Ik denk niet dat je het in de nokkenas moet zoeken.
Het zou eventueel een nokvolger kunnen zijn, maar als het toerental oploopt, zou je de tik dan ook nog moeten horen.
Stationair loopt de krukas onregelmatiger dan met een beetje gas (zeker met een verlicht vliegwiel), dus ik zou eerder denken aan een drijfstanglager.
Je hebt al wel de klepspeling een paar keer gecontroleerd ?
- Login of registreer om te reageren
RE: Hard tikken bij alleen stationair
Ingediend door TorqueR11 op za, 14-11-2015 19:58
Hallo iedereen,
Nu ik alles heb gedaan wat ik moest doen rest mij nog maar een ding. En dat is het achterhalen waar die harde tik vandaan komt als mijn mini stationair draait. Zodra de motor maar een beetje meer gas heeft is de tik al weg. De motor loopt verder gewoon prima en goed, rustig en in balans. Beter dan voor de revisie.
Ik voel een tik als ik mijn vinger op de bevestigingsblokjes van de tuimelaars druk.
Waarvan de meest linkse het hardst tikt. Maar ik hoor de tik van achter het blok komen. Dus ik gok op de nokkenas.
Filmpje: link
Het blok is een 1275 uit '92 en heb ik een paar maanden geleden laten opboren naar 1293 (eerste overmaat), gereviseerd en getuned. Lagerschalen zijn geen van allen vervangen, simpelweg omdat de slijtage nog zo danig te klein was op de krukas dat er geen overmaatse schalen op zouden passen. Verder zagen de schalen er nog goed uit! Compressie moet ik nog wel meten, doe ik binnenkort, maar lijkt me geen probleem.
Verder heb ik de volgende onderdelen in de motor zitten:
- Verlicht vliegwiel (4,4kg)
- Koppelingsplaat zonder veren
- Evolution 001 nokkenas (vergelijkbaar met de 266)
- 1.5 Rollerrockers, afgesteld op 0.40mm
- eerste overmaats zuigers (1293cc)
- duplex distributieketting
- 65dm4 metro ontsteking (afgesteld op 20 graden BDP zonder vacuum)
De volgende pagina's heb ik bekeken, lijkt mij geen overeenkomsten te hebben.
link
link
link
link
link
link
link
Groeten,
Rick Willems