conversie met charade motor

default

RE: conversie met charade motor

Beste mensen, ik heb mij net aangemeld maar heb direct een vraag:
mijn vrouw heeft onze daihatsu charade in de prak gereden en dacht ik dat blok moet toch ook wel in de mini passen maar wie heeft er ervaring mee en is het veel en duur werk. Ik hoor het wel. alvast bedankt.
Grtz Gert

ps: charade blok is een 1300 16 klepper met 90 pk

RE: conversie met charade motor

Welkom op het forum! Alles kan, als jij het kan. Er zijn geen kant- en klare bouwaanwijzingen, kits, etc. De kits die er zijn vereisen nog veel eigen kunde, en ik ken er nog geen voor Daihatsu versies. En als nieuweling kan ik je aanraden: zoek met de zoekfunctie uit bovenstaand menu. Er is al veel over 16V conversies geschreven. Je kan op steekwoorden zoeken, maar bijvoorbeeld ook op auteur. Wouter, Mini-R, BMC, nog een paar anderen en ik zijn druk bouwende, wij schrijven ook best veel.

Succes,

default

RE: conversie met charade motor

Er is wel iemand die het gelukt is; Minihatsu (volgens mij!?)

Ken alleen de persoon niet, maar het prachtige geluid dat deze 3 cilinder produceerde staat mij nog heel goed bij :P

default

RE: conversie met charade motor

Die 1300 past erin, rij er zelf mee in mijn mini.
Gaat als de brandweer en past redelijk makkelijk.
Je moet het uitlaatspruitstuk aanpassen (de cat moet er tussenuit) en een bak in het binnenscherm lassen voor de injectie buis.
Ik heb zelf ook de pedalen en de rembekrachtiger van de charade gebruikt en een radiator van een fiat cinqe-dinges en een benzine pomp van een calibra 16v.
Het is zeker een super blokje voor in de mini, heb er al 170 km/h mee gereden en had nog gas over.
0-100 in ong. 7 sec.

RE: conversie met charade motor

krijg je dan geen problemen met de apk?? 3 cylinders in plaats van 4? daar zou zelfs de grootste #%!@$! nog achter moeten komen.

RE: conversie met charade motor

Volgens mij is de 1300 van een daihatsu charade gewoon een 4-cilinder(als ik me niet vergis).

RE: conversie met charade motor

1300 charade blok is idd 4cilinder (volgens carbase)

RE: conversie met charade motor

1 liter turbo uit de charade dat was toch een driecilinder

RE: conversie met charade motor

1 liter is idd een 3 cilinder, maar de topicstarter heeft het over een 1.3 liter en die heeft 4 cilinders.

RE: conversie met charade motor

Mini-Weert schreef:
krijg je dan geen problemen met de apk?? 3 cylinders in plaats van 4? daar zou zelfs de grootste #%!@$! nog achter moeten komen.



gg idd
dan zeg je gewoon dat je er 1 reserve hebt op kenteken :P

iig andere motor inbouwen kost veel tijd en energie, maar het resultaat is extreem goed! :)" title="Evil" />

RE: conversie met charade motor

Het APK-probleem is niet zo heel groot. De regelgeving voor APK gaat minder streng worden op een aantal punten. Eén ervan is het aantal cilinders.
Als je hier niet op wilt wachten, dan zal de RDW(mits degelijk gebouwd) na een keuring mogelijk weinig problemen opleveren. Als een klant van mn vader het voor elkaar krijgt met een cilindertje extra op een Landrover, dan zal een cilindertje minder op een Mini niet ernstig zijn.

RE: conversie met charade motor

hallo,

je kan hem gewoon laten keuren bij de rdw ik ga het zelf nu ook doen maar dan een gt turbo blok inbouwen en idd het is een 4 cilinder hoor veel succes verder

Ramon :D

default

RE: conversie met charade motor

bedankt voor alle reacties maar heb toch besloten om het niet te doen
groetjes gert

RE: conversie met charade motor

Wij zijn zelf ook bezig met een motorconversie en mits het aantal cylinders gelijk blijft maakt het aantal cc's niet zoveel uit.

