1000 of 1300 ?

RE: 1000 of 1300 ?

Omdat een ander topic een beetje teveel off-topic werd hier dus eentje speciaal voor de fans van 1000 of 1300. Vertel hier waarom een 1300 en waarom een 1000 of misschien wil je wel een 1100 of zelfs een 850 tunen.

Dennis

Die dus in het 1000cc kamp zit ;)

RE: 1000 of 1300 ?

1380cc >:)

Omdat je dan standaard al net een beetje meer hebt.

:9

1000cc en echt hard gaan kost je serieus veel geld.

Een standaard 1300cc is goedkoper dan hetzelfde vermogen uit een 1000cc halen.

Het motorkarakter van een 1000cc is echter wel veel mooier en hoogtoeriger. Ik ben al eens flink in de wind gezet door een opgevoerde 1100cc op Zandvoort. Dat is wel pure kunst, maar pure kunst is nu eenmaal kostbaar!

RE: 1000 of 1300 ?

1000cc en echt hard gaan kost je serieus veel geld




klopt, maar dat geld(t) ook voor je 1380 |:(

ik moet me toch in het 'small bore' kamp scharen, in mijn ervaring zijn 850 en 1000 blokjes bombestendiger.

zeker de aanschafkosten zijn minimaal, dus kun je bij een gelijk budget eigenlijk kiezen voor een getunede 998 of een standaard 1300. Verdere keuzes hangen af van smaak (wat voor karakteristiek wil je, en waar ga je de mini voor gebruiken).

Als het goed is begin ik eind van de zomer met mijn 1100 -> 1220 project.

groetjes,
Theo van den Bogaard
(998 appreciation society)

RE: 1000 of 1300 ?

Leuke inhoudt is het zeker, maar ben bang dat je dan hetzelfde probleem krijgt als met de 1275, zuigerwanden worden wel steeds dunner. Maar voor het vermogen is het zeker leuk.... >:)

RE: 1000 of 1300 ?

En met een beetje (veel) geluk is een 1380cc ook goedkoop...

Denk dat een 1300tje toch wel goedkoop kan zijn. Metro's zijn best goedkoop en ook losse blokjes worden rond de 200,- aangeboden. Voordat je een 1000tje zo snel hebt dat je redelijk tegen een 1300 met 3,44 diff kunt rijden ben je al aardig wat geld kwijt.

Voor al het opvoerwerk moet je vantevoren goed nadenken wat je met die mini wilt gaan doen. En dan is het verstandig om er een budget bij te bedenken.

Anders vliegen de euro's je zak uit en aan het einde is je mini knap beroert in de dagelijkse stroom... O:) ;)

RE: 1000 of 1300 ?

Gelukkig hebben we zo'n plan al jaren. En wat euro's betreft: Je moet wat overhebben voor je hobbie toch?

Ok ik zal me net als theo in het ''small bore'' kamp scharen. Uiteindelijk zullen toch ook steeds meer mensen de overstap moeten maken naar small bore. Zeker omdat de ''big bore'' steeds zeldzamer begint te worden, ook in engeland. 'small bore'' zijn er nog genoeg van, alhoewel de 1098 en de 848 ook al redelijk zeldzaam beginnen te worden....

RE: 1000 of 1300 ?

Zet mij ook maar bij de small bore kamp..

1300 heb ik al eens gehad.. En natuurlijk ook getuned (92pk op de krukas). Maar haalt het voor mij niet bij een 1000.

Mischien ooit nog eens een extreme 1100. Om gewoon eens te kijken hoe en of dat een beetje te doen is. :)

RE: 1000 of 1300 ?

1000tje, heb nl trommelremmen en de 1300 motor die er in lag was helemaal opgefokt dus ik had meer kracht in de motor dan in de remmen, en dat wordt na verloop van tijd een erg serieus probleem.
rij nu al bijna een jaar rond met slechte remmen.

RE: 1000 of 1300 ?

Wordt het dan niet tijd voor schijven?

