Mini opknappen

default

RE: Mini opknappen

Hallo luitjes.

Dit is mijn eerste post :D so be care full.

Ik heb een Mini Studio 2 van ongeveer 11 jaar oud. Deze heeft enkele roestplekken en ik wel em zelf (thuis dus) spuiten. Ik heb hier zo net al het een en ander over gelezen maar ik wilde eigenlijk een totaal-plan of ervaring van iemand die dit al eerder heeft gedaan.

Roestplekken verwijderen:
Het gaat om een roest plek op de linker deur van ongeveer 8x3cm en onder de koplampen een randje roest.
Welk middel kan ik hiervoor gebruiken en moet ik hierna ook nog tektyleren?

Spuiten:
Ik heb de ruimte (300 vierkante meter :) ), en verder wil ik em van binnen en buiten spuiten.
Welke lak te gebruiken?
Merk spuitbussen?
Hoeveel spuitbussen
Voorbehandeling?
2 keer spuiten?

In in welk tijdsbestek is dit te doen, gezien 40 uur per week?

Ik heb al enkele spuitervaringen en ben niet a-techniesch.

Heeft iemand hier ervaringen mee en wat gaat dit geintje kosten?

Ceessie

RE: Mini opknappen

Welk middel? Het enige goede middel tegen roest is nieuw metaal inlassen. De rest is prutswerk.

Voor een deur kun je nieuw "skins" kopen (tenminste, in principe, met de verkrijgbaarheid van plaatwerk is het altijd een beetje afwachten, geloof ik). De oude (met roest) eraf, de nieuwe er omheen kloppen. Of natuurlijk een compleet nieuwe deur.

Spuiten heb ik weinig kaas van gegeten. Overigens, van de meeste dingen kan ik me wel voorstellen dat ik het nog eens zelf aan zou pakken, gegeven ruimte, materiaal en tijd. Spuiten hoort daar echter niet bij, omdat ik me niet kan voorstellen dat ik zelf ooit een resultaat kan behalen waar ik tevreden mee zou zijn. Maar goed, dat ben ik.

RE: Mini opknappen

Spuiten met een spuitbus is leuk om plekjes bij tewerken maar om een hele mini te spuiten :? Ik heb zelf mijn eigen mini gespoten. Eerst in de spuitplamuur Derna twee keer met autolak(een componenten, twee componeten is beter ben ik nu wel achter :( ) Zelf zou ik wel weer doen, alleen het voorbewerken is echt een vak apart. Het enige nadeel is als je het zelf doet, is dat je elk oneffeheidje ziet, je kijkt er veel kritiser naar. Ik had ongeveer anderhalve liter verf nodig om de mini één keer in de verf te zetten. En niet gaan polyesteren want dat komt echt terug |:(


Giel

default

RE: Mini opknappen

spike schreef:
Eerst in de spuitplamuur


Welk merk heb je hiervoor gebruikt? en welke hoeveelheid?
spike":27zzif8u]Derna twee keer met autolak(een componenten, twee componeten is beter ben ik nu wel achter :( )[/quote:27zzif8u]
Dezelfde vragen eigenlijk:
Welk merk heb je hiervoor gebruikt? en welke hoeveelheid?
spike":27zzif8u]Zelf zou ik wel weer doen, alleen het voorbewerken is echt een vak apart. Het enige nadeel is als je het zelf doet, is dat je elk oneffeheidje ziet, je kijkt er veel kritiser naar.[/quote:27zzif8u]
Eerst raad je het af en dan zeg je dat je het zelf nog een keer zou doen :)spike":27zzif8u]Ik had ongeveer anderhalve liter verf nodig om de mini één keer in de verf te zetten.[/quote:27zzif8u]
Anderhalve liter verf, bedoel je hiermeer voor een professionele spuit-machine of spuitbus?

Ceessie

default

RE: Mini opknappen

Eelke schreef:
Voor een deur kun je nieuw "skins" kopen (tenminste, in principe, met de verkrijgbaarheid van plaatwerk is het altijd een beetje afwachten, geloof ik). De oude (met roest) eraf, de nieuwe er omheen kloppen. Of natuurlijk een compleet nieuwe deur.


