Misschien dat je dit verder kan helpen.
[Link werkt niet meer - Eelke]
Spacers zijn wel een extra belasting om je ophanging, maar het staat zeker wel mooi
- Login of registreer om te reageren
Misschien dat je dit verder kan helpen.
[Link werkt niet meer - Eelke]
Spacers zijn wel een extra belasting om je ophanging, maar het staat zeker wel mooi
Het staat zeker mooi! Lijkt heel de mini breder... niet alleen de wielen. T geeft ook je wielkasten weer net een vollere blik!
[size=75:2rksnygd]probleem is alleen dat je ze van de polietie niet mag hebben....je mag namelijk de wielbasis niet meer veranderen.... en geloof me, ze letten erop![/size:2rksnygd]
BadBert schreef:
[size=75:3c8trb9u]probleem is alleen dat je ze van de polietie niet mag hebben....[/size:3c8trb9u]
Sinds wanneer is dat? Was toch altijd gewoon een percentage wat het mocht afwijken?
Zie dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 326#104326
[Edit: En inderdaad, ik heb het opgezocht, het mag, mits de spoorbreedte niet meer dan 2% afwijkt.]
www.wetten.nl":3c8trb9u]
Artikel 5.2.23
De spoorbreedte van personenauto’s mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.[/quote:3c8trb9u]
precies, ik kwam er bij het monteren van Hilo's achter dat mijn achteras ook deze spoorverbreders had. Was ook 7 of 8 mm per kant (Dus 15 mm totaal..).
Volgens mij gaat dat met 5, 10, 15, 20 of 25mm
wat ik veel belangrijk vind is het eerder genoemde, je belast je ophanging extra door de wielen verder naar buien te zetten.
doe het niet al te goedkoop door geen langere bouten te kopen, bouten willen nog wel eens afbreken als ze ouder zijn en ineens aan een andere krachtverdeling blootgesteld worden
Maar wat is dan het verschil of je spoorverbreders monteert van 7.5mm of velgen monteert met een 15mm kleinere E.T.-waarde monteert??
Het zwaartepunt van je velg verschuif je toch in beide gevallen 7.5mm naar buiten??
En ik denk dat er meerdere mensen zijn die met een dergelijke E.T. verandering rijden...
Demelza schreef:
BadBert":1q62f3t5][size=75:1q62f3t5]probleem is alleen dat je ze van de polietie niet mag hebben....[/size:1q62f3t5]
Sinds wanneer is dat? Was toch altijd gewoon een percentage wat het mocht afwijken?
[Edit: En inderdaad, ik heb het opgezocht, het mag, mits de spoorbreedte niet meer dan 2% afwijkt.]
[/quote:1q62f3t5]
Het mag is wel erg kort door de bocht, oke je spoorbreedte mag 2% afwijken. Maar misschien zijn er wel meer redenen waardoor spoorverbreders niet zijn toegestaan. Door spoorverbreders worden de wielophanging en de wielbouten extra belast (wielbouten willen nog wel eens breken), en met deze belasting is door de fabrikant geen rekening gehouden en is ook geen type goedkeuring verleent. Ik kan me voorstellen dat door het monteren van spoorverbreders de veiligheid in het geding is, en dat het daardoor niet is toegestaan.
Tenslotte heb je altijd het artikel:
Artikel 3.2.2
Personenauto’s moeten van deugdelijke bouw en inrichting zijn.
En dat artikel kan heel ruim worden gebruikt. Ik zeg niet dat een spoorverbreder niet is toegestaan, ik wil alleen even aangeven dat de aanname dat [i:1q62f3t5]een spoorverbreder is toegestaan mits de spoorbreedte niet meer dan 2% toeneemt[/i:1q62f3t5] wel erg makkelijk is
Hebben de sportpack mini's vanuit de fabriek af er ook al spacertjes erop zitten ?
Bij de 13*6 velgen
Je kan ook even kijken of je brede trommels hebt achter of smalle. Bij een mini met 10" wielen die verder nog standaard is zouden er smalle op moeten zitten. die kan je vervangen door bredere (wel met langere bouten) Knappe jongen die ziet dat dat niet origineel is...
