Kruimelpad
Conversieset mini naar metro klauwen
RE: Conversieset mini naar metro klauwen
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 17-08-2005 08:37
:)" title="Evil" /> vooruit dan: ~100 euro
.. afhankelijk van de staat van de schijven en de zuigertjes, je hebt ook nog de wel/niet geventileerde variant .. en let op of de ontluchtingsnippels gangbaar zijn .. verder hangt het van je onderhandelingskunst af, en hoe graag de verkoper ze kwijt wil
(een enkele gereviseerde klauw kost bij minispares overigens al 106 GBP )
succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Als het je om de remslangen gaat kost zo'n setje nieuw +/- 75,- euro, dan zijn het de RVS gevlochten slangen.
Indien het om klauwen gaat..... kan je een setje 2e hands klauwen, incl. RVS gevlochten conversieset, kopen voor zo'n 200,- tot 250,- euro (moeten ze wel is goede functionerende staat zijn). De prijs kan hoger liggen bij MG-Metro klauwen (t.b.v. geventileerde schijven).
Ik heb de indruk dat dit wel de maximale prijzen in de markt zijn.
Gr.
Martijn
- Login of registreer om te reageren
Ik had eigenlijk een vraagje over die slangen. Dat is op geen enkele manier zelf te maken? Door wat slangen te combineren (van de metro?) of zelf ongeveer zo'n setje te maken??
Ik vind het namelijk best veel geld zo'n conversiesetje. Toch wil ik wel graag metro klauwen op m'n mini. En die heb ik ook al, van de sloop en zelf reviseren.
- Login of registreer om te reageren
Ik geloof dat de ERA Turbo wel dubbele remslangen gebruiken, maar dan moet je de remleidingen splitten. Aangezien dat dat ook niet echt op schiet kun je beter zo'n conversiesetje kopen... Ik had er geloof ik net geen 70 euro voor betaald.
- Login of registreer om te reageren
Ik vind het ook best prijzig eigenlijk. Ik d8 met een soort y-stukje / splittertje wel klaar te zijn.
- Login of registreer om te reageren
@artfull_devlin: Aan zo'n y-stukje of splitter zat ik ook te denken. Maar dan zit je wel of dat ding de druk aan kan als je flink op je pedaal staat. Niet dat opeens die splitter het niet houdt en pfeeiiihhh.... weg is en jij niet meer kunt remmen.
@Minipower: je hebt toevallig geen voorbeeldje van die ERA Turbo slangen?? Misschien dat ik toch gewoon zo'n conversieset moet kopen.
En nog wat, ik kan toch die metro klauwen gewoon overzetten op mini hubs toch?? Alleen goede bouten vinden waarmee ik de klauwen op de hubs kan schroeven. Heb bij Calver eens gelezen, dat je het beste mg metro turbo bouten kunt gebruiken? Klopt dat??
- Login of registreer om te reageren
volgens mij heb ik op "a car is born" (iedereen kent het wel neem ik aan??) gezien dat hij de remlijdingen gewoon van hele dunne koperpijp maakte, en met de bijbehorende kniestukjes en y-stukjes in elkaar werd gesoldeerd.
- Login of registreer om te reageren
Mmm, ja, ik snap wat je bedoelt. Maar vanaf de klauwen/schijf naar het subframe moet altijd een soort flexibele slang zijn. Want anders kom je niet uit met je stuuruitslag. Als dit gemaakt is van koperen leiding, dan breekt het meteen, zogauw je de wielen verdraaid-->> door te sturen.
Dus dan is het probleem niet verholpen
- Login of registreer om te reageren
Een koperen y-stukje kan wel, maar dan zou je dit met erg goede "slangenklemmen" vast moeten zetten.
Ik kies gewoon de veilige weg, met remmen moet je niet broajen.
Toch maar zo'n setje.
Maar die bouten? Hoe zit dat heb ik nog iets extra's nodig??
