RE: trillingen in stuur
Ingediend door martin krispijn op wo, 29-05-2002 21:15
ik denk dat je je wielen eens moet laten balanceren. zal wel helpen denk ik
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door martin krispijn op wo, 29-05-2002 21:15
ik denk dat je je wielen eens moet laten balanceren. zal wel helpen denk ik
Ook mijn Mini trilde erg op het stuur, eigenlijk begon het al als ik met 60 km/u een flauwe bocht nam, dan leek het net alsof de voorkant de bocht om "wiebelde".
Wielen balanceren en uitlijnen heeft niets geholpen.
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om alle rubbers van de voorwielophanging te vervangen door steviger rubber, tevens heb ik de rubbers van de subframe bevestigingen vervangen voor competitierubbers. Daarnaast was het geen overbodige luxe de schokbrekers te vervangen (de rechter was zeiknat), en heb ik maar meteen een stel instelbare gas-schokbrekers aangeschaft waarbij de demping in 40 (!) standen instelbaar is.
Helaas ben ik met nog enkele andere "projecten" bezig waardoor ik nog niet kan rijden met de Mini maar ik ben ervan overtuigd dat ie nu een heel stuk strakker zal rijden en sturen.
Ik bedoel te zeggen dat het eerste wat je moet doen is je voorwielen balanceren en controleren of er nergens speling op zit (fuseekogels, stuurkogels, draagarmrubbers).
Als dit alles niet helpt moet je eens met een kritisch oog naar alle rubbers van de voorwielophanging kijken. De bovenste rubbers van mijn subframe waren zo zacht als de gemiddelde pluche teddybeer, wat de stevigheid van de hele voortrein niet echt ten goede komt.
Je kunt dit vrij eenvoudig controleren door met geopende motorkap iemand het stuur heen en weer te laten draaien. als het goed is beweegt de carrosserie een klein beetje ten opzichte van de motor, als de carrosserie veel beweegt tov de motor zou ik de rubbers van je subframe vervangen. Een kleine trilling in je wielen is al voldoende om bij hogere snelheden deze trilling om te zetten in een flinke beweging als deze rubbers allemaal erg slap zijn. Zeker omdat je meldt dat de trilling al bij 80 km/u begint zou ik alle rubbers eens nalopen. Trillingen in het stuur ontstaan vaak juist tussen de 100 en 120 km/u.
Suc6 !
[size=75:2grrjvo3][Topics samengevoegd-Demelza][/size:2grrjvo3]
Heho, vandaag lekker weer eens naar de kust getokkeld in mijn minimanimo heerlijke rit.
Wat me opviel is dat hij ernstig gaat trillen als ik nog maar 95/100km rij voorheen was dat pas zo rond de 110/120km.
Ik rij elke dag in mijn karretje naar mijn werk zo'n 24km per dag en kan/mag dan niet harder dan 80, zou het te maken kunnen hebben met gewening ofzo??
Of moeten de bandjes miss. uitgebalanceerd worden hoewel dat in okt. 05 pas is gedaan.
Vind het zo vreemd dat hij dat nu ineens gaat doen of hebben jullie daar ook last van? (de mini's dan he )
Groetjes Ingrid
Ik zit met het zelfde probleem.
Ik heb gisteren mijn banden uitgebalanceerd,
en hij doet het nu nog
bij ongeveer 120 km per uur trilt hij behoorlijk.
tot nu toe weet ik nog niet precies wat het is maar Ik vermoed dat het te maken heeft met hoogte slag in de band,
Ik heb er fulda,s op zitten,
Ik weet niet of dat bij deze banden vaker voorkomt,
Ik weet wel dat je hier last van krijgt als je de mini lang stil hebt staan op 1 plek word de band dan plat,
Mijn advies bij het stallen van de mini de druk in de banden verhogen tot zo,n 3,5 a 4 bar,
Of de wielen van de grond,
Een ander optie zou misschien een uitlijning kunnen zijn,
Ingrid, ik heb je vraag even aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door.
