Birdy's remmenconversie

RE: Birdy's remmenconversie

Ik wil af van mijn trillende remmen. En omdat ik ooit ook een 1300 blok in mijn mini ga leggen, leek het me dan wel een goed idee om er remmen onder te zetten die wat meer kunnen hebben... Ik weet dat het niet super veel beter is, maar gewoon voor de zekerheid...

Afgelopen weekend, op het jubileumweekend, 4-pots metro remklauwen met flenzen en geventileerde schijven gekocht, en die ga ik op mijn mini monteren...

Ik was van plan er weer aan aantal foto's van te maken. Daarom even dit topic. Eerst ga ik beginnen met het schoonmaken en inspecteren van de klauwen. Ik denk dat ik de ontluchtingsnippels en zuigers eerst maar eens goed ga bekijken en eventueel vervangen.
Ook ben ik al op zoek naar een slangenconversie setje om de boel straks aan te sluiten.

Als er tips zijn hoor ik het graag, als ik vragen heb horen jullie het wel, en anders wordt dit gewoon een educatief topic... :D

RE: Birdy's remmenconversie

Wees heel voorzichtig met het losdraaien van de nippels, je zal niet de eerste zijn waarbij er eentje afbreekt. Eerst heel veel kruipolie en eventueel warmstoken.

Dennis

PS Bij het losdraaien een kleine(zeskant)dop gebruiken en geen ringsleutel.

RE: Birdy's remmenconversie

Kijk, dat zijn de eerste goede tips voor vanavond :D Danku!
(Als ik eraan toe kom: eerst de grote beurt van de mini van vrouwlief voorbereiden :P )

RE: Birdy's remmenconversie

Avond :? Volgens mij was/is het nog middag :+)

Dennis

RE: Birdy's remmenconversie

Haha, ik werk overdag, en klus 's avonds...(of andersom :)" title="Evil" /> )
Dus het was een tip voor vanavond... Als ik ga klussen :P

RE: Birdy's remmenconversie

Ahh Birdy, interessant topic.
Ga hem zeker volgen, want zelf was ik zoiets ook al eens van plan, maar dan tegelijk met het ombouwen naar 10"

Dus veel plaatjes en werkwijzen zijn super welkom! :D

RE: Birdy's remmenconversie

Hey, ik heb ook zo'n setje onder mijn MINI.

Ik heb alleen de Mini flenzen gebruikt omdat ik niet wilde dat mijn spoorbreedte nog groter werd (ik heb namelijk 7x13 ET6).

Hierdoor moest ik natuurlijk wel de schijven 8mm afdraaien. De Mini flenzen lopen net vrij van de 4pot-klauwen. Gaat precies!

Verder heb ik er remslangensetje van MiniSpares en BlackStuf (van EBC) blokken op zitten.

Maar eerlijk is eerlijk: de standaard schijven doen het net zo goed hoor! Alleen bij herhaaldelijk remmen (bv circuit en afdaling in de bergen) heb je wel het voordeel van het grotere remvermogen. De remkracht is het zelfde. Wanneer de blokken warm worden remt ie wat steviger (komt door de BlackStuf- / fastroad- blokken).

RE: Birdy's remmenconversie

Spaiky schreef:
maar dan tegelijk met het ombouwen naar 10"


Dat gaat dus niet lukken, want de remmen van de Metro passen als ik het goed heb alleen in 12" en 13" wielen...

Gisteren kort naar de remmen gekeken... Oude blokken splitpennen en andere zooi verwijderd. Zuigers zijn volgens mij aardig aangetast. Ben bang dat dat complete revisie wordt... Viel me wel een beetje tegen. Kan iemand me vertellen of dit slecht is:

Je ziet dat de zuigers (onderste twee op de foto) roestig zijn... Dat kan je neem ik aan niet meer gebruiken...

Weet iemand trouwens hoe je die zuigers makkelijk uit de klauw krijgt? Voor goede inspectie?

Rest van de foto's staat hier.

RE: Birdy's remmenconversie

Ziet er idd. een beetje aangevreten uit...

Het ligt eraan of de roest langs je (binnenste) keerringen komt als je ze helemaal indrukt.

Je kan ze met lucht eruit drukken. Wel een stukje hout ertussen doen! Allemaal gelijkmatig eruit laten komen en dan kan je ze er 1 voor 1 eruit trekken met de hand (als het goed is).

RE: Birdy's remmenconversie

Waterpomp tang erop en wrikken maar.
Of lucht shotje idd...

RE: Birdy's remmenconversie

Ok bedankt voor de tips, ik haal nieuwe zuigers en keringen... En reviseer de hele boel... Ben ik zeker van mijn zaak... :)

RE: Birdy's remmenconversie

Heb je de nippels er al uit?