Wat zijn skins, en wie heeft er een nieuwe deur voor me ;)

RE: Mini opknappen

Ceessie

Met anderhalve liter verf in een spuitbus kom je niet ver :?

Om de mini te spuiten gebruikte ik het merk Spies & Hecker.
2 liter lak, 1 liter verharder, 2 liter verdunner.
Er was hier nog van over, het verbruik ligt bij jezelf het gaat in één keer goed of er gaat iets fout.

De autolakken fabrikant bij jou in de buurt kan een ander merk hebben.
Stel wel alles samen van hetzelfde merk.
De hoeveelheid lak, verharder en verdunner moeten met elkaar afgestemd zijn. Bij de lakfabrikant kun je een maatstaaf krijgen voor de juiste hoeveelheid, vraag naar de mogelijkheden.


skins is overzetplaatwerk.

RE: Mini opknappen

Hoho, ik bedoel met een skin echt geen overzetplaatwerk, hoor (tenminste, in de zin van bijv. een overzetdorpel, die over de oude verrotte troep heen gaat, misschien bedoel jij (Theo) dat ook wel niet).

Een deur bestaat uit een frame en een skin (en natuurlijk nog meer, zoals een deurkaart aan de binnenkant, waar de bekleding op zit, en een raammechaniek, etc.). De skin is, tja, het deel plaatwerk waar je tegenaan kijkt, het "vlees" van de deur. Weet verder ook niet hoe ik het moet uitleggen. De skin zit niet op het frame gelast, maar er omheen "gevouwen" (dit kun je zien, als je naar de binnenzijde van de deur kijkt).

Er heeft een tijdje terug geloof ik in de MiniWorld gestaan hoe je zo'n ding vervangt. Ik geloof dat je voorzichtig de vouwen van de oude skin moet doorslijpen, waarna je de oude skin van het frame kunt nemen en de nieuwe erop kunt zetten.

default

RE: Mini opknappen

Even iets rechzetten:

Als we het hebben over spuiten gaat het dan om spuitbussen of een profeesioneel-spuitapparaat?

Het skins verhaal zie ik niet echt zitten, ik heb wel eens gelast maar dat is al meer dan 5 jaar geleden.

RE: Mini opknappen

Zoals ik al zei, skins worden niet gelast, maar met een hamer om het deur-frame geklopt. Maar goed, misschien is er helemaal geen probleem omdat er momenteel helemaal geen aparte skins te krijgen zijn en alleen maar complete deuren.

Maar om de roest onder je koplampen goed te lijf te gaan zal er toch nieuw metaal in gelast moeten worden. Je hoeft niet alles zelf te doen, natuurlijk.

Ik denk dat als mensen eerst afraden om met spuitbussen te spuiten en het daarna toch over spuiten hebben (en bovendien mengverhoudingen van lak, harder en verdunnen noemen) ze het hebben over spuiten met een spraygun ;) Het hangt er natuurlijk ook vanaf op wat voor resultaat je uit bent. Moet het een top spray-job zijn, of gewoon dat er een kleurtje op zit om weer een paar jaartjes vooruit te kunnen.

default

RE: Mini opknappen

mmmzzzz....

In princiepe wel ik gewoon een top-spray-job voor geen geld... ;) Natuurlijk akn dat niet maar ik wil niet te veel geld uitgeven, en tevens is mijn mini geen hobby maar mijn vervoersmiddel.

Ook worden de kosten te hoog voor mij als ik mijn Mini naar een garage breng om de boel op te laten knappen.

Is er nog ergens een thuis klusser en mini liefhebber die dit tegen betalng wil realiseren? In de buurt van Rotterdam- Zoetermeer - Den Haag - Leiden?

RE: Mini opknappen

Ceessie

Wat jij wil voor weinig geld een top spray bestaat niet, :9 gooi er dan een verfpot over heen.
Als je de kosten te hoog worden neem dan een fiets :9
Als je mini een vervoersmiddel is doe er dan niets aan en karren maar.

