verwarming lekt!

RE: verwarming lekt!

Wie weet raad?
De verwarming van Clint lekt.
Niet zo zuinig ook, vooral aan de rechterkant.
Moet ik de hele unit eruit halen?
Zijn er andere mogelijkheden :?

RE: verwarming lekt!

Ligt er een beetje aan wat voor unit je hebt, echter eruit halen is het makkelijkst, hoef je niet op z'n kop onder het dashboard. Maakt ook makkelijker schoon, en de boutjes los halen gaat op de werkbank ook makkelijker.

Heb je al gekeken of er geen slangen lekken?

Groet ron

RE: verwarming lekt!

Eej Ron,

De slangen zien er goed uit.
Ze zitten ook goed vast.
Het lijkt wel aan de onderkant eruit te komen en niet zo zuinig ook...
Als het niet aan de slangen ligt, waar kan het dan nog meer lekken?

Ik ben ook nog maar een rookie... ;)

RE: verwarming lekt!

hoihoi

let wel op met rijden met een lekker kachel..dadelijk geen koelwater meer voor de motor!!!!

als het goed is kan je de kachel op koud zetten dan lekt hij niet meer...maar ook geen kachel meer
kan je ook dekachel radiateur er uit halen om te controleren

groetjes
pjé :+)

ps als de kachel radiateur kapot is..een imitatie is net zo goed als een nieuwe..alleen ff pielen met de slangen maar wel een heeeeel stuk goed koper

RE: verwarming lekt!

Dank je Pjé!

Morgen die handel er maar eens uitslopen.
Verwarming is nu toch niet nodig...

RE: verwarming lekt!

vermoedelijk de radiateur van je verwarming lek, kan je laten solderen, maar dat is tijdelijk oplossing...

RE: verwarming lekt!

Ohja de verwarming is dezelfde als die wat in mijn Jet Black zit.
Kan ik die misschien zolang omruilen... :?
Spook rijdt nu toch niet (ja op 2 cilinders maar ja..)

RE: verwarming lekt!

hoihoi

denk het niet gezien het leeftijds verschil

maar je kan altijd ff kijken

groetjes
pjé :+)

RE: verwarming lekt!

Als de bevestiging van de kachel hetzelfde is dan kan dat.
Ik heb al veel mini's gezien, maar met alle soorten in alle soorten mini's.

Grote kans dat het dus past.

Groet ron

RE: verwarming lekt!

De vroege Mini's hebben meen ik een schuifje aan de voorkant dat je naar boven en naar beneden kunt schuiven.
Bij beide Mini's die ik heb, zit er een schuifje voorop dat je van links naar rechts kunt schuiven.
Ik vrees dat die van Clint dus niet origineel is..
Ik zal het morgen eens uitzoeken, of het allemaal past. Scheelt weer een ritje van een half uur naar het dichtsbijzijnde Minicenter.. :)" title="Evil" />

RE: verwarming lekt!

niet origineel is ..



hij is toch van 1968? dus een Mk II. dan is het gewoon de goede kachel, die met het schuifje op en neer waren nog eerder (begin jaren 60)
(Ik heb nog wel een kacheltje (1971) liggen als je wat nodig hebt .. )
De ophangpunten zijn AFAIK niet veranderd, alleen de radiatortjes(ander model) hadden de slangen aan de andere kant in de late modellen (jaren 90).

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: verwarming lekt!

Dat scheelt weer zoekwerk!
Ik ruil ze dan iig even om zolang.
Dat is toch niet zo veel werk, als alles gewoon goed los gaat :)

RE: verwarming lekt!

Kijk ook even of de oorringetjes van het in/uitlaatstuk op je radiator nog goed zijn.
Daar lag bij mij het probleem.

RE: verwarming lekt!

Ik heb de verwarmingsunits omgeruild.
De oude zeg maar stinkt ook behoorlijk.
(verbrand??).
Komt toch een nieuwe,oude in.

RE: verwarming lekt!

Mijn probleempje is precies hetzelfde als de titel van dit topic.

Nou is mijn kachel er al helemaal uit geweest toen ik alles uit de auto heb "gesloopt".

Heb toen de kachel los gehaald radiator gecontroleerd en die leek niet lek te zijn (heb er voor het uit elkaar halen amper mee gereden, dus weet ook niet of ie toen al zo lekte). Ik heb de kachel er laatst weer in gezet, slangen goed aangesloten en toch lekt ie. Het komt echt uit de kachel zelf, dus niet uit de slangen.