Dennis

RE: Birdy's remmenconversie

Ja, poosje in de kruipolie, en met een passende dop. Dat viel mee. Heb alleen geen afdichtdopjes oid, dus heb ze er weer ingedraaid om de gaten dicht te houden :)

Als iemand tips heeft over mooie prijzen of goede adressen voor een revisiesetje... Graag :)

RE: Birdy's remmenconversie

neem wel rvs zuigers.. is ff duurder maar dan roesten ze tenminste niet meer ;)

als je gewoon wat minitoko's belt om te vragen wat het kost ben je er denk ik het snelste achter waar ze het goedkoopste zijn..

RE: Birdy's remmenconversie

Heb je de zuigers er al uit?
Ik heb het destijds ook eerst met een dikke tang gedaan, maar sommige zuigers zaten te diep op er met de tang grip op te krijgen. Rigoreuze (en voor de zuigers destructieve) oplossing is om in het midden van de zuiger een gat te boren, daarin schroefdraad te tappen en vervolgens draai je er een bout in. Dan de boel lekker met WD-40 inspuiten, de bout op spanning draaien en op een gegeven moment komt de zuiger los en omhoog. :) [size=75:1z16qw22]Hoop dat het een beetje duidelijk is....[/size:1z16qw22]

Op de Metro-flens zitten 4 opstaande randjes; die moet je eraf slijpen, anders passen je wielen er niet meer op. Je kan ook net zoals ik nieuwe flenzen kopen (á +/- €55).

De stofkap heeft andere bevestigingspunten, dus 1 van die punten moet je losknippen en opnieuw lassen. (Moet ik ook nog steeds doen... Dus als het je gelukt is... ;))

Idd. RVS zuigers kopen! Kosten wel iets van €8 het stuk.

RE: Birdy's remmenconversie

Ik heb de zuigers er nog niet uit, ben ff druk met een APK van een andere mini.

Is het verstandig de klauw te delen? Door die 4 bouten los te draaien? Of zal ik die lekker laten zitten?
De flenzen maak ik inderdaad vlak, slijp die vier stukjes er ff af.
Zuigers a 8 euro, maal 8 is 64 euro... Ok, tja, het blijft hobby.

Bedankt voor de tips!

RE: Birdy's remmenconversie

He Bart, je kan de klauwen uit elkaar halen, uit ervaring, geen probleem. Echter ja kan dan de zuigers er nog niet uit duwen, wel kan je de zuiger in de bankschroef zetten en met een schroevedraaier wrikken.

Groet ron

RE: Birdy's remmenconversie

Ook de bouten die de klauwen bij elkaar houden kunnen goed vastgeroest zitten. Dat zou het enige probleem kunnen zijn dat je gaat tegenkomen.

RE: Birdy's remmenconversie

Ik zou de klauwen zelf niet helemaal uitelkaar halen als dat niet echt nodig is. Gewoon de zuigers eruit en de boringen controleren.

Dennis

RE: Birdy's remmenconversie

Je kan ook de slang van de vet spuit er op aansluiten: vetnippelkoppie eraf draaien en direct in de klauw draaien. Als ze er dan nog niet uitkomen...

Er is wel kans dat de keerringen dit niet zo leuk vinden, maar je gaat toch een rivisie setje aanschaffen...

En RVS zuigers zijn mooi, maar bedenk eens hoe oud de zuigertjes zijn die er nu in zitten...

RE: Birdy's remmenconversie

Alles leuk en aardig, maar zie die kleine kanaaltjes maar weer eens schoon te krijgen, ofwel het vet eruit.

Groet ron

RE: Birdy's remmenconversie

Het ging leuk en aardig. :) Het ging zelfs perfect! :D

Maar als het zonder kan: graag! Want je moet het wel weer schoonmaken idd.

Ik doe het meestal met lucht.

RE: Birdy's remmenconversie

Birdy schreef:

Zuigers a 8 euro, maal 8 is 64 euro...



ik denk zelfs at ze nog wat duurder zouden kunnen zijn als 8 euro..
bijvoorbeeld:
http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37820

RE: Birdy's remmenconversie

maar deze zijn s/steel, dus rvs.

Ik zou gewoon de pisbak-stalen nemen.

Groet ron

RE: Birdy's remmenconversie

Ik weet waar Bas ze gehaald en heeft en ja.. daar waren ze toch echt 8(of misschien 10) euri

Je weet iig zeker dat ze niet meer vast gaan zitten door roest.... kan je met die verchroomde dingen niet zeggen.
Ik heb zelf in mn 2-pots ook RVS gezet... het kost wat maar een hobby mag toch ook geld kosten?!? 8)

RE: Birdy's remmenconversie

Dat klopt, maar ik denk niet dat ze bij dagelijks, of wekelijks gebruik vast gaan zitten.

