1000 blok in 850

RE: 1000 blok in 850

hallo,

Ik ben een mini 850 aan het restaureren (niet in originele staat maar naar mijn smaak) nu is het blok er al uit voor het spuiten enzo. Nu mijn vraag, ik kreeg een 1000 blok erbij, kompleet gereviseerd maar zonder koppeling, carburateur en bak. kan ik zonder veel problemen die spullen van mijn 850 overzetten op het 1000 blok?? of is dat allemaal anders??

Groeten,
Ivo
www.mini7broers.tk

RE: 1000 blok in 850

is het niet makkelijker / goedkoper om een complete 1000 te kopen.

Want als er geen bak etc. aanvast zit. Heb je aan een de rest van de revisie uiteindelijk ook niet veel.

Daar mee wil ik zeggen. Revisie heeft op de lange duur alleen zin als alles gereviseerd is. Dus bak en motor.

Trouwens voor nog geen 50 euro moet je wel ergens een 1000tje kunnen vinden.

RE: 1000 blok in 850

Ik zou voorlopig dat 850je opvoeren.
Dat is heel goedkoop en makkelijk te doen omdat bijna niemand dit doet!!!Dus onderdelen genoeg.
Daarna kan je al rijden en alle tijd besteden aan het opvoeren van een 1000tje.
+punten 850 tov 1000.
1 kosten.
2 eenvoudigere techniek.
3 het meest voor te krijgen (denk aan compverhouding).
4 uitgeengineerde onderdelen.
5 de beste toeren/vermogen verhouding.
Enz.
Ik ben ook een 848 aan het opvoeren , deze moet straks 9000-9200rpm aankunnen!! beat that!!
8) Grtjs , Jeroen2

default

RE: 1000 blok in 850

Dikkie was ook voorzien van een 850 blok, maar deze is er nu ook uit en rijd Dikkie met een 1000 blokkie. Zie Dikkie 850 Uiteindelijk is het de bedoeling dat het 850 blok er weer in komt. Waarom? Vanwege de orginaliteit. En wat Jeroen aangaf ook deze zijn vrij eenvoudig op te voeren. Het heeft ook zo zijn voordelen. Kijk alleen al maar naar het diff.

grtzz Martin

RE: 1000 blok in 850

ha jeroen2

Hoe kan ik een 850 dan "makkelijk" opvoeren?? andere cylinderkop (van een 1000 ofzo??) in en uitlaat (spruitstukken) verbouwen? roep maar iets, 850 blok is nog redelijk oke, moet alleen toch uit elkaar want heeft 8 jaar stil gestaan..... zal dus her en der wel een pakkinkje rot zijn.....

Ik ben namelijk nieuw in deze handel, ik ben wel handig maar van mini's weet ik (nog) niet al teveel.... maar ik leer snel!!!

RE: 1000 blok in 850

koop effe een Tuning the Bl A-SEries (aka Tbase) (de grote gele tuning bijbel).

staat exact in wat je kan doen met a series blokkken en blokjes.

de 850 is een dankbaar tuning object omdat er zo veel fout aan zit :) dus je kan een hoop dingen doen om het beter te laten lopen.

ik zou overigens er gewoon een 1000 er in zetten zodat je het 850 blokje rustig kan reviseren/tunen..


850cc met nitro assisted turbo.. hhhmmm wellicht een idee. >:)

RE: 1000 blok in 850

Ik denk dat ik meteen na restauratie het 850 blok er weer inzet, dat ga ik meteen reviseren en wat kietelen, zijn er makkelijke manieren om hem wat meet pit te geven? ja, andere uitlaat en luchtfilter dat weet ik , maar nog wat andere dingen, hij ligt dat toch uit elkaar..... het tuningsboek is ook besteld!! :9

RE: 1000 blok in 850

het gewone rijtje: luchtfilter met stubstack,inlaat spruitstuk, RC40 uitlaat in een niet te grote maat..

zou volgen het boekje +/_ 5pk moeten schelen (en dat is dik 20% meer power!)

en goed laten afstellen !!


de volgende stap is kopwerk.. hogere compressie ( kop laten vlakken), verbrandingskamers "openen" en poort profielen bijwerken maar ik geloof dat er ook een 998 kop op kan..maar of je dan pockets in de cylinder wanden moet maken kan ik zo snel niet vinden

kom je in de buurt van wat een goede 998 produceerd..