Het mini virus kun je nog altijd krijgen :D

We kunnen ook ruilen ik heb nog een Seat Marbella met strand stoelen staan, neem je die en ik de mini. Uitvoeren van de auto doe ik ook nog voor je :+)

I will drive in a Mini :x [/quote]

RE: Mini opknappen

Wou ik net zeggen. Als het je puur om het vervoer gaat kun je beter een Panda of zoiets nemen. Volgens mij toch een stukje betrouwbaarder dan een Mini.

default

RE: Mini opknappen

hahaha...

Puur voor het vervooer is het ook weer niet... Ik ben pas sinds 3 maanden van school af dus het geld gaat nu binnen stromen. Het arme student zijn ben ik dus af, maar mijn mini blijft!!! btw verven iemand ervaring mee? ik ken iemand uit zoetermeer die dat heeft gedaan maar het lijkt me niet alles liever spuiten maar kost een vermogen... Wat denken jullie dat spuiten kost, als ik de mini zelf ontleed.....

RE: Mini opknappen

Ceessie schreef:
Wat denken jullie dat spuiten kost, als ik de mini zelf ontleed.....



Dat ligt er helemaal aan hoe mooi je hem wilt hebben. Een maat van mij heeft zijn VAN spik en span laten spuiten (en voorbewerken, schuren/spuitplamuur/schuren enz enz.) voor 3500 Gulden. Dan heb je het als een spiegel. Adres op verzoek. In dit geval de shell aangeleverd, en alle rest zelf gedaan. (roest.... :) )

Het kan natuurlijk goedkoper.

RE: Mini opknappen

Even samenvatten:

1. Grote pot hammerite, staalborstel, roller en een houding aannemen dat het je echt niet kan boeien hoe het eruit ziet. (50 EUR?)

2. Spuitbussen, voor bijspuiten een aardige optie, voorbereidend werk is heel belangrijk (zie 3!). Je hele auto met een spuitbus kan je wel shaken kost je een vermogen aan spuitbussen met een niet al te geweldig resultaat. Een groter oppervlak dan een deur zou ik zeker niet aan beginnen. (deur 100 EUR, auto ???)

3. Spraygun kopen (huren) met compressor. Verf laten mengen bij autolakwinkel en zelf spuiten, vergt wel wat oefening maar is op zich te doen. Voorbereiding is het allerbelangrijkste. Roest verwijderen, redelijk grof schuren, grondlak spuiten, grotere oneffenheden plamuren, minder grof schuren (evt nat), spuitplamuur spuiten niet te dik. Hierover hele dunne waas met contrasterende kleur spuiten (bijv. zwart). Dan begint het echte geduld werk. Met super fijn schuurpapier, nat, de hele zwarte waas er af schuren, je weet dan precies waar je geweest bent, daar zit geen zwart meer. Gevaar is dat je randjes en uiteinden meer schuurt dan grote oppervlakten wees hier alert voor. Daarna met felle (TL) lamp de auto helemaal nalopen af ie echt glad is en in een paar lagen de uiteindelijke kleur erop. Ik heb op die manier al een aantal motoren gedaan zagen er super uit, ik moet er niet aan denken mijn mini op die manier te doen. Tussen alle lagen goed ontvetten en schoonmaken uiteraard, er zullen wel duizenden andere manieren zijn overigens maar bovenstaande werkt bij mij (op niet te grote oppervlakten) perfect. (300-500 EUR)

4. De enige verstandige manier. De professionele spuiter alles laten doen. (1000 - 3000 EUR)

Succes (ik zou voor optie 1 of optie 4 gaan),
Henk

default

RE: Mini opknappen

tis inderdaad net wat henk marius zegt optie 1 of 4. als je zelf je mini kaal haalt en zelf voorbewerkt, dus plamuren en goed schuren en dat de spuiter hem alleen maar hoeft te gronden en te spuiten dan heb je de meeste kosten al zelf verdient waar daar gaat de meeste tijd in zitten. mijn mini staat momenteel bij een spuiter in zoetermeer.

ik heb hem zelf strak gemaakt, de mini wordt nu gegrond, dan krijg ik hem terug en moet ik hem waterproof schuren en dan spuiten zij hem in kleur. dit kost mij 975 euro maar dat ik dan wel een echte vriendenprijs.

dus als je hem zelf strak maakt scheelt dat al aardig in de prijs

default

RE: Mini opknappen

In zoetermeer.... dat zie ik wel zitten, mijn garage zit ook in zoetermeer. Verder vind ik 1000 eur nog een hoop geld maar ik gaat er over nadenken. Bedankt vooralsnog allemaal.

