90 pk set info en algemene tuning

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Mijn blokje(1275 spi)word kompleet gereviseerd en gelijk maar wat gekieteld,nu hoorde ik een maat van mij over een 90 pk set die als optie op de latere Coopers gemonteerd kon worden.Nu heb ik in wat Minibladen gezocht naar een advertentie over die set maar ik heb niks kunnen vinden.Kunnen jullie mij helpen aan meer info???thanks

[size=75:2ogvqlo1][Titel aangepast aangezien het allang niet meer alleen over de 90pk set gaat - Demelza][/size:2ogvqlo1]

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Die sets worden allemaal zwaar overdreven. Als je de 80 pk (aan het vliegwiel) haalt mag je erg tevreden zijn. Wil je meer dan gaat dat erg veel geld kosten.

Dit is bijv. zoiets:

[Link werkt niet meer link - Eelke]

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Ik dacht al dat het zoiets zou zijn.In dat geval ga ik toch verder kijken want ik wil wel wat meer :)" title="Evil" />

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Volgens mij bedoel je deze:
http://www.johncooper.co.uk/JohnCooperS ... uning+Kit/

Is van John Cooper, deze is volgens mij op de later mini's als optie leverbaar geweest. Maar dat was voor de MPI en niet voor de SPI

RE: 90 pk set info en algemene tuning

ramses schreef:
Ik dacht al dat het zoiets zou zijn.In dat geval ga ik toch verder kijken want ik wil wel wat meer :)" title="Evil" />



Ik denk dat je dan van injectie naar carburateur zal moeten gaan of een aantal keer duizend Euro neertellen voor een programeerbare motormanagementsysteem.

RE: 90 pk set info en algemene tuning

is niet persee nodig je kan denk ik toch nog best veel lol hebben met ecu er in. in een mini world van mei staat iets in over tunen van injectie mini's (Weet niet of dit ook voor spi was) maar daar stonden wel wat tips in over het tunen wat wel en geen zin had. 1.5 roller rockets had dus geen zin want dat snapte de ecu niet en dat verhoogde de uitstoot. volgens dat artikel kon je het beste je uitlaat systeem verbeteren dus lcb + rc40 uitlaat K&n filter stage 3 (ofzo) cylinder kop en een groter / beter throttle body (heeft een spi die?)en een fuel pressure regulator.
cat kon je laten zitten dit scheelde 1 pk (of juist niet laten zitten natuurlijk..) dit alles was getest op de rollenbank kwam een mpi uit op geloof 75 pk (dus 58 op de wielen)

nogmaals weet niet zeker of dit betrekking heeft op een spi maar zou kunnen??

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Volgens mij bedoelt hij meer dan 80 pk, of heb ik het mis?
Wat jij noemt is ook van toepassing op de spi, maar dat is hetzelfde als ik daarboven noemde tot 80 pk.

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Mini-Weert schreef:
nogmaals weet niet zeker of dit betrekking heeft op een spi maar zou kunnen??


Dit artikel had betrekking tot 2 MPi mini's. De geteste onderdelen waren dan ook voor een MPi geschikt.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of de resultaten uit het artikel (cat-converter amper nut, 1.5 roller rockers geen nut...) ook gelden voor de kit die Mark26 heeft gevonden... Zo ja, lijkt het me gemakkelijker om zelf een kit samen te stellen voor je SPi? Leuk kopje met een goede luchtfilter en een goed uitlaatsysteem (1,75") lijkt me dan voldoende?

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Ik overweeg diverse opties om m`n Mini sneller te maken en ik ben er nog niet uit.Een kit samenstellen is een goede optie,maar ik weet niet of ik daar het gewenste resultaat mee bereik(ik wil vooral veel koppel = een soepele motor).Ik ben nu aan het informeren voor een kompressorkit en dat is peperduur maar ach ik ben nu toch bezig en....het moet vooral heel blijven!!!

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Een kompressorkit en....het moet vooral heel blijven gaat niet zo goed samen.

Die kits voor zowel spi als mpi bestaan meestal uit een stage 1 kit:
link
En verder een bewerkte cylinderkop (meestal stage 3 genoemd) en 1.5 roller rockers.