- Login of registreer om te reageren
Ik ga ook maar gewoon zo'n setje halen. Met brakes moet je niet f*cken!
Ik weet het fijne ook niet van die bouten voor andere (metro) klauwen. Misschien dat iemand hier iets meer kan vertellen. Misschien iemand die dat al eens gedaan heeft. Wie???????
- Login of registreer om te reageren
Er is een topic over.... Moet je ff zoeken.
Probleem is dat de gaten in de metro klauwen iets groter zijn dan die van de mini klauwen. Je kunt de metro bouten niet gebruiken om dit andere draad is... Het scheelt niet veel! Ik heb ze toen gewoon vast gezet met de mini bouten, en er is niets van te merken. De druk op de bout is altijd dezelfde kant op en zal dus niet gaan klapperen oid.
- Login of registreer om te reageren
Mini Power schreef:
Er is een topic over.... Moet je ff zoeken
Effe samen geplakt nadat ik zelf de topics gezocht heb.
Heb ik gedaan en gevonden. De niet geventileerde klauwen van een metro kunnen zo op een mini met schijfremmen. Verder moet je ERA bouten gebruiken (volgens Knutsel... thanx!! )want die hebben een dikkere borst en mini draad. En ik weet Mini Power dat het niet perse hoeft, jij hebt dat niet...dus ook jij bedankt voor de info.
- Login of registreer om te reageren
Simini schreef:
De niet geventileerde klauwen van een metro kunnen zo op een mini met schijfremmen.
Mits je de remslangen aanpast, en weet niet of de de schijven en flensen over moet zetten.
Simini":39zkyt5i]Verder moet je ERA bouten gebruiken ... want die hebben een dikkere borst en mini draad.[/quote:39zkyt5i]
Dit is natuurlijk wel beter!
- Login of registreer om te reageren
Mini Power schreef:
Mits je de remslangen aanpast, en weet niet of de de schijven en flensen over moet zetten.
Dat is dus precies het topic wat ik gevonden heb. CMC schreef dat je de klauwen zo kon overzetten, zonder schijven, fusees of hubs etc. over te zetten.
CMC":3ayu6x9k] Ja, standaard 8,4" Mini-schijven/fuseestukken en klauwen van niet-geventileerde Metro-schijven gaan goed samen. Heb ik sinds een jaar op mijn witte Mini ook zo en die remt super. En na een aantal rondjes Zandvoort (en hard remmen) nog geen kromme schijven o.i.d.[/quote:3ayu6x9k]
In dat topic had jij zelf ook gereageerd Mini Power.
Dus weer een weetje voor iedereen. Tuurlijk wel de remslangen veranderen.
- Login of registreer om te reageren
Het is mogelijk de set up van de metro met de vier slangen te gebruiken. Gewoon hetzelfde systeem volgen als in de Metro en dat werkt ook uitstekend alleen moet je enkele nieuwe remleidingen maken. Ik heb zelfs deels de leidingen uit de Metro hergebruikt.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
RE: Conversieset mini naar metro klauwen
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 24-08-2005 08:53
@Dennis: ik ben benieuwd hoe je dat op je (standaard?) hoofdremcilinder hebt aangesloten??
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Ik ook. Ik weet niet precies hoe je dat bedoelt. Heb je alleen de metro leidingen gebruikt. En dan?? Dubbele leidingen naar je hoofdremcilinder?? Of toch anders??
Ben benieuwd.
- Login of registreer om te reageren
Een Metro hoofdremcylinder heeft ook maar twee aansluitingen. Er gaan twee leidingen richting je schutbord en daar zitten twee splitters. Er zitten dus wel degelijk splitters in de leidingen al zitten die niet bij de wielen.
Voor de twee extra remslangen boor je gewoon twee extra gaten in je subframe.
Wel even goed opletten welke leiding naar welke slang gaat. Ik heb zover mogelijk de leidingen van de Metro gebruikt en waar nodig nieuwe gemaakt.
