Stotteren met de lichten aan

RE: Stotteren met de lichten aan

Ik heb sinds kort een raar probleem met mn mini. Hij stottert bij het optrekken maar enkel als ik de lichten aan heb.
Ik dacht dat het kwam door het vocht want het was telkens als ik naar huis reed, dan had hij al een tijdje buiten gestaan en de dauw was dan al gevallen. Maar daar heeft het dus niets mee te maken want als ik overdag met de lichten aan rij (als hij bijvoorbeeld net uit de garage komt) dan stottert hij ook. Vanaf het moment dat ik de lichten uit doe dan trekt hij weer perfect op zonder haperingen.

Zou dit een te lage spanning of zo iets zijn?

Ik heb een gewone mini uit 1992 met een carburateur.

RE: Stotteren met de lichten aan

Dat zou inderdaad kunnen. Je zou kunnen meten of je een beduidende spanningsval hebt als je de lichten aan zet. Kan ook zijn dat je een zwakke bobine hebt of ergens een slecht contact en dat een geringe spanningsval al voor problemen zorgt. Dan zou je allereerst even wat contacten kunnen controleren of ze allemaal schoon zijn.

RE: Stotteren met de lichten aan

Bedankt voor de reactie, ik ga m'n contacten eens controleren. Betekent een spanningsval dat m'n volt naar beneden gaat?

RE: Stotteren met de lichten aan

Daar komt het wel zo'n beetje op neer: om het goed te zeggen gaat je spanning wat omlaag, spanning wordt uitgedrukt in volt.

RE: Stotteren met de lichten aan

Oké dat ga ik eens meten :)
Ik heb ook onlangs m'n bougies vervangen maar die kwamen van een mini webshop dus ik denk wel dat het originele zijn. Sinds dien voel ik het eigenlijk maar dat komt vooral omdat het nu zo vroeg donker is.

RE: Stotteren met de lichten aan

Heb je wel hetzelfde type bougie, niet toevallig een "R" erbij in de code?

RE: Stotteren met de lichten aan

RE: Stotteren met de lichten aan

Ik weet natuurlijk niet welke je er eerst in had maar zet je oude bougies eens terug en kijk hoe je motor reageert. Misschien komt het door je nieuwe bougies.

RE: Stotteren met de lichten aan

Oké, dat ga ik ook eens controleren. Ik had ze voor de zekerheid bijgehouden.

RE: Stotteren met de lichten aan

Ik heb vandaag nog eens wat aan mn mini gewerkt en als eerste de spanning gemeten. Met de lichten uit kwam ik zo'n 15,3 volt, met de lichten aan op zo'n 14,2 volt. Dat zit volgens mij wel goed.

Dan heb ik eens naar m'n bougies gekeken, de oude: bosch wr7dc, de nieuwe: ngk bp6es. Ze worden beiden voorgeschreven door de haynes. Daar lag het niet aan, hetzelfde probleem stak op toen ik mn lichten aanstak met mn oude bougies. Ik heb ook de contactjes eens gecontroleerd.

RE: Stotteren met de lichten aan

vernieuw je massastrook van blok naar koets (bij bovenste hondebot), en het kabeltje van je min-pool naar koets bij de accu...

succes!!!

default

RE: Stotteren met de lichten aan

Heb dit probleem ook gehad,
Nieuw setje bougiekabels erop en het probleem was verholpen.
Geen idee hoe kabels dit kunnen veroorzaken. Ze zijn goed of slecht, verlichting lijkt mij hier geen invloed op te hebben. Maar in mijn geval dus wel.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

RE: Stotteren met de lichten aan

Maximini, bedoel jij dan dat jij ook enkel schokken had met de lichten aan?

RE: Stotteren met de lichten aan

Het euvel kan ook voortkomen uit een mankement in je kabelboom. Wat je kunt proberen is de huidige + op je bobine loshalen en een voorlopige voeding aanleggen tussen bv je zekering-kastje en de bobine. Als je een toerenteller in je auto hebt met het voor-geinstalleerde draadje in de kabelboom, deze ook even loshalen.
Je onsteking werkt zo geheel "stand-alone", volgens mij.
Laat de draden niet continu zitten als je de auto uit zet met de spanning nog op je bobine, je puntjes kunnen in een ongunstig geval inbranden. (Ik ben er van uitgegaan dat je nog puntjes hebt).

