CO probleem SPI 1996

RE: CO probleem SPI 1996

Ik krijg mij CO niet laag genoeg voor de Belgische keuring. De katalisotor die er onder zit is nieuwe en de uitlaat is op een andere mini gekeurd. Benzine is van een goedmerk en recent. Lambdasonde is vervangen daar een nieuwe en motor goed warm bij meting. Heb de potentiometer op de injectie al eens vervangen maar bracht geen soelaas.
Zou misschien aan de nokkenas kunnen liggen maar weet niet juist meer welke erin zit nu en welke een standaard is. Iemand een idee welk type nokkenas in een standaard SPI zit? 274i?
Andere mogelijkheid zou de injector zelf nog kunnen zijn of de ECU maar bij het uitlezen met de computer wordt er geen foutmelding gegeven.
Iemand zulk probleem nog voor gehad en weet wat de mogelijke oplossing kan zijn?

RE: CO probleem SPI 1996

Hoeveel te hoog praten we over?

RE: CO probleem SPI 1996

tijdelijk even voor de keuring overgaan naar grotere klep spelling 0,45
wil ook wel eens helpen zit er ool een open lucht filter op zoja vervangen door een standaard exemplaar plastic bak met inleg filter en je zou al een heel eind moeten zijn

hilbert

RE: CO probleem SPI 1996

als ie normaal 0.5 mag zijn en je zit er net boven(0.8 of zo) trek ik de karterontluchting los en dan zakt ie net genoeg.Slangetje die links langs de kleppendeksel loopt.

RE: CO probleem SPI 1996

Had het ook bij de MPI laatste APK. K&N Luchtfilter was al gereinigd en roestige bougiekabels had ik vernieuwd, nieuwe bougies, kop net overhaald en nieuwe lambdasonde geplaatst. Maar steeds net een fractie CO te hoog.
ECU werd gerepareerd (enkele slechte verbindingen), slechte bedrading naar koelwater temp sensor vernieuwd (kortsluiting), DIS MPI bobine vernieuwd, bleek niet meer betrouwbaar en roestige aansluitingen te hebben, MAP sensor bleek ook defect, maar.... CO nog altijd te hoog. Uiteindelijk werd de klepspeling op 1.7 tuimelaars vergroot, en kwam Mini EINDELIJK door keuring.

Zal dus zeker eerst de klepspeling ruimer zetten volgende keuring.

RE: CO probleem SPI 1996

Ervanuit gaande dat je temp meter wel goed staat!?
Met m'n eigen SPI iederjaar het zelfde probleem CO! De auto goed warm laten draaien in de garage heeft nooit het gewenste resultaat maar een rit van 50 km snelweg heeft tot nu toe altijd z'n werk gedaan.

RE: CO probleem SPI 1996

Zal mijn K&N nog eens proberen te vervangen door een standaard luchtfilter met de plastiek behuizing en dan al eens kijken of dit helpt. De CO is eigenlijk moeilijk stabiel te hoduen en gaat van juist onder de 0.5 naar 1.5 en blijft hier steeds tussen schommelen. Eerst had ik waardes van rond de 5.

RE: CO probleem SPI 1996

spuit eens remmenreiniger op je spruitstukpakking en luister of de motorloop veranderd.

als deze motorloop veranderd zal de pakking lek zijn...

succes!!

RE: CO probleem SPI 1996

Tijdje flink trappen zoals Vlassie zegt wil wel eens helpen, zodat de cat goed op temperatuur is.

Dennis

RE: CO probleem SPI 1996

:D ...trappen.. :9

RE: CO probleem SPI 1996

Stoeme control en belachelijke mileu normen...
CO is niet naar omlaag te krijgen, heb een nieuwe throttle body steken met nieuwe potentionmeter en injector ect. Blijkt de kentcam 274i nokkenas te zijn die het probleem is ondanks die er al 2 jaar inzet en al 2 jaar gekeurd is. Hebben alles geprobeert, andere cat, kleppen speling aangepast andere uitlaat niks helpt.
Is om te rotten...
Komt dus terug een standaard nokkenas in tot grote spijt.
Had ik maar een carbu gekocht...

RE: CO probleem SPI 1996

Wat is de norm in BE?

Ik rij ook met een 274i, zat altijd op 0.3. Nu met roller-rockers zelfs op 0.2...

Ik begrijp niet dat nu blijkt dat het aan de nokkenas zou liggen. Dit terwijl je de andere nog niet ingebouwd hebt...
Wie zegt dat het dan met de standaard nokkenas wel goed is?