RE: Mini opknappen

Eelke schreef:
Maar goed, misschien is er helemaal geen probleem omdat er momenteel helemaal geen aparte skins te krijgen zijn en alleen maar complete deuren.



:?
Ik zag ze van de week nog staan bij Bernd Laus dus daar iig wel nog te krijgen. Misschien nog oude voorraad?

RE: Mini opknappen

Ik raden het af om met een aantal(heel veel) spuitbussen aan de gang te gaan. Ik had gewoon verf bij de autospuiter gehaald, toen der tijd 100 gulden de liter. merk weet ik niet. Het was iedergeval verf op thinner-basis. Voor de spuitplamuur had ik anderhalve liter nodig. en voor de kleur 2 keer anderhalve liter. Met een spuitpistool en een compressor ging het aardig. Op een zakkertje na was ie helemaal strak. :)

default

RE: Mini opknappen

als ik het zo hoor wil jij wel heel goedkoop een auto laten spuiten zeg want 1000 euro is echt niet veel geld voor een complete auto spuiten in de grond en normale verf. k heb bij andere spuiters gevraagd en die rekenen het dubbele of meer.

dus ik zou maar een roller en verf kopen en zo aan de lsag gaan, dan ben je tenminste goedkoop uit want wil je dat het mooi en goed gebeurd dan ben je denk ik niet veel goedkoper uit

RE: Mini opknappen

Philip: het is ook maar speculatie van mijn kant, ik heb geen flauw idee hoe goed dat spul te krijgen is. Die nieuwe bodies die nu te koop zijn is ook maar voor een beperkte tijd, dacht ik. Als er maar sporadisch vraag is naar aparte doorskins, dan kan het zomaar gebeuren dat ze een keer een maandag aparte doorskins maken en dan weer een paar maanden wachten, tot er weer genoeg om gezeurd wordt. Hebben ze zelfs een Engelse term voor: "back order" :)

default

RE: Mini opknappen

martin krispijn schreef:
als ik het zo hoor wil jij wel heel goedkoop een auto laten spuiten zeg want 1000 euro is echt niet veel geld voor een complete auto spuiten in de grond en normale verf. k heb bij andere spuiters gevraagd en die rekenen het dubbele of meer.


Hoho...
Ik vind 1000 euro een hoop geld heb ik gezegd... En zeker een ex-student zal dit niet zomaar uitgeven. Dat een Mini laten spuiten veel geld kost was ik ook al achter, maar 1000 euro geef ik niet elke dag uit. Dat bedoelde ik ermee.

Zijn er verder nog mensen met verf ervaring?

RE: Mini opknappen

Yup. Het subtiele verschil tussen "duur" en "veel geld". Het helpt ook niet dat het door velen in plaats van elkaar gebruikt wordt.

RE: Mini opknappen

Ceessie schreef:
Ik ben pas sinds 3 maanden van school af dus het geld gaat nu binnen stromen.



Wat maken dan die duizend euro nog uit.
Voor jou was het toch maar een vervoer middel, en dan weer niet :+)

Er is denk ik al genoeg op geantwoord over het wel of niet spuiten van de mini, zelf doen of laten doen. :(

TIP:
Is de mini in orde? motorisch? remmen? subframe? e.d
Je hebt niets aan een mini die mooi gespoten en goed in de lak zit.
Als je dan iets moet vervangen of repareren bestaat de kans gauw genoeg dat er schade ontstaat waardoor je opnieuw kunt beginnen.

Een huis word ook niet eerst gebouwd en dan pas de fundering, dit is geen kritiek naar jou ik bedoel hiermee dat er vrij snel veel tijd en geld in gaat zitten in een mini die al aardig wat jaartjes en of eigenaars erop heeft zitten. Je weet wat je hebt op d'n duur? maar je weet niet wat je koopt.

