Hoe heb jij je remote van je versterker aangesloten? Kan het soms zijn dat de versterker aan blijft staan als jij je radio uitzet?
- Login of registreer om te reageren
Hoe heb jij je remote van je versterker aangesloten? Kan het soms zijn dat de versterker aan blijft staan als jij je radio uitzet?
misschien vraagt je versterker teveel van je accu, zodat ie de mogelijkheid niet krijgt om genoeg op te laden?
Ik zou toch maar wel naar een lek stroompje zoeken... maar eerst naar de versterker....
Ik denk inderdaad dat het je remote is die niet goed (of helemaal niet) is aangesloten, te veel vermogen zal het niet zijn denkik zeker niet als alleen je sub erop aangesloten is.
succes
Zit er nog wel genoeg accuwater in? Dat wil weleens verdampen als de accu een keertje goed is leeggespeeld. Laat je dynamo wel genoeg bij? Check de spanning. Je mini vraagt echt veel stroom met dit weer, achteruitverwarming, verlichting, blazer en nog tal van dingen, als de spanning onder het rijden bijv slechts 12v is laat ie niet echt bij. Hou er maar eens een voltmeter op tijdens het rijden.
Hou er maar eens een voltmeter op tijdens het rijden.
Je kan hiervoor mss hulp vragen aan de zoon van Rich
http://communities.zeelandnet.nl/data/m ... slapen.JPG
topic
hahaha, als hem dat lukt als de kofferbak bekleed is en er een sub in ligt,
krijg ie van mij de duim
bij mij lukt iig niet, want ik ken nog net een kannetje olie en een kannetje ruitvloeistof kwijt
en dan zit me koffertje vol
ik kom van het weekend wel ff (als je beter bent tenminste)
en dan kijken we ff naar je remote (of waar je versterker ook op aangesloten is)
spreek je van de week nog wel
greetzz rich
ff offtopic
maare wat voor subwoofer en versterker liggen erin dan :)" title="Evil" />
uhm pioneer versterker en caliber sub
maar hoeveel watt weet ik eigenlijk niet
Dat zou iig geen vermogen probleem moeten zijn... Mijn Magnat 1400 watt monoblock + 2x Phase Linear thrillers is ook geen probleem :)" title="Evil" /> zit uiteraard wel een powercap tussen bij mij...
Paultje schreef:
Ik denk inderdaad dat het je remote is die niet goed (of helemaal niet) is aangesloten,
Als je remote niet aangesloten zou zitten zou je sub uberhaubt niet werken en dus ook geen stroom verbruiker zijn..
Dnns schreef:
uhm pioneer versterker en caliber sub
maar hoeveel watt weet ik eigenlijk niet
volgens mij heb jij een 400 watt versterker en sub als ik me goed herinner
weet het niet 100% zeker
greetzz Rich
@MishMash: Heeft dat toegevoegde waarde aan het oplossen van het probleem
Je geeft iig wel een goeie oplossing aan wat betreft de remote draad...
Probleem al gevonden Dnns??
@rene: nee, maar tis altijd leuk om te zien wat een ander in z'n auto heeft liggen
hoi hoi,
heb nog helemaal geen tijd gehad om de foto's online te zetten,
ben nu de aankomende 4 weken van 0700 tot 2100 aan het werk :S......
zo gauw als ik weer tijd heb dan horen jullie me weer
for now
Greetz D.
MishMash: Rene is er denk ik op uit om de discussie een beetje on-topic te houden. Lijkt me een goed idee.
Ik heb precies hetzelfde probleem. Nadat ik een versterker en een subwoofer had laten monteren door een specialist liep ook mijn accu binnen enkele dagen leeg. Ik heb nu zo'n stroomonderbreker gemonteerd. Werkt prima.
sorry hoor, maar dan moet er toch echt ergens een lek zitten... Het kan niet zo zijn dat je accu dan opeens leegloopt terwijl alles uit staat... Wat voor versterker gebruik jij eigenlijk? Misschien ligt het wel aan het merk/type...
Ik heb een phoenix gold versterker. Ik ben met je eens dat er ergens stroom getrokken wordt, maar ik weet niet waar. Het lag niet aan de versterker zeiden ze bij het installatie bedrijf. Ik heb weinig verstand van electronica, maar ze hadden het erover (als ik me het goed herinner, want het is al een hele tijd geleden) dat de versterker automatisch uitgeschakeld wordt, zodat het niet mogelijk was dat deze stroom trok als alles uit was.
Mja dat gebeurt dmv je remote. Zodra je radio aangaat geeft hij een kleine spanning af aan je remote, die gooit vervolgens je versterker aan. Zodra je radio uit gaat is die spanning ook weg, dus versterker uit... Maar dat betekent niet dat de versterker geen spanning heeft, die blijft er altijd op staan.
Als het probleem nog niet is opgelost kan je ook nog ff proberen om je versterker los te trekken en zo te kijken of je accu dan nogsteeds leegloopt. Dan weet je snel genoeg of het aan je versterker ligt.
