mini verzinken?

default

RE: mini verzinken?

ik heb mijn mini laten zandstralen en ben nu vollop bezig met nieuw plaatwerk aan te brengen enz.
nu was ik aan het denk zou verzinken geen goed idee zijn??
nu is de vraag is dit geen kostelijk grapje, zijn er geen gevaren aan verbonden(zoals bij het zandstralen het plaatwerk kan kromtrekken)?
en de mini zou dus echt nooit meer kunnen roesten???

RE: mini verzinken?

Hey, heb ik ook over na gedacht en wat navraag gedaan. Dit is wat ik heb uitgevonden:

Er zijn verschillende soorten verzinken:
1 thermisch verzinken -> carrosserie laten zakken in een bad van vloeibare zink ( ongeveer 400 Graden Celcius!!)
2 elektrolytisch verzinken -> carrosserie laten zakken in een bad met water, wordt onder stroom gezet en zink hecht zich aan het metaal.
3 Vlamverzinken -> zinkpoeder op de carrosserie en vlammen er over. De boel smelt dan en dat vormt de protectielaag.

Het probleem met Thermisch verzinken is de grote hitte die vrijkomt.
Ik heb er al eens over gevraagt op de maillist (kan ook op dit forum zijn geweest, weet niet meer |:( ) , en daar was er iemand die een kever in zo'n bad had gedompelt en dat ding was dus gewoon gekrompen!!! :x dan kun je je restauratie dus wel vergeten.
Elektrolytisch verzinken gebeurt vaak met wat kleinere onderdelen dan met hele carrosserieën, en ik heb er nog nooit van gehoord dat dit dus ook echt kan.
Vlamverzinken weet ik eigenlijk niet echt veel van over schadelijke gevolgen voor het plaatwerk. Maar bij vlamverzinken komt de laag zink dus niet in holle ruimtes en dubbele stukken plaat.

Nog een probleem met verzinken in algemeen: vergeet niet dat er ook nog een paar lagen primer en verf overheen moeten! De verf die jouw spuiter gebruikt hecht misschien niet op de zinklaag, met alle gevolgen van dien.

Stel dat je je carrosserie nu hebt verzonken (of verzinkt :? ) is ie wel roestvrij voor een aanzienlijke tijd. Het kost denk ik wel bergen met geld. Echter, je hoeft over dingen als krassen in de lak, waar dan water in komt en gaat roesten je geen zorgen meer te maken want de zink zit nog tussen de primer/lak en het (roestgevoelige) metaal. Als je de carrosserie dan ook nog eens behoorlijk inspuit met tektiel en dergelijke ben je gewoon zeker dat de roest niet terugkomt.

Iemand nog op- of aanmerkingen?

RE: mini verzinken?

verzinken is niet al te duur (wel veel geld). Ik dacht rond de 400 gulden (of was het nou euro) Als je een adres hebt, kun je me dat dan laten weten. Ik ben ook met een restauratie bezig en ik wil die van mij ook laten verzinken of schoperen (schijnd ook goed te werken).

groetjes

RE: mini verzinken?

thermisch is idd geen optie je krijgt carrosserie dan krom terug, tis te heet.

Elektrolitisch gaat vaak niet is te groot.

vlamverzinken is het beste mark evens is op discovery nu ook bezig met eeen jaguar e-type deze is ook verzonken dmv vlamtechniek.

dit laatste zal denk ik een dure grap zijn maar suc6

RE: mini verzinken?

en het schopperen, hoe zit dat? weet iemand dat?

RE: mini verzinken?

ricardomini schreef:

vlamverzinken is het beste mark evens is op discovery nu ook bezig met eeen jaguar e-type deze is ook verzonken dmv vlamtechniek.