@gert jammer, toch bedankt voor het idee :)" title="Evil" />

Ron

RE: conversie met charade motor

he hallo

heb ik ook nog een vraagje.
moet je mini opnieuw worden gekeurd als je er een ander blok uit een ander type auto ingooid.
als het toch een 4 cilinder blijft met 100 cc blijft het toch gelijk.
of zie ik dat verkeerd.

RE: conversie met charade motor

officieel moet ie gekeurd worden bij het veranderen van het aantal cilinders óf een vermogenswinst van meer dan 40%. Zoek op het forum voor meer info

RE: conversie met charade motor

RE: conversie met charade motor

racing green rider: heeft dit ook te maken met de Charade-motor? Zo niet, is het een beetje off-topic (zal ik het wel splitten). De link van Demelza gaat over het ombouwen van 1000 naar 1300, en dat is veel minder ingrijpend dan een wissel met een heel ander type motor. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het zo simpel is dat als de cilinderinhoud en het aantal cilinders gelijk blijft je alles erin kan leggen wat je wil, zou dit eerst heel erg goed met de RDW kortsluiten. Want een heel andere motor gaat ook eerder opvallen dan hetzelfde type motor met alleen een andere inhoud.

RE: conversie met charade motor

tyremaster schreef:
Die 1300 past erin, rij er zelf mee in mijn mini.



Foto's ? ;) :P

RE: conversie met charade motor

Ik heb nog wel een 4cil 16v charade kopje liggen voor je , kan je die 's ff lekker flowen want dat ziet er allemaal niet zo mooi uit binnenin , en n'm dan wisselen met die er nu opzit.
Stuur maar 'n PM als je n'm voor niets .... let wel voor niets wil hebben , anders gaat hij binnenkort de schrot in.
Hij ziet er perfect uit , niets is ook maar iets ingelopen (als nieuw zeg maar).
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: conversie met charade motor

Als je een daihatsu charade 1.0 gtti motor zou willen inbouwen kom je automatisch aan een 3 cilinder. Maar in hoeverre is dit erg? Gaat de RDW dan zeuren, of moet hij dan gewoon opnieuw gekeurd worden? Want zo erg is dat toch niet, opnieuw keuren....

En verder iemand die een 1.0 turbo er ingebouwd heeft? Ben wel benieuwd wat dit heeft opgeleverd.. een vriend van me zou dit willen doen samen met mij, maar dan wil ik wel weten of het mogelijk is :9

RE: conversie met charade motor

Je moet echt wat beter zoeken. Er staat in vele threads precies wat de RDW is dit soort gevallen doet. De rule of thumb is heel simpel:
motor uit een andere auto-->via RDW
meer dan 40% van het oorspr. motorvermogen-->via RDW

RE: conversie met charade motor

Oke, dan heb ik inderdaad gewoon niet goed gelezen, sorry! ;)
Maar weet iemand ook of iemand dit heeft ingebouwd, of een 1.3 misschien? Want dan kan ik die persoon benaderen voor eventuele vragen. Mij lijkt dit een leuk project, maar er is op dit forum nog vrijwel niets over te vinden (of ik heb weer niet goed gezocht)..

Graag zou ik willen weten wat hier allemaal bij komt kijken, net zoals er over de vtec ombouw ook veel te vinden is.

RE: conversie met charade motor

Hey, zeiden we niet iets over lezen?? ;)
op pagina 1 staat deze post: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 974#224974

En ik zie een email icoontje onderaan die post...

RE: conversie met charade motor

Ja dat van die email is slim van je! Had zijn bericht inderdaad al gezien, maar omdat hij maar 14x gepost had verwachtte ik hem niet op het forum meer, dus een PM zou geen zin hebben...

