Mensen, een vraagje, waar ik niet zomaar een antwoord op kan vinden:
Ik ga mijn achtersubframe opfrissen. Als het ding onder mijn auto vandaan komt is hij vies, vet, en roestig...
Nu kan ik met een staalborstel e.d. aan de gang gaan, en m daarna behandelen met een of ander middel, dat meteen eventuele roest omzet.. (Dinitrol?)
Ik lees ook op sommige plekken: laten stralen en coaten...
Gaat dit stralen ook goed als alle troep er nog op zit? Of moet ik m dan ontvetten e.d.?
Wat is aan te raden? Zelf klooien? Laten doen? Of is stralen en dan zelf in de dinitrol zetten een goed idee??
Ingediend door (b)engeltje op di, 09-01-2007 10:07
Als je hem wilt laten stralen, dan is zeer aan te raden om te zorgen dat alle vaste troep er vanaf is. Vet is geen probleem, maar de bitak en andere zooi moet er wel af. Veel bedrijven werken tegenwoordig met automatische straalcabines en deze zien dus niet waar er iest blijft zitten.
Het afsteken van al die troep kun je makkelijk doen met een plamuurmes of een oude houtbeitel.
Als je het frame laat stralen, wel rekening mee houden dat je alle assen en delen die niet mogen beschadigen goed intaped met ducktape.
Ingediend door (b)engeltje op di, 09-01-2007 12:27
Ik heb er zelf voorgekozen om het frame zalf te behandelen met bitak. Er zijn altijd andere middelen, maar ik heb hier goede ervaring mee. Dit is ook goed zelf aan te brengen voor een kleine prijs per pot. Van de andere middelen zou ik geen prijs weten. Heb daar ook geen vergelijk mee gemaakt.
Voordeel van een extra laag, op de poedercoating, is dat je meer bescherming hebt tegen de vele invloeden op het frame. De verf kan makkelijk van het frame springen en door de extra laag wordt dit een beetje tegengegaan. Beschadigingen tijdens het gebruik werken ook minder snel door.
Het stralen en poedercoaten heeft mij ongeveer 100-120 euro gekost. Is ook afhankelijk van het bedrijf waar je het laat doen.
Ingediend door (b)engeltje op di, 09-01-2007 15:06
Jep, zo heb ik het gedaan. Het poedercoaten zat voor mij bij de prijs inbegrepen. Is vaak ook de moeite niet om dat niet mee te laten doen. Zorgt er ook voor dat je geen vliegroest op je schone frame krijgt.
Ik heb de mijne laten stralen, scoperen en poedercoaten. Voor en achter subframe voor €150,-
De poedercoat laag beschadigd niet snel tot op het metaal. Ook springen er geen stukjes uit als je er tegenaan stoot.
Bovendien ziet het er meteen weer netjes uit en bespaar je veel tijd, ipv zelf het hele subframe kaal te borstelen met een staalborstel
Ingediend door ricardomini op di, 09-01-2007 21:45
Ik heb mijn voorsubframe en achtersubframe incl draagarmen etc laten stralen en peodercoaten voor +/- €200. Na montage alles in de blanke tectiel. Valt het witte subframe ten minste nog op.
Ingediend door (b)engeltje op wo, 10-01-2007 10:06
Als je Henkip netjes aankijkt, dan kun je hem met haar mini wegbrengen. Een achterframe past daar in de breedte net in. Heb ik uitgeprobeerd toen ik mijn oude naar de ijzerboer bracht.
Ik heb de bijrijders stoel eruit gehaald en hem naast mij neer gezet. Werkte heel goed. Effe een paar doeken eromheen en je kunt hem ook nog vast zetten met de gordel!
Transport komt wel goed. Heb een bedrijfje gevonden dat het voor een redelijke prijs kan doen, hier vlakbij, dus als ik geen auto ter beschikking heb doen we het gewoon op de fiets... Heb wel gekkere dingen op de fiets gedaan...
Tja, in dubio... Subframe is helemaal kaal nu. Zijn maar twee bouten afgebroken van de camber brackets... Das nog best te doen...