Volgens mij wordt bij de meeste mini-zaken aangeraden om bij meer dan 5mm spacer (per wiel) langere bouten te monteren.
www.wetten.nl schreef:
Artikel 5.2.23
De spoorbreedte van personenauto’s mag niet meer dan 2,0% groter zijn dan de waarde die voor het voertuig is vermeld op het kentekenbewijs of in het kentekenregister.
Hebben wij ff geluk dat het niet op het kenteken staat...
Bobje":147ibjr2]Hebben de sportpack mini's vanuit de fabriek af er ook al spacertjes erop zitten ?
[/quote:147ibjr2]
Jip, achter, idd zo'n 4 mm...
Zolang het maar deugedelijk en verantwoord is!
Weet iemand een prijsindicatie voor 10-15mm spacer aan iedere kant incl nieuwe bouten?
Die van mij waren 35 euro ongeveer, 19 mm spacers met 8 langere bouten.
Vandaag nagekeken de banden mogen maximaal 30mm buiten de auto komen!! Die 2% regeling is inderdaad uitsluitend als de wielbasis van de auto op het kenteken staat. (hetgeen niet het geval is bij mini's ) zover ik weet!!
Nu vraag ik me af ik heb 2 cm spacers op mn achterwielen met lange bouten allemaal zeer degelijk bevesticht maar nu moet mijn auto gekeurt worden deze maand.....
Heeft iemand hier ervaring mee??? as in mag dat?
Heb achter 1 inch spacers en had geen problemen met de APK keuring, of het is ze niet opgevallen!
Waarschijnlijk niet opgevallen, want ik meen dat het
niet apk geldig is..
Ik ga het er maar o gokken denk ik door hem te laten prof keueren bij de garage denk namelijk dat er nog wel meer aangpakt moet worden voor i het gaat halen en op deze manier kan ik dan gericht sleutelen ik zal wel posten wat ze er van zijden
Officieel mag je spoorbreedte maar een bepaald percentage t.o.v. standaard zijn toegenomen. Met wat zoeken (hier op het forum of Google) moet dat wel te achterhalen zijn. Daarnaast heb je nog te maken met een maximum van 3cm per kant dat een wiel buiten het spatbord mag steken.
ik heb nu een 2 tal spoor verbreders gevonden van 32 mm voor 20E
Kan je ook gewoon eerst 2 monteren (achter) zonder dat je aan de voorkant ook verbreders monteerd
JAap
link
link
ja hoor geen probleem. Ik zou zelfs ff twee keer nadenken voordat je aan de voorkant verbreders monteert, je verandert dan wel je stuur geometrie
heb teruggemaild dat ik ze wel wil hebben
dat zullen ze er voor het weekend wel onder zitten
dan wel weer even pics posten
Jaap
Ik vind dit persoonlijk doodenge dingen. 32 mm is wel heel erg veel. En je wielbouten "verlengen" door er een extra geval op te draaien? Echt niet doen. Met dunnere spacers (speciaal op maat gemaakt voor de Mini) heb je ook al een heel mooi resultaat en daarvoor zijn extra lange wielbouten verkrijgbaar.
ik heb een tunningboekje, daar staat in: "als je deze spacers tegenkomt gewoon zo ver mogelijk links laten liggen" o.i.d., blijken echt levensgevaarlijke dingen te zijn!
ik zou deze echt links laten liggen en voor massieve spacers gaan.
lijkt me ook niet zo stevig :S, en het is gewoon gietijzer ook nog of vergis ik me daarin?
Ja je had idd eerst moeten zorgen dat we de foto's konden zien voordat je ze bestelde (in de hoop voor je dat je het nog niet gedaan heb)
Dit is echt niet mooi en veilig.
Laat me een mooi voorbeeld geven.
Je plakt een meter lange stok aan je lepel en dan wil je fatsoenlijk soep eten!
Dat kan niet!!
