Vliegwiel wil niet los

RE: Vliegwiel wil niet los

Hoi allemaal,

Ik weet het niet meer hoor, ik wil m'n koppelingsplaat vervangen, dus moet het vliegwiel er af.
Ik heb al vanalles geprobeerd, ik weet heel zeker dat dat ik niks verkeerd heb gedaan, De vliegwieltrekker zit zo strak aangetrokken dat ie kromstaat. En nog gaat dat vlooieding er niet vanaf! :( :( :( :( :( :( :( Ik heb 'm al aardig mishandeld, bv door het gat van de startmotor heen rake klappen gegeven, zo raak dat toen ik er even naast zat de tandkrans er bijna vanaf lag.
Ik heb 'm ook al warmgestookt, maar nee hoor.

Hebben jullie nog ideen, ik weet het echt niet meer, ik ben hier nu al twee complete middagen mee bezig. |:( |:(

b.v.d.

Alco

RE: Vliegwiel wil niet los

Ik heb er ook last van gehad. Ik kreeg de mijne ook niet los. Heb het vaak geprobeerd met een poelietrekker!! Controleer eens of er op je krukas waar die "spie" (hoefijzer op je krusas) zat geen bramen zitten. Daarom wilde hij bij mij niet los. En zet dat ding maar eens gewoon onder flinke spanning weg....wat olie. Na lang ploeteren kreeg ik hem zo ook los.

succes

Thijmen
www.minisport.tk

RE: Vliegwiel wil niet los

Ik zit momenteel met hetzelfde probleem.
Het vliegweil van mijn 1300 cc blok staat nu 14 dagen al onder hevige spanning.
Binnenkort ga ik hem verwarmen en dan kijken of ie dan wel los wil.
Als er andere mensen tips hebben hoog ik het natuurlijk ook graag!

RE: Vliegwiel wil niet los

Heb je de eerste cilinder op zn hoogste punt gezet? Zo niet dan kun je wel eens een groot probleem hebben. Er zit namelijk een halve ring achter je vliegwiel, en als je krukas niet goed staat valt de ring een beetje omlaag en zit alles muurvast. Heb het nog nooit gehad, dus ook geen id wat je eraan kunt doen. Weet alleen dat je um er dan niet vanaf krijgt...

RE: Vliegwiel wil niet los

Bramen zitten er niet op, ik kan alleen geen hoefijzer vinden. en op de stand van de 1ste cilinder heb ik niet gelet, ik zal alles morgen nog wel eens loshalen en 'm dan in de goede stand zetten.
Trouwens, tips waarbij het vliegwiel en dergelijken niet heel blijven zijn ook welkom, ik heb toch wel een reserve.
Ik zal jullie op de hoogte houden.

Alco

RE: Vliegwiel wil niet los

Het probleem met de stand van de krukas, in verband met de stand van de C-ring, kan volgens mij niet direct een probleem zijn. Tenzij er aan het vliegwiel is getrokken terwijl de C-ring al verkeerd stond.

Ik heb het op een losse (Verto)koppeling die ik heb nog even nagekeken. De C-ring valt op zeker in een uitsparing achterin de drukgroep met een gladde rand. Alleen de achterste uitsparing in de drukgroep (gericht naar het primary gear)loopt schuin af. Als de drukgroep ongeveer 4 mm naar voren zou komen kan de C-ring naar beneden vallen en achter deze schuine rand blijven haken.

De juiste stand van de C-ring is het beste met de opening naar voor of achter. De opening naar boven is uiteraard de stand die absoluut ongewenst is. Als de spiebaan voor in de krukas horizontaal ligt dat zou de opening van de C-ring naar voor of achter zijn gericht. De C-ring heeft zelf niets met de koppelingsgroep uit te staan. Met een drukring sluit de C-ring (hoefijzer) namelijk in een gleuf in de krukas de primary gear op. De koppelingsgroep wordt wel over deze twee ringen heen geschoven.

