M.i. moet je een ding goed realiseren. De A-series motor die in de Mini ligt kent zijn oorsprong in de 60er jaren. In de loop der tijd is er weinig aan de basis veranderd. Dit betekend dat de techniek erg oud is. Hierdoor is het heden ten dagen moeilijk een a-serie echt betrouwbaar en “goedkoop”te tunen.
Hierdoor is men gaan zoeken naar een manier om dit toch voor elkaar te krijgen. Dit heeft geresulteerd in complete motorconversies met Honda, Opel, e.d. motoren.
Wil je toch een dergelijk compressor/turbo ombouw gaan realiseren kun je er op tellen dat je de hele constructie zelf moet gaan uitdokteren. Eindresultaat is wel een A-series blok met een hoop PK’s en veel rij-plezier. Echter zijn deze blokken onbetrouwbaar en slijtagegevoelig. Deze one-off projecten kosten tevens een hoop euro’s. Voor beduidend minder geld heb je een snelle en betrouwbare Honda-CRX conversie.
Hierdoor is de research in (serieuze) A-series tuning op een laag pitje blijven staan.
Dit hele verhaal is natuurlijk een beetje kort door de bocht en zijn er wel mogelijkheden, echter zul je voor dergelijke oplossingen aan de ander kant van de wereld moeten zijn (www.hi-flow.com)...
Hopelijk kunnen echte kenners mijn verhaal aanvullen/onderschrijven...
Wat betreft je vraag over off-models, volgens mij zijn deze er niet. Echter is er wel redelijk wat aftermarket-spul te krijgen w.b. cilinderkoppen, versnellingsbakken. Hiervoor zou je even moeten zoeken (op dit forum en op het wereld wijde web)
zo een heel verhaal verteld
- Login of registreer om te reageren
RE: Eaton + versnellingsbak enz
Ingediend door EatonProject op vr, 02-12-2005 08:58
Goedskie , ik hoop dat de vraag hier nu wel goed staat. Ik ben niet afgeschrikt daar ik als sinds jaar en dag op fora kom de spelregels wel weet, maar wel even moet wennen enz...en in mijn enthousiasme heb ik niet alle aanwijzingen doorgelezen...
Ik heb deze site al helemaal doorgepluist en weinig over de Eaton gevonden of niet wat ik graag wilde weten...vandaar dat ik mijn vraag op toch maar wilde stellen...nog even de vraag:
==
zijn er nog off-models van rond 1988, mbt de versnellingsbak, aandrijfas, cilinderkoppen, enz.? of welke jaar/jaren hadden een stevige versnellingsbak en goede overbrending.
==
Ik heb zelf de ervaring gehad met andere auto's dat je nu juist in dat jaar niets moet gaan doen mbt boardcomputer of njecties enz.
Maar ik zal zodadelijk nog eens goed de zoekfunctie gebruiken. En denk dat het verstandiger is dat ik eerst bepaald of ik een 1000 of 1300 wil gezien jullie topic 1000cc vs 1300cc welke erg informatief is.
En wees gewoon streng hoor, dat is vandaag de dag soms even nodig, anders is het eind zoek.
Michael