Er zit schot in de wielen

RE: Er zit schot in de wielen

YES!! Na enige vertraging lijkt het er dan toch op dat mijn Superlites binnenkort in den lande zijn, toen ik thuis kwam stond er een mailtje van Michel "MTD" te wachten dat ze op voorraad waren en hij ze nu ASAP in Nederland zou proberen te krijgen. Dan nog even een afspraak met de bandenboer om er een setje Yoko's omheen te leggen en het groentje is uitgerust met nieuw schoeisel :9 En dan wordt het toch echt tijd voor een digi-cam... :D

RE: Er zit schot in de wielen

Ehh,.. het worden witte velgen zoals op de foto??

RE: Er zit schot in de wielen

Ja, het worden witte velgen. Past mooi bij dak en zijspiegels. :9

Of denk je van niet? :)

Rare foto, trouwens, het lijkt net of hij een slaapkameroog op z'n linker koplamp heeft, maar dat is dus niet zo.

RE: Er zit schot in de wielen

Eelke schreef:
Of denk je van niet? :)




Als je behoefte hebt aan mijn subjectieve mening: Nee ;) Maar goed. Smaken verschillen,... Gelukkig....

Bert.

RE: Er zit schot in de wielen

Inderdaad. Niet iedereen kan zo'n goeie smaak hebben als ik :P

RE: Er zit schot in de wielen

eigenlijk ben ik het met bert eens

gelukkig verschillen smaken, anders zou iedereen (dezelfde) mini's willen en zouden die erg duur worden.

ik zou zelf geen witte velgen willen, ik zou de Mini dan te wit vinden. Wit dak, witte strepen, witte spiegeltjes en dan ook nog eens witte velgen? Nee, vind ik 'gewone' grijze velgen mooier.
En daar ga ik vrijdag eens naar kijken!! Eens een mooi paar schoenen voor mijn Mini uitzoeken :9

edit: euh, > : ) doet het hier niet. Klopt dat? Je krijgt dan >:)

RE: Er zit schot in de wielen

Mini-Philip schreef:
Nee, vind ik 'gewone' grijze velgen mooier.




Ja, en ik heb LM velgen, en wil stalen velgjes.... Over verschillende meningen en wensen gesproken.... :)

Bert

RE: Er zit schot in de wielen

Het duiveltje werkt inderdaad niet. Is al wel opgelost door de ontwikkelaars, naar het schijnt, maar ik wacht nog even met upgraden tot de volgende release candidate van het forum. [Sindsdien dus geupgrade -EB]

Tja, ik vind het juist grappig, alle "anders-kleurige" accenten dan weer dezelfde kleur. Het is dat zilvergrijs niet zo'n opdringerige kleur is, anders zou ik het ronduit rommelig vinden, dit de ene kleur, dat de andere kleur (die special editions met antraciet velgen en wit dak/striping vind ik bijvoorbeeld niet echt geslaagd).

Witte strepen heb ik trouwens niet, hij is helemaal groen, afgezien van het dak.

RE: Er zit schot in de wielen

zwarte velgen vind ik alleen maar mooi als je zo'n mk1/mk2 (of look like) Cooper in het rood hebt met een zwart dak. Soms zie je ook rode, groene of gouden velgen, dat vind ik echt :r zeker de gouden.

RE: Er zit schot in de wielen

Tja, ik weet niet. Zomaar een gek kleurtje wielen op een willekeurige Mini is inderdaad :r Maar als het in het plaatje past, dan kan het denk ik best aardig zijn.

Voorbeeld: Mini in een donkere metallic blauw (ik denk een beetje aan de Clio Williams kleur) met gouden dak en gouden wielen, bijvoorbeeld. Of als een gouden dak te gek wordt, alleen een smal gouden streepje langs de zijkant. Toch wel geinig, hoewel ik er zelf niet voor zou kiezen.

Ik vind dat je de velgen niet los van de rest van de auto kan zien en dat of het mooi is van het complete beeld afhangt. Een "extreem" kleurtje is op het eerste gezicht misschien "eng", maar als je het niet rucksichtlos zomaar als een kip zonder kop ergens onder plempt, maar het afstemt op elkaar, dan kan het effect nog best verrassend zijn, en naar mijn mening zeker zo mooi als "gewoon" zilver.