Ik denk dat je het stukje bedoelt dat ie bezig is met het passend maken van de achterklep en een achterlicht in de carrosserie van de E-type. Dit is echter lead-loading.
Das wat anders dan vlamverzinken. Lead-loading is een techniek die gebruikt wordt om bijvoorbeeld een rand van een achterklep strak te maken en dat doen ze dus door lood er plaatselijk overheen te smelten en het dan in model te schaven,schuren en vijlen. Meeste mensen kwakken er plastic of filler over, de e-type wordt geleadload ( :9 ) en daarna pas wordt er gekeken wat er nog niet strak is en bijgewerkt moet worden met plastic of filler. resultaat van het leadloaden is dat het beter houdt op het metaal en langer mooi blijft.

het klinkt btw ook wel erg koel leadloaden :D

RE: mini verzinken?

heb ook navraag gedaan omdat ik een mini van aan het restaureren ben.er waren verschillende opties.maar de optie die ik genomen heb zal ik kort beschrijven.heb de mini eerst ontdaan van alle verf en kit en plamuur en andere narigheden.zodat enkel het kale plaat (en roest natuurlijk!) overblijft.daarna laten stralen.heb de koets nog niet in de epoxie (primer)laten zetten.ga nu eerst al het nieuwe plaatwerk erin zetten.als dat gedaan is dan weer laten stralen en in de epoxie zetten.als de koets in de epoxie staat ga ik de koets helemaal strak maken.als ie strak is gaat ie weer in de primer en daarna in de grondverf.en nee geen grondverf uit een spuitbusje maar goede grondverf die ze bij schadeherstelbedrijfen ook gebruiken.
als je dit zo doet komt de roest ook zeker nooit meer terug.mits je natuurlijk ook een goede anti roest behandeling aan de binnenzijde doet!

klinkt misschien allemaal wel heel erg omslachtig
maar als je gaat restaureren dan moet je het goed doen.anders heet het opknappen :P :P

succes en groeten,
arvid

RE: mini verzinken?

Maar je doet dus niets met lood of verzinken of zoiets? (topic onderwerp ;) )

RE: mini verzinken?

wilde met mijn verhaal alleen maar aangeven dat het verzinken van je mini niet de enige oplossing is voor het roestvrijhouden van je gerestaureerde mini

heeft niks met verzinken te maken maar dacht dat elke info wel welkom was :P

groeten,
arvid

RE: mini verzinken?

Schooperen = vlamverzinken.
Nadeel: men kan niet in holle ruimtes komen.
Als je plaatwerk bij het zandstralen krom trekt heb je het door een prutser laten doen!!!!!!!!!!!!!
Na het stralen en voor het lassen is het wel heel erg verstandig om er epoxy op te zetten, anders roest hij nog harder dan van te voren omdat het oppervlak van het plaatwerk nu ongeveer 3 keer zo groot is.

RE: mini verzinken?

Chrizz schreef:
en het schopperen, hoe zit dat? weet iemand dat?




Schoperen = vlamverzinken.

Ik het blad Klassiek & Techniek (nummer 15) heeft een heel artikel er over gestaan.

Grootste nadeel: het komt niet in de holle delen, en het plaatwerk is daarna heel moeilijk te lassen. Voor vervormingen hoef je niet bang te zijn in elk geval. De hitte-inwerking is niet groot genoeg daarvoor.

In het artikel wordt Gritstra BV in Schijndel genoemd. Telefoon 073-5477553. Misschien dat zij je meer kunnen vertellen...

Oh ja! voor de prijs staat in het artikel dat je voor een middenklasse carosserie moet rekenen op 2200 tot 2500 gulden (geen euro, 't artikel is uit 1999) ex BTW.

RE: mini verzinken?

Als je plaatwerk bij het zandstralen krom trekt heb je het door een prutser laten doen!!!!!!!!!!!!!




is niet helemaal waar. Mini-plaatwerk is erg dun en zelfs bij de grootst mogelijke voorzichtigheid kan je wat hobbels krijgen.

Ik heb een adres waar je een mini dmv langzaam opwarmen en langzaam afkoelen kan laten ontdoen van kit, lak en tectyl...

schijnt te gaan zonder vervormingen...

Wouter

RE: mini verzinken?

Sander-T schreef:
Oh ja! voor de prijs staat in het artikel dat je voor een middenklasse carosserie moet rekenen op 2200 tot 2500 gulden (geen euro, 't artikel is uit 1999) ex BTW.


$$$Katjing$$$ Ik had eigenlijk op een paar honderd eurotje max gehoopt. Maarja wat gebeuren moet dat moet |:( . Gelukkig heb ik geen haast met het project :D .

RE: mini verzinken?

