1100 of 1300 kop op een 1000.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Weer eens een vraagje.

Ik heb nu wel heel leuk en aardig een Mini-tje 1000 maar deze moet eigenlijk iets sneller.

Nu kan ik er een 1300 kop op zetten dan zou ik alleen waarschijnlijk pockets in de cilinderwanden moet frezen.

Maar weet iemand toevallig ook of er verschillen zijn tussen een 1100 en een 1000 kop? Grotere kleppen oid? Of is het enige verschil tussen een 1000 en een 1100 de langere slag van de 1100?

Alle info omtrent 1100 koppen op een 1000 zijn welkom. :)

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Waarom ben ik er nou weer bang voor dat dit weer puzzel het lekker zelf uit gaat worden? :?

Jullie lezen het wel weer als ik er achter ben. :)

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

uuhm. een stukje van ome Kiefff C.

Thus the 1098 (1100) was born by stretching crank stroke to 3.30-in/83.82mm. All this entailed was a new crank and suitably shortened piston set - everything else was the same. Although concession was made by evolving a more efficient cylinder head with bigger inlet valves. Simple.

en een stukje verder:

How? Surely it wasn't simply the stroke increase and head upgrade? You're right - it wasn't. Much of this was down to the camshaft. The increase in duration was a definite step forward. In fact the camshaft proved so impressive that the profile was employed in the first production Cooper Ss

kenneijk is de nokkenas van een 1100 ook iets anders

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Thnx. :)

Hier kom ik al iets verder mee.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Thuis heeft deze jongen een boek met de geweldige titel "Hhow to power tune mini`s on a small budget". Daarin staat een en ander over andere koppen op een 1000 cc zetten. Zelf wilde ik dit eigenlijk ook wel proberen, ik sla dan twee vliegen in een klap, namelijk power en loodvrij rijden. Ik zal het eens doorlezen en als er wat nuttigs instaat hoor je het wel.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Vanochtend eens de kop van de 1100 afgehaald en het geheel eens vergeleken met een standaard 1000 kop.

Verschil zit hem hoofdzakelijk in de grotere en beter geflowde inlaat poorten van de 1100 en verder is de inlaat klep een slag groter dan die van de 1000 (29,4mm t.o.v.25,?) uitlaat kleppen hebben wel dezelfde diameter. Verbrandingskamers hebben dezelfde inhoud wat mij eigenlijk wel verbaasde want een 1100 blijkt holle zuigers te hebben (lagere compressie t.o.v 1000 :? ).

Kopje een maandag maar eens stralen om te kijken hoe goed de kleppen en zittingen nog zijn. Maar tot dusver ziet het er best goed uit, geen overdreven koolafzetting of ingeslagen kleppen.

Als het geheel goed blijkt te zijn de gietstulpsels verwijderen dubbele klepveren erop en dan is het geheel klaar om gemonteerd te worden.

Tuimelaarasje was werkelijkwaar in top conditie overigens. Nergens een vorm van slijtage te bekennen.

Binnenkort nog even kijken in hoevere de nokkenas ook daadwerkelijk verschilt van de 1000 en in welke staat die verkeerd en die dan evt. ook maar eens vervangen.

Ben benieuwd of het de 1000 wat gaat brengen. :)

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

jajajah louter kwaliteits schroot van deze jongen..en voor een zeer scherpe prijs :))

ben benieuwd wat het gaat doen..ook de nokkenas moet een iets sportievere versie zijn die wat op een oude cooper 998 lijkt.

inderdaad de 1100 heeft een hele lage compressie

ik moet wel zeggen dat die 1100 een bak meer punch onderin heeft dan de 998 die er nu in ligt (maar deze heeft wel lagers en dat gaat toch harder op den duur )wielen dooorslaan bij het overschakelen tussen 1 en 2 is er niet meer bij :-(. overigens hoe staat het met de krukas??

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

De staat van de krukas heb ik nog niet bekeken. Maar ik vermoed dat deze ook wel de nodige beschadigingen zal hebben.

Ik denk dat ik de nokkenas nog maar even achterwegen laat. De staat van de donor 1000 lijkt meer dan goed te zijn. Het blok schijnt niet meer dan 40.000 km gedraaid te hebben en het begint er aardig op te lijken dat ik daadwerkelijk waar is. :)

Dus voorlopig maar even geen nokkenas wissel. Ik denk dat ik hem ga gebruiken bij een volgend project.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Vergeet je niet dat een 1300 kop op een 1000 er toe zal moeten leiden dat je inkepingen in het blok maakt voor de (uitlaat?) kleppen... Anders kon je wel eens leuke geluiden horen. :x

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Nu kan ik er een 1300 kop op zetten dan zou ik alleen waarschijnlijk pockets in de cilinderwanden moet frezen.




