Birdy's achterkant-klus

RE: Birdy's achterkant-klus

Omdat ik wat roest had in een van de wielkasten ben ik twee maand geleden begonnen aan het opknappen van de achterkant van mijn mini.

Ondertussen is:
De roest in de wielkast weg
De banaan vervangen
Het achtersubframe weer netjes

Maar omdat ik nog bezig ben met behandelen, monteren en andere leuke zaken, maak ik even een algemeen topic aan waar ik mijn vragen kan stellen en de vorderingen kan laten zien...

Ik ben op dit moment aan het wachten op het behandelde subframe en op gereviseerde draagarmen.

Ik ben bezig met behandelen van de bodem: kaal maken, menie (2 lagen) nadenkit en daarna bodyshoes (2 lagen)
Heb ook de accubak aan de binnenkant helemaal netjes gemaakt, wat een rotplek om lekker te slijpen zeg :P
Verder pak ik deze dagen tijd om mijn remtrommels een beetje netter te maken, en dat soort kleine dingetjes.

Vraagje:
Onderin de accubak zitten 3 gaten. Daar zat bij mij een soort rubberen strip overheen, die er nu uit is... Hoe kan ik de gaten het beste dichtmaken?
Ik zie rubber doppen (zelfde als ruitenwissergaten) Is dat een idee, met nadenkit en bodyshoes?

Een paar plaatjes: (de rest staat hier)

Uccubak:



Ok, zeg het maar, ik ga te ver... :P


RE: Birdy's achterkant-klus

Die gaten kun je gewoon dicht maken met rubbertjes of beter gewoon dichtlassen. Geloof dat niet eens alle type mini's er gaten in hebben. (beide 2 achterkanten van mij niet iig)
Verder complimenten over je werk...maar komt het al met al niet uit dat je een complete restauratie aan het doen bent?

RE: Birdy's achterkant-klus

He Birdy, ziet er toppie uit!
Komt goed met jouw... en je mini! ;)

RE: Birdy's achterkant-klus

MiniJoey schreef:
...maar komt het al met al niet uit dat je een complete restauratie aan het doen bent?

Gege, het is alleen de achterkant! :P Ok, ik moet toegeven, als ik het dan doe, doe ik het liever meteen goed... En een minder goed subframe, ga ik er dan echt niet meer onder hangen... :P

Danku voor de complimenten... :9

Gisteren tweede laag menie op de bodem gezet,
achteremmen schoongemaakt, handrem-hevel-rubbers vervangen, stelnokken en bleedplugjes netjes draaibaar gemaakt, en de metalen hoekstukken die je handemkabel vasthouden in de hammerite gezet, die waren wel erg roestig... :)

RE: Birdy's achterkant-klus

Damn, ik volg jou foto;s gewoon, dit is een handleiding voor mezelf... how to fix my mini like birdy!

:) in de miniworld staat een "how to: boot refreshing"
Daar schuurde ze de hele kofferbak op roest behandelen, benzinetank satijnglans zwart spuiten en de rest in de autokleur spuiten, als laatste hadden ze er nog een dress up kit bijgegooid..moet ik ook nog doen ;)

default

RE: Birdy's achterkant-klus

Birdy schreef:
Omdat ik wat roest had in een van de wielkasten ben ik twee maand geleden begonnen aan het opknappen van de achterkant van mijn mini.


Ik ben bezig met behandelen van de bodem: kaal maken, menie (2 lagen) nadenkit en daarna bodyshoes (2 lagen)




## hoi Birdy,

even een tussenvraagje, ik hoop niet dat het dom overkomt:
wat is bodyshoes??

dank,
rob

RE: Birdy's achterkant-klus

ik denk dat hier bodyschutz moest staan...

RE: Birdy's achterkant-klus

Die gaten zou ik niet dicht maken, deze zijn er namelijk voor dat er geen water/zuur in de accubak blijft staan. Wij hebben polyester matjes in de accubak gelegd zodat hij een beetje zuurbestendig is, en dan 3 5mm gaatjes erin geboord.