RE: Er zit schot in de wielen

Eelke schreef:
Voorbeeld: Mini in een donkere metallic blauw (ik denk een beetje aan de Clio Williams kleur) met gouden dak en gouden wielen, bijvoorbeeld.




Klopt idd. Het moet in het plaatje passen. In de MW een paar maanden geleden stond een mini turbo. Deze was ala clio wiliams, met inderdaad gouden vierspaaks revolite, en daarnaast nog wat meer gouden details. Het geheel was best netjes (en de motor met 200+ PK nog veel netter :9 :9 :9 :9)

Bert.
default

RE: Er zit schot in de wielen

Mini-Philip schreef:

Soms zie je ook rode, groene of gouden velgen, dat vind ik echt :r zeker de gouden.




mijn velgen:



zo erg vind ik rood niet... ze moeten alleen 's opgeknapt worden... (magoed, dit zijn ook geen minilites maar revo's :) )

RE: Er zit schot in de wielen

Bij revo's valt het idd wel mee ;) maar dan nog zou ik het niet snel kopen :)

RE: Er zit schot in de wielen

Bij Revo's kan het ineens wel :?

Anyway, leek het er eerst op dat er schot in de wielen zat, nu is het, na eerst een goeie oplawaai gekregen te hebben (partij waar het om ging was afgekeurd), echt helemaal voorbij; Superlite stopt voorlopig met het leveren van gekleurde velgen. Dus de markt is weer helemaal open (geen reden om speciaal Superlite te willen als ze geen wit kunnen leveren) en Philip kan tevreden zijn; het ziet er naar uit dat er toch "gewoon" zilveren velgen onder mijn Mini komen. Ik denk nu ook in de richting van de originele Minilites, dus het model dat je ook vaak op klassieke Coopers ziet. En de oer-worstvelg, natuurlijk.

Nu wil ik eigenlijk nog wel een plaatje van een Mini met zulke velgen - in 12" - zien.

RE: Er zit schot in de wielen

Eelke schreef:
Bij Revo's kan het ineens wel :?



bij Revo's vind ik rood of zwart minder lelijk dan bij worstenvelgjes. (misschien ook omdat ik revo's sowieso minder mooi vind en daarom de andere kleur nix 'verkloot' ;) )
Eelke":1vuukssl]Philip kan tevreden zijn[/quote:1vuukssl]
Die witte leek me best aardig onder jouw mini, niet onder de mijne.
Ik ga zo eens bellen, mijn velgen zouden rond deze tijd arriveren bij het Minicentre :) ls ze er zijn, ben ik wel tevreden :D (ze zouden nu, of over 4 weken komen... dat krijg je als je een beetje kieskeurig bent, maar te laat met beslissen met het gevolg dat een ander setje van die weg zijn...)

RE: Er zit schot in de wielen

misschien ook omdat ik revo's sowieso minder mooi vind en daarom de andere kleur nix 'verkloot'



Aha... Ik wou het niet zeggen ;)

Wat voor velgen heb jij besteld, trouwens?

RE: Er zit schot in de wielen

Ook een soort worsten velgjes, ik weet niet welk merk/type precies. Niet zo'n hele dure, 12"x5".De spaken zijn wat spits, zoals Superlite ze ook heeft (misschien zijn het ze wel). Ik heb ze 3 maanden geleden voor het laatst gezien en vond ze erg mooi. Toen had ik er alleen geen geld voor en nu wel weer.
Natuurlijk uitverkocht, hij had er wel liggen maar die vond ik wat minder, heel "ronde" spaken, leken veel op de Rover Minilites. Maar hij zou ze eind van de week ergens moeten krijgen en dan legt ie een setje apart voor me (moet w88 tot de leverancier langkomt, zou eerst vandaag zijn maar is dus een beetje uitgesteld). Als ik ze heb post ik wel een fotootje.

default

RE: Er zit schot in de wielen

Mini-Philip schreef:
bij Revo's vind ik rood of zwart minder lelijk dan bij worstenvelgjes. (misschien ook omdat ik revo's sowieso minder mooi vind en daarom de andere kleur nix 'verkloot' ;) )




en bedankt!! ;)

RE: Er zit schot in de wielen

Adonias schreef:
en bedankt!! ;)



Het is vast niet persoonlijk :)

Wat betreft [i:3knuc63g]mijn[/i:3knuc63g] velgen: we gaan het eens proberen met "genuine" Minilites, zoals ik hierboven noem. Die blijken ook nog in het wit verkrijgbaar. Kost wel een bietje meer, maar dan heb je ook wat.