RE: 1000 of 1300 ?

Al blijf je bij trommels.. Zorg in ieder geval even dat je goede remmen krijgt. Zelfs met een standaard 850 zou ik niet met slechte remmen rond willen rijden. :)

RE: 1000 of 1300 ?

Dat is zeker....

RE: 1000 of 1300 ?

there's no substitute for cubic inches :)


hoewel ik een 1100 een leuker project vindt dan een 998
en i.v.m. de compressie beter te matchen met een 12G295 kop. geloof ik toch wel in meer cc's

ik hou ook niet zo van toeren monsters ( mwaaah een short stroke big bore lijkt me wel een gaaf om mee te karren voor een keertje)

998 VS 1330..

332cc verschil.

en dat ga je erg lastig goed maken zonder >2000 toeren meer te draaien.

maar voor gewoon leuk basic tunen is een 998 prima en vaak in prima basis conditie..en dat is bij 1275's wel anders.vooral de MG varianten hebben het vaak voor de kiezen gehad..

met een 998 E ( 2.95 diff met 12's) kan je trappen wat je wilt echt van zijn plaats wil het niet..dus daar hou je snel mee op :P

RE: 1000 of 1300 ?

Waar t in het vorige topic ook om ging is dat een 1000 ook veel zuinigger is. Ik ben nu met mijn broer ook een mini aan t opbouwen (nog steeds.... :x ) met een 1300, moet nog ff paar maandjes ervaren hoe dat is.

Had hiervoor een 1000 met niets aparts erop, alleen open pipercross filter, maar dat was echt een pittig blokje! En het rijdt ook nog 1 op 15/16 ook al trap je m flink door. Is toch wel lachen dat dat allemaal uit een inhoud van een liter komt! ;) En 10" velgen hebben ook wel wat, ga nu op 13" rijden, zal ook wel zeker te merken zijn, maar zal t daar maar verder niet over hebben in dit topic...

Maar eh, ik ben nog een beetje verdeeld over de kampen... wil het liefst van alles een hebben >:)

RE: 1000 of 1300 ?

Op dit moment rijd ik in een 1000, maar de special gaat een 1300 krijgen. mocht dit niet bevallen, kan ik er alsnog een 1000 in hangen(het oude blokje ligt in het schuurtje).

RE: 1000 of 1300 ?

Ik heb zelf nog een totaal gereviseerd 1380 shortblock in de schuur staan, maar toch besloten om die te verkopen en te gaan voor een getunede 1000cc.

Bij mij gaat het vooral om de combinatie betrouwbaarheid en zuinigheid en een jankende 1000 klinkt in mijn oren wel lekker.

Een goed 1300 blok kost geld. Complete metro's voor 200 euro zie je nog maar zelden en weet je nog steeds niet wat je hebt. Een 1000 blok heb je voor 50 euro en zijn praktisch onverwoestbaar.

De meeste tuningsonderdelen voor een 1000 schroef je aan het blok, dus wanneer het in de soep draait heb je relatief snel alles omgebouwd voor weinig.

In het topic waar dit topic uit voortgekomen is wordt geschermd met 1300 motoren met veel vermogen, maar daar is vaak al van alles aan versleuteld en veranderd is en dat kost ook geld. Dus de redenatie dat een 1000 tunen relatief veel kost gaat niet helemaal op. Ik denk dat je met een investering van 300 a 400 euro in het tunen van een 1000 heel erg ver komt.


Dennis

RE: 1000 of 1300 ?

Dat is ook zeker zo. Die dure nokkenas en kop zijn toch de meest logische en meest gekozen dingen na het stage 1 kitje. En die zijn prima mee te nemen vaak. Maar als je gaat opvoeren om een bep. resultaat te halen dan zou ik daar mn keuze vanaf laten hangen. Als betrouwbaar en goedkope basis je uitgangspunt is dan is een 1000 een geschikte keus.