RE: Stotteren met de lichten aan

niets gaan omzeilen, maar gewoon het euvel opzoeken en oplossen...

hoogstwaarschijnlijk heb je een probleem in de stroomkring, het kringetje is rond maar met een hoop weerstand. grote kans dat je massastrookjes op zijn...

RE: Stotteren met de lichten aan

Is 15 volt niet een tikkie veel? Klinkt naar mijn oren zelfs als een dynamo die niet genoeg stroom meer kan opwekken als de lichten aanstaan..

RE: Stotteren met de lichten aan

Ik bedoelde deze opstelling alleen om te kunnen zien of de ontsteking zelf 100% is.
Zeker niet als definitieve opstelling, van zulke oplossingen hou ik zelf ook niet! :D

RE: Stotteren met de lichten aan

Ik heb even de weerstand gemeten tussen de kabel die van de minpool op de batterij naar de carrosserie loopt en het motorblok. De weerstand was 30 ohm. Is dit te veel?

Hoe kan ik de connecties testen? Ik heb er 5:
- 1 dikke die naar het midden van de verdelerkap loopt,
- 2, een plus en een min die naar de verdeler lopen
- een plus, waar 2 draadjes uitlopen, een gaat naar een sensor in het blok naast de verdeler, de andere vermoed ik naar een zekering/relais of zo iets.
- en dan nog 1, een min die in de kabelboom verdwijnt.

RE: Stotteren met de lichten aan

Ik denk dat deze weerstand van 30 Ohm te groot is. Maak alle contacten, dus
accu-pool en contacten van je massadraad 's schoon en meet de weerstand dan nog eens.

RE: Stotteren met de lichten aan

Ik heb alle massa draden schoon gemaakt, maar geen verschil. Ik kom op een weerstand van rond de acht ohm. Zou het niet beter zijn als ik een nieuwe bobine en bougiekabels koop? Ze zien er niet al te nieuw meer uit.

En dan nog iets,
Als ik op de bobine een van de vier connectiedraadjes verwijder dan valt de motor meteen uit, behalve bij 1min draadje dat in de kabelboom verdwijnt. Is dat normaal (als iemand dat zou willen testen op zijn mini)?

RE: Stotteren met de lichten aan

Da's heel goed mogelijk, waarschijnlijk een draadje voor een evt. toerenteller.
Nieuwe bobine en bougiekabels is ook geen weggegooit geld met de winter voor de deur.

RE: Stotteren met de lichten aan

Dus als ik dat draadje uittrek, dan zou normaal m'n toerenteller niet meer werken (als ik er een zou hebben tenminste)?

RE: Stotteren met de lichten aan

Juist!

RE: Stotteren met de lichten aan

Oké dankjewel, ik ga een nieuwe bobine en bougiekabels bestellen en dan hou ik jullie verder op de hoogte.

RE: Stotteren met de lichten aan

Kijk even goed dat je dezelfde bobine bestelt.

RE: Stotteren met de lichten aan

Ik heb net een nieuwe bobine, nieuwe bougiekabels en een nieuwe verdelerkap geïnstalleerd maar geen verschil :( . Het is net alsof de ontsteking veel te vroeg gebeurt. Hij schokt nu zelfs ook (dat was ook al voor de nieuwe onderdelen) met de lichten uit maar wel veel minder dan met de lichten aan. Wat moet ik doen?

RE: Stotteren met de lichten aan

timing is in orde? gezien je een andere verdelerkap erop hebt gezet kan de timing niet meer goed zijn.

RE: Stotteren met de lichten aan

Ja dat kan misschien, ik kan eens proberen om mn oude er terug op te zetten. Is het erg dat de verdeler kap er omgekeerd opgezet wordt?

RE: Stotteren met de lichten aan

Ehh niet als je dan ook de volgorde van je bougiekabels spiegelt.. Anders wel!

RE: Stotteren met de lichten aan

verdeelkap past maar op 1 manier toch...

RE: Stotteren met de lichten aan

verschilt, die met schroeven wel ja, die met klemmen kan een beetje draaien.

