RE: Hittewerend doek voor om LCB/uitlaatspruitstuk te wikkelen
Ingediend door paneermeel op za, 26-03-2005 12:58
u heeft pm
- Login of registreer om te reageren
Ingediend door paneermeel op za, 26-03-2005 12:58
u heeft pm
Ingediend door mini sprite op za, 26-03-2005 18:10
he ,ik zat even te denken .zou een brand deken die in de scheepvaart word gebruikt niet goed werken. bij mij op het werk worden die gebruikt bij dempers van de boot ,weet niet of dat wat is. gr pieter.
Ingediend door Rene op za, 26-03-2005 20:15
Ik weet niet van welk materiaal die deken gemaakt is maar als het van glasvezeldoek gemaakt is net als mijn "tape" dan zou het moeten kunnen...
Het 'tape'wat via mij aangekocht kan worden is 40 mm breed en 3mm dik, dient aan de bovenzijde vastgemaakt te worden met een stukje ijzerdraad waarna je het strak afwikkeld langs de LCB naar beneden om het daar ook weer vast te zetten met een stukje ijzerdraad.. ijzerdraad is niet inbegrepen helaas...
Ingediend door minilover op za, 26-03-2005 20:59
ik dacht dat een branddeken was gemaakt om de zuurstof tegen te houden waardoor de brand stopt...
niet om de brand kouder te maken waardoor de brand dooft
Ingediend door Kevski Style op za, 26-03-2005 21:51
Je kan het halen bij verschillende bedrijven die in circuitspullen doen. Thermotec maakt het. Wat je alleen vergeet is dat het spul water opneemt en olie als de ziekte. Als je dat niet waterdicht maakt zal je spruistuk gaan scheuren omdat het van buiten gekookt wordt en het daarna te snel afkoeld door het vocht wat daardoor ontstaat en niet weg kan. Moet je dus ook nog iets zijn te vinden om het vocht buiten te houden, want we leven in NL....
Ingediend door Rene op za, 26-03-2005 22:07
Ik denk dat dat wel erg pessimistisch gedacht is....
Spruitstuk wordt wel een hoop graadjes warm dus zal het water WAT er al op komt(is immers de achterzijde van de motor) gelijk verdampen...
Ingediend door Mini Martin op za, 26-03-2005 22:07
Ik heb dit ooit eens gedaan toen ik nog een Harley had.
En dan moet je de uitlaat er eens proberen er af te halen.
Bij een motorfiets gaat dit nog wel, maar bij een ingebouwd blok zet ik toch mijn vraagtekens.
Dat wordt dus bikken met hamer en beitel.
grtzz Martin
Ingediend door Erik op zo, 27-03-2005 00:42
En dan moet je de uitlaat er eens proberen er af te halen.
Bedoel je dat het spul er achteraf lastig vanaf te halen is? Dat is toch geen probleem als je de twee losse spruitstuk-delen apart inwikkelt? Een LCB monteer je in delen en haal je weer in delen los, het tape zou daar geen belemmering bij moeten vormen.
Ik heb er ook een tijdje over gedacht om ermee te gaan experimenteren. Want als het goed is:
- is je uitlaat sneller op temperatuur -> minder achterblijvend vocht na kortere ritjes
- wordt ie ook een stuk warmer -> waardoor roet e.d. minder aan de uitlaatwand blijft zitten
- heb je ietsje meer geluidsisolatie -> stiller in de auto
- haal je warmte uit de motorruimte weg -> minder kans op koelproblemen
(vrij aan te vullen of verbeteren)
Maar hier bij de lokale onderdelen-toko hebben ze dat tape niet liggen en heb ik de bestelling na een half jaar wachten door leverings-problemen maar gecanceld.
Dus Rene, je hebt PM
M vr gr,
Erik
Ingediend door Mini Martin op zo, 27-03-2005 11:51
- haal je warmte uit de motorruimte weg -> minder kans op koelproblemen
Vooral in de zomermaanden is dit een gunstige eigenschap. :)" title="Evil" />
Maar of het ook werkt in de wintermaanden?
Ik vraag me dan af of de lucht die door de carb. wordt aangezogen niet te koud is.
En dan met name als je een open filter hebt.
Meen me te herinneren dat het spruitstuk juist niet geisoleerd was om de lucht deels te verwarmen.