RE: Birdy's achterkant-klus

metrodriver schreef:

wat is bodyshoes??


Beumert":1lt4ma6l]ik denk dat hier bodyschutz moest staan...[/quote:1lt4ma6l]
Met bodyshoes bedoel ik gewoon Tectyl... Zwarte overspuitbare bodycoating...
En waarom ik dat bodyshoes noem? :? :P

Ik deng dat ik van die rubberen stoppen ga gebruiken in de accubak... Kan ik m af en toe inspecteren, en de boel eruit laten lopen/vegen...

Bedankt voor de tip!

RE: Birdy's achterkant-klus

Zo, gisteren weer ff verder gegaan...

Nadenkit, wat een troep, maar das wel aan mij besteed, lekker klodderen... :P
Daarna een fietstochtje gemaakt voor een nieuwe vlotter, de tank bekeken, die een paar kleine roestplekjes heeft...


Dit alles mede mogelijk gemaakt door:


(de rest staat hier)

RE: Birdy's achterkant-klus

Zo, kon het niet laten al wat tectyl te testen op mijn bodem... Zag er strak uit... :) Valt me op dat sommige stukken na het spuiten met een spuitbus tijden het drogen "open trekken" Dus die twee lagen ga ik zeker aanbrengen!

Vrijdag mijn bestelling bij het minicentre uitgebreidt met een hoop kleine dingen... Tis nu wachten tot na pasen voor mijn nieuwe draagarmen en alle boutjes/moertjes/rubbertjes... :)

Deze week tectyl afmaken en nog wat kleine dingetjes...

RE: Birdy's achterkant-klus

He Birdy, Heb je nog wat van die nadenkit over? Wij hebben hier nog een clubman estate turbo, waar nog wat paravaan ruimte op zit.

Heb je dinsdagavond tijd? Start ik m'n eigen clubman weer ff op, voor een ritje leiden.

Groet ron

RE: Birdy's achterkant-klus

Welke kale, roestige, lekke bodem? :P

Lekker bezig geweest gisteren, mooi zwart is niet lelijk... Alhoewel...
Die nadenkit is moeilijk netjes te krijgen, en dus een mooie egale zwarte bodem is niet het geval... Maargoed, boeien, het is de onderkant, en hij is wel waterdicht nu!!

Afplakken:

En tectyl eronder!:


En de rest van de achterbodem is nu ook gedaan, alleen geen zin meer om foto's te maken... :P
Tank is ook kaal op de aangetaste delen,en staat in de menie...

Ik wil er nog een laag tectyl opzetten voor de zekerheid, en dan is het wachten op het in elkaar zetten... :D

Nog wat vraagjes:
*Mijn oude brandstofleiding (flexibel tussen aanvoer en tank)had een soort krul (lijkt op een hoog punt) ik heb nu een meter standaard spul gekocht... Is die krul iets speciaals van mini?
*Ik heb een nieuwe boutenset voor mijn achtersubframe. Ze passen niet echt makkelijk... Kan dat kloppen, na 2 maand staan... (Roestvorming in de binnendraad?) En hoe krijg ik ze er het beste in?

@Ayla: ik vindt het prima, de nadenkit mag je wel ff lenen, als ik m maar terug krijg... :P Ik heb wel bezoek vanavond, dus erg gezellig zal het niet zijn... Maargoed, snel zou ook een keer moeten kunnen :P En dan kan Henkip meteen haar grill keuren...

RE: Birdy's achterkant-klus

Ok, mijn subframe is terug... En ja, toen wilde ik m toch ff passen... Ik had nog een half uur :| (nooit doen dus :P )

Nieuwe rubbers, nieuwe bouten erbij gepakt, twee blokken eronder en toen eerst de voorste twee punten de bouten erin gedraaid, ging prima. Niet vast gedraaid natuurlijk...
De grote borgmoer voor die montagepen heb ik nog niet, dus die zat niet vast...

Toen de achterste punten... Dat pastte dus niet... Ik heb alleen de rubbers met blokjes op de pen geschoven, nog geen moeren erop gedraaid... Maar beide kanten leek een stuk te ver naar buiten te liggen... Ook leek de boel aan de bestuurders kant ook in de lengterichting van de auto niet echt te passen... Een een verdraaiding van de gaten aan de andere kant...