RE: CO probleem SPI 1996

De norm is hier ook 0.3
Het probleem zit er in het toerental bij lage toeren is de co te hoog bij hoger toeren is hij goed. Maar moet voor de keuring op 2500 tr/min draaien.
Ben ook aan het twijfel of het misschien de ecu is die verkeerde signalen geeft en verkeerd inspuit. De andere nokkenas zit er nog niet in neen.

RE: CO probleem SPI 1996

Peter schreef:
Wat is de norm in BE?

Ik rij ook met een 274i, zat altijd op 0.3. Nu met roller-rockers zelfs op 0.2...

Ik begrijp niet dat nu blijkt dat het aan de nokkenas zou liggen. Dit terwijl je de andere nog niet ingebouwd hebt...
Wie zegt dat het dan met de standaard nokkenas wel goed is?



Welke rockers heb je er op? 1:5 of 1:3? Ik heb ook wel een stage 3 kop. Jij?

RE: CO probleem SPI 1996

Ik zou dan eerst naar een andere ECU kijken.

Gevoelsmatig zou een 274i op 2500 toeren weinig anders moeten zijn dan een standaard, deze heeft pas een merkbaar verschil boven de 2500 toeren.
Daarbij zeg je dat dit de vorige keren de keuring wel goed was, dan denk ik eerder dat er iets in de ECU veranderd is, dan dat je nokkenas ineens "versleten" is...

RE: CO probleem SPI 1996

1:1.5 rockers, de kop is alleen de uitlaatventielen vergroot. geen idee welke "stage" dat is... :P

RE: CO probleem SPI 1996

Alles is ook nog maar 3 oud, dus echt slijtage kan ik me moeilijk inbeelden.

RE: CO probleem SPI 1996

Peter schreef:
1:1.5 rockers, de kop is alleen de uitlaatventielen vergroot. geen idee welke "stage" dat is... :P



Die wou ik nog wel, maar heb nu al problemen...

RE: CO probleem SPI 1996

Bij mij is de CO na het plaatsen van de 1:1.5 gezakt van 0.3 naar 0.2. Dit is een bekend fenomeen na het plaatsen van roller-rockers

Probeer eerst eens een andere ECU, dat is zowiezo makkelijker dan een andere nokkenas...

RE: CO probleem SPI 1996

Ik zou denken dat de CO dan steeg. Misschien kan ik beter dat eerst proberen, 1:1.5 rockers steken. :D
Zal inderdaad er eerst een andere ecu opsteken.

RE: CO probleem SPI 1996

RE: CO probleem SPI 1996

ik zou als ik jouw was eens kontackt opnemen met

carst span deze verkocht een regelaartje elektrische die je tussen de draden van de labda sonde doet en de temp sensor met een paar potmeters er in die je kunt verdraaien waarmee je de labda sonde signaal voor de gek kunt houden zodat hij steeds meer of minder benziene gaat geven en je co omhoog of omlaag gaat

hilbert

RE: CO probleem SPI 1996

Hilbert,

Heb je hier contact gegeven van zodat ik die mensen kan bereiken. ALvast erg bedankt voor je tip.

Groeten,

Nick

RE: CO probleem SPI 1996

Ik denk dat Klaas Span je daar wel mee kan helpen.

RE: CO probleem SPI 1996

Al herkeurd N!ckolas?
Even terugkomend op je fluctuerende CO waarde, had zelfde euvel (zie eerder bericht), en vernieuwen lambda bracht geen soelaas. Bleek later deels door defecte MAP sensor, alleen bij SPI zit die via slangetje aan ECU als ik het goed heb, is connectie nog wel goed (valse lucht?), of sensor zelf?
Je schreef niet welke tuimelaars je hebt: 1.3, 1.5 of zoals ik 1.7?
Heb vandaag geexperimenteerd met klepspeling omdat bij lage toeren motor soms begon te bokken (en het lag niet aan motorsteunen), vergrootte speling van 0.3 naar 0.45 (zoals beschreven op engelse forum las ik, voor high ratio tuimelaars), en weg probleem, deze speling werd ook gebruikt om CO omlaag te krijgen, DOEN zou ik zeggen!
M'n MPI heeft een Longman kop, K&N, LCB en RC40, alleen nokkenas lijkt me nog standaard.