Alleen samen met Ron geconstateerd dat een nieuw frame misschien wel een betere keus is... Op de onderkant van het frame, aan de voorkant, waar de 'dwarsbalk' en een van de 'langsbalken' elkaar kruisen zitten twee roestbobbels... Ik heb een lasapparaat staan, dus zou er een stuk af kunnen slijpen en dan gaan lassen... Ik weet het nog niet, eerst ff informeren naar de prijs van een nieuw frame...
Ingediend door (b)engeltje op za, 13-01-2007 17:34
Prijs van een nieuw frame, beetje afhankelijk van de leverancier, kan je rond de 200 euro kosten.
Ik heb de mijne, met complete ophanging en draagarmen, gekocht voor iets van 100 en voor ongeveer hetzelfde laten stralen en coaten. Ik was dus klaar voor het prijsje van een nieuwe. Ik heb ook een stuk of 4 stukken moeten lassen voordat ik zover was dat hij weer helemaal op stevigheid was.
Het is maar net wat je ervoor over hebt en hoeveel tijd dat je erin wilt steken.
Ik moet er wel bij vermelden dat er meerdere bouten bij de brackets afgebroken waren en dat ik deze maar gelijk vervangen heb door M10. Weet ik zeker dat het nog jaren kan blijven zitten.
ik kom net terug van de straler en heb gekozen om beide subframes niet te poedercoaten, maar te laten KTL-en.
het nadeel van poedercoat is dat dit opgebracht wordt door het poeder te spuiten. holle ruimtes worden niet gecoat. als er een chipje afschiet door een steenslag kan water onder de coating komen en de poedercoat kan dan loslaten.
bij KTL wordt het frame ondergedompeld in enkele baden, uiteindelijk worden de frames na de baden gemoffeld bij een temperatuur van 200 graden.
KTL is nog harder dan poedercoat en vult dus ook holle ruimtes.
enig nadeel is dat de ktl in alle kleuren te verkrijgen is zolang het maar zwart is, wil je dus iets anders dan zwart, dan moet je spuiten...
qua prijs is het ktl ook voordeliger, ben 80 euro kwijt voor beide frames volledig behandelen, eerst worden de frames in de oven ontdaan van alle verf-/smeer-restanten dan worden ze gestraald en dan de KTL-behandeling.
over anderhalve week krijg ik de frames terug en kan ik de frames spuiten.
spuiten is niet nodig, ik doe het puur en alleen voor de looks, grote kans dat de lak door de steenslag beschadigd. de onderlaag blijft dan wel gewoon zitten...
ik zeg er bij dat mijn mini afgelopen jaar 750km gereden heeft en dit project zal echt niet de wereld rond gaan rijden. dus voor die paar km per jaar durf ik wel te spuiten. als je de mini dagelijks gebruikt zou ik niet spuiten na de klt behandeling, is immers zonde van de lak...
Het bad is gevuld met een watergedragen kataforese lak. In het bad bevinden zich meerdere anodecellen (plus-pool) en het te lakken product (kathode = min-pool). Met behulp van een gelijkstroomspanning worden de lakdeeltjes naar het product getrokken en ontstaat op het oppervlak een laklaag. Dit laklaagje groeit door totdat er zich een gesloten en isolerende laag heeft gevormd. Ook moeilijk bereikbare plekken worden op deze manier gelakt. De producten worden vervolgens in een moffeloven bij 180-200 °C gedroogd waarbij de laklaag zich uithard.
in denk dat je een mini kooets wel gaat beschadigen dooor dit soort acties, al is het maar dooor de ooven die je lak afstript. een frame daarintegen zal niiet snel kromtrekken...
Ik heb mijn subframe zelf kaal gemaakt.
Dit met wat hulpmiddeltjes op de slijptol en boormachine en de staal borstel.
