consequenties NOS

RE: consequenties NOS

Wat zin concreet de consecuenties van NOS inbouwen voor het motorblok ? Wat doet het met de lagers en pakkingen ? En waar plaats je de leiding ? :?

RE: consequenties NOS

Ik zou het niet doen als ik jouw was.
Je hele zuigers gaan kapot, je zou mischien wel een klein beetje kunnen gebruiken maar dat merk je bijna niet.

RE: consequenties NOS

NOs mag je maar maximaal een X aantal seconden gebruiken ivm de hoge verbrandingstemperaturen die ontstaan...hoeveel seconden is afhankelijk van de motor en de gebruikte zuigermaterialen.
De Minilagers zijn niet echt sterk dus is het geen aanrader om erin te zetten tenzij je graag het blok openhaald elke maand(misschien elke week)
:9

RE: consequenties NOS

Als het goed gebeurd kan het volgens mij niet veel kwaad. Dat is echter een hele grote voorwaarde, zelf kun je het zeker niet goed, tenzij je NOS-specialist bent. En als er ook maar een klein probleempje hebt wordt alles te heet, gesmolten zuigers, etc. Dikke ellende, dus ik zou het als ik jou was direct weer vergeten.

RE: consequenties NOS

Nos kan je wel gebruiken, maar het materiaal moet het wel aankunnen. mini lagers zijn zeker niet de sterkste, dus alle sproeiers die meer als 25pk erbij geven kwa vermogen moet je eigenlijk al niet hebben. dat wordt de lagers vermgensgewijs gewoon teveel. Dat het echt veel warmer wordt valt eigenlijk tegen: het mooie van NOS/lachgas/stikstofoxide is dat als het warm genoeg wordt de stikstof omgezet wordt naar een extra zuurstof atoom. Maar als dat gebeurt koelt het ook drastisch af. Dus in principe gaat het de opgebouwde warmte zelfs tegen. Maar om het echt goed toe te kunnen passen zal je het op een blok moeten doen die is aangepast met allemaal nieuwe lagers en drijfwerk en dergelijk. met verder niets meer als een stage 1 kwa aanpassingen. Dan zal het het nog wel redelijk heel blijven. Voor de rest zou ik er niet eens aan beginnen. Tenzij je echt het harley gevoel wilt krijgen. Meer sleutelen als rijden....

default

RE: consequenties NOS

Hou er rekening mee dat de politie niet blij is met NOS. Heb al een politieregio zien mededelen dat het instaleren van NOS wordt gezien als het technisch veranderen van je voertuig en dat het opnieuw gekeurd zou moten worden.

RE: consequenties NOS

Ja dat zou kunnen. maar je zou het als hulpbrandstof kunnen aanvoeren en dat mag weer wel. Of ze erin tuinen is alleen weer een 2de....

RE: consequenties NOS

Gewoon een Honda-blok erin.... Daar is het wiel al voor uitgevonden. Kijk maar hoeveel Honda's er met NOS rondrijden.

Gr ~JvdB~

RE: consequenties NOS

je heb tegenwoordig ook waterinjectie...scheelt tussen de 10-50%pk winst. Zeggen ze dan. Het verhaal wat ik las klonk zeer gelovig maar goed....zien is pas geloven.

gegroet

RE: consequenties NOS

Het komt er op neer dat ik mijn originele blok binnen afzienbare tijd ga revisreren en buiten de 286 en 1330 of 1380 en een andere kop toch ook wel iets apparts wil....

In de Miniword van Januari staat een set van Wizards... Wizards of NOS en dit leek me er wel 'kek' uitzien. 8)

RE: consequenties NOS

Water injectie heb je geen flikker aan. Das alleen handig bij turbomotoren die ver over de 1 bar gaan. Die blokken worden namelijk te warm en door het extra te koelen creeer je dus extra vermogen.