Ik wil graag snelle rondjes op Zandvoort kunnen rijden en stuurvaardigheid dingetjes op wat grotere banen snel kunnen doen. Ik gebruik die mini ook alleen daarvoor. Maak dus weinig kms, weinig slijtage en ellende. Dan is een 1380 in mijn ogen een geschikte keuze.

RE: 1000 of 1300 ?

Ik denk dat een stuurvaardigheidsmini met een 1000cc sneller zou moeten zijn als een 1380, om de volgende redenen: Minder wheelspin, dus sneller weg. Eerder op toeren, dus sneller weg, ietsjes lichter, maar vooral ook dat het zwartepunt ietsje lager ligt. Al met al zijn dat nadelen voor een 1380. Ok, op het circuit zou je sneller moeten zijn, maar ook daar heb ik liever betrouwbare acceleratiegrip i.p.v. bruut veel vermogen. Het is net als met de slogan van BF Goodridge: Power is nothing without control....

RE: 1000 of 1300 ?

Ook eentje voor de "Small Bore Club"(SBC):P

Qua ervaring met rijden kan ik er niks over zeggen, ben hem alleen nu aan het opbouwen....
Dan pas rijden...

Maar motivatie is dat een 1300 zoals ik het zie een soort van compromis motor is...
Die is in de Mini gezet om met huidige verkeer mee te komen... (Uitgezonderd de 1275S'jes etc)

Verder weinig zinnigs om erover te zeggen....
Dus laat ik het voorlopig hier maar bij.. :+)

Uitspraak hierboven schaar ik mij ook achter...

Small Bore Club: Power is nothing without control... :+)

RE: 1000 of 1300 ?

Kevski Style schreef:
Ik denk dat een stuurvaardigheidsmini met een 1000cc sneller zou moeten zijn als een 1380, om de volgende redenen: Minder wheelspin, dus sneller weg. Eerder op toeren, dus sneller weg, ietsjes lichter, maar vooral ook dat het zwartepunt ietsje lager ligt. Al met al zijn dat nadelen voor een 1380. Ok, op het circuit zou je sneller moeten zijn, maar ook daar heb ik liever betrouwbare acceleratiegrip i.p.v. bruut veel vermogen. Het is net als met de slogan van BF Goodridge: Power is nothing without control....




Zoals je het nu zegt lijkt het net of een 1380 een enorm pk monster is waarmee je alleen maar je banden oprookt. Dat is natuurlijk helemaal niet zo. Het zou leuk zijn als de Minisevenclub wat meer "sportieve" dingen zou organiseren met grotere stuurvaardigheid parcours en misschien sprintjes ofzo.

Maar dan nog vraag ik me af wat betrouwbaarder is: een 1000cc motor met 100pk of een 1380cc motor met 100pk. Is toch afhankelijk van zoveel factoren dat je daar nooit een duidelijk antwoord op kunt geven.

En dat van die stuurvaardigheid is ook niet helemaal waar. Hangt van het parcours af. En de stuurvaardigheid zoals ze bij de minidagen op de veemarkt zijn was niet mijn doel. Eerder die als de fiatclub dag op het midway circuit in Lelystad.

Power is nothing without control is toch een beetje overdreven slogan... Dan moet je wat meer aan die control doen...

Bruut vermogen zul je toch niet snel ervaren in een mini. Zeker niet als je ook motor rijd naast het mini piloten!

RE: 1000 of 1300 ?