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Heb zelf een SPI 1275, RC 40 en 1.5 rockers laten monteren, scheelt een stukje dat ie beter trekt en een hogere top heeft. Bij een SPI zit er redelijk wat verlies op de 3000 tot 3700 rpm en blijft een beetje hangen in de vier bij 5500 rpm.

Met deze aanpassing was het verlies weg en trekt ie door tot de 6200 rpm in vier. ;)

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Ik heb juist tot aan de 2500 rpm wat moeite, maar daarna trekt hij door tot 5500 a 6000 rpm.

Wel SPi met MD 274 nokkiestokkie en 3.44 Diff.
Wellicht wil ik de rollers (1,5) nog wel hebben, maar pas als de centen het toelaten.
Op het Duitse Mini-forum waar ik ook regelmatig vertoef is dit een best veel voorkomende setup.

SPi met MD274, 1,5:1 Rockers en 3,44 Diff

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Peter schreef:

Op het Duitse Mini-forum waar ik ook regelmatig vertoef is dit een best veel voorkomende setup.

SPi met MD274, 1,5:1 Rockers en 3,44 Diff



De cilinder kop, blijft die gewoon origineel?

Hoeveel PK levert deze setup dan? Heeft iemand op dat Duitse forum deze setup misschien op de rollerbak gehad?

RE: 90 pk set info en algemene tuning

oh ja, de kop. Een Duitse "stage 3".. Momenteel rij ik zelf nog met een Stage 1 (grotere inlaatkleppen). Die zal in de loop van de tijd ook nog aangepakt worden... Maar mijn nieuwe motortje heeft me zoveel geld gekost dat ik dat wat later wil doen of een tweede handse kopen...
Vermogens zal ik eens op zoeken...

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Staat in ( een van de ) miniworld van 2005 een overzicht met verschillende set ups. Bijvoorbeeld RC 40, pipercross, en stage 3 kop, met 91 pk. En daar zit weer geen andere nokkenstok op. Er zijn zoveel mogelijkheden.... ik denk trouwens als je een snel accelererende mini wilt, mun je dit doen met een 1275 ---> 1380 etc. Maar voor een mini die hard moet gaan neem een Civic blok erin.

RE: 90 pk set info en algemene tuning

De kompressor kit gaat hem voorlopig niet worden,het blokkie word al aangepakt (stage 3 kop,rockers,lcb enz)en totale revisie en dat kost al zoveel :o dat ik daar het geld niet meer voor heb.Maar wie weet volgend jaar :x .

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Waar kom je qua prijs voor je revisie en tune up ongeveer op uit (als ik vragen mag)?

RE: 90 pk set info en algemene tuning

De prijs is nog niet bekend maar ik zit nu al op ongeveer 1400 euro :o aan onderdelen(daar zitten wel onderdelen bij die niet echt nodig zijn,maar wel leuk ) daar komt de kop in en uit bouwen en het laten checken van de zuigers krukas met lagers evt honen veren enz nog bij dus oeps dat is duur,,,,maarr dan is ie wel nieuw :D

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Dus met een beetje geluk heb je voor zo'n 2000 euro een gereviseerd en licht getuned blok... Ben benieuwd wat je dan op de rollenbank meet. Ons geluk (SPi he ;) ) is dat je niet een DYNO hoeft te doen om 'm af te stellen, dus dat steek je weer in je zak...

Wil uiteindelijk ook een 80 a 90 pk blokje van mn SPi maken. Beetje orienteren kan dus geen kwaad (al zal ik eerst de carosserie eens aan moeten pakken; dus blokje moet maar even wachten).

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Ik denk dat ik 2000 euro niet ga redden,ik houd rekening met 3000(kan het altijd nog meevallen)

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Bas schreef:

Wil uiteindelijk ook een 80 a 90 pk blokje van mn SPi maken. Beetje orienteren kan dus geen kwaad (al zal ik eerst de carosserie eens aan moeten pakken; dus blokje moet maar even wachten).



Idem, alleen mijn carroserie is bovenverwachting goed nog!!
Maar de vervanging van mijn blokje was nog een stuk hoger als Ramses schat... (nieuwe versnellingsbak, koppeling, hele rattaplan!!)
Dus even de portomonnee laten opbloeien voordat we weer verder kunnen...