Maar er dus ff van uitgaande dat je een 1330 met dus een veel dunnere cilinderwand hebt, een nokkenas die veel toeren moet draaien voor vermogen en dus al niet best is voor de lagers en een andere kop erop hebt zitten zou ik er niet eens aan beginnen. De intere stres is dan al veel hoger als dat het normaal gesproken hoord te zijn. En met lachgas blijf je dan reviseren. Dat spul is eigenlijk alleen maar gemaakt voor gietijzeren blokken. Denk bijvoorbeeld aan amerikanen of echt race motoren voor mini's. En zoals al eerder werd genoemt wordt hetook vaak op snelle japannertjes gezet, maar ook die houden het vaak niet lang uit. Maar de meeste lui met zo'n auto zijn vaak alleen maar showwagens waar bijna niet mee gereden wordt....

RE: consequenties NOS

geen flikker = niks..... :x ;)

hierdoor lijkt de mail wat vriendelijker 8)

RE: consequenties NOS

misschien heb je het al gezien:
http://www2.minispeed.co.uk/classic/ind ... %20Nitrous
op de site staat dat een stevige versnellingsbak vereist is. Maar zoals je zegt, de explosies in de cilinders zijn krachtiger waardoor je koppakking ook meer te voorduren krijgt. Ofie het aankan? volgens de verkopers wel, helaas hebben ze het niet altijd bij het juiste eind.

nb. ik zou me niet teveel zorgen maken aan aan elkaar smeltende delen, een kort shotje lijkt me in dat opzicht geen kwaad te kunnen....

RE: consequenties NOS

Zeg dat maar niet te hard. is juist vaker een kort shotje die de problemen veroorzaakt. Daardoor gaat het materiaal vaak te snel uitzetten en krimpen. Met alle gevolgen van dien. Vooral je zuigerveren moeten het ontgelden.

Ik snap verder wel dat Throttle in a bottle heel leuk klinkt, maar het is niks voor niks ontworpen in de racerij. En dan eigenlijk alleen nog maar voor dragracen. Ik heb wel vaker met het spul gewerkt aan amerikanen en dat gaat nog net. maar als je dat uit elkaar haalt wil je al niet weten wat je ziet. Maar heb het ook wel eens als proefje op een brommer gemaakt. na 3 keer dat spul te hebben gebruikt ontplofte de cilinderkop met een vaartje van 180km per uur. En toen was ik toch blij dat ik motorpak en helm ophad.

In mijn geval trekt het spul me zowel aan als dat het me afstoot. Maar blijf er nu toch echt van weg aangezien je je motorblok vaak grote schade toedoet.

En die fabriekekant zeggen dat het spul het wel houdt, waar bazeren die dat op? Op hoeveel Km? Ik rij er bijna 30.000km mee met de mini per jaar (ok ik ben een extreem geval. Sue me!). En meestal gaan die fabrieknat het op een standaart mini uittesten di verder dan allemaal nieuwe lagers heeft gekregen. maar de meeste mensen die dat spul kopen hebben nogal wa meer verandert als alleen NOS. En dat is dan als ze het al uitgetest hebben op de mini. Meeste fabriekanten teseten het namelijk uit op 1 auto en als het daar op werky zal het ook wel werken op alle andere auto's. En dat is gewoon meestal hoe het gaat.....

RE: consequenties NOS

Ik heb begrepen dat je met een korte injectie van lachgas en onder de 35% extra motorvermogen blijft niets aan het handje is. Lachgas is integenstelling wat veel mensen denken niet explosief of brandbaar, maar zorgt bij ontleding voor meer lucht. Een kubike meter NOS bevat 2,3 x zoveel zuurstof als gewone lucht. Het is dus als het ware een tijdelijke turbo. Als er voldoende benzine meekomt met dit mengsel krijg je dus meer vermogen. Als er te weinig meekomt loopt het blok heel snel warm. De carbafstelling is dus zeer belangrijk. Daarnaast wordt de compressie in de cylinders bij gebruik verhoogd waardoor je de ontsteking niet te vroeg mag zetten. Het is net als met alcohol, bij goed gebruik kun je er veel lol mee hebben….bij onzorvuldig gebruik heb je een kater :D

RE: consequenties NOS

NOS is leuk voor in de film..


als je iets extra's aparts wil neem dan een super charger ofzo...