RE: Er zit schot in de wielen

Trouwens, Philip, je hebt ook dikke kans dat het Minators zijn. Die komen redelijk overeen met wat je beschrijft. Superlites hebben volgens mij altijd een "diamond cut edge", dus een glimmende rand.

RE: Er zit schot in de wielen

Eelke schreef:

Het is vast niet persoonlijk :)



Dat klopt! Het is gewoon mij bescheiden mening, en ik waardeer die van jou heus wel :)
Eelke":sveue9w3]
Trouwens, Philip, je hebt ook dikke kans dat het Minators zijn. Die komen redelijk overeen met wat je beschrijft. Superlites hebben volgens mij altijd een "diamond cut edge", dus een glimmende rand.[/quote:sveue9w3]
zou best kunnen, maar misschien hadden ze ook zo'n glimmende rand :? andere die nu op voorraad bij hem waren hadden dat wel, maar daarvan waren de spaken wat "grover" en wat duurder geloof ik. Dus daar heb ik het niet over gehad.
Die Minators, zijn die wele en beetje goed? (mochten het die zijn)

RE: Er zit schot in de wielen

Mini-Philip schreef:
Die Minators, zijn die wele en beetje goed? (mochten het die zijn)




Wat is goed??? Ik denk dat er bij wielen niet echt over goed en niet goed valt te praten. Meer over smaak van een bepaald model of ontwerp....

Bert

RE: Er zit schot in de wielen

Ik denk dat er wel degelijk over goed en niet goed valt te praten. Hoe zwaar een wiel is, bijvoorbeeld, is heel tastbaar en maakt wel uit (onafgeveerd gewicht wil je zo laag mogelijk hebben voor de beste wegligging). Ook de kwaliteit van het materiaal lijkt me niet onbelangrijk. Zo vertelde iemand me ooit dat je absoluut geen Weller wielen moet hebben (van die witte velgen die erg doen denken aan het type wiel dat je vaak onder tereinwagens ziet). Die zijn gemaakt van plaatstaal en schijnen niet echt stevig te zijn. Gevolg? Je blijft balanceren, omdat ze als je even wat langer bij het stoplicht stil staat alweer krom zijn (bij wijze van spreken).

Als je het hebt over gegoten "worstvelgen" kan ik me wel voorstellen dat het hooguit over "goed" en "beter" gaat; ik betwijfel of je daar echt veel erg fout aan kan doen (en dan nu nog steeds velgen verkoopt :)). Op dat punt kan ik dan ook hooguit op de prijs afgaan, ik heb noch goede, noch slechte ervaringen over specifieke wielen gehoord. Ook geen vergelijkingen, als het om verschillende merken en types gaat (wel maten, 12x5 rules :)). Minator is dus vast niet slecht (het is o.a. het merk dat Moss levert en op MG's zijn worstvelgen negen van de tien keer Minators, hier in Nederland).

RE: Er zit schot in de wielen

Ah mooi, thx.
Ik ga toch eens navragen welk merk ze zijn :)
Met goed bedoelde ik dus oa. dat de velgen niet na een keer over een met pekel bestrooide weg beschadig zijn. Iemand die ik ken (heeft een G*lf) had dat dus wel (na een winter dan he). En dat soort dingen wil ik niet zo graag, dan spaar ik liever even door.