Veel suc6

RE: Mini opknappen

spike schreef:
Ik raden het af om met een aantal(heel veel) spuitbussen aan de gang te gaan. Ik had gewoon verf bij de autospuiter gehaald, toen der tijd 100 gulden de liter. merk weet ik niet. Het was iedergeval verf op thinner-basis. Voor de spuitplamuur had ik anderhalve liter nodig. en voor de kleur 2 keer anderhalve liter. Met een spuitpistool en een compressor ging het aardig. Op een zakkertje na was ie helemaal strak. :)


Ja das hier bij een spuiterij ook, je betaald 1 vast bedrag voor het mengen naar je huidige kleur of naar de kleur je je gaarg wilt en dan 33 euro per halve liter geloof ik en die krijg je dan aangeleverd in spuitbus. Je kunt ook gewoon in een blik daten doen voor je compressor, zal ook wel wat goedkoper zijn.

RE: Mini opknappen

Eelke schreef:
Philip: het is ook maar speculatie van mijn kant, ik heb geen flauw idee hoe goed dat spul te krijgen is. Die nieuwe bodies die nu te koop zijn is ook maar voor een beperkte tijd, dacht ik. Als er maar sporadisch vraag is naar aparte doorskins, dan kan het zomaar gebeuren dat ze een keer een maandag aparte doorskins maken en dan weer een paar maanden wachten, tot er weer genoeg om gezeurd wordt. Hebben ze zelfs een Engelse term voor: "back order" :)


ah zo, ik dacht al dat je heel NL al had nagezocht naar deur skins :)

RE: Mini opknappen

zelf spuiten... *aaargh* niet doen, wordt nooit wat.
wel zelf schuren..anders kost het serieus geld ;)


of..

de NATO heeft hele goede self priming verf , soms voor weinig te krijgen bij een echte dump.. kleurkeuze beperkt. groen of groen..

hecht als een dolle op staal ( roest ,geen roest maakt niet uit) en gaat roest effectief tegen..

Bij mijn vader in de tuin staat een 40 voets container achter de schuur als extra opslag en dat spul zit er al jaren op.

RE: Mini opknappen

henkmarius schreef:
4. De enige verstandige manier. De professionele spuiter alles laten doen. (1000 - 3000 EUR)



Hmm, dit klinkt als wat overdreven hoor in Euro's. In guldens klopt het wel. Dan heb je voor 3500 GULDEN een TOP job. Voor 1000 Gulden kun je het ook laten doen, maar dan moet je niet kritisch zijn met zakkertjes, en stofjes.

Nu in het euro tijdperk liggen de prijzen inmiddels waarschijnlijk wat anders, en ikzelf zit er inmiddels niet meer zo "in". Dus precies weet ik het allemaal niet. Een maat van doet het echter als zijn dagelijkse job, en van hem weet ik ook dat ze in dat wereldje nog veel in guldens praten. Dat onderhandeld misschien wel zo makkelijk.

Oja, nog even over deurskins. Deze moet je wel degelijk hier en daar met een puntje vasthechten(lassen) hoor. Anders krijg je er nooit mooi stijfheid in. Het deurframe zelf is zo slap als een vaatdoek, en de omgebogen vlakken alleen gaan schuiven....

RE: Mini opknappen

ja ok die 3000 EUR is wellicht wel erg hoog, maar afhankelijk van wat voor ellende de spuiter tegenkomt en hoe hoog het uurtarief is zou je er best op uit kunnen komen. Voor minder dan 1000 EUR zal je bij een professioneel bedrijf ook niet hoeven aankomen. Bij je broer z'n buurman z'n collega die eigenlijk stucadoor is kom je misschien een eind maar ja....

Wat een hoop reacties op deze post trouwens, als je mijn eerdere samenvatting leest en het verhaal van Bert dat je die doorskins nog gewoon kan krijgen maar ze wel op een paar plekken moet (punt) lassen is eigenlijk alles gezegd...