Daarna:
-Fertan: roestoplosser
-Ferpox: primer
-Coating zwart
-RX5 als bechermlaagje
ik heb mijn frames weer terug, ben 80 euro armer en heb 2 heel strakke frames staan. binnenkort spuiten als ik de andere onderdelen die gespoten moeten worden ook schoon zijn
Ik ben ondertussen achter een ander frame aan... Scheelt me een hoop lassen en gedoe... Hoop dat degene die ik donderdag ga bekijken ok is, hoef ik m alleen ff te strippen (en hopen dat de bouten niet breken) en dan gaat die naar de behandelkamer
Bij mijn mini en die van mijn broertje zijn we beide keren ook voor een nieuw achtersubframe gegaan. Scheelt een hoop werk en het motiveert wat meer als je aan een nieuw frame werkt.
Vervolgens hebben we het frame eerst met in de Loodmenie gezet (dit kun je nu niet meer kopen, maar en zijn vervangers voor) en toen in het ene geval behandeld meet scheepslak (dit blijft wel een beetje kleverig) en in het ander geval met Hammerite.
Als je het frame toch kaal hebt, kun je gelijk natuurlijk een hi-lo kit zetten en een negativ camber kit (wat is dit in het nederlands?!), en alles mooi schilderen!
Hierbij wat foto's van halverwege het proces (dus zonder trommels en remleidingen).
Heb een keihard frame ondertussen. Wel wat vliegroest en ander vuil.
Denk toch niet dat poedercoaten een super idee is omdat de roest die er eventueel onder zit/begint lekker verder kan gaan.
Kan bij een bedrijf hier in de buurt mijn frame laten stralen en in een roestwerende primer (soort menie) laten zetten. Daarna kan ik m zelf verder behandelen.
(hammerite en bodyshoes)
Degene vraagt er alleen 150 tot 170 euro voor, en dat vind ik wel erg veel na wat ik hier langs heb horen komen...
Iemand tips (PM) over adressen hier in de omgeving?
Weet iemand of je daar ook andere dingen mee kunt laten behandelen? En dan specifiek ook een (zwarte) grille? Dat zou mij namelijk een boel schuurwerk schelen...
Hij gaat mee. Degene van het bedrijf zei dat het wel kon, hij kan alleen niet garanderen dat de finishing helemaal 100% top is. Maargoed, hij is wel compleet roestvrij daarna, en dan finishenen we m evt. daarna nog even zelf...
Komt goed
is het eigenlijk niet beter om gewoon een nieuw te kopen in plaats van der wat platen op te gaan lassen
want bij ons in belgie zijn ze redelijk streng op de keuring
en is dat bijlassen wel zo sterk als een nieuw subframe weet wel dat het wat geld kost maar als je het er dan toch moet onderuit halen het achtersubframe
kan je toch beter een nieuwe nemen en als jullie
het doen vervangen jullie dan ook ineens alle rubbers die er allemaal aanhangen en tussen
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op di, 09-01-2007 09:16
Mensen, een vraagje, waar ik niet zomaar een antwoord op kan vinden:
Ik ga mijn achtersubframe opfrissen. Als het ding onder mijn auto vandaan komt is hij vies, vet, en roestig...
Nu kan ik met een staalborstel e.d. aan de gang gaan, en m daarna behandelen met een of ander middel, dat meteen eventuele roest omzet.. (Dinitrol?)
Ik lees ook op sommige plekken: laten stralen en coaten...
Gaat dit stralen ook goed als alle troep er nog op zit? Of moet ik m dan ontvetten e.d.?
Wat is aan te raden? Zelf klooien? Laten doen? Of is stralen en dan zelf in de dinitrol zetten een goed idee??
Bedankt alvast...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door (b)engeltje op di, 09-01-2007 10:07
Als je hem wilt laten stralen, dan is zeer aan te raden om te zorgen dat alle vaste troep er vanaf is. Vet is geen probleem, maar de bitak en andere zooi moet er wel af. Veel bedrijven werken tegenwoordig met automatische straalcabines en deze zien dus niet waar er iest blijft zitten.
Het afsteken van al die troep kun je makkelijk doen met een plamuurmes of een oude houtbeitel.
Als je het frame laat stralen, wel rekening mee houden dat je alle assen en delen die niet mogen beschadigen goed intaped met ducktape.