Pas op met verzinken van carrossorie , want alles trekt krom .
De 10 inch stalen velgen heb ik wel laten galvaniseren en dan wel bij een juiste temperatuur die niet te hoog is .(gedaan bij opwarmen van het bad)
Dan krijg je geen "blinkende vlekken" maar wordt mooi egaal grijs van kleur.
Volgens een kennis die bij een galvaniseerbedrijf heeft gewerkt moet de temperatuur ook weer niet te laag zijn want dan hecht het weer niet.
Zo ook heb ik het achtersubframe laten galvaniseren , het is dan wel noodzaak schroefdraad v/d ophanging af te schermen met een ijzer buisje met aan het eind een moer die je dan een paar mm erop draaid.
Je kunt na het galvaniseren de moer er weer gemakkelijk afdraaien .
Ook moet je alle bevestigings-moertjes die al op het subframe standaard zitten uitboren.
Je kunt proberen om met de boutjes erin te laten galvaniseren , maar de meeste breken af !
Het zink verbind de moer en de bout te sterk om naderhand los te kunnen draaien.
Ik heb 't subframe al jaren onder zitten en geloof me , dit subframe verslijt je niet meer !! :)

Meer over het restauratie van mijn mini is te vinden op www.edwin.miniclubbrabant.nl , onder "tech" , en "restauratie"

RE: mini verzinken?

is niet helemaal waar. Mini-plaatwerk is erg dun en zelfs bij de grootst mogelijke voorzichtigheid kan je wat hobbels krijgen




Je hebt twee soorten stralers; Voor de industrie(balken,profielen,etc.) en echte 'autoliefhebbers'.
Ik ken een straler die zelfs het aluminium van een Austin Healey nog niet krom straalt ; Dat noem ik pas een vakman. En dat alu is nog dunner dan het plaatwerk van een Mini(dat overigens gewoon net als bij alle andere merken 0,8 mm is)

RE: mini verzinken?

Maarten van den Akker schreef:
Ik ken een straler die zelfs het aluminium van een Austin Healey nog niet krom straalt ; Dat noem ik pas een vakman. En dat alu is nog dunner dan het plaatwerk van een Mini(dat overigens gewoon net als bij alle andere merken 0,8 mm is)






kijk dat wilde ik ook nog zeggen........ maar welke meneer bedoel je nou, svp adresje????? :?

RE: mini verzinken?

Ik ken een straler die zelfs het aluminium van een Austin Healey nog niet krom straalt




Een adres graag! :)

Wouter

RE: mini verzinken?

straal totaal in soest.
heb daar mijn mini van ook laten stralen.en ook in zo'n oven laten doen.ben zeer te spreken over die mensen.namen echt de tijd om alles uit te leggen.en wat nog belangrijker is.ze hebben al meerdere mini's gedaan en die zijn allemaal mooi geworden.
tel. heb ik effe niet bij de hand. maar het adres staat wel ergens op deze site.maar waar?????


groeten,

arvid

RE: mini verzinken?

Moet even een tel nummer navragen, hij woont in Rijen(NB)kan ik alvast verklappen en heet Ad met zijn voornaam.

RE: mini verzinken?

@ arvid,

wat heeft dat grapje je gekost? En als je het tel.nr gevonden tegenkomt, kun je die mij ook geven?
groetjes
Chrizz

RE: mini verzinken?

hey chrizz,

was voor het ontlakken in de oven(geloof ik) 300 euro kwijt.stralen van de complete body.(dus inclusief motorkap,deuren en subframes)was 275 euro.
epoxie spuiten komt ook op zo.n 250 tot 300 euro.
niet goedkoop maar ik ben zeer tevreden over het resultaat vwat ze tot nu toe geleverd hebben.
adres heb ik weer gevonden:

straal-totaal b.v.
oostergracht 10
3763 LZ Soest
te:035-6022050
www.straal-totaal.nl

groeten,
arvid

default

RE: mini verzinken?