Greetz,
Henk

default

RE: Mini opknappen

ik weet eigenlijk niet of 3000 euro nou wle zo hoog is. ik betaal bijna 1000 euro en het enige wat de spuiter hoeft te doen is hem in de grondverf spuiten en in de definitieve kleur. al het schuren en strakmaken heb ik zelf gedaan, volgende week kan k me auto bij de spuiter ophalen en dan waterproof schuren.

het spuiten op zich is het werk niet maar de bevoorbehandeling juist wel en daar gaat de meeste tijd en dus geld inzitten als je het mij vraagt

default

RE: Mini opknappen

Eelke schreef:
Welk middel? Het enige goede middel tegen roest is nieuw metaal inlassen. De rest is prutswerk.


Moet zeggen dat ik het daar niet helemaal mee eens ben.
Er zijn diverse methoden en werkwijzes om je wagentje netjes te krijgen zonder dat je over een jaar weer aan de slag kan gaan.
Natuurlijk is het wel makkelijker/handiger om het geheel in een keer te vervangen daar ben ik het wel mee eens, maar om dan te zeggen dat het ander prutswerk is?
Binnekort komt mijn site on-line en daar wordt uitgebreid aandacht besteed aan het restaureren van auto's.
Welke gereedschappen, technieken, bolletjelassen, middelen, lakken, enz enz.

groeten Martin

RE: Mini opknappen

Hazerswoude Mark z'n mini is gespoten en dat had nog geen 800 euro gekost.
Hij heeft hem wel zelf kaal gemaakt.
en weer in elkaar gezet.

Hij had toen wel wat onderdelen over. ;)

RE: Mini opknappen

hoi..

ik d8 beld het ook even van mijn mini hierzo.

28 Oktober wordt ze naar de lasser/spuiter gbracht. ongeveer 2 wkn erna krijg ik haar weer helemaal tip top terug!
Ben 1500 euro kwijt voor het lassen van a-paneel tot a-paneel, kleine roestplekken over de gehele mini versprijdt, nieuwe dorpels, geheel strak maken en spuiten. Niet slecht toch?

nou groetjes Nance

default

RE: Mini opknappen

Hmmm, leuke discussie

Ik heb een Mini waarmee ik naar mijn werk ga.
Hij is dertig jaar oud en zit nog aardig in de lak.
Natuurlijk heeft meneertje roest bij die van mij ook aardig zijn best gedaan, maar voorlopig moet ik het er mee doen.
Een ander verhaal is The Chelsea, de Mini van Marianne.
Dit was ons eerste Mini'tje en zal altijd speciaal blijven.
Beetje extra aandacht aan het koetswerk, betere olie en wat wasbeurtjes, enz enz. (soms even tegen haar praten)

Wat ik zeggen wil is, Wat wil je nu met die Mini?
Wil een wagentje dat er op en top uit ziet of wil je een wagentje die je van hot naar her brengt.

Ik kan best begrijpen dat het geld niet op je rug groeit, dat doet het bij mij ook niet.
Doe eerst de nodige belangrijke dingen en de dingen die je zelf kan uitvoeren. Dit bespaar je een hoop geld en elende.
Ondertussen kan je misschien wat geld saven om een jaartje later te gebruiken voor je Mini.

Veel succes

Groeten Martin

RE: Mini opknappen

Martin: noem eens een goed voorbeeld, dan. Als je het over plekken roest hebt die gaten groter dan pak 'm beet een centimeter veroorzaken, dan kan ik toch niks verzinnen wat voor mij niet onder de noemer prutswerk zou vallen (wat niet persee betekent dat ik denk dat jij ernaast zit, kan ook beteken dat ik niet op de hoogte ben van andere goede oplossingen). Plamuur? Polyester? Het werkt wel, maar echt een goede oplossing kan ik het niet noemen.

default

RE: Mini opknappen

Ja, das lekker.
Je hebt het nu over gaten groter dan een centimeter, terwijl je eerder zei 'het enige goede middel tegen roest is nieuw metaal inlassen'
Misschien ben ik iemand die het op de letter heeft gelezen hoor, maar bij mij is roest nog geen aanduiding voor een gat groter dan een centimeter.
Ik ben het absoluut met je eens als je zegt dat de mensen die overal polyester en plamuur in proppen, stoppen, duwen of wat dan ook, dat zij prutsers zijn.
Tegen roest zijn best wel aardige middelen te vinden, alleen zijn deze middelen en/of methodes best wel kostbaar.
Ik persoonlijk kies er ook voor om het zo goedkoop mogelijk te doen en dan maar een nieuw stuk in de carrosserie te lassen. En, als het goed gebeurd ziet je het ook niet.