Groeten, Bram
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op di, 09-01-2007 10:48
Er zit alleen lak op, origineel waarschijnlijk. Geen rubberachtige troep...
En voor het stralen dus helemaal strippen en contactvlakken aftapen... Bedankt voor de tips...
En dan zelf behandelen?? Wat is de prijs/voordeel verhouding van coaten??
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door (b)engeltje op di, 09-01-2007 12:27
Ik heb er zelf voorgekozen om het frame zalf te behandelen met bitak. Er zijn altijd andere middelen, maar ik heb hier goede ervaring mee. Dit is ook goed zelf aan te brengen voor een kleine prijs per pot. Van de andere middelen zou ik geen prijs weten. Heb daar ook geen vergelijk mee gemaakt.
Voordeel van een extra laag, op de poedercoating, is dat je meer bescherming hebt tegen de vele invloeden op het frame. De verf kan makkelijk van het frame springen en door de extra laag wordt dit een beetje tegengegaan. Beschadigingen tijdens het gebruik werken ook minder snel door.
Het stralen en poedercoaten heeft mij ongeveer 100-120 euro gekost. Is ook afhankelijk van het bedrijf waar je het laat doen.
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op di, 09-01-2007 13:17
Heb ik het goed als ik concludeer dat jij hebt laten stralen en coaten en daarna nog een een bitak laag?
Ik dacht meer aan stralen, zelf zinkspray erop zetten en dan in de bitak...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door (b)engeltje op di, 09-01-2007 15:06
Jep, zo heb ik het gedaan. Het poedercoaten zat voor mij bij de prijs inbegrepen. Is vaak ook de moeite niet om dat niet mee te laten doen. Zorgt er ook voor dat je geen vliegroest op je schone frame krijgt.
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door hansvdb op di, 09-01-2007 18:50
Ik heb de mijne laten stralen, scoperen en poedercoaten. Voor en achter subframe voor €150,-
De poedercoat laag beschadigd niet snel tot op het metaal. Ook springen er geen stukjes uit als je er tegenaan stoot.
Bovendien ziet het er meteen weer netjes uit en bespaar je veel tijd, ipv zelf het hele subframe kaal te borstelen met een staalborstel
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door ricardomini op di, 09-01-2007 21:45
Ik heb mijn voorsubframe en achtersubframe incl draagarmen etc laten stralen en peodercoaten voor +/- €200. Na montage alles in de blanke tectiel. Valt het witte subframe ten minste nog op.
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op wo, 10-01-2007 09:02
Ok, ik weet genoeg, als hij eraf is ga ik op zoek naar een tent die dat voor me kan doen in Leiden... Want ik moet m er wel met de fiets heenbrengen
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door (b)engeltje op wo, 10-01-2007 10:06
Als je Henkip netjes aankijkt, dan kun je hem met haar mini wegbrengen. Een achterframe past daar in de breedte net in. Heb ik uitgeprobeerd toen ik mijn oude naar de ijzerboer bracht.
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op wo, 10-01-2007 10:31
Tja, ik denk niet dat die een vies smerig subframe op haar achterbank erg grappig vindt...
We zullen zien...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door (b)engeltje op wo, 10-01-2007 11:23
Ik zal eens kijken of ik vanavond een foto kan plaatsen. Ik had hem in de achterbak liggen.
Er ligt nog wat meer bij, maar het frame paste erin.
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Simini op wo, 10-01-2007 15:27
Ik heb de bijrijders stoel eruit gehaald en hem naast mij neer gezet. Werkte heel goed. Effe een paar doeken eromheen en je kunt hem ook nog vast zetten met de gordel!
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op wo, 10-01-2007 15:39
Transport komt wel goed. Heb een bedrijfje gevonden dat het voor een redelijke prijs kan doen, hier vlakbij, dus als ik geen auto ter beschikking heb doen we het gewoon op de fiets... Heb wel gekkere dingen op de fiets gedaan...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op do, 11-01-2007 08:05
Haha, zo gaat Henkip niet met mijn oude troep rondrijden hoor
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op vr, 12-01-2007 08:18
Hij ligt los nu, nog ff de draagarmen, remleidingen,ophangpunten en uitlaatrubbers eraf schroeven en dan misschien zaterdag naar de straler...