Waar een 1380 voorin in uitbinkt is koppel. dat is wat uiteindelijk die trekkracht en daardoor ook wheelspin veroorzaakt. Dat kan je met een duizend ook wel als je goed bezig bent, maar een 1380 kan da over een breder toerengebied halen. Op korte stukjes waarin je nietharder als 50 a 60 gaat werk vermogen alleen maar in je nadeel. het is net als met F1 in de regen rijden. In een keer rijden de langzamere teams voorin mee. Gewoon omdat ze het mindere vermogen beter kwijt kunnen. Tuurlijk, er gaat niks boven een grotere inhoudt motor, en ja die zal meer pk's en meer koppel krijgen. Maar het is werkt niet in je voordeel op een korte slalom. Daar kan je het extra vermogen toch niet kwijt. En om een 1000cc met 100PK te vergelijken met een 1380 met 100Pk is niet helemaal eerlijk. Dan kan je beter het vergelijk trekken door naar dezelfde modificaties te kijken op de 2 verschillende blokken. Ze hebben dan feitelijk dezelfde onderdelen. Ik durf dan te wedden dat de 1000cc heel wat sterker zijn als zijn 1380 broer kwa duurzaamheid. Het hangt er gewoon vanaf waar je de auto voor gebruikt, en waar je prioriteiten liggen. Bij mij gaat de wegligging boven alles, daarna komt de motor wel, maar die moet wel betrouwbaar genoeg zijn om 45.000KM per jaar te rijden. Met een 1380 ga ik die gok niet nemen, ook al is die verder helemaal standaard, op het opboren na....

RE: 1000 of 1300 ?

ach een MD296 met een 1380cc trekt onderin voor geen meter :) dat scheelt weer wheelspin

maar helemaal eens :ik heb in Pauls gele gevaar louter wheelspin geproduceerd in de nattigheid bij de laaste keer stv.. was ook wel de sport. ;)

handbrake turns helpen ook niet om sneller te gaan. maar wel leuk en dat is ook wat waard.

snel rond ging ik toch niet met een versnellingsbak waar ik constant ruzie mee had..

:) :) :) :) ;)

RE: 1000 of 1300 ?

Wij begrijpen elkaar.... :D

RE: 1000 of 1300 ?

Ik denk dat een goede 1000 op de stuurvaardigheid zoals die door de MSCN wordt gehouden zeker kansen maakt. Die is vaak meer bedoeld als behendigheidsparcours dan voor bruut vermogen. Dan moet ie wel op 10" staan (voor de wendbaarheid), een 1000 op 13" wordt denk ik niets.


Ik kan me herinneren dat Winfried Krijgsman jarenlang om de hoofdprijs streed in een vrijwel standaard 1100 clubman op 10".


Wat ik van 1380 begrijp is dat ze over het algemeen gewoon onbetrouwbaar zijn en dan voornamelijk de koppakkingen). Op het moment wordt er op Markplaats een 1380 met veel toeters en bellen aangeboden die niet verder komt dan 92 pk, zou mijns inziens met die componenten toch wel 100+ moeten halen. Als dit aan de krukas is weet ik zeker dat ik geen 1380 hoef, blok moet zonder bak 2100 euro kosten !!!

Ik denk dat wanneer je dat soort geld uit gaat geven aan een 1000 je een serieus racemotortje hebt.

Dennis

RE: 1000 of 1300 ?

SirYun schreef:
hoewel ik een 1100 een leuker project vindt dan een 998 en i.v.m. de compressie beter te matchen met een 12G295 kop



Dat had ik al in mijn achterhoofd en is nog iets dat ik wil bouwen voor m'n Estate (de ingredienten heb ik al).
Verder heb ik het dilemma '1000 of 1300 ?' omzeild door (lekker decadent) 3 verschillende Mini's te hebben:
-een 998 stage 1 voor dagelijks gebruik wegens de levensduur
-een 1275 stage 1 in m'n 'toer-Mini' (met 2,95 diff op 10" lekker gemoedelijk, maar wil best vooruit)
-een 1275 met SW5, stage 3 kop, 1,5:1 tuimelaars voor af en toe een potje 'schampen' en circuitgebruik (ik zou daar niet dagelijks mee willen rijden: veel te verleidelijk en leuk om gas te geven ;)

Kortom: alles is leuk, maar het hangt er vanaf hoe en hoeveel je de Mini gebruikt.

RE: 1000 of 1300 ?

Het bezitten van meerder mini's is hoe dan ook de uitkomst voor dit soort dillema's. Can't choose? Pick both....