Aan de voorkant beginnen leek me een veilig idee, daar regel je toch alleen de hoogte mee?

Wie kan mij een tip geven voor vanavond? Nieuwe rubbers mogen natuurlijk nog vervormen, maar hoe krijg ik de boel er netjes onder?

Het is een ander frame dan ik eronderuit heb gehaald. Wel origineel. Geeft dit vaker problemen? Aangezien elke mini natuurlijk zijn afwijking heeft?

Ben in ieder geval blij dat ik het even heb geprobeerd met een kaal frame... Moet er niet aan denken dat ik de hele boel had gemonteerd op mijn frame, en dat het dan niet zou passen... :) :9

RE: Birdy's achterkant-klus

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Ik heb het met wat grof duw- en trekwerk voor elkaar gekregen om het frame ui te lijnen. Ik had ook de voorzijde licht vastgezet om ervoor te zorgen dat alles op zijn plek zat.

Ik denk dat er bijna niets anders opzit als lomp zijn en proberen je frame de goede kant in te gaan duwen.

RE: Birdy's achterkant-klus

Ok, maar ik had het idee de voorkant weer los te halen en eerst de achterkant te proberen... Is dat geen goed idee?

Lomp trekken en duwen als ik op mijn rug onder de auto lig is een beetje lastig, maar vanavond heb ik meer tijd, ik ga wel even kijken... :)

RE: Birdy's achterkant-klus

Als je de achterzijde goed hebt, dan krijg je waarschijnlijk de voorzijde niet lekker. Aan de achterzijde heb je ook wat meer plek om te gaan spelen met de montage.

Wij hebben eerst een pen door de bodem gestoken om 1 zijde aan de achterzijde redelijk op zijn plek te krijgen. Daarna zijn we 1 kant gaan opduwen dmv planken tegen de naastgelegen garagemuur. Zelf heb je namelijk ook nooit genoeg kracht om dat te doen.

Bij mij kwam er ook nog eens bij dat ik stijvere rubbers gebruikt heb dan de originele. Ik heb wat minder vering, maar hoef ze ook minder vaak te vervangen.

RE: Birdy's achterkant-klus

Ok, bedankt voor de tips...

Ik heb Polyflex rubbers, das ook wel wat stijver dan normaal...
Aha, een extra mannetje zou misschien wel handig zijn... :)

RE: Birdy's achterkant-klus

Echt wel. Ben ook blij dat ik thuis kan klussen aan de mini. Als hij tijd heeft help pa wel ff mee.

RE: Birdy's achterkant-klus

Mmm, ok, het betere beunwerk dus... Tja, op zich te verwachten... Het zal ook eens wel lekker gaan... :P Ik ga vanavond eens kijken hoe ver ik kom... En als er iemand in de buurt van Leiden is die dit vaker heeft gedaan...? :)

RE: Birdy's achterkant-klus

OK, bedankt voor de tips allemaal... Het is gelukt!
Begonnen met de voorkant, alle bouten een paar slagen vast gedraaid, de grote moer die het rubber klemt flink aangedraaid.

De rubbers achter ook flink aangedraaid met de grote moer, maar zo dat ze nog wel te draaien zijn. De vier gaten achter lijnden niet helemaal, dus na een goede tip van een forumlid vier pennen door de gaten in de bodem en de ophangblokken terwijl het frame er nog 4 cm oid onder hing...
De pennen geleiden het frame zo naar zijn goede plek toe...
Wel wat geweld nodig: krik, houten blokjes en een kunstof hamer, maar het gaat passen, dus snel het frame weer los. In de tectyl gezet en nu wachten tot mijn draagarmen en de rest er is om alles te monteren... :)

Nu eerst en lang weekendje niks doen... :D En mijn handen schoon proberen te krijgen... (Schoonmoeder is jarig :P )

Paar plaatjes:

Frame onder de auto:

Alle aansluiten ook alvast even netjes gemaakt:

En mijn tank is weer strak:



Rest

RE: Birdy's achterkant-klus

netjes gedaan Birdy.. Ik trok gisteren voor de verandering mijn koffer ook open.. en d8 ik moet hem eigenlijk ook gaan opknappen. Als ik het weekend tijd heb maar eens een begin maken.. (zoveel te doen nog )

Jaapio

RE: Birdy's achterkant-klus

O ja, de +kabel loopt normaal onder je subframe door... Is helemaal niet handig bij demontage van het frame... Hebben al meer mensen het idee gehad hem bovenlangs te laten lopen?