RE: consequenties NOS

Is niet helemaal waar wat je zegt. Het is niet brandbaar maar wel explossief! Wat dacht je van een explosie door druk? En in fiete werkt het hetzelfde als een turbo inderdaad. Het probleem is alleen dat je de carburatie dara heel moeilijk op af unt stellen: Want als je dan geen Nos gebruikt loopt ie met een veel te rijk mengsel. Daarom wordt er ook zo vaak injectie bij gebruikt....

RE: consequenties NOS

En dat van die 35% is geheel afhankelijk van de motor. De a-series is eigenlijk helemaal niet op modificaties gebouwd. Stage 1 kan net maar alles daarboven geeft vaak al problemen met je versnellingbak. Dus op sommige auto's kan het inderdaad heel verantwoord zijn zonder verdere aanpassingen. Maar een a-series daar gewoon te zwak voor. Verder beginnen de jets bij 25 pk extra en gaan dan stapsgewijs via 50 enz verder. Maar als jouw theorie zou kloppen zou dat dus betekenen dat als je een a-series met 16 klepper zou hebben met 140 dat je die dus met 35% mag verhogen. Eveen een kort rekensommetje:

140x1,35=189pk zou die motor dan zonder problemen kunnen hebben. En daar klopt dus echt helemaal niks van. Hoop mensen geven dat wel als advies inderdaad, maar das juist het verradelijke. Als de daarover echt adves wil hebben kan je het beste de mensen opzoeken die het in de sport gebruiken. kijk bijvoorbeeld maar eens bij de DHRA. En 3 keer raden waar die mee rijden. Amerikanen met gietijzeren blokken.

Maar al met al zou ik zelf tot de conclusie komen om het idee maar te laten schieten. De a-series er gewoon niet op gebouwd....

RE: consequenties NOS

Het klinkt hier als allemaal autotechnische experts met een huis tuin en keukenmini :) ik zou weleens een bron willen zich of een studie waar het allemaal in is onderzocht ipv elkaar allemaal napraten.

RE: consequenties NOS

Helaas kan ik je dara niet mee helpen. Kan alleen maar praten uit eigen bevindingen en ervaring met het spul....

RE: consequenties NOS

Lemon8 schreef:
NOS is leuk voor in de film..


als je iets extra's aparts wil neem dan een super charger ofzo...



Dat is idd zo en een charger is apparter maar duurder... 2600 GBP tegen 600 GBP voor de NOS.

en @ kevski style, een optie die ik heb is een gietijzeren tussenblok kopen met 1380 cc van Vignards. Kosten 1200 GBP.

RE: consequenties NOS

Dat is al een stap voorwaards, maar dat houdt wel in dat de tussenwand ook extreem dun is, dus of ie dat dan houdt???? Kan je beter voor ies zoeken in de richting van 1293. Bij die amerikanen zit er namelijk een cm of 3 gietijzer tussen met alluminium cilinderbussen....

RE: consequenties NOS

artfull_devlin schreef:
Het klinkt hier als allemaal autotechnische experts met een huis tuin en keukenmini :) ik zou weleens een bron willen zich of een studie waar het allemaal in is onderzocht ipv elkaar allemaal napraten.



heb iets gevonden:
http://users.pandora.be/ccc/NOS/lachgas.htm

kevski style:
Is niet helemaal waar wat je zegt. Het is niet brandbaar maar wel explossief! Wat dacht je van een explosie door druk?

Mijn punt is dat je meer vermogen krijgt door meer zuurstof, niet doordat de nos 'ontploft'

kevski style:
Dat is al een stap voorwaards, maar dat houdt wel in dat de tussenwand ook extreem dun is, dus of ie dat dan houdt???? Kan je beter voor ies zoeken in de richting van 1293

je hebt het steeds over wanddikte, maar daar moet je het echt niet in zoeken. Het exploderend mengsel zoekt een uitweg en uiteraard de weg van de minste weerstand. Dit resulteerd in een op en neergaande zuiger (zoals je weet) de wand zal echt niet springen, dat weet ik zeker. (heb met oud en nieuw carbid geschoten uit een melkbus, de deksel knalt eraf, de bus (zeer dunne wand) blijft heel)