Dennis
Volgens mij heeft bijna nog niemand eens goed gekeken hoe dat Metro systeem nu eigenlijk inelkaar zit
- Login of registreer om te reageren
RE: Conversieset mini naar metro klauwen
Ingediend door Theo van den Bogaard op wo, 24-08-2005 11:29
even gechecked in de Metro-haynes .. tot 1985 2 aansluitingen en daarna 3 (en een servo) op de HRC .. mijn GTa was van 1989 en de HRC in mijn schuur heeft dus 3 aansluitingen (vandaar mijn vraag )
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Je hebt gelijk, ik moest even denken. Maar het remsysteem van een Metro is voor achter gescheiden. De derde aansluiting met remdrukbegrenzer gaat naar de achterwielen, de anderen worden gesplit.
Die remdrukbegrenzer (is direct op de hoofdremcylinder aangesloten) heb ik zelfs met een leiding moeten verplaatsen omdat ik een mini met rembekrachtiger gebruikte.
De ERA gebruikte dezelfde set-up en daar heb ik me door laten leiden.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
Theo van den Bogaard schreef:
even gechecked in de Metro-haynes .. tot 1985 2 aansluitingen en daarna 3 (en een servo) op de HRC .. mijn GTa was van 1989 en de HRC in mijn schuur heeft dus 3 aansluitingen (vandaar mijn vraag
Ik heb zo'n vermoeden dat je de Metro HRC ook kan gebruiken ipv de Mini HRC... heb je gelijk de 3 aansluitingen...
- Login of registreer om te reageren
Tadaaaa! ik heb ze!!!
Ik neem aan dat ik de slagen goed heb zitten.
Ik heb op het moment nog geen remdruk, ze werken nog niet. Ik heb al wel de 3e nippel gevonden,... Ik d8 eerst dat ze maar 2 nippels per klauw hadden.
Maar hoe moet ik ze nu ontluchten??
- Login of registreer om te reageren
Net naast die lange slang zit een nippel, die kan je losdraaien voor het ontluchten
Die lange slang zit wel een beetje gedraaid/getordeerd. Het is de bedoeling dattie niet gedraaid zit als het wiel in de recht-uit stand staat
- Login of registreer om te reageren
Maar dat gaat niet lukken met de Metro rembekrachtiger toch?? Die is totaal anders. Dacht ik op het forum eens gelezen te hebben.
@Dennis: je hebt dus voordat je de rembekrachtiger krijgt een splitter/doorvoer, waar je de voorste remslangen aan monteert. En aan de HRC zitten dus 2 leidingen voor links voor en rechts voor en één aparte voor achter??
Heb ik het zo goed begrepen??
- Login of registreer om te reageren
Ja die moeten niet gedraaid zitten i know, maar had het voorzichtig vaster gedraaid, maar in welke volgorde ontluchten? Of boeite het niet en alles losdraaien en vloeistof uit laten komen???
- Login of registreer om te reageren
Dit is de setup van de ERA mini
gewoon met de mini hoofdremcilinder:
komt van de mini turbo pagina van Frank Marx
hij rijd zelf ook met deve setup.
dus je kunt wel de orginele metro slangen gebruiken
- Login of registreer om te reageren
Als je deels het metrosysteem gebruikt doe je in principe niets anders dan de remleidingen van voor splitten, toch? Precies hetzelfde als dat je met dat conversieset doet. Het is alleen veel omslachtiger...
- Login of registreer om te reageren
Mini Power schreef:
Als je deels het metrosysteem gebruikt doe je in principe niets anders dan de remleidingen van voor splitten, toch? Precies hetzelfde als dat je met dat conversieset doet. Het is alleen veel omslachtiger...
als je de leidingen volgt zie je dat ze de 2de aansluiting van de remklauw bij de leidingen naar achter hebben geknoopt.
dus er is wel verschil,
maar ik rij zelf ook met de gewone conversieset en dat werkt prima hoor .