RE: 1000 blok in 850

het gewone rijtje: luchtfilter met stubstack,inlaat spruitstuk, RC40 uitlaat in een niet te grote maat..




Uhmmmmm mischien een idiote vraag maar what the hell is een stubstack??? en bedoel je een ander inlaat spruitstuk of die er nu op zit modificeren? en wat moet er aan gemodificeeert worden dan? de rest van je verhaal snap ik. Maar ik win dus ook wat vermogen als ik een 1000 (998 dat is toch hetzelfde) erop zet?? die heb ik nog liggen. als ik die laat vlakken (hoeveel??) en erop zet zou ik dus nog wat winnen.... moet er dan buiten de kop nog wat meer verbouwt worden??? carb. bijvoorbeeld??

zoals ik al zei..... ben nieuw in het restaureren van mini's :?

RE: 1000 blok in 850

Je hebt restaureren en tunen :) Wordt wel vaak gecombineerd.

Een stubstack is een soort hele korte rampipe. De functie is hetzelfde, namelijk de ingang van de carb geleidelijker maken waardoor de aangezogen lucht zichzelf minder in de weg zit. Zijn vast wel plaatjes van te vinden op Internet, anders in de gele bijbel (zie boekenlijst).

Helaas worden die dingen niet meer gemaakt voor de HIF44, anders had ik er ook wel 1 willen hebben. Misschien heb ik op het IMM nog geluk.

RE: 1000 blok in 850

ik had het hier al gevraagt maar nog geen antwoord... dus nog maar een keer dan. kan ik zonder al te veel problemen een kop van een 1000 (is toch hetzelfde als 998) op een 850 blok zetten? zo ja wat moet er veranderd worden?

RE: 1000 blok in 850

Op deze site over het tunen van een 850 staat:


Whatever your budget I think the first place to start is the head. Whether you use the standard 850 head or one from say a later 1000cc or 1100 you need to get the compression ratio up. Standard is 8.3:1 I think for the manual gearbox motors. If you can get hold of "premium" fuel you should be looking at CRs of around 10:1 or 11:1. This'll be achieved by getting the head skimmed by a machine shop which shouldn't cost too much. You have to work out how much needs to come off though which you can do accurately by measuring the capacity of the combustion chambers or by a certain amount of calculations and guesswork. If you're sure your head, block and pistons are standard it's quite simple to work out how much you can take off the head by measuring the area of the chamber part of the head and making a few assumptions. The 850 inlet ports are really small so you can open these up a bit. If you have access to a die grinder (or the cash for a machine shop) you can deshroud the valves. This involves cutting metal away from the pointy beak area but make sure you can still get the CR up to what you want when you're done. If you've got the know-how, equipment or cash you can have the complete head flowed (or buy a 998 Cooper head and get it skimmed)



Misschien heb je er wat aan. Staat nog wel meer nuttige info op die site.

RE: 1000 blok in 850

hier heb ik zeker wat aan, ik kan dus zonder problemen een 1000 kop op een 850 blok plakken, eerst even flink laten vlakken dus... maar moet ik dan ook de benzine toevoer veranderen?? andere carb of is dit niet nodig? verder komt er dan een open luchtfilter en een andere uitlaat op. dan moet ik toch al wel wat meer pit hebben :)

RE: 1000 blok in 850

Wat je overal op internet tegenkomt is een een Hs4 carb. ipv een Hs2, ook bij de orriginele kop. Die dingen zijn veel 2e hands te krijgen en kosten niet veel (laatst eentje voor 15 euro gekocht) dus dat zou ik zeker doen. Liefst samen met een stage 1 dan en de juiste naald natuurlijk.

RE: 1000 blok in 850

jullie zullen me vast een idiootje vinden maar welke naald?? voor in de carb?? en enig idee wat zo'n stage 1 setje kost??

default

RE: 1000 blok in 850

Een stage 1 voor een 1000 kost bij Ben van Leeuwen € 415.66. Hiervoor heb je een Inlaatspruitstuk 1300cc,uitlaatspruitstuk(lcb maniflow),pakking spruitstuk,luchtfilter K&N HS4,sproeiernaald SU Carb,RC 40 uitlaat met fitting kit.pakking HS4 carb.
Pas gekocht en even de bon gepakt.Kan geloof ik wel goedkoper maar dan moet je niet naar ome ben

Oh ja, naald is een AAU

RE: 1000 blok in 850

Welke naald je nodig hebt is afhangelijk van je setup, elke setup heeft een naald die er bij past. Ligt dus eraan of je die kop erop gat zetten, wat je compressie wordt en wat voor stage 1 je neemt. Kun je nu dus nog niks over zeggen, op internet zwerven hier en daar wat indicaties wat voor naald je zou kunnen gebruiken bij een bepaalde setup. Echt precies de goeie vind je alleen met een rollerbank sessie en dat is prijzig.
Ook is de carb. afhankelijk, als je dus inderdaad na een HS4 gaat (zou ik zeker doen) heb je een andere nodig dan je huidige HS2.