Daarnaast worden er turbo's op mini's gebouwd. Dit is een minstens evengrote belasting voor het blok maar van veel langere duur. Een nosinjectie duurt niet langer dan een paar seconden. Het zal toch echt de koppakking zijn die de beperkende factor is

Ik ga met je mee dathet met injectie, dus met ECU wat beter en veiliger zal werken dan met carb. Het onstekingstijdstip wordt door de computer bij injectie automatisch verlaat (bij een 'moderne' auto dan) en er wordt bijna automatisch de juiste hoeveelheid brandstof meegespoten dan het met carburateurs

RE: consequenties NOS

Maar je vergeet dat bij carbid schieten de deksel inderdaad de weg van de minste weerstand is. Maar het is ook niet zozeer het lachgas dat dat doet als wel de extra racht die vrijkomt doordat het lachgas voor een beter verbranding zorgt. Vaak genoeg komt dit al voor bij normale 1380 dat de cilinderwand het begeeft na een gegeven aantal km. maar met NOS wordt de kracht erop veel groter dus zal dat sneller gebeuren.

Bij een trubo blok is de kracht er altijd en wordt ie geleidelijk opgebouwd. bij de NOS geeft dat een klap. verder zie je ook eigenlijk bijna geen Turbo's rijden die met meer als 1293cc rondrijden. Om de simpele reden dat het blok dan te zwak wordt. vergeet namelijk niet dat de a-series vroeger iets van 950cc had (om en nabij) en dat 1275cc dus eigenlijk al opgeboord is....

RE: consequenties NOS

Ok ga er dan eens vanuit dat er een punt komt om ipv NOS een turbo komt op een 1330cc dan denk ik dat de revisie ook nieuwe stevige lagers erin moeten.

Hetgeen ik wil is een veneinige acceleratie in zjin 4 op de snelweg... van 110 naar .... wat is dan de best optie.... ik dacht dus NOS omdat het blok dan op touren is 3800 rpm en moet doortrekken naar de 7000 rpm. O:)

RE: consequenties NOS

Ik persoonlijk heb een beetje het idee dat je nogal moeite hebt met dingen toegeven kevski, ik zie daarom ook niet zoveel nut in het feit de discussie over wanddikte nog voort te zetten O:)
in je antwoorden zit altijd een: 'ja maar....'
no offence verder..

RE: consequenties NOS

Ik dacht dat het hier op dit forum ging om elkaar te helpen.. en niet om gelijk te krijgen!

Ik weet er niets vanaf maar je moet het niet doen omdat vele golf,manta,enz rijders ook NOS hebben :D Gebruik het geld om van je mini een mooie rally-uitvoering te maken.(qua vermogen en uiterlijk) maarja dat is natuurlijk weer mijn mening haha :9

RE: consequenties NOS

Kevski Style schreef:
Water injectie heb je geen flikker aan. Das alleen handig bij turbomotoren die ver over de 1 bar gaan. Die blokken worden namelijk te warm en door het extra te koelen creeer je dus extra vermogen. ....



doe maar rustig hoor. Zoveel hangt er niet vanaf. Zal het artikel nog eens goed doorlezen dan wel oordelen.

RE: consequenties NOS

nee dat bedoel juist! Het gaat niet om gelijk krijgen, soms krijg ik bij jou [kevski] dat idee. O+
ik vind dit een fantastisch medium. Ik krijg hier veel steun en mensen zijn ook echt bereid je te helpen. Ik vind het alleen niet nodig om een thread van iemand te vervuilen me ja-nee verhalen. Ik bedoelde het niet vervelend. Misschien heb ik het niet helemaal goed onder woorden gebracht |:(

daan

RE: consequenties NOS

Vrede op aarde, vrede op aarde.... O:)

default

RE: consequenties NOS

hmmm, NOS kost 600Pond toch? Koop een goeie stage-1 kit en een stage-1 kop.. Dan heb je standaard zoveel Pk als NOS je voor 10 seconden geeft... Ik denk dat dit de voornaamste reden is dat NOS op een normale mini geen zin heeft...

