Subframes demonteren

default

RE: Subframes demonteren

Hoi,

Kan iemand me vertellen hoe ik mn voorste subframe met motor kan verwijderen, alsook mn achterste.

Ik heb al gezocht met de zoekfunctie, maar ik vind niks...

Alvast bedankt,
Pascal

RE: Subframes demonteren

Heel in het kort,

Voor subframe demonteren:
carburateur verwijderen.
uitlaat demonteren van het spruitstuk
schakelstang van de versnellingsbak los halen.

De twee bouten van de subframe toren verwijderen(l/r in de hoek op de dwarsbalk tegn het schutbord)
De twee subframe steunen los halen l/r aan de bodemplaten.
motorsteunen loshalen.
remleidingen demonteren aan het subframe.
sleepogen voorzijde aan het voorfront demonteren.

Achter subframe:

handrem kabel los maken, remleidingen, schokbrekers, uitlaat, subframe ophanging losmaken links/rechts, tegen de carrosserie (achterkant einde buiten dorpels) en de andere ophanging l/r vind je in de kofferruimte bijna tegen de achterkant aan.

hoop dat ik niets vergeten heb.

succes,

RE: Subframes demonteren

Bij het voorsubframe ook nog even de stuurkogels los maken anders blijft hij alsnog een met de auto. verder staat alles er wel bij

groetjes en sterkte der mee
Hilbert

default

RE: Subframes demonteren

En vergeet je schokdempers niet, bij mij heeft het even geduurd voordat ik het door had :x

default

RE: Subframes demonteren

Hoi,

Bedankt voor de info. Het achtersubframe is ondertussen al los, ik ben nu begonnen aan het voorste subframe, maar ik krijg die bouten aan de toren van het subframe niet los, deze zitten moervast. Iemand ervaring met deze?

Het subframe zou er vrijdagavond moeten vanonder zijn...

Alvast bedankt,
Pascal

RE: Subframes demonteren

Ze kunnen vast zitten maar met verenigde kracht moet het lukken.

Heb je de juiste dop maat? of welke werkwijze pas je toe?

default

RE: Subframes demonteren

Ik gebruik dopmaat 34, die past mooi, is misschien net iets te groot, maar 33 hadden ze niet in de winkel., kheb het kortste verlengstuk op mn dopsleutel staan, en dan de dop. kheb er ook al tikjes op gegevenen met de hamer, helpt ook niet..

RE: Subframes demonteren

Inderdaad werkwijze is goed, ik denk dat je met flinke kracht hem moet los krijgen, anders kun je misschien een buis nemen om de kracht groter te maken. Je flink boos maken, inspannen en schelden, wil ook wel ééns helpen :+)

Het langer verlengstuk erop zetten.

RE: Subframes demonteren

Misschien ook eens inspuiten met WD40 o.i.d.??

RE: Subframes demonteren

Goed bedoeld frostie maar dat heeft weinig zin de bout zit te diep hiervoor, gaat eerst door de dwarsbalk en komt dan pas aan het subframe.

Maar wacht es effe schiet me iets te binnen, je hebt toevallig niet de onderkant al los liggen van het subframe en dat het vrij staat van de grond, en de subframe steunen al losgehaald aan de vloerplaten???

Hierdoor zakt het frame al en trekt scheef, in de toren.

RE: Subframes demonteren

Ow, dan heeft het idd weinig zin!

default

RE: Subframes demonteren

De bouten zijn ondertussen los, ik heb een buis op mn dopsleutel geplaatst, bedankt voor de tip.

Nu heb ik nog een paar vraagjes, hoe haal ik de stuurkogels los, en de stang van de versnelling.

RE: Subframes demonteren

De stuurkogels haal je los met een stuur/fuseekogel trekker, de schakelstang haal je los door de versnelling in achteruit te zetten, hierdoor draait het verbindingstuk en kun je het verbindingsstuk loshalen aan de bak dmv een hamer en een doorslag om de stalen spanbus eruit te slaan.

default

RE: Subframes demonteren

Hoi,

De schakelstang is ondertussen ook los.

Maar de stuurstang krijg ik niet los. Kheb vanbinnen die klem losgedraaid die rond de stuurstang zit, moet ik nog iets losmaken?