Groet ron

RE: Birdy's remmenconversie

tja zolang ze geen slopel zafira kwaliteit zijn... had hier laatst eentje voor nieuwe blokken.... zuigers compleet vast 2,5jaar oud met dagelijks gebruik...

RE: Birdy's remmenconversie

De grote beurt van de mini van "mevrouw" is geregeld, dus komende week ga ik verder met mijn remmen...
Eerst de zuigers er uit zien te krijgen, heb geen compressor, maar ik zal eens zien...

Gisteren heb ik zuigers in mijn handen gehad voor 18 euro per stuk, en de imitaties zijn dan dus veel goedkoper... Beiden zijn RVS... Ik denk er nog ff over na, maar die imitatie kan weinig mis mee zijn... Een goede diameter draaien is niet zo ingewikkeld toch :? :P

Ik hou u op de hoogte... :)

default

RE: Birdy's remmenconversie


De grote beurt van de mini van "mevrouw" is geregeld, dus komende week ga ik verder met mijn remmen...
Eerst de zuigers er uit zien te krijgen, heb geen compressor, maar ik zal eens zien...




Hmmm, snap t ff niet. Je doet een grote beurt van een mini en je weet niet hoe de klauwen werken?
Bij een grote beurt is de kans groot dat je ook een keer remmen moet doen?

RE: Birdy's remmenconversie

Hoe iets werkt en hoe het uit elkaar moet is i.m.o. een groot verschil :x :|

RE: Birdy's remmenconversie

Ik heb schijfremmen zat schoongemaakt, remblokken en schijven vervangen trommels afgesteld ed...
Maar een 4pots remklauw reviseren en daarna monteren op een 2 pots miniklauw plaats heb ik inderdaad nog nooit gedaan...

Tis ook niet dat ik er alleen niet uitkom, maar ik leer een hoop van dit forum, dus zet ik er bij tijd en wijlen ook weer wat info op voor mensen die misschien ook een een remmenconversie gaan doen...

En vragen naar handigheidjes van anderen kan toch geen kwaad :?
Een cilinder uit een klauw halen lukt me wel, maar eerst vier keer zelf klooien en dan met een tip van een ander zo klaar zijn, daar hou ik niet van...
In eerste instantie zaten de zuigers vrij vast... Ja, het was de eerste keer dat ik een zuiger uit een klauw moest halen... Is het dan gek dat ik dat ff vraag?:x

Maargoed... We hebben niet allemaal zoveel kunde... :| Al porrelend kom ik er ook wel... :D

RE: Birdy's remmenconversie

Porrel lekker verder Birdy :)

Dennis

PS Met porrelen moet je het leren (volgens een oud Bollenstreeks gezegde....)

RE: Birdy's remmenconversie

Uit elkaar halen is niet zo moeilijk, maar demonteren op die manier dat het nog gebruikt kan worden is al lastiger.

Groet ron

PS wie haalt bij een grote beurt de zuigers uit de remklauwen??

RE: Birdy's remmenconversie

Voor Birdy waarschijnlijk niet echt nodig (want die red zich wel), maar voor andere geintresseerden:
Als ik het kan, kan jij het ook!

RE: Birdy's remmenconversie

De zuigers eruit viel weer mee... (Gisteren tussen het koken en afwassen door ff gedaan :P ) Met een waterpomptang kwamen ze er zo uit...



Vreemd toch? Dat er eentje uitspringt als het om slecht oppervlak gaat... :?
Ik ga ze allemaal vervangen door RVS... :D

RE: Birdy's remmenconversie

De conversieslangen set is binnen. Straks alle flexibele remleidingen braided :9
Vrijdag RVS zuigers bestellen.
Als de rest van de mini perikelen een beetje over is gaan we de remmen weer beetpakken... Er komt wel een beetje schot in :D

RE: Birdy's remmenconversie

Birdy schreef:
(Gisteren tussen het koken en afwassen door ff gedaan :P )



tijdens het eten dus :P ;)

RE: Birdy's remmenconversie

Nee, 4 tijdens het koken, 4 tijdens het afwassen... :P

RE: Birdy's remmenconversie

De conversieslangenset is binnen :9 en de zuigers komen eraan. Ivm het kwijt zijn van de mini voor een tijdje (hopelijk), zal het passen en meten nog even op zich laten wachten.
De flenzen worden ontdaan van de onnodige delen. Ik zal weer eens wat foto's plaatsen als de zuigers binnen zijn en gemonteerd...