RE: Birdy's achterkant-klus

Ben ik wel naar aan het kijken geweest, maar daar heb je niet echt de ruimte voor. Een ander nadeel is ook dat je, mocht er iets fout gaan, moeilijker bij de kabel kunt.

RE: Birdy's achterkant-klus

Birdy schreef:
En mijn handen schoon proberen te krijgen... (Schoonmoeder is jarig :P )




dan smeer je je handen toch aan je schoonmoedertje af :+)

je hebt je tank mooi gespoten, ik hoop dat het netjes bliijft, heb ooit een hoop ellende ermee gehadd omdat de tank zou zweten en daardoor de lak niet goed hecht...

fijn dat die pennen je geholpen hebben, iik hoor het wel weer ;)

RE: Birdy's achterkant-klus

Red Flame schreef:
dan smeer je je handen toch aan je schoonmoedertje af :+)


Nee, daar is ze veel te lief voor :+) :P

(b)engeltje":1k7misn0]Ben ik wel naar aan het kijken geweest, maar daar heb je niet echt de ruimte voor. Een ander nadeel is ook dat je, mocht er iets fout gaan, moeilijker bij de kabel kunt.[/quote:1k7misn0]
Ok, bedankt, duidelijk... :D

RE: Birdy's achterkant-klus

Birdy schreef:
En mijn handen schoon proberen te krijgen... (Schoonmoeder is jarig :P )



[offtopic]Simpel trucje om ze schoon te krijgen... Spuit ze in met WD40 en ga daarna met garage zeep en een nagelborstel verder... werkt echt![/offtopic]

RE: Birdy's achterkant-klus

Gisteren mijn draagarmen en andere klein spul gehaald, en dan kan ik het niet laten even te gaan passen 's avonds...


Opzich niet zo gek achteraf, ben nog een hoop dingen tegen gekomen die ik nog nodig heb... Boutje hier, ringetje daar...

En de montagevolgorde... Ik vraag me af of dit de goede is:
1)Ophangblokken voorkant frame, anders kan je niet meer bij de borgmoer... (dan moeten ze wel meteen helemaal vast :? )
2)Handremkabel door de gaten
3)Draagarmen (inclusief remmen ed)
4)De hele boel op de auto zetten...

Of mis ik nu iets? Had iets heel anders in mijn hoofd, maar volgens mij kan het niet anders...

Verder vindt ik mijn remleidingen wel erg strak zitten:

Of hoort dat zo?

Rest van de foto's

Nu ff geen tijd helaas, na het weekend maar verder kijken... :)

RE: Birdy's achterkant-klus

Volgorde is goed. Kan ook bijna niet anders.

RE: Birdy's achterkant-klus

Zijn die blokken voor de ophanging nog draaibaar als je die moeren aantrekt? Of moet je ze gewoon niet al te vast zetten?

RE: Birdy's achterkant-klus

Ziet er allemaal netjes uit Birdy!
Zelfde klus ook gedaan, maar bij mij alles toch ff wat smeriger en viezer :x

RE: Birdy's achterkant-klus

De blokken zijn nog een beetje draaibaar als je alles helemaal vast zet, maar niet makkelijk. De as is zo gemaakt dat het allemaal net gaat. Je hebt er wel een beetje kracht voor nodig.

RE: Birdy's achterkant-klus

Ok bedankt...