Groeten,
Pascal

RE: Subframes demonteren

Als je de stuurstang wilt loshalen dien je op het einde van de stuurstang ook een bout met moer weg te halen, volg de stang maar naar beneden toe je ziet ze vanzelf zitten.

Of bedoel je het stuurhuis??

RE: Subframes demonteren

Je stuurstang hoef je op zich niet los te halen om je subframe te laten zakken. Je stuurstang zit vast aan het stuurhuis, het stuurhuis zit vast aan het schutbord en niet aan het subframe. Als je dus de stuurkogels loshaalt kan je je subframe als het goed is laten zakken

Wil je je stuurstang ook los dan moet je inderdaad die bout onder bij de pedalen loshalen en ook eruit halen. Dan de (breek)bouten die je stuurkolom aan je dashboard vastmaken nog los en vervolgens kan je met wat kracht je stuurstang met stuur en al lostrekken.

default

RE: Subframes demonteren

Hoi,

Bedankt voor alle info, het subframe is nu gescheiden van mn mini.

Het is de eerste keer dat ik een vraag stel op dit forum en ben aangenaam verast :)

Het lassen van mn mini kan beginnen.

Misschien nog e vraagje, om mn subframes te verven, kan ik daarvoor hammerite gebruiken, en kan ik die schilderen met een borstel, of beter spuiten?

Groeten,
Pascal

Nogmaals bedankt

RE: Subframes demonteren

Het beste de subframes helemaal kaalhalen (staalborstel op een slijptol). Dan supergoed ontvetten. Vervolgens een goede roestwerende grondlak, bijv roeststop en dan nog zoiets als hammerite of een industriële lak ofzo. Spuiten of schilderen maakt niet zo heel veel uit. Schilderen geeft een wat dikkere laag dat kan nooit kwaad.

RE: Subframes demonteren

PascalDeLove schreef:
Hoi,

Kan iemand me vertellen hoe ik mn voorste subframe met motor kan verwijderen, alsook mn achterste.


Alvast bedankt,
Pascal



ik denk dat een chirurg je vast wel verder kan helpen :P

default

RE: Subframes demonteren

henkmarius schreef:
Wil je je stuurstang ook los dan moet je inderdaad die bout onder bij de pedalen loshalen en ook eruit halen. Dan de (breek)bouten die je stuurkolom aan je dashboard vastmaken nog los en vervolgens kan je met wat kracht je stuurstang met stuur en al lostrekken.



topic is intussen wel al 2 jaar geleden geopend geweest,maja, heb tenminste de zoekfunctie gebruikt he.
Ivm henkmarius daar zegt, die 'breek'bouten, dat bedoeld hij sarcastisch neem ik aan? want die bouten zijn dus idd gebroken bij mij, haast direct!
dus met andere woorden, het zit allemaal lekker vast en krijg geen beweging erin..... enige oplossing de schijftol?

RE: Subframes demonteren

breekbout - niet sarcastisch bedoeld.

nr 5 op plaatje:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/st ... column.gif

principe van zo'n breekbout:
http://www.bolts-nuts-washers.com/Shear ... 0Bolts.htm
een bout(of moer)-kop op een dun steeltje, kan genoeg kracht hebben om vast te zetten, dan breekt het steeltje, en heb je geen zeskant meer om een sleutel op te zetten om hem weer los te draaien.

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Subframes demonteren

Theo van den Bogaard schreef:
breekbout ;een bout(of moer)-kop op een dun steeltje, kan genoeg kracht hebben om vast te zetten, dan breekt het steeltje, en heb je geen zeskant meer om een sleutel op te zetten om hem weer los te draaien.



Het idee daarachter: voorkomen dat bij inbraak de stuurkolom eenvoudig losgemaakt kan worden en vervangen wordt door een andere waardoor je je auto snel(ler) kwijt bent...

RE: Subframes demonteren

als je de motor gemonteerd onder de auto vandaan wil halen... hoe doen jullie dat dan? Tillen jullie de auto OVER het subframe/motor heen.... of laat je het frame incl motor onder de auto uit zakken?

Waar til je de auto het beste op als je de auto omhoog wilt tillen?

gr

friso

default

RE: Subframes demonteren

[size=75:3ud35hkh][Topics samengevoegd=Demelza][/size:3ud35hkh]

Heb een vraag:

Heb ik dop 34 nodig om het voorsubframe los te krijgen of een andere maat?