Was al aan gedacht!

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Ik weet dat je pockets moet maken met een 1300 kop inderdaad. Overigens is het probleem hier de inlaat klep en niet de uitlaatklep. ;)

Maar er komt een 1100 kop op dus hoef ik geen pockets te zetten.

Reed die 1100 nog eigenlijk Joost? nadat je krukaslager eruit was gelopen. Een van de zuigers heeft tegen de kop aan liggen meppen nl. :)

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

jah jah hij liep nog wel..*klonk klonk*... maar je voelde niets tegen de kleppen stoten als je de tuimelaars voelde.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Voordeel van holle zuigers he. ;)

Kopje ligt er inmiddels op en het blok staat klaar om gemonteerd te worden.

Alleen nog even een andere waterpomp monteren en het blokje gaat erin. :)

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

haha ik was even vergeten dat het een forged head was.. :+)

ik ben benieuwd wat het doet.

als ik aan de verbouw ga met die 1275 hou ik misschien nog een MG nokken as over..da's behoorlijk sportief met een 1000 denk ik.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

MG nokkenas in een 1000.....

Volgens mij wordt dat heel erg scherp voor een standaard 1000.

De seven racers (1000) rijden rond met MG nokkenassen en koppen.

Ik denk dat dit voor een straat 1000 een beetje teveel van het goede zal zijn. Voor de mijne i.i.g. Ik hoef niet nog een sprint iedereen om z'n oren geval. :)

Mischien eens een keer een leuke project voor de 4-de Mini.... Hoewel, nah zal wel niet mogen van de baas. ;)

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Er heeft in de MiniWorld bij de tech eens een artikel gestaan over een 12g940 kop op een 1000. Was het nummer van oktober 1997. Heeft iemand die nog, ik zou het graag eens zien.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Nieuwe blokkie heeft inmiddels zijn eerste kilometers gedraaid.

Met een behoorlijke zwarte rookwolk kwam het geheel in beweging. :)

Gisteren toch weer even de uitlaateronder uitgehaalt deze lekte behoorlijk op het gedeelte waar de pijp aan het in uitlaatspruitstuk vast zit.

Vanmiddag de boel maar eens op nieuw goed in elkaar onder de auto proberen te krijgen.

Het wordt tijd voor een los inlaatje en RC-40 uitlaatje. Liefst een dubbele side exit. Hopelijk na Italie :)

Verder voelde het geheel goed aan. Heb hem nog niet echt vol open getrokken maar vooral bovenin lijkt er best wat meer vermogen te zitten dan met de standaard kop. >:)

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Vanacht kwam ik dit stukje tegen op het internet.

http://www.ime.org.uk/ime/b/block_pocketing.html

Pockets zijn dus kwa blijkelijk niet altijd nodig bij de montage van een 1300 kop op een 1000. Ik ga ook de proef maar eens op de som nemen of ik een 12G940 kop (Austin Metro) kan monteren zonder pockets aan te brengen in de cilinderwanden. :)

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

En als die pockets wel nodig zijn, en je motor zit al in elkaar in de auto (behalve de kop, dan....):
Alle kanalen bovenin het blok afplakken;
Zuigers in onderste positie (dus per 2 te behandelen);
Andere 2 cilinders ook dichtplakken;
Oude keukenhanddoek in de cilinder proppen;
Pocket met je Dremel met cilindervormige steen uitslijpen.
Hou er voor de zekerheid ook een stofzuiger bij; hoe minder stof je verspreidt, hoe beter.
Dan nog even de krukas draaien voor de andere 2.
Maak de pockets niet dieper dan strikt noodzakelijk, zorg dat je zuigerveren niet in de pocket komen als de zuiger bovenin de boring komt.
Succes,
Hugo

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

ik denk dat die nokkenas van de 1100 ook wel aardig werkt op een 998 maar dan moet je de hele boel er weer uithalen.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Hugo bedankt voor de tip's! Ik ga eerst aan de hand van de site eens voorzichtig passen en meten of ik hem ook zonder pockets gemonteerd krijg en anders wordt het de dremel! :)

SirYun Ik denk dat je er inderdaad vanuit kunt gaan dat een 1100 nokkenas goed werk verricht in een 1000.

Immers reden de 988 en 1098 cc Cooper's er ook mee rond. Schijnt zo ongeveer over een te komen met een Kent 266.