Bovendien heeft men niet voor niets (bij standaard blok) het luchtfilter (aanzuigbuis) aan het spruitstuk gekoppeld middels een klep.
Nu geeft een standaard blok minder warmte af dan een snel blok, maar dit is zo goed als te verwaarlozen.
Dat het geluid isoleerd zal voor vóórin niet zo verkeerd zijn.
Jammer dat we nu de zomer tegemoed gaan.
Ben wel erg benieuwd wat het in de winter gaat doen.
grtzz Martin
Ingediend door Maarten van de… op zo, 27-03-2005 12:28
Ik gebruik het al 5 jaar zonder enig probleem.
Officieel zou je het moeten impregneren maar dat heb ik achterwege gelaten.
Ik meen dat het opvoeren vooral te maken heeft met rendementsverbetering, dwz meer energie omzetten in beweging dan in warmte.
Inderdaad, het uitlaatspruitstuk wordt warmer; maar niet het blok.
De "klep" die op het origineel luchtfilter zit is inlaatluchttemperatuur (3x woordwaarde ) bediend, soms door een vacuumklep die thermisch afhakelijk(bi-metaal) werkt, soms door een bi-metaal rechtstreeks; dit is bedacht in een ver verleden om te voorkomen dat de carburateur en het inlaatspruitstuk bevriezen. Later is daar nog het verwarmde inlaatspruitstuk bij gekomen. Een motor word gebouwt om het beste rendement te hebben bij een inlaatluchttemperatuur van 18 graad C , vandaar.
Geluidsisolatie? Forget it. De "herrie" komt bij een Mini door de bodem.
Het mijne komt bij link vandaan.
Ingediend door Mini Martin op zo, 27-03-2005 12:32
He joepie, maar merk je ook nog verschil of je nu met of zonder rijd?
Want als het geen effect heeft staat het hoogstens stoer (LB)
grtzz Martin
Ingediend door Maarten van de… op zo, 27-03-2005 12:49
Want als het geen effect heeft staat het hoogstens stoer
Je kunt het niet meer zo goed zien als alles is ingebouwd.
Het verschil weet ik niet. Iedereen heeft het over het koelingsprobleem dus ik dacht het voor te zijn. Bij een andere rijstijl dan "angry" heb ik naar mijn idee teveel koeling, maar omdat ik me nog vaak gedraag als een Boy-Racer komt het koelingsprobleem dat IK heb gecreëerd vaak goed van pas.
Weet je wat ook helpt? Iemand met verstand van (model)vliegtuigen raadplegen. Je koelventilator inkorten met 3-4cm is dan mogelijk terwijl je nog meer rendement ervan hebt door er een aerofoil van, en andere wingtips op te maken. Zorg er dan ook nog voor om kortsluiting in de luchtstroom rondom je radiateur te voorkomen door een schort tussen rad en binnenscherm te maken.
Ingediend door Mini Martin op zo, 27-03-2005 12:58
Het enige koelproblemen dat ik ooit ondervonden heb is te wijten aan lekkage. (scheur in slang en gesprongen slangenklem)
Verder heb ik nooit problemen gehad, maar ik had er dan ook een dubblepack in zitten. (blok is er nu uit)
Vraag me dan af of het dan nog zin heeft om het in te tapen.
Zal eens een navraag doen bij Calver's Corner.
Hij zal het ongetwijfeld wel uitgeprobeerd hebben.
grtzz Martin
Ingediend door Maarten van de… op di, 29-03-2005 13:58
Nu zat ik te denken............... misschien is dit wel de rede dat mijn blokje zoveel toeren wil draaien.
Ingediend door paneermeel op wo, 06-04-2005 21:38
en hou staat het met de bestellingen?
ik had je nog een pm gestuurd dat ik nog iemand wist . maar ik weet nu niet hou het ervoor staat.
en hou staat het ervoor?
Ingediend door Paul op do, 07-04-2005 00:27
Eh,
ik had al een rol gekocht bij Biesheuvel Autosport in Nieuwendijk en heb het restant verkocht aan Rene.
Ik weet dus niet of Rene de groepsdeal nog gaat doen maar hij zal zelf wel reageren denk ik zo.
Zit de tape er al omheen maasdammertje?