RE: CO probleem SPI 1996

Heb er 1.3 tuimelaars opzitten. Is nog 3 maals lands de keuring geweest en nog steeds niet goed gekeurd. Heb de Mini terug thuis staan, kan dus zelf dingen uitproberen nu. Weet niet goed wat je bedoeld met die MAP sensor eigenlijk sorry. De klepspeling ga ik zeker uitproberen.

RE: CO probleem SPI 1996

MAP Sensor is een sensor die in de ECU gebouwd zit, en die de onderdruk in het inlaatspruitstuk meet. Hiertoe loopt er een plastic vacuumslang vanaf het inlaatspruitstuk via een plastic doosje ( fuel trap) naar de ECU.

Vrijwel alle CO problemen die ik met SPi's gehad heb, waren te herleiden naar het vacuumcircuit danwel de MAP sensor.

Met een fatsoenlijk uitleesapparaat kun je de MAP sensor controleren en testen.

RE: CO probleem SPI 1996

De ECU is uitgelezen geweest door een Rover computer en op de uitrekels daarvan staat (niet altijd, heb meerdere uitrekels liggen) wel iets over een fout in het vacuum circuit. Dus zou het dit wel kunnen zijn. Moet ik dan best de feul trap en de vacuum leidingen vervangen en uitkijken naar een andere ECU?

RE: CO probleem SPI 1996

Je moet om te beginnen niet zomaar zaken gaan vervangen als je geen idee hebt of dat enig effect zal hebben. de trial-and-error methode is leuk, maar daar wordt je nog steeds niet veel wijzer van.

Je moet iemand met een uitleesapparaat laten controleren welke waarden de MAP sensor meet, en of deze varieert met gas geven of niet.
Alleen dan kun je met zekerheid zeggen of er een probleem in het vacuumcircuit zit, of in de ECU zelf.

Ik heb overigens kortgeleden de eerste ECU meegemaakt die daadwerkelijk defect was. Eigenlijk was deze al eerder defect maar daar heb ik destijds een noodreparatie aan gedaan. Voor de rest gaan ze eigenlijk zelden of nooit stuk.

RE: CO probleem SPI 1996

De ECU werd uitgelezen door een Rover garage, de prints heb ik thuis liggen. Zal ze proberen in te scannen en te posten. Om eerlijk te zijn kan ik er weinig uit afleiden.

RE: CO probleem SPI 1996

Vacuum leidingen op een 96er SPI:






Deze allemaal even controleren op lekkages. Ik heb al eerder op het forum ergens geschreven hoe ze naar waar lopen maar dat weet ik zo niet meer en ik kan het even snel niet terug vinden.

Suc6

Edit: Toch gevonden

RE: CO probleem SPI 1996

en die wat achter de injectiehuis zitten?

RE: CO probleem SPI 1996

:)

RE: CO probleem SPI 1996

N!cKoLaS schreef:
De ECU werd uitgelezen door een Rover garage, de prints heb ik thuis liggen. Zal ze proberen in te scannen en te posten. Om eerlijk te zijn kan ik er weinig uit afleiden.




Die prints kunnen nuttig zijn, maar daarmee ben je er waarschijnlijk nog niet.

Je moet een uitleesapparaat aangesloten hebben en de motor laten draaien, alleen dan kun je "real time" de sensorwaarden uitlezen/meten en een juiste diagnose stellen.

Maar.. ik ben wel benieuwd wat er op die uitdraaien staan, als je die kunt inscannen en posten of emailen graag.

RE: CO probleem SPI 1996

Ik zou zeggen posten maar dan kunnen we er allemaal wat van leren hoe je die moet lezen d:)b

RE: CO probleem SPI 1996

robson schreef:
en die wat achter de injectiehuis zitten?



Is dit een uitdaging?
Bedoel je deze:


Zo te zien zijn ze ook op het spruitstuk gemerkt met rood en wit.

RE: CO probleem SPI 1996

Bedankt voor de foto's, heb de leidingen al gelokaliseerd en ga ze dit weekend nakijken.
Hieronder de uitlezingen. Lijken wel niet volledig te zijn, vooral de tweede niet.


RE: CO probleem SPI 1996

Ik had ook ergens gelezen dat je de vacuüm leidingen ook kan vervangen door benzineleiding van dezelfde maat. Brengt dit geen andere problemen met zich mee?

RE: CO probleem SPI 1996

Waarom zou je dat willen ?