Ik heb maar besloten niet te veel te doen aan het uiterlijk van de klauwen. Is niet efficient. Je ziet er sowieso weinig van en het is zo weer smerig... En mijn klauwen poetsen doe ik toch niet... :)

RE: Birdy's remmenconversie

Gewoon in de hammerite zwart zetten.
Kunnen de klauwen voorlopig ook niet gaan roesten ook...
Roest zie je wel door je velgje heen hoor.. en das nie mooi... ;)

RE: Birdy's remmenconversie

Maar heb je geen hittebestendige nodig dan? Dan zet ik ze in de hammerite hamerslag grijs, die heb ik nog staan, en daar heb ik ook mijn trommels mee gedaan..

Tja, ik heb de tijd, ik zou het idd kunnen doen... :P

RE: Birdy's remmenconversie

Als het goed is, worden je klauwen niet zo heet, dus normale moet kunnen. Mijn klauwen staan volgens mij ook gewoon in normale zwarte verf.

Groet ron

RE: Birdy's remmenconversie

Birdy schreef:
Maar heb je geen hittebestendige nodig dan? Dan zet ik ze in de hammerite hamerslag grijs, die heb ik nog staan, en daar heb ik ook mijn trommels mee gedaan..

Tja, ik heb de tijd, ik zou het idd kunnen doen... :P



Echt heet zal het nooit worden, bij normaal gebruik :P

Zekerheids halve kan je hittebestendige verf halen. voor die paar euri die een busje kost, wil je niet weer alles los halen na verloop van tijd.....

RE: Birdy's remmenconversie

Ik ga mn klauwe ook verven. had ze al in de inox gezet maar das te dun en laat los. Is oranje rood menie van hamerite (die bidy mezelf aanrade) een goede oplossing voor klauwen/lagerhuisen en alle asjes en trompetten?

RE: Birdy's remmenconversie

Ik heb de klauwen in de rode hittebestendige verf gespoten en kwam er toen pas achter dat de verf "gebakken" moest worden.
Dus met een vuilnisvat wat dekens voor de isolatie en een goede schildersfohn gedaan. En ik moet zeggen het resultaat is perfect.

Tsja RTFM is soms wel zo makkelijk... :P

default

RE: Birdy's remmenconversie

Heb alles in hamerite staan, geen problemen ermee.

RE: Birdy's remmenconversie

heej birdy,

Ik ben op dit moment zelf ook bezig met het ombouwen naar 4 pots klauwen met geventileerde schijven. Ik ga alleen de metro hubs ook gebruiken vanwege de fuseekogels. Heb vandaag ook conversieremslangen binnen gehad samen met de draagarmen met 1.5 graden negatief camber. Zat alleen ff te kijken naar die remslangen maar snap niet helemaal de bedoeling daarvan zou jij me kunnen uitleggen wat de bedoeling daarvan is.

groeten Kevin

RE: Birdy's remmenconversie

De lange slang gaat van het subframe naar een van de aansluitingen op de remklauw. De korte slang (met de twee ogen) gaat over de aansluiting van de lange slang. Dan kun je de lange slang (met de korte slang over de aansluiting) in de remklauw draaien. Dan zit er als het goed is nog een bout in het setje, welke je door het andere oog van de korte remslang haalt. Deze kun je in de andere aansluiting van de klauw draaien.

Op het laatste plaatje van deze link is het een beetje te zien.
link

Succes!

RE: Birdy's remmenconversie

Zo, na een lange tijd "rust" ga ik dit project weer eens oppakken :D
Ondertussen braided leidingen, RVS zuigers met nieuwe keringen, 4 setjes fusees, nieuwe blokken en een montagesetje in de schuur liggen. De remmen hebben een vaatwasuurtje gehad en moeten nog even in de verf worden gezet. Gisteren even gekeken of de nieuwe onderdelenm passen. Zuigers en blokken zijn perfect, alleen mijn montageset lijkt niet helemaal goed te zijn. De klemplaatjes naast de blokken zijn volgens mij te klein, en de splitpennen sowieso te kort.
Er is al een foto naar de leverancier, komt goed.
Ga het hier wel weer bijhouden :)

default

RE: Birdy's remmenconversie

Birdy, volgens mij mis je ook nog wat. Je zei toch dat je geventileerde schijven ging gebruiken? Als je dat doet, dan heb je ook nog 2 tussenzetstukjes voor je remklauw nodig. Hier zijn ze net te zien:


Hier is dan weer een klauw die geen inzetstukje heeft, maar gewoon aan een kant wat langer is:

Rob