1000 of 1300 ?

RE: 1000 of 1300 ?

Ik heb even een artikel in gescanned uit een mini magazine geschreven door keith Calver. Het gaat vooral over een 1275 vs 1380. Maar veel zaken zijn ook algemeen van toepassing.

http://home.student.utwente.nl/a.t.a.p. ... gpower.jpg

Roger, dank je wel! Ik denk dat velen hier blij mee zijn.

ik ben erg benieuwd hoe dat gaat werken met die bigbore kop op een small bore blok.

leuk artikeltje

overigens:

"Dennis: Die op Calvers site ook over het potentieel van een getunede 1100 heeft gelezen en zo'n blok kan krijgen''

eigelijk is het alleen een krukas met zuigerstangen die je nodig hebt de rest is 998.

tjah potentieel: 115pk@8000 rpm schijnbaar met CST formule Jr nokkenas profiel en alles heel netjes opgebouwd en een hele goede kop.

niets voor dagelijks gebruik dus

Ik denk dat Dennis met 90pk ook al heel erg blij is?

Ik ben geabonneerd op Miniworld en daar staan altijd die Dynotests in en ik ben dan altijd wel benieuwd wat de diverse setups dan leveren.

Daar stond ook een keer een 998 blok met een 1275 kop, wel opgeboord naar 1029 en met een MD 286 nokkenas (mijns inziens een beetje te wild) en nog wat "normalere" toeters en bellen en die bracht het tot 56 pk aan de wielen.

Als ik op 50pk aan de wielen kom ben ik dik tevreden.

Dennis

Wist niet dat het alleen de krukas en de drijfstangen waren die de 1100 maakten, want dan pluk ik alleen die uit het blok, scheelt weer ruimte.

De stage 1 1100 van kim(1100 special original' 78 ) had al 50pk. Dus je moet de lat wel iets hoger leggen om het spannend te houden Dennis! ;)

Ik heb het over 50 pk aan de wielen, niet aan de krukas. Met een verlies van ongeveer 25% wat geloof ik gangbaar is bij A-series blokken zou dat 60 a 65 pk aan de krukas komen.

En ik leg de lat niet te hoog, kan het alleen maar meevallen :)

Dennis

Dat moet heel goed haalbaar worden lijkt me. Zelfs met een 998cc....

25% verlies in de bak en aandrijving klopt misschien wel bij ca. 40 pk (10 pk verlies), maar niet bij andere vermogens: dat zou betekenen dat als je een ander motorblok (met zeg 100 pk) monteert op dezelfde bak in dezelfde Mini, je dan ineens 25 pk verlies hebt.
BCCP wist destijds te melden dat het verlies bij de gemiddelde Mini rond de 10-12 pk zit.

Maar idd, 50 pk aan de wielen moet haalbaar zijn.

nu nog een 1000cc in de flame red

maar als je een gratis metro krijgt met een knappe 1300 is voor mij de keuze snel gemaakt :9

Ik zal de laatste zijn die dat zal tegenspreken, maar de uitdaging is het tunen van die 998. Een 1300 in je Mini is tegenwoordig heel normaal, een getunede 998 een zeldzaamheid en het heeft me tot nu toe nog geen 100 euro gekost. Alleen de nokkenas zal er in hakken. Voor totaal iets van 300 euro moet ie klaar zijn.

Dennis

En dan een willekeurige mini met metro motor opzoeken om de krachten eens te meten. :) Best kans dat je flinke stappen maakt met je 998!

Het doel is sneller te zijn dan alle standaard Metro 1300 conversies en standaard of stage one Coopers en dat moet denk ik te doen zijn.

Dennis

er valt max 95 pk op de wielen te halen met een 1000cc :-) dus 50+ pk moet makkelijk te doen zijn.. beetje "hoge"eindoverbrening.. bijvoorbeeld 3.44 of 3.2 dan kom je redelijk vlot van je plekkie!

hey taeke, nog ff een reactie op jou verhaal van die 1070cc classic race mini, dat was een shortstroke blok die een cooper S gebruikte in de vroege tijd?? dacht ik hoor.. die dingen kunnen inderdaad ziek veel toeren aan.. en dat ding liep geweldig.. alleen grappig dat hij het bijna verliest van een budget 1380 :) hij beweerde 115 pk te hebben..