Mijn stage 1 voor een 1000tje koste alles bij elkaar (in- en uitlaatspruitstukken, demper met rvs eindstuk, tussenpijp, K&N luchtfilter, naald (AAV), pakkingen en ophanging) een dikke 300 euro. Zal voor een 850je met 1000 kop niet veel verschillen alleen bepaald de keuze van uitlaat (RVS, duur of budget merk etc.) voor een groot deel de eindprijs.

RE: 1000 blok in 850

Zo, ff een oud topic naar boven halen, waar de zoekfunctie al niet goed voor is.

Kan iemand mij vertellen of een 850 blok nu pockets moet krijgen als ik een 1000 kop monteer of niet?
Is er al hier iemand die dit al eens gedaan heeft? Een 1000 kop op een 850?

Groet ron
Die in het originele project toch iets meer power nodig heeft >:) .

RE: 1000 blok in 850

Nee! Een standaard 1000 kop past direct op een 850 zonder enige modificaties. En dus kun je zo ook eenvoudig naar loodvrij ombouwen...

RE: 1000 blok in 850

de standaard boring van een 850 en een 1000 schelen ~1,5 mm

dus pockets zal niet nodig zijn .. maar de klepgrootte is niet/nauwelijks anders dus het voordeel zie ik niet zo >:)

(zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/heads.htm )

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 blok in 850

Eerder hier in dit topic kreeg ik het idee dat de poorten en kamers boven de kleppen wel groter zijn.

Zou een 1100 kop eventueel ook passen?

Ik ga er wel vanuit dat beide koppen gevlakt moeten worden.

Groet ron

RE: 1000 blok in 850

Enige nut hiervan kan zijn ombouw naar loodvrij door een CAM4180 A+ kop te monteren. Let wel dat er een heel klein beetje vermogen verloren gaat door een minimale verminderde compressie als gevolg van de iets grotere verbandingsruimte. Dit is exact wat ik destijds met mijn 850 heb gedaan.

Leuke website Theo! (Cooper S Mk III kop had nummer 22G1805 geslagen in een 22G940 kop achter thermostaat huis en uiteraard met de grotere 1.401" en 1.156" kleppen, verder zijn er twee verschillende 22G295 koppen).

Als je een 850 iets meer wilt tunen, is het zinvoller om een 22G202 (van 1100) kop te monteren. Ook dat gaat in princiepe zonder enige modificaties (alleen andere naald voor de carburateur nodig) of eventueel zelfs dubbele carburateurs (werd vroeger ook al gedaan).

RE: 1000 blok in 850

een 1100 kop heeft inderdaad grotere kleppen, daar heb je dus meer aan. (en de boring van een 1000 en 1100 zijn gelijk).

Als je echt meer power wilt ontkom je niet aan wat werk aan de kop .. (en/of andere nokkenas) en dan maakt het weinig uit of de originele kop wordt gebruikt of die van een 1000 ?!

Wat mij opviel bij een 1100 die ik pas heb opengeschroefd was dat er toch ruimte in het blok was gemaakt aan de inlaatkant ..

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 blok in 850

Ik zal mijn vraag aan dit topic toevoegen voor het gemak.

Goeie middag allemaal,

Ik heb onlangs een Austin mini 1100 spec gekocht maar ben erachter gekomen dat er een 850 blok in ligt :? erg vreemd. Nu heb ik van mede forummer Sebastiaan een gereviceerd 1000 blok gekocht met een olie verbruikprobleem.

De mini heb ik als hobby auto gekocht zodat ik naast mijn (theoretische) stage nog iets hands on heb staan.

De body is redelijk roest vrij op 2 kleine plekkies na. Mijn blok lijkt ook in redelijke staat te zijn. Ik heb al de vloeistoffen vervangen en een beetje poets/schuur/spuit werk verricht en het begint er al een beetje op te lijken.