[Met de bus, want ik heb geen vervoer, en de bus stopt voor mijn deur, en voor die van de straler... ]
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door (b)engeltje op vr, 12-01-2007 08:28
ben benieuwd hoe de mensen in de bus zullen kijken als je met een frame instapt.
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op vr, 12-01-2007 08:48
Tja, dacht dat het 10 minuten fietsen was, dan was ik op de fiets gegaan. Ach ja, ik pak m netjes in, wat's the problem?
Ik heb gewoon maar 1 auto, en ga er ook niet ff iemand voor vragen... Red liever mezelf...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op za, 13-01-2007 17:23
Tja, in dubio... Subframe is helemaal kaal nu. Zijn maar twee bouten afgebroken van de camber brackets... Das nog best te doen...
Alleen samen met Ron geconstateerd dat een nieuw frame misschien wel een betere keus is... Op de onderkant van het frame, aan de voorkant, waar de 'dwarsbalk' en een van de 'langsbalken' elkaar kruisen zitten twee roestbobbels... Ik heb een lasapparaat staan, dus zou er een stuk af kunnen slijpen en dan gaan lassen... Ik weet het nog niet, eerst ff informeren naar de prijs van een nieuw frame...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door (b)engeltje op za, 13-01-2007 17:34
Prijs van een nieuw frame, beetje afhankelijk van de leverancier, kan je rond de 200 euro kosten.
Ik heb de mijne, met complete ophanging en draagarmen, gekocht voor iets van 100 en voor ongeveer hetzelfde laten stralen en coaten. Ik was dus klaar voor het prijsje van een nieuwe. Ik heb ook een stuk of 4 stukken moeten lassen voordat ik zover was dat hij weer helemaal op stevigheid was.
Het is maar net wat je ervoor over hebt en hoeveel tijd dat je erin wilt steken.
Ik moet er wel bij vermelden dat er meerdere bouten bij de brackets afgebroken waren en dat ik deze maar gelijk vervangen heb door M10. Weet ik zeker dat het nog jaren kan blijven zitten.
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op ma, 15-01-2007 11:13
Ik denk dat ik toch ff ga kijken of ik er nog wat aan kan lassen... Maar deze week niet zoveel tijd. En de week erna in India, dus duurt nog wel ff...
Tip van Ayla: moeren op de afgebroken bouten lassen en dan kijken of ik ze loskrijg...
Vind een nieuwe frame wel erg prijzig, en dit frame is maar op twee plekjes slecht...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door (b)engeltje op ma, 15-01-2007 12:22
Probleem wat ik had, wat dat de bouten in de moer afgebroken waren. Deze kon ik du ook niet lassen.
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op ma, 15-01-2007 12:36
Ik heb twee gebroken bouten. Steken allebei nog een halve cm uit ongeveer...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door ricardomini op ma, 15-01-2007 16:29
Om te laten zien wat resultaat kan zijn voor subframe probeer ik of het lukt om foto's te laten zien.
link
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door MEANY op ma, 15-01-2007 16:32
Helaas:
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door ricardomini op ma, 15-01-2007 16:39
Link werkt nu wel als het goed is.
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op ma, 15-01-2007 16:44
Dat ziet er goed uit...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Red Flame op ma, 15-01-2007 18:04
ik kom net terug van de straler en heb gekozen om beide subframes niet te poedercoaten, maar te laten KTL-en.
het nadeel van poedercoat is dat dit opgebracht wordt door het poeder te spuiten. holle ruimtes worden niet gecoat. als er een chipje afschiet door een steenslag kan water onder de coating komen en de poedercoat kan dan loslaten.
bij KTL wordt het frame ondergedompeld in enkele baden, uiteindelijk worden de frames na de baden gemoffeld bij een temperatuur van 200 graden.