Laten we ervan uitgaan dat een zinkbad (400-450 graden) dus te heet is. Nou heb ik een bedrijf gevonden wat kan galvanisch 'hangverzinken':
http://www.verzinkerij-twente.com/hang.htm

Voor constructiewerk zijn de badafmetingen: 7000 x 1350 x 600 mm

hmm.... Die 7m is wel genoeg.. Ook in de breedte is 1m35 wel genoeg. Maar die 60cm hoogte is wat te weinig :-(

Vraag me af of je dat in 2x zou kunnen doen? Eerst rechtop en dan ondersteboven... Waar je iig voor moet zorgen is dat het medium overal in kan komen, dus dat betekend veel gaten boren in je staal, zodat lucht kan ontsnappen. Misschien kan de lucht ook wel tussen het plaatmateriaal ontsnappen (dus daar waar het aan elkaar ge-puntlast is).

Rob

RE: mini verzinken?

campr schreef:
Laten we ervan uitgaan dat een zinkbad (400-450 graden) dus te heet is. Nou heb ik een bedrijf gevonden wat kan galvanisch 'hangverzinken':
http://www.verzinkerij-twente.com/hang.htm
.........




Is er al iemand die hier geinformeerd heeft?
Lijkt mij niet handig als alle mini Fans 1 voor 1 daar gaan vragen.

Wie o wie :? :? :? :?

Grtz.
default

RE: mini verzinken?

Sorry, heb nog niet geinformeerd.. Ik ben nog aan het kijken naar mogelijkheden om het zelf te doen. Het moet toch mogelijk zijn met een paar zinkanodes, een beetje stroom, en een groot bad zoutoplossing (hij blijkt bij nader onderzoek geen zoutoplossing te zijn) dit zelf te kunnen doen. Dan kan ik ook een bad maken geschikt voor minis. (dus 3.05x1.44x1.20 (5.27 Kuub!) Hmmm, misschien toch niet zo makkelijk.

Het probleem is hem ook met het elecroliet, dit is de oplossing waarin het te verzinken massa hangt.. Deze moet een zinc-oplossing bevatten, dit zijn geen lieverdjes. De twee hoofd-opties zijn; Zuur-Zinc en Alkaline-Zinc (meestal wordt voor de alkaline-zinc gekozen voor cyanide, wat gevaarlijk is, dus geen optie).

Zuur-Zinc is meestal Potassium-Chloride of Ammonium-Chloride in samentwerking met Zinc-Chloride.



Wat ook niet leuk wordt is de benodigde stroom/voltage. Ik less op meerdere fora 140 milliampere per vierkante inch (6.45cm^2)

Ik zag ergens laatst in een minimag iemand die een boek gemaakt had over Issigonis, hier had hij (Issigonis) ook uitgekend hoeveel staal er nodig was voor de mini.. Kan me herinneren van 140sqft (140 vierkante voet). Dit moet je met 2 vermenigvuldigen, daar we allebei de kanten van het plaatwerk willen voorzien van een laagje. Dus 280sqft. Dit is ~ 26 m^2!!! Er zit dus 13m^2 staal in een mini!

Dat levert de volgende berekening op:
260,000*(0,14/6.45)~ 5 Ampere! Hier zal behoorlijk hoog voltage voor nodig zijn, daar 5 kuub zoutoplossing behoorlijk geleidend zal zijn.

Hmmm, toch nog wat verder kijken....

Rob

RE: mini verzinken?

campr schreef:


Dat levert de volgende berekening op:
260,000*(0,14/6.45)~ 5 Ampere! Hier zal behoorlijk hoog voltage voor nodig zijn, daar 5 kuub zoutoplossing behoorlijk geleidend zal zijn.

Hmmm, toch nog wat verder kijken....

Rob




Juist door de goede geleiding zal je weinig spanning nodig hebben V=IxR. R (weerstand) is erg laag, I = 5 ampere. Ik denk dat je aan een oude computer-voeding genoeg hebt.

RE: mini verzinken?

Is het misschien een idee om alleen de roestgevoelige delen van een Mini te laten Schooperen / vlamverzinken?

Dan bedoel ik bijvoorbeeld het plaatwerk rondom de koplampen en de parafaan. De gedachte daarachter is dat het bijna nooit voorkomt dat een plaatdeel vanuit het midden gaat roesten.

Hier trouwens nog een linkje over schooperen.

RE: mini verzinken?

Markos schreef:
Is het misschien een idee om alleen de roestgevoelige delen van een Mini te laten Schooperen / vlamverzinken?

Dan bedoel ik bijvoorbeeld het plaatwerk rondom de koplampen en de parafaan. De gedachte daarachter is dat het bijna nooit voorkomt dat een plaatdeel vanuit het midden gaat roesten.