RE: Er zit schot in de wielen

Ok Eelke ik ben met je eens dat er wel degelijk verschillende factoren zijn waar je bij velgen de kwaliteit kan afmeten (materiaal, gewicht, ed). Maar wat ik eigenlijk bedoel is dat deze factoren voor ons consument in de praktijk amper merkbaar zijn. "Wij" merken een 10 gram verschil niet in de wegligging. En een eventuele "slechtere" alu legering ook niet. Dat wiel gaat echt niet meteen jaren eerder "kapot". Zo kritisch zijn lichtmetalen wielen niet gemaakt. Dat bedoel ik meer. En daarom denk ik dat in de praktijk men meer kijkt naar prijs/vormgeving.... En verder voldoen al die wielen wel aan de praktische eisen.

De kwaliteit van de coating is wat dat betreft wel een puntje wat je als consument direct merkt. En dan moet je toch af gaan op eerdere ervaring van kennisen/vrienden ed. Anders blijft alleen het subjectieve advies van de verkoper over....

Bert

Die 10" stalen brede (classic) cooper (s) wieltjes zoekt.....

RE: Er zit schot in de wielen

Nou ja, dat is dus min of meer wat ik ook zei/bedoelde te zeggen. Alleen denk ik dat er toch wel negatieve uitzonderingen zijn. Nogmaals, ik heb slechte dingen over Weller gehoord. Geen eigen ervaring, maar het klinkt plausibel. In hoeverre verschillen als gewicht merkbaar zijn weet ik ook niet. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat jij en ik ook wel het verschil kunnen merken tussen Rover Sports Pack velgen - die over het algemeen als zwaar bekend staan - en UltraLite velgen, bijv. , die juist extreem licht zijn. Of ook het verschil tussen een 12x5 Minilite of een 12x5 Minator te merken is... Zal inderdaad wel niet.

RE: Er zit schot in de wielen

Eelke schreef:
Alleen denk ik dat er toch wel negatieve uitzonderingen zijn. Nogmaals, ik heb slechte dingen over Weller gehoord.




Hmm ja, Wellers zijn ook geen echte lichtmetalen wielen. Ze zijn inderdaad van plaatstaal, en dat is geen lichtmetaal.... :0)

Verders is inderdaad het enige dat ik ook zeker weet dat 12x5 het beste rijdt. 13" is te groot en gaat ten koste van de wegligging/gevoel. 10" weet ik eigenlijk niet veel van. Schijnt het meest comfortabel te zijn??? Door de hoge wang???

RE: Er zit schot in de wielen

Bert schreef:

Verders is inderdaad het enige dat ik ook zeker weet dat 12x5 het beste rijdt.




Das mooi :)
Ook als er 145/60/12 banden om liggen ipv 165-ers? Vind het zonde om mijn nog goede 145 weg te doen dus die komen er voorlopig nog ff onder tot dat ze "op" zijn.

RE: Er zit schot in de wielen

Nee, plaatstaal is geen lichtmetaal. Maar gelukkig zei ik dat ook niet ;)

Dat 12x5 goed rijdt is wel in combinatie met 165/60 banden, omdat dan de breedte van de band goed is afgestemd op de breedte van de velg. 145 is het beste in combinatie met de standaard 4,5J velg (maar zoals ik al eerder zei, ik denk dat het op zich wel kan op 5J, het is alleen niet optimaal).

Hoe de combinatie 145/4,5J zich verhoudt met de combinatie 165/5J weet ik niet. Ik denk dat ze elkaar qua stijfheid (rollen om de bandwang, wat 165 op 4,5 J doet) niet veel ontlopen. Aan de ene kant heeft de brede combinatie meer grip. Maar met brede banden heb je in principe wel weer meer last van spoorvorming en aquaplaning.

Maar wat mij betreft laten de looks de schaal toch duidelijk naar de brede combinatie doorslaan >:)

RE: Er zit schot in de wielen

Wat betreft Minator wielen, dat blijkt geen merk te zijn, maar een type van KN. M'n pa belde net om te zeggen dat hij Minators voor z'n MG heeft gekocht, en die wist ook dat te melden. Kwam deze link op het web tegen na snel even zoeken met Google: http://www.tyresave.co.uk/alloyskn.html

RE: Er zit schot in de wielen

die Minators lijker er wel op ja, maar zoasl gezegt heb ik ze 3 maanden geleden voor het laatst gezien.
deze dus:


we zullen komend weekend zien :)

RE: Er zit schot in de wielen

En, heb je ze al? "Komend weekend" is inmiddels alweer een week geleden :)

RE: Er zit schot in de wielen

Eelke schreef:
En, heb je ze al? "Komend weekend" is inmiddels alweer een week geleden :)



"komend weekend" werd het weekend erna :( en nu heb ik tentame's dus ik denk dat ik van de week ff ga kijken. Ik was wat te positief met hopen-dat-ze-er-snel-zijn.

