Injectietijden

RE: Injectietijden

Ik ben van plan om m'n injectoren via een aparte ecu te gaan aansturen.

Probleem is dat ik geen idee heb hoelang ik de injectoren moete laten openen om de Mini een beetje fatsoenlijk te laten lopen :?

Iemand die dit toevallig wel weet?

Groeten Jurgen

RE: Injectietijden

Ik weet het niet, maar er is een site die zich bezig houdt met injectie voor de doe-het-zelvert:

http://www.diy-efi.org/

berekeningen / formules op:
http://www.diy-efi.org/efi332/equations/algorith.htm

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Injectietijden

Bedankt! :D

Ik zal eens kijken of ik het kan begrijpen :P

Groeten Jurgen

RE: Injectietijden

Wat kan je hiermee bereiken dan??

RE: Injectietijden

gezien zijn specs was een normale ecu niet meer voldoende om het onderste uit de kan te halen. dus lijkt het me dat hij daarom een programmeer bare ecu wil.

RE: Injectietijden

Klopt, ik heb het eerst geprobeerd met een SMT6-piggyback het mapsignaal aan te passen, maar dan lijkt de ecu in z'n noodprogramma te springen.

Dus we gaan nu proberen met een KMS Fuel de injectoren direct aan te sturen, dat zou moeten werken :)

RE: Injectietijden

Aah zo :) Denk je dat je er veel pk'tjes mee kan winnen?

RE: Injectietijden

Mwoah hij levert nu zo'n 78 aan de as, en ongeveer 65 aan de wielen. Maar hij loopt gewoon te arm, en dat wil ik graag beter hebben. Het schijnt dat met de originele injectoren je 1,5 zoveel als origineel kan inspuiten, dus ik mik op 95 pk aan de wielen. De bedoeling is om er ook of een SW5 of een Evolution001 nokkenas in te leggen.

RE: Injectietijden

Als je weet wat de flowrate vd injectoren is, ( cc / min) dan ben je er, dan kun je de rest berekenen. Je kunt ook gewoon proberen, eerst veels te rijk zetten en langzaamaan terugstellen (liefst met een wide-band lambda sensor, reageert lekker snel)

RE: Injectietijden

Hmm geen idee wat de flowrate van m'n injectoren zijn. Het zijn gewone standaard, dus als iemand het weet?

Het op de gok proberen had ik ook al aangedacht, alleen dan heb ik nog geen idee bij wat voor getal ik moet beginnen :?

RE: Injectietijden

Kan je niet met een oscilloscoop de tijd meten op het signaal dat naar de injectors gaat?

RE: Injectietijden

Ik weet niet waar je t KMS systeem gekocht hebt, maar Kronenburg zelf kan je toch ook op weg helpen?
Er zal vast wel ooit eens iemand zijn geweest die dat systeem op een 1400 of 1600 cc blok gebouwd heeft, neem je dat als start map en ga van daar uit verder met afstellen. wanneer je een map van iemand kan overnemen kun je dat eerst (voorzichtig) proberen.

Een collega rallyrijder heeft een saxo VTS (1600 cc) met KMS, ik zal hem eens vragen hoe hij het gedaan heeft.

RE: Injectietijden

Zie ook link.

Ik denk dat je ook je brandstofpomp moet vervangen door een zwaarder type.
Bij mij dachten ze dat de injectors die ik had niet genoeg brandstof konden leveren, maar de brandstofpomp bleek het probleem te zijn.

RE: Injectietijden

Louis schreef:

Er zal vast wel ooit eens iemand zijn geweest die dat systeem op een 1400 of 1600 cc blok gebouwd heeft



de moderne auto's, hebben die niet 1 injector per cylinder? en een mini maar 2. het zal niet eens in de buurt zijn van de waarden die je nodig hebt voor een mini. de manier waarop kan natuurlijk wel handig zijn. maar weet niet of je dat bedoelde

RE: Injectietijden

Jurgen schreef:

Dus we gaan nu proberen met een KMS Fuel de injectoren direct aan te sturen, dat zou moeten werken :)



Heeft dit apparaat de mogelijkheid voor sequential injection?
Omdat de mini een vijf poorter is en dus maar twee inlaatpoorten heeft, moet je de ecu in een soort van tweetakt mode instellen. Anders gaat dit niet werken.

Die 95 pk aan de wielen ga je naar mijn mening niet halen met de spec die je hebt. Mischien aan het vliegwiel.

RE: Injectietijden

Jep, je kan kiezen tussen een 2-takt en een 4-takt stand.