Ten aanzien van het niet los krijgen zou ik zelf flink wat kruipolie op de aansluiting bij de krukas gebruiken. Ondanks de zeer strakke conische passing zal er wel iets van cappilair werking zijn waar de kruipolie gebruik van kan maken.

Bij een non-verto koppeling grijpt de ring van het vliegwiel op de krukas. Bij een Verto is het de ring van de drukgroep die met de krukas in aanraking komt. Je hebt er niet bijgezet om welke koppeling het gaat. De drukgroep van een Verto heeft ongeveer een 4 cm contactvlak met de krukas.
Het warmstoken van het vliegwiel heeft bij de Verto geen effect denk ik. Het vliegwiel zit namelijk met bouten aan de drukgroep vast. Daar tussen zit de koppelingsplaat maar deze heeft een vertande ring voor op de versnelling.

Verder veel succes.

Erwin 8)

RE: Vliegwiel wil niet los

Je hebt gelijk Erwin, het gaat om een Mini van 1991 met een Verto koppeling dus. Ik heb ook niet het vliegwiel warmgestookt maar het gedeelte van de drukgoep dat op de krukas zit.

Groeten,
Alco

RE: Vliegwiel wil niet los

Je zou nog kunnen proberen via een van de gaten waar je de poelie in de drukgroep schroeft met een slangetje kruipolie achter de drukgroep op de krukas te krijgen. Tussen de drukgroep en de vertande ring van de koppelings over het primary gear zit wat ruimte. Je moet het slangetje dan wel richting de krukas laten lopen. Je sproeit dan gedeeltelijk over het primary gear omdat dit gedeeltelijk in de drukgroep steekt, maar bij overvloedig gebruik zal het ook de krukas bereiken. Omdat de krukas daar naar voren taps toeloopt kruipt het er mogelijk beter tussen. En een dag laten intrekken en herhalen is geen luxe.

Erwin 8)

RE: Vliegwiel wil niet los

Ik neem aan dat je de officiele vliegwieltrekker gebruikt?

Toen ik mijn non-verto vliegwiel wilde demonteren was ik het "dopje" op de centrale bout van de trekker vergeten. Daardoor kon ik niet genoeg spanning opbouwen.

2e poging met dopje; op spanning zetten, een rake mep met een vuisthamer op de centrale bout en vloep hij schoot los.

Als je overigens het vliegwiel wil gaan heetstoken dan heb je wel een flinke brander nodig (duh)

Succes

RE: Vliegwiel wil niet los

Nou ik zal morgen dan maar eens bus kruipolie met een slangetje gaan halen, en Ja, ik heb het dopje er gelukkig wel tussen zitten.

Bedankt,

Alco

RE: Vliegwiel wil niet los

Het mooiste gaat als je het blok rechtop zet met as naar boven gericht .
Draai een stukje tape rond de as waar die in-kepingen zitten en spuit deze vol met wd 40 .
Een paar nachtjes laten intrekken en daarna met de poelietrekker erop !

Edwin

RE: Vliegwiel wil niet los

Rechtopzetten gaat een beetje moeilijk, het blok zit nog in de auto. Maar ik ben er uit, ik zet de slijptol er in, ik heb nog een reserve exemplaar liggen.

Groeten,

Alco

RE: Vliegwiel wil niet los

uh jongens.... Ik zie nog 1 mogelijkheid niet....
Ik heb die fout zelf 2x gemaakt |:( . Als je de bout (geloof maat 24 of 27) van je vliegwiel losmaakt hebt je 2 ringen zitten. 1 gaat vaak vanzelf mee (de borg-ring) als je de bout lostrekt en die ander (centreer-ring) moet je er vaak uitpulleken. Als je die er laat zitten dan kun je zelfs zoveel kracht op het vliegwiel zetten dat (gebeurde mijn mijn eerste keer) de poelietrekker in 2e breekt en dat is echt een klap, of dat (mijn tweede keer fout) het schroefdraad uit het vliegwiel eruit/kapot word getrokken.
Controleer dat wel ff. als dit het niet is.... gewoon een zeer grote hefboom gebruiken :)" title="Evil" /> .