RE: Er zit schot in de wielen

hehe, sinds afgelopen donderdag zitten de velgen op de Mini :D
Erg mooi vind ik ze (maar anders had ik ze natuurlijk niet gekocht). Het zijn dus geen Minators maar Ultralites. Hier een paar kiekjes ervan:

De oude wielen:
(nog geintereseerden voor de wielen+doppen? ;) )

De nieuwe:




Hele verbetering he?

zo staan ze op de auto:

RE: Er zit schot in de wielen

Da's niet verkeerd. En dus nog met de oude 145 bandjes? Valt niet eens echt op, hoewel de vulling van de wielkasten bij de close-up een beetje tegenvalt. Maar het overall plaatje is om te :* Bewijst maar weer eens mijn stelling dat een setje mooie velgen een auto ontzettend veel goed kunnen doen.

Ik kreeg weer een positief bericht uit Assen, vorige week. De wielen zouden vorige week donderdag opgehaald worden bij de fabrikant. Dus ik hoop stiekem dat ik ze dit weekend op kan halen. Ga in elk geval die kant op, want toen ik liet vallen dat ik ook nog naar de Vrijbuiter in Roden wilde gaan (kampeerspullen voor het IMM halen) wilde mijn vriendin ook direct mee :)

RE: Er zit schot in de wielen

Voorbanden zijn idd de oude 145, achter niet. Achter zij het nieuwe Falken 165/60/12 banden, dus de tweede close-up zou wel goed gevuld moeten zijn :)
Ik vind het zlef ook wel meevallen, het valt echt niet op. De oude banen zijn ook iets hoger, dus daar is de wielkast omhoog wat meer gevuld.

RE: Er zit schot in de wielen

WHOEHOEOEOEOE!!!! Net een mailtje van Michel "MTD" gekregen, mijn witte Minilites staan in Assen. Nog even een afspraak maken en dan ASAP ophalen. En vorige week had ik alvast de Yoko's besteld bij de bandenboer bij mijn ouders in de straat (tikkie prijzig, maar goede lui en we hebben niet echt geweldige ervaring met de grotere landelijke ketens).

Ik ben wel blij, want ik wilde toch wel voor ik naar het IMM ga nieuwe banden hebben (volgens mij zou het inmiddels een APK afkeurpunt zijn). Ik was me er al op aan het voorbereiden dat ze mischien wel om de oude velgjes heen moesten, omdat de nieuwe er niet op tijd zouden zijn (zou jammer zijn, want A wil ik natuurlijk graag op mijn nieuwe wieltjes naar het IMM en B heb je dan weer dubbele montagekosten). Maar het ziet er naar uit dat dat niet zo is. Dus binnenkort Minilite en Yokohama A539 equipped.

Dan nog de olie verversen (grmbl, wilde ik zondag gaan doen, kwam ik er zaterdag te laat achter dat ik nog een oliefilter moest halen) en nog even voor een checkup naar S+S Tuning. Moeten ze ook maar eens naar de speling op het stuur kijken. Er zit nu trouwens ook een behoorlijk verontrustende knak in het sturen, het lijkt of de stuurpen een klein stukje om de aansluiting op het stuurhuis "wringt".

default

RE: Er zit schot in de wielen

Moet zeggen dat ik laast een blauwe uitvoering zag met soort gelijke witte velgen. En....ik vond het niet onaardig staan. ;) En gelukkig dat we niet allemaal de zelfde smaak hebben zoals er al eerder werd opgemerkt, anders reden we allemaal in een zelfde uitvoering.

