Kruimelpad
Plaatwerk vervangen
RE: Plaatwerk vervangen
Ingediend door J-man op di, 02-12-2003 20:49
Als je handig bent en je kunt wat lassen en precisie werk leveren.. moet het toch een mooie uitdaging zijn? Niet?
om van '93 te zijn, is ie mess niet erg rot dan??
Vor de rest doe ik mede beroep op de ervaren mensen hier opt forum. ben mee geintereseert
- Login of registreer om te reageren
er is al veel geschreven over lassen. ik weet niet of je al de zoekfunctie hebt gebruikt je zei van wel maar de sleutelwoorden zijn belangrijk...
plaatwerk van mini is niet duur (mijn mening) het inlassen is niet moeilijk mits je maar geduld hebt. goed gereedschap is het halve werk...
- Login of registreer om te reageren
eum, lassen? met wat gaat ie het beste? plaat is maar dun he, zit je er vrij rap door denk ik. Messals je ze zachter zet en geleidelijk aan overal tegelijk warm maakt zal het mess best goed gaan...
met Bagetten denk ik niet dat dit goed zal gaan. tig heb ik geen ervaring mee. halfautomaat zal ook wel een goede oplossing zijn. Iemand meer ervaring? anders zal ik het zelf moete ondervinden.
enne Bleejkur, als je totaal geen laservaring hebt? best laten doen dan...
- Login of registreer om te reageren
lassen.
meeste plaatwerk bij het vervangen van hele panelen zou je kunnen puntlassen (als af fabiek).
inlassen:Gas MIG of als je heel netjes wilt TIG maar je kan ook hulpstukjes krijgen voor electrode las bakken.
ben zelf niet zo'n held met electrisch lassen op dun spul (uitlaatje gaat wel, maar mooi is anders).
kijk even op www.rustbuster.nl daar staat wel info op waar je wat mee kan
- Login of registreer om te reageren
okee het lijkt me duidelijk dat ik et werk meot uitbesteden...
Kan iemand schatten hoeveel me dat ongeveer gaat kosten? Bij eeng arage?
motorkap is een 'hap' roest uit,
het front ook
en de linker dorpel is gaar
en de achter "dorpel"(??) is ook aan vervangin toe
- Login of registreer om te reageren
euhm, moterkap: 200 euro
Front 130 euro
Dorpel: 25 euro
Achterdorpel: geen idee wat je daarmee bedoeld.
Het lassen van de onderdelen kost niet super veel tijd, vaak is het enigsinds netjes eruithalen van de oude stukken meer werk ( eigen ervaring ).
Maar ik denk dat een beetje ervaren monteur dit toch in 1 tot 1 1/2 dag moet kunnen.
groet
Niels
- Login of registreer om te reageren
Jep, als je je het lassen een beetje eigen maakt en zorgt dat je de oude panelen (zitten gepuntlast) en netjet uitboort/slijpt dan moet het met een dag of 2 wel lukken, en wat mijn broertje hierboven al zegt het eruithalen van de oude panelen kost het meeste tijd. Als je dat voor elkaar hebt is het zo gepiept, en bij de gemiddelde verhuur boer is een CO2 apparaat voor niet teveel te huur!
- Login of registreer om te reageren
he heel erg bedankt allemaal, lassetje huren kost e75 per week, dat is te doen.
maarre die onderdelen, motorkap etc... waar kan ik die (nieuw???) kopen? Of moet ik die van een sloop-mini hebben ofzo?
- Login of registreer om te reageren
bij een minicentrum bij jou in de buurt of via internet is makkelijk aan nieuwe onderdelen te komen. Ik zou wel orgineel rover plaatwerk nemen als ik jou was. Het nadeel van immitatie is dat het vaak niet helemaal past, wat erg frustrerend is.
Het probleem bij plaatwerk van sloopmini's is dat het vaak zelf ook al rot is en het is er erg moeilijk op een nette manier vanaf te halen.
Kopen dus is mijn advies
groeten
Niels
- Login of registreer om te reageren
euhm, moterkap: 200 euro
Front 130 euro
Dorpel: 25 euro
Achterdorpel: geen idee wat je daarmee bedoeld.
van [engelse online shop]:
frontpanel 47 pond (= 82 euro incl. btw)
bonnet mk3 on 51 pond (=90 euro incl. btw)
outer sill 14 pond (=25 euro incl. btw)
rearvalance (achterdorpel=banaan) 20 pond (=35 euro incl. btw)
Mijn ervaring is dat plaatwerk niet veel scheelt in prijs Je bent dus goedkoper uit!
