkant links en rechts een ingedeukte bodem misschien was de bodem op dat stuk toch al niet meer sterk genoeg maar het het niet hoeven gebeuren .

Dit is allemaal wel weer op te lossen bv door een nieuwe bodem plaat eronder te laten lasen vertelde de man garage kost wel weer extra geld natuurlijk ,omdat dit onderwerp lang geleden ooit ter sprake is gekomen op het forum als ik dit goed heb gezien ,het is dus vaker voorgekomen wil dit toch nog even met jullie delen zodat niet andere beginnende Mini rijders zoals wij het zelfde probleem krijgen.

En inderdaad staat in Haynes keurig beschreven dat het Subframe voor en achter daar prima voor geschikt zijn, zo zie maar weer even goed lezen voorkomt een hoop narigheid.

RE: [Split] Krikken

bij mijn mini zijn ook aan beide kanten de bodem ingedeukt,
ook door verkeert opkrikken denk ik,

ik ga het er proberen uit te kloppen/slaan/drukken.

RE: [Split] Krikken

Dit is bij die van mij ook zo. Maar heb er verder geen last van.
Misschien dat straks bij het opknappen dat ik het wel ga uitdeuken.

RE: [Split] Krikken

Zover ik weet kan je dat met een rubber hamer gewoon terug meppen (met beleid).
Indien het plaatwerk zwak/dun is geworden zou het kunnen scheuren.
Maar ja, als het zó zwak was had het bij het krikken ook al kunnen scheuren.

RE: [Split] Krikken

Ze noemen het niet voor niks kwik fit deukjes :+)

RE: [Split] Krikken

Ik zou ze niet vervangen, alleen vanwege de deuken. Heeeeel veel Mini's hebben dit al opgelopen. Overigens, ook achter op de vlakke onderkant van de subframe opkrikken.

RE: [Split] Krikken

Ik denk dat er helaas bijna geen enkele Mini is zonder de deuken van verkeerd opkrikken, zelfs die van mij heeft het.

Zeker omdat de meeste garage's ook nog werken met 2 koloms bruggen, voorzien van 4 armen waar je auto op rust.
Ik zeg altijd: autootje alleen op de 4 kolomsbrug (die met de rijbanen) anders ga ik weg.
Bij APK en bandenboer blijf ik er ook altijd bij en verlang zelfs dat ze een doek tussen krik/assteun en bodem doen om e.e.a. te beschermen.

Garage's hebben liever 2 koloms bruggen dan 4 kolomsbruggen omdat die minder ruimte innemen en handiger (voor de monteur) zijn om aan de auto te werken.
Zefs bij een APK krikken ze nog in de buurt van de achteras op en veroorzaken een deuk, terwijl de auto op een 4 kolomsbrug staat en er een assteun onder word geplaatst d.m.v. de brug te laten zakken en zodoende de vooras - of achteras dan vrij is om de wielen te roteren en zo het een an der te controleren.

Indien slechts een vervorming en geen scheur of gat e.d. voor de zekerheid schoonmaken en bijwerken, in ieder geval er een bodyschutz tectyl op spuiten.

Ik heb zelfs geconstateerd dat mijn eigen merkdeler van mijn dagelijkse zweedse brandkast bij een beurt schade heeft veroorzaakt in de bodembeschermings laag.

Zelfs een bandenboer medewerker wilde ook eens onder de plastic beschermplaten (v.d zweedse brandkast) een krik plaatsen om een wiel te verwisselen. Ik sta er gelukkig bij en vertel hem dat als ie de auto daar opkrikt hij de krik rectaal toegedient zou krijgen. Zijn maat begreep het gelukkig.

Derhalve kunnen we stellen dat niet altijd zakenkundige mensen in garage's en werkplaatsen werken.

Wellicht is jullie auto reeds al eerder de auto op een niet juiste manier opgekrikt.

default

RE: [Split] Krikken

Als ik dit zo leest dan kunnen we dit evt zelf wel weer herstellen , en zullen we kijken na het uitdeuken hoe het eruit ziet.

bedankt voor de reacties.

RE: [Split] Krikken

chrissie schreef:
...omdat dit onderwerp lang geleden ooit ter sprake is gekomen op het forum als ik dit goed heb gezien ,het is dus vaker voorgekomen wil dit toch nog even met jullie delen zodat niet andere beginnende Mini rijders zoals wij het zelfde probleem krijgen.



Waarschijnlijk bedoelde je dit topic, ik heb m er even aangehangen.
Een nieuwe post in een bestaand topic zal deze ook weer bovenaan plaatsen in de lijst, dus liever geen nieuw topic openen de volgende keer.

RE: [Split] Krikken

[size=85:2eavicp2][topics samengevoegd - Crispy][/size:2eavicp2]
Omdat ik een erg pijnlijke rug krijg wanneer ik in de motorkap aan de gang ben en ook vaak vanaf de onderkant er bij moet had ik een manier bedacht om de hele mini een stuk de lucht in te krijgen. Met babybruggen, twee assteunen en een krik moest dit lukken dacht ik.

Ik heb vandaag mijn spullen om de mini de lucht in te krijgen opgehaald en natuurlijk meteen uitgeprobeerd, maar de manier waarop dit ging zit mij niet helemaal lekker daarom graag jullie mening.