Martin (Chelsea) 8)
-----------------------------------------
The Chelsea is rood als een tomaat

RE: Er zit schot in de wielen

Gisteren naar Michel "MTD" in Boven Smilde geweest om de wielen op te halen. Om een uur of half elf gebeld wanneer ik langs kon komen, maakte hem helemaal niets uit. Dus meteen die kant maar op, nadat er wat flappen waren opgehaald bij de bank. Enschede-Boven Smilde is ongeveer een uur en drie kwartier rijden, tenzij rijkswaterstaat besluit de relevante afslag af te sluiten en niet de moeite neemt om dit een afslag eerder aan te geven :) We (ik had flatgenoot Arnaud, die ook mee gaat naar Schotland, meegenomen, vnl. omdat het ook in de planning lag om bij de Vrijbuiter in Roden langs te gaan) waren dus iets later dan gepland op de plaats van bestemming.

Michel werkt momenteel vanuit zijn schuurtje achter het huis. Hij is wel bezig met meer ruimte en wil zo snel mogelijk full-time met de Mini-onderdelen aan de slag. Er lag heel wat lekkers. Welliswaar niet glimmend en blinkend uitgestald in vitrinekasten zoals bij de diverse Mini Centra, maar de kenner kon toch heel wat leuks ontdekken. Hij had bijvoorbeeld een PlayMini dubbelpijps einddemper liggen, dus 1 waarbij twee uitlaatpijpen uit 1 demper komen om dan links en rechts onder de auto uit te komen a la Jaguar (natuurlijk heeft een Jag twee complete uitlaattrajecten, maar het gaat even om het plaatje) - niet helemaal mijn ding, maar zoveel chroom kan een Mini-liefhebber niet onaangeroerd laten. Hij vertelde dat deze dempers gebruikt werden om bij een fabriek in Duitsland een imitatie-pijp te maken, [i:14dkcxro]met[/i:14dkcxro] TUV goedkeuring, wat vrij essentieel is in Duitsland en originele PlayMini pijpen kennelijk niet hebben. Wie was er laatst ook weer die niet kon thuisbrengen wat voor pijp hij had en zei dat het iets Duits was? Misschien is dat wel net zoiets.

Wat ook nauwelijks over het hoofd te zien was, was een grote hoge doos, zo'n 12" in het vierkant en een inch of 20 hoog. 1 van de blinkend witte 12x5 Minilites lag mooi uitgestald, center cap voor het plaatje alvast erin. Fraaie center caps met Minilite logo erbij, volledige set wielmoeren (ook met Minilite logo) en een setje velgsloten "met de complimenten van MTD". De velgen zien er echt uit of het absolute topkwaliteit is. Dikke poedercoat laag erop, geweldige vorm. Je betaald er wel voor, maar dan heb je ook wat. We waren het er eigenlijk wel over eens dat het niet doorgaan van de deal met Superlite zo slecht nog niet was.

O.a. vanwege een in eerste instantie wat jammere ervaring met de Minator velgen van mijn vader onder de B (nu is alles goed, maar daarvoor moesten de velgen nog wel wat bijgewerkt worden) maar wel even geprobeerd of de velgen ook echt op de Mini passen. Natuurlijk ziet het er wat wonderlijk uit, een velg zonder band op de auto, maar je kon al zien dat de velgen iets buiten de spatbordverbreders steken, i.t.t. de Rover Minilites, die juist wat naar binnen vallen. Ik ben ontzettend benieuwd hoe het totaal eruit ziet, met vier witte Minilites en Yoko's eromheen.

Na een uur of twee bij Michel geweest te zijn - praten over zijn zaak, zijn Innocenti DeTomaso, mijn '91-er Cooper (ondanks dat er nu toch hier en daar weer wat roest te zien is blijft de respray van twee jaar geleden toch goed voor complimentjes, ook de "Tukkers to Scotland" sticker die er momenteel op zit is goed voor commentaar van alles en iedereen die het voor het eerst ziet) en Mini's in het algemeen, passen van velgen, etc. - hebben we elkaar de hand geschud en zijn we weer vertrokken. Michel is een toffe gozer die duidelijk hart voor de zaak heeft en graag mensen blij maakt met mooie Mini spullen voor een zeer scherpe prijs. Ben je op zoek naar willekeurig welk Mini onderdeel, denk eens aan Michel. Dikke kans dat hij het voor je naar Nederland kan halen en voor een zeer scherpe prijs aan kan bieden.