RE: 1000 of 1300 ?

CMC schreef:

-een 1275 met SW5, stage 3 kop, 1,5:1 tuimelaars voor af en toe een potje 'schampen' en circuitgebruik (ik zou daar niet dagelijks mee willen rijden: veel te verleidelijk en leuk om gas te geven ;)




Amen.

Dat is idd mijn probleem, en dat resulteert in een verbruik van 1 op 8 zo ongeveer..gemiddeld, eh..geschat

O, gisteren megababe in een Bini Cooper S die op linkerbaan bleef hangen rechts voorbijgescheurd alsof ze stil stond ;) (ik zat achter een Leon 2 liter die ook haast had)

En volgens een paar corpsballen in Leiden komt mijn kar niet ineens door de keuring heen, duh

RE: 1000 of 1300 ?

Kijk en dat is nu niet leuk meer voor dagelijks gebruik 1 op 8 als je met een goed getunede 1000 twee keer zo ver kunt komen. Bij een dergelijk verbruik is puur voor de lol eigenlijk de enige zinnige reden.

Komt nog bij dat 90 pk in een Mini best wel veel is voor zo'n klein autootje maar de eerste de beste Suzuki met een moderne multiklepper is al sneller.

De gein van een Mini zit hem mijns inziens in de bochten en niet op de snelweg. Zeker op die krappe rotondes moet ik nog een auto anders dan een Mini tegenkomen die er sneller doorheen vliegt en daarvoor hoeft een Mini niet eens een hoop pk's te hebben.

Dennis

RE: 1000 of 1300 ?

Nee Dennis, die andere auto's kunnen ook wel zo hard door de bocht, maar de auto nodigt minder erg uit om dit gedrag te vertonen...

Naast de mini heb ik een sjonnie clio 1800 16v. en die heeft standaard ook een erg fijn onderstel en net even meer vermogen dan de meeste mini's. Hiermee kun je ook best fijn gooien en smijten, en als je gas geeft gebeurt er net wat meer. verbruik is 1 op 12 bij gem. rijden. zelfde verhaal met de 205 gti'tjes van mn broertje... Nee, als je een mini wilt opvoeren voor de snelheid dan kun je beter van dat geld een auto kopen die al meteen snel is.

Maarja, dan rijd je weer geen mini en daar word je dan ook weer niet gelukkig van... :) Can't choose? pick them both!

RE: 1000 of 1300 ?

de 'moderne' techniek is niet zo'n daverende vooruitgang hoor:

Suzuki Alto 1.0 GA (1996-2000)
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 993 cm3
boring x slag 72,0 x 61,0 mm
compressieverh. 9,4:1
max. vermogen 40 kW (54 pk) 5500tpm
max. koppel 77 Nm 4500tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening ohc
katalysator geregeld
topsnelheid 150 km/h
verbruik gecombineerd 5,7 l/100km 41.00 mpg

vergelijk die met een 998 Cooper uit '64-'67:

Austin / Morris Mini Cooper Mark I
cilinderinhoud 998cc
max. vermogen 55bhp @ 5800 rpm
max. koppel 57 lbs @ 3000 rpm
compressieverh. 9.0:1
boring x slag 64.6 x 76.2mm
brandstofsysteem 2x hs2 carb
topsnelheid 90mph (145km/h)
verbruik 33mpg 7,13 l/100km

.. en toch rij ik dan liever de Mini O:)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: 1000 of 1300 ?

@ taekeb:

Toch denk ik dat een mini er zeker wel harder doorheen te trekken is als een andere autop. Zeker op de langzamere bochten. Een snelle flauwe bocht kan elke auto inderdaad hard doorheen. Maar heb al in behoorlijk wat auto's gereden. Megane staat voor de deur, (2.0 16v Coupe), maar die red het niet. Is toch geen slecht sturende auto. En een neef van me heeft een Impreza (waar die niet mee overweg kan) maar daarmee redde ik het ook niet. In flauwe bochten zijn ze gruwelijk veel sneller in de bochten, maar op een kleine rontonde redden ze het nooit. het is net als met een andere auto de stuurvaardigheidsproeven rijden. Die gaan dat gewoon niet redden....