Dat makkelijk valt nog wel tegen denk ik. Gaat toch best wel veel tijd in zitten en dan doe ik nog niet eens "extreme dingen", maar alleen al diff wisselen, allemaal nieuwe pakkingen en keerringen etc kost gewoon een hoop tijd.

Die 95 pk aan de wielen zou 115 a 120 pk aan de krukas zijn, dan hebben we het niet meer over een standaard motortje. Als ik in de andere topic lees dat Jeroen 116 pk heeft uit een bigbore waar heel veel aandacht aan is besteed, wil ik niet weten wat je moet doen om dat vermogen uit een 998 te halen. Nog even afgezien van de kosten.

Dennis

En niet te vergeten de powerband en hoe lang het meegaat....

bakverliezen zijn erg variabel en kunnen ergens tussen 20 en 8 pk liggen.
maar zijn ook toerental afhankelijk

bedenk maar: je bak begint eeecht wel te draaien als je er 12 pk ingooit!! dus gewoon 12 pk er bij optellen is kolder!

vandaar dat je dat op de rollen al freewheelend meet.

voorlopig heb ik nog zelden 100pk op de rollen gezien bij een mini..een maal 1380 met een MD286, stage 3 kop en een weber etc etc.. trok voor geen meter onder 3500 rpm overigens

maar ik zal het aanbod dat ik Jeroen2 ook al heb gedaan (over 100pk op de speedcentre dyno) uitbreiden naar

998's:
een krat bier als je 85 pk aan de kruk haalt :P

dus de volgende dyno dag :)

Sir Yun's Shoving Shetland Pony's In A Mini Award

(SSPIAMA)

small car : small horsepower

en degene die echt enkele shetlanders in zijn of haar auto weet te proppen krijgt ook zeker een pilske :P

En als je nauw geen druppel alcohol drinkt, wat dan? Ikzal waarschijnlijk rond de winter al de rollers opgaan met de 998 (hoop ik), maar drink geen druppel alcohol. 80Pk op de krukas wordt de target, maar you never know....

dan krijg je wel een fles of wat chocomel

Ok dan. Doen we het voor. Niet dat die 85Pk haalbaar wordt, maar ok....

.. we wachten op de eerste 'se7en spec' motor:
".. has a one litre "A series" engine, developing around 85 horsepower with fairly restricted tuning."

:)" title="Evil" />

groetjes,
Theo van den Bogaard

ja ja ik dacht het echt bedacht te hebben
een leuke 1000 of heel mischien 1100 had mijn voorkeur

nou niet dus! of toch wel :?

na een weekend racen in assen met een 1300 weet ik het niet meer.
het is namelijk wel heel leuk om mgb's e.d. er vol uit te blazen op het rechte eind en in de sprint

hmm wat maakt dit het allemaal lastig :| :P

Ik heb gisteravond een rondje gereden met de rode, en het vermogen beviel me weer best! heb een paar keer gehad op 80 km wegen dat er dan iemand voor me een inhaalactie doet en dat ik er dan achteraan ga als we dan 140 rijden en daar vlot heen trekken kijken ze altijd verbaasd in de spiegel... haha, goud waard!

Waar Taeke woont hebben ze geen flitspalen ;)

Dennis

Klopt. (was vorig jaar mn rijbewijs nog kwijt ivm speeding op 500m van mn huis... gevolgd door een motoragent zonder zwaailicht of stopteken in het donker...) :'( :( :| O:)

Vooral op de N11. Daar zijn ze nooit aan het flitsen!

Weet je waar je mooi hard kunt rijden bij ons in de buurt? Op de N205. Eerst heen rustig rijden om te kijken voor evt. mobiele teams, en dan volgas terug... :)

Nieuw Vennep<>Zandvoort...