Vooral roest rond te koplamp wordt veroorzaakt doordat daar delen plaatstaal over elkaar liggen. Er kruipt vocht tussen het naadje (wat niet goed dichtgaat met schooperen). Je kunt roest hier beter verkomen door het naadje af te sluiten met een lasje/lood/kit of zelfs plamuur...

RE: mini verzinken?

Ik ga mijn mini dus wel thermisch verzinken!

Hiervoor zijn twee redenen:
Ten eerste wil ik ook alle holle ruimtes goed tegen roest beschermd hebben, zoals gemeld lukt dat met elektrolytisch verzinken (galvaniseren) niet goed

Verder houd ik niet van verven en schuren. ik wil de mini dus kaal metaal (zink) laten. Dus heb ik de extra laagdikte van therisch verzinken nodig (dikker dan elektrolytisch).

Als voorbehandeling kies ik voor de pyrolyse oven (het bekende adres). Ik hoop dat de hitte van de oven al wat spanningen uit het materiaal haalt.

De vraag is nu: hoe komt de carrosserie uit de oven?
Kan ie rechtstreeks het zinkbad in?
Of kan ik de restanten verf en kit er makkelijk afkrabben / steken?
Of moet ik hem laten nastralen?

Heeft er toevallig iemand foto's gemaakt van de gepyrolyseerde mini (dus voor het nastralen)?

Job
(ik snap niet dat dit onderwerp bij standaard techniek staat, moet het niet naar styling,carrosserie en interieur?)

RE: mini verzinken?

Misschien dat je eens contact op kunt nemen met Davy Burgel. Die heeft zijn Riley compleet laten voorbehandelen. Die kan je dus ook precies vertellen wat er allemaal met je body gebeurt.

RE: mini verzinken?

Veel succes Job!
Ik hoop voor je dat de carrosserie niet krom trekt, of dat het dak + achterschermen gaan golven. :x

RE: mini verzinken?

Job schreef:
(ik snap niet dat dit onderwerp bij standaard techniek staat, moet het niet naar styling,carrosserie en interieur?)




Klopt vroeger hadden we maar 1 techniek sectie, die andere zijn er later bijgekomen. Dit is een wat ouder topic, dus vandaar...

Bij deze verplaatst

default

RE: mini verzinken?

Job schreef:
De vraag is nu: hoe komt de carrosserie uit de oven?
Kan ie rechtstreeks het zinkbad in?
Of kan ik de restanten verf en kit er makkelijk afkrabben / steken?
Of moet ik hem laten nastralen?



Rechtstreeks het zinkbad in gaat waarschijnlijk niet. De resten verf zouden het zinkbad teveel vervuilen.

Mijn Riley heb ik niet gezien direct nadat hij uit de over gekomen is, ik heb hem gelijk laten stralen. Of de resten verf er gemakkelijk afkomen weet ik niet.

Job":34nzxric]
Heeft er toevallig iemand foto's gemaakt van de gepyrolyseerde mini (dus voor het nastralen)?[/quote:34nzxric]
VanOrange heeft geloof ik wel foto's gemaakt van zijn Van toen deze uit de oven kwam.

Davy

RE: mini verzinken?

zo ongeveer. alles is tot een soort poeder veranderd. met nastralen gaat dan echt alles weg



RE: mini verzinken?

Mooie foto's!

Net de laatse onderdelen naar de oven gebracht.
De carrosserie was al gestookt: die ziet er inderdaad uit als de motorkap op de foto hierboven.
Het lijken verfbladders, maar het is stof; heel fijn stof. Net talkpoeder, maar dan beige.

Ik heb mijn achterklep al meegekregen, om de nabehandeling te testen:
met wat water en een borstel was je het poeder eraf!
Maar dat is op de achterklep, en die lijkt licht verzinkt te zijn. Ben benieuwd of dat poeder ook zo makkelijk van de rest te verwijderen is.

Ze kunnen ter plekke stoomcleanen, het zou mooi zijn als dat werkt.
En zo kan ik meteen testen of ik genoeg gaten in de bodem heb geboord!

job

RE: mini verzinken?

Wat ik even niet snap is dit he.