Maar het is inderdaad wat je zegt het blok ligt er al in. Mischien een leuk project voor over een paar maandjes maar in eerste instantie mag de kop even. :)

ff of topic hoe staat het met de MG?

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

wat betreft de MG metro

ik heb de kop 1/2 af

nog nieuwe geleiders en kleppen er in, en de uitlaatpoort moet nog verder bewerkt worden. het wordt een variatie op een kop zoals in Vizard staat. Afwijkend op een paar puntjes. De verbrandings ruimtes in de kop zijn alleen glad geslepen maar niet veranderd. Geen vergrote poorten buiten het gebied direct achter de klep en de "choke" die bij MG blokken er in zit (mg blokken zijn met een speciale frees bewerkt in de inlaat kanalen) heb in overleg laten zitten.


en heb vandaag de bak van het blok getrokken om het te laten checken. (moet nog weg). goede hoop dat het allemaal wel meevalt daarmee

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Ik dacht dat je de 1100 bak ging gebruiken?

Anyway klinkt het geen wat je met de kop aan het doen bent best goed. Mischien nog een slagje grotere uitlaatkleppen erin als je ze toch vervangt?

Ben nog steeds benieuwd naar het eind resultaat. :)

Weer ff on topic.

Vandaag de kop van de 1300 er afgehaald. Ziet er hoopvol uit. Voor de zekerheid nog eve laten stralen om te zien of het ook echt zo goed is als het lijkt en dan wordt het passen en meten.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

lekker met Playdoh aan de gang :) ben wel benieuwd of dit de juiste weg is.


off topic:

ik bedoelde het onderblok..ik denk dat ik de 1100 bak er inderdaad op zet.. al ziet de MG bak er eigelijk puik uit, moet aleen nog even uitvinden waar in godesnaam versnelling 2 en 3 zijn gebleven.

nog grotere kleppen?? dit is al behoorlijk groot en ik zie zo 1,2,3 geen ruimte voor nog groter (nu 35.6mm in 29.4mm uit). als ik echt geen rare dingen meer tegenkom in het onderblok ga ik mischien een andere nokkenas er in zetten. Ik wil vooral veel koppel en hoef niet zo nodig 8000 toeren te halen.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

35,7 in 31 uit zal nog net moeten gaan. :)

Ben benieuwd wat de staat van je onderblok zal zijn. Maar als het er zo op het eerst gezicht goed uitziet. Heb je nog geken naar een stootrand in je cilinderwanden of niet?

Waar je 1 en 2 zijn gebleven kan ik je zo ook niet zeggen vrees ik. Dat zal ik moeten zien. Heb je ze niet ergens los in de auto laten slingeren per ongeluk? ;)

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

onderblok ziet er eigenlijk wel ok uit .. er zitten nog std zuigers in en er is nouwelijk een stootrand.. ik weet aleen niet of hij niet eens een paar keer gehoond is :?

de zuiger in cylinder 3 lijkt wat meer te kunnen wiebelen, maar de bak is brandschoon en ik verwacht dat blowby minimaal is geweest (of ze hebben olie met een bak detergents gebruikt).

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Heeft er iemand de cijfers inverband met het verschil tussen een 1000cc en 1100cc nokkenas?
Lifthoogte openingshoek?

Thanks

default

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Hoi,

Ik ben op zoek naar tunings onderdelen van een 1000. Wil namelijk me 1000 iets meer koppelgeven, mischien een Stage 1 set? Is standaard blok(ongelood) met k&n cone filter en een AAU naald. Nu wil ik eigenlijk nog een andere inlaatspruitstuk (geflowed) en een LCB zodat hij nog iets beter ademt. Wil uiteindelijk ook me kop gaan poorten. zit trouwens nog wel standaard dunne uitlaat met alleen achter demper op zonder cat. dus zal wel niet een lcb op kunne passen?

iemand mischien nog onderdelen???
-Inlaat
-uitlaatspruitstuk (LCB)
-andere kop??? of gewone 1000 kop die ik zelf kan flowe met dremel
- nog tips?? wat is aan te raden..