Volgens mij was je motto...gas geven doe je op Zandvoort? Zandvoort in de polder zeker :+)

Dennis

Die op zijn SW5 nokkenas zit te wachten en vandaag zijn blok een leuk kleurtje gaat geven.

@ Teakeb
Tuuter even als je de volgende keer voorbij scheurt! Ergens tussen HP 22,2 en 22,3.

Daar woon ik! En inderdaad je kan daar erg hard...

Moet zeggen dat ik daar eigenlijk alleen met de motor weleens kom. Voor de mini is dat teveel van het goede. Die heeft niet zoveel meters nodig om topspeed te rijden...

Op de motor zit ook een tuuter!

Blokje deze week een mooi rood kleurtje gegeven al was geel misschien aparter geweest, zeker omdat het een 1000 is.

Vandaag eens kijken hoe de timing van de nokkenas is. Heb me een ongeluk gezocht naar de geadviseerde timing van een SW5 en die zou 108 a 110 graden moeten zijn.

Ben nu op zoek naar een verstelbare distributie. Kan wel gaan pielen met offset keys, maar daar heb ik niet zoveel zin in.

Dennis

Dat geldt dan voor een 1000-blok neem ik aan?

Volgens Swiftune (gewoon ff bellen) moest ik em tussen de 106 en 108 graden zetten.
De guldenmiddenweg is het uiteindelijk geworden; 107 graden.

Je hebt gelijk, had het ergens opgeschreven en het zou tussen de 107 en 108 graden moeten. Ik zit nu op 106 a 106,5 graden qua timing. twijfel nu om het zo maar te laten of er toch een offset spie van 1 graad op te zetten. Maar wat is wijsheid...volgens jouw informatie zou die 106 goed moeten zijn

Dennis

Die de timing wel 6 keer heeft gecontroleerd omdat ie er vanuit ging dat ie wel heel erg verkeerd zou staan.

Het blok zit inelkaar en ook al in de auto. De specificaties op dit moment:

998 cc
1300 kop loodvrij
SW 5 nokkenas
Dubbele verlichte distributie
Verlicht vliegwiel en drukgroep non-verto (gebalanceerd)
3.44 eindoverbrenging
HIF 44 op verwarmd inlaatspruitstuk
KN style filter met stubstack
RC 40 uitlaat met LCB
Elektronische ontsteking
4-blads fan (metaal)

De geadviseerde naald via WinSu (BEJ) werkte voor geen meter. Er zit nu een BDD naald in van een Metro Turbo en dat schijnt goed te werken. Eerste indruk: minimaal net zoveel vermogen als een 1300.

Dennis

interresant waneer ga je naar de dyno?
ik ben ook zo iets van plan maar dan een gemodificeerde 1000 kop en een 3.1 dif en als het kan een dubbele hs2

klinkt goed! Nu maar even rustig een beetje aanvoelen en afstellen denk ik? een 3,44 op een 1000tje is altijd goed! (de rest is natuurlijk ook een leuke duw in de rug!)

De keus was een enkele HIF 44 of een dubbele HS 2. Ik heb voor de HIF gekozen, omdat dat makkelijker is af te stellen. Wellicht later experimenteren met de dubbele HS 2, maar dat zal nog wel even gaan duren.

Dennis

cool
zeker die dubbele hs2 uitproberen
want hoewel die moeilijker af te stellen is heb je wel een gelijkmatigere cylinder vulling

De 1000 hangt in de auto en hij rijdt. En de eerste indruk is dat ik minimaal evenveel vermogen heb als een goede 1300 dus dat doel is bereikt.

Totale kosten van het project: ongeveer 275 euro waarvan het grootste deel naar de SW5 nokkenas is gegaan. En ik erbij moet vermelden dat ik veel ondrdelen al had liggen.

Een schatting van de kosten als je van 0 begint: ongeveer 750 euro en dan ga ik uit van deels nieuw en deels tweedehands en alles zelf doen.