De meeste vacuumproblemen bij SPi's ontstaan door verteerde kniestukjes. Dat zijn de rubber aansluitstukjes die aan alle uiteinden van de vacuumslangen zitten. Het gebeurt maar zelden dat de plastic leiding zelf defect raakt.
De stugheid van het plastic zorgt er tevens voor dat de leiding niet vacuum gezogen kan worden, en dat er niet zomaar knikken in kunnen komen.

RE: CO probleem SPI 1996

Ja zon vermoeden had ik al, weet niet meer waar ik t gelezen had en vroeg me dan ook af waarom. Volgens mij was de voornaamste rede dat je niet met de zwakke aansluitings stukjes zit, maar zo duur zijn die slangetjes nu ook we niet. Weet niet hoeveel onderdruk er op staat maar voordat je zon benzine leiding vacuüm hebt heb je best wat nodig volgens mij.ach het was maar en idee;)

RE: CO probleem SPI 1996

Vanavond ga ik de leidingen demonteren en nakijken. Moet dus vooral op de elleboogjes letten of deze nog goed zijn begrijp ik.
Is er iemand die me nu iets meer kan vertellen over de uitlezingen?

RE: CO probleem SPI 1996

vind het jammer dat ie de preciese onderdruk niet aangeeft. onderdruk licht normaal rond de 0.30 ligt ie hoger zeg maar 0.45 dan heb je ergens een lek. hebben dit vaker uitgelezen bij andre die heeft deze apperatuur.

RE: CO probleem SPI 1996

Ik weet zo niet exact wat de waarde moet zijn, maar dat is op zich ook niet zo heel spannend. Omgevingsdruk is +/- 100mbar, stationair zal inderdaad rond de 35 zitten, maar het voornaamste is dat deze onderdruk flink lager is bij stationair draaiende motor, en varieert wanneer je gas geeft en het toerental hoger houdt.

Een lek in het vacuumsysteem resulteert meestal in en niet of nauwelijks veranderende meting. Lek is lek, meestal is er geen "beetje lek" in een vacuumsysteem ;)

Overigens kan ik die uitlezingen uiteraard ook verrichten.

RE: CO probleem SPI 1996

Dat is wel interessant :)
Ga straks de leidingen controleren en de originele lucht filter terug installeren en een andere cat om dan van de week de CO meeting nog eens te laten uitvoeren bij een andere garage dan ik nu steeds geweest ben. Als dit geen beter resultaat geeft, dank jij dan Bartje dan jij met jou aparatuur een uitlezing kan doen en me misschien verder kan helpen?

RE: CO probleem SPI 1996

Overigens hoeft het geen vacuumlekkage te zijn, heb ook al een keer meegemaakt dat het plastic slangetje verstopt zat.

Ik kan de ECU inderdaad uitlezen en de waarden van de diverse sensoren controleren, wat ik (nog) niet kan is de CO waarde meten, daar heb ik geen CO tester voor.

RE: CO probleem SPI 1996

De standaard lucht filter zit er op en je hoort al duidelijk een groot verschil. Nu hopen dat de CO ook een verschil geeft. De leidingen lijken me in orde te zijn. Straks CO nog eens uitmeten.

RE: CO probleem SPI 1996

CO gisteren gemeten en zat op 0.2 à 0.3 dus draait goed.
Donderdag terug naar de keuring, hopelijk draait hij daar hetzelfde.
Keeping my fingers crossed.

RE: CO probleem SPI 1996

misschien handig een korte samenvatting te geven wat je precies gedaan hebt om dit voor elkaar te krijgen?

RE: CO probleem SPI 1996

Ondertusen ben ik het volgende gedaan:
Sportuitlaat vervangen door standaard uitlaat van een MPI met dubbele knalpot.
Nieuwe Lambdasonde geplaats.
In en uit laatsystemen fit vrij gemaakt.
Inlaat injectie eenheid (met potentiometer, injector + bedrading en druk sensor).
Klepspeling vergroot naar 0.4 à 0.5mm.
K&N filter vervangen door nieuwe standaard luchtfilet in zwarte behuizing en nieuwe vacuumleiding van behuizing naar inlaat spruitstuk terug geplaats (voor K&N valt deze leiding weg en moet je een schroefje in het inlaatspruitstuk steken).

RE: CO probleem SPI 1996

Vandaag eerst geluk gehad, daarna weeral pech.
De Mini is geslaagd voor de CO meting, was nu slecht 0.2 dus dat is goed nieuws. MAAR tijdens de terug rit van het keuring station viel de Mini steeds stil. Krijg hem gestart maar als ik geen gas meer geef valt hij steeds dood. Raar.