Vergeet echter niet dat je waarschijnlijk ook nieuwe closingplates, nieuwe apanelen en misschien wel nieuwe deurstijlen nodig hebt.
Als je gaat lassen, eerst goed passen en alles vast klemmen voor je de boel vastlast. Altijd ook de deur in de mini hangen voor je ook maar iets vast zet. Een deur kan je nl. heel moeilijk korter maken
Wouter
[size=75:rr57m4gf][edit: bedijfsnaam - Crispy][/size:rr57m4gf]
- Login of registreer om te reageren
Wanneer er geen deur is steekt, wanneer je alles vastlast, strekt ie dan zo scheef? of bedoel je met het passen dat alles wel mooi recht zit?
- Login of registreer om te reageren
J-man schreef:
Wanneer er geen deur is steekt, wanneer je alles vastlast, strekt ie dan zo scheef? of bedoel je met het passen dat alles wel mooi recht zit?
Als je er geen deur in hebt, kan het zomaar zijn dat hij gaat aanlopen tegen het a-paneel. De deur geeft je een referentie hoe je het apaneel moet vastlassen.
tip: neem een deur met alleen een slot mechanisme, dan is hij niet zo zwaar en kan je makkelijk stellen met vulplaatjes.
Wouter
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Ahzo, dus het is eigenlijk een richtlijn om die andere panelen vast te lassen zodat deze wel mooi recht zitten... juist
Het is niet dat wanneer je je auto oplast zonder deuren dat ze daarna niet meer passen omdat deze is doorgebogen of zo??? beetje vervormt?
- Login of registreer om te reageren
Het is niet dat wanneer je je auto oplast zonder deuren dat ze daarna niet meer passen omdat deze is doorgebogen of zo??? beetje vervormt?
Nee, de deurstijlen zijn gebogen waardoor ze veel stijver zijn. Sowieso altijd eerst het hele front+wings vastklemmen en passen voordat je iets vast last. (had ik geloof ik al gezegd).
www.rustbuster.nl staat vast ook wel in deze draad genoemd. Ik heb er erg veel geleerd.
Cheers,
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Juist, de site komt me bekent voor. Idd heel handig. Zal ik binnekort nog wel een paar keer moete gaan bezoeken.
Passen, meten, en nog eens passen voor we lassen is dus de boodschap! amen
- Login of registreer om te reageren
Passen, meten, en nog eens passen voor we lassen is dus de boodschap! amen
halleluja! spread the word
Het lassen zelf kost je niet zoveel tijd, maar vooral het lasklaar maken is time-consuming
cheers,
Wouter
- Login of registreer om te reageren
[size=75:178pm82p][topics samengevoegd - Crispy][/size:178pm82p]
Ik weet een mini tekoop staan en daar moet een nieuw front op gezet worden. Dit houdt in:
- voor schermen
- front
- parafaan
- motorklep
De schermen die er op horen zijn niet meer te gebruiken en al verwijderd.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft om dit te laten doen door een plaatwerker en uiteraard moet hij daarna proffecioneel nog in kleur gezet worden.
Kan wel een offerte opvragen maar dacht, probeer het hier even, zodat ik een passend bod kan doen.
Alvast bedankt!
- Login of registreer om te reageren
Ligt eraan of je eigen plaatmateriaal aan mag leveren. Denk ook dat je de kosten moet onderverdelen in:
- kosten materiaal (plaatwerk)
- laskosten
- spuitkosten
- evt opnieuw inslaan van chassisnr (als hij in je parafaan staat)
Ook ligt het eraan wat je zelf kan en wil doen, ga je zelf schuren en plamuren en de spuiter het laten afwerken enz enz.
- Login of registreer om te reageren
Je kan ook Clubbie ff bellen, die heeft zelf een nieuw front op z'n mini gezet.
Groet ron
- Login of registreer om te reageren
Als je geluk hebt blijft het alleen bij voorschermen, voorfront enz.
Ben er wel achter gekomen wanneer je het spul eraf haalt, veel meer tegen komt.