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Heb het vorig jaar eens uitgerekend:

Stage 3 head, 286 nokkenstok, pipercross, 1380 cylinders en zuigers, freeswerk, opboren, vlakken, koppakking, bobine, regelbare brandstof pomp, 3.44 dif. Kwam zonder montage vanhet blok op 3700 euro.

RE: 90 pk set info en algemene tuning

zo dat is een hoop,maar wat was jij kwijt voor het opboren en zuigers ????

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Ik kan me van Paul 'Bosroamer' Jansen herinneren dat hij qua onderdelen op Eu 2000,- uit was gekomen.. Kop flowen en (de)montage van complete motor en versnellingsbak heeft hij zelf gedaan..
Is dan wel een carb versie die van 1275 naar 1310 is gegaan...

RE: 90 pk set info en algemene tuning

@Ramses,het is alleen bij het berekenen gebleven, gelukkig.

Ik vindt dit voor een hobby te buitensporig er zijn ook andere dingen die leuk zijn te doen, en als ik hard wil optrekken pak ik de motor. Heb net mijn mini geheel roestvrij gemaakt en laten spuiten. Qua motorblok ga ik niets meer veranderen, dit gezien het aantal km's dat ik met mijn mini rijdt.

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Het volledig opnieuw opbouwen van een blok toch een rekensom is van dingen die constant blijven.

- boren
- vlakken van kop en blok
- nokkenas lagers plaatsen

zeer variable prijzen!


de uiteindelijk specs maken voor de bouw niet zo heel veel uit voor deze dingen.


Al zijn er wel wat modificaties te bedenken die er nog bij zouden kunnen komen:

- lijnboren bij 4 bolt mains voor langere slag krukas e.d. (erg duur)

al moet ik zeggen dat er een grote neiging bestaat om enorm te "overbuilden".

eens een keer 7000 toeren maken is zo erg niet en dat gaat met redelijk normale onderdelen ook wel goed.

X drilled EN40B gesmede krukassen en al dat soort moois heb je niets aan als je niet van af de eerste verkeersheuvel 7500 toeren draait.

mijns inziens kan je het beste beginnen met een redelijk conservatieve setup..
Begin met de basics: reviseer alles wat versleten kan zijn. carb,onsteking (distributeur met veel speling!?!)

nokkenas:
SW5
Piper HR 255 (lijkt erg op een SW5)
MD 255 of 266
MG metro.

wellicht hoeft het blok niet opgeboort te worden.

blok eventueel laten vlakken zodat de zuigers goed bovenaan komen (moet je wel bedenken dat de deckhoogte van de verschillende zuigers niet gelijk is dus bij de standaard zuigers niet alles er af halen. anders heb je weer te kort (popup of negatieve deckhoogte) als je een keer nieuwe zuigers er toch in moet zetten).

een gemodificeerde kop maar dan met 35,7mm inlaten en vooral goede zittingen en verbouwde kleppen.

uitgebreide rollenbank sessie

RE: 90 pk set info en algemene tuning

even over die nokkenas lees ik vaker dat er ook gekozen wordt voor een mg metro nokkenas maar zit er nog veel verschil tussen deze en bv een SW5.

wil namelijk ook het een en ander aan het blokje veranderen heb een mg metro, maar als er niet veel verschil in deze nokkenas zit hooef ik deze toch niet te veranderen?? :?

en kan ik dan het beste kijken naar een ander kop of zo (stage 1 heb ik al)

RE: 90 pk set info en algemene tuning

ik ben benieuwd wat dat allemaal gaat brengen, zo zie je maar dat goedkoopste nog steeds carb is.. :) ik ben nu bezig met mijn 1300(1380?) inno export blok..met weber er op.. nou maar hopen dat i zich kan meten met deze spi blokjes :)

RE: 90 pk set info en algemene tuning

De MG metro 1275 nokkenas heeft een iets andere lift dan een standaard 1275 nokkenstok waardoor je net iets meer vermogen hebt en nog bijna net zo zuinig rijdt..
Niet echt bijzonder dus..
Heb hem er zelf ook in zitten in combi met pressed steel rockers waardoor het effect net iets meer is maar altijd nog minder dan een SW 5 of andere nokkenassen...