- Login of registreer om te reageren
Inderdaad worden de leidingen gesplit op het schutbord. De ERA set up is met een "Ministyle" hoofdremcylinder.
De latere Metro's gebruiken een drieweg hoofdremcylinder. Waar bij de ERA een 4-weg wordt gebruikt (zie schema), gebruik je dan de 3e aansluiting (met remdrukbegrenzer) voor de achterremmen.
Als je deze gebruikt kun je de remdrukbegrenzer van de Mini weglaten.
Een conversieset is eenvoudiger, maar de vraag was of het ook zonder die set kan...ja dus.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
RE: Conversieset mini naar metro klauwen
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 25-08-2005 09:12
Zo te zien is de HRC van de ERA 2-weg ?! er zit een 4-weg splitter op de aansluiting het dichtst bij het schutbord. De scheiding voor <> achter is dus eigenlijk: 2 zuigers voor <> achter + de 2 andere zuigers voor.
Bij storing in 1 van de circuits heb je dus altijd nog remkracht op de voorwielen; bij de gebruikelijke slangenconversieset is het dus alles of niets (op de voorremmen) .. dit vind ik dus het aantrekkelijke van dit (ERA-Metro) systeem ..
punt van aandacht is overigens dat Metro remleidingen deels ook metrische draad hebben (volgens Haynes).
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Als je kiest voor de ERA/Metro set up gebruik je uiteindelijk van het bestaande systeem alleen de leiding(en) naar de achterremmen.
Ik heb het nu twee keer gedaan op deze manier zonder conversieset en nog geen metrisch tegengekomen anders zou de de leiding(en) naar achter ook moeten vervangen of voorzien van een andere aansluiting.
Dennis
Bij een origineel diagonaal gescheiden systeem zul je of over moeten gaan op een enkele leiding of de beide leidingen samen laten komen in ee 3-weg connector.
- Login of registreer om te reageren
RE: Conversieset mini naar metro klauwen
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 25-08-2005 10:18
@Artfull-devlin: je hebt de klauwen omgewisseld - links <> rechts (gezien de ontluchtingsnippel helemaal onderaan op de foto - ontluchtingsnippel hoort op het hoogste punt te zitten )
@Dennis: ik zal de spullen in mijn schuur en mini eens naast elkaar houden (tot nog toe ben ik alleen theoretisch bezig) .. heb wel alles gedemonteerd liggen van de Metro, maar nog niet(s) gemonteerd of gepast. Hopelijk dus binnenkort wat foto's.
Metrisch of niet zal ook wel met jaartal te maken hebben ?!
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Ai maakt dat iets uit voor de werking? Of krijg ik dan niet alle lucht eruit??
- Login of registreer om te reageren
RE: Conversieset mini naar metro klauwen
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 25-08-2005 11:25
het laatste .. maar dat is van invloed op het eerste :)" title="Evil" />
.. en als je toch bezig bent zou ik ook wat kopervet op de ontluchtingsnippels doen, als je dat niet al hebt gedaan.
groetjes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
Poeh zeg, ik heb de hele meuk omgewisseld, links naar rechts en andersom Ik had over de nippels heen gekeken,...
Maar nu mooie knoepharde remdruk :)" title="Evil" />
It is working muahahah
- Login of registreer om te reageren
Ik had ff een klote-probleempje erbij.
De remklauwbevestigingsbouten waren in slechte staat. Aan iedere kant was er tenminste wel eentje dol.
Jah ik zat flink met m'n handen in het haar. Wat nu te doen?
Bij ieder wiel was de draad van tenminste 1 bout dol/kapot waarmee je de klauw vast zet. (2bouten per kant).
Ik heb het als volgt opgelost, remschijf van de as gepakt en de draad waar je normaal de bout inschroeft opgeboort met boor nummer 10 tot het een mooi gat was, daarna M10x50 bouten met moeren ingeknalt. De kop van de bout wijst richting het wiel.