Voor de echte classic cars kies ik voor de kostbaardere manier.

groeten Martin

default

RE: Mini opknappen

Nog even uitleggen.

Ik gebreuk mijn Mini als vervoersmiddel, maar wil wel in een fatsoenlijk uitziende Mini rijden!! Dus zo-i-zo moet de roest er af. Ook heb ik gezien dat zelf spuiten of laten spuiten niet te doen is voor mij, gezien de kosten. Wil wil ik mijn Mini verven. Het is niet de beste oplossing, maar ja.

default

RE: Mini opknappen

Volgens mij kan je dan beter de roestplekken behandelen en in de zelfde kleur spuiten met een spuitbus, dan je hele mini verven. Daar wordt ie sowieso niet mooier van.

groeten Martin

RE: Mini opknappen

Martin: nou ja, is misschien ook niet helemaal eerlijk. Maar als je het al hebt over goedkope en dure oplossingen: als het geen prutswerk is, waarom is het dan niet goed genoeg voor die classic cars? Nogmaals, het is maar net hoe je je Mini ziet, natuurlijk. Voor de een hoeft het qua oplossingen niet onder te doen voor zo'n classic car, voor de ander moet het er gewoon voor een goede prijs weer netjes uitzien. En voor de derde is het alleen belangrijk dat het droog blijft binnen.

default

RE: Mini opknappen

Eelke: Natuurlijk is het wel goed genoeg voor de classic car, maar een Mini vindt ik niet echt een classic car. (sorry als ik er anderen mee beledig) Als ik praat over een classic car denk ik meer aan een E-type of een Allard J2X enz. enz.
Maar zo denkt een ieder er verschillend over en dat is maar goed ook.

Leuke bijeenkomstigheid is dat je de opmerking maakte:"En voor een derde is het alleen belangrijk dat het droog blijft binnen."
Zit ik net een boek over carrosserieconstructie te lezen en waar gaat het net over; Lekkage-detector. Laat die net op een mini getest worden.

Groeten Martin

RE: Mini opknappen

Jij vind een Mk.1 of 2 Cooper (al dan niet S) geen klassieker? Er zijn anders verzamelaars die het [i:2yp4e2tw]heeel[/i:2yp4e2tw] erg met je eens zouden zijn als je er een in de verkoop had. ;)

Jongere auto's is misschien meer op het randje. Maar zou ik eens mijn Mini stevig onder handen (laten) nemen, dan moet het ook goed gebeuren. Voor mij is mijn Mini wel degelijk een klassieker, hoewel een jonge. Het is maar net in wat voor staat hij is en in wat voor staat je hem wil hebben. En ik denk dat er heel wat mensen hier zijn die het op dit punt met mij eens zijn. We hebben toch Mini's omdat we er gek op zijn? En dan is toch niets te goed? OK, misschien dat het het niet altijd waard is en er bezuinigd wordt. Maar dan kom je weer aan met woorden als "bezuinigen". Kom je toch weer in de hoek van "prutswerk".

default

RE: Mini opknappen

Oke, een MkI of een Cooper aldan niet een 'S' kan ik wel tot de klassiekers rekenen, maar als ik kijk naar al de uitvoeringen die in de jaren negentig zijn gebouwd, de Rover Mini's, kan ik niet echt spreken over een klassieker. Daar zijn er 13 van in een dozijn. De meesten hebben twee witte strepen over de motorkap en een wit dakje.
Vraag maar aan een gemiddelde Nederlander op straat welke kleur een Mini heeft. Wat is dan het antwoord: Een groene of rooie met een wit dakje en van die strepen erop.
Ik wil daarmee niet zeggen dat ik het niet goedkeur hoor, begrijp me niet verkeerd, want het blijft altijd en ten alle tijden een Mini.
En wie een Mini heeft moet er trots op zijn dat hij/zij er een heeft. En zeer zeker zijn/haar Mini behouden.