Nog een vraagje. Het verdeel t-stuk van mijn remmen zat aan de rechtkant van het frame. Daar vindt ik nu geen gat of nok oid om hem weer aan te bevestigen. Klopt dat? Hoe zit dat ding normaal vast? Iemand een foto? (Ik heb een nieuw frame, hoop niet dat het grote problemen geeft...)

En de rubber ringen die aan beide kanten van de draagarm zitten, is het een goed idee deze eerst om het brede deel van de draagarm te spannen en zodra de armen in het subframe zitten ze om het open deel te schuiven? Of is er een andere truc om deze rubbers te plaatsen?

RE: Birdy's achterkant-klus

Hier zou ik pas vanavond antwoord op kunnen geven. Ik heb een foto, maar kan op mijn werk zo niet kijken hoe het in elkaar zit.

RE: Birdy's achterkant-klus

He Bart,

Bij mij zit het T-stuk ook niet vast, of in ieder geval bij 1 van de mini's welke wij onderhanden hebben gehad, geeft geen probleem.

Voor de rubber ringen begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt.

Groet ron

RE: Birdy's achterkant-klus

Ok, als het niet kan, geen probleem dus... :)

Ja, zijn ook vage dingen. Horen bij de stalen ringen om de as van de draagarm, beide kanten een.
Daaromheen hoort een zwarte rubber ring (soort elastiek), die de lagers afschermt tegen vet. Alleen die dingen krijg je er niet omheen voor montage...
Op de tweede foto van mijn eerdere post kun je de "gap" zien waar hij hoort te zitten. Tussen de draagarm en de bracket. Andere kant van de draagarm is hetzelfde verhaal...

RE: Birdy's achterkant-klus

Nou snap ik het ook. De rubbers moet je een beetje oprekken. Als het goed is blijven ze goed rond je draagarm zitten, als je ze er eenmaal om hebt. Als het nieuwe zijn, dan zijn ze nog redelijk flexibel en zullen ze niet zo makkelijk scheuren.

Wat eventueel helpt is ze even in warm water leggen, waardoor ze wat weker worden en je ze makkelijker rond de draagarm krijgt. Het is dan ook verstandig om die arm gelijk in het frame te hangen. Weet je zeker dat de rubbers er ook niet meer afschieten.

Ik zal kijken of ik vanavond een foto kan plaatsen van je koppelstukje voor je remleiding.

RE: Birdy's achterkant-klus

Ok, bedankt! Het zijn nieuwe, ik ga ze dus pas goed zetten vlak voor montage... :)

Bedankt voor de info weer!

RE: Birdy's achterkant-klus

Ik zou nog een foto plaatsen. Ik hoop dat je er een beetje uit kunt halen hoe het in elkaar zit. Mocht het nog niet echt duidelijk zijn, dan kan ik je de originele ook nog wel toesturen.



Groeten, Bram

RE: Birdy's achterkant-klus

Ja, zo zit het bij mij ook, maar de remleiding komt aan de andere kant (bijrijder) naar achteren, en deze clip zit aan de bestuurderskant... (een Engels frame, kan het daar aan liggen :? ...)
Maar ik heb al een paar zelf-tappers gehaald, komt goed.

Morgen komt mijn sleutelmaatje ook helpen, dus hoop ik op te kunnen schieten met mijn frame...

RE: Birdy's achterkant-klus

Op de foto van(b)engeltje ligt het subframe op zn kop....(toch?)
Als je hem goed legt zit hij aan de rechter(bijrijders) kant...

default

RE: Birdy's achterkant-klus

Birdy schreef:
Zo, gisteren weer ff verder gegaan...








## hee birdy,
waar heb je die remtrommel mee gespoten?
vuurvast (hittevast?) tot 1300 graden??

RE: Birdy's achterkant-klus

Klopt helemaal Rene. De foto is idd op zijn kop. Was de makkelijkste positie om alles weer aan het frame te hangen.

RE: Birdy's achterkant-klus

Ik weet het... Maar bij mij zit hij echt aan de verkeerde kant... (Dacht ik... :P )
Zal vanavond nog een keer checken...