Zo waren er meerder onderdelen aangetast.
Moest schutbord opnieuw lassen en het binnen paneel waar je vewarmings gaten zitten moest ik er ook opnieuw inlassen.
Al met al veel werk. Ik heb het allemaal zelf gedaan. Wanneer je dit moet laten doen is het erg kostbaar.
Herman
- Login of registreer om te reageren
Plaatwerk mag ik idd zelf aanleveren (uiteraard alleen origineel). Grof schuren kan ik zelf fijn laat ik over aan de spuiter. Ayla bedankt voor het aanbod, maar met alle respect (!!) plaatwerk laat ik ook over aan de plaatwerker. (Voor de rest doe ik wel alles zelf).
Verder heeft de auto 24 jaar geleden een aanvaring gehad met een andere auto en vandaar het front. Sindsdien alleen binnengestaan en nogsteeds in die zelfde staat. Verder zag ik onderkant rechter deur wat opkomende roest, maar rechter dorpel en A was nog hard. Donderdag ga ik er weer heen om ook naar de andere kant te kijken.
Verder weet ik ook wel dat als je bezig bent er wel meer boven komt maar gewoon even een idee te hebben.
De eigenaar was al naar de sloop geweest en dat heb ik toch even duidelijk gemaakt dat dat toch echt zonde is! Voor een (waarscheinlijk) '78er 1000 automaat met zo'n 20.000 op de teller .
Ik hou jullie op de hoogte!
- Login of registreer om te reageren
Ik heb je vraag toegevoegd aan een ander topic waar de kosten voor een nieuw front aan bod komen. Is al wat ouder dus een update van de prijzen is welkom!
En verplaatst uit Standaard Techniek
- Login of registreer om te reageren
merkje staat erop.
Maar ik denk dat een plaatwerker niet zo moeilijk zou doen als je hadrian gebruikt. In mijn ervaring is dat een zeer goed imi merk. Andere imitatie merken zijn bij mij zeer tegen gevallen. Ik heb in mijn hele restauratie alleen hadrian gebruikt en 1x een merkloos voor de kofferbak vloer. En dat was te merken.
- Login of registreer om te reageren
Kan iemand mij vertellen hoe het a-paneel gelast zit, op welke plekken? Ik trok het namelijk zo los alsof het gekit zat terwijl het paneel zelf nog helemaal goed is. Het leek me dus niet eens gelast.....
- Login of registreer om te reageren
het a-paneel zit om de paar centimeter aan de rand naar het spatbord gepunt-last, en om de rand waar de deurscharnieren in zitten. Hier zitten enkele puntlassen, maar vooral bovenaan (aan de paravan) en onder aan de dorpel een rupsje.
Verder moet je hem in de ronding van de wielkast met een omgevouwen stukje staal vastzetten. Dit hoekje zit aan de binnenkant van de wielkast en aan de onderkant van de buitenrand (waar een plastic versiersel of de spatbordverbreder overheen zit).
Cheers,
Wouter
- Login of registreer om te reageren
Das duidelijk, en ook meteen waarom het zo los kwam, dorpel en paravan zijn weggerot, scherm is eraf ivm flipfront. En de puntlasjes bij de scharnieren waren ze voor het gemakt vergeten....
Komt goed!
- Login of registreer om te reageren
misschien dat het hier duidelijk aan te zien is. Als je een flipfront hebt zou ik ervoor kiezen een aantal subtiele verstevigingen aan te brengen zodat je apaneel wat vaster zit.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb een bedrijf benaderd om het plaatwerk te doen aan mijn mini. Nu ben ik benieuwd hoe jullie denken over het kostenplaatje. Het plaatwerk is grotendeels al aanwezig en de voorbereiden zijn gevorderd.
Het betreft;
- binnenschermen schutbord
- complete voorfront
- voetplaten/bodemplaten voorin
- deel kofferbakvloer en enkele kleine stukjes.