Mijn idee over een klassieke Mini zou dan eerder een MkI, Cooper met of zonder 'S' of een Woody zijn, maar uiteindelijk gaan we er allemaal door dik en dun voor om het wagentje dat Alec Issigonis heeft ontworpen te behouden.

groeten Martin

RE: Mini opknappen

Ik denk niet dat we het 100% eens worden, al zie ik wel wat je bedoeld. In de eerste plaats is elke dertien-in-een-dozijn-Mini natuurlijk in potentie gewoon de basis voor iets heel leuks. Mooi 1300-je op de kop tikken ergens en laten reviseren (als het er niet al in zat), koetswerk goed onder handen nemen en er een mooi kleurtje op spuiten (dat witte dak en die witte strepen zijn natuurlijk het eerste wat eraf is bij een restauratie, als je dat wil), leuke wieltjes eronder en zie daar: een verrekte gaaf Mini'tje. Waarbij het nauwelijks uitmaakt of je nou met een of ander wagentje uit 1978 bent begonnen of een uit 1994. En iets dat voor mij probleemloos onder de kop "klassieker" geschaard mag worden. Verder is er ook best wat voor te zeggen om bijvoorbeeld een Red Hot of iets dergelijks helemaal piekfijn origineel te maken. Want wie heeft dat nou? Ook dan vind ik het niet raar als je geen "prutswerk" wil, om dat woord maar weer van stal te halen, en het gewoon goed wil hebben.

Bottom line is weer: wat wil je van je Mini? Maar ook als het je gewoon gaat om de roest weg te werken is het in mijn ogen al gauw prutswerk als er iets anders gebeurd dan metaal inlassen. Zegt misschien meer over mij dan over het vermeende prutswerk, hoor :)

default

RE: Mini opknappen

Over een ding zijn we het in ieder geval eens, het moet er goed en fatsoenlijk uitzien en niet zo wezen dat we er een volgend jaar weer aan kunnen beginnen.

groeten Martin

default

RE: Mini opknappen

Wat trouwens wel handig is voor de beginnende sleutellaar is het boek: Het groot Carrosserie handboek.
Hierin wordt het een en ander op een duidelijke manier uitgelegd voor de doe-het zelver.
Het gaat onderander over het verwijderen van roest en het herstellen van schade, uitdeuken, spuittechnieken, enz enz.
Een vertaling van Paint & Body handbook.
Het is een boek van Don Taylor en Larry Hofer. ISBN 90-6120-539-5

groeten Martin

RE: Mini opknappen

ok om even terug te komen op mijn mini met het opknappen.

Heb iemand gevonden die het voor 700 euro doet en dat is incl. plaatwerk.

volgende week gaat ze weg!

Groetjes Nance

RE: Mini opknappen

Ik hoop dat het naar tevredenheid is. Maar voor dat geld...

RE: Mini opknappen

700 EUR...? Zou bijna denken dat een leuke glimlach strak truitje en kort rokje hier een rol heeft gespeeld. Moet de buurvrouw maar eens met de mini langs de spuiter laten gaan, eens kijken wat zij voor een offerte krijgt.

Cheers,
Henk

(ik ben niet vrouw onvriendelijk, is maar een geintje)

RE: Mini opknappen

Hey Henkmarius..

Was gisteren een beetje koud he voor een kort rokje en strak truitje! ;)

Hij zit trouwens bij jou in de buurt dus...

:P Groetjes Nance

p.s. z0rr0's mini word daar ook!! :D

RE: Mini opknappen

mijn vriendin beviel hem ook blijkbaar goed want ik betaal 450 euro voorhet hele verhaal....
nieuwe parafaan en hier en daar nog wat gaatjes die hij voor me repareert en spuiten

klinkt bijna te goed om waar te zijn...