Die 95 pk is inderdaad een foutje, die hoop ik inderdaad op het vliegwiel te halen. Daarvan hoop ik er 75/80 op de wielen over te houden. :)

RE: Injectietijden

Dat klinkt goed. Ik heb zelf een 1330 cc mpi met DTA engine management systeem. Dat viel niet mee om dat voor elkaar te krijgen.

RE: Injectietijden

Dat (en natuurlijk de prijs :P ) is ook een van de redenen dat ik daar vanaf zie. Maar de mijne loopt nu gewoon te arm en dat vind ik zonde. Hoe heb jij je injectieinstellingen voor elkaar gekeregen dan? Of hoefde jij dit niet in tijd in te stellen?

RE: Injectietijden

Dat hebben ze op de rollenbank gedaan.

RE: Injectietijden

Het probleem dat de SMT-6 niet werkt is logisch. ECU van een mini is zelflerend. Wat je wel zou kunnen doen is als marc26 zijn map op floppie of cd zet of gewoon op inet natuurlijk, dat je die kopieerd in jouw systeem en van daaruit gaat finetunen. Vanaf 0 beginnen kan ook, maar dan moet je gewoon erg rijk gaan beginnen en dan terug gaan zetten stukje voor stukje. Dan onsteking eens op tijd gana zetten en vervolgens nog een keer een mengsel check doen. 12,7 is overigens max power, maar erg pingelgevoelig. 12,5 is net ietsjes minder maar wel safe, door de extra koeling die de benzine geeft....

RE: Injectietijden

Kijk hier: link en hier eens link
Er staat een stuk over de A-Series Injection.
Ik heb me er een tijd geleden in verdiept omdat ik dacht dat ik met injectie m'n brandstofmengsel beter af zou kunnen stellen dan met een normale hif44 maar in praktijk blijkt dat vies tegen te vallen.
link

Ik gebruik zelf MJLJ (met laptop programeerbare electronische onsteking) en laat ik de brandstofvoorziening aan een normale Hif44 over.
Ik geloof dat ze op het turbo forum in de UK wel lovend zijn over Megasquirt. :9

RE: Injectietijden

Popeye schreef:
Ik heb me er een tijd geleden in verdiept omdat ik dacht dat ik met injectie m'n brandstofmengsel beter af zou kunnen stellen dan met een normale hif44 maar in praktijk blijkt dat vies tegen te vallen.




Je kunt je brandstofmengsel met injectie zeker beter afstellen als met een carburateur.
Je moet wel opletten over wat voor soort injectie je het hebt. Je hebt throttle body injection wat eigenlijk niets anders is dan een electronische carburateur. Dit is het geval met de single point injection en je hebt poort injectie.
Chime heeft het in zijn verhaal over poort injectie. Hij wil de injector dicht bij de inlaatpoort hebben voor het beste resultaat. Dit lukt niet goed met twee injectors voor twee poorten zoals bij de mpi. Een injector moet twee cilinders vullen en dat is niet optimaal. Daarvoor zou een 7 of 8 poorter veel geschikter zijn met een injector per poort. Is ook vele malen eenvoudiger om af te stellen.
Verder wil ik nog zeggen dat je voor een efi ook een wide band lambda sonde moet hebben voor een betere afstelling.

RE: Injectietijden

Helemaal waar. Ik heb in principe ook 10x liever injectie op een mini, maar inderdaad wel met 4 injectoren, en niet met 2. Vooral ook omdat de zuurtsofroof van de ene naar de andere cilinder telekens anders is en dit met 2 injectoren niet echt best af stellen is. Maar ja, om nu 4 injectoren in de kop te gaan boren.... Daar is gewoon geen ruimte voor. Dus hou het ook wel op de carb....

@ Popeye: Specs van het beestje wat je voor de ontsteking gebruikt????

RE: Injectietijden

@marc26 In principe is injectie met een injector voor elke cilinder natuurlijk beter dan een carb. (of monopoint), maar ja......een injector voor elke cilinder heeft alleen zin bij overstap naar 7 of 8 port (BMW K cilinderkop of minisport 7 port etc) :P.
Omdat ik die weg vooralsnog niet bewandel en bij een gemodificeerde 5 port blijf hou ik de hif44, overigens wel met lambda sonde. Ik ben er niet van overtuigd dat een throttle body betere resultaten geeft dan een hif44, integendeel.

@Kevski style: 8)
Avonbar high output turbo kit, vmax scart cilinderkop, med straight cut bak, MJLJ electronische ontsteking, wbo2 lambda, full maniflow 1.75" downpipe met uitlaat, 4wd cosworth intercooler, dumpvalve, samco, 2core radiator, high lift rockers etc etc...