We hebben ff zitten kijken en probleem kan ook nog zijn natuurlijk dat de dynamo niet goed meer functioneerd. Hoe kan je dat checken? met welk apparaat op welke draden?
Greetzzz
Multimeter, kan je voltage en amperage meten. Direct op de output van je dynamo.
Makkelijker is het om rechtstreeks op je accu te meten. Met draaiende motor moet ie ongeveer 14.3V hebben. Heeft ie niet zoveel spanning dan is waarschijnlijk je accu kapot.
Ik denk dat ik het toch eens ga nameten. Is het niet zo dat je je zekeringen een voor een eruit en erin moet steken met een meter bij je accu en dan kijken wat de boosdoener is?
Ik heb nog geen multimeter. Ik heb er wel eens naar gekeken, maar welke zouden jullie aanraden? Er zit nogal verschil in de prijs van die meters.
eentje die voltage(wissel en gelijk), amperage en Ohm kan meten. zal tussen de 5 en 10 euro kosten.
Moet je ook niet op het aantal ampere letten dat die meter aan kan?
MishMash schreef:
Multimeter, kan je voltage en amperage meten. Direct op de output van je dynamo.
Daar zit een grote stekker tog met meerdere draden. Welke draden moet je dan hebben?
mini7":36pm2tq0]Makkelijker is het om rechtstreeks op je accu te meten. Met draaiende motor moet ie ongeveer 14.3V hebben. Heeft ie niet zoveel spanning dan is waarschijnlijk je accu kapot.[/quote:36pm2tq0]
1- stationair draaiend???
2- Dit zegt dus helemaal niets over je dynamo, als ik het goed begrijp.
marc26":36pm2tq0]Moet je ook niet op het aantal ampere letten dat die meter aan kan?[/quote:36pm2tq0]
Erg interresant.
Greetzzz
MishMash schreef:
Multimeter, kan je voltage en amperage meten. Direct op de output van je dynamo.
Mijn dynamo levert 65 ampere. Als je daar een multimeter op zet is die volgens mij meteen stuk, of niet? De meeste die ik zie gaan namelijk niet hoger als 20 ampere.
NOOIT op deze manier proberen te meten hoeveel ampere hij levert, dan maak je kortsluiting, en zegt of je meter poef of je maakt de dynamo kapot...
je kan niet meten hoeveel ampere iets levert, ampere wil zeggen hoeveel stroom een apparaat gebruikt.
je kan bijvoorbeeld alleen meten hoeveel stroom een lamp levert, en dan zet je de meter tussen de batterij en de lamp.
dus als je wilt weten of je versterker nog stroom gebruikt als de auto van contakt staad, moet je de meter op ampere zetten (vaak moet je 1 van de draden van je multimeter in een ander contakt steken!)en tussen de voedingdraad naar je versterker en de plus van je versterker houden.
de enige manier (volgens mij) om te meten of je dynamo nog goed is is eerst de spanning op de accupolen te meter zonder dat de motor loopt, en daarna met lopende motor. als het goed is licht de spanning met lopende motor rond de 14 volt, en met de motor uit rond de 13 volt.
dit kan erg wisselen, maar als er een behoorlijk spannings verschil tussen zit zal het meestal goed zijn.
@marc26, de meeste goedkope meters gaan tot 10 ampere, en meer heb ik nog nooit nodig gehad.
Kijk, nu ben ik meteen weer een stuk wijzer. Ik hoef dus helemaal geen dure multimeter aan te schaffen voor dit soort werk. Goede info.
easy2 schreef:
de enige manier (volgens mij) om te meten of je dynamo nog goed is is eerst de spanning op de accupolen te meter zonder dat de motor loopt, en daarna met lopende motor. als het goed is licht de spanning met lopende motor rond de 14 volt, en met de motor uit rond de 13 volt.
dit kan erg wisselen, maar als er een behoorlijk spannings verschil tussen zit zal het meestal goed zijn.
Volgens mij was het in dit geval zonder motor 12 V en met draaiende motor 13,5. Nog suggesties?
zijn dat de waardes die jij gemeten hebt? een goede (lees: nieuwe) accu hoort 13.8 volt te geven. het kan zijn dat de mini nog gewoon start met 12 volt, maar als de spanning (na opladen) maximaal 12 volt is, ben ik bang dat toch je accu kapot is, wat vaak betekend dat hij ook langzaam leeg loopt. vaak kunnen sloperijen de accu wel even testen.
kijk ook eens of de accu leeg loopt als je de massa kabel er af hebt, dus eerst even opladen, dan gewoon een paar dagen laten staan, als de accu dan weer leeg is moet je toch een nieuwe kopen...
Ingediend door grasshopper op ma, 05-12-2005 14:16
Zoals al eerder hier verteld kan je beter even je massakabel demonteren en tussen de kabel en je -pool een lampje plaatsen.
Stel dat het lampje brand , en dit kan heel zwak zijn, dan heb je een lekstroom.
Als je dan 1 voor 1 je zekeringen er uit haalt kan je zien bij welke zekering ja lampje uitgaat.
Achter die zekering zit dan het probleem.