Kromme schijven zorgt bij zo'n klein autootje ook voor
trillingen.. maar dan zou hij met remmen ook enigzins
moeten trillen.
of een keer hard op een put of een kuil in de weg gereden en daardoor een kromme velg gekregen.
Dank Demelza had ik idd zelf moeten kunnen vinden dit topic
Nou was ik na het strand avontuur van gister mijn ouwetje aan het uitsoppen en toen zag ik dat op twee banden de loodjes van het uitbalanceren weg zijn zou dat er iets mee te maken kunnen hebben.
En over die kletsnatte schokbreker?? is dan de auto van binnen ook nat, bij mij nml. wel, zou dat dan van die schokbr. kunnen zijn?onder het stuur is het behoorlijk vochtig
Greets Ingrid
Als inderdaad de loodjes van de velg af zijn, dan
is de kans groot dat dat de oorzaak is van het
trillen. Opnieuw laten balanceren, helaas.
Olie uit een schokbreker kan niet in de auto komen,
ik denk dat je vocht ergens anders vandaan komt.
Stel eerst vast wat voor vloeistof het is, (rem)olie,
ruitensproeiervloeistof, koelvloeistof, en volg dan het "spoor"
Heb het zelfde,
Hij trild bij 80 km per uur en bij 120.
Laten ablanceren, en uitlaten lijnen. niks nada nopes geholpen?????
Een band kan ook onrond worden, die is er niet uit te halen met balanceren...
Ingediend door Herman Bron op di, 03-04-2007 21:07
[topics samengevoegd - Crispy]
Beste Mini vrienden,
Sinds enige tijd ben ik in het bezit van een 1999 Mini MPI. Deze is voorzien van zogenaamde "groved" schijfremmen.
Probleem: Als ik bij hogere snelheden rem, trilt de auto aan de rechterzijde, het pedaal trilt naar mijn inziens niet mee. Wat zou dit kunnen zijn? heb zlef al gedacht aan eem kromme remschijf, de wielen zijn ook opnieuw gebalanceerd en de schofdempers vervangen. Waar kan ik het nog in zoeken?
Met al jullie ervaringen, moet dit toch te verhelpen zijn.
Herman
groef in je schijf, remblokje niet meer goed, dit zijn de meest voorkomemde oorzaakjes
Een krome remschijf krijg je niet 1-2-3,dan moet je em toch al witheet hebben geremd en er meteen mee door een plas water zijn gereden,dan heb je kans dat ie goed krom trekt.
Remschijven kunnen wel sneller krom trekken...
Dat is waarschijnlijk ook bij jou het geval, Herman.
Ook trommels kunnen ovaal worden zelfs.
Een kromme schijf verneem je ook wel in het pedaal,
Misschien een hoogte slag in de band?
Roest of oxidatie op je wielnaaf waar je je wiel op monteert?
Wat ook nog zou kunnen is dat ie plekken heeft op zijn schijven.Daar waar het blokje ertegenaan zit (bij stilstand/parkeren) is dan roestvorming opgetreden en dat ga je dan voelen met remmen,heeft de wagen van mijn vrouw ook.
Ik hou het op een remschrijf die krom is.
in het pedaal of je het niet altijd direct te voelen, ik heb zelf een kromem schijf(en) op een ford...je merkt er niet van tot je inderdaad met hooge snelheid remt..mijn suur gaat dan tekeer als een gek, Echter aan het pedaal merk je niets. ik voel het alleen aan het pedaal als ik bijna stil sta..maar ook dan is het bijna niet te voelen.
je zou je schijven op een draaibank kunen zetten en het meten en eventueel vlakdraaien
succes
Ingediend door alain cooper op wo, 04-04-2007 09:59
Hij spreekt over trillingen bij Hogere snelheid.Kan ook door versleten rubbers van de ophanging.
Ingediend door Herman Bron op wo, 04-04-2007 10:33
Super Vrienden,
Ik heb weer een aantal aanknopings punten om ea te kunnen verhelpen.
alsvast Bedankt
Herman
Ik vind deze tip van mini-power nog niet zo gek.