RE: Subframes demonteren

officieel is het 1 - 5/16 inch (= 33.3375 mm )

ja, dus, bij gebrek aan een engelse dop 8)

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Subframes demonteren

Ik ben nu ook begonnen met het demonteren van mijn oude subframe, aangezien ik gisteren op de clubdag een 'nieuw' subframe gehaald heb. Alleen nu heb ik een vraagje over met hoeveel bouten dat frame nou echt vastzit..
Ik zie rechts in mijn kofferbak 2 bouten (moeten beiden los?) Verder denk ik dat er twee onder mijn benzinetank zitten (moet ik deze dus eerst ook nog demonteren, en hoe doe ik dit dan?) Tot slot nog aan de voorzijde van het subframe, zie ik aan de zijkant van de mini een bout/moer zitten. Die dus uitsteekt naar de zijkant, aan de achterzijde van de dorpel. Hoort deze er ook bij, en zijn er nog meer rondom die plek en rondom de andere plekken?

Wie kan mij precies vertellen hoeveel bouten ik waar moet los draaien. Dat zou mij een stuk verder en sneller helpen :? :)" title="Evil" />

edit: desnoods met een duidelijk plaatje :9

RE: Subframes demonteren

Koop het haynes manual , het is echt een must, vergeet niet deze bouten eerst dik in de wd-40 te gooien, subframe bouten zijn de ergste !!!

RE: Subframes demonteren

Haynes idd een must ja, dacht hem goed aangeschaft te hebben, bleek het de Ownders Workshop Manual te zijn |:( Ook leuk, maar niet altijd even duidelijk, ik herken de plaatjes nog niet altijd. Vandaar dat ik de vraag hier stel om het precies aan te geven. Scheelt mij een hoop tijd en gezeur :) :)

RE: Subframes demonteren

Okee, ik doe een poging om te helpen;
Om het achterframe los te halen moet je de volgende bouten los halen;
- 2 bouten links en rechts in de kofferbak.
- 2 bouten links en rechts in de dorpels(deze proberen er heel uit te halen door ze zeer goed in te spuiten met kruipolie, want het is een rotkarwei om te vervangen)
- de veerdempers los halen aan de draagarmen of in je kofferbak.
Als het goed is,valt het subframe nu vanzelf naar beneden.(ondersteunen dus)
Voordat je het subframe loshaalt, moet je dus eerst het achterste gedeelte van de uitlaat verwijderen (bij mij alles wat na de katalisator kwam), de handremkabel loshalen bij de handrem, de remleidng op het verdeelpunt (bij mij zat dat op mijn subframe) en de benzineleiding van en naar het filtertje loshalen (heb een SPI)

Ik hoop je een beetje op weg geholpen te hebben.

RE: Subframes demonteren

Ja redelijk, maar mijn vraag iz waar die bouten in de kofferbak zitten en waar de bouten bij de dorpels zitten. Want zo op het eerste gezicht zie ik rechts in de kofferbak 2 bouten zitten, net achter mijn lichten. Moeten deze beide los, of zijn die ergens anders van? En zitten de andere bouten (ik ga ervan uit dat dit er ook weer twee zijn) dan onder mijn benzine tank? En moet ik die dan ook demonteren? Of heb ik nu gewoon de verkeerde bouten te pakken en moet ik op een andere plaats zoeken?

Verder de bouten bij de dorpels, ik zie er eentje aan beide kanten zitten die naar de zijkant toe steekt. Moet ik deze hebben? Of moet ik meer onder de auto zelf zijn, in het verlengde van de dorpels?

Ik wil niet de verkeerde losdraaien, dus vandaar dat ik het even vraag :)
Welke bouten op welke plek? en hoeveel? 4 in de kofferbak (2 aan elke kant) of toch gewoon 2?

RE: Subframes demonteren

Met die bouten in de dorpels, worden de bouten bedoeld die zeg maar van de wielkant in de dorpel worden geschroeft.

Tis wat lastig uit te leggen, maar als je voor het wiel zit zie je de smeernippel in de draagarm zitten.
De draagarm zit opgesloten met een beugel. Als je aan de onderkant kijkt zie je twee van de bevestigingsbouten zitten.

Als je bij de buitenste recht omhoog kijkt, zie je boven en onder de draagarm ook een kop ban een bout zitten (2maal dus). Dat zijn de bouten die het subframe tegen de auto bouten.