Dus nu rijd ik rond met een vuilniszak onder mijn kachel en een flinke voorraad koelvloeistof in mn bak, maar was eigenlijk niet van plan om dit veel langer vol te houden op deze manier ;) .

Ga er dus waarschijnlijk dit weekend aan de slag en wil dan ook alle "lek-mogelijkheden" na gaan.
1. Kachelradiator lek (waarschijnlijk niet, want al eerder gecontroleerd)
2. Slangen niet goed aangesloten (van het weekend nog een keer goed aangesloten, dus is het waarschijnlijk ook niet)
3. O-ringen versleten (nog niet gecontroleerd)

Dit zijn de mogelijke problemen die ik uit verschillende topics heb gehaald. Vergeet ik nu een mogelijkheid? Laat maar ff weten, want de hele tijd met beslagen ramen rondrijden is ook niet echt prettig...

RE: verwarming lekt!

Hoe weet je zo zeker dat je kachelradiator niet lek is, want dat is volgens mij de enige mogelijkheid.

Tis alweer een tijdje geleden dat ik een kachel uitelkaar heb gehad, maar volgens mij ben ik nog nooit ergens o-ringen tegengekomen.

Dennis

RE: verwarming lekt!

Nou ik dacht destijds dat ie lek was, omdat er wat koelvloeistof op de bodem lag. Toen ben ik met die kachelradiator naar de onderdelen-boer geweest. Die heeft toen de kachelradiator vol met water gegooid. Vinger op het ene buisje, flink hard blazen op het andere, en er kwam niets uit.

Wat betreft de o-ringen: in een ander topic werd aangegeven dat die 2 buisjes een opzetstukje zijn waarachter 2 o-ringetjes zitten (heb trouwens het model met 2 buisjes onder (jetblack 88 )).

RE: verwarming lekt!

Mijn kachel radiateurtje was ook lek, in de eerste instantie leek 't ook alsof ie helemaal niet lek was. maar na een paar keer controleren bleek toch dat er een klein lekje in zat.
Wat je kan doen is lucht erop zetten, dan in een bak water houden, dan kan je veel beter zien of ie lek is. Wees alleen heel voorzichtig met druk erop zetten, ik zou zeggen ga niet boven de 2 bar.

RE: verwarming lekt!

[size=75:3qf3g1vz][topics samengevoegd - Crispy][/size:3qf3g1vz]
Hey mensen!!

Ik was vanmiddag ff samen met m`n vriendin de carburateur aan het afstellen...( wat ook niet lekker liep trouwens...en het lag niet aan m`n vriendin ;) )en ik was een hoger stationair tal ding aan het zoeken...toen m`n vriendin ineens de auto uitzette en riep dat het water uit de kachel gutst ( dus niet druppelt ) het spoot nog net niet..binnen 30 sec was de hele voorkant binnen nat en lag er laag van 1 cm water..

"ik rende naar binnen en trok m`n duikerspak aan..en dook in de mini om te kijken wat er aan het hand was :+) "

Het leek wel of het door alle kieren en gaten van de kachel naar buiten kwam zetten ( maar vooral aan de rechterkant..passagierskant dus )

1.Kan dit nog gefixt worden?
2.En zo niet is er iemand die zo`n ding heeft liggen? 3.En hoe haal ik het eruit en zet er een andere in?4.Hoe kan dit? ( hoog toerental = sneller werkende waterpomp = welbekende druppel voor de evt al lekkende kachel?)
5.En hoe kan ik het de volgende keer voorkomen ( misschien ook handig voor een ander )

Maarre ook ff een andere vraag...

Waar zit de stationair schoef..ik had het idee, dat ik maar iets aan het doen was ( ik heb alles volgens de FAQ instrukties gedaan...tot het stationair gebeuren...en daar ging alles mis )
Hoeveel olie moet er in de dashpot btw? Ik heb `m gewoon vol gegooid

Heb pijn aan m`n vingers van `t typen :P

Oja tis een 90`er 1000tje met een HS4 carburateur. ;)

Groetjes en alvast bedankt voor de antwoorden,

Maurice

ps....Haynes heb ik net besteld d:)b

RE: verwarming lekt!

Nobody? :?

RE: verwarming lekt!

Even de aansluitingen van je kachel controleren, of ze wel goed vast zitten. Of misschien is er een slang gescheurd. In het ergste geval een kapotte aansluiting op je kachelradiator.

Dennis

RE: verwarming lekt!