Maar een email misschien wel :P Thnx!

RE: conversie met charade motor

ik heb deze persoon ook al eens een mailtje gestuurd
of hij foto's had,

maar helaas geen reactie gekregen.

RE: conversie met charade motor

Oh nee? Ik wel, heb ook drie foto's, maar niet van zijn restauratie, wel van het eindresultaat

RE: conversie met charade motor

Hey Spaiky, je mag de fotos hier wel plakken hoor, daar is dit forum en topic voor!

RE: conversie met charade motor

nog steeds interesse in die foto's :)

zo'n daihatshu motortje kost geen reet en heeft dikke peekaas.

dus als je die relatief eenvoudig kan inbouwen is het interesant.

RE: conversie met charade motor

een GTti moter van de charade raad ik je af.
omdat er geen/niet veel goede meer van zijn en heel erg snel kapot gaan heb er evaring mee omdat ik zelf een 1.0 GTti heb(in een charade).

je kan ook MR X eens vragen die heeft een charadeblok in zijn mini hangen

RE: conversie met charade motor

hanz schreef:
nog steeds interesse in die foto's :)




zal ik er eens een paar gaan maken dan.....
de mini van Tyremaster heb ik ondertussen overgenomen :D

en hoe het rijdt...
tjah het klinkt als een 1300 turbo en het trekt harder als een 1380.
ow ja, en er hangt een 5 bak onder.
ik denk dat 100 pk tog echt al meer dan genoeg is in een mini.
moet ik er wel bij zeggen dat ik op std. minivelgen rondtuf.
als je onder de 3000 toeren blijft dan rijdt het ook nog gewoon als een 1300 spi/ mpi mini ;)

voor de belangstellende onder ons... hij moet binnenkort het veld ruimen |:(
ik ga me clubmannetjes maar eens een keer "afmaken".

RE: conversie met charade motor

Als je foto's wilt maken heel graag,
ben met name geintereseerd in de motorsteunen.
Is er veel aan het subframe gebeurt ?

RE: conversie met charade motor

zit een compleet zelf gebouwd subframe onder ;)

RE: conversie met charade motor

mr x schreef:
zit een compleet zelf gebouwd subframe onder ;)



daar zijn er we erg naar benieuwd :P

RE: conversie met charade motor

O, dan is het wel veel meerwerk als een 3- cilinder
daar hoeft alleen maar een stuk uit het orginele subframe gehaald te worden,
en dan ben je een heel eind op weg



RE: conversie met charade motor

@sander: of het meer of minder werk is :? geen idee. ik heb de conversie niet gedaan.
het leuke aan deze conversie is dat je op het oog een gewone mini hebt. en niet ,zoals bij een v-tec, een veels te brede mini wat al een hoop verklapt.

ik zeg zelf gebouwd ,maar hij heeft ook een deel van het mini subframe gebruikt, alles vanaf de voorkant van de torens is zelfgebouwd. ;)

default

RE: conversie met charade motor

Daan schreef:
officieel moet ie gekeurd worden bij het veranderen van het aantal cilinders óf een vermogenswinst van meer dan 40%. Zoek op het forum voor meer info



Dit klopt officieel niet helemaal, het is namelijk zo dat als je ook maar IETS aan je auto veranderd (dus al helemaal motor van een andere auto) moet hij door de RDW gekeurd worden.

Aangezien een mini met bv. een daihatsu motor géén typegoedkeuring heeft (Ook al heeft ie het zelfde aantal cilinders, vermogen etc.) moet hij herkeurd woren.

Als het goed is!

RE: conversie met charade motor

eea is al uitgebreid besproken op het forum, zie bijvoorbeeld dit topic: http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 024#194024

RE: conversie met charade motor

Het bouwen van het subframe is vaak niet het lastigste.
Ik bespeur vaak tegenslag wanneer het gaat om lastechniek...