Weg met die dingen. En als je ze al gekocht hebt verkoop ze dan aan iemand die niet weet hoe ze erop moeten,
hmm ok...
maar met dit setje hoef ik niet mijn bouten te verlengen maar kan ik gewoon mijn originele bouten gebruiken.. En zo komen ook van een mini...
Maar wel beetje twijfel na lezen van reactie's, maar helaas al gekocht
Jaap
Zeker aan de achterkant van een Mini waar toch minder krachten op komen zoals sturen denk ik dat het wel mee zal vallen...
De contra dingen vallen [i:31r601o6]in[/i:31r601o6] de spacer en zorgen op zichzelf al voor een bepaalde borging.
Normaal zit een wiel op de bout, hier verleng je dat stukje welke opgesloten komen te zitten en zet je dan je wiel erop..
Ik zou het wel aandurven hoor...
dit zijn spacers van cosmic die speciaal gemaakt zijn voor mini's maar ik heb er ook niet echt vertrouwen in
kan je niet gewoon minifins er op zetten, heb je ook betere remmen
Ingediend door Mini Martin op vr, 03-03-2006 16:45
Laast nog een melding bij ons binnen gekomen van iemand die een VW Golf op z'n kop in de sloot had gevonden.
Verklaring van de eigenaar was dat de VW achter begon wiebelen, uitbrak en vervolgens de macht over het stuur verloor.
Bij technisch onderzoek is gebleken dat de VW achter ook spacers had, maar door de krachten die op de wielbouten kwamen te staan spontaan afbrak.
Lekker veilig hoor die spacers.
Oja, op de VW zaten ze ook achter.
Met de eigenaar gaat het aardig.
Behalve wat geschuurde ruggewervels een gekrengte ego en een VW Golf total loss.
Mijn advies is, koop een setje brede trommels met wielbouten. Deze zijn er voor gemaakt. Je kan ze tweede hands voor weinig op de kop tikken.
Vaak nog goedkoper dan die vervloekte spacers.
Misschien ook wel een terrechte opmerking dat als je bij een aanrijding betrokken bent en het is gebleken dat spacers een mogelijke oorzaak zijn geweest, dan gaat de verzekering het schadebedrag bij de eigenaar verhalen.
En dit zijn vaak bedragen die aardig in de duizenden euries kunnen lopen.
hey Martin, zaten er op die VW ook langere bouten? anders is het wel logisch dat ze afbreken.
Persoonlijk zie ik niet zoveel verschil tussen brede trommels en spacers als je langere bouten gebruikt.
Ik ben het er wel mee eens dat die opzetstukken voor de bouten niet echt een goed gevoel geven.
[size=75:28izbvgk][ Gesplitst - Demelza][/size:28izbvgk]
Bas schreef:
. . . . Clubman die op 5J velgen rijdt. Deze heeft zijn schermen niet uit hoeven slijpen en rijdt zelfs zonder verbreders!
Wat is de ervaring met verbreders en A.P.K.?
Heb een Mini met 13" en verbreders, en mijn A.P.K. station gaat hem afkeuren, van wege de verbreders.
Hoe doen anderen dat?
Of wat is de ervaring??
Grtz.
Weet je zeker dat het om je verbreders gaat (dus bijv. Sportpack) en niet over spacers/spoorverbreders gaat?
Zie dit topic:
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=20368
Ingediend door Adonias op wo, 13-09-2006 10:55
Spacers, bredere trommels, allemaal hetzelfde resultaat: een groter wringmoment op je draagarmpjes. Bedenk het zo: een gewicht kun je makkelijk langs je lichaam vast houden, zodra je je arm naar buiten beweegd (van je lichaam af) wordt het zwaarder (moment: kracht * (in dit geval letterlijke) arm)...
Als je dan toch wilt verbreden kun je dat wellicht beter met trommels doen, dan verbeter je nog wat. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat je, als je dikke schijven voor hebt, het misschien beter is voor je weggedrag als je achterwielen in dezelfde lijn zitten, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ikzelf heb 4pots dubbele schijven voor, en achter 1cm dikke verbreders. Niet echt veel dus, maar ook dit al zorgt gewoon voor extra belasting.