Thx SneeuwPoP

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Voor tips over tunen (al dan niet 1000cc) hebben we de zoekfunctie en het subforum 'Techniek'. Probeer eerst een topic te vinden waar jouw vraag bij aansluit en stel deze daarin. Als je niets kan vinden start dan ff een nieuw topic in het juiste subforum. :)

Probeer zo min mogelijk vragen en antwoorden te stellen/geven/uit te lokken in dit subforum: berichten worden namelijk na een tijd verwijderd en dan gaat er info verloren (en das zonde ;) )

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

begin inderdaad met het ademen van je motor, een goed in en uitlaatsysteem scheelt behoorlijk...

verder kan je een cilinderkop en nokkenas van een 1100 monteren (is redelijk aan te komen)

ikzelf heb dubbelle carbs, deze zorgen voor een snellere reaktie van de motor op het gas, kan ze erg aanraden.

default

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

ik zoek:
-1100 kop
-geflowde inlaat
-LCB, wel een die past geen kromme of wat dan ook
iemand toevallig nog liggen voor een licht prijsje

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Ben bang dat je voor een geflowde inlaat toch zelf de dremel ter hand moet nemen.
Ik heb nog wel een gelode 1000 kop liggen die je zelf zou kunnen gaan flowen.
In combo met een 1275 nokkenas(heb ik ook nog liggen)
LCB voor een 1000 schijnt beter te werken dan 1 voor een 1275 op een 1000 overigens...
Nieuw kosten die dingen iets van Eu 85,- of Eu 95,- bij DCM in Hardinxveld Giessendam...

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Een hif38 van een metro 1000 is ook aan te raden... (betere flow...)

default

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

In dit artikel: http://www.ime.org.uk/ime/b/block_pocketing.html
heb ik gelzen dat je ook gewoon een 1300 kop er op kan doen.

Dus bij deze wie heeft er nog een 1300 kop voor mij liefst ongelood maar anders ook goed. kan ik die mooi eerst ff uit dremelen en dan er op douwe :P :D

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Sneeuwpopje schreef:
In dit artikel: http://www.ime.org.uk/ime/b/block_pocketing.html
heb ik gelzen dat je ook gewoon een 1300 kop er op kan doen.




Dat 'gewoon' zal je denk ik tegenvallen: lees die eerste paar regels maar eens.
Heb je nagedacht over de pockets (inhammen) die je moet maken in je blok om te zorgen dat de uitlaatkleppen genoeg ruimte krijgen?

btw, misschien is het handig om in de titel van dit topic te zetten wat je precies zoekt.
Ik denk dan dat er sneller mensen zullen reageren.

[size=75:aacvuez8]Ik wil niet Roomser dan de paus zijn, maar het lijkt me dat dit topic toch iets verder gaat dan een simpel:
1 ik zoek wat
2 persoon X bied wat aan
3 koop is rond en topic kan op slot.
Misschien is een split handig hier, voordat we verder praten over do's and don'ts van 1000cc tunen? [/size:aacvuez8]

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Sjoerd schreef:
[size=67:2a4dqo50]Ik wil niet Roomser dan de paus zijn, maar het lijkt me dat dit topic toch iets verder gaat dan een simpel:
1 ik zoek wat
2 persoon X bied wat aan
3 koop is rond en topic kan op slot.
Misschien is een split handig hier, voordat we verder praten over do's and don'ts van 1000cc tunen? [/size:2a4dqo50]



Helemaal mee eens. Ik heb het maar als geheel verplaatst. Als je duidelijk en gericht naar specifieke onderdelen kunt vragen dan is denk ik het moment gekomen om een topic in Gevraagd te openen.

default

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Ja oke julie hebben gelijk ik ben nog niet helemaal achter wat ik wil...

Maar in dat stukje staat ook dat je bij een standaard nokkenas er niks hoeft af te halen omdat de kleppen niet onder de kop uitsteken en dus ook niet tegen je cilinder want kunnen komen. Het is wel natuurlijk zo dat je dan een kop moet hebben die niet gevlakt is, want dan zou t risico groter kunnen zijn.
Ander probleem is wel dat mischien de koel en olie kanalen niet 100% goed aansluiten. maakt dit veel uit?? ik bedoel als het 1 mm verschoven is zal t slechter lopen maargoed kan wel...
Verder hebben ze t nog over een waterpomp polie dat er iets in de weg zou zitten...
Wil graag wel meer dingen hierover weten iemand ervaring met een 1300 kop op een 1000 moter????

thx..