Eerst heb ik de mini met de achterwielen op de babybruggen gereden. (even een plankje ervoor voor het verschuiven). Daarna heb ik de krik onder de motor gezet en de mini tot horizontaal opgekrikt. Assteunen onder de aandrijfassen (wat een raar woord?) en klaar.
Maar wanneer ik dan de krik weer laat zakken zakt de mini weer in de vering, wanneer ik nu met de voorwielen/aandrijving/ophanging aan de gang wil kan ik niet alles loshalenen. De assteunen op de krikpunten plaatsen lijkt mij ook niet zo'n goed idee. Iemand betere ideeen?

Als ik met de achterwielen aan de gang wil had ik eigenlijk hetzelfde in gedachten maar dan met de voorwielen op de babybruggen.

RE: [Split] Krikken

JanW schreef:

Iemand betere ideeen?




jah.

de auto niet opkrikken onder de motor, maar onder je subframe.
De assteunen ook onder je subframe zetten en niet onder je aandrijfassen.

RE: [Split] Krikken

Wat Carlin zegt! Mocht dat niet goed/handig uitkomen dan kun je ook de assteunen bij de krikpunten in de buurt zetten, zorg er dan wel voor dat het drukpunt zo groot mogelijk is. Ik heb ze zelf met 2 flinke latten onder de auto staan nu zodat de vloer op geen enkel punt ingedeukt raakt.

Maar onder je subframes is het handigst :)

RE: [Split] Krikken

Waar onder het subframe bedoelen jullie dan precies? Ik heb een extra lage krik gekocht (8cm vooraan de krik) en de enige plek waar ik die ver genoeg onder de auto kan zetten is onder het motorblok.

RE: [Split] Krikken

wij krikken hem op waar je trekstang aan het subframe zit.
Aan de voorkant dus, net achter je front.

Je hoeft de krik niet ver onder de auto te zetten om hem hoog op te krikken ;)

RE: [Split] Krikken

JanW schreef:
...... De assteunen op de krikpunten plaatsen lijkt mij ook niet zo'n goed idee. Iemand betere ideeen?

.......



De classic Mini heeft geen "krikpunten", anders dan de twee gaten links en rechts onder de dorpels waar de standaardkrik ingestoken kan worden.

De 4 plaatjes die voor en achter en links en rechts onder de bodem zijn gelast zijn GEEN krikpunten!
Dit zijn de plaatsen waaronder de steunen geplaatst werden om de [u:12tap2ul]lege carrosserie[/u:12tap2ul] in de fabriek rond te rijden.
Zo werden de diverse onderdelen, maar nog niet van de motor in de auto gemonteerd en zijn absoluut niet geschikt om een complete auto op te krikken.
Dus zet daar nooit en garagekrik onder, dat zorgt voor een een forse deuk in de bodem van je auto en als die bodem niet meer helemaal je dat is ga je er doorheen!

RE: [Split] Krikken

Ik heb de vraag even aan een bestaand topic gehangen waar al het eea in staat, lees het eens door.

Onder het motorblok krikken is niet aan te raden, omdat dan de auto/body "hangt" aan de motorrubbers. Deze zijn ervoor gemaakt om het motorblok er bovenop te laten rusten, dus die trek-kracht kunnen ze niet goed tegen. Vandaar: niet krikken onder het motorblok.

RE: [Split] Krikken

Een plaatje wat ik eens gevonden had......deze blauwe plekken lijken mij het best:

RE: [Split] Krikken

Zonder krik steunen de motorsteunen geheel op het subframe. Als je onder de motor gaat krikken dan hangt de hele auto aan de boutjes van de motorsteun. Vergelijk het eens met een stekker die je makkelijk aan je tv kunt laten hangen, maar de tv kun je niet aan de stekker laten hangen. Niet alles is ervoor gemaakt om ook andersom te werken.

RE: [Split] Krikken

Ik zit al een tijd met een dilemma betreft het opkrikken aan de voorkant van mn mini.
Het krikken (met garagekrik) zelf gaat zonder problemen, alleen als ik mn assteunen eronder wil zetten kan ik nergens een goede plek vinden waar de steun stevig genoeg onder het subframe kan staan. De krik staat namelijk in de weg om hem goed te kunnen plaatsen :x
Waar kan ik hem in het vervolg het beste opkrikken, om vervolgens (links- en rechtsvoor) de assteunen te kunnen plaatsen?

Groeten Arjan

RE: [Split] Krikken

Arjan,

Opkrikken kan best even midden onder de motor of eventeel met een balkje onder het subframe. Als je de Mini langer wilt laten staan is het geen goede optie, dan is het gebruik van assteunen onder het subframe de enige oplossing. Aangezien je in de buurt woont kun je ook even langskomen, dan laat ik zien hoe ik het oplos.

Gr. Ton

RE: [Split] Krikken

Ik krik de voorkant op onder het subframe en plaats de assteunen onder de draagarmen, gaat ook perfect.

RE: [Split] Krikken

Ja ik wil hem idd een langere tijd laten staan.. Dus tijdelijk onder het carter opkrikken met een blok hout ertussen om de druk te verdelen en schade te beperken en vervolgens de steunen onder het subframe.
Maar dan komt de discussie weer naar voren dat het niet goed zou zijn voor je motorsteunen...

RE: [Split] Krikken

zet de krik onder het punt waar je trekstangen aan het voorframe bevestigt zitten, let alleen op dat je de trekstangen niet krom drukt...