Wat is wijsheid, ik heb nu een 850 blok erin welke ik een tikkie traag vind. Weinig vermogen in hogere toeren en komst soms slecht op gang. Een een bijna volledig gedemonteerd 1000 blok met waarschijnlijk 1 zuiger die nieuwe veren behoeft. Zal ik het 1000tje opknappen en een beetje aanpakken of kan ik beter op mijn 850 doorborduren.

Of 1000 opknappen en door knallen met het 850 blokje, swappen en dan de 850 aanpakken.

Ik ben alleen bang dat het aardig in de papieren gaat lopen als ik beide blokken ga aanpakken.Gelukkig ben ik niet bang voor vuil en olie en sluitel ik graag.

Ben beniewd naar jullie advies/raad.

RE: 1000 blok in 850

1000 opknappen, doorrijden met de 850, motorwisselen, de 850 te koop zetten of naar het oude ijzer.

Dennis

RE: 1000 blok in 850

Ben het wel met Dennis eens, 2 blokken opknappen schiet niet op.
Ik heb eventueel nog wel een 1100 blok liggen als je weer voor orgineel wilt gaan. Een goed 1000 blok heb ik ook nog wel voor weinig. 8)

RE: 1000 blok in 850

Dan ga ik voor het 1000 blok opknappen. Wat is wijsheid? Een nieuw tussenblok erin of nieuwe cilinderveren erin laten zetten? Ik heb ook het idee dat de koppakking ook niet goed zijn werk deed. Kan ik de onderdelen van mijn 850 blok overzetten (dynamo, startmotor enzo) ik heb wel de versnellingsbak eronder liggen.

Ik denk dat ik veel blok revisie topics door moet nemen om te kijken wat ik zelf kan doen en wat ik moet uitbesteden. Woont er toevallig een handige harry in de buurt van Rossum Gld die kan helpen met het opbouwen/reviseren van mijn blok?

RE: 1000 blok in 850

Je zegt dat het blok al gereviseerd is, maar een olieverbruik probleem heeft. Dan zou ik het blok eerst uitelkaar halen en naar een revisiebedrijf brengen voor een inspectie. Zij kunnen je vertellen wat nodig is.

Alle aanbouwdelen zijn over het algemeen over te zetten. Alleen de startmotor wellicht niet.

Dennis

RE: 1000 blok in 850

vdElshout schreef:
Een nieuw tussenblok erin of nieuwe cilinderveren erin laten zetten?




Wat is nou weer een "tussenblok"?? Die kende ik nog niet...
Bedoel je toevallig het cilinderblok, wat velen dan weer foutief "onderblok" noemen?

Het meeste zoniet alles kan je over zetten. En in het zeldzame geval dat het dan toch niet past merk je dat vanzelf toch?

RE: 1000 blok in 850

het meeste zou je moeten kunnen overzetten, mogelijk is je 850 een A en de 1000 een A+ , dan gaat niet alles direct passen (verdeler, koppeling?) ...

verder procedure van Dennis volgen ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 blok in 850

@carlo ja ik ging ervanuit kop, blok en bak dus ik vond tussenblok een mooie woordspeling.

Ik heb er al een versnellingsbak onder en volgens mij zit er een HS4 op mijn 850 dus dan zou alleen de startmotor een probleem kunnen worden. Ik bouw het 1000 blok weer in elkaar een neem het mee naar een mini garage om te vragen wat eraan te doen is en wat hiervoor de kosten zijn.

Bedankt voor de adviezen.

ps is het verstandig om motor+versnellingsbak met je mini te vervoeren of verlaag je daarmee het gehele frame?

RE: 1000 blok in 850

ps is het verstandig om motor+versnellingsbak met je mini te vervoeren of verlaag je daarmee het gehele frame?

Zo zwaar is een compleet motorblok nou ook weer niet, meest eenvoudig is even je passagier stoel verwijderen.

RE: 1000 blok in 850

Voor de meeste mensen is een motorblok nu niet iets wat je dagelijks optilt en in een mini legt...
Ik meen mij te herinneren dat een blok + bak toch richting 100kg is...