Rob

RE: consequenties NOS

hey allemaal, ik wilde ff reageren op wat hier beweerd wordt. waarom zou ik perse gelijk willen hebben? Het enige wat ik probeer duidelijk te maken is dat het niet veel zin heeft op een mini blok omdat het blok simpelweg te zwak is. Ik heb er niks op tegen als iemand het toch wil proberen, maar ik raad het persoonlijk gewoon af. Ik heb het spul vaker gebruikt op Amerikanen en als ik zie wat daar de schade al is dan wil je niet eens weten wat dat doet op een mini blokje. Die blokken zijn immers niet gebouwd om een miljoen kilometer mee te gaan, in tegenstelling tot de blokken van die amerikanen. Maar iedereen die het wilt proberen mag gerust zijn gang gaan.....

default

RE: consequenties NOS

ga het morgen inbouwen... :x

RE: consequenties NOS

joeps!!!

mijn vader is heel veel met tuning bezig onlangs ging ikke met hem eens mee naar een meeting daar stond een kraam en daar lieten ze een nieuwe mechanis da je ZEX kunt inspuiten tussen u cabr. daar een stuk dat die daar in spuiten. ik zal verder uitleg geven dat ik het artikel terug gevonden heb ;) maar weet wel de prijs van een insalatie 1299€ voor NOS en ZEX 899€ ik ga het alvast in mene mini leggen zeker weten :P ik heb ook al eens ergens gelezen dat je max. met welk soort weet ik niet meer maar dat je max. 15.9 sec kan!!! :P

ik vindt het lekker scheuren over de baan met NOS !!! :P

en de flikken hebben het zeker niet graag en als je naar de keuring gaat je geraakt er NIET door echt niet |:( maar ja fun verzekerd

~groetjes diego~ ;)

RE: consequenties NOS

hier enekele foto's











~groetjes diego~
ps da zen niet de instalatie waar ik over spreek (he wouter)!!!

RE: consequenties NOS

Daan schreef:
Ik persoonlijk heb een beetje het idee dat je nogal moeite hebt met dingen toegeven kevski, ik zie daarom ook niet zoveel nut in het feit de discussie over wanddikte nog voort te zetten O:)
in je antwoorden zit altijd een: 'ja maar....'
no offence verder..



Wat een gezeur |:( , Ik vind het ene beetje onzin om te gaan beginnen over het wel dan wel niet gelijk krijgen! Kevski gebruikt goede argumenten en spreekt uit ervaring. Daar komt bij dat de discussie ook nog niet eens eindeloos aan de gang is, een stuk of drie reacties over het onderwerp dunne wanddikte noem ik geen nutteloze discussie.

RE: consequenties NOS

crazy-mini schreef:

ps da zen niet de instalatie waar ik over spreek (he wouter)!!!



Over welke heb je het dan ? Want op het i-net kan ik enkel en alleen deze foto's krijgen. Ik snap niet goed welke installatie je bedoelt dan. Ik wacht op reacties van wat andere er van vinden. Anders nieuw topic openen over het verschil van NOS en ZEX.

grtz wouter

RE: consequenties NOS

zie ook:
http://www.wizardsofnos.com/

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: consequenties NOS

Ik zie bij vehicle manufacturers (van de ZEX) geen Mini staan...Misschien is het verstandinger het setje te nemen van 600 E dat staat op de page van minispeed.

Daan

NB. Ik zou voordat je besluit zo'n setje aan te schaffen zeker ff informeren wat het vullen van de fles kost en hoe veel seconden je hier mee kan doen.

default

RE: consequenties NOS

@crazy- mini ik snap het niet hoor, je mengt je in een conversatie en je bijdrage slaat nergens op.

Ten eerste vermeld je dat je ergens iets gezien hebt en gaat het over ZEX, dan plaats je foto's in je repley en vermeld je dat het niet over die instalatie gaat. Waar gaat het dan wel over.

Laat de mensen hier rustig verder converseren over de NOS zodat het nog te verstaan is.

RE: consequenties NOS

haha ik merk wel dat er meer "experts" bij zijn gekomen die ook veel weten(beter weten) haha maakt het wel spannend hier..