Nu nog die |:( kortsluiting uit de ontsteking krijgen.......


link

RE: Injectietijden

Aha Ik herkende de afkortingal niet. maar Megajolt ken ik wel. Zal me er eens even over inlezen. Is alweer een aantal jaar geleden dat ik dat gezien heb....

RE: Injectietijden

Wat voor een triggerwheel heb je terouwens gebruikt ervoor? Ik zie namelijk dat voor de EDIS ontsteking van ford gemaakt is (oude escort)....

RE: Injectietijden

We zijn bijna offtopic..... :D

Ik heb onderstaand triggerwheel gebruikt van een ford en mbv een draaibank een uitsparing in mn poelie gedraaid waar het triggerwheel precies invalt:

link

Daarna vastgezet met een paar M6 boutjes en loctite:

link

RE: Injectietijden

Hmmmm, toch maar eens over nadenken. Megajolt is namelijk net zoals megasquirt (alleen wat minder uitgebreid), maar het programma zelf ken ik wel....

RE: Injectietijden

Popeye schreef:
@marc26 Ik ben er niet van overtuigd dat een throttle body betere resultaten geeft dan een hif44, integendeel.




Het voordeel van de carburateur is dat er goed geflowde inlaatspruitstukken voor te koop zijn. Voor de injectie zijn die erbijna niet, waardoor het voordeel een beetje teniet gedaan wordt.
Zonder goed inlaatspruitstuk voor de injectie ben ik het dus met je eens.
Een carburateur zal naar mijn mening nooit zo goed over het hele toerenbereik af te stellen zijn als met een efi.

Ziet er trouwens goed uit die specificatie van je.

RE: Injectietijden

En toch lijkt het dat het wel mogelijk moet zijn met zoiets als megasquirt. Er zouden verschillende manieren van aanpak kunnen zijn. het porbleem dat het voor hem niet werkt klopt helemaal in zijn stukjes, maar je kan natuurlijk ook de injectors in serie af laten gaan, dus batch firing. Heb je wel 2 x zoveel injectoren nodig, maar zo hou je het wel klein genoeg om normaal te kunnen lopen. Andere optie zoumisschien nog weleen soort van direct port manier zijn op de 5 poorter kop van de mini. Er zijn tegenwoordig injectoren die onder een hoek inspuiten.Veel lachgasleveranciers gebruiken ze, zoals bijvoorbeeld Holley. Ze je er nou gewoon 2 in je spruitstuk boren, zo dicht mogelijk naast elkaar in het middenmet stuk voor stuk de jets gericht op ieder een buitekant, zodat de verneveling de grootste kans heeft de juiste poort te bereiken dan zou dat op te lossen zijn. Alleen dan nog betwijfel ik of het echt zinvol is op een mini, puur omdat het niet zozeer om de benzine gaat, maar om het luchtmengsel. Overal even veel benzine inspuiten is het probleem niet eens. Maar de hoeveelheid lucht die de buitenste 2 cilinders bereikt is volgens mij kleiner als de binnenste 2 cilinders. Daarrdoor zal je met injectie wel winsten kunnen boeken, maar zijn ze niet zo groot als ze zouden kunnen zijn met gelijke toevoer. Bovendien komt het er nu op neer dat je 2 aparte injectiemiddelen nodig hebt. 1 voor de binnenste 2 en 1 voor de buitenste 2. Pas dan denk ik dat je echt wat kan bereiken met de 5 poorts kop op injectie. Voor de 7 of 8 poorts kop is injectie gewoon veel beter....

RE: Injectietijden

Ik denk ook wel dat er een boel mogelijk is als kosten geen rol spelen, maar dat is een beetje het probleem. Het ontwikkelen van zoiets kost zoveel geld en tijd dat je hiervoor wel meerdere 8 poorters kunt laten installeren en het zal altijd een concessie zijn.
Was ik maar wat rijker en wat minder knap. :P

RE: Injectietijden

Dat is idd een beetje het probleem, als je voor een 7 of 8 poorter (duur!) kiest kan je met een open source injectie/ontsteking als Megasquirt een heel eind komen als je handig bent, die weg is al vaak bewandelt en er is aardig wat kennis voorhanden.



Kies je echter voor de standaard 5 poorter dan moet je alles zelf uitzoeken en zijn er heel weinig succesvolle installaties.