Het is te doen..(heb het ook al eens gedaan.. in mn 1-tje :x maar dat was in mn hoogtij traintijd... :D )

RE: 1000 blok in 850

Ik heb hem opgehaald met een andere auto en samen met sebastiaan in de auto getild. 3x puffen en hij stond erin. Daarna weer met 2 man uit de auto getild en gelukkig geen rug/spierklachten. Ik denk dat ik toch een solidere auto pak omdat ik echt bang ben dat ik een mini krijg met een grote eeld bult onder de passagiers plek. Meer laadruimte is dan een plus maar dan worden de drempels nog lastiger :)

Ik kan natuurlijk ook met een paar blokken en plankjes het gewicht verdelen dan vervoer ik hem makkelijker.

Ik laat het wel zien hoe ik hem dit weekend vervoerd heb.

RE: 1000 blok in 850

Je schrijft het blok bij een garage te laten opknappen, zou ik niet doen met een 1000.
Gewoon mee gaan rijden en als het olie verbruik echt groot wordt/of is gewoon weer een ander blok erin leggen. 1000 blokjes zijn er zat voor weinig geld, daar kan je geen garage kosten voor maken lijkt mij. 8)

RE: 1000 blok in 850



Stapels boeken, plankje, klaar :)

RE: 1000 blok in 850

Kijk dat is nou precies zoals ik het bedoel 8)
Als je dan ook nog 2 stropjes maakt van een stuk touw of sjorband aan beide zijden van het blok. Dan neem je een balkje of stuk pijp van ruim anderhalve meter til je dat blok er zonder moeite in en uit met 2 man.


Foto ter info, het zwijn is in jou geval je motorblok. 8)

RE: 1000 blok in 850

je ziet er op de foto ouder uit als in het echt Ton ;)

Jaapio

RE: 1000 blok in 850

Jaapio, je let niet goed op, dit is mijn broer. O:)

RE: 1000 blok in 850

@ton het blok is al opgenknapt maar heeft waarschijnlijk een missende/kapotte zuigerveer om een van de zuigers. Aangezien in geen idee heb hoe ik die moet vervangen lijkt het me verstandiger om hulp te vragen van iemand met ervaring (garage houder) maar ik vraag eerst wat daar de kosten voor zijn.

Anders koppel ik de versnellingsbak en kop los en vouw daar een goed werkend blok tussen.

@sperix ik zal eens lijken of ik de encyclopedie kan vinden dan vraag ik de lokale jachtclub wel of ze met een bamboe stok het blok erin willen leggen d:)b

RE: 1000 blok in 850

Blok is rood... is het geen 1275?
Kijk even naar het motornummer... schuin onder thermostaathuis bij de overgang van het blok en de kop....

RE: 1000 blok in 850

Hoe kun jij zien dat het blok rood is? Er is nog geen foto van geplaatst volgens mij 8)

RE: 1000 blok in 850

Tja... nachtdienst... 2 uurtjes slaap... dan zie je spoken heh :x ... was een voorbeeld foto van Spherix

RE: 1000 blok in 850

Dat blokje is inderdaad een 1275.. maar inderdaad ook een voorbeeldje ;)

RE: 1000 blok in 850

Zo het blok is naar de garage maar wat toch niet heel goed vast gesnoerd :x Gelukkig geen ongelukken gebeurt maar het blok lag aan het eind van de rit bijna op de achterbank.

Het blok zelf schijnt niet meer in zo'n goeie staat te zijn, speling op de cilinders. Maar er wordt nu van 2 blokken 1 gemaakt. De bak en de kop worden als 2 sneedjes brood gebruikt om een nieuwe 1000cc sandwich te maken.

Kan niet wachten tot ik hem kan overzetten :D

RE: 1000 blok in 850

Het blok was toch al gereviseerd?? Of is alleen de buitenkant opgeknapt.

RE: 1000 blok in 850

Het blok zou gereviseerd zijn in Engeland, heeft ook een revisie plaatje erop zitten. Maar de garagehouder haalde de kop er vanaf en voelde aan de cilinders en merkte een speling op. Waarschijnlijk is de bak wel goed, daar kan weinig mee gebeuren.

RE: 1000 blok in 850

Een zuiger heeft altijd speling anders zou hij vast zitten zodra het blok warm wordt...

RE: 1000 blok in 850

Dan zal het waarschijnlijk teveel speling geweest zijn.

RE: 1000 blok in 850

Het verschil tussen een normale speling en een verbruikende/ slechtlopende speling kan je m.i. niet met je vingers voelen zonder met een meetinstrument te meten...