RE: consequenties NOS

ik zouw gewoon aan iemandt vragen die dat instaleerd of veel van weet en zeker iets van weet ;) :)

~greetz diego~

RE: consequenties NOS

Ik hoop niet dat je mij bedoeld met 'expert'. De dingen die ik er van af weet heb ik gelezen op internet omdat ik dit soort dingen interessant vind.
Ik probeer gewoon te helpen.

Ik krijg trouwens steeds meer mijn twijfels over het setje op minispeed.co.uk , het is helemaal niet zo goedkoop. Ze worden voor minder aangeboden op internet; het probleem is alleen dat deze setjes niet compatibel zijn met mini (mini staat niet bij de mogelijkheden). Voor iemand tot aanschaf overgaat zou ik uitgebreid informeren bij de mannen van minispeed. Ik kan van de foto niet afleiden hoe het allemaal aangesloten moet worden en hoe het precies werkt.

daan

RE: consequenties NOS

@daan; ik bedoel u niet ik bedoel gewoon mensen die in een garage werkt en dit instaleert

bel misschien eens naar een tuning shop

~greetz diego~ ;)

RE: consequenties NOS

Nee ik reageerde op het bericht van lemon8. toen ik begon met een reply typen op hem had ik jouw reply nog niet gelezen :D

RE: consequenties NOS

aaa sorry :D

RE: consequenties NOS

Kevski Style schreef:
als je dan geen Nos gebruikt loopt ie met een veel te rijk mengsel.


dit zou zij als je een 'droog systeem' op de mini zou aansluiten. Een 'nat' systeem spuit zowel benzine als NOS in. Bij een droog systeem wordt de bezinetoevoeging geregeld mbv een computer

ff een linkje erbij gedaan
http://www.om-vt.nl/html/nos.html

RE: consequenties NOS

Dat ligt er dus maar net aan. Je kan zowel een nat als een droog systeem met carb als met motormanagement doen. Net wat je zelf wilt. Nat en droog wordt in fiete alleen maar de plek van inspuiting mee bedoeld: C.q: In je kop of in je inlaatspruitstuk. Heeft verder niks met nat of droog te maken.

RE: consequenties NOS

Verder voor het aansluiten: Er moeten zowiezo aparte leidingen worden aangelegt voor de NOS. Het aalsuiten is al volgt: De Nos loopt van de fles/canister of via het reduceerventiel (draaiknop op de fles) via een stukje flexibele leiding door naar een vaste leiding. Meestal worden die direct naast de benzie leiding gemonteerd voor het beste overzicht. Er even van uitgaande dat iedereen hier met carb's werkt zal je dan via deze leiding de nos naar je sproeiers toe kunnen sturen. Waar deze ook zitten. Dus in je spruistuk of in je kop. Ergens tussen deze leidingen zal een excentrisch pompje zitten wat ten eerste de druk ee stuk regeld en ten tweede het lachgas naar de sproeiers toevoerd. Maar zoals gezegt is dat met carb aardig lastig om te gaan bewerkstelligen. dan kan je beter injectie hebben, aangezien je dan zo gauw als je de knop indrukt er een apart signaal wordt gestuurd naar je motormanagement waarin wordt aangegeven het mengsel drastisch te verrijken. Dit is namelijk wel nodig omdat ie anders gruwelijk te arm gaat lopen met motorschade als gevolg. Maar omdat we hier over carb's praten zal dit heel lastig worden om te realiseren. Wat je kan doen is een kortere gasnaald nemen, of in ieder geval een naald met een heel ander en dus veel smaller eindprofiel. Probleem is dan wel dat je hem dus nooit voluit in kunt trappen zonder de NOS te gebruiken. Want zonder NOS zou je motor gewoon of veel te rijk lopen of gewoon verzuipen....

RE: consequenties NOS

Ik zit er nu toch wel heel erg aan te denken om op het blok wat nu in mijn mini zit NOS te installeren... en dan het andere te reviseren naar een 1330 of 1380 en dan met wat luxere spulletjes...

Gisteren weer bij een spuiter geweest om eens nog een andere offerte te krijgen. Dus het zit er allemall aan te komen. :D