Dus als je naar injectie wil kan je kiezen tussen heel veel geld uitgeven aan mooi spul wat redelijk eenvoudig aan de praat te krijgen is of zelf semi wetenschappelijk een testopstelling bouwen om eea uit te zoeken en er dus heel veel tijd insteken. O:)

Hier nog een leuke site als je inspiratie op wil doen:

link

RE: Injectietijden



GBP 3150 + VAT zonder kop.

RE: Injectietijden

neem dan een 7 poorter dan hoef je geen uitlaat systeem te ontwikkelen

en de gedeelde poort schijnt juist de gas stroom (snelheid) te verhogen

RE: Injectietijden

Ben ik ook meer een voorstander van van de 7 poorter, niet dat 8 poorten nauw zo verkeerd zijn, maar er kunnen denk ik toch verschillen komenmet de 7 poorter....

RE: Injectietijden

Wat betreft die pagina van die student. Die heeft tegenwoordig een eigen bedrijf, genaamt DP-engineering. Het is iemand die ik wel eens gesproken heb. Maar ook daar weten ze hier geen raad mee. De gemiddelde motorbouwer weet dat gewoon niet. Heel misschien komt er nog wel eens wat op markt. heb een belangrijk persoon daarvoor wat advies gegeven,en die gaat misschien eens kijken of er wat mee te doen is. Toch handig als je contacten hebt. mag alleen helaas niet zeggen wie het is.... :x

RE: Injectietijden

Je moet het ook niet aan een gemiddelde motorbouwer vragen, maar aan een gespecialiseerd tuningsbedrijf. Kost wel wat meer, maar dat is met alles zo. Je krijgt waarvoor je betaald (als het goed is).

RE: Injectietijden

Ja daar noem je wat met dat je hoopt dat het waar is voor je geld. Ook de gespecialiseerde bedrijven hebben daar geen ervaring mee. Hoe vaak komt een gedeelde inlaatpoort tegenwoordig nog voor op een auto? Is echt iets van voor de jaren 50. Toen had bijna elke auto het. Tegenwoordig is het allemaal crossflow. Dus de ervaring is er gewoon simpel weg niet. En eigenlijk wil ook niemand er echt de moeite voor nemen. Gewoon omdat de ene cilinderkamer meer lucht naar binnen krijgt als de andere, en het mengsel dus per kamer aangepast dient te worden. Omdat dat niet gaat met de systemen die nu op de markt zijn, bied het geen voordeel. Jammer maar helaas. Ik ben nu wel de onderdelen voor het ontstekingsysteem aan het verzamelen. ga het toch ook maar eens langs de electronische weg zoeken. Dan maar ombouwen....

RE: Injectietijden

Ik denk dat dit het beste is wat er op het moment te krijgen is.

link

RE: Injectietijden

Die als kit kant en klaar te krijgen is voor een mini wel ja. Maar denk dat het als je naar de individuele onderdelen zoekt goedkoper en beter kan. Maar dan gaat er wel weer meer tijd in zitten. net wat je wilt natuurlijk....

RE: Injectietijden

Misschien wel goedkoper, als je de tijd die je er in steekt niet mee rekent, maar beter, dat denk ik niet. Daar komt bij dat je normaal gesproken niet over een flowbank en een rollen bank bezit en ik denk dat in het programeren en afstellen het meeste geld gaat zitten.
Blijft wel leuk natuurlijk om dingen zelf te doen, maar ik denk dat het op dit vlak erg moeilijk is. Ik heb al heel wat verhalen gehoord van mensen die het niet voor elkaar kregen om het goed te laten werken en dit waren niet de mensen met de minste kennis van zaken.

RE: Injectietijden

Nauw beter denk ik wel. jij hebt bevoorbeeld gaskleppen, waar gasschuiven beter zijn. gewoon op de sloop te vinden op motorfietsen wat dat betreft. Spruitstuk zijn niet meer als 2 rechte pijpjes. daar komt geen flowwerk bij kijken verder. Afstellen dat is het probleem inderdaad. maar met een wideband lambda, of als het moet zelfs een narrowband lambda kom je al een end. Dan hoeft er op de rollerbank niet veel meer te gebeuren....

RE: Injectietijden

Ik denk dat je dat vies zal gaan tegenvallen. Alleen het afstellen op de rollerbank heeft me al een paar duizend Euro gekost. Er komen iedere keer weer dingen die veranderd moeten worden, zoals bijv. injectors/brandstofpomp/wide band lambda en ga zo maar door. Die gasten rekenen denk ik minstens 50 Euro per uur.
Ik ben er op de harde manier achter gekomen dat er een aardig verschil is tussen theorie en praktijk. Vooral als je de eerste bent.
Maar goed, misschien zie ik het allemaal een beetje te negatief door mijn ervaring met mijn eigen auto.
Ik zie graag nieuwe ideeen en ontwikkelingen, dus als iemand iets gaat proberen zal ik het met grote interesse volgen.