RE: 90 pk set info en algemene tuning

ShiniGami schreef:
nou maar hopen dat i zich kan meten met deze spi blokjes :)



kun je tellen... ?:P ;)

RE: 90 pk set info en algemene tuning

kijk een MG metro nokkenas is best heel okee en hij kost niets i.t.t een SW5 als je er al een hebt.

qua top vermogen maakt het niet echt heel veel uit, maar hoe je het vermogen krijgt is volstrekt anders.

een sw5 geeft een erg vlak koppelverloop en trekt dus erg mooi.

ik denk dat als je een MG kop hebt je niets moet doen daaraan behalve je kleppen laten backcutten op 30 graden op geleide van de klepzitting(dat kost heel weinig en geeft relatief veel winst).

verder moet je gewoon alles goed in orde maken (alles reviseren dus).

nokkenas goed op tijd zetten. de MG metro ontsteking vervangen door een normale 1275, die is ook niet goed, maar wellicht nog beter dan de MG versie: die had veel te veel vacuum vervroeging.

je kan 1.5 rockers er op zetten (wel duur)

en dan op de rollers voor een uitgebreide sessie.

als je niet gaat afstellen kom je nooit aan het vermogen (en die standaard 72 pk komt er zeker niet uit zonder er aan de schroeven)

RE: 90 pk set info en algemene tuning

bedankt voor de info
klopt het als ik dit blokje met een stage 1 pakket en een sportbobine maak en eventueel op de rollerbank af laat stellen dat je er +/- 80 pk uit haalt.

dit zal toch wel vooruit willen met een 3.44 diff niet dan :P (gaat mij niet zozeer om de top snelheid)

RE: 90 pk set info en algemene tuning

We hadden het toch over een 90 Pk set voor een Spi.

En nu hebben we het over het afstellen op een rollerbank, nokkenas goed op tijd zetten, de MG metro ontsteking vervangen door een normale 1275 etc.

Gaan we nu niet off-topic :? Er zijn toch zat topic’s over het tunen van een carburateur mini.

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Jimmy schreef:
klopt het als ik dit blokje met een stage 1 pakket en een sportbobine maak en eventueel op de rollerbank af laat stellen dat je er +/- 80 pk uit haalt.



Om nog heel even off topic te zijn:
Grote kans van niet dat je dat gaat redden.
Ik heb ongeveer het zelfde op de kop na (maar daar is SirYun mee bezig ;) ) en ik kwam volledig afgesteld op 68.8 Pk... Verwacht niet dat je door montage van die onderdelen ineens veel Pk's erbij zal krijgen.
Jimmy":n8qm76a1]
dit zal toch wel vooruit willen met een 3.44 diff niet dan :P (gaat mij niet zozeer om de top snelheid)[/quote:n8qm76a1]

Ooh zekers te weten :9

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Roger schreef:
We hadden het toch over een 90 Pk set voor een Spi. ... Gaan we nu niet off-topic :? Er zijn toch zat topic’s over het tunen van een carburateur mini.


:)\\_ [size=75:2jshw9qp]Ik wilde er niet over beginnen...[/size:2jshw9qp]

RE: 90 pk set info en algemene tuning

* Rene

bedankt voor de info zal nog wel een half jaar duren voor dat ik hem op de weg heb zullen dan eens laten meten hopen dat we dan rond de 70 pk komen
moet ook leuk zijn op 590 kilo :P

* Bas, Roger

sorry |:( maar had niet goed in de gaten dat het alleen om SPI ging.

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Zo dat heeft een tijd geduurd maar m`n SPI rijd weer.Het is allemaal niet zonder slag of stoot gegaan maar hij loopt wel goed.Een aantal weken geleden is hij op de rollenbank geweest omdat ik erg benieuwd was naar het vermogen.Hmm daar was ik niet erg blij mee,ik vond het teleurstellend,75 pk(wel op een geijkte testbank).Ik heb daarop m`n nokkenas laten vervangen,was een kent266(wist ik ook niet) nu een sw5 en daarna is hij weer op de rollenbank geweest en toen kwam de verrassing 72pk op dezelfde bank.Nou je begrijpt mijn reactie :'( .
Ik ben er dus niet klaar mee!!! Word vervolgd.
Groet Ramses

Oja 90pk met een SPI,zo makkelijk gaat dat nie

RE: 90 pk set info en algemene tuning

En hoe is het met je koppel gegaan dan? Van de 266 naar de SW5?

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Koppel is het zelfde gebleven(101nm) alleen is het ongeveer 300 toeren eerder gekomen.