RE: Vliegwiel wil niet los

Die ring is er uit ja en ik heb een hefboom van een meter gebruikt waar ik met m'n volle tachtig kilo aan ben gaan hangen, hij wil niet strakker..........

Alco

RE: Vliegwiel wil niet los

Zodra je vliegwieltrekker al krom begint te staan kan je het wel vergeten dat je hem los krijgt. Dan ben je al over de maximale trekkracht van je trekker heen.

Maar voordat je de flex erin zet heb je al overwogen om zelf een trekker te maken. Ik heb ook wel eens een vliegwiel gehad die echt niet los kwam maar met een zelf gemaakt exemplaar lukte het op een gegeven moment wel.

Een dikke stalen plaat en een 3 tal 12.12 treksterke tapeinden doen heel veel meer dan een standaard pisbakkenijzer trekkertje. :)

RE: Vliegwiel wil niet los

Ooooooooow net te laat. Het is al gebeurd, 't was eigelijk zo gebeurd. Ik heb eerst de diafragmaplaat weggehaald door de klinknagels weg te slijpen. Daarna rondom zo dicht mogelijk langs de flens geslepen, vliegwieltrekker er op, een paar klappen met een steenbeitel in de groef en husakee!!!!
Het lijkt er op dat de een of andere onverlaat 'm vast had gelijmd :( .

Trouwens Richard hoe of waar kom je aan 12.12 bouten? Ik had van een van de bouten van de trekker de draad al er al af getrokken terwijl hij er toch goed ingeschroefd zat.

Groeten, Alco

RE: Vliegwiel wil niet los

Mazzeltje Koeper :) Ik was niet zo gecharmeerd van een slijptol in de buurt van de krukas maar netjes gedaan. Mogelijk dat er iets van Locktight op heeft gezeten. Volgens mij zou dat dan met verhitten ongedaan worden gemaakt. Ik heb deze ellende niet gehad want de ellende die ik had zorgde er voor dat ik de boel zo van de krukas kon tillen. Verder succes met de reparatie. :D

Erwin 8)

RE: Vliegwiel wil niet los

Ik heb mijn vliegwiel eraf!!

Gewoon de trekker erop gelaten voor een paar weken en vandaag een paar tikjes met de hamer en hij schoot los!
Nu kan ik weer verder ermee!!

RE: Vliegwiel wil niet los

Nou ik ben er wwer klaar mee! De koppelingsplaat was niet versleten, maar vet. De keerring van het hoofdlager had gelekt, die heb ik dus maar vervangen samen met de koppelingsplaat. En weer rijden als een nieuwe!!

Groeten,

Alco.

RE: Vliegwiel wil niet los

Koeper schreef:
Trouwens Richard hoe of waar kom je aan 12.12 bouten?



Eigenlijk zijn het geen bouten maar tapeinden die ik gebruik. Het draad hebben we er zelf opgetapt.

Ik vermoed dat een beetje ijzerwarenzaak wel iets in deze treksterkte heeft liggen.

RE: Vliegwiel wil niet los

Koeper schreef:
Ooooooooow net te laat. Het is al gebeurd, 't was eigelijk zo gebeurd. Ik heb eerst de diafragmaplaat weggehaald door de klinknagels weg te slijpen. Daarna rondom zo dicht mogelijk langs de flens geslepen, vliegwieltrekker er op, een paar klappen met een steenbeitel in de groef en husakee!!!!
Het lijkt er op dat de een of andere onverlaat 'm vast had gelijmd :( .