KTL is nog harder dan poedercoat en vult dus ook holle ruimtes.
enig nadeel is dat de ktl in alle kleuren te verkrijgen is zolang het maar zwart is, wil je dus iets anders dan zwart, dan moet je spuiten...
qua prijs is het ktl ook voordeliger, ben 80 euro kwijt voor beide frames volledig behandelen, eerst worden de frames in de oven ontdaan van alle verf-/smeer-restanten dan worden ze gestraald en dan de KTL-behandeling.
over anderhalve week krijg ik de frames terug en kan ik de frames spuiten.
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Beumert op ma, 15-01-2007 18:40
Dat klinkt als een grondige behandeling. Is spuiten daarna nog nodig of doe je het puur voor de kleur?
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Red Flame op ma, 15-01-2007 19:48
spuiten is niet nodig, ik doe het puur en alleen voor de looks, grote kans dat de lak door de steenslag beschadigd. de onderlaag blijft dan wel gewoon zitten...
ik zeg er bij dat mijn mini afgelopen jaar 750km gereden heeft en dit project zal echt niet de wereld rond gaan rijden. dus voor die paar km per jaar durf ik wel te spuiten. als je de mini dagelijks gebruikt zou ik niet spuiten na de klt behandeling, is immers zonde van de lak...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door nonono op ma, 15-01-2007 21:34
even nieuwschierig
waar staat KTL voor?
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Red Flame op ma, 15-01-2007 21:49
Het bad is gevuld met een watergedragen kataforese lak. In het bad bevinden zich meerdere anodecellen (plus-pool) en het te lakken product (kathode = min-pool). Met behulp van een gelijkstroomspanning worden de lakdeeltjes naar het product getrokken en ontstaat op het oppervlak een laklaag. Dit laklaagje groeit door totdat er zich een gesloten en isolerende laag heeft gevormd. Ook moeilijk bereikbare plekken worden op deze manier gelakt. De producten worden vervolgens in een moffeloven bij 180-200 °C gedroogd waarbij de laklaag zich uithard.
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door nonono op ma, 15-01-2007 22:04
en nu dus nog een bad groot genoeg voor de hele mini!
coole techniek hoor
als ik ooit gaan restaureren (en dat zal wel komen) gaa ik er zeker verder naar kijken
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Mini Power op ma, 15-01-2007 22:31
Daar zet ik niet graag een mijn mini in...
Maar klinkt goed Bart!
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Red Flame op ma, 15-01-2007 22:47
in denk dat je een mini kooets wel gaat beschadigen dooor dit soort acties, al is het maar dooor de ooven die je lak afstript. een frame daarintegen zal niiet snel kromtrekken...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Daan op di, 16-01-2007 10:12
Ja klinkt goed. Zou je me dat adresje dat je hebt kunnen pmmen. Ben aan het twijfelen tussen verzinken en jouw behandeling...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door klaver3 op di, 16-01-2007 17:17
Ik heb mijn subframe zelf kaal gemaakt.
Dit met wat hulpmiddeltjes op de slijptol en boormachine en de staal borstel.
Daarna:
-Fertan: roestoplosser
-Ferpox: primer
-Coating zwart
-RX5 als bechermlaagje
Om je een beetje te motiveren mijn subframe:
MVG,
Wouter
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Red Flame op ma, 29-01-2007 17:27
ik heb mijn frames weer terug, ben 80 euro armer en heb 2 heel strakke frames staan. binnenkort spuiten als ik de andere onderdelen die gespoten moeten worden ook schoon zijn
http://groups.msn.com/_Secure/0RwAfD0sU ... 290038.JPG
de 2e foto is een detail
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op di, 30-01-2007 07:52
Ik ben ondertussen achter een ander frame aan... Scheelt me een hoop lassen en gedoe... Hoop dat degene die ik donderdag ga bekijken ok is, hoef ik m alleen ff te strippen (en hopen dat de bouten niet breken) en dan gaat die naar de behandelkamer
Ziet er strak uit Flame...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Chillian op di, 30-01-2007 13:12
Bij mijn mini en die van mijn broertje zijn we beide keren ook voor een nieuw achtersubframe gegaan. Scheelt een hoop werk en het motiveert wat meer als je aan een nieuw frame werkt.