Let ook even op of je kabels achter niet tegen de carosserie schuren en daar een lekstroom veroorzaken.
Greetings martin
marck 26. je beweerd dat de accu niet meer leeg loopt als dat apparaatje er tussen zit!? dit apparaatje zorgt er alleen voor dat als de knop is uitgedraaid je niet meer kan starten. probeer je dat wel dan zal de zekering die in de dunne draad zit( om je alarm en dergelijke op spanning te houden) doorbranden. heb je echter een `lek` dan zal de accu nog net zo vlug leeg zijn uitgezonderd dan als het lek zo groot is dat hij opgeteld bij de andere verbruikers (alarm ed )de zekering te boven gaat en deze springt .het is meer een bescherming tegen grote kortsluiting als hij gestald staat
marc26 schreef:
Ik heb precies hetzelfde probleem. Nadat ik een versterker en een subwoofer had laten monteren door een specialist liep ook mijn accu binnen enkele dagen leeg. Ik heb nu zo'n stroomonderbreker gemonteerd. Werkt prima.
knutsel":3u1c0tca]marck 26. je beweerd dat de accu niet meer leeg loopt als dat apparaatje er tussen zit!? dit apparaatje zorgt er alleen voor dat als de knop is uitgedraaid je niet meer kan starten. probeer je dat wel dan zal de zekering die in de dunne draad zit( om je alarm en dergelijke op spanning te houden) doorbranden. heb je echter een `lek` dan zal de accu nog net zo vlug leeg zijn uitgezonderd dan als het lek zo groot is dat hij opgeteld bij de andere verbruikers (alarm ed )de zekering te boven gaat en deze springt .het is meer een bescherming tegen grote kortsluiting als hij gestald staat[/quote:3u1c0tca]
FF ter verduidelijking de quote van Marc26 erbij gezet.
minimax bedankt ik ben beter bekend met de mini dan met de computer
Leuk geval van symptoom bestrijding..
Ik zou toch eerst de oorzaak zoeken waarom de accu leegloopt
Ik heb die zekering er niet tussen. Dat was ik even vergeten te melden.
Die leverancier kan wel zoveel vertellen dat iets niet kan. Eerst zien, dan geloven. "Oh.. Dat doet hij anders nooit."
Ik zou zelf een lekstroom opsporen door mijn multimeter tussen accu en pluskabel te zetten (niet vergeten weg te halen voor je start, anders kon je je multimeter wel eens slopen ), verifieren dat er inderdaad een stroom loopt, en dan wat hoofdverdachten van de spanning afhalen. Kijken of dan de stroom minder wordt c.q. wegvalt. Als je een radio hebt en misschien wel een alarm zal er altijd wel een beetje stroom lopen, maar als je accu er binnen de kortste keren leeg van is moet het toch wel een redelijke stroom zijn.
Lekstroom gemeten zoals Eelke mag maximaal 0.2 of 0.25 A zijn (dacht ik)
lijkt me erg veel? 45A/0.25Ah/24 uur = 7.5 dagen, dus is de accu na een week niet rijden volledig leeg...
mijn mini trekt ongeveer 0.05 Ah, en dan kan ik na een maandje nog net starten. de 0,05 Ah gaat naar de radio voor het geheugen.
hoi hoi het probleem is inmiddels opgelost
heb mijn dynamo ffies schoongemaakt en v-snaar gespannen en accu opgeladen
en tot nu toe start mijn mini nog steeds
tnx to all
[size=75:277lazll][topics samengevoegd - Crispy][/size:277lazll]
Goedemiddag Mini liefhebbers,
Ik bezit een Mini 1000 E uit 1986 welke nu alweer een jaar rondrijd na een grondige restauratie.
Tijdens de restauratie heb ik ook de audio aangepakt, ik heb namelijk 2 vierweg speakers onder de achterbank gemonteerd, een 10 inch baskistje achterin gelegd in combinatie met een Magnat versterker. Dit alles wordt aangestuurd door een radio met ingebouwde DVD-speler.
Ik heb nu tot 3 keer toe al de accu moeten opladen omdat de accu telkens volledig wordt leeggetrokken..
Ik heb t vermoeden dat wannneer de Mini uitstaat, de installatie stroom blijft wegtrekken van de accu.
Hoe is dit op te lossen? Eventueel een schakelaar tussen de stroomkabel en de accu? of is het gewoon niet goed aangesloten? (heeft een vriend van me namelijk gedaan..)
Alvast bedankt, groet Rob
RE: accu loopt leeg na plaatsen sub
Ingediend door Dnns op wo, 23-11-2005 14:17
haai,
als ik een paar dagen niet met mijn mini heb gereden is de accu leeg :S
volgens de man van de anwb heb ik nergens een lek
er zit sins een half jaar een nieuwe accu in
lijkt me sterk als de accu stuk is
het is begonnen nadat ik mijn subwoofer en versterker heb aan gesloten
groetjes
dennis
[size=75:1w00uzs5][Edit: titel verduidelijkt (spelfout) - Eelke][/size:1w00uzs5]