Mini aan't spit

RE: Mini aan't spit

Ik heb mij zojuist weer eens in het ongeluk gestort en een "restaureerbare" MkII op de kop getikt. Ik wil nu zo'n spit gaan maken om de hele carrosserie te kunnen herstellen, maar hoe groot is zo'n ding eigenlijk? Ik neem aan dat 3,5 meter lang genoeg is, maar hoe hoog moet het spit van de grond en hoe breed moet het ding zijn om veilig te kunnen werken?

Groeten,

Hugo

RE: Mini aan't spit

Ik heb zelf een ronde buis van +/- 3,5 meter lang. Voor door het schutbord met een paar stripjes aan de orginele boutjes(M4). Achter met een driehoekje aan de laadvoer van de pick-up. Het geheel rust op twee staanders van een meter hoog. Als ik hem op zijn kop of schuin zet, zet ik er een balkje onder. Als ik rustig aan doe valt het wiebelen wel mee. Maar het is wel erg handig 8)

Giel

RE: Mini aan't spit

Wij hebben er ook 1 gebouwd. Nu loopt er een buis door het schutbord en met een soort brug voor de achterbank.

Voor:

We hebben op de buis een paar demontabele steunen gemaakt die op de schuine hoekjes onder de moterkap vast zetten. Daardoor kunnen we er nog een subframe onder schroeven.

Achter:

In de buis hebben we een brug gemaakt die net voor de achterbank stopt, omhoog loopt, naar achterloopt en weer naar onderloopt. :? Daar hebben we een uitschuifbare buis zitten die terug de kofferbak in loopt. Daarop zit een steun die op de schokbrekerpunten vast zit.

Om hem in veel verschillende posities vast te zetten hebben we op de plaats van de staander een ronde schijf op de buis gelast, met in de omtrek gaatjes.

Het is een zeer stabiel geheel geworden!

RE: Mini aan't spit

Kan je daar misschien eens een plaatje van schieten?

RE: Mini aan't spit

Hmmmm ik zal kijken ;)

Mijn mini hangt er half in, ik ben de subframe's er onder aan het zetten.
Want de bodem is weer inorde en voor het strakmaken zal hij toch echt op zijn wielen moeten, want er komt een zeemax op en moet kijken hoe ik dat met de uitlaat ga fixen!

Zodra ik goeie foto's kan maken zal dat doen...

RE: Mini aan't spit

Hier zijn de foto's dan...



Jammer dat de kwaliteit van het fototoestel niet al te best is...

RE: Mini aan't spit

wij hebben een spit voor alle soorten mini,s zie foto,s
voor de mini zonder gat in de achterbank gebruiken wij een T bar.


Kan je op deze foto niet zo goed zien.

mvgr mischa

RE: Mini aan't spit

Bedankt voor t plaatsen van de foto's, samen met de uitleg is't goed te begrijpen hoe zoiets werkt.

RE: Mini aan't spit

Nog even wat extra toelichting: bij oudere Mini's zit er zowel in het schutbord als in de achterbank een gat, waar perfect een lange buis doorheen kan, van voor naar achter door de auto. Daar komt het idee van ee spit vandaan. Nieuwere Mini's hebben dat gat niet Vandaar de oplossing zoals Mischa laat zien.

RE: Mini aan't spit

Bij ons kunnen er ook alle soorten mini's in. Dat is wel zo handig!

RE: Mini aan't spit

Eelke schreef:
Nog even wat extra toelichting: bij oudere Mini's zit er zowel in het schutbord als in de achterbank een gat.



Tot welk bouwjaar hadden de Mini's een gat in de achterbank :?

RE: Mini aan't spit

Jeroen schreef:
Eelke":18gzedsq]Nog even wat extra toelichting: bij oudere Mini's zit er zowel in het schutbord als in de achterbank een gat.



Tot welk bouwjaar hadden de Mini's een gat in de achterbank :?[/quote:18gzedsq]

Ivm het achterhalen van de historie van de MK1 van mn broer zou ik dit graag willen weten. Is er misschien iemand die een jaartal weet tot wanneer het gat in de achterbank zit :?

De MK1 van mn broer uit '66 heeft wel zo'n gat en de donor van de aanhangert uit '83 had het niet. Dus ergens tussen deze 2 jaartallen moet het veranderd zijn. Iemand een idee :?

RE: Mini aan't spit

Dat was dus dat ik vandaag aan Mischa had willen vragen |:( Ik zal vanavond eens in "The Original Mini Cooper" kijken, daar moet het bijna ook wel in te vinden zijn. Tenzij het veranderd is nadat ze met de oer-Coopers gestopt zijn en voordat de Rover Coopers kwamen...