RE: 1000 of 1300 ?

Komt nog bij dat dat zo'n Clio minimaal 200 a 300 kg zwaarder is, de Impreza is nog zwaarder. Nee, ik denk dat je van hele goede huize moet komen om een Mini in krappe bochten bij te houden, zeker eentje op 10".

Er kunnen de meest prachtige onderstellen onder auto's zitten maar ik durf in de krappe bochten bijna elke huis tuin en keukenauto aan, misschien een enkele exoot daargelaten.

Dennis

RE: 1000 of 1300 ?

tsja, zondag is het weer gooi en smijtdag met de mini... ben benieuwd... Met die clubspecials doen er een hoop andere auto's mee ook... Ik hoop toch wel met de snellere mini's mee te doen. En ook op de slalom hoop/denk ik toch dat de mini's het moeten gaan doen! rondje Zandvoort is te lang voor een mini om sneller te zijn dan bijv. een clio of een 205 GTi. Ik rijd met een 205 GTi 2:20 met 2 personen. En met mn Mini 2:28 in mn eentje(dat was met std. wegligging)

Moet nog wel wat aan de mini gebeuren... (pm Dennis)

RE: 1000 of 1300 ?

laten we het op motoren houden en niet direkt over de karaktereigenschappen van de mini...

ikzelf ben absoluut pro-998cc ik heb nu een 1000cc met dubbelle hs2, aangepast uitlaatsysteem en heel veel uren afstelling en het ding is bloedsnel. errug leuk voor weinig geld...

voor de cabrio zit een 998 met 1100 cilinderkop en nokkenstok in de planning wederom gecombineerd met dubbelle hs2 en juiste uitlaat. zal nog sneller gaan lijkt me...

RE: 1000 of 1300 ?

Sorry hoor Bart, (no offence) maar met een verder standaard 998 motor met een andere uitlaat en een dubbele hs2 ben je niet snel. Je motor loopt misschien wel mooi en goed, maar met deze specs zou ik een auto niet snel noemen... Mijn 1380 motor is ook niet snel hoor... Kan nog veel sneller allemaal. Zoals bij de dynojet afsteldagen ook bleek zijn de 1275's met juiste setup en sw5 stage 3 kop etc. net zo snel als minder opgevoerde 1380's. Zondag weer een mooie dag om wat te vergelijken op Zandvoort... er doen wel een aantal 1275's met sw5 stage 3 mee... paul, cmc, dennis (est8), en vast nog wel meer. Die motoren hebben meer gekost dan de aankoop van mijn complete mini(zoals hij toen was). Daarom rijd ik dus ook 1380.

RE: 1000 of 1300 ?

Zo'n motor kost je wel ruim 1500 eur, en dan wil je nog steeds dingen verbeteren

Dingen die geld kosten zoals een beltdrive :P

RE: 1000 of 1300 ?

Mooie site: http://www.morspeed.co.uk/miniengines.htm

Prijzen vallen mee...

RE: 1000 of 1300 ?

Mwoah, de fast road spec komt wel overeen met wat ik heb, dat is dus 700 pond ex BTW.
Incl in euro's is dat grof gerekend 1250 doekoe.

Dan komen de kosten van de kop er nog bij, de versnellingsbak revisie etc etc en je zit gauw boven de 1500.

O en vergeet de verzendkosten van dat blok niet :x

RE: 1000 of 1300 ?

In een ander topic vraagt iemand hoe een 1300 te tunen. Misschien is het interessant om hier in dit topic daar verder over te gaan.

Dus hoe ga je je 1000 of 1300 opvoeren en wat ga je daarvoor doen, gebruiken etc.

Ik zit in het small bore kamp en bij deze mijn hopelijke toekomstige specificaties.