De vaste aansluitingen waren idd lek...met de slang was niks aan de hand..... :(

Dus dat wordt denk ik kachel vervangen :?

RE: verwarming lekt!

Of alleen de kachelradiator, maar op zoek gaan naar een complete kachel is simpeler en het wisselen is niet al te veel werk.

Dennis

PS Water hoef je niet meer af te tappen, dat ligt al op de bodem ;)

RE: verwarming lekt!

Dennis schreef:
PS Water hoef je niet meer af te tappen, dat ligt al op de bodem ;)



Idd...de radiateur is leeg :P

Maar als het goed is heb ik al via Bosalis al een complete kunnen regelen ;)

Nu nog het verwijderen en het inbouwen ervan...en dan een poging om de carburateur opnieuw af te stellen..( ontdekken waar de staionair afstel schroef zit )Hij stond te rijk afgesteld...boegies pikzwart..en bij flink gas geven leek het alsof ie verzoop....

Groetjes,

maurice

RE: verwarming lekt!

Maurice, ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het eens door.
Verder hebben we liever niet dat je 2 verschillende vragen in een topic stelt.
Voor het afstellen van de carb hebben we dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 8219#48219

Welke ook te vinden is in de FAQ Standaard Techniek

RE: verwarming lekt!

Crispy schreef:
Voor het afstellen van de carb hebben we dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 8219#48219

Welke ook te vinden is in de FAQ Standaard Techniek



Ok...maar check m`n 2e vraag:

Mausje75":2zkvfsy0]Waar zit de stationair schoef..ik blablabla..( ik heb alles volgens de FAQ instrukties gedaan...tot blablabla.. )
[/quote:2zkvfsy0] ;)

Maar ik zal de volgende keer de vraag wel splitsen...ik dacht...stel ze allebei maar ff tegelijk! O:)

Groetjes,

Maurice

RE: verwarming lekt!

Mijn kachelradiator heeft het helaas begeven.. Een klein lekje zorgt voor een een natte rechterschoen en helaas is het lassen niet gelukt. Nu ben ik op zoek naar een vervanger voor mijn Mini Kensington 1.3i uit 1996. Nu lees ik dat er meerdere types zijn gemaakt in de afgelopen jaren. Waar moet ik specifiek op letten? En welke bouwjaren zijn geschikt??

RE: verwarming lekt!

Je moet dan een kachel speciaal voor een SPi hebben.
Die slangen zijn dacht ik weer anders dan de carb mini's.
Vraag het anders voor de zekerheid even na bij een van de sponsoren hier rechts>

RE: verwarming lekt!

thanx Mike, ik ga bellen!!

RE: verwarming lekt!

Graag gedaan!

RE: verwarming lekt!

Hier mini red hot uit 1989.
Bij de kachel druppelt koelwater uit de onderkant van de kachelunit. Ding er helemaal onderuit gesloopt. Schoon gemaakt (ranzig koelwater bleeeeh). Radiator getest door hem leeg te maken en twee opgeblazen balonnen erop te zetten en daarna onder water, geen lek te bespeuren. Boel gemonteert, met nieuwe slangenklemmen. Probleem leek over, maar nu dus toch weer koelwater lekkage.

Wat kan dit nog zijn? Ik verdenk nu toch weerde radiator en ga hem dit keer licht afpersen met een drukmeter en een paar rubber stoppen.

Iemand anders nog een suggestie?

RE: verwarming lekt!

Eerst warm water door laten lopen. Het kan zijn dat er ergens een klein gaatje zit wat naar boven komt als de verwarming wat warmer wordt. Laat er ook voor een tijd water doorheen stromen, onder wat grotere druk. Dit kan een klein gaatje ook te voorschijn laten komen.

RE: verwarming lekt!

Misschien kort door de bocht, maar gewoon een andere opzetten. Dingen zijn er in overvloed volgens mij, ben je in een paar uurtjes van je probleem af d:)b
Ik heb hier nog wel een goede liggen denk ik, als je interesse hebt PM maar ff.

Groeten Miniauto.

RE: verwarming lekt!

He miniauto,

bedankt voor het aanbod, ga toch eerst ff testen, want Loenen is nu eenmaal niet naast de deur.

Mochten er anderen zijn uit de buurt van Utrecht die nog iest hebben liggen. Grag ff laten weten.

RE: verwarming lekt!

Ik werk in Utrecht :)

RE: verwarming lekt!

PM!