RE: Mini aan't spit

De MK1 van mn broer uit '66 heeft wel zo'n gat en de donor van de aanhangert uit '83 had het niet. Dus ergens tussen deze 2 jaartallen moet het veranderd zijn. Iemand een idee .



Ik kan het tijdstip van de aanpassing een beetje beperken, want mijn 850 uit 1976 heeft [size=150:17lofl27]geen[/size:17lofl27] gat in de achterbank. Dus dit betekent dat het tussen 1966 en 1976 veranderd is.

RE: Mini aan't spit

In "TOMC" kon ik vinden dat zowel Mk.1, Mk.2 als Mk.3 zo'n gat hebben, maar dat het bij Mk.1 en 2 rond is, en bij de Mk.3 iets groter en vierkant is geworden. Dus niet precies wat je wilde weten, maar hier heb je misschien nog wel meer aan, want volgens mij weet je nu dat het in elk geval een Mk.1 of Mk.2 shell is (want het gat was rond, voor zover ik daarop gelet heb, toch?).

RE: Mini aan't spit

Overigens, om op het onderwerp terug te komen, hier is mijn Mini aan het spit:



Dit is het speciale spit van Longbridge met T-bars, want mijn Mini is te jong voor zo'n gat.

[Edit: locatie van de foto is veranderd]

default

RE: Mini aan't spit

Hallo, Ik stuur je even een mailtje met nog een andere mogelijkheid om een Mini aan het spit te zetten. Ik heb dit ergens van het net afgeplukt, maar weet helaas niet meer waar...

RE: Mini aan't spit

olivier schreef:
De MK1 van mn broer uit '66 heeft wel zo'n gat en de donor van de aanhangert uit '83 had het niet. Dus ergens tussen deze 2 jaartallen moet het veranderd zijn. Iemand een idee .



Ik kan het tijdstip van de aanpassing een beetje beperken, want mijn 850 uit 1976 heeft [size=150:1k9ca1gp]geen[/size:1k9ca1gp] gat in de achterbank. Dus dit betekent dat het tussen 1966 en 1976 veranderd is.





In mijn '74 zit het ook niet en de '73er van Mini Martin zit het ook niet dus wordt het zoeken nog meer beperct nl van '66 tot '73.

RE: Mini aan't spit

[size=75:2ss6vsha][Begin topic samengevoegd-Demelza][/size:2ss6vsha]
Heeft iemand misschien een werktekening voor het maken van een zgn. spit.
Hiermee bedoel ik een ijzeren stellage, waaraan je een Mk1 of Mk2 Mini aan kunt bevestigen en hem dan vrij kunt ronddraaien over zijn/haar lengte as.
Ik zou er erg mee geholpen zijn. Ook een eventuele verwijzing waar ik zo iets zou kunnen vinden is welkom.

RE: Mini aan't spit

Ik weet niet of je geholpen bent, maar ik heb wel zo van die dingen tegen gekomen op een nederlandse site. www.themouse.nl daar meot je naar mini gaan, ;) heb heb je talloze foto's van mini's in restauratie http://www.minicentre.nl/welkom.htm ), hopeijk ben je geholpen hierdoor. Want mijn mini moet ook nog een complete schoonheidsbehandeling krijgen. en alle hulp is welkom. :)

RE: Mini aan't spit

Bedankt voor je tip. Ik weet wel hoe zo'n ding eruitziet maar om er een te maken is het wel plezierig als je de juiste maten weet. Vaag heb ik het idee, dat er ooit eentje gestaan heeft in het clubblad, maar dat weet ik niet zeker.
Nogmaals bedankt !

RE: Mini aan't spit

zie ook:
http://members.tripod.com/~miniwww/rotisserie.htm

(foto en afmetingen )

HTH,
THeo van den Bogaard

[size=75:2asmd6i5][Eind topic samengevoegd-Demelza][/size:2asmd6i5]

RE: Mini aan't spit

Om even terug te komen op dit topic...een variant op het standaard spit is er ook, in gebruik bij garage Jan Donker. Daarvoor maakt het niet uit of je wel of geen gat in de achterbankleuning hebt. Zie deze en deze foto's.

RE: Mini aan't spit

Zie ook een paar posts omhoog, bij Longbridge hebben ze er ook 1 waarvoor er geen gat in de rugleuning hoeft te zitten. Nadeel van die op jouw foto's lijkt me dat hij niet helemaal ondersteboven kan (eigenlijk geen idee hoeveel nut dat heeft). Lastiger lijkt me dat het geheel nogal topzwaar wordt als hij "recht" staat.

RE: Mini aan't spit

Klopt, ook het kantelen gaat niet helemaal zo subtiel, want het zwaartepunt van de carrosserie ligt boven het draaipunt.
Dan is het ding op deze en deze foto's misschien handiger, want de shell is dan makkelijker te verplaatsen.

default

RE: Mini aan't spit

hoe krijg je de mini daar dan op zn zij? Gewoon omver duwen ofzo? :?