Wij hebben dit weekend hetzelfde meegemaakt met een 1000cc blokje van een Mini uit '87. Met geen mogelijkheid was ie los te krijgen. We hebben op dezelfde wijze als hierboven het vliegwiel van de krukas afgeslepen. Daarna kwam ie er uiteindelijk met de vliegwieltrekker vanaf |:(

Dit blokje is nog nooit uit elkaar geweest (en de koppelingsplaten waren helemaal opgesleten) en ook hier zat een soort opgedroogde lijm op de krukas. Wat zijn dat voor grappen geweest van de fabriek. Had jij toevallig ook een blokje wat ook uit '87 kwam waar het vliegwiel gelijmd was :?

We hebben al een tiental vliegwielen verwijderd, waarbij de ene wat makkelijker losging dan de andere... maar dit sloeg echt alles :(

RE: Vliegwiel wil niet los

In mijn blok van 84 niets wat er op heeft geleken aangetroffen. Kan een innovatie zijn geweest van na die tijd. Iemand meer ervaring?

Erwin 8)

RE: Vliegwiel wil niet los

:( Ik ken het probleem ook ja. Alles wat jullie vertellen komt me bekent voor(helaas).
Heb zelf ook al eens heel de koppeling door gestoken met de slijptol.Maar toen was de motor eruit. Pas op voor de krukas!!! Succes ermee.

RE: Vliegwiel wil niet los

Ik heb het zelfde probeleem gehad met nijn mini
1000 HLE ik had echt alles geprobeert van poelie trekkers tot zelf gemaakt gereedschap niets hielp en ik trok ook de poelie trekkes krom tot dat ik een originele vliegwiel trekker kocht toen was hij zo los fluitje van een cent.
zo'n trekker kost niet zo veel maar scheelt een hoop ergenis en bijna ieder mini centrum verkoopt ze .
sucses.
Tom.

default

RE: Vliegwiel wil niet los

Dat vind ik nu ééns klare taal tomini.

Hoe ze dat gefisxt hebben met een slijpschijf dat wil ik toch wel ééns zien.

RE: Vliegwiel wil niet los

Het is een 1000cc blokje van 1991 en of dat ie wel eens uit elkaar is geweest weet ik niet.

Alco

RE: Vliegwiel wil niet los

Ik heb ook al het problee dat vliegwiel niet los wiel ! zelfbouw poelietrekker gemaakt flink warm gestookt met de brander gemept ingespoten maar nee hoor nog niet los op laatst d8 ik dat hij los was gekomen maar wat bleek lag de starterkrans los :x ipv vliegwiel denk dat ik dan toch maar een officiele poelie trekker koop of hebben jullie een plaatje van hoe hij origineel eruit ?zodat ik hem kan namaken !

RE: Vliegwiel wil niet los

Rechter wiel eraf , 13mm gaatje boren door je rechter schutbord precies in het center van je krukas.
Paar precies passende blokjes (schuine keggen) hout tussen de trekkerplaat en koppeling
Trekker op je koppeling , zo vast mogelijk , verlengstuk van je doppenset door het gat op de boutkop van je trekker , 1 klap met de vuisthamer en altijd los.
En nee je slaat niet zomaar je lagers aan gort.
Die van mij is er zo al 4 keer uit geweest , lekker crossen kost een plaatje zo nu en dan!!!
T's ook maar anderhalf uurtje werk (injectie).
Groetjes Jeroen2 d:)b

default

RE: Vliegwiel wil niet los

Of men gebruikt de haakse slijper heb ik al gelezen.

default

RE: Vliegwiel wil niet los

Die methode zal ik dus niet meer gebruiken, kostte mij een nieuw blok....

RE: Vliegwiel wil niet los

je kan er vast wel een lenen,van iemand die er een heeft.