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Hmm dat valt me wat tegen. Of heb je nu over de hele breedte misschien meer koppel? Dat ie eerder en langer een hoger koppel heeft?
Ik ga het binnenkort proberen met een Evolution001 van Minispares ipv de 266 van Kent die ik nu heb, ben benieuwd!

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Dit soort dingen zie je ook vaak in die dyno runs in Miniworld, waar men vaak toch wat te optimistisch is over het aantal te behalen pk's.

Dennis

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Ik denk dat je die 90 pas haalt als je wat verder gaat met alles. Dus een goeie stage nog wat cylinder kop met roller tip rockers + een goeie nokkenas. Zijn inderdaad al genoeg voorbeelden van mensen hier op het forum of inderdaad in de miniworld die gewoon het opgegeven vermogen niet halen. soms nog niet de helft daarvan. De aanprijzing van die kitjes is gewoon veelste optimistisch. omdat ze denk ik bang zijn dat als ze de waarheid spreken. (misschien 5 pk met een stage 1 kit ofzo) dat mensen het niet waard vinden om hun geld aan te besteden.

Als laatste was dat vermogen gemeten aan de krukas of aan de wielen :P

RE: 90 pk set info en algemene tuning

De poging om tot die 90pk te komen is niet alleen gebleven bij een andere nokkenas.De kop is geflowed met grotere kleppen,1.5 rockers,opgeboord tot 1310cc,LCB,rc40,verbeterde koeling,verhoogde brandstofdruk en een weerstand op het koelwatersensor (voor een rijker mensel).Wij (heren tuners en ik)denken dat de computer de boel een beetje belemerd,dus daar gaan we nu mee experimenteren.

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Daarom geloof ik ook dat een motor met carburateur de eenvoudigste weg is om een motor te tunen en dan nog zitten er een hoop haken en ogen aan.

Dennis

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Dat is idd waar. De computers van de injectie-Mini's zijn vrij waardeloos, met m'n mpi kan ik ook bijna helemaal niks, een spi is iets makkelijker. Daar weet jeroen2 heel veel van trouwens, die doet van alles en nog wat met spi's. Maar ik denk dat ramses iig met een lambdasimulator al een heel eind kan komen. Misschien is dat eigenlijk wel een vereiste, omdat de computer altijd naar de lambda kijkt.

RE: 90 pk set info en algemene tuning

90 pk (aan het vliegwiel) ga je niet halen zonder een programeerbare ecu. Verder moet je ook denken aan een hogere druk voor je brandstofpomp. Ik had ook problemen omdat de motor niet genoeg brandstof kreeg in de hogere toeren (5500 plus).

RE: 90 pk set info en algemene tuning

http://www.minisport.com/classic-mini-s ... oduct.html

en wat doet dit dan met je mpi of spi??

En hoezo, krijgt je mpi probleempjes als je andere Roller Tip Rockers op zet?
ze worden toch voor mpi en spi verkocht.

michiel

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Het is geen probleem zolang je maar dubbele klepveren neemt.

wat dat ding ook alweer doet ben ik ook weer vergeten. geloof dat het iets te maken had met de timing ofzo?

RE: 90 pk set info en algemene tuning

die zorgen er toch voor dat de boel langer open staat en dus meer benziene en lucht er in geperst wordt waardoor je dus meer vermogen krijgt??

en je kan toch alleen die roller tip rockers er in knallen.
Hoor dan ook regelmatig dat je alleen je deksel er af hoeft te trekken en verder niets hoeft uit te bouwen? :?

RE: 90 pk set info en algemene tuning

Je kan ze er zo op zetten inderdaad. je hoeft alleen je kleppendeksel er af te halen als je dat zou willen. Maar ik geloof dat er kopbouten los moeten en er bestaat dus altijd een kleine kans dat het mis gaat. als je er meteen een nieuwe koppakking tussen doet is er geen probleem. (correct me if i'm wrong)

Tevens is het niet aan te raden ze er op te zetten zonder dubbele klepveren. omdat het hele zaakje dan in de soep kan draaien omdat met hogere toeren de klepveren de kleppen niet optijd dicht krijgen. (nogmaals correct me if i'm wrong)

inderdaad het idee is dat de kleppen langer openblijven en er dus meer mengsel in gaat (benzine/lucht)