Specs:

Basis is een 998 blok uit 1990

Metro 1300 kop, ongelood met dubbele klepveren van een Inno 1300.
Pressed steel rockers
SW 5 nokkenas met nieuwe volgers.
Dubbele distributie
Verlicht vliegwiel en drukgroep, gebalanceerd, non-verto
Dubbele HS2
Pipercross sportfilters
LCB
RC 40 met dubbele demper
Vierblads metalen koelvin
Eindoverbrenging diff 3.44

En ik zal nog wel iets vergeten zijn

Dennis

Dyno testje doen?

Is op het moment een beetje lastig wanneer je in Argentinie woont en je auto in Nederland staat, maar wanneer ik de eerstvolgende keer in Nederland ben gaat dat zeker gebeuren.

Dennis

Ben met de opbouw van een tweede 998 met 1275 kop begonnen. De specs iets minder radicaal dan de eerste maar het moet toch wel een leuke vermogenswinst geven.

Ik heb dit keer de pockets ipv met een dremel met een haakse slijper op lucht gedaan icm een sterk afgesleten slijpschijf en ik moet zeggen dat dat veel beter gaat...en sneller.

Vandeweek even de beoogde kop opmeten hoe diep de pockets uiteindelijk moeten.

Dennis

En die dynojet meting? Zolang je nog met die hydrobende zit nog even niet zeker?

Ik wil eigenlijk ook graag op de bank met mn witte. Heb het idee dat er nog een brok meer uit kan, maar krijg het zelf niet echt voor elkaar om beter dan het huidige te krijgen...

Ik zit nog te wachten op een 2.2 stuurhuis en dan gaat die hydrolastic er inderdaad onderuit. De complete subframes met droge vering heb ik al helemaal opgebouwd liggen.

Dennis

Hallo ik heb een mini 1000 uit 85 en ligt echt helemaal uit elkaar en het blok is voor een jaartje geleden helemaal voorzien van nieuwe lagers en pakingen enzo maar hij bleef olie lekken dus niet echt een succes. nu ga ik hem helemaal opknappen en dan gelijk echt goed maar wil wel dat i snel is maar er moet wel normaal mee terijden zijn, zat eerst aan een v-tec te denken maar dat is me teveel. wat is nu het beste 1000 of 1300

gr chriz

Voor direct een leuk vermogen kun je het beste een 1275 nemen. Uit een 998 is ook leuk vermogen te peuteren maar daar gaat wel wat meer tijd en moeite in zitten.

Dennis

bedankt voor je reactie, maar is een 1300 dan niet beter ook omdat er meer voor te krijgen is?en er zijn toch ook 1380 blokjes te koop of is dat allen van metro?

gr

Een 1380cc is een 1275cc (in de volksmond 1300 genoemd) die later is opgeboord. Metro en Mini hadden in de basis dezelfde blokken, ook cilinderinhoud.

Ik heb een 998 blok gehad met een stage 1 set. Beviel mij echt goed, blokje heeft mij naar italie en kroatie gebracht. Ook in de bergen geen enkel probleem gehad.

Nu heb ik er een 1275 Metro blok in zitten met elektronische ontsteking en wederom een stage 1 set. De auto is wel aanzienlijk sneller geworden, ook de top ligt veel hoger uiteraard.
Ik heb hiervoor gekozen omdat dit relatief sneller een eenvoudiger is om PK's in je mini te krijgen. En ook omdat ik het blok voor een goede prijs heb gekregen en hij was stukken moderner met Hiff 44 carb en elektronische ontsteking.

Maar ik vond het 1000cc blokje ook echt super. Vooral ook omdat die mij nooit in de steek heeft gelaten.

zo dan zeker wel gaaf hey maar ik denk ook dat ik voor een 1275 ga, beetje opvoeren maar hij hoeft echt niet het uiterste te halen maar een beetje vlot is wel leuk.
bedankt gr chriz