RE: verwarming lekt!

miniauto schreef:
Ik werk in Utrecht :)



RobvanSuilen":1p54nhlb]PM![/quote:1p54nhlb]

En nu ineens wel he!! :P :P ;)

RE: verwarming lekt!

Humm Mausje, hoe bedoel je???

default

RE: verwarming lekt!

[size=85:9iz6uoix][topics samengevoegd - Crispy][/size:9iz6uoix]
Hallo allemaal,

Ik heb een Mini 1000(magic) uit 1990, toen ik hem kocht wist ik dat de verwarming lek is en nu ben ik er mee aan de slag gegaan.
Maar omdat ik nog niet zeker wist wat het exacte probleem is heb ik nog nieuwe kachelradiateur gekocht.
Wat heb ik nu gedaan? Ik heb de kachel unit in zijn geheel ertussen uit gehaald en de slangen aan elkaar gekoppeld(onder de motorkap). Zou dit kwaad kunnen??
Het leek mij van niet omdat alleen de kachelunit er nu tussenuit is.

RE: verwarming lekt!

Kan geen kwaad, alleen kan je nu natuurlijk niet ontwasemen.

default

RE: verwarming lekt!

G-Bee schreef:
Kan geen kwaad, alleen kan je nu natuurlijk niet ontwasemen.



dat kon al niet omdat de vettigheid van het koelvloeistof de ramen besloeg.
als ik de kachel uitliet ging het goed, en anders heb ik mijn handwissertje nog.

ben al blij dat iemand zegt dat het geen kwaad kan, ik dacht het namelijk ook maar misschien zie ik wat over het hoofd.

RE: verwarming lekt!

Hallo,

je kunt nu ook je verwarmingsradiateur eruit halen en alleen de unit met motor terug monteren. Kunt je wel een beetje ontwassemen en je lek test gaat ook ineens door. Zo rij ik nu ook rond.

default

RE: verwarming lekt!

Dat is ook slim!! dat ik daar nie op gekomen ben.

RE: verwarming lekt!

Wij hebben bij verschillende mini's gehad dat de radiator v.d. verwarming stuk ging, dit kun je simpel oplossen door 'stop leak' voor radiatoren in je radiator te gooien. Zorgen dat je verwarming aan staat zodat dat spul daar ook doorheen komt en het is zo opgelost.

Ben je voor een tientje klaar.

Succes

default

RE: verwarming lekt!

ja en dan gaan alle koelkanalen in je motor ook dichtzitten en ben je met een paar jaar je motor naar de knoppen aan het helpen.

ik wil het liever goed doen.

RE: verwarming lekt!

De kachels was er toch al uit,
Zou toch maar een nieuwe zoeken, begint wel frisjes te worden.

RE: verwarming lekt!

Ik heb de vraag aan een bestaand topic toegevoegd, zodat de informatie bijelkaar blijft.

RE: verwarming lekt!

Hey

afgelopen week reed ik lekker met m'n mini een stukje,
ergens op de in de weg zat een hobbel (zoals overal ijgelijk)
dus ik reed daar over heen,

Maar opeens viel de kachel unit naar beneden.
het bleek dat alle 2 de schroefjes er uit waren getrild.
thuis aangekomen heb ik die weer terug geplaatst en alles was weer goed.



TOT die avond,
ik moet ergens naar toe, toen ik die avond de auto starten rook ik gelijk al een koelvloeistof lucht me tegemoet komen.
ik voelde onder aan de unit en voelde daar een drupjes koelvloeistof hangen.

nu zijn we een paar dagen verder en lekt hij niet meer.
maar elke keer als de kachel warm word ruik ik weer die lucht en beslaat heel de auto.

betekent dit dat hij toch nog lek is?
en hoe kan ik er dan achter komen waar hij lekt?




ik heb ooit ook een lekkende(radiator) auto gehad, toen heb ik er een spulletje in gegooid die het zou moeten dichten.
en het werken, maar dat was een nieuwe auto

zou ik dit ook kunnen gebruiken in mijn mini?


gr
Bram

RE: verwarming lekt!

Het betekend dat je hoogstwaarschijnlijk een een lek in de radiator van je kachel hebt zitten. Makkelijkste is om je hele kachel te vervangen.

Ik zou dat goedje niet in je mini gooien. Ik zou het niet eens gebruiken. Dit kan namelijk voor verstopping van je koelsysteem leiden.

RE: verwarming lekt!

(b)engeltje schreef:
Makkelijkste is om je hele kachel te vervangen.


ja Oké maar een kachel kost ook weer 60-80 euro.
is toch weer hoop geld voor iets kleins