Ook al hoort dit eigenlijk bij [i:3lp2tsqp]aangeboden[/i:3lp2tsqp];

Stel mij gerust een vraag als het om lastechniek gaat. (PM)

Op de fora als 16v mini e.d. zie ik goede conversies met dure lasapparatuur terwijl het gelaste waardeloos is.

Dit subframe, als op de foto, is goed te doen.

Bedenk ook dat de aandrijfassen aangepast dienen te worden: charade-mini. Dit wordt ook gedaan bij de corsa 16v conversie.

Ik probeer niet offtopic te gaan. Maak gebruik van elkaars kennis.

Ik heb 2 1275 staan in de schuur, maar nu ik dit zie... gaat het kriebelen.....

RE: conversie met charade motor

Ik ben wel eens benieuwd naar een kosten plaatje van dit project. Ik heb dit project in de ijskast staan en bouw nu eerst een 1340 op.
Maar ik ben wel eens benieuwd wat dit grapje bij elkaar zou (kunnen) kosten. Denk dan aan alle dingen voor de ombouw, dus niet de restauratie van de mini zelf. Denk aan het subframe, aandrijfassen, electra , aanpassingen aan remmen/wielen en noem maar op.

Iemand hier ene leuk overzicht/idee over?

RE: conversie met charade motor

duur hoeft deze conversie niet te zijn...
mits je zelf kan lassen en weet waar je mee bezig bent.

tyremaster had "toevallig" een charade staan welke hem ik geloof 100 euro had gekost. aan materiaal e.d zat er ook niet teveel aan. volgens mij was hij klaar voor minder als 500 euro ;)

@spaiky: remmen en velgen zijn gewoon mini gebleven.
wel heeft hij de rembekrachtiger van de hatsjie overgezet.
de remmen van de mini voldoen prima.

RE: conversie met charade motor

en hoe kom je dan aan die aandrijfassen?

default

RE: conversie met charade motor

Minisales schreef:
Op de fora als 16v mini e.d. zie ik goede conversies met dure lasapparatuur terwijl het gelaste waardeloos is.



Minisales, heb je toevallig algemene tips waar een las aan moet voldoen?

Want ik ben ook nog maar beginnend lasser, heb hier thuis een mig/mag apparaat van Telwin, en ik dacht altijd door veel te doen leer je goed lassen, én vast is vast :9

Maar waar zou ik op moeten letten om een sterke las te leggen?

RE: conversie met charade motor

Spaiky schreef:
en hoe kom je dan aan die aandrijfassen?



zijn ook door een vriend van hem weer in elkaar gemaakt, dus voor een vrienden prijsje :P

RE: conversie met charade motor

ja, en ik denk inderdaad dat daar 'normaal' aardig wat geld in gaat zitten toch? Doe eens een gok....

RE: conversie met charade motor

je kan het zo duur maken als je zelf wilt als je alles koopt.
denk dat het voor een hoop juist de uitdaging is om het zelf te doen. :)" title="Evil" />

RE: conversie met charade motor

Uiteraard! Maar als ik het zou doen zou ik het frame moeten laten lassen en de aandrijfassen moeten laten maken. Deze dingen kan ik niet zelf, de rest wel.
Dus daar zouden bij mij de kosten wel in liggen...

RE: conversie met charade motor

Misschien is het handig om ergens in dit topic het juiste type motor aan te duiden.

Ik neem aan dat het hier gaat om een charade 1.3 16v 4 cilinder: 1988-1992?

RE: conversie met charade motor

we gaan ff kijken of dit wat is.....

RE: conversie met charade motor

mr x schreef:

voor de belangstellende onder ons... hij moet binnenkort het veld ruimen |:(
ik ga me clubmannetjes maar eens een keer "afmaken".



stille hint :+)

voor degene die graag deze conversie willen,
ook heel leuk om evt. in je eigen mini te bouwen!!