Dennis

RE: Subframes demonteren

oke, morgen eens checken wanneer het weer wat lichter is.
Maar die van de kofferbak dan?

RE: Subframes demonteren

Die had je al gevonden :) Twee links en twee rechts achter het achterlicht.

Dennis

RE: Subframes demonteren

Oke dan! :)" title="Evil" />
Maar moet ik voor die van links dan mijn benzinetank demonteren en eruit halen? Want anders kan ik daar toch nooit bij?

RE: Subframes demonteren

Jep, je tank moet eruit. Eerst leeghalen natuurlijk. Je moet je tank er ook uithalen om je schokbreker los te halen.

RE: Subframes demonteren

oke, super bedankt! Loop ik nog ergens tegenaan dan laat ik het weer horen! :)" title="Evil" />

RE: Subframes demonteren

2 tips
-koop een goede kruipolie voor de 4 (2x2) voorste bouten, geen WD 40! Laat de bouten ook ff een paar dagen ínweken, dit scheelde bij mij echt veel.

-koop eens een Haynes manual, zijn in de goede boekhandels te koop, of waag je eens naar een mini-dealer. Wij hebben er hier al 10 jaar 1 liggen en echt ff het boek erbij schept veel duidelijkheid.

Groet ron

RE: Subframes demonteren

(b)engeltje schreef:
Jep, je tank moet eruit. Eerst leeghalen natuurlijk.



leeghalen ;) ??? je kan met een los stukje afgedopte slang de tank ook afsluiten, als je snel de leiding los kan maken en je afdopslangetje erop kan duwen...

ikzelf heb een stukje slang dubbelgevouwen met enkele slangklemmen klaar liggen voor dat soort acties. als je enige handigheid hebt hoef je maar een paar druppels benzine te deppen...

RE: Subframes demonteren

je kan met een los stukje afgedopte slang de tank ook afsluiten



Haal dan wel eerst ff je accu eruit , mocht het foutgaan .Ik raad toch aan op hem eerst leeg te rijden/halen want benzine in je achterbak en buitengewoon kl*te :r

RE: Subframes demonteren

benzine in je achterbak is buitengewoon kl*te



.. vooral als je er met je snufferd boven/in hangt om met die slangtjes te pielen :)" title="Evil" />

BTDT,
Theo van den Bogaard

RE: Subframes demonteren

Oke, de uitlaat is er onder vandaan en de remleiding heb ik bij de T-splitsing losgedraaid. Moet ik deze remleiding dan ook nog weghalen? Of kan ik hem gewoon losgekoppeld laten hangen?

Ook de accu heb ik er al uitgehaald en droog weggezet.

Dan hebben we nog de benzinetank. Moet ik de leiding aan de tank loshalen en dan snel verwisselen met een afgedopte slang? Want echt goed erij kun je niet :? :P , maar het is altijd het proberen waard. Want aan het slangetje lurken en daarna proberen af te tappen heb ik niet veel zin in. De tank zit ook nog voor 3/4 vol, dus leegrijden heeft ook geen zin :x

Dan tot slot nog de handremkabel. Waar moet ik deze loshalen? Bij de handrem in de auto, of ergens rondom het achtersubframe? Please tell me... En moet ik hier dan nog iets meedoen, of ook gewoon weer laten hangen?

Volgens mij, als dit alles gedaan is, heb ik alles klaar om het subframe los te halen, toch? Of vergeet ik nog iets?

RE: Subframes demonteren

Je handremkabel kun je gewoon in de auto loshalen; haal maar eens de vloerbedekking weg rondom je handrem en dan zie je een kabel zitten die je los moet halen.
Waar je kabel de bodem in verdwijnt zit nog een soort plaatje met een stuk rubber; beide moet je loshalen ( ik dacht dat het met twee schroeven vast zat)

Je remleiding kun je gewoon zo laten zitten; zorg er alleen wel voor dat je er iets van een plastic zakje omheen doet, aangezien remvloeistof erg agressief is.(nee, het valt geen mensen aan)

Bij je benzientank kun je gewoon een klem erop zetten en de slangen loshalen waar ze naartoe lopen.(klinkt een beetje maf, hoop dat je me begrijpt.
O ja, als de vulopening van de tank zo ver in je kofferbak zit, doe er dan meteen de bezinedop erop.
Ander zit je met je snufferd er steeds boven en heb je kans dat je complete kofferruimte onder de benzine zit.