Ingediend door Rene op do, 07-04-2005 12:23
Doek zit perfect erom heen, en scheelt gigantisch in warmte onder de motorkap heb ik vanmorgen gemerkt bij het APK afstelling, heb weer een jaartje APK gelukkig
Ik heb 4 gegadigden maar doordat ik dus dat stuk van Paul heb overgenomen heb ik nu nog een 5e persoon nodig om het aantrekkelijk te houden...
[Edit] 6e persoon...fautje
Het is nl een rol van 30 meter en aangezien ik niks meer nodig heb en ik niks ervan op voorraad wil houden... snappie?
Ingediend door RinyMini op do, 07-04-2005 12:32
Ja, hierzo de 5de man.
U heeft PM.
Ingediend door paneermeel op vr, 08-04-2005 23:20
@rene: wie heb je nu op je lijstje staan?
Ingediend door taekeb op ma, 11-04-2005 07:55
Ik wil wel 6de man zijn...
Maar kan het met een postzegeltje en een grote enveloppe geregeld worden na een betaling?
Ingediend door Rene op ma, 11-04-2005 16:18
Doodat jij(Teakeb) je nu meld kom ik inderdaad op de 6 personen uit...
Dat zijn Erik, Henkmarius, paneermeel(2x), Rinymini, en Teakeb..
Ik denk dat het lastig wordt om het in een envelop te verpakken maar kan het allicht proberen. Denk dat het dan alleen niet door de brievenbus past
Inclusief verzenden kom je dan op Eu 20,- uit.
Ik zal jullie een PM sturen...ivm met de gegevens en betaling.
Ingediend door paneermeel op di, 12-04-2005 20:43
Ingediend door taekeb op wo, 13-04-2005 07:35
Iemand al geprobeerd de boel netjes in te tapen zonder de spruitstukken los te halen?
Er is weinig ruimte, maar ik zag net dat er een paar tapenden niet zo bijster fris meer waren... Is toch een groter klusje als deze niet meewerken...
Ingediend door Rene op wo, 13-04-2005 17:00
Ik heb een nieuw LCB ingetaped dus kan je er niks over vertellen, heb wel het vemoeden dat het erg lastig wordt vanwege het ruimtegebrek om het netjes strak erom heen te kunnen spannen...
K weet wel dat het gigantisch aan warmte scheelt, normaal brande ik mn handen wel eens als ik voor de APK het CO terug moest zetten maar ik kan nu zelfs mn vinger tegen het doek aan houden voor een aantal seconden voordat k wat voel...
Ingediend door taekeb op di, 19-04-2005 16:22
Heb je het spul al opgestuurd? Ik hoopte het eigenlijk voor komende zondag nog te kunnen monteren...
Ingediend door Rene op di, 19-04-2005 21:09
Zal eerst alle betalingen binnen moeten hebben voor ik het aan kan gaan kopen en verdelen en versturen...
Eergister mn rekening gechecked en toen stond nog niet van iedereen erop nl....
Ingediend door taekeb op di, 19-04-2005 21:33
ahaaa...
ach, heb ook geen haast hoor... het ging zonder al die tijd ook prima en zondag gaat het toch regenen...
Ingediend door Eelke op wo, 20-04-2005 10:23
Overigens heb ik n.a.v. mijn probleem met het gebroken spruitstuk contact gehad met Maniflow, en die gaven aan dat ze vermoeden dat het ofwel te maken had met een gebroken beugeltje aan de onderkant (heel goed mannen, spijker op de kop!) of [i:2alb4m2h]dat het spruitstuk ingetapet was geweest en daardoor te heet is geworden[/i:2alb4m2h]. Dus misschien een reden om toch van het omwikkelen af te zien, omdat je welliswaar je motorruimte koeler houdt, maar je spruitstuk te heet wordt.
Ingediend door Kevski Style op wo, 20-04-2005 11:35
En dat klopt dan ook als een bus. Grootste ree waarom ik er nog steeds vanaf zie. Is leuk voor spruistukken van gietijzer, maar voor de rest is het al snel te dun materiaal om te omwikkelen. Als je dan iets soortgelijks wilt doen kan je beter het volgende doen: Inlaat omwikkelen. Het tape isoleerd namelijk ook, dus deze zal al minder warmte opnemen. Verwarmingsslang eruit helpt ook al.Kwesttie van een goed hitteschild maken en je bent ook een heel end, zonder dat je daar je duurzaamheid van de onderdelen mee aantast....