RE: Injectietijden

Ja kijk, en daar spaar ik tegenwoordig op uit. ik hoef niet meer naar Geldermalsen of iets dergelijks. ik voor erg weinig geld een rollerbank tot mijn beschikking, voor de hele dag. Na 9 uur stellen kan je een aardig end komen. Helaas is het wel een privebank, waar niet iedereen op mag. Verder heeft die bank ook geen naalden op voorraad, dus moet zelf een voorraadje meenemen. Maar het is wel fijn, omdat het geavanceerdere software is als wat Speedcentre gebruikt. Ik mag alleen geen plek of bedrijf noemen, or I will have to kill you all :)" title="Evil" /> En om nauw te zeggen dat ik zin heb in een massamoord: Niet echt.... Maar een voordeel is gewoon als je een wideband lambda hebt en EGT sensor in je auto. Dan kan je al rijdend het meeste werk doen en op de bank fijnafstellen....

RE: Injectietijden

Kevski Style schreef:
Maar een voordeel is gewoon als je een wideband lambda hebt en EGT sensor in je auto. Dan kan je al rijdend het meeste werk doen en op de bank fijnafstellen....


Effe voor interesse, wat kosten die wideband lambda en EGT sensor?? Zijn dat algemeen te kopen spullen, of is dat speciaal mini spul??

RE: Injectietijden

Nope is algemeen spul. Is wel vrij duur. We praten dan over prijzen van 300+ euro. Ik ga proberen het 1 en ander er zelf voor te maken. Wordt bij mij naar alle waarschijnlijkheid een narrowband lambda sensor. EGT ben ik nog mee bezig om meetwaardes te verzamelen....

RE: Injectietijden

En waarom kies jij een narrowband lambasensor en geen wideband?? Dan kun je toch ook weinig gegevens aflezen?? Of wil je alleen bepaalde gegevens lezen?? Welke dan??
[size=75:yyjhsxu9]Sorry: veel vragen![/size:yyjhsxu9]

RE: Injectietijden

hahahah, geeft niet. Ik kies voor narrowband omdat die werken als weerstand. die zijn dus exact te meten. Wideband is dat niet, en heb je dus een heel printplaatje voor nidog, waar ik de specs niet van kan achterhalen. je meet dus waardes tussen de 0,01 volt en 1 volt met een narrowband. Ik heb daar de exacte waardes van liggen om er wat van te maken. Daarmee meet je mengsel onder vollast en deellast. Vollast is zou ideaal ongeveer 12,7:1 a 12,5:1 zijn. Onder deellast wil ik hem op lambda 1 hebben, oftwel ongeveer 14,7 voor het iets zuinigere rijden. Dat is dus de narrowband.

EGT meet je uitlaatgastemperatuur. 875 graden is ideaal, warmer als dat betekend dat je ontsteking niet goed staat (te laat) en bij tekoud is het te vroeg. ik ga ook eens experimenteren met een TPS (Throttle position sensor) en volledig programmeerbare onsteking. Met die 2 kan ik kwa afstelling heel dicht bij komen wat ze op de rollerbank kunnen nameten.

Beetje antwoord op je vragen????

RE: Injectietijden

We zijn nu helemaal off-topic :D

Ik vind het afstellen van de ontsteking dmv uitlaatgastemperatuurmeting nogal primitief. Hoe kan je op die manier de ontsteking door je hele toerenbereik nu goed afstellen? Kan je geen klopsensor gebruiken of gewoon de vermogensmeting van de rollenbank? :?

Hier de link met de wideband lambda sensor die ik gebruik: link om mn brandstofmengsel af te stellen.
Toch wel knap als je met een narrowband sensor alles goed af kan stellen als ik naar de output karakteristiek kijk: link

RE: Injectietijden

Primitief wel, maar vroeger deden ze niks anders. Tuurlijk kan je er een knock sensor in hangen, maar het leuke ervan vind ik om het zelf te maken, vooreen fractie van de prijs waarvoor het te koop staat. datzelfde geld voor de narrowband. Aan die prul dingen op de markt hebt je inderdaad niet veel kwa narrowband lambda. Maar das meer omdat ze geen duidelijke info geven. Ik ga dus kijken of daar wat aan kan veranderen. Denk het haast wel....