[Edit: quote weggehaald. Zie dit puntje in de FAQ - Eelke]

default

RE: Mini aan't spit

Mijn 850 uit 73 heeft ook geen gat.

Ik zat er aan te denken om voor de Estate van Cyril ook een spit te gaan maken.
Weet iemand wat een kale Estate body ongeveer weegt?

miggel schreef:
Hallo, Ik stuur je even een mailtje met nog een andere mogelijkheid om een Mini aan het spit te zetten....



Waarom niet gewoon hier posten. Dan hebben we er allemaal wat aan.

grtxzz Martin

RE: Mini aan't spit

Het enige minpuntje is dat je geen subframe's kunt monteren in geval van schade ofzo... Bij die andere kun je nog niet eens de neus/kont vervangen, als dat nodig zou zijn. Maar een spit is altijd handig voor dorpels enzo.

default

RE: Mini aan't spit

Hallee,

Na wat uurtjes arbeid hebben we dan ook eindelijk een spit. Het wordt trouwens eens tijd dat ik ga beginnen met de resto. Hebben jullie trouwens ook het idee dat meer aan een mini van een ander staat te sleutelen dan aan de mini van jezelf. Gelukkig hoef ik nu niet meer onder de mini te gaan liggen om plaatwerk te vervangen.



Greetz,

E-jay

RE: Mini aan't spit

heeft er iemand fotos van hoe ze dit bij een
estate doen? kwil em nl. ook op een spit hangen.

moet veel bodemplaat vervangen :'(

grtzz

default

RE: Mini aan't spit

[size=75:3dhqrbpc][Topics samengevoegd-Demelza][/size:3dhqrbpc]
Ik ben sinds kort eigenaar van een Mini 1986, deze ga ik in het geheel restaureren.

Kan iemand mij helpen aan een tekening/foto v.w.b. een houder waar ik mijn mini in kan plaatsen, ik noem het maar “kip aan het spit” voor het gemakkelijk repareren van de carrosserie, dan kan ik een dergelijk houder maken.

Met vriendelijke groet,
sir.terp

RE: Mini aan't spit

ik denk dat je hier wel wat aan hebt...

link

link

[size=75:cuqc52j0][Topic is met de topics die hier gelinkt zijn samengevoegd-Demelza][/size:cuqc52j0]

RE: Mini aan't spit

deze link kwam ik een tijdje geleden tegen

http://members.tripod.com/~miniwww/rotisserie.htm

de mijne heb ik als volgt gemaakt

http://www.xs4all.nl/~gwiersma//hillebr ... %20001.jpg

Mijn mini beschikte echter niet over een gat in de achterbank. Deze heb ik er zelf in gemaakt O:)

Frame:


40*40*2

De twee driehoeken hebben een basis van 150 en de 2 gelijke benen hebben een lengte van 130 cm

de lengte van de liggers is geloof ik 305 cm
De carresorie kan in elke stand vast gezet worden door 2 bouten vast te draaien.

default

RE: Mini aan't spit

Ik heb nog wel foto's van mijn eigen spit.
Ik kan je eventueel wel wat tekeningen en maten doormailen.
Je kan ze vrij eenvoudig en tegen een klein bedrag zelf maken.

RE: Mini aan't spit

Ik heb je vraag aan de gelinkte topics gehangen, lees het even door.

Carlien, bedankt voor de links d:)b

RE: Mini aan't spit

Was bij mij oko eerst de bedoeling om een spit te maken maar doe het toch niet... Ik had hem al op een stellage staan die ik door mijn loods kan rijden. En nou zet ik hem zonder moeite op de brug en kan ik er ook gewoon onder werken. Spit is wel makkelijker mee eens...maar waarom iets maken als ik dit heb...groet

RE: Mini aan't spit

default

RE: Mini aan't spit

nou voor die 35 euries zou ik het wel weten.
heb je een mini zonder neus dan kan je de voorzijde op de dwarsbalken vastzetten. (towerbolts)
houten lat vervangen door een ijzeren koker.