Tot mijn verbazing paste alles en raakt de kop van de bout de schijf niet (ik heb dan wel een metro-remsysteemtje, waarbij de gaten in de klauw toch al iets groter zijn dan normaal)
- Login of registreer om te reageren
Het verdient geen schoonheidsprijs en betwijfel ook of het verstandig is om te doen.
Maar als je er mee wilt blijven rijden draai er dan iig een extra moer op zodat je daarmee de eerste borgt. Zou lullig zijn als het los zou gaan trillen...
- Login of registreer om te reageren
Beter ander setje klauwen monteren denk ik, maar dat is mijn mening.
Dennis
- Login of registreer om te reageren
artfull_devlin schreef:
Bij ieder wiel was de draad van tenminste 1 bout dol/kapot waarmee je de klauw vast zet.
Ik heb ook eens een Mini gesloopt waarbij een van de klauwbouten was vervangen door een M12 (!) bout. Het gat in het fuseestuk was opgeboord en getapt, zodat er geen losse moer aan te pas hoefde te komen. Je had dus ook M10 draad in de fuseestukken kunnen tappen (of zoals Dennis hierboven niet zegt maar waarschijnlijk wel bedoelt (:P) : andere fuseestukken monteren).
- Login of registreer om te reageren
Wow m12 erin is wel erg lomp
M10 tappen was denk ik niet gegaan, het gat in de fusee was al 9,5, Da's een beetje krapjes.
Voor lostrillen ben ik niet bang. Ik heb bij boutkop en moer een veerring gebruikt en verder zit het knoepvast door flinke voorspanning.
- Login of registreer om te reageren
Toch met ik het met mijn voorgangers eens. Met remmen moet je niet kl*ten! Als de bouten echt vast zitten zou ik zelf ook andere gaan kopen. Op de sloop zijn er nog wel wat te vinden hoor. Dus beter gaan voor safe.
- Login of registreer om te reageren
ik heb ook nog een setje metro klauwen met geventileerde schijven liggen, nu zit ik echter nog met het vogende:
Mijn mini heeft nu ook al schijven, kan ik de beschermkappen van mijn mini blijven gebruiken of moet ik die van een metro zien te vinden?
De zelfde vraag geld voor de flensen, kan ik de mini flens gebruiken of moet ik een setje metro flensen zien te vinden?
Waar kan je van die montage setjes voor de remblokken kopen? Brezan?
- Login of registreer om te reageren
Je kunt de kappen van de mini gebruiken,
maar je moet er wel een stukje afhalen waar de klauw tussen zit.
Houd de beschermkap maar eens op de klauw,dan zie je dat wel.
Je moet ook de metro flenzen gebruiken,
montagesetje maakt volgens mij niet veel uit waar je dat haalt.
- Login of registreer om te reageren
Mooi dat ik de kappen van de mini kan blijven gebruiken, dat scheeld weer
Vraag over de montage set was omdat ik er van uit ging dat het best nog wel eens zo zou kunnen zijn dat alleen de minicentra en rover dealer het verkopen.
- Login of registreer om te reageren
BIj de metro flezen moet je niet vergeten om de rand die om het hart zit, er vanaf te slijpen.
Handiste is om de draadeinden eruit te halen en dan afslijpen.
- Login of registreer om te reageren
nu mijn goodridge braided hoses eindelijk binnen zijn, kan ik er binnenkort ook aan beginnen.
waarom zat er eigenlijk origineel van die vreemde uitstulpingen op de flenzen in de 1e plaats? lijkt me dat je daar geen velg op kunt krijgen..
mijn slijptol heeft daar korte metten mee gemaakt
- Login of registreer om te reageren
RE: Conversieset mini naar metro klauwen
Ingediend door artfull_devlin op ma, 15-08-2005 21:22
Wat is een gangbare prijs voor zo'n setje??