(Misschien een hoogte slag in de band?)
Heb in het begin hetzelfde gehad met mijn mini. Kon het eerst niet vinden waar het vandaan kwam. Kwam toevallig in de garage voor wat anders en het probleem uitgelegd. Monteur vroeg mij of ik wel orginele wielmoeren op de mini had.
Nee dus. Hij legde mij uit dat wiel dan nooit centraal in het midden zit. Bij het remmen krijg je dus het gevoel dat er een verdikking op de band zit en dat trilt als een gek bij het remmen. Nieuwe moeren gekocht en het is verholpen. Dit kun je eerst eens bekijken, bespaart je een hoop werk.
Herman
een kromme schijf krijg je heel gemakkelijk door bijv. na een remweg richting stoplicht gewoon de rem ingedrukt te houden. De schijf kan de warmte niet kwijt en trekt gegarandeerd na een paar keer krom
Herman, ik heb je topic even aan een ander topic gehangen. Ik weet niet zeker of je ook trillingen in het stuur voelt maar de oplossingen die aangedragen worden komen wel behoorlijk overeen. Misschien kun je het even doorlezen.
Ingediend door Ronny op zo, 08-04-2007 20:34
Andere vraag, heeft iemand wel eens een (classic) mini gehad zonder trillingen?
De mijne trilt ook bij 120, en ca 75km bij het loslaten van het stuur.
trileen kan ook komen door een slag in je velg.
dan doet die het ook als je zeg maar 20 rijd, en je laat je stuur los.
dan zie je je stuur ook bewegen.
wielen van voor naar achter zetten is dan een idee.
beter is dan velg vervangen natuurlijk.
De mijne trilt ook idd. Niet zo erg, maar wel redelijk constant. Ik ging er eigenlijk vanuit dat 't min of meer bij 't beestje hoorde. is er idd IEMAND die een trillingsvrije mini heeft?
Ik niet iig
Ronny: ik heb zo goed als dezelfde mini en ook dezelfde trillingen.
Bij de meest recente beurt is er niet naar voren gekomen, en hij loopt mechanisch goed, dus ik zit er niet te veel over in.
[size=85:ry37kce4][topics samengevoegd - Crispy][/size:ry37kce4]
Hoi allemaal,
Heb in december vorig jaar samen met m'n zwager en schoonvader in bijna 2 weken onze mini 30 onder handen genomen, nieuwe dorpel erin gelast, bodem gelast
motorblok gereviseerd, geschilderd en teruggeplaatst in een zgan gespoten motorcompartiment, remmen voor gereviseerd (schijven,blokken en slangen vervangen)
etc,etc,etc.....nu heb ik afgelopen week de mini voorzien van 4 nieuwe banden, het hele zwikkie uitgebalanceerd etc,etc (te horen gekregen dat er een kromme velg bij zat) uiteraard vervangen, maarrrrrrrrrr nu komt het, hij trilt nog steeds! wie o wie kan me vertellen wat er nu aan de hand is......wij weten het ff niet meer zeg maar.....
hoor het graag
Vriendelijke groet
Marcel
stuurkogels versleten...
fusee-kogels speling...
wiellager kapot...
Heb je alle roest van de naaf verwijderd?
Enige optie is anders nog om dynamisch te balanceren(onder de auto)
Hoi,
Bedankt voor jullie reactie,
We hebben voor-onder alles uit elkaar gehad in december, alles schoongemaakt, ontroest, opnieuw geschilderd, gereviseerd, (lagers)schoongemaakt en nieuw vet erin, is laatst apk gekeurd en er waren geen bijzonderheden (en nee ik heb hem niet voor 25,- euro extra goed laten keuren.... )
Nog meer ideeen? hoor het graag
Groeten
De lagers van nieuw vet voorzien? Geen nieuwe erin voor dat kleine prijskaartje?