Cooper 998 kop met grotere kleppen en dubbele veren (al heb ik gelezen dat de compressie een probleem kan zijn)
LCB
RC 40 uitlaat
Dubbele HS 2
Elektronische ontsteking
Verlicht vliegwiel en drukgroep (non-verto)
Hopelijk een SW 5 nokkenas anders een MD266 of een Piper.
Dubbele distributie


Dennis

RE: 1000 of 1300 ?

Over het afvlakken van de 12G295 kop bestaat dit topic.
Met alleen een SW5 nokkenas in een standaard (late) 1000 (en wel de stage 1 bolt-on items) bereik je al een flinke winst (Fokko's Mini, 45 pk aan de wielen, op de dyno-sessie bij BCCP in 2002).
Dan hoef je niet eens een dubbele HS2, maar kun je bijv. een HIF38 (evt. geflowed a la Vizard) monteren (staat minder leuk, maar is wel simpeler af te stellen).

RE: 1000 of 1300 ?

Die link had ik nog niet gezien (niet gezocht ook trouwens). Probleem blijft dat je niet precies weet hoeveel eraf te halen omdat je de historie van de kop niet kent.

Kan elk goed revisiebedrijf het kamervolume opmeten of zijn er ook mogelijkheden om dat zelf te berekenen/ op te meten?

Dat een enkele carb makkelijker is af te stellen weet ik, maar er zit op het huidige blok al een dubbele en dat wil ik zo houden...en ja het is voor de looks :)

Dennis

RE: 1000 of 1300 ?

1380 is toch wel heerlijk... was vandaag met het vrijrijden wel de snelste mini op zandvoort. Ook de BMW moest het ontgelden met zn powerfilter en zn peekaas... een 1000 met 45 pk is zeker leuk, maar een mini met rond de 90 is toch wel leuker. (voor circuit doeleinden)

kamp bigbore is een klein kamp, maar rijd wel iedere andere mini voorbij... :9

RE: 1000 of 1300 ?

Ik lees net in de andere topic dat je Mini max. 170 loopt.... :)

Dan kom je mijn Midas met MG Metro en stage one dus niet voorbij :+) Is ook een Mini maar met een ander huidje :P


Dennis

RE: 1000 of 1300 ?

@ Taekeb:

Hij heeft het over vermogen aan de wielen, jij aan de krukas. Kijk eerst maar eens hoeveel daar van overblijft. Ok, je zal wel meer overhouden, maar 45 PK op de wielen is al best netjes. Zeker voor een 1000cc tje....

RE: 1000 of 1300 ?

Met een grotere basis haal je met dezelfde handelingen meer vermogen uit een motor. Omdat de basis al meer vermogen en koppel heeft.

@ Dennis: Misschien loopt mijn mini niet eens een echte 170 km/u... Een midas is wat lichter en heeft een wat fijnere aerodynamica denk ik? Ben meer te spreken over het beschikbare vermogen bij het uitkomen van bochten. 17 Juli heb ik toch weer fijn links en rechts mensen voorbij kunnen steken op Zandvoort... Ook mini's met bewezen 90pk etc. dus ik mag niet klagen. Dat was voor mij het doel van deze mini en dat is opzich aardig gelukt. Voor mijn estate wil ik een 1275 motor met een sw5 nokkenas en een leuke kop en 1.5 lift tuimelaars erbij zoeken. Dat heeft dan een fijn koppel en de 3,44 final drive wil ik dan veranderen voor een wat zwaardere overbrenging zodat ik ook eens zonder doof of gek te worden lange ritten kan maken.