De auto`s van tegenwoordig roesten veel minder als de mini`s en andere oudere auto`s.
Iemand weet toch wel wat voor een behandeling de wagens van tegenwoordig krijgen :?

Als je dit dan uitvoert op een kale mini ben je toch klaar, of denk ik nu te simpel :+)

RE: mini verzinken?

Die behandeling, noemen ze aluminium... daar worden ze tegenwoordig veelal van gemaakt, en dat roest niet.

Maar er zijn nog genoeg 'nieuwe' auto's die ook hard roesten hoor.

RE: mini verzinken?

tegenwoordig worden de auto's ook veel beter afgewerkt, vroeger werd niet elk hoekje en gaatje nagekeken. ;)

RE: mini verzinken?

over autos van tegenwoordig zijn niet altijd even goed afgewerkt hoor

default

RE: mini verzinken?

RE: mini verzinken?

als ik mij niet vergis, is dat zijscherm niet zo blij :o

Hoe zit het, is de body nog een beetje strak? en wat was de prijs?

RE: mini verzinken?

En als ik mij niet vergis is dat mijn mini!

Afgelopen donderdag is hij verzinkt.
Zoals je ziet is het zijscherm onder het achterraam vervormd.
Dat was te verwachten, het zinkbad is 460 graden celsius!

Ook zit er een deuk in het dak aan de voorkant.
Dat komt omdat de carrosserie ondanks alle extra geboorde gaten nog teveel bleef drijven.
Dus kreeg hij een duwtje van de ophangbalk erboven..
Volgende keer dus nog grotere gaten maken!

Verder nog wat kleine schades van de ophangdraden, maar dat is niet zo erg.
De rest van de body lijkt strak gebleven!

Kortom, ik ben erg blij met het resultaat!

job

RE: mini verzinken?

Is hij ook nog gekrompen?

RE: mini verzinken?

markje schreef:
over autos van tegenwoordig zijn niet altijd even goed afgewerkt hoor



Dat klopt. De gemiddelde moderne Ford roest bijna net zo hard als een Mini... Maar verder worden de meeste moderne auto's momenteel deels verzinkt, en zijn de primers wat beter. Voor de holle ruimtes zijn de wassoorten die gebruikt worden vele malen beter. Het plaatwerk is daarentegen weer dunner geworden de laatste jaren, maar door de betere bescherming gaat het toch een stuk langer mee. Ik denk als je een hagelnieuwe koets pakt van een Mini, en deze (zonder te verzinken)met een goed laksysteem afwerkt, en vervolgens alle holle ruimtes en overige hoekjes en gaatjes afwerkt met de hedendaagse waxtechnologie je Mini zeker 10 jaar roestvrij buiten kan gaan spelen ;)

RE: mini verzinken?

sambal schreef:




Zo zou je `m eigenlijk moeten laten...het heeft wel wat ( op de vervorming na ):D

( mag natuurlijk niet..ivm weerkaatsing van zon e.d. :( )

RE: mini verzinken?

zou wel super gaaf staan naast de houten mimi >:)

RE: mini verzinken?

@mausje 75:
Het hele idee is om de mini kaal te laten!
Maar maak je geen zorgen over verblinding: voordat ik ik klaar ben met de montage is de zinklaag geoxideerd.
Dus dan ziet ie er dof grijs uit, net als een vangrail!

@Loenatik:
Houten mini? Klinkt interessant.
Je bedoelt die beschilderde van Roel?
Waar vind ik foto's?

job

RE: mini verzinken?

Is je chassisnummer eigenlijk nog leesbaar?

RE: mini verzinken?

Zijn die deuken nog uitdeukbaar?

En zijn de ophangingspunten voor het subframe nog recht?

Ziet er indrukwekkend uit! Maar ik ben wel benieuwd naar de details.

RE: mini verzinken?

De mini die ik bedoel is idd geschilderd weet niet meer van wie die is want de laatste keer dat ik hem heb gezien (op foto) is 2-3 jaar terug.

Maar die was met een of andere techniek hout geschilderd, kan er maar 1 zijn denk.

RE: mini verzinken?

Zinklaag kaal laten krijg je spijt van hoor. Is te grof, word op den duur vies en niet meer schoon met wassen. Krijg je zo'n vies ranzig minietje....