RE: Vliegwiel wil niet los

Ik ben vanavond ook bezig geweest maar jeetje wat zit dat vast :? Gelukkig hoef ik niet het vliegwiel te hebben maar de versnellingsbak :P Misschien ook maar de flex erin??? |:(

Groeten johan

default

RE: Vliegwiel wil niet los

ik heb hetzelfde probleem met een 1300 motor, ik krijg voor geen mogelijkheid de starterkrans etc eraf, ik ga het zo nog eens proberen met wat tips die ik hier heb gelezen.

default

RE: Vliegwiel wil niet los

Oke ik krijg hem nog steeds niet los, is het trouwens de bedoeling dat de straterkrans en diafragma veer in 1 keer van de krukas afkomt? of moet het in delen.
ik heb geen goede poelie trekker dus ik moet het een beetje amateuristisch doen.

wie o wie kan me nog effe een tip geven?

Zoals je ziet heb ik de poelie trekker op de buitenste rand van het diafragma geplaatst, kruipolie gebruikt(terwijl het blok recht op stond). terwijl de poelie trekker op spanning staat heb ik al verschillende klappen gegeven op de center bout, maar dit helpt niets.

alles tips zijn welkom, wat doe ik fout?

Groeten Stefan

RE: Vliegwiel wil niet los

Ik kan me voorstellen dat je het zo wilt doen, omdat die trekker niet om het vliegwiel heen gaat passen.

Maar volgens de Kluwer vraagbaak moet je de drukplaat, koppelingsplaat en vliegwiel apart uit het vliegwielhuis verwijderen.

Kun je trouwens met dit alles die spiegleuven, die horizontaal moeten staan (i.v.m. die C-ring achter het vliegwel) wel zien? Anders lijkt me dit wel heel link om het zo te doen.

Sterkte,

Peter

default

RE: Vliegwiel wil niet los

ehm nou dat is eigenlijk een goeie, hoe moet ik kijken wil ik die spiegleuven zien?

Ps, ik hou wel van een beetje spanning, welke maloot zou anders deze poelietrekker gebruiken? :)" title="Evil" />

RE: Vliegwiel wil niet los

Eigenlijk geen idee aangezien ik het nog nooit 'live' gezien heb, maar ik denk dat je ze pas te zien krijgt al het diafragma eraf gehaald is. Die gleuven zitten op het vliegwiel zelf namelijk.

Ik heb op het moment alleen de Kluwer van 1976-1981, dat is non-Verto en die heeft voor zover ik kan zien een wat ander systeem dan een diafragma (kan me vergissen).

Btw, volgens mij heeft pre-Verto de koppelingsplaten achter het vliegwiel zitten en Verto ze voor het vliegwiel.

RE: Vliegwiel wil niet los

je hebt echt het goede gereedschap nodig, dit gaat niet werken.

je haalt de bout er uit, eronder zit een extra plaat die moet ook weg.

er zitten gewoon schroefgaten in (metrisch bij een non verto) die kan je dan gebruiken met je trekker.

dan moet je gewoon met een hamer op de sleutel/bahco kloppen en dat gaat het wel lao.

anders even wat opwarmen wil ook nog wel helpen.

default

RE: Vliegwiel wil niet los

Hallekes,

Bustuh schreef:
ehm nou dat is eigenlijk een goeie, hoe moet ik kijken wil ik die spiegleuven zien?




De spiegleuven(lees schakelnaafgleuven) zijn de inkepingen die op de foto met de pijl zijn aan gegeven.



Met de opzet die je nu gebruikt kan het vliegwiel er nagenoeg nooit af krijgen. Dit omdat je nu aan de zgn. drukgroep staat te trekken en de dus met de spanning mee-veerd. Een juiste/goede vliegwiel trekker heeft drie bouten de door de drukgroep in het vliegwiel gedraaidt worden, zie rode pijl.



Veel succes,

E-jay

default

RE: Vliegwiel wil niet los

ik had het al opgegeven met mijn amateur gereedschap,
ik ga morgen even kijken of ik aan een goede poelie trekker kan komen.
ik heb in iedergeval alles effe opnieuw in de wd 40 staan om in te trekken.

kan iemand mij vertellen welke boutmaat ik nodig heb?
omdat ik niet in de buurt van een minicenter woon probeer ik het even bij een auto materialen zaak.

en dan is het wel de bedoeling dat die cilindervorm met de schakelgleuven van de krukas af komt toch? of blijft dat gedeelte zitten?

default

RE: Vliegwiel wil niet los

Hallee,

Ik denk dat de foto genoeg zegt. De borgmoer en -ring heb ik er naderhand weer terug op gedaan.