Leest er verder niemand mee met dit topic die ook liever een 1275 of groter als basis heeft? Mijn mening is dus erg doelgericht... road/fun dagelijks etc zou ik ook best met een 1000tje willen doen, maar als ik ook over een 1275 zou beschikken kies ik zeker die laatste optie... ;) :P O:)

RE: 1000 of 1300 ?

de discusie gaat de hele tijd over 1000 en 1300
wat ik daar van heb gehoord is:
dat een 1000 stabieler (vrijer van trilling) loopt door een mooier gebalanceerde krukas
dat een 1300 meer kopel heeft van wege de hoger cylinder inhoud

dat is dus in de basis
maar hoe zit het nou met de 1100 hoe vergelijkt die met deze 2
toch typisch anders vanwegen zijn langere slag

als je nou een blok zou maken met zeg een sw5, geflowde kop 1.5 rockers en een goed in en uitlaat traject

wat is dan de karkteristiek van iedere motor?
de 1000 leuk vermogen fuel efficient maar weinig koppel (dus altijd hoge toeren)?
de 1300 veel koppel veel vermogen maar zuipt als een dronke beer?
de 1100 de ideale combo?

dit is dus mijn vraag en heb ik de voorspelling zo goed?

RE: 1000 of 1300 ?

Ik had de topic misschien moeten uitbreiden naar andere varianten zoals de 850 en 1100 en alle verder mogelijkheden, maar dan wordt het onderwerp een beetje lang :+)

Wat betreft de 1100 blokken: die zijn al jaren uit produktie dus veelal niet direct voorhanden zoals de 998 en de 1275, maar ik denk dat ook de 1100 wel te tunen is, maar dat weinig mensen daar aan beginnen stomweg omdat de de onderdelen schaars zijn.

Dennis

Ja, de Midas is iets aerodynamischer :) maar niet lichter dan een Mini hoewel ie van polyester is.

RE: 1000 of 1300 ?

Met een sw5 heb je altijd een berg koppel tov. wat het eerst was.

Een 1100 heeft een langere slag en is daardoor wat slijtage gevoeliger en minder hoogtoerig(wel een hoger koppel). Vaak zijn deze motoren standaard met een 3,44 diff uitgerust waardoor je toch wel snel veel toeren gaat rijden en de boel dan ook nog wat sneller slijt... Wat Dennis al zei: ze worden een unicum.

Die stabielere loop van een 1000tje is mij niets van bekend. Een standaard 1275 motortje loopt als het goed is ook als een naaimachientje lijkt mij.

De karakteristiek van die sw5 geflowde kop etc. setup die je schetst zal vooral door je final drive en je nokkenas worden bepaald. De motorinhoud is een minder grote rol hierin als je het mij vraagt.

RE: 1000 of 1300 ?

maar je denkt dus dat bv een 1000 met zo'n setup ook nog voldoende koppel zou hebben om met een redelijk lang dif gewoon te kunnen rijden (highway cruisen met niet debiel veel toeren)
dat id van de 1100 kreeg ik na een artikel van keith Calver over het potentieel van die motor en zijn experiment
dat ze zo zeldzaam zijn had ik me ff niet gerealiseerd

het gaat mij om het feit dat ik nu met een 1275 met een 286 ,bewerkte kop en 1.7 rockers rij (leen mini) en het verbruik is redelijk debiel (ron 98 ) zo ook het lawaai (toeren) niveau op de snelweg is ook niet echt aangenaam.
en als ik zelf aan een motortje ga beginnen ik wel een daily driver ga maken en dus een beetje comfort wil en een beetje normaal verbruik (liefst ron95).

ook is een getunde 1380 oid zo "gewoon" in tuning oogpunt
en ik ben nooit vies van het anders dan de anderen zijn.

RE: 1000 of 1300 ?

nonono schreef:
(leen mini) en het verbruik is redelijk debiel (ron 98 )




Wat is redelijk debiel?? Als je een motor gaat tunen weet je van te voren dat hij duurder gaat lopen (afgezien van de huidige-met ECU voorziene gechipte- auto's)...anders moet je het standaard laten..

RE: 1000 of 1300 ?

als ik heeeeeeeel vorzichtig doe en ik heb wind mee 1op 10
met een beetje leuk rijden ergens tussen de 1/8 of 1/6