RE: Stotteren met de lichten aan

Het is er een met schroefjes, dus dat kan al niet fout zitten. Als ik het voltage meet op mn bobine (bij de plus en de min) moet dat dan hetzelfde zijn als op mn batterij? Ik ben maar dingen aan het zoeken die ik kan controlleren. Als iemand anders nog iets weet wat ik kan testen?

RE: Stotteren met de lichten aan

zoals ik al eerder schreef... je ontsteking en je verlichting zijn 2 aparte circuits van je kabelboom, het enige dat ze gezamelijk gebruiken is de massa...

je spanning op de accu is goed, tenminste als je gemeten hebt met draaiende motor...

RE: Stotteren met de lichten aan

Wat is de link tussen slechte ontbranding/timing en een elektraprobleem?

Als je het functioneren van je bougies wilt controleren, draai ze 1 voor 1 uit je blok en kijk of je een vonk ziet met starten. Tip: alleen de bougiekabel aansluiten vd losse bougie..

RE: Stotteren met de lichten aan

waar gaat het over de timing? als lampen aan zijn dan stottert hij, lampen uit en hij rijd goed...

vocht of regen maakt niet het verschil, puur en alleen de verlichting...

de verlichting vraagt een hoop vermogen, het voltage is niet bepalend, maar de weerstand is wel een enorme partij in het hele verhaal... ergens in de stroomkring zit een grote weerstand, most probably in de massa...

RE: Stotteren met de lichten aan

Oke ik ga morgen mn massa nog eens goed controlleren. Alvast bedankt voor de hulp :) !

RE: Stotteren met de lichten aan

TS geeft toch zojuist aan dat de motor nu ook stottert met licht uit?

Indien een een elektra probleem de oorzaak is van het slecht lopen vd motor, betekent dit toch dat het zijn invloeden uitoefent op de ontsteking, de bougies dus. Ik zou je vonk checken met licht uit/aan, als daar geen verschil in zit kun je dat uitsluiten. Lijstje maken en dan maar wegstrepen he! :)

RE: Stotteren met de lichten aan

Maar hij loopt wel perfect in hoge toeren. In lage toeren valt het mee maar met de lichten aan schokt hij heel hard.

RE: Stotteren met de lichten aan

Pff lastig hoor.. Je kunt proberen je stationair rpm iets op te draaien. Quick & dirty maar misschien helpt het. Het hoeft niet altijd e=mc2 te zijn!

RE: Stotteren met de lichten aan

Bedoel je de timing iets verlaten of vervroegen? Of bedoel je totaal iets anders?

RE: Stotteren met de lichten aan

Op je carb kun je de hoogte van je stationair toerental regelen adv een stelschroef.

RE: Stotteren met de lichten aan

Je hebt nagenoeg je hele ontsteking vernieuwd, op je contactpuntjes na.
Hoe zijn die?

RE: Stotteren met de lichten aan

Hoe kan ik die controlleren?

RE: Stotteren met de lichten aan

Allereerst door te zien: puntjes mogen niet ingebrand zijn maar horen mooi vlak te zijn. Je kunt ze met zo'n motortester doormeten, is weer gebaseerd op een spanning die je meet over de punten in gesloten toestand en mag dacht ik niet meer dan 2 volt zij, maar door te kijken weet je vaak al genoeg. Je kunt ook meteen de opening tussen de puntjes bekijken, moet ca. 0,4 mm zijn.

RE: Stotteren met de lichten aan

Je kunt natuurlijk ook een voltmeter gebruiken, maar nogmaals, door te kijken weet je vaak al genoeg.

RE: Stotteren met de lichten aan

Ik heb een carb mini uit 92, ik denk dat dat met een electronisch ontsteking systeem is. Heb ik dan wel die contactpuntjes?

RE: Stotteren met de lichten aan

Het kan heel goed dat je nog contactpuntjes hebt, ik heb eenzelfde mini uit '91 ook met puntjes. Als je de verdelerkap los haalt zie je het gelijk.

RE: Stotteren met de lichten aan

Dan heb ik het niet want achter de rotor zit gewoon een vlak plaatje.

RE: Stotteren met de lichten aan

Aan je verdelerhuis zit dan ook een module, een beetje fors zwart blokje en geen condensatortje?

RE: Stotteren met de lichten aan

Ja inderdaad ;)