Na het bezoek aan Boven Smilde nog even naar de Vrijbuiter in Roden geweest, een enorme kampeerzaak. Een mooie tent gekocht voor Schotland en daarna nog even bij de zus van Arnaud langs geweest die in Assen woont, samen met haar vriend. Toen veel te laat, maar met een voldaan gevoel, weer terug naar Enschede om te eten en daarna koers gezet naar Huizen voor de tweede etappe van het project; Pa gaat vandaag bij de bandenboer informeren of de banden er al zijn en ze eventueel ook al direct op de velgen laten monteren. Met een beetje geluk vanavond helemaal nieuwe wielen onder de Mini. Wordt vervolgd.

[Edit: typos]

default

RE: Er zit schot in de wielen

Kortom een hele wereldreis gemaakt. Leuk, te gek, dat je de velgen bent wezen halen. :P Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit eruit gaat zien. Je zet toch wel een paar mooie digi's bij het vervolg?

RE: Er zit schot in de wielen

Vanzelfsprekend. Pa belde net, "alles is Kasie-kasie". Vandaag gaan de Yoko's om de velgen, morgen gaan de wielen onder de auto. Dus de mensen die meegaan naar Woerden hebben als het goed is de primeur.

RE: Er zit schot in de wielen

Wel, er is een vervolg, maar niet wat ik hoopte. Een uitgebreid verhaal staat op de mailinglist, ik wilde het hier ook even copy-pasten maar ik kan op mijn werk niet bij het list-archief op yahoogroups en ik heb geen zin om het hele verhaal nog eens te typen. Het komt erop neer dat mijn wielen niet passen!! :( De banden zijn iets groter in doorsnee dan de Bridgestones die ik had (als je het uitrekent meer in de trand van 165/65 dan 165/60). Mogelijk dat ook de velgen wat verder uitsteken dan andere 12x5 wielen. In elk geval komen de wielen bij het sturen aan de voorkant tegen het spatscherm aan |:(

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen. Misschien aan ome Sieverink (S+S Tuning) vragen of ze een stukje uit het plaatwerk slijpen. Er komt dan wel een gat in de spatbordverbreder, wat natuurlijk weer niet erg goed is met het oog op roest; kan zich allemaal bagger in de spatbordverbreder verzamelen. Ik kan wel andere banden bestellen, maar wie zegt me dat die niet hetzelfde probleem hebben?

RE: Er zit schot in de wielen

Net even met Minilite gebeld. Ze vermoeden dat het aan de auto ligt, want het is gewoon de maat die ze altijd voor Mini's leveren en de velg heeft geen afwijkende offset ofzo. Voor de zekerheid heb ik even de maat gekregen die de offset moet zijn, zodat ik het kan nameten. Zijn suggestie was dat het aan de "tracking" (uitlijning?) ligt. Ik denk dat ik maar met het zaakje naar S+S Tuning ga en daar eens ga overleggen wat eraan te doen is.

De bandenboer zei overigens dat het verschil in doorsnee van de banden waarschijnlijk voornamelijk slijtage is van de oude banden. Ik had niet verwacht dat dat zoveel zou zijn, maar als je erover nadenkt zou het wel kunnen kloppen.

default

RE: Er zit schot in de wielen

Balen, balen, balen dus. helemaal blij met de velgen, past het hele zaakje niet. :( Wees maar blij dat de velgen wel passen. Alhoewel ik nog nooit eerder hiervan gehoord heb. :?
Ondanks leef ik erg met je mee.

RE: Er zit schot in de wielen

Ja das balen zeg :(
Ik heb ook al van die problemen.
2,5 week geleden ging mijn carburateur kapot (net na mijn nieuwe velgen ;) ) en 2 dagen later had ik een deal met een lister over een hif.38. Hij heeft hem vorige week dinsdag opgestuurd en nu is ie nog niet binnen!! Blijkt het pakje onbezorgbaar te zijn vind de ptt dus ik moet een formuliertje en dergelijke gaan invullen en dat soort zooi.
Ondertusse zit ik al 2,5 week te fietsen :( en het gaat nog wel ff duren voor dat het terecht is.