Die trommels heb ik al eens eerder met Hammerite hamerslag gedaan. Omdat ik dat had liggen, en die roestige trommels geen gezicht vond...
Toen niet aan de temperatur gedacht, maar spul kan aardig wat hebben, want het zit er nog goed op...

RE: Birdy's achterkant-klus

Zo, schaamschaam... Vorige week in een foute bui lopen stressen dat dat montagepunt voor de remleiding aan de verkeerde kant zat... Jullie hadden helemaal gelijk, frame lag waarschijnlijk verkeerd om, want het beugeltje zit gewoon aan de goede kant... :|

Gisteren samen met mijn nieuwe sleutelmaat begonnen aan monteren subframe... Trommels op de draagarmen, en daarna de draagarmen op het frame... Lekker buiten in het zonnetje... Was wel leuk, sleutelmaat is beginnend automonteur in opleiding, toch verotte handig, zo'n gast heeft al best wat slimmigheden onder de knie :D En hij vondt het ook helemaal leuk...

Een kant zit erop, bracket pastte niet echt, gaatjes uit moeten boren...
Vanavond verder met de andere kant, en dan morgen het frame eronder... (hopelijk)

Zo zag het er uiteindelijk uit...

Tja, een boutje was me net wat te lang... :P (En zo kan ik Jacob, mijn sleutelmaat ff introduceren :D )

RE: Birdy's achterkant-klus

Birdy,

Een leer voor de volgende keer. Je knalpijp niet bij het uitlaatspruitstuk los halen. Je kunt ook ergens 1 van de klemmen onder je mini los halen en het hangende stuk pijp ondersteunen. Scheelt problemen met het opnieuw monteren.

RE: Birdy's achterkant-klus

(b)engeltje reageerde hierop (ChitChat):

ROT-UITLAAT-SPRUITSTUK!!!

Achterkant klus gaat allemaal prima, maar sinds ik mijn uitlaatspruikstuk los heb krijg ik die niet meer goed...

Van 3 naar 2, en dus twee van die lekker handige uitlaatklemmen, waar je voor geen meter bij kunt...

Gisteren weer ff lopen kloten, heel mijn armen weer bekrast en blauw... :(

[Maar ik krijg m wel, let maar op... Wie is hier nou de baas? :) ]

Dit hoort niet in dit topic, vandaar dat ik het ook niet hier had gepost... Ik heb namelijk in december, toen ik olie-lekkage heb verholpen, het uitlaatspruitstuk los gehad, die zat daarna niet goed dicht, en omdat ik gisteren even niks aan mijn achterkant kon doen, ben ik die opnieuw gaan proberen vast te zetten...

Was dus niet los omdat mijn knalpijp los moest... ;)

RE: Birdy's achterkant-klus

Mijn fout, sorry.

RE: Birdy's achterkant-klus

Zo... :D Gelukt!! :)

Gisteren op tijd begonnen, eerst in het zonnetje het subframe verder afgemonteerd...


Tja, en toen moestie eronder...
Eerst de voorkant vast, daarna de achterkant, met alle moeren wat lossen dan de vorige keer met passen...
Paar pennen door de gaten en de ophangblokken, opkrikken en dat ging helemaal top... :)
Daarna met wat moeite de vier bouten erin, en klaar... Dat voelde wel goed. Viel me alles mee. Twee handjes extra is trouwens wel erg makkelijk... :)




Daarna remleidingen gedaan, draagarmen doorgesmeerd, handremkabel, brandstofslang e.d. aangesloten...
Toen nog ff met de tectyl spuitbus alles nagelopen en mijn kofferbak in de tectyl gezet... (En daarna een biertje op de goede afloop... :9 )

Vanavond high-low kit afstellen, mini weer op zijn banden zetten. Dan handrem afstellen, remmen ontluchten, nieuwe accu erin en eens kijken of we een stukje kunnen rijden... Hoe vet!!! :D

O ja, mijn garage is wat klein... :P En Jacob is niet eens zo heel groot


Rest van de foto's

RE: Birdy's achterkant-klus

Ziet er goed uit Birdy. Zo heb je wel plezier van je werk. Duurt ff, maar dan heb je ook wat.