Vervolgens hebben we het frame eerst met in de Loodmenie gezet (dit kun je nu niet meer kopen, maar en zijn vervangers voor) en toen in het ene geval behandeld meet scheepslak (dit blijft wel een beetje kleverig) en in het ander geval met Hammerite.
Als je het frame toch kaal hebt, kun je gelijk natuurlijk een hi-lo kit zetten en een negativ camber kit (wat is dit in het nederlands?!), en alles mooi schilderen!
Hierbij wat foto's van halverwege het proces (dus zonder trommels en remleidingen).
Succes!
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op ma, 19-02-2007 13:10
Heb een keihard frame ondertussen. Wel wat vliegroest en ander vuil.
Denk toch niet dat poedercoaten een super idee is omdat de roest die er eventueel onder zit/begint lekker verder kan gaan.
Kan bij een bedrijf hier in de buurt mijn frame laten stralen en in een roestwerende primer (soort menie) laten zetten. Daarna kan ik m zelf verder behandelen.
(hammerite en bodyshoes)
Degene vraagt er alleen 150 tot 170 euro voor, en dat vind ik wel erg veel na wat ik hier langs heb horen komen...
Iemand tips (PM) over adressen hier in de omgeving?
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Red Flame op ma, 19-02-2007 13:22
poedercoaten is duur en komt niet op de plaatsen waar het moet zijn...
gewoon ff met een dieselwagen naar best rijden, ben je nog goedkoper uit en is ie volledig behandeld...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op wo, 21-02-2007 16:40
Yeps, gaat gebeuren... En hoogstwaarschijnlijk vergezeld van nog een viertal framepjes... Leukleukleuk, en ik ben erg benieuwd...
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Henkip op wo, 21-02-2007 17:35
euhm, die behandelingen voor subframes...
Weet iemand of je daar ook andere dingen mee kunt laten behandelen? En dan specifiek ook een (zwarte) grille? Dat zou mij namelijk een boel schuurwerk schelen...
Of wordt dat heel lelijk?
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op do, 22-02-2007 07:46
Hij gaat mee. Degene van het bedrijf zei dat het wel kon, hij kan alleen niet garanderen dat de finishing helemaal 100% top is. Maargoed, hij is wel compleet roestvrij daarna, en dan finishenen we m evt. daarna nog even zelf...
Komt goed
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Spaiky op do, 22-02-2007 08:47
Mooi mooi mooi Birdy!
Kom maar met de foto's van het resultaat, ben en blijf benieuwd..
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op vr, 09-03-2007 10:29
Zo, mijn subframe met brackets is samen met 3 anderen en een grill op weg naar de over/straler/KTL-bad...
Bedankt voor het ophalen Ayla...
Ben erg benieuwd naar het resultaat...
[@Ayla: pff, die buurman is erg aardig, maar af en toe... ]
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door ayla op vr, 09-03-2007 21:48
He Birdy; die buurman is echt Wacko, had ie een bakkie op (sterk spul dat fishermans friend).
De ktlér dacht aan 15 euro voor de grill, ik heb ok gezegd. ok toch?
Groet ron
Oh ja, het waren 4 andere, ze zijn met z'n 5 op stap
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door Birdy op za, 10-03-2007 17:45
Jeps, kerel lijkt constant bezopen... Maar hij heeft het wel voor elkaar...
15 Euro... Primaprima!
RE: Achtersubframe opfrissen
Ingediend door dinny69 op za, 10-03-2007 19:49
is het eigenlijk niet beter om gewoon een nieuw te kopen in plaats van der wat platen op te gaan lassen
want bij ons in belgie zijn ze redelijk streng op de keuring
en is dat bijlassen wel zo sterk als een nieuw subframe weet wel dat het wat geld kost maar als je het er dan toch moet onderuit halen het achtersubframe
kan je toch beter een nieuwe nemen en als jullie
het doen vervangen jullie dan ook ineens alle rubbers die er allemaal aanhangen en tussen
ik hoor het wel
Paginering