[size=75:2po4x6co]Sorry, beetje offtopic maar je bent iig niet de enige met probs ;)[/size:2po4x6co]

RE: Er zit schot in de wielen

Chelsea (Martin) schreef:
Alhoewel ik nog nooit eerder hiervan gehoord heb. :?
Ondanks leef ik erg met je mee.



Dank voor het medeleven (ook Philip).

Het verbaasde mij ook ontzettend, net als de man van Minilite. Misschien is de Mini ooit betrokken geweest bij een ongeluk, waardoor er nu misschien [i:2kiy938l]iets[/i:2kiy938l] minder ruimte is. Als ik het me goed herinner was het namelijk helemaal niet echt veel. Het wiel werd net, met de buitenkant van het loopvlak, tegen de rand van het spatbord aan geduwd. Als dat iets verder naar voren of naar buiten zou zitten of als er iets minder profiel op de banden zou zitten zou het volgens mij al opgelost zijn.

De wielen liggen nu achterin de Mini, ik ga morgen naar S+S Tuning. Ze hebben inmiddels een hoop te doen. Ruimte maken voor de wielen, speling op het stuur verhelpen (laten we hopen dat er niet een heel nieuw stuurhuis nodig is) - weet je veel, misschien heeft dat er ook wel wat mee te maken - en een bijzonder vreemd fluiterig geluidje uit de uitlaat, wat erin zit sinds het gehoest op de snelweg waar ik in een ander topic over vertelde. Ik heb zelf eigenlijk het gevoel dat er iets in de uitlaat los zit ofzo, maar mijn vader dacht dat het iets anders zou zijn. En aangezien hij er ook wel kijk op heeft... Nou ja, ik hoor het wel.

De koelvloeistoflekkage uit het thermostaathuis - die mogelijk met het laatste verband houdt - hebben we in elk geval zelf al opgelost, dat scheelt weer.

RE: Er zit schot in de wielen

Ik ben net bij S+S Tuning geweest, die nog wel een mooie oplossing hadden: Adjust-A-Rides voor monteren en hem dan ietsies hoger zetten. Wel een dure oplossing, maar als je gaat zagen in het plaatwerk en dat een beetje netjes wil afwerken kost dat ook wel wat. En het mooie is dan natuurlijk dat je je Mini dan upgrade i.p.v. downgrade (want zo voelt het wel een beetje, een stuk uit het spatscherm zagen bij wielen waarvoor dat in principe niet nodig is). Ach ja, geld moet rollen...

RE: Er zit schot in de wielen

Eelke schreef:
Zijn suggestie was dat het aan de "tracking" (uitlijning?) ligt. Ik denk dat ik maar met het zaakje naar S+S Tuning ga en daar eens ga overleggen wat eraan te doen is.




Zou kunnen. Maar stel dan even dat ie "voor" aanloopt, dan zou dat dus betekenen dat ie achter dusdanig veel ruimte zou moeten hebben om na het afstellen aan beide kanten vrij te lopen. Kun je dit niet zien??

Wel balen zeg.

Bert.

RE: Er zit schot in de wielen

Mja, daar heb ik niet echt op gelet. Toen die Minilite-man daarmee kwam zaten de Rover Minilites er alweer onder. Ik wist alleen niet dat met uitlijning ook de plek van het wiel "in de lengte" van de wielkast bepaald werd.

RE: Er zit schot in de wielen

Nee dat klopt. Daarom zou het ook zo raar zijn als dat het probleem zou zijn.

Adjusta-rides (of HiLo's) zou wel een uitkomst kunnen bieden inderdaad. Maar verhogen van de mini is natuurlijk niet wat je eigenlijk wil. Daarnaast hou je het probleem als je eens haaks een inrit in wilt rijden.

Zijn je nieuwe wielen dan echt zoveel groter in diameter dan de oude?? Ik blijf het vreemd vinden...

Bert.