Greetz E-jay

default

RE: Vliegwiel wil niet los

oke dankje, nu weet ik in iedergeval waar ik een beetje rekening mee moet houden.

nogmaals bedankt voor de hulp, ik zal laten weten hoe het afgelopen is!

default

RE: Vliegwiel wil niet los

whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..............het lukt niet :( :( :( :( ik heb nu een proffesioneel gemaakte poelie trekker en ik kan er veel kracht opzetten.
alleen wil die(*^%($#@ poelie niet los.
nog iemand een tip? ik had ook al van iemand gehoord om een klap te geven op de starterkrans maar dat was niet zo`n geweldige tip...ja als je je koppelingshuis kapot wil hebben moet je dat doen(is dus gebeurd)

RE: Vliegwiel wil niet los

Ik kreeg de mijne los door de trekker onder hoge spanning te zetten en door het gat van de startermotor een paar tikken met een hamer te geven. Wel opletten dat je vliegwiel niet door de garage zeilt. Dacht eerst ook dat ik hem nooit los zou krijgen.

default

RE: Vliegwiel wil niet los

nou die tikken door het startmotorgat heb ik gegeven, daardoor heb ik dus een stuk uit men koppelingshuis geslagen. nou is dat niet zo heel erg maar ik wil wel graag mijn vliegwiel er nu is eindelijk af hebben.
ik zal het nog is proberen met lomp geweld(koppelingshuis is toch al kapot)

default

RE: Vliegwiel wil niet los

Ik heb het ook al ééns gehad en heb ik succes gehad om de zwaarte kracht zijn werk te laten doen.
Heb de motor opgetakeld aan de trekker zodat ie verticaal kwam te hangen, een halve cm boven de grond, en met een flinke slag op de kop van de trekker kwam die los.

De motor zelf had ik met spanbanden vast gemaakt aan de takel, deze bleef dus ook hangen aan de takel.

default

RE: Vliegwiel wil niet los

ik heb helaas geen takel hier,
ik heb de boel vannacht onder spanning laten staan. ik ben van plan dit iedere dag wat op te draaien en wat klappen te geven. OOIT zal ie toch loskomen.

RE: Vliegwiel wil niet los

Ik had in mijn voormalige Metro een vreemde trilling in het blok...
Dit bleek te komen van het vliegwiel welke over de krukas had gedraaid en vervolgens zich zelf door de warmte had vastgelast zeg maar... :'(
Affijn geen poelietrekker die hielp dus werd het slijpen geblazen totdat ik hem kon delen in 2 stukken.
Dit was gelijk mijn spannenste slijpwerk ooit.
Heel de krukas zat vol met putjes en hobbels van het draaiende vliegwiel.
Na dit een beetje te veilen heb ik er toen weer een nieuw vliegwiel op gezet van de sloop.
En wonderbaarlijk nooit last van gehad. :+)

default

RE: Vliegwiel wil niet los

goed nu heb ik het echt gehad, het vliegwiel wil er niet af. alles geprobeerd maar niks werkt. het lijkt wel of het 1 geheel is allemaal.
ik ga denk ik de slijptol proberen, mocht er iemand toch nog iets weten(liefst voor het weekend van 10/11 dec want dan ga ik denk ik de slijptol er in zetten)

of mocht iemand zo goed zijn er staat een beloning van een krat bier op voor diegene die hem los krijgt.

RE: Vliegwiel wil niet los

ja die koppeling zit echt vast.

@Bustuh ik ben al een beetje voor je aan het rondvragen, en ik heb je een mail gestuurd over de 12G1279