Demelza schreef:
Weet je zeker dat het om je verbreders gaat (dus bijv. Sportpack) en niet over spacers/spoorverbreders gaat?
Het gaat over de spacers/spoorverbreders.
Maar daar zonder komen de wieken vol in de binnen schermen.
Standaard wielen er bij zoeken, alleen voor de keuring??
waar heb je spacers zitten dan? aan de achterkant kun je evt brede trommels monteren als je die nog niet hebt, daar zit een soort spacer aan vast. Overigens werden de laatste sportspack mini's standaard met spacers geleverd (dacht ik) dus lijkt me sterk dat die afgekeurd werden.
Adonias schreef:
het misschien beter is voor je weggedrag als je achterwielen in dezelfde lijn zitten, maar daar heb ik geen ervaring mee
voorwielen en achterwielen in een lijn maakt niks uit. Kijk bv maar eens naar een DS die heeft achter echt veel smallere spoorbreedte.
Spacers of bredere trommels geven idd een hogere belasting op wiellagers en draagarm lagers. Dus je zal ze misschien wat eerder moeten vervangen.
Crispy schreef:
waar heb je spacers zitten dan? aan de achterkant kun je evt brede trommels monteren als je die nog niet hebt, daar zit een soort spacer aan vast. . . . . . . .
Het gaat over een '83 er Mini met voor en achter spacers van 25 mm.
En ja, ik zou graag zonder die dingen sturen, maar de problemen zijn u wel bekend, ruimte gebrek.
hm ja kan me voorstellen dat ze daar moeilijk over doen... Toch maar een setje standaard stalen velgen regelen dan voor de APK...
Ingediend door Adonias op wo, 13-09-2006 14:52
Crispy schreef:
voorwielen en achterwielen in een lijn maakt niks uit. Kijk bv maar eens naar een DS die heeft achter echt veel smallere spoorbreedte.
Spacers of bredere trommels geven idd een hogere belasting op wiellagers en draagarm lagers. Dus je zal ze misschien wat eerder moeten vervangen.
Een DS is geen mini... Die is ontworpen op deze setup. Een mini had geloof ik oorspronkelijk gewoon een bepaalde uitlijning. Ik had dus eigenlijk moeten zeggen dat ik geen ervaring heb of het uitmaakt of niet [i:182k3zxo] bij een mini [/i:182k3zxo]
Wat verder dus nog een probleem is met spacers (ben ik net achter gekomen na een belletje met de bandenboer die m'n mini aan het uitlijnen was), is dat gaten in de spacers voor de wielbouten precies groot genoeg moeten zijn. Anders krijg je ze nooit centrisch, en zul je nooit een gebalanceerde achterwiel ophanging hebben!
en voor de APK mag de band (loodrecht omhoog gemeten bij een onbelaste band )niet meer als 29mm buiten de carroserie uit steken zonder spatbord verbreders.
zelf zit ik op 25mm buiten de carroserie met 7.5" schijfremmen vooren verbrede remtrommelachter(nu voor en achter weer zelfde spoor breedte).
vet gaaf gezicht moet ik zeggen.
hihihi
Wat uitsteken in apk-tijd betreft; ik heb met een plakkertje ducktape de oude verbreders erop gezet en de apkmeester vindt dit prima mits het goed vast lijkt te zitten. Ik geloof dat Nonono zelfs een stukje electriciteitsbuis gebruikt. Voordeel t.o.v. stalen velgen: verbreders/ buis neemt iets minder ruimte in in de garage.
voor centreren van de spacers heb ik er stukjes tuinslang in gezet, past nu precies
Ingediend door Adonias op vr, 15-09-2006 11:32
da's inderdaad een leuke tip!
RE: spoorverbreders
Ingediend door artfull_devlin op wo, 08-06-2005 21:03
Ik wil mijn achterwielen iets naar buiten spacen, 15mm zou ideaal zijn.
Maar welke maten zijn er mogelijk? Heeft iemand er info over?