RE: Mini aan't spit

[size=75:2f0lyqk6][Topics samengevoegd-Demelza][/size:2f0lyqk6]

hee lui ben weer bezig geweest met hobbyen. 8)
heb een carousel (spit) gemaakt voor de pickup . :+)
hij hangt er al in dus nou kan ik aan de body beginnen,
was al aan het dak bezig mooi blank gemaakt en in de spuit menie gezet 1 klein deukje plamuren alleen nog vlak schuren en weer spuitmenie er over . :r (stinkt)
kan hem 360 graden draaien dus overal makkelijk bij en alles onder de hand lassen. :)
heb er echt zin in om te starten met de bodem.
ff tussen door moet alleen nog een subframe mounting panel hebben voor achter iemand iets liggen.
zijn 100,- nieuw beetje duur maar ja als het niets anders is. :?
zal morgen foto's plaatsen.
olie.bol

RE: Mini aan't spit

Foto'tje ??? :)

RE: Mini aan't spit

hee hier eindelijk de foto's van de pickup in de carousel. :D
ben al begonnen aan de bodem maar daar nog geen foto's van zal ik snel maken.
heb een stuk van de subframe mounting panel gelast en het achterste deel van de half ronde koker in de bodem,waar je uitlaat onder door loopt.
stuk van de schutbord waar je pedalen en subframe aan vast zitten ,plus de gehele bodem aan de passersiers kant.
heb ook de drempel met een stuk achterscherm vervangen,plus het afwaterings pijpje van rvs.
op de foto's zie je hoe rot de bodem is en datheb ik aan de passesiers kant er helemaal uit gehaald.
watik nog moet doen is :
- andere kant het zelfde als de passesiers kant.
- nieuwe wielkasten achter l+r.
- alle valance delen achter.
- a-panelen l+r binnen en buiten
- neus ? weet ik nog niet zeker.
- laadvloer nieuwe delen in lassen
- dus nog zat te doen :x




rotte bodem zichtbaar?



achterkant in de carousel!





voorkant in de carousel.

olie.bol

RE: Mini aan't spit

Mooi gemaakt. Hier is er nog eentje

RE: Mini aan't spit

daar is veel werk aan. schiet niets meer van over :)

RE: Mini aan't spit

He Bart, dat is geen pickup meer he!

Groet ron

RE: Mini aan't spit

[size=75:drgefsc3][Topics samengevoegd-Demelza][/size:drgefsc3]

Weet iemand iets over het doorspietsen van de mini kan dit? het lijkt mij namelijk erg makkelijk om dit te doen je kunt hem alle kanten opdraaien.
Heeft iemand hierover meer informatie? tekeningen foto's?
Alvast bedankt

RE: Mini aan't spit

Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd. Lees het even door.

RE: Mini aan't spit

Gspot op MP, Geen spit maar kantel mogelijkheid wellicht ook wat voor jullie?

http://auto-diversen.marktplaats.nl/ove ... -auto.html

er is al een bod van 25 euro

default

RE: Mini aan't spit


Weet iemand iets over het doorspietsen van de mini kan dit? het lijkt mij namelijk erg makkelijk om dit te doen je kunt hem alle kanten opdraaien.
Heeft iemand hierover meer informatie? tekeningen foto's?
Alvast bedankt




Dat heb ik gedaan.........................
http://i88.photobucket.com/albums/k198/ ... /Spit8.jpg
http://i88.photobucket.com/albums/k198/ ... /Spit5.jpg
http://i88.photobucket.com/albums/k198/ ... Spit16.jpg

[size=75:1yjtbg3g][Img-tags verwijderd, foto's te groot voor directe plaatsing op het forum - Demelza][/size:1yjtbg3g]

RE: Mini aan't spit

[size=75:2htmssa1][topics samengevoegd - Crispy][/size:2htmssa1]
Ik ben al een tijd geleden begonnen met mijn mini op te knappen,
nadat ik een tijd tegen de vele plekken heb aan zitten kijken en bedacht hoe het allemaal te doen, heb ik toch maar besloten om hem helemaal te strippen! ik ben al bijna klaar met het strippen van de auto ik ben nu bezig met de motor eruit te halen.

maar nu komt eigenlijk het punt ik wil mijn mini graag aan een spit hangen maar mijn mini is een 1300 spi uit 1993 en ik wil graag een goeie spit maken zonder gaten te zagen in mijn achterbank.

ik heb het forum doorgezocht en alle topics over een spit zijn vaak achterhaald en fotos en uitleg over verschillende types en mogelijkheden doen het vaak niet!

ik zou graag wat fotos en tips willen over het zelf fabriceren van een goed en stevig spit waar ik mijn mini goed aan kan hangen zodat ik rustig en goed kan gaan lassen want de punten die ik tot nu toe ben

tegengekomen:

-Binnendorpel / Buitendorpel / instap L+R

-Bodemplaten / Dwarsbalk / banaan

-Neus / binnekanten A panelen waar de deur en het dashboard aanhangen

en ik weet niet of iemand mij tips kan geven om mijn mini van binnen te verstevigen door op specifieke punten steunbalken te lassen?

Bart

RE: Mini aan't spit

He Bart, wij zijn ook van plan om een spit te maken, wij willen het voor op de torenbouten bevestigen en achter op de gaten van de schokdempers (wij hebben enkele pick-ups en estate's welke geen spit hebben kunnen)

Groet ron