RE: Subframes demonteren

ja, het klinkt een beetje maf ja en ik begrijp je niet helemaal :P
Je bedoelt om een afgedopte slang te nemen, dan de slang los te halen aan de benzinetank. de afgedopte (met klem) slang er gauw op te zetten en klaar is kees?

Wat bedoel je met [i:3lns8pcw]"Bij je benzinetank kun je gewoon een klem erop zetten en de slangen loshalen waar ze naartoe lopen.(. "[/i:3lns8pcw]"??

- waar zet ik de klem op?
- wat doe ik met welke slangen die ergens heenlopen?

RE: Subframes demonteren

En ik ben dan leerkracht die dagelijks zaken aan kinderen uit moet leggen....... :o
Hoeveel slangen zitten er aan je benzinetank?
Bij mij waren het er twee (SPI)+ een stekker.
Wat je eventueel ook kunt oden, heb je zelf al voorgesteld, is de slangen gewoon van je benzinetank afhalen, dan andere stukjes lang weer op de benzinetank zetten en deze dan afklemmen.

RE: Subframes demonteren

bij een SPi-Mpi zitten inderdaad 2 slangen, bij carb-mini's maar 1 - en die zit een stuk lager, en dicht bij de doorvoer door de kofferbakvloer .. wat moeilijk(er) om daar een klem op te zetten. Als het alleen gaat om bij de bouten te kunnen van je achtersubframe, dan kan het genoeg zijn om alleen de bevestigingsband van de tank los te maken en hem uit de weg te draaien (inderdaad een goed idee om dan de dop er weer op te doen zodat er niets uitklotst 8) )

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Subframes demonteren

als je dan de vulhals eruit hebt zou ik de rubberen ring er ook even uithalen. je kan dan de rand van de koets en de binnenkant van de ring insmeren met vaseline.

dit voorkomt roest onder de rand...

RE: Subframes demonteren

Bij een carb-mini zitten er ook twee een voor de toevoer naar voren en de andere voor de overloop van de tank en eindigd onder de vloer.
Om de schokbrekers los te nemen moet ook de tank eruit daar de bevestiging achter de tank zit.
Tip: Ondersteun de draagarmen want als je de moeren van de dempers losmaakt vallen de draagarmen naar beneden, althans bij mij was het zo.

succes.

Leon Wiltink

RE: Subframes demonteren

Volgens mij kun je door de tank te draaien ook bij de schokbrekers komen, of niet? Dat zou namelijk veel werk schelen, gezien ik hier ff geen klem heb om hem af te klemmen :9

edit: Ondertussen de tank losgehaald, de leiding laten zitten en de tank gedraaid. Nu kan ik prima bij de schokbreker, en de moeren van het subframe..

Nu nog een stellage bouwen (plank en balk) om de bodem te ondersteunen wanneer ik het subframe loshaal, waar de asteunen onder kunnen staan. Dat is nu mijn volgende project(je)

RE: Subframes demonteren

Als ik het goed begrijp doe je alles buiten op straat. Moet wel een hele vertoning zijn voor de buurt :+) . De meeste mensen komen niet verder dan soms oliepeilen :D

Dennis

RE: Subframes demonteren

Ach ja, heb vriendelijk aan de gemeente gevraagd of ik een reparatie (niet aangegeven welke :P ) mag uitvoeren aan de straatkant.

Antwoord:

Net als een band verwisselen mag u reparaties aan uw eigen auto uitvoeren. U dient hierbij wel gebruik te maken van de reguliere parkeerplekken en te zorgen dat hier niemand overlast van ondervindt.
U mag echter geen auto's verhandelen (dus geen beroepsmatige dingen), geen olie weg laten lopen op straat of beschadigingen aanbrengen aan stoep, wegdek e.d.




Dus mag een subframe vervangen ook wel neem ik aan :9 . Maar idd aardig wat bekijks, erger nog, ik woon in een aardig drukke winkelstraat waar ook aardig wat verkeer doorgaat. Ik doe dit voor een dure en chique schoenenwinkel en voor een algemene boekhandel. Kortom best aardig. Nadeel is alleen het overdag werken, kan pas rond 5 uur beginnen en dan tot het donker wordt 8)