Ingediend door taekeb op wo, 20-04-2005 11:45
heej, clever thinking...
Misschien ook de moeite waard... Maar opzich gaat het ook om de lucht die aangezogen word. Door je inlaatspruitstuk in te tapen zal die warme lucht afkomstig van je uitlaatspruitstuk echt niet minder worden.
Misschien handig om beide spruitstukken in te tapen dan...
Ingediend door Daan op wo, 20-04-2005 11:59
taekeb schreef:
Maar opzich gaat het ook om de lucht die aangezogen word. Door je inlaatspruitstuk in te tapen zal die warme lucht afkomstig van je uitlaatspruitstuk echt niet minder worden.
Het gaat idd puur om de temp van de inlaatlucht. Intapen van het inlaatspruitstuk heeft niet heel veel invloed omdat de begintemperatuur van de inlaatlucht toch al hoog ligt (zonder ingetaped uitlaatspruitstuk). Het zou wel zin hebben als je inlaatlucht kouder zou aanzuigen, bijvoorbeeld van buiten de motorkap
Ingediend door Kevski Style op wo, 20-04-2005 12:29
Maar met een hitteschild wordt ie dat wel. Stel je eens een vierkante of rechthoekinge bak voor. Daar plaatsje het luchtfilter in met een opening naar boven toe. Kijken hoeveel dat scheelt....
Ingediend door hans vera op wo, 20-04-2005 14:04
Kevski Style schreef:
Maar met een hitteschild wordt ie dat wel. Stel je eens een vierkante of rechthoekinge bak voor. Daar plaatsje het luchtfilter in met een opening naar boven toe. Kijken hoeveel dat scheelt....
Zie topic kunststof .
Ingediend door paneermeel op za, 30-04-2005 14:22
ff tussndoor:
hoe staat het ermee?
heb je alles al binnen(centjes!)
heb er geen haast mee maar ben gewoon nieuwsgierig
Ingediend door Rene op ma, 02-05-2005 19:10
Mis er nog steeds 1...zat net ff snel door mn overzicht te bladeren... was ook wel benieuwd..
Ingediend door paneermeel op ma, 02-05-2005 22:52
was ik dus nog net niet de laatste
Ingediend door RinyMini op vr, 27-05-2005 16:07
Yes, het doek is binnen.
Nu kan ik mijn nieuwe Maniflow stage 2 LCB en RC40 center exit DTM uitlaat met de nodige linkpipes voor en na de cat.(vervanger) gaan monteren.
Ben zeer benieuwt naar de sound van dit alles.
Ingediend door henkmarius op za, 28-05-2005 00:33
Vandaag in de bus, de miniworld en de tape!
Bedankt voor alle moeite die je ervoor hebt gedaan rene!
Ingediend door Rene op za, 28-05-2005 00:37
Zoals in de PM stond...het heeft wat voeten in aarde gehad maar het is uiteindelijk gelukt...
Ingediend door taekeb op za, 28-05-2005 08:18
Thanx ook hier is het bezorgd! Ik ga denk ik toch proberen om de boel om te wikkellen met spruitstukken er nog op. als dat niet lukt kunnen ze er alsnog af. maar voorlopig is het te warm om te klussen!
Ingediend door Rene op za, 28-05-2005 16:52
Je hebt gezien hoe groot de rol is....ik denk dat het niet zomaar gaat lukken tenzij je het in handzame stukken knipt...maar als het dan alsnog niet lukt kom je misschien weer tekort...
Ik zou ze er gelijk maar af halen als ik jouw was...
Ingediend door taekeb op vr, 10-06-2005 08:13
Eraf it'll be...
Anders zit het half gaar en valt het er vast wel af "onderweg".
Ingediend door ShiniGami op vr, 10-06-2005 09:18
zit het er al onder taeke? en nu is je spruit gesmolten? :-)
Ingediend door taekeb op vr, 10-06-2005 18:46
nee, ik heb alleen even geprutst om te proberen het te doen zonder demontage...
Ik wacht tot alle bestelde en toegezegde spullen binnen zijn en dan besteed ik een zondag/maandag aan klussen en dan snel naar de APK! dan de stoel er weer uit halen en de boel weer gezond afstellen voor 17 juli!