Remschijven laten vallen ?? te lomp gemonteerd van de remschijven (wat ik niet verwacht) kunnen krom door raken. en als hij het in het begin niet deed kan t miss zijn dat je een x te hard hebt moeten remmen en dat deze hierdoor goed warm zijn gweest ??
gr frank
Heb je de assen waar de lagers overheen glijden ook gespoten? Dat kan ook voor problemen zorgen las ik laatst.
leuk dat je het hele rijtje opnoemd, maarrrrr alles uit mekaar en weer in mekaar betekend niet dat het goed is, en ook een apk is absoluut geen garantie dat het goed is. een dure of goedkope keuring bepaald ook niet of het goed is...
dus nogmaals, controleer je fusees, je stuurkogels, je draagarmrubbers en zelfs je wielbouten...
Hoi,
Heb niet alleen alles uit elkaar en weer in elkaar gezet, maar 70% van de voortrein is vernieuwd (dus nieuwe onderdelen...)rest is gereviseerd, en dat zijn niet alle "belangrijke" onderdelen, assen zijn wel voorzien van nieuw laagje lak, maar niet op de plekken waar het niet hoort zeg maar...
groeten
Ik heb deze klachten ook gehad. Na het vernieuwen van de fusees bleken ze snel in te lopen (cups waren nieuw erg ruw). Vervolgens de fusee's weer losgehaald en de pinnen opnieuw afgesteld. Daarna geen probleem meer.
Welke onderdelen heb je dan niet vervangen?
En heb je de stuurtangen nog uitgelijnd?
Maar, indien je het wiel opkrikt, kun je die dan links/rechts
en boven/onder bewegen?
Mogelijk dat je wielmoer onjuist is geplaatst.
Wielmoeren dienen eerst met een grote onderlegring geplaatst te worden,
dan moer er weer af, dan pas de gespleten ring erin en moer op kracht zetten.
Anders sluit ik mij bij G-force aan:
stuurstangen staan niet goed, dus uitlijnen.
Ik heb de vraag aan een bestaand topic toegevoegd zodat de informatie bijelkaar blijft.
Misschien een volgende keer eerst even de zoekfunctie proberen?
Hoi,
Ik zal volgende keer ff zoeken, geen probleem , verder iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe, ben nog steeds zoekende, ga morgen maar eerst weer eens even langs de bandenhandel ivm de nieuwe banden, mocht dat nix opleveren dan steeds verder teruggraven tot ik het hopelijk ga vinden...
groeten, Marcel
Jippie!!!
Het probleem is verholpen, na m'n bezoek aan de bandenhandel rijdt hij weer als een zonnetje!
Probleem; Een van de banden (RV) was niet optimaal gemonteerd (met te weinig druk op de velg gezet) zodat hij niet goed op/in de velg zat met als gevolg dat er een onbalans in het wiel zat. Nu nog uit laten lijnen en hij is klaar voor het IMM
Groeten en bedankt voor alle reacties
Marcel
Lekkere toko is dat geweest zeg, dat de monteur DAT niet ziet bij het monteren van de band op de velg...
Ik zet mijn ervaring er ook even bij aangezien mijn oorzaak van het trillen in het stuur nog niet in dit topic staat.
Bij mij was het een busje in het stuurhuis wat versleten was, wat voor de enorme trilling in het stuur zorgde. Busje kost nog geen 20 euro, komt nog wel arbeid bij in mijn geval. Dit kan dus ook een oorzaak zijn.
En nu is de Mini weer volledig trillingsvrij
Deze zit in het stuurhuis. Bij mij is die nu vervangen en het trillen is weg. Er is bij mij wel een ander busje van een ander merk in gegaan want dit ding op de foto is te slap en werkt dus niet om het trillen te voorkomen.
RE: trillingen in stuur
Ingediend door redhot op wo, 29-05-2002 21:07
Als ik 80 km/u rij begint het stuur te trillen. Weet iemand wat dit kan zijn?
Heb pas een adjusta ride set ingebouwd kan het hier aan liggen?
Wie kan mij helpen want het rijdt niet echt prettig en is ook niet echt een veilig gevoel.