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

geen ervaring ,maar wel met 1300 koppen.

ik denk dat je er niet echt blij van wordt.

te grote poorten > lage gassnelheden> geen power onderin ( en dat is bij een 998 toch al geen vetpot).

alleen geschikt voor dikke race bakken.

dat je genoeg ruimte over zou hebben moet je wel eerst even uitrekenen met jouw blok en de Compressie Ratio die je wilt gebruiken.

als het past met een CR van 7.5 heb je er helemaal geen bal aan.


begin maar bij de basis:
onsteking goed, carb goed, compressie meting, kleppen goed stellen.

dan een goede stage 1 kit.
half uurtje op een dyno ( kost geld, weet ik, maar dan weet je meteen wat de rest van de eventuele modificaties heeft opgebracht)

default

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

hmm Zit net een dyno uitdraai te bekijken
http://www.mibv.com/Mini/Events/DMM/Dyn ... s/fvre.jpg

en idd je ziet echt duidelijk dat bij die 1300 kop het koppel helemaal inzakt, waarschijnlijk idd door een slechte vulling.
dus een kop met grotere kleppe is niet gunstig voor een lekker rijplesier, enige wat je krijgt is iets meer topvermogen...
mag je die 2 eigenlijk wel vergelijken want het is wel een andere setup.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/bolton.htm

.. de 2e tabel ..

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

en dat is een nokkenas met 20 graden minder timing en een standaard kop.

een 998 kop poorten is nogal wat werk. maar het kan goed dik het verschil in topvermogen goedmaken wat je hier ziet

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Ik ben bezig met een 1000 kopje.
1mm van de ruimte weg frezen daarna de kop 1.2mm vlakken.
Daarna nog ff de hobbels uit de poorten tot de rand van het inlaat/uitlaat-spruitstuk.
Kleppen en geleiders zet ik er nog niet in , naar keuze!!
Kamer 4 klaar , 3 bezig , 2+1 nog niets.
Ik hoop 'm over een week of 3 klaar te hebben.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... 000tje.jpg
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Enne wat ga je daarna met dat kopje doen?? :P:P
wat wordt dan ongeveer de compressie verhouding daarna? wel benieuwt naar.

:D:D Ik wil ook dremelen!!

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

De compressie zal 0.25-0.5 bar hoger zijn dan STD.
Ik dremel niet maar gebruik PRO luchtgereedschap met widia-en HSS-frezen en draai 18000rpm.
Hierna gaat elke poort in de gasrichting zeker 25 a 30 minuten op schelpenzand om ze na te flowen zodat zelfs de kleinste krasjes eruit zijn.
In een kop gaat ongeveer 12 tot 16 uur werk , alleen flowen!!
Hierna nog kop vlakken , geleiders pasruimen , klepzitingen in de uitlaat , dan alle zittingen inslijpen , kleppen inslijpen , en afbouwen.
Lijkt het je wat?
Greetz , Jeroen2 :D

default

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Ja Zeker!! ziet er goed uit man!! lijkt me zeker wat:P Alhoewel ik denk dat t niet zo low budget is :( Al die uren werk. is dat wel de moeite waard? ik zou zeker nog wat meer wille weten over die kop :D Ik ben natuurlijk nog opzoek naar iets leuks:P

grts Maarten

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

het is al even geleden, maar ik kwam nog een diagrammetje tegen voor de pockets in een 998 blok:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/dl/pockets998.jpg

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Yep ken ik ,
Dit zijn de meest grote kleppen die je in zo'n kopje kan zetten , wel lastig maar ik kan dit maken als je het zo wil hebben.
Greetz , Jeroen2 :D
P.S. d'r kunnen zelf 30,7mm kleppen in , die moet ik wel ff op maat draaien van een 31mm klep , want die 30,7-ers zijn niet te koop.

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Ik heb dus een 1300 kop op een 1000cc blok. Pockets heb ik er met een dremel ingefreesd. Advies is om de juiste diepte te testen met de kop erop en zonderkoppakking. Verder wel twee waterkanalen links en rechts afgedopt en opnieuw geboord worden evenals de voorste waterkanalen. Als mal gebruik je de koppakking van een 1000.

Dennis

default

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

[size=75:35khy4ts][Topics samengevoegd - Eelke][/size:35khy4ts]
hallo iedereen hier
ik heb een vraag over opvoeren van mijn motor ik ben zelf een auto monteur maar ik ging nu aan me motor beginnen.
ik heb 2 motoren 1098cc en een 1275cc ik zat er over te denk om de cilinderkop van de 1275 op het blok van de 1098 te monteren omdat je dan aj bevoorraad bent van grotere in&uitlaatkleppen is dit een goed idd ?
En weet er iemand nog goeie sites waar afmetingen op staan en diameters van uitlaten want ik wou zelf een uitlaat gaan bouwen van rvs
of gewoon site waar veel op staat van de mini

default

RE: 1100 of 1300 kop op een 1000.

Waarom zet je niet de 1275cc in je mini?

Er staat wel het eea geschreven op het forum over een 1275 cc kop op een 998cc blokje. Maar op een 1098 cc ben ik nog niet tegen gekomen.