Ingediend door Erik op di, 04-10-2005 00:33
Kevski Style schreef:
.. dat het spul water opneemt en olie als de ziekte. Als je dat niet waterdicht maakt zal je spruistuk gaan scheuren omdat het van buiten gekookt wordt en het daarna te snel afkoeld door het vocht wat daardoor ontstaat en niet weg kan. Moet je dus ook nog iets zijn te vinden om het vocht buiten te houden, want we leven in NL....
Maarten van den Akker":222qub44]Officieel zou je het moeten impregneren maar dat heb ik achterwege gelaten. [/quote:222qub44]
Ik heb (in mijn gematigde klustempo) ook m'n nieuwe spruitstuk ingewikkeld met het tape en het ziet er heel erg netjes uit, net echt . Maar zolang het spruitstuk nog niet in de mini zit wil ik het impregneren als het nodig is, zodat ik er zeker weten lang mee kan doen. Kan dit gewoon met een hittebestendige verf (tot ong. 600 gr.C.?). En hoe hebben de andere kopers het aangepakt?
Met vriendelijke groet,
Erik
Ingediend door Rene op di, 04-10-2005 17:18
Persoonlijk heb ik het zo eromheen gewikkeld, niks geimpregneerd met de gedachtengang dat ALS er al vocht in het doek komt te zitten (het is glasvezel dus dat zal niet al te veel vocht opnemen) dit vanzelf wel verdampt naarmate de temperatuur van de uitlaat toe zal nemen...
Ingediend door Erik op di, 04-10-2005 19:33
Ok Rene bedankt. Ik dacht zelf ook al dat het alleen nat kan worden als je door een echt grote plas (formaat wereldzee) rijdt. En door de hitte van het spruitstuk duurt het verdampen nooit lang. Om voortijdig scheuren van het spruitstuk te voorkomen komt er wel een flexibel stuk tussen het Y-stuk en de linkpijp, zo komt er minder spanning op het spruitstuk omdat er dan bij het kantelen van het blok minder aan wordt getrokken. In theorie moet dit werken, kijken wat er in de praktijk gebeurt .
M vr gr,
Erik
Ingediend door Drivertanner op wo, 23-03-2011 19:56
[size=85:17rtqeu1][topics samengevoegd - Crispy][/size:17rtqeu1]
Hallo,
Ik ben van plan mn uitlaatspruitstuk in te tapen met uitlaatband. Dit aangezien ik een nieuwe uitlaat heb en deze gelijk te voorzien van een isolerende laag.
Nu is het bij mij niet duidelijk hoe je dit tape nu op de juiste manier om je uitlaat wikkelt en uiteindelijk vastzet. Slangenklemmen lijkt mij een oplossing.. maar kan het niet beter/mooier??
Daarnaast heb ik gelezen dat je voor de montage van keramische (stugge, beige) tape deze moet bevochtigen.. klopt dit Zo ja, in welke mate (kletsnat of een kleinbeetje bevochtigen)?
Ik zou graag een paar tips willen hebben voor het eventuele voorbereidende werk en de beste manier voor het aanbrengen hiervan.
Alvast bedankt,,
Ingediend door streetscreamer op wo, 23-03-2011 21:19
Er zijn roestvrijstalen ty-wrap verkrijgbaar. Dat ziet er mooi uit.
Beetje vochtig wrappen van de band helpt voor het makkelijk volgen van de vormen van je spruitstuk. Is verder geen rocket science.
RE: Hittewerend doek voor om LCB/uitlaatspruitstuk te wikkelen
Ingediend door Rene op za, 26-03-2005 11:54
Omdat het voor de motor goed is om koude lucht aan te zuigen ben ik zoeken geweest voor hittewerend tape/doek wat om het spruitstuk gewikkeld kan worden om zo de warmte ontwikkeling onder de motorkap te verminderen.
Blijkt echter dat dit per rol van 30 meter gaat bij mijn leverancier..
Dus als er mensen zijn die interesse hebben in een stuk (ik denk zo aan een meter of 5 voor een LCB)dan zouden we de kosten van die rol kunnen delen en blijven de kosten voor ieder een beetje acceptabel...
Als ik het nu ff zo doorreken kom je voor 5 meter op een bedrag van Eu 20,- inclusief verzenden...
Stuur maar een PM indien je interesse hebt..
Het kan alleen helaas pas doorgaan als er minimaal 5 mensen interesse hebben...