350 a 400 euro
[size=85:2kbqpky0]Zie eventueel ook de showkees en website...[/size:2kbqpky0]
- Login of registreer om te reageren
Als het een officieel bedrijf is calculeren ze beroerd. Uitgaande van een uurtarief van zeg 50 euro zouden ze dit dus in een dag doen. Vind ik heel knap, maar als ze het voor dat bedrag doen zou ik direct ja zeggen en het direct ook vast laten leggen.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Het zou in 1 dag kunnen door het front deel te vervangen en bij de rest plaatjes erop lassen, of heb ga jij hiervoor ook delen aangeleveren? Vraag even goed na of de rotte delen eruit slijpen en nieuw materiaal erin zetten of dat het alleen lapwerk word. Dat maakt veel uit in tijd en geld.
Of ze hebben niet veel werk en proberen door scherp te calculeren het binnen te krijgen.
Succes
- Login of registreer om te reageren
Heeft iemand nog tips of trucs om de randen van het spatbord en het voorfront aan elkaar te lassen (met proplassen)?
- Login of registreer om te reageren
Zover was ik ook, maar hoe heb je die rand (spatbord-voofront) aan de binnenkant vastgelast?
Gaatjes boren in de rand van het spatbord en dan vanaf de bovenkant aan het voorfront proplassen of juist gaatjes boren in het voorfront en dan vanaf de onderkant het spatbord vastlassen.
Of zie ik iets over het hoofd?
- Login of registreer om te reageren
heey,
Ik wil even terug komen op dat A-paneel, bij de deuren is dit toch omgezet om een ander stukje plaatwerk heen, hoe hebben jullie dit gedaan?
Groeten Jasper
- Login of registreer om te reageren
Zelf een zettang gemaakt om het paneel om te zetten. Daarna een de mini gehangen en daar rustig aan het dichtzetten geweest.
- Login of registreer om te reageren
Maarre...ff een vraagje...als de Mini kaal ( gestraald ) is en je gaat lassen en daarna stralen en dan in de Epoxy...moet ik dan alsnog las zinkspray gaan gebruiken?
Ik zie daar dan het nut niet van in eigenlijk...hij krijgt na `t lassen toch een nieuwe behandeling.
Maar als ik het mis heb, hoor ik het graag.
Groetjes,
Maurice
- Login of registreer om te reageren
Na de epoxy hoeft de mini geen zinkspray meer. Dat klinkt wel leuk, maar dan gaat lakken een beetje moeilijk.
Als het een goed straalbedrijf is, dan zit er voldoende epoxy op de mini om hem te beschermen.
- Login of registreer om te reageren
Je koetswerk behoeft geen zinkspray meer nee, tenzij je primer weghaalt voor het lassen of op nieuwe kaal plaatwerk inlast
Groeten Gerjan
- Login of registreer om te reageren
sowieso geen zinkspray.
altijd inoxspray gebruiken. Dit is voor voor op elkaar liggend plaatwerk. dus waar de straler ook niet bij komt.
Dit moet je voor het lassen gebruiken.
- Login of registreer om te reageren
MiniJoey schreef:
Dit is voor voor op elkaar liggend plaatwerk.
Dus wel inoxspray voor `t op elkaar liggend ( met verzet tang ) plaatwerk ( dus net voordat je op die plek gaat lassen ). Want het lijkt me idd niet dat je daar met de Epoxy tussen komt.
Ok...bedankt voor de antwoorden
Groetjes,
Maurice
- Login of registreer om te reageren
Ja en uiteraard ook je kokerbalken en delen waar je later niet meer bij komt.
- Login of registreer om te reageren
RE: Plaatwerk vervangen
Ingediend door bleejkur op di, 02-12-2003 18:50
Ik (mini-leek) heb mn oog laten vallen op een mooie rooie 1.3i Special uit '93. De motor is perfect, net gereviseerd.
Het probleem is echter de carosserie, die is goed kapot op sommige plekken.
De motorkap bijvoorbeeld, daar moet eigenlijk een nieuwe op. Ook de dorpel aan een kant moet nieuw, het front moet nieuw en nog stukje achter.
Je kan delen daar gewoon kapotdrukken met je vinger.
Ik heb geen flauw idee (ja gezocht) of ik dat plaatwerk zelf kan vervangen, en vooral hoeveel het me gaat kosten. Tijd is geen probleem, echter mn budget is beperkt.
Kunnen echte mini kenners me vertellen hoeveel me dit gaat kosten als ik het zelf ga doen en hoeveel het me gaat kosten als ik het laat doen(omdat het